Kuinka vanhana vielä kertaamaan?

jääkäri_1-91

Olen 45 ja kuvittelin että kertausnakit on jo ohi. Ja mitä vielä, nyt tuli käsky kertaamaan, viikoksi marraskuussa. Ja ihan vaan rivijääkäri. Vieläkö meitä lähemmäs 50 vuotiaitakin kiusataan näillä harjoituksilla, onko tämä kovinkin tavallista?

44

6395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VM_II_90

      No huhhuh! Osanottoni.

      Wikipediasta tarkastin, että sodan ajan vahvuus olisi 230000, ja että vuosittain koulutetaan 21000 varusmiestä. Onko liian yksinkertaista laskea että sodan ajan vahvuuteen tarvitaan n. 11 vuoden varusmiehet, eli about vähän yli 30 vuoden iässä luulisi laskennallinen riski olevan pieni joutua kertauksiin??

      Nähtävästi asia ei ole näin yksinkertainen. Ehkä ikäluokasta iso osa jätetään kutsumatta kokonaan jolloin harvat ja valitut saavat nauttia valtion leikeistä pidempään??

      Oletko muuten tosiaan jääkäri, ts. et ole saanut korpin jämiä?

      • khuuysymys219

        Kertasin ja en. Eivät huolineet vanhaa kehäraakkia (aliupseeri, ylikersantti) mihinkään! Yhden kerran sain olla Rovajärvellä mittaamassa.


    • Valheellinenavaus

      45 jääkäreitä ei kutsuta.

      • puhutpaskaa

        45000 on oikeampi määrä.


    • Kieae

      Yli 35-v ei joudu kertaamaan.

      • Gonaattori

        Paskaa jauhat minulle tuli 42-v kutsu kertauksiin ja ihan tavallinen rivimies olen. Kaiken lisäksi olin palvelusaikana rötvä, öykkäri sekä vemppakone.
        Soitin oman alueen pääesikuntaan ja sanoin mitä vittua te touhuutte ettekö ole huomannut että nykyään on muotia lähteä pakolaiseksi jos oma maa joutuu sotaan ja tosi pakolainen jättää jopa lapsensa ja vaimonsa sodan runtelemaan maahan.
        Lisäsin et vitun runkkarit Suomi ottaa avosylin vastaan ja suojelee kaiken maailman rintamakarkureita.
        Toisessa päässä puhelinta oli aika hiljaista.....Kunnes vastaus tuli ööööööööö ei sun tarvitsekaan tulla..... Ja löivät luurin korvaan. :)


      • fffdffrdt
        Gonaattori kirjoitti:

        Paskaa jauhat minulle tuli 42-v kutsu kertauksiin ja ihan tavallinen rivimies olen. Kaiken lisäksi olin palvelusaikana rötvä, öykkäri sekä vemppakone.
        Soitin oman alueen pääesikuntaan ja sanoin mitä vittua te touhuutte ettekö ole huomannut että nykyään on muotia lähteä pakolaiseksi jos oma maa joutuu sotaan ja tosi pakolainen jättää jopa lapsensa ja vaimonsa sodan runtelemaan maahan.
        Lisäsin et vitun runkkarit Suomi ottaa avosylin vastaan ja suojelee kaiken maailman rintamakarkureita.
        Toisessa päässä puhelinta oli aika hiljaista.....Kunnes vastaus tuli ööööööööö ei sun tarvitsekaan tulla..... Ja löivät luurin korvaan. :)

        Jäikö ruplat saamatta. Vaihda jo trollityösi vaikka johdinauton kuljettajaksi, niin saat kato enemmän ruplia, eikä tarvi itkeä.


      • Gonaattori
        fffdffrdt kirjoitti:

        Jäikö ruplat saamatta. Vaihda jo trollityösi vaikka johdinauton kuljettajaksi, niin saat kato enemmän ruplia, eikä tarvi itkeä.

        Nussi tumppuus vihervasemmistohomostelijasivari.
        Olet selvästi sivari kun kyseenalaistat että yli 40.v voi saada kutsun kertausharjoituksiin.
        Tehtävä kuva harjoituksissa oli että minun olisi pitänyt vartioida jotain saatanan puuhökkeliä jossain metsän siimeksessä ja vielä telttamajoitus.
        Ei oikein innostanut.


