Aortan laajentuma ja työssäkäynti

Lähesoireeton

Hei.
Minulla todettiin hiljattain lievä aortan laajentuma.
Kontrollikuvaus vuoden päähän.Kolesterolilääkitys kaksinkertaistettiin.Nyt annostus 20mg. Holter tutkimus tulossa rr -lääkityksen aloittamiseksi.
Varjoainekuvaua tehtiin myös,yksi pieni kalkkitäplä löytyi,ei siis sepelvaltimotautia.

Kysynkin nyt jos täällä sattuisi olemaan muita em diagnoosin omaavia,miten olette pärjänneet työelämässä laajentuman kanssa ?
Itselle ei siis sairaslomaa eikä muutakaan ohjeistusta.
Olen yli 50-vuotias ja teen raskasta työtä vanhustyön lähihoitajana

10

3743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Broke2016

      Marfan? Onko tutkittu? Jos ei pyydä lähete tutkimuksiin. Itselläni Marfan ja lievä aortan laajentuma. Linssiluksaatiot on, mutta.korjattu mitä voitu leikkauksilla. Työnteko tai oikean alan löytäminenkään ei ole ollut helppoa ja suurin syy siihen ovat olleet kivut/väsymys. Pulssi ei saa nousta yli sadan ja raskaiden/painavien asioiden nostamista/kantamista on syytä välttää. Urheilumahdollisuudet jää kävelyyn/uintiin, ja pyöräilläkään ei voi kovilla vastuksilla. Ei kontaktilajeja, joissa tippumis/kaatumis/tönäisyvaara. Kevyttä saa tehdä. Mulla ikää nyt vähän päälle 30 ja nainen olen.

    • Lähesoireeton

      Marfan joiltain osin voisi täsmätä,paitsi pituutta on vain 164 cm.Sormien ja varpaiden pituuksista en osaa sanoa, mutta yliliikkuvat nivelet on

      Normaalipainoinen olen ja harrastanut aina paljon liikuntaa,joten hankalalta tuntuu sopeutua noihin rajoitteisiin,kun fyysisesti olen hyväkuntoinen.

      Tosin keskussairaalan gardiologi ei puhunut mitään rajoitteista,sairaslomasta tai muistakaan ohjeista vaan ainoastaan kaksikertaisti kolesterolilääkityksen sekä määräsi ajan holter-tutkimukseen rr-lääkkeen aloittamiseksi. Sekä uusi sydämen ultra vuoden kuluttua .Soittoaika parin kuukauden kuluttua.
      Oman paikkakunnan tk.sta sitten tuo beetasalpaajalääkitys .

      Netistä olen sitten hakenut tietoa tästä sairaudesta. Kai tässä sitten vaan odotellaan ja katsotaan miten laajentuma lähtee etenemään. Joillain kai pysynyt vuosiakin samoissa mitoissa.

    • beneee

      Itsellä marfan, ikää 34 ja olen mies. Aortta leikattu jo 2x. aortaahan seurataan ja leikataan vasta kun laajentuma on noin 5 cm. Marfaanikoilla jo mahdollisesti hieman aikaisemmin. itsellä oli 5cm ja 6cm kun leikattiin. Tein raskasta työtä siihen asti. Leikkaukset onnistui hyvin ja olen edelleen raskaassa työssä. beetasalpaaja lääkitys löytyy. Nyt oireina ajottaiset rytmihäiriöt ( lisälyöntejä). Sairaslomaa en saanut kun laajentumat todettiin, tosin en sitä kyllä pyytänytkään.

      • joojoopas

        "Sairaslomaa en saanut kun laajentumat todettiin, tosin en sitä kyllä pyytänytkään."

        Lääkäri määrää sairasloman, jos katsoo sen tarpeelliseksi taudin takia. Oma pyyntö ei siinä merkitse mitään.


      • Sairastunuttähän
        joojoopas kirjoitti:

        "Sairaslomaa en saanut kun laajentumat todettiin, tosin en sitä kyllä pyytänytkään."

        Lääkäri määrää sairasloman, jos katsoo sen tarpeelliseksi taudin takia. Oma pyyntö ei siinä merkitse mitään.

        Lääkäri ei läheskään aina tiedä mitä kaikkia oireita aortan laajentuma kenellekin aiheuttaa eikä näinollen sairausloman tarvettakaan.

        Esim. nousevan aortan laajentumaan liittyy usein läppävuoto,mikä lisääntyessään aiheuttaa yhä enemmän haittaa ja oireita.

        Sairasloman tarpeellisuus kannattaa aina tuoda oma-aloitteisesti julki. Varsinkin näin vakavassa sairaudessa.Tämä ei todellakaan ole oma valinta eikä itse aiheutettettu.


      • äahjsä

        Beneee, aika uskomattomalta kuulosta juttusi, että olisit käynyt kahdessa aortan korjausleikkauksessa ja vielä niiden jälkeen tekisit raskasta työtä !
        Jos oot kahdesti aortakorjattu, et varmaankaan voi edes välttyä leikkauksen jälkeisistä eteivärinöista...


      • Beneee
        äahjsä kirjoitti:

        Beneee, aika uskomattomalta kuulosta juttusi, että olisit käynyt kahdessa aortan korjausleikkauksessa ja vielä niiden jälkeen tekisit raskasta työtä !
        Jos oot kahdesti aortakorjattu, et varmaankaan voi edes välttyä leikkauksen jälkeisistä eteivärinöista...

        Kyllä minulla oli leikkauksen jälkeen montakin eteisvärinää, jotka sähköllä käännettiin. Ne kuitenki loppuivat noin 2.5 kk päästä leikkauksesta ja sen jälkeen ei ole niitä enään tullut. Vointini on täysin samanlainen kun ennenkin leikkauksia. Ajoittain tulee muutamia kammio lisälyöntejä. Töissä pystyn käymään niinkuin ennenkin ja harrrastamaan liikuntaa.


    • Itsediagnoosieitervet

      Outo kylkikipu vuosia oikella. Voisiko olla aneurysma. Paljon tutkittu, mutta ei syytä.

    • dkfdjfkdjfk

      Tuttavalla todettiin aortan repeämä-ruumiin avauksessa.

      • pysytäänasiassa

        Aloitus on aiheesta "aortan laajentuma ja työssäkäynti".
        Toki jokaiselta on tuttavia kuollut ,kuka mihinkin sairauteen tai tapaturmaan mutta ehkäpä "kuolema ja suru " ovat oikeita palstoja käsitellä aihetta...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2890
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1870
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1532
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1310
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      258
      1144
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      983
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      79
      930
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      794
    Aihe