Oon vähän aikasessa, mutta mul ois vähän kysymyksiä yläasteeseen liittyen.
Tiedän, että kaikki ei ole kaikissa kouluissa samalla lailla, mutta jos saisi vastauksia edes suurinpiirtein.
1.Miten kannattaa valmistautua?
2.Miten Yläaste eroaa ala-asteesta?
3.Miten teidän koululla kasit ja ysit suhtautuu seiskoihin? Onko hirveetä mopotusta?
4. Mitä uusia aineita tulee? Tiedän vain että Kotitalous ja Ruotsi, mutta tuleeko jotain muita. Millaisia uudet aineet on?
5. Kuinka usein on kokeita noin suurimpiirtein esim. kuukaudessa?
6. Muuttuko opiskelu hankalammaksi?(osaa väittää että k.a. nousee, osa väittää että laskee :D)
7. Onko teillä ollut tarvetta hankkia kaappi(joissakin kouluissa, esim. mun yläasteella kaapit käytävillä)?
8.Onko yläasteilla samanlainen natsimeininki kuin ala-asteella?
9. Kuinka nopeasti tottuu uuten luokkaan, opettajiin jne.
10. Kumpi on kivempi teidän mielestä, yläaste vai ala-aste?
Ylä-asteesta/seiskaluokasta?
18
3093
Vastaukset
- sussös
Yläaste, ei ylä-aste.
- Tulevaseiska
Juu huomasin just ku julkasin, ei pystyny enää muokkaamaan :D Noloa, itseäni ärsyttää kielioppivirheet ja sitten syylistyn siihen itse. -AP
Olet 03 ja osaat suomen kielen paremmin kuin suurin osa näistä jonneista palstalla.
Tulet pärjäämään- Tulevaseiska
Kiitos piristävästä kommentista! -Ap
- 3vlyhytaika
Sanompahan vain että ihmiset muuttuvat yläasteella, kun murrosikä iskee. Kaverit saattavat vaihtua. Opiskelu muistaakseni aika samaa perusmeininkiä. Itselläni jäi paremmat muistot ala-asteesta. Nopeasti sekin on jo ohi sitten.
- Alkup
Sitä minäkin mietin, kun ala-aste meni noin nopeasti ohi niin mites sitten ylä-aste. Kiitos kommentista -AP
- Gir02
Itse olen nyt menossa kasille ja tässä mun mielipide kun itse viime syksynä tulin seiskana uuteen kouluun:
1. Kannattaa hommata kaikki tavarat ja valmistautua opettelemaan luokkien paikat ja uudet opettajat
2.yläaste ainakin erosi mulla siinä että lähes joka aineessa eri opettaja ja lähes kaikki aineet eri luokissa. Rakennus on isompi ja opeteltavaa on enemmän. Myös vapaus kavoi ku saa käyttää kännyy jne...😆
3.kasit ja ysit suhtautuivat hyvinn...osa hieman katsoi ja sanoi: "ompas noi seiskat pieniä" mutta muuten vastaanotto oli hyvä
4.kotitalouden ja ruotsin lisäksi tulee opinto-ohjaus ja terveystieto, kaikki on ihan kivoja mutta kotsa on paras!
5.kokeiden määrä ihan riippuu kuusta..välillä 3 ja välillä 10😉
6.opiskelu mielestäni ainakin matikan, fysiikan ja kemian osalta hieman vaikeammaksi, muuten melko helppoa. Oma k.a oli kutosen lopussa 9.87 ja nyt seiskan lopussa 9.76 eli ei suurta muutosta😆
7. Meidän koulussa ei oo kaappei ja en oo tarvinnukkaa
8.meil ei oo ainakaa ollu mitää natsimeininkii mut aika monet kiroilee paljo ja jotku polttaa tupakkaa ja on muutenki aika oudon näkösii lävistyksineen, meikkeineen ja hiuksineen
9.itse totuin tosi nopeasti (n. pari viikkoa ni osas jo luokat jne..)
