Hei.
Minulla todettiin hiljattain lievä aortan laajentuma.
Kontrollikuvaus vuoden päähän.Kolesterolilääkitys kaksinkertaistettiin.Nyt annostus 20mg. Holter tutkimus tulossa rr -lääkityksen aloittamiseksi.
Varjoainekuvaua tehtiin myös,yksi pieni kalkkitäplä löytyi,ei siis sepelvaltimotautia.
Kysynkin nyt jos täällä sattuisi olemaan muita em diagnoosin omaavia,miten olette pärjänneet työelämässä laajentuman kanssa ?
Itselle ei siis sairaslomaa eikä muutakaan ohjeistusta.
Olen yli 50-vuotias ja teen raskasta työtä vanhustyön lähihoitajana
Aortan laajentuma ja työssäkäynti
10
4168
Vastaukset
- Broke2016
Marfan? Onko tutkittu? Jos ei pyydä lähete tutkimuksiin. Itselläni Marfan ja lievä aortan laajentuma. Linssiluksaatiot on, mutta.korjattu mitä voitu leikkauksilla. Työnteko tai oikean alan löytäminenkään ei ole ollut helppoa ja suurin syy siihen ovat olleet kivut/väsymys. Pulssi ei saa nousta yli sadan ja raskaiden/painavien asioiden nostamista/kantamista on syytä välttää. Urheilumahdollisuudet jää kävelyyn/uintiin, ja pyöräilläkään ei voi kovilla vastuksilla. Ei kontaktilajeja, joissa tippumis/kaatumis/tönäisyvaara. Kevyttä saa tehdä. Mulla ikää nyt vähän päälle 30 ja nainen olen.
- Lähesoireeton
Marfan joiltain osin voisi täsmätä,paitsi pituutta on vain 164 cm.Sormien ja varpaiden pituuksista en osaa sanoa, mutta yliliikkuvat nivelet on
Normaalipainoinen olen ja harrastanut aina paljon liikuntaa,joten hankalalta tuntuu sopeutua noihin rajoitteisiin,kun fyysisesti olen hyväkuntoinen.
Tosin keskussairaalan gardiologi ei puhunut mitään rajoitteista,sairaslomasta tai muistakaan ohjeista vaan ainoastaan kaksikertaisti kolesterolilääkityksen sekä määräsi ajan holter-tutkimukseen rr-lääkkeen aloittamiseksi. Sekä uusi sydämen ultra vuoden kuluttua .Soittoaika parin kuukauden kuluttua.
Oman paikkakunnan tk.sta sitten tuo beetasalpaajalääkitys .
Netistä olen sitten hakenut tietoa tästä sairaudesta. Kai tässä sitten vaan odotellaan ja katsotaan miten laajentuma lähtee etenemään. Joillain kai pysynyt vuosiakin samoissa mitoissa. - beneee
Itsellä marfan, ikää 34 ja olen mies. Aortta leikattu jo 2x. aortaahan seurataan ja leikataan vasta kun laajentuma on noin 5 cm. Marfaanikoilla jo mahdollisesti hieman aikaisemmin. itsellä oli 5cm ja 6cm kun leikattiin. Tein raskasta työtä siihen asti. Leikkaukset onnistui hyvin ja olen edelleen raskaassa työssä. beetasalpaaja lääkitys löytyy. Nyt oireina ajottaiset rytmihäiriöt ( lisälyöntejä). Sairaslomaa en saanut kun laajentumat todettiin, tosin en sitä kyllä pyytänytkään.
- joojoopas
"Sairaslomaa en saanut kun laajentumat todettiin, tosin en sitä kyllä pyytänytkään."
Lääkäri määrää sairasloman, jos katsoo sen tarpeelliseksi taudin takia. Oma pyyntö ei siinä merkitse mitään. - Sairastunuttähän
joojoopas kirjoitti:
"Sairaslomaa en saanut kun laajentumat todettiin, tosin en sitä kyllä pyytänytkään."
Lääkäri määrää sairasloman, jos katsoo sen tarpeelliseksi taudin takia. Oma pyyntö ei siinä merkitse mitään.Lääkäri ei läheskään aina tiedä mitä kaikkia oireita aortan laajentuma kenellekin aiheuttaa eikä näinollen sairausloman tarvettakaan.
Esim. nousevan aortan laajentumaan liittyy usein läppävuoto,mikä lisääntyessään aiheuttaa yhä enemmän haittaa ja oireita.
Sairasloman tarpeellisuus kannattaa aina tuoda oma-aloitteisesti julki. Varsinkin näin vakavassa sairaudessa.Tämä ei todellakaan ole oma valinta eikä itse aiheutettettu. - äahjsä
Beneee, aika uskomattomalta kuulosta juttusi, että olisit käynyt kahdessa aortan korjausleikkauksessa ja vielä niiden jälkeen tekisit raskasta työtä !
Jos oot kahdesti aortakorjattu, et varmaankaan voi edes välttyä leikkauksen jälkeisistä eteivärinöista... - Beneee
äahjsä kirjoitti:
Beneee, aika uskomattomalta kuulosta juttusi, että olisit käynyt kahdessa aortan korjausleikkauksessa ja vielä niiden jälkeen tekisit raskasta työtä !
Jos oot kahdesti aortakorjattu, et varmaankaan voi edes välttyä leikkauksen jälkeisistä eteivärinöista...Kyllä minulla oli leikkauksen jälkeen montakin eteisvärinää, jotka sähköllä käännettiin. Ne kuitenki loppuivat noin 2.5 kk päästä leikkauksesta ja sen jälkeen ei ole niitä enään tullut. Vointini on täysin samanlainen kun ennenkin leikkauksia. Ajoittain tulee muutamia kammio lisälyöntejä. Töissä pystyn käymään niinkuin ennenkin ja harrrastamaan liikuntaa.
- Itsediagnoosieitervet
Outo kylkikipu vuosia oikella. Voisiko olla aneurysma. Paljon tutkittu, mutta ei syytä.
- dkfdjfkdjfk
Tuttavalla todettiin aortan repeämä-ruumiin avauksessa.
- pysytäänasiassa
Aloitus on aiheesta "aortan laajentuma ja työssäkäynti".
Toki jokaiselta on tuttavia kuollut ,kuka mihinkin sairauteen tai tapaturmaan mutta ehkäpä "kuolema ja suru " ovat oikeita palstoja käsitellä aihetta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3277839Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662196- 1771876
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161432- 1121297
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91281Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181721249RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601220Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411091Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1391047