Miten pystyisin kertomaan äidilleni luottotieto häiriöistä?
Luottotiedot olleet noin 6 vuotta pois. Pari kuukautta sitten tuli miehen kanssa ero, auto on äitini nimissä koska en lainaa olisi saanut äitiyslomalla ollessani silloin kun tuo auto ostettiin eli laitettiin nykyinen exä haltijaksi ja vakuutukset hänen nimiinsä. Ei silloin kuviteltu että ero tulee.... mutta nyt tilanne etten pysty autoa yksin pitämään ja äitini kanssa ollaan päätetty että myydään se. Mutta pitäisi tehdä auto kaupan kautta ensin että vaihdettaisi halvempaan. Mutta äitini sanoi että jos auto laitettaisi minun nimiini ja vakuutukset myös mitä en saa.
Olen halunnut äidilleni kertoa pitkään asiasta ja raastanut kun en ole kerta kaikkiaan pystynyt. En vaan tiedä miten asian sanoisin koska pelkään ensinnäkin sitä että hän laittaa välit minuun poikki tämän takia yms. Helpottaisi kyllä kertoa, iso taakka lähtisi harteilta, monet ovat vuosien varrella sanoneet että kerro nyt äidillesi mutta en ole vain uskaltanut. En tiedä yhtään miten tulee asiaan reagoimaan yms. Tahallani en ole halunnut näin muokata mutta kaikki alkoi siitä kun mieheni irtisanoutui työstään ilman uutta paikkaa yms, ei ollut kerta kaikkiaan yksin varaa maksaa kaikkia laskuja ja tyhmänä sorruin ottamaan vippejä mitkä menivät ihan täysin laskuihin. Minua hävettää, nolottaa koko asia....
Miten kertoa....
20
476
Vastaukset
- lhku
a) vaihto halvempaan kaupan kautta tuskin kannattava ratkaisu
b) kuvio, jossa omistajuus ja hallinta eri tahoilla ja käyttäjä kolmas henkilö, ei toodellakaan ole kovin fiksu ratkaisu. Missään tilanteessa.
c) ymmärrätköhän itse, mitä oikeasti tarkoittaa lause "pitäisi tehdä auto kaupan kautta"?
Itse asiaan: kerran se vain kirpaisee. Jatkossa opettele hoitamaan itse omat raha-asiasi niin että muiden ei tarvitse sitä tehdä - silloin et ole myöskään tilivelvollinen muille omista asioistaan. Nyt kun olet ripustautunut muiden hoidettavaksi, sinulla ei ole vaihtoehtoja. - ErkkiNimi
Nopealla googlaamisella luottotietojen menetys eli toisinsanoen maksuhäiriömerkintä pysyy yllä 2-4 vuotta. Jos olet saanut siis 6 vuotta sitten merkinnän, pitäisi kaiken olla nyt kunnossa eli sulla jälleen luottotiedot kunnossa.
:)- nimi_vaan
Ulosotto on silti mukana, ja korot kasvaa...
- luotto1
Vakuutusyhtiön on pakko myydä perus liikennevakuutus, mutta luottotietojen menetyksen takia maksat koko vuoden vakuutusmaksut kerralla
Omalla kohdalla sain liikennevakuutuksen 2 erään/vuosi. Tuolloin oli reilu 10 YVK-merkintää voimassa.
EI OLE! Ystäväni juuri koitti ottaa autoa nimiinsä ja kaikki vakuutus yhtiöt If:ä lukuunottamatta sanoi: meiltä ei mitään tipu
- Puru1
Äskeiseen kommenttin haluan sanoa,ettei pidä paikkaansa? Itse samassa tilanteessa ja sain perus liikkennevakuutuksen, mutta vuoden vakuutukset jouduin maksamaan kerralla. Kyllä perus liikennevakuutuksen saa.
- hoit_su
Tulosta tuo kirjoittamasi ja anna äidin lukea se. Minulle selvisi viime talvena, että poikani on joutunut ulosottoon pikavippien vuoksi. Ensin maailmani romahti, mutta sitten tulin järkiini ja ajattelin että se on vaan rahaa. Keskusteltiin pojan ja hänen tyttöystävänsä kanssa pitkät keskustelut, tai oikeastaan poika kuunteli ja me papatettiin. Onneksi hänellä on opiskelut hyvällä mallilla ja maksaa nyt kesätöistään sen 1/3:n ja sen lisäksi vapaaehtoisesti Uo: n kanssa sopimansa määrän.
Velkaa varmaan jää vielä, että jos ja kun hän valmistumisen jälkeen pääsee töihin, niin yrittää päästä velkasaneeraukseen. Salailu ja häpeä on ne pahimmat, poikakin salasi ja peitteli asiaa monet vuodet ja se syö ihmistä. tsemppiä sinulle♥- vkrkkhkhrkhhvvlvkrm
"Velkaa varmaan jää vielä, että jos ja kun hän valmistumisen jälkeen pääsee töihin, niin yrittää päästä velkasaneeraukseen."