10.yläaste on kyllä paljo kivempi paikka
Ja tähä loppuun vielä: kaikkii ain jännittää tosi paljo mut ei se oo nii erilaist...on vapaampaa ja sillee mut samallail opiskellaa ja tehtävät ei juurikaan vaikene.. 😊varsinki eka koe pelotti tosi paljo mut ei ne oo pahoi.😂- AlkuP
Kiitos vastauksesta! Meil on ollut jo viime lukuvuonna (6lk.) paljon opettajia, joten mitään suurta ihmetystä ei kait tule tapahtumaan. Ja suhtaudun tohon kotitalouteen jo valmiiks fiiliksellä "mun tuleva lempiaine", koska tykkään ruuanlaitosta, mutta vähän pelottaa kun muutamat viimevuoden seiskat varoitteli sen kotsaopen olevan tosi tiukkis... mut saa nähä. :)
- Gir02
Juu ja ei se kotsan opettaja kauheesti sillee vaikuta jos ite käyttäytyy hyvin ja mukavasti ja muutenki ei se hirveest (ainakaa meidän kotsan ope) puutu ruuan tekemiseen ellei kysy jotain. Tosin meidän kotsan ope on paras!😆mut meidänki koulus on 3 kotsan opee ja luultavasti vaihtuu ensi syksynä ku tulee kotsa valinnaiseks mulla
- mindpalace
Cooperin testi tulee jossain vaiheessa, joten kannattaa aloittaa juoksemaan, jos vain mahdollista :) Muistitekniikat auttaa saamaan hyviä numeroita. Aiheesta on suomeksi hyvä kirja nimeltä Kaiken Muistamisen Taito. Youtubesta vaikka "Mind Palace Technique From Sherlock Holmes - Memory Training: Build a Memory Palace".
Ylä-asteen kolme vuotta on aika jolloin pystyt vaikuttamaan hyvin paljon siihen miten paljon tulet tienaamaan tulevaisuudessa, pystyt vaikuttamaan siihen mikä sinusta tulee.
3.Miten teidän koululla kasit ja ysit suhtautuu seiskoihin? Onko hirveetä mopotusta?
Itse koitin ylä-asteella olla joku joka en ollut ja siitä tuli ainakin kerran kuittaus.
4. Mitä uusia aineita tulee? Tiedän vain että Kotitalous ja Ruotsi, mutta tuleeko jotain muita. Millaisia uudet aineet on?
Pitkä matematiikka ym. tulee mahdollisiks. Ihan mukaviahan ne on.
En enää muista.
6. Muuttuko opiskelu hankalammaksi?(osaa väittää että k.a. nousee, osa väittää että laskee :D)
Ei se muutu, jos osaa motivoida itseään ja osaa löytää jokaisesta aineesta sen mikä niissä on siistiä ja kiehtovaa.
7. Onko teillä ollut tarvetta hankkia kaappi(joissakin kouluissa, esim. mun yläasteella kaapit käytävillä)?
Ei.
Se vähän riippuu, mutta kun on ihan normaalisti, niin ei tarvi olla kenenkään kanssa napit vastakkain.
Luulisin, että pari viikkoa, niin alka olla jo aika tutut systeemit.
Kumpikin aika hyviä.- AlkuP
Kiitos vastauksesta -Ap
- Esjonne666
Ei hitto, unohdin cooperin testin kokonaan!!
- kasiluökälle
1. Kannattaa valmistua siihen että kuudennen luokan jälkeen on taas koulun pienin. Ei ne isommat pienen huutelun ja nimittelyn lisäksi oikeasti kiusaa, mutta henkisesti ns. uudestaan alusta aloittamiseen kannattaa varautua.
2. Kouluaineita tulee uusia mutta vaikeustaso kasvaa ihan normaalia vauhtia. Yläasteen ja ala-asteen suurin ero on vapaus, joka tuo myys toisen asian eli vastuun. Opettajat luottavat jo että osaat itse opiskella eikä ilman avun pyytämistä tule auttamaan. Kouluhommat hoidetaan itsenäisesti ilman opettajia ja mielellään vanhempia.