      • TappavaAse
        Gonaattori kirjoitti:

        Paskaa jauhat minulle tuli 42-v kutsu kertauksiin ja ihan tavallinen rivimies olen. Kaiken lisäksi olin palvelusaikana rötvä, öykkäri sekä vemppakone.
        Soitin oman alueen pääesikuntaan ja sanoin mitä vittua te touhuutte ettekö ole huomannut että nykyään on muotia lähteä pakolaiseksi jos oma maa joutuu sotaan ja tosi pakolainen jättää jopa lapsensa ja vaimonsa sodan runtelemaan maahan.
        Lisäsin et vitun runkkarit Suomi ottaa avosylin vastaan ja suojelee kaiken maailman rintamakarkureita.
        Toisessa päässä puhelinta oli aika hiljaista.....Kunnes vastaus tuli ööööööööö ei sun tarvitsekaan tulla..... Ja löivät luurin korvaan. :)

        Sulla on jotain erikoisia kykyjä, joista ei kannata kirjoitella tällä ruotsalaisella palstalla. Olet varmaan joku erikoisrajajääkäri, joka tappaa pelkällä katseella tai hengityksellä.


      • Mallia64

        Kyllä se on yhä 50-vuotta se raja ettei joudu enää kertaamaan!


      • Ups67
        Mallia64 kirjoitti:

        Kyllä se on yhä 50-vuotta se raja ettei joudu enää kertaamaan!

        Ei oo. Itse olen just parin kuukauden päästä menossa ja just tuli 50v täyteen. Raja on 60v (ja valitettavasti edellisissä harjoituksissa näin itseäni selvästi vanhempia ressuja, joten pitänee vielä jaksaa peruskuntoa pitää yllä :p )


    • eukotkehiin

      kaikki suomen bodarinaiset tulee kun kututaan parin vuoden sisällä. Eivät saa lapsia ja ovat aggressiivisa ja tappeluhalusiia ja ruman pelottavia. Rajalle pannaan

      • GomoPropagandisti

        Onkohan nyt varmaa, että amatsonien lähettäinen itärajalle on oikein Geneven maasodankäyntisopimuksen mukaista toimintaa? Ajatelkaa, miten vihreän kirgiisin käy femakkojoukkueen käsittelynä, jos erehtyy elävänä vangiksi. Kannattaisiko ennemmin lähettää maamme ISIL-sotaveteraaneja, joilla on miehekkäämpi ja inhimillisempi ote?


      • SaatananSiideriLäskit

        Joka toinen vosu on suomessa siideriläski...


    • NahkaPäää

      Kertauksia kuuluisi olla 2 kertaa vuodessa talvella ja kesällä. Kesällä etenkin, koska silloin todennäköisesti vihollinen on tullakseen.3-4 viikkoa ilman kotilomia sotkemasta oikeaa sodan tuntua. Juhannuksesta Elokuun puoleen väliin saisi itse valita suoritus ajan.

      • Anonyymi

        Enpä olis menossa ja en mene nytkään vaikka kutsutaan.Saa vain sakot ja nekin käyn vaan istumassa vankilassa niin tuleepahan yhteiskunnalle kalliimmaksi kuin vain maksaisin ne sakot hahahaha


    • sotarazu

      Nykyisellä maailmanmenolla tulee kohta aika jonka mukaan terve mies 70-vuotiaaksi asti on asevelvollinen niin sattuessa. Nykyinen sukupolvi on nimittäin kunnoltaan ja terveydeltään ihan toista luokka kuin 40-luvun käppyrät.
      Lakimuutoksesta ei tietenkään ole paljoa huudeltu.

      • Eu-ies

        Ai mitä? Ettäkö veltostuneet nykymiehet jotka eivät tarvitse enää hevosella kyntää, sillä tukkeja ajaa, olisivat parempikuntoisia kuin nämä entiset metsätyön ja raskaan maatalouden karaisemat miehet? Rohkenen epäillä. Nykyään tehdään kaikki koneella eikä sitä kuntoa tule mistään ellei sitten kuntoa ja sitkeyttä hankita muilla keinoin. Se vaan on niin että tekniikka on tehnyt yleisesti rapakuntoisia ihmisiä meistä.


    • Jäkäti_blap_blap_blap

      No olen kyllä rivijäääri, itse asiassa laskuvarjojääkäri, mutta tulihan tuo RUKkikin käytyä välillä. Priimuksena valmistuin kurssilta.

      No mutta jääkäri kun jääkäri.

    • kaikkikynnellekykenevät

      Ai meinaatteko että vain natsat omaavat kertaa? Pitäähän öffiseereille olla käskytettäviäkin.

