Huono multa, tappaa kasvit

Pelakkimamma

Ostin kahdeksan säkkiä multaa keväällä. Kaikki olivat silkkaa poroa, jauhomaista, vesi lillui pinnalla kun yritti kastella istuttaessa . Käytin mullan kuitenkin olisi ollut kova homma roudata se takaisin. Nyt on tomaattien lehdet muuttuneet keltaisiksi. Normaalisti tässä vaiheessa ( raakileita on kuitenkin jonkin verran) pitäisi olla vahvaa vihreää ...lannoitus ohjeen mukaan, kokemusta kymmeniltä vuosilta.

Alan epäillä, onko multa edes turvallista hyötykasveille? Onko muilla tarhureilla vastaavia kokemuksia? Aiemmin vastaavat lajikkeet ovat menestyneet samoissa astioissa, samassa paikassa ja tuottaneet runsaasti satoa mutta nyt näyttää siltä että saan heittää mullat kukkapenkkeihin ja unohtaa sadon tältä kesältä.

2

2791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poltinkarva

      Osta ensi keväänä Kekkilän lannoitettu turvepaali. Lisää joukkoon hiukan hiekan ja soran välimuotoa. Luonnonmukaisuutta saat, kun lisää joukkoon muutaman säkin Biolanin turvemultaa. Noin yleensä kannattaa suosia isoja tuottajia, Kekkilää, Biolania. Noista mullista on vaikea tietää, mitä ovat. Turve pysyy samana vuodesta toiseen.
      Kasvualustan kääntäminen ja sekoittaminen on hyväksi. On helppoa mutta myös tyhmää on kaataa suoraan säkistä.

    • Pelakkimamma

      Kiitos vinkistä. Olin aiemmin käyttänytkin Biolanin turvemultaa ja Kekkilän puutarhamultaa mutta haksahdin tarjousmultaan : (.
      Lavasta nostin eka perunat tänään, niissä oli turvemultaa. Tosin lannoitin niitäkin perunalannoitteella, kun kasvualusta on moneen kertaan käytetty. Pitänee ensi vuonna vaihtaa paikkaa - toisessa lavassa on parsakaalit, ne kasvavat hyvin. Vain nuo tomaatit ovat menneet täysin pilalle. En ikinä roudaa tuota moskaa kotiin. Ei muuten ole kuluttajallakaan minkään moista suojaa, saa myydä säkeissä vaikka kahvinporoja multana ja tietämättömänä ostaja uskoo mitä säkissä lukee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      573
      3806
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3288
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2771
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2709
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2104
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2061
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1887
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1760
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1719
    Aihe