Kellään hyvää niksiä millä päästään eroon ampiaspesistä ulkorakennuksissa ja grillipaikalla?
Me yritettiin eilen illalla puutarhaletkulla hävittää niitten kotia ja aika tarkkaan saatiin alas pesä, mutta tänä aamuna paikalla pörräsi ainakin kaksi miljoonaa ampiasta pilvenä ja olin kuulevani että ne eivät olleet oikein tyytyväisiä meidän operaatio Ampexittiin..
Ai niin, siitä Brexitistä vielä sen verran että kansanäänestys ei ole laillisesti sitova. Esim. parlamentti voi määrätä uuden kansanäänestyksen. Todennäköisesti kuitenkin Englanti eroaa EU:sta; ainoa kunniallinen teko tän valtavan möhläyksen jälkeen. Cameroonin poliittinen itsemurha.
Ampiaspesistä
83
2885
Vastaukset
Kuten lehdestä olet näköjään lukenutkin.
Puhalla Paperi-Pussi pulleaksi ja liimaa se johonkin nurkkaan.
-
Älä yritä peitellä poliittisia ajatuksiasi Ampiaisilla.
Liian läpi-näkyvä on.
Kirjoita politiikastasi niihin alku-peräisiin aloituksiin.Tää nyt ei ole varsinaisesti mikään politiikka-aihe.
Tavoilleni uskollisena sisällytän usein aloitukseen useamman kuin yhden keskustelunaiheen.
Mutta ampiaspesät olivat kuitenkin nyt päällimäisenä.Paloma.se.co kirjoitti:
Tää nyt ei ole varsinaisesti mikään politiikka-aihe.
Tavoilleni uskollisena sisällytän usein aloitukseen useamman kuin yhden keskustelunaiheen.
Mutta ampiaspesät olivat kuitenkin nyt päällimäisenä."Paloma-se-co"
Juhannus-hali.
En usko tässä sinua alkuunkaan :)
H.
Veikkaan että kyllä ne sieltä lähtee, jos te saitte pesän alas. Vartioivat niin kauan kun siellä on kuningatar. Jos ne on vielä illalla siellä, odottakaa että aurinko menee alas (heinäkuussa noilla leveysasteilla?) ja kaatakaa pesän päälle kuumaa vettä.
Se pesä mitä me yritettiin hävittää on niin hankalassa paikassa (puisen kehikon alapinnassa) että sinne on hankala kaataa kuumaa vettä. Katsellaan iltaa kohti mitä tapahtuu. Tänään on ollut liian kuumaa en ole edes käynyt ulkona. (28 astetta varjossa ja hienoinen väsy eilen juhlittiin juhannusta kyläjuhlissa ja kotona, juhannussaunalla ja juhannusaterialla punssiverannallani; ensiksi miesväki aikaseen iltapäivästä asensi mulle olohuoneen lattian ja sitten me kannettiin huonekaluja sisään ennen juhannussaunaa ja rauhansopimusta lasteni syntymämaassa ja puhuttiin brexitistä. Skoolattiin vaaleanpunaisella kuohuviinillä, otettiin pienet koskissnapsit sillin ja uusien perunoiden kaveriksi, saunaoluet ja lasit valkkaria illan mittaan, ei mitään isoja bileitä, ihan omalla sakilla. Mutta....minä väsyn jo pienestäkin juhlimisesta.
- onnistuu-hyvin
kannattaa odottaa myöhäisiltaa kunnes kaikki ampparit ovat palanneet kotiinsa, sitten voi pesän pudottaa vaikka jätepussiin, suuaukko nopeasti solmuun
itse olen sitten laittanut pussin kylmälaukkuun kylmäpatruunoiden kanssa ja ajanut vähintään 5 km päähän missä olen ottanut pussin pois kylmälaukusta ja jalka kaasupolkimella valmiina roikottaen pussia auton ikkunasta napsassut sen suuaukon auki, pudottanut pussin, sulkenut ikkunan samalla kun kaasuttanut satasta pakoon
tuo kylmä siksi että ovat sitten sen verran ohmeuden vuoksi hitaita etteivät ehdi kimppuun- Yxvihainenamppari
No millä hitolla se pesä jostain sisärakenteesta mihinkään pussiin pudotetaan? Kun se on jossain räystäslautojen takana ja ilmastointikanavastakin (?) kuuluu tasainen pörinä. Aikaisemmin, kesän alussa, kuolleita pörriäisiä tuli sisälle muutama kerta, enkä keksinyt muuta sisälletulopaikkaa kuin ilmastointiaukot.
- pahapaikka
Yxvihainenamppari kirjoitti:
No millä hitolla se pesä jostain sisärakenteesta mihinkään pussiin pudotetaan? Kun se on jossain räystäslautojen takana ja ilmastointikanavastakin (?) kuuluu tasainen pörinä. Aikaisemmin, kesän alussa, kuolleita pörriäisiä tuli sisälle muutama kerta, enkä keksinyt muuta sisälletulopaikkaa kuin ilmastointiaukot.
Aloittaja kertoi: "Se pesä mitä me yritettiin hävittää on niin hankalassa paikassa (puisen kehikon alapinnassa) "
Nyt taitaa olla kyse eri pesästä? - Revisiitä
Mutta en vastannutkaan aloittajalle vaan "onnistuu-hyvin" -kommentoijalle. Etkö sinä(kään) osaa lukea viestien vasenta laitaa eli sitä, mikä viesti on kenellekin tarkoitettu ja mikä mihinkin kohtaan ja kommenttiin kuuluu?
" kannattaa odottaa myöhäisiltaa kunnes kaikki ampparit ovat palanneet kotiinsa, sitten voi pesän pudottaa vaikka jätepussiin, suuaukko nopeasti solmuun ... ". Lähin viljeliä,tarhaaja voi hoitaa karkurit kotiin ja sitten , virkattu iso pesän paikalle, eivät lähde kilpailemaan...
- Pörinääjahurinaa
Mikä "virkattu iso"? Eikö se ollut paperipussi joka täytetään paperilla? Mut miten niistä kumpaakaan sinne johonkin sisätilaan pannaan? Ulos pussukat jo askartelin, ei ne mitään auta.
- tämäonnähty
Kannattaa laittaa mukava tuoli ampiaispesän lähelle.
Sitten kun siihen istuutuu ja vaahtoaa parikin tuntia pakolaispoliitikasta, rasismista, Brexitistä ja suvaitsemattomista ihmisistä, niin pesä tyhjenee, kun kaikki ampiaiset jättävät kotinsa ja hakeutuvat toiseen EU-maahan.- AsiallinenNeuvo
Peukku mustalta
En muista varmuudella, miten hävitimme ampiaispesiä mökillä, mutta suosittelen suihkupullolla jonkin torjunta-aineen sumuttamista.