    • Rynnäkkö-jääkäri

      Kaikki alle 60 vuotiaat ovat asevelvollisia lukuunottamatta kenraaleita jotka ovat asevelvollisia koko ikänsä kunnosta riippuen. Eli kertaamaan voi joutua myös yli viisikymppisenäkin. Sodan syttyessä kaikkia tarvitaan ja huonokuntoisestakin B2-luokan huoltokomppanijan jyskystä tulee lyhyen lääkärintarkastuksen jälkeen A1-luokan etulinjan ja nuolenkärkijoukon rynnäkköjääkäri koska hyvät, ns. kotirintama tehtävät jaetaan rikkaiden suomenruotsalaisten kakaroille (Björn Whalroos Yms, yms), niille jotka eivät jostain syystä ole ehtineet tai ymmärtäneet paeta sukulaistensa luo Ruotsiin.

      • pystyviämiehiätarvitaan

        Näi o äkkiään B:stä tulee Aa.Lisäksi aseestariistäytyjätkin löytävät itsensä kahden tulen välistä.


    • enappa

      Itellä on jo jotn 5 vuotta kun vaan kylmästi jätin menemättä ns. pakollisiin. Ei ole tullut sanktioita vieläkään. Lähettelin vaan laput takaisin enkä ollut hetkeen mystisesti tavoitettavissa. Eikä tosiaan kiinnosta mennä enää tässä iässä leikkimään sotilasta johonkin asevelvollisuusleikkikouluun. Jos homma olisi ammattimaisempaa, eli ensinnäkin maksettaisiin jonkinnäköistä palkkaa ja intistä puuttuisi kaikki "velvollisuuden" nimissä sinne pakotetut rajatapaukset ja haluttomat, niin asia saattaisi ehkä jopa kiinnostaa. Nykymalli jossa kyseessä on vain itsepäisesti ylläpidetty traditio pakottaa kaikki miehet rakentelemaan pinkkoja, ja kertauskutsu tulee joskus 15-20 vuotta intin jälkeen ... niin voitte painua vittuun ja syvälle.

    • SehäOJokkaasella

      Ite oon 41, kyl sitä viellä jaksais viikon pari mettässä riehua :P
      Meijnaan että kävely lenkkejä teen usein, niin on peruskunto kohillaan.
      Jos autoilisin ja tupakoisin ja olis muuten heikko olo, ni ei paranis lähtee.

    • jooooooooo

      Ihme valittajia te pullasukupolven edustajat. Jos aikoinaan olisi ollut tuollaiset räkänenä sukupolvet rintamalla, ei Suomi olisi ollut vapaa sodan jälkeen.
      Itse olen 59 ja paperit tuli reserviin kuulumisesta, ihan normi juttu. Kertaamaan ei tarvinnu sentään lähteä, mutta tiedän että pystyn vaikka yksin pysäyttämään vihollisen rajalle, en siihen tarvitse teidän paskahousujen apua, luikkikaa vain karkuun kakarat. Kuntoa piisaa vaikka kävellä täyspakkauksessa Moskovaan asti.

      • TerveisetArubalta

        Taidat omistaa jonkun homemökin mitä puolustaa? Silloin sun täytyykin uhrata henkesi sen homemörskän takia eikä meidän jotka asutaan palmusaarilla...Se on sun kohtalosi koska asut siellä.Revi höhlä siitä.


      • Suomionparas

        Itse olen jo 61-vuotias ja sanoin everstiluutnantti tuttavalle, että yritähän järjestää minullekin joku jopi, jos tarve vaatii ja miehiä tarvitaan. Olen koko ikäni ollut luonnon kanssa tekemisissä ja kunto on vielä hyvä. Harmittaa nämä reservin karkurit ja siviili lusmuilijat, kun pakoilevat isänmaan puolustusta. Mutta kun heillä paukut päässä ei riitä, niin ei riitä.


      • Anonyymi

        Sinunlaisiin jos edestä ei osu niin takaa osuu varmasti


    • SiinähänRämmitte

      Näin paskaa maata mikä pettää kansaansa joka viikko ei kannata puolustaa edes hammastikulla! Saatanan surkea maa mikä unohtaa oman väkensä! Surkeita kateellisia vätyksiä koko maa täynnä! Ulkomailta ei ainakaan tämä poika palaa pelastamaan romahtanutta paskalandiaa pätkän vertaa! Leikkikää sotaa keskenänne! Jos valtio palauttaa maksamani verot takaisin voin sentään lähettää joulukortin täältä palmusaarilta...