3. (itse nyt menossa kasille) Kasit ja ysit jotkut ihan hyviä kavereita, jotkut idiootit saattaa vähän kuittailla ja huudella perään mutta ainakaan meillä kaikki vessanpönttöön työntelyt yms on vaan legendaa.
4. Uusia aineita tulee (joissain kouluissa saattaa alkaa vasta kasilla tai ysillä) yläkoulussa ruotsi, kotitalous, terveystieto ja yhteiskuntaoppi. Biologia ja maantieto, ja fysiikka ja kemia jakautuivat ainakin meillä omiksi aineiksi.
5. Alkuvuodesta ensimmäiseen kahteen kuukauteen ei juuri ollenkaan mutta sen jälkeen noin yksi koe viikossa. Noin kaksi kuukautta ennen joulua ja kesää kokeet tiheytyvät noin kahteen tai kolmeen kokeeseen viikossa.
6. Opiskelu ei muutu hirveästi hankalemmaksi, mutta siitä tulee itsenäisempää, joka on syy siihen että joillain laskee ja joillain nousee ka. Itsellä nousi välitodistukseen ka mutta kevättodistukseen taas laski koska motivaatio laski kevätlukukaudella.
7. Kaappia olen joskus käyttänyt koulukirjojen ja repun säilytykseen kesken koulupäivän, mutta yleensä otan ne kotiin koulupäivän jälkeen. Koko vuoden olen sinne laittanut myös kaikki teknisessä tehdyt työt (jos mahtuu) ja siellä olen myös säilyttänyt liikuntakamoja esim luistimia.
8. Ei oikeestaan. Älä esitä oo oma ittes ni kaikki sujuu hyvin.
9. Kyllä se vähä pakottaa tottumaan aika nopeesti luokkaan ja opettajiin ja ainakin mulla parin ekan viikon jälkeen en pystyny ees ajattelemaan alakoulun "joka välkkä ulkona" systeemiä enää.
10. Yläaste todellakin. - ysiluokanntyttö
-Ei mitenkään :D kerää energiaa kesällä.
-Ihan hirmusesti. Sillonku lähin ala-asteelta, en ois millään halunnu lähtee alakoulusta, mutta yläaste on parasta aikaa koulusta <3. Muista nauttia heti alusta alkaen. Ja hei, kirjota joku lappu sun fiiliksista ennen seiskaa ja ekoina viikkoina aina välillä, niit on ihan sairaan kiva lukea sit ysillä! :D
-Ei mopotusta yhtään. Sillonku tulin seiskalle, ei kukaan kiusannu ketään. Puolen vuoden päästä siellä oli vaan yks ysin poika joka heitti nuoremmille vähän kovaa juttua välillä, mutta ei sekään kiusausta ole, yrittää vaan esittää kovaa :)
-Ööö no kemia ja fysiikka on ainaki sitte eri aineet ja eri tunnit ja eri numerot. Sitte ysillä hissa muuttuu yhteiskuntaoppiin. Ja sit monissa kouluissa tulee kasille valinnaisaineita-esim atk ja kielet on uusia sillon.
-Aika saman verran ku alakoulussaki, ehkä pari enemmän. Ei kuitenkaan kontrolloimattomasti.
-No sanoisinko, että on aika erilaista tuo opiskelu yläkoulussa ku alakoulussa. Mulla pysy seiskalla samana, kasilla nous. Se riippuu siitä, miten ite sopeutuu uusiin tapoihin ja millasen otteen ottaa.
-Joo loksat on ofc, ne teille jaetaan lukuvuoden alussa. Meillä ainakin annettiin 20e pantti, jos vaikka hukkaa avaimen ja se saa sitten ysin lopussa takas. Tuut rakastamaan loksajärjestelmää.
-Ei todellakaan. Nyt kun ajattelen, oli alakoulu hyvinkin verrattavissa vankilaan. Yläkoulus saa vapaasti käyttää kännykkää välkillä, ketään ei kiinnosta missä liikut välkillä, ei oo pakko mennä ulos, saa syyä omia eväitä ja karkkia välkillä, tehään paljon retkiä ja kivoja projekteja. Ei tuijoteta pelkkää kirjaa ja lueta vuorotellen ääneen. Huhhuh miten kestin alakoulua.
-Mulla meni 2vko ja osasin koulun pohjapiirustuksen ulkoa, missä mitkäkin luokat, opettajien nimet jne. Omaan lv luokkaan ei paljon tartte tottua, kun melkein joka tunnilla vaihdetaan luokkaa ja opettajaa kuitenkin.
-Yläaste forreals. Tuskin ainakaan kaikki opettajat sua vihaa, alakoulussa vaikeeta jos se oma ope vihaa ;D. Yläaste on niiiin paljon vapaampaa. Rakastan koulua yläasteella. En millään haluis lähteä.
Jos haluut jutella enemmän, olis kiva :)
[email protected] 1.Miten kannattaa valmistautua?
No ei tarvitse valmistautua. Älä meikkaa liikaa. Turhaa rahan ja ajan hukkausta kun kukaan ei välitä muutenkaan. 20 vuoden päästä muisteletko meikkiäsi ylä-asteella?
Ihmiset alkaa meikkaamaan, paskan puhuminen jatkuu, kaverit vaihtuu.
Eivät ole huomaavinaankaan. Olen jo muuten Lukiossa.
4. Mitä uusia aineita tulee? Tiedän vain että Kotitalous ja Ruotsi, mutta tuleeko jotain muita. Millaisia uudet aineet on? Yhteiskunta oppi. Ruotsi on ylä-asteella helppoa. Voit valita kieliä.
5. Kuinka usein on kokeita noin suurimpiirtein esim. kuukaudessa? Riippuu aineesta. 8 koetta?
6. Muuttuko opiskelu hankalammaksi?(osaa väittää että k.a. nousee, osa väittää että laskee :D) k.a nousee. töitä pitää tehdä, mutta ei paljoa.
7. Onko teillä ollut tarvetta hankkia kaappi(joissakin kouluissa, esim. mun yläasteella kaapit käytävillä)?ei ollut koskaan kaappia ja hyvin pärjäsin. Lukiossa tungen sinne läppärin ja paksun Särmän.
8.Onko yläasteilla samanlainen natsimeininki kuin ala-asteella? Ei ole. Riippuu toki opettajasta mutta lukioon verrattuna siellä on natismeininki.
9. Kuinka nopeasti tottuu uuten luokkaan, opettajiin jne. Opin muiden nimet vasta 8 luokan alussa.
10. Kumpi on kivempi teidän mielestä, yläaste vai ala-aste? Kummatki sen verran syöpäsiä että en menis uudestaan.- Esjonne666
Nonniin, ollaan molemmat menossa sinne vai... No älä huolehdi, minä tulen antamaan sinulle muutamia vinkkejä tutustumis kierroksen näkemyksistä!
1. Ite olen käynyt ostamassa paljon koulutarvikkeita yläasteelle mutta ei sinne tarvi muuta kun kynät, kumit, terottimet, viivottimet jne. Sitäpaitsi kyniä kannattaa ottaa muutama extra, ettei muita kyniäsi varasteta "lainauksen" aikana.
2.Ei kovin mitenkään, kunhan opit kulkemaan siellä viidakossa ja löydät oman lokerosi. Myös siellä tulee olemaan vähän hankalempia asioita kun 2 2
3.Meidän yläasteella ei ollut muuta kun vaan sellaista kikatusta ja osoittelua tyttöjen kanssa ja poikia ei kiinnostanut lainkaan.
4.On ehkä myös tulossa toisia kieliä kuten saksa tai ranska, mutta muutamia uusia meillä oli joku tekniikka luokka ja kaverillani oli ainakin terveys tieto. (Siitä en tiedä...)
5. Kokeita varmaan tulee siinä sen jälkeen kun ollaan päästy bisnekseen niin varmaan vähintään 2-4. Joskus saattaa jopa olla kaksi viikossa!
6. Minun mielestä siitä tulee aika samanlaista kun ennenkin. Opit uusia asioita, aluksi tietenkin hankalaa, mutta siihen kyllä tottuu
7. Meillä ei ole, mutta jos haluaa niin se maksoi meiltä 20€ lukukaudessa! Mutta itse en ole varma, ne näytti niin pieniltä ja ahtailta
8. En ole varma mitä tästä tarkoitat, sori...
9. Opettajiin tottuu aika nopeasti, kunhan ei tulis sellaista tappelemista. XD Oppilaat taas saattaa ehkä olla muutama vanhasta luokastasi ja muutamat uusia joten ei huolta!
10. Minun mielestä yläasteesta tulee olemaan vähän erikoista aluksi, mutta sitten kun tottuu niin huomaa että saatat pitää siitä enemmän kun ala-asteesta! - lukiohuu
1. Miten kannattaa valmistautua?
Ei tarvii valmistautua mitenkään erikoisesti, oot vaan oma ittes. jos tavaroita tarkotat niin ostat vaan samat mitkä aikasempinakin vuosina - kynän ja terottimen/kynän ja lyijyä, pyyhekumin ja jos tarviit niin jotain tusseja (yleensä kyllä nekin saat koululta)
2. Miten Yläaste eroaa ala-asteesta?
Opettajat ja luokat vaihtuu joka tunti, tulee valinnaisia (nää sitten kasilla & ysillä) ja tietenkin tulee vähän enemmän haastetta. Ei kai muuta erikoista.
Ihan normaalisti, toki katottiin vähän et miten pieniä nää oikeen on ja näin :'D mutta kaikki oli tosi ystävällisiä. Mun koulussa ei ees ollu mitään mopotusjuttuja. Ja jos on (esim frendeillä oli toisissa kouluissa), niin ei oo ollu pakko osallistua, vaikka ihan jotain harmittomia leikkejä siin oli.
Ei tuu. Ruotsia oli mulla jo ala-asteella ja ihan samalla tavalla ku oli enkkua. Köksässä tehään ruokaa ja syyään. Ei mitää ihmeellistä tässäkään.
Pitkin vuotta, noin 2-4 per aine lukuvuoden aikana. Yleensä ennen kesälomaa ja joululomaa kasaantuu ikävästi ja saattaa olla kolmekin viikkoa silleen että niiden aikana pari koetta viikossa. Ja ei voi olla kaks koetta samana päivänä. Joskus taas koko viikko voi olla silleen että joka päivä koe, mut se on aika harvinaista eikä sulle ees välttämättä tuu sellasta ollenkaan (tai varsinkaan seiskalla).
Mun mielestä ei muuttunu hankalemmaks, kielissä ei ollu mulle mitään uutta & matikasta aloin jopa tykkäämään :''D Mulla nous keskiarvo about 8,2 -> 9,5. Kunhan viittaat tunneilla niin sun ka:n pitäis nousta aikalailla (jos kokeetkin menee ihan hyvin).
Joo ite hankin. Vaihoin kylläkin kaappia kasilla ja pidin sitä samaa ysillä. Tosi kätevää, ei tarvii raahaa niitä viittä kirjaa repussa/laukussa ja voi heittää sinne liikkakamat.
Hmm... En ihan tiijä mitä tarkotat? ;D Riippuu varmaan luokasta?
Riippuu ihmisestä. Ite tykkäsin vaihtelusta. Luokatki oppii aika nopeesti.
Varmaan... Eiku en kyl tiijä. :'D Toisaalta ala-aste mut toisaalta yläaste. Molemmissa hyviä & huonoja puolia. Tsemppii sulle kuitenkin ! - Anonyymi
Laitan tän nyt tänne, koska joku muu voi vielä tarvita
Kannattaa miettiä tarkkaan kesän aikana millaisen kuvan aikoo antaa itsestään. Kannattaa myös asettaa selkeät tavoitteet, jotka ovat realistiset. Päätä 1-3 ainetta, joihin oikeasti panostat. Oikeasti panostamisella tarkoitan ekstran lukemista vapaa-ajalla ja muutenkin aiheen perinpohjaista selvittämistä. Olisi tietysti hyvä, jos aine kiinnostaisi.
Tulee paljon vapauksia. Vastuu ei meidän koulussa ainakaan erityisesti lisääntynyt. Ehkä isoin ero yläasteella on opettajat. Ja siksi onkin TODELLA TÄRKEÄÄ antaa hyvä ensivaikutelma. Se ihan oikeasti vaikuttaa numeroon (joskus jopa kokeiden arvostelussa).
Meillä niitä ei oikeastaan edes kiinnostanut seiskojen olemassaolo. Ihan oikeasti, kasit ja seiskat pysyy omissa oloissaan, ei niitä kiinnosta seiskat. Ystävystyin yhden ysin kanssa ja kun hänen kaverinsa kuulivat minun olevan seiskalla niin huomasin että seiskoja pidetään kieltämättä hieman vajaina. Se johtuu toki siitä, että kaksi vuotta on ikäeroa välissä ja kyllähän 6-luokkalaisetkin pitävät itseään 4-luokkalaisia fiksumpina. Niin se vain menee. Mutta kun ei välitä näistä oletuksista niin ne huomaa ettet ole älykääpiö, lopulta luokkasi ei vaikuta juuri mihinkään muuhun kuin opetukseen. Näin meillä, eroja tietysti.
Fysiikka, kemia, maantieto, biologia ja terveystieto erotellaan ympäristöopista erillisiksi aineiksi. Kotitalous nyt menee melkeinpä välituntina päivän seassa, ruotsi alkoi meillä kuudennella. Ja nuo ympäristöopin aineet käyvät ihan perusteet seiskalla läpi, mutta ekstraosaamista on helppo päästä näyttämään. Ei mitenkään vaikeita, jos ei esim rupea fysiikkavastaiseksi yleisestä suuntauksesta johtuen vaan keskittyy siihen, että aine on helppo.
Viikossa noin 2. Kuukaudessa siis 8. Vaihtelee tietenkin paljon, joskus on joka viikko 3 ja välillä yksi viikko vapaata. Mutta sen kyllä huomaa, että kokeet vain kuuluvat arkeen ja nykyään olen yllättyneempi siitä, että ei ole koetta kuin siitä, että koe on.
Tuo keskiarvon laskeminen on mahdollista ainakin jos käyttäydyt huonosti, mikä vaikuttaa heti kuvaan sinusta opettajien näkökulmasta. Pitäkää siis housut jalassa ja paita päällä edes tunneilla. On myös mahdollista että saat natsiopen jonka periaatteisiin kuuluu, ettei anna kymppiä. Yllättävän helposti hyvät numerot saa, riittää että esittää aidon kiinnostuksen jo heti alusta lähtien ja oikeasti on tunneilla mukana, tuo käytännössä riittää jo ysiin. Riippuu paljon opettajista, minulla yksi sanoi kolmannella kouluviikolla että saan kympin ja toinen taas ei anna kymppiä vaikka kokeet 10 ja teen tunneilla tehtävät.
Saatiin kaapit, mutta eipä sille ole käyttöä. Turha lokero vaan. Ehkä joskus jotkut liikkavaatteet heitän sinne, mutta muuten avain homehtuu penaalin pohjalla.
Ei yhtään. Opettajia ei oikeastaan kiinnosta ja ne ei myöskään tiedä missä sinun pitäisi olla, joten esim. ruokailu väärään aikaan on naurettavan helppoa ja sanattomasti sallittua. Muutenkin vähän sellainen meininki että kunhan tunneille ilmestyt ja pidät ruokailussa pipon pois päästä niin ihan sama.
Opettajiin tottuu ensimmäisen tunnin jälkeen. Mulla ainakin pelasi tosi hyvin kaikkien opettajien kanssa ja en saanut yhtäkään järkkyä. Luokka taas... no kunhan nimet opit niin loppu menee itsestään.
Yläaste ehdottomasti, en harkitsekaan ala-asteelle palaamista
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html3775098Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html3582918- 762571
- 952213
Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M4811933MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."
Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/361633Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2351466Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku281419"Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta
löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko351363- 661253