Transpoli ja perhesuhteet

TransBabe

Hei! Olen 27 vuotias transnainen. Olen menossa pian ensimmäistä kertaa HUS Transpolille. Vähän jännittää, kun tulevaisuuteni on muiden käsissä. Onko kenelläkään tietoa, miten polilla suhtaudutaan, jos ei koe tarvetta sukupuolenkorjausleikkaukselle. Voiko se estää/hidastaa diagnosin saamista? Entä perhesuhteet. Asun puolisoni kanssa kahdestaan, ja elämä on tasaista ja mukavaa. Perheeni asuu viereisessä kaupungissa. Pidän heihin yhteyttä viikoittain. En kuitenkaan ole kertonut heille tulevasta mahdollisesta prosessista. Tiedän, että perheeni ei hyväksy transsukupuolisuuttani. Voiko se olla este/hidaste hoidoille? Kiitos paljon jo etukäteen.

8

1750

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokunimimerkkikö

      Itse ainakin sain sen käsityksen käyntien jälkeen että riittää jo se että haluaa sen diagnoosin, ei tarvitse haluta leikkauksia. Tuskin tulee hidastamaan diagnoosin saantia tai estämään sitä. Perhesuhteet eivät ainakaan pääse vaikuttamaan täysi-ikäisen hoitojen etenemiseen.

    • bbbb33

      itselläni tutkimuksissa ei painoitetu paljon leikkauksia ja hormoneja, vaan sukupuolen tuntemusta. tietysti diagnoosin avulla pääsee aloittamaan hormoonit ja pääsee leikkauksiin myöhemmin, mutta nämä kaikki ovat henkilökohtaisia juttuja mitä itse kukin haluaa.

      itse painoitin tutkimuksissa haluavani hormoonit, mikä oli se tärkein asia itselleni, mutta itse halusin myös genitaalialueen korjaukseen.

      eli siis älä stressaa liiasta, genitaalialueen korjaus on jokaiselle henkilökohtainen päätös, eli haluaako vai ei. ei sen pitäisi olla este diagnoosin saamiselle, koska leikkauksessa on omat riskinsä ja jotkut eivät näe sitä tarpeellisena.

      voit vaikka itse sanoa, ettet ole vielä varma genitaalialueen leikkaukseta, että tulevaisuudessa voi mieli muuttua, mutta tärkein mitä itse tutkimuksilta haluaa on juuri diagnoosi, jonka avulla saa hormoonit ja pystyy muuttamaan nimensä.

      perheen suhtautuminen hoitoihisi ei ole este, jos on täysi-ikäinen. alaikäisillä vaaditaan vanhempien suostumusta, mutta loppujenlopuksi tärkein on potilaan hoitaminen.

      tutkimuksissa painotetaan sukupuolen tuntemusta, sekä ulkonäköä (joka tuli itselleni yllätyksenä, koska pukeuduin alussa poikamaisesti ja olen mtf). elämän pitää olla myös tasaista, koska masennus tai muut mielenterveysasiat ovat esteenä diagnoosin saamiselle, koska ne pitää hoitaa ennen sen saamista. mutta jos pukeutuu ja on elänyt elämäänsä siinä roolissa, miksi itsensä kokee ei diagnoosin antamiselle ole mitään estettä. (näin oli siis minulla itselläni)

      onnea prosessisi kanssa :)

      • fdfdfff

        eli kannataisi pukeutua tyttömäisesti lääkärin luo juttusille mennessä...?

        olen itse harkinnut tutkimuksiin menemistä, mutta en tiedä saisinko sieltä hormoneja koska en välttämätä halua muuttua täysin naiseksi vaan olen enemmänkin androgyyni. koen itseni kuitenkin paljon enemmän naiseksi kuin mieheksi, mutta täysin nainen en henkisesti ole.

        haluaisin tästä vahvasta naispuolestani johtuen muokata ulkonäköäni naisellisemmaksi ja tuntea itseni enemmän naiseksi, mutta luultavasti arjessa pukeutuisin enemmän miesmäisesti kuin naismaisesti. nimeksikin valitsisin luultavasti sukupuolineutraalin nimen tai en välttämättä vaihtaisi ollenkaan. tämä ihan vain siksi, että elämä olisi luultavasti paljon helpompaa näin ainakin siihen asti kunnes näyttää jo päällisiltä puolin naiselta. ehkä myöhemmin kun on jo pidemmän aikaa hormoneita käyttänyt niin vaihtaisin nimen ja alkaisin pukeutua töissäkin kuten naiset pukeutuvat, mutta aluksi näen helpompana olla vain naisellinen "mies".

        mitä netistä olen lukenut, niin tuolla saa luultavasti diagnoosin F64.8, jolloin hoitojen saaminen ei ole läheskään varmaa. mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä? ei viitsisi lääkärille alkaa valehtelemaankaan saadakseen transsukupuolisuusdiagnoosin, mutta mikäli F64.8 diagnoosilla ei hoitoja saa niin en tiedä mitä muutakaan tässä voisi tehdä.