      • Tervemenoavaan

        Joo, eikä sinua tänne edes kaivata. Pysy siellä palmun alla vaan, kyllä tsunami hoitaa kerjäläispojatkin!


    • Siis_aivan_kauheeta

      Kyllä se niin on ettei ole mitenkään kohtuullista vaaatia sinnuu kertauksiin. Mutta sinulla tulee olla subjektiivinen oikeus kriisiapuun, jota varmasti tarvitset tuon kutsu-koettelemuksen jälkeen.

      Valita euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen kiusaamisesi johdosta. Olet UHRI!

    • Puolustettava

      Jaa sitä sitten itketään, kun kertauksia tulee. EIkö tämä ollut jo tiedossa kun armeijan meni suorittamaan. Kertauksia olisi hyvä olla kesälomasta 3-5 päivää niin ampumaaito ei ruostu, ylipainoa ei kerry. Ihmettelen tätä itkua, koska kaikki kertonee armeijan olleen todella tarpeellinen ja kiva suoritus. Luulisi kaikkien vaativan sitä siis joka vuotiseksi mahdollisuudeksi.

    • kertaaja

      Älykkyysosamääräsi (ÄO) sen määrää. Jos e on 45 niin ei tartte yli sen iän vaivautua jne.

    • Tikkakosken_mannekiini

      52 v ja vielä kertaamassa Lapin kairoilla. Eihän tuonne ole pakko kenekään mennä, ne menee ketkä haluavat. Mukava oli nähdä kuinka on kalusto ja vermeet muuttuneet muutamassa vuosikymmenssä.

    • Res.alik

      55v ja juuri olin viikon kertaamassa,neljäs kerta,eikä vielä tainnut olla viimeinen.

    • ti4iit4ik

      itse pääsin intistä pois 2007 ja sen jälkeen 1 kerran olen joutunut kertaamaan res. vänrikki

    • Anonyymi

      No voi voi.,
      otan kyllä ossaa.
      Täytyy sinun kyllä olla joku pätevänpiki vänrikki.
      Minä vaan 7 kerttaa kävin pokka pokkana kert. harj. tuksissa.
      enkä oo valittannu yhttään.
      korpraali T.-nen
      Jos ne vaikka huomasivat,
      jotta ei tämä tästtään parane.

      .,

    • Anonyymi

      Hyvää tykinruokkaa,
      hyvää tykinruokkaa sano vääpeli.
      Ja paperit oli jo ojennuksessa.
      -Meitä jää osittain ikäluokittain asevelvollisuus ikärajan yllittänneitä-
      niinku poissa ruodusta.
      Mutta jospa sinäkin konttura johonni kelppaisit.
      -Konepisttoolin kanssa selän takse vartioimmaan.

    • Anonyymi

      Jos joudun kertsiin ja saan aseen niin alan riehumaan välittömästi.

      • Anonyymi

        Jos olisit mies etkä hiiri.


    • Anonyymi

      Tuli lappu hiukan nuorempana. Olin 35 vuotias. Siitä on 15 vuotta aikaa.
      Tosin ei tarvinnut mennä ja vapautettiin rauhanajan palveluksesta, kun diapetes iski.

      Sitä en tiedä olisiko tullut lisää kertauksia, jos olisin terve.

    • Anonyymi

      Yli viisikymppisenäkin maittaa päästä ottamaan breikki töistä ja lähteä kertaamaan. Jääkööt humanistit painamaan duunia minun puolesta.

    • Anonyymi

      Sivaripaperit vetämään eikä tarvitse enää kertauksista ottaa paineita. :3

    • Anonyymi

      ”Jalka meni miinassa Kallella
      ja Sakarias halvaantui
      Vähän oli ehjiä tallella
      kun ukot yli Vuoksen ui

      Ja kohtapa loppui jo sotakin
      he saapuivat oottaen jotakin
      Kotiasemalla ensiksi kiitettiin
      sitten kortistoon liitettiin

      Vihollinen saa tulla luoteesta
      tai sitten ihan mistä vaan
      Sotavammasairaalan vuoteesta
      ei Osku jaksa vastaamaan

      On sissi tuo painettu pimeään
      ei muisteta kohta ees nimeään
      Raju ostovoima rintamaeläkkeen
      sillä sämpylän saa, ja teen”

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      60
      3110
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      546
      2967
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2155
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1972
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1781
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1542
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      99
      1267
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1172
    Aihe