Pääsääntö Suomessa on edelleen se, että jokainen maksaa kaikki velkansa 100-prosenttisesti, velkajärjestelyyn pääsee vain harva, eikä sen varaan kannata laskea. - herätysnyt
Jos poika pystyy kesätöistään maksamaan 1/3 ulosottoon, niin miksi ihmeessä ei kokopäivätyöstään saamasta palkasta voisi tehdä samaa? Velkajärjestely ei ole mikään oma valinta, johon "mennään" jos ei satu maksaminen huvittamaan.
- polkinhmj
kannattaa kertoa itse rauhallisella hetkellä kahden kesken. en usko että äiti katkaiseee välejä sinuun hän saattaa tietenkin aluksi järkyttyä mutta varmasti rauhoittuu. asiat on usein selvitettävissä
- kokaloma
Suosittelen ottamaan nyt asian suoraan esiin äitisi kanssa ja keskustelemaan asiasta. Kuinka paljon sinulla on velkoja maksettavana? Entä oma tilanteesi töitten suhteen?
- Crashpumpam
Narua saa kaupasta ja rekkaa päinkin saa ajaa jos kantti kestää....mutta tuskin kestää...
- vaatirohkeutta
Yhdyn samaan kuin hoi-tsu. Tulosta aloituksesi ja valitse sopiva ajankohta mikäli semmoista yleensä on. Esität kirjoituksen äidille jotta hän saa lukea sitä ja hetken sulatella sisältöä. Anna hänen tehdä keskustelu aloite ja epäilen että taakka hellittää sinulla.
- Katerkkkkkk
Siis velkaa minulla on uossa vielä aika paljon, olen menossa kyllä parin vkon päästä velkaneuvojalle. Minulla on tällä hetkellä ihan vakituinen työpaikka kyllä.
mutta kyllä helpottaisi ja kivi vierähtäisi sydämeltä kun saisin kerrottua. En vaan tiedä yhtään äitini reaktiota koska hän on todella tarkka raha asioissa. Ajattelin näin että kesäloman jälkeen kerron koska en halua pilata äitini kesälomaa tämän uutisen takia ja haluan käydä myös ensin velkaneuvojalla jos saisin sieltä jotain apua.- hoit_su
Mitä nopeammin asian kerrot niin sen parempi. Minäkin olin alkuun ihan kauhuissani, mutta missään kohtaa ei tullut mieleeni että hylkäisin poikani tuon takia. Nyt kun aikaa on kulunut, niin olen ehtinyt miettiä asiaa puolin sun toisin. Tuloksena mietinnästä: lapseni ei ole rikollinen, ei huumeiden orja, ei alkoholisti, hän vaan teki vääriä valintoja raha-asioissa.
Katsopa kun me äidit rakastetaan lapsiamme ja sen myötä seisomme lastemme rinnalla myös huonoina aikoina. Kaikkea hyvää sinulle♥
- Päiviliini85
No,mitä jos pehmennät asiaa alkuun,pyydä vaikka äidiltäsi neuvoa mistä voisi olla sinulle hyötyä ja kerro,että et ole pystynyt hoitamaan asioita yhtä hyvin.Oppia voi asioista aina ja jos haluaa oppia niin sekin on jo paljon enemmän kuin se että ajattelematta velkaantuisit lisää.Kerrot rehellisesti myös että olet menossa velkaneuvojalle,koska tarvit asioihin selvyyttä.Vanhemmalle toki asia voi alkuun olla tietynlainen pettymys,koska saattaa tuntua että on huono vanhempi tai ei ole osannut opettaa näitä asioita.Kerro myös että tämä ei ole hänestä johtuvaa.Nyt kannattaisi katsoa eteenpäin,menneelle ihminen ei voi mitään mutta tulevaan voi aina vaikuttaa.
- Katerkkkkkk
Nyt on asiat siinä pisteessä että äidilleni olen kirjoittanut kirjeen ja vien sen hänen postilaatikkoon tällä vkolla. Haluaisin kertoa kasvotusten mutta tiedän että kun alan kertomaan niin purskahdan itkuun ja puheesta ei saa mtn selvää.... Eilen itku silmässä kirjoitin sitä ja kerroin ystävälleni itku silmässä mitä siinä luki.
Hermostuttaa asia todella paljon mitä tässä tulee tapahtumaan. Tiedän että tuotan todella ison pettymyksen hänelle mutta painotin että loppuun asti yritin ja yritin että tilanne ei tähän pääsisi. - ex-velallinen
Hyvä jos olet menossa velkaneuvojalle. Itse olin samassa tilanteessa ja pääsin saneeraukseen. Yksityisenä henkilönä eli en ole yrittäjä. Sen myötä loppui myös lainojen korkojen perintä ja juoksu. Nyt on kaikki taas ok ja luottotiedot puhtaat ja velkoja en maksanu yhtään takaisin.
- Katerkkkkkk
No itse en halua saneeraukseen koska en halua äitiäni ongelmiin. Koska on takaajana asuntolainassa. Enkä halua että hän joutuu maksumieheksi. Takuu säätiöstä en saa vielä mitään mutta sanoi että 4-5 vuotta menee kun saisin maksettua kaikki pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1207604- 545708
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa763222Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72763Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101658Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2081533Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2601155Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931149Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3321146Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321031