      • kjkik
        fdfdfff kirjoitti:

        eli kannataisi pukeutua tyttömäisesti lääkärin luo juttusille mennessä...?

        olen itse harkinnut tutkimuksiin menemistä, mutta en tiedä saisinko sieltä hormoneja koska en välttämätä halua muuttua täysin naiseksi vaan olen enemmänkin androgyyni. koen itseni kuitenkin paljon enemmän naiseksi kuin mieheksi, mutta täysin nainen en henkisesti ole.

        haluaisin tästä vahvasta naispuolestani johtuen muokata ulkonäköäni naisellisemmaksi ja tuntea itseni enemmän naiseksi, mutta luultavasti arjessa pukeutuisin enemmän miesmäisesti kuin naismaisesti. nimeksikin valitsisin luultavasti sukupuolineutraalin nimen tai en välttämättä vaihtaisi ollenkaan. tämä ihan vain siksi, että elämä olisi luultavasti paljon helpompaa näin ainakin siihen asti kunnes näyttää jo päällisiltä puolin naiselta. ehkä myöhemmin kun on jo pidemmän aikaa hormoneita käyttänyt niin vaihtaisin nimen ja alkaisin pukeutua töissäkin kuten naiset pukeutuvat, mutta aluksi näen helpompana olla vain naisellinen "mies".

        mitä netistä olen lukenut, niin tuolla saa luultavasti diagnoosin F64.8, jolloin hoitojen saaminen ei ole läheskään varmaa. mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä? ei viitsisi lääkärille alkaa valehtelemaankaan saadakseen transsukupuolisuusdiagnoosin, mutta mikäli F64.8 diagnoosilla ei hoitoja saa niin en tiedä mitä muutakaan tässä voisi tehdä.

        Tästä kertomuksestasi päätellen transtutkimukset voisivat olla turha yritys. Voi olla ettet saisi mitään transdiagnoosia kun haluat vain hormoonireseptiä. Noilla selostuksilla sinut laitettaisiin todennäköisesti "maitojunaan" miettimään itseksesi kuka tai mikä oikein olet.

        Ulkonäköä voit muokata naisellisemmaksi pelkästään kosmeettisinkin keinoin ilman hormooneja. Nimen voi vaihtaa sukupuolineutraaliksi ilman transdiagnoosiakin. Tässä vaiheessa olisi ehkä parempi vaihtoehto että toteutat nuo suunnitelmasi ilman transtutkimuksiin pyrkimistä. Näin pystyt varmentamaan taustasi, oletko edes trans vai androgyyni joka ei tarvitse hoitoja.


      • bbbb33

        ja tosiaankin lääkäri ja muut hoidosta vastaavat painottavat, että hormoonihoito ei ole mikään ihme lääke, eli eivät lääkkeet sinusta muokkaaa kuin taikasauvaa heilauttamalla miestä tai naista, vaan se pitää olla sinussa itsessäsi. hormoonien tarkoitus on helpoittaa transsukupuolisten elämää ja auttaa heitä saamaan kehonsa siihen suuntaan miksi sen itse kokee.

        Ja koska tosiaan hormoonit voivat sekoittaa pään, lääkärit eivät lähde kirjoittamaan näitä ihan helposti jonka takia pitää saada yleensä juuri tuo transdiagnoosi.


      • jjhgg
        bbbb33 kirjoitti:

        ja tosiaankin lääkäri ja muut hoidosta vastaavat painottavat, että hormoonihoito ei ole mikään ihme lääke, eli eivät lääkkeet sinusta muokkaaa kuin taikasauvaa heilauttamalla miestä tai naista, vaan se pitää olla sinussa itsessäsi. hormoonien tarkoitus on helpoittaa transsukupuolisten elämää ja auttaa heitä saamaan kehonsa siihen suuntaan miksi sen itse kokee.

        Ja koska tosiaan hormoonit voivat sekoittaa pään, lääkärit eivät lähde kirjoittamaan näitä ihan helposti jonka takia pitää saada yleensä juuri tuo transdiagnoosi.

        kiitoksia hyvästä vastauksesta! parempi varmaankin vielä hetki pohtia että mitä sitä oikein haluaa ennen kuin tuhlaa omaa tai muiden aikaa tutkimuksissa kun muutenkin ilmeisesti jonot ovat todella pitkät. ja tuokin vaihtoehto että alottaa ihan ilman hoitoja ja toteuttaa suunnitelmat tällaisenaan kuulostaa myös melko hyvältä :). toimisi ainakin alkuetappina, jolla voi kokeilla kepillä jäätä että tätäkö oikeasti haluan.

        mutta jokatapauksessa nyt seuraavaksi on aika laittaa mietintämyssy päähän ja pohtia sitä, mikä tuntuisi oikealta. jos vielä syksymmällä on halu lähteä tutkimuksiin niin sitten varmaankin käyn ihmettelemässä, selviääpähän siellä sitten mahdollinen tarve tai sitten maitojunakyyti. ammattilaisilla varmaan järkevämpi näkemys tähän tilanteeseen ja osaavat esittää hyviä kysymyksiä mitä en välttämättä itsekään ole tajunnut pohtia.


      • Atmkz

        Onko jälkikasvu hankittuna ennen hormonihoitoja? Biologia ennen parafiliaa, ettei sitten wanhana harmita.


    • ghihgkuygj

      Pieni muistutus. Kyseessä ei ole HUS:n vaan HYKS:n transtutkimusyksikkö. Varsinkin Tampereella ovat olleet tarkkoja siitä että tutkimusyksikkö on yliopistollisen keskussairaalan yksikkö eikä sairaanhoitopiirin (PSHP) yksikkö.

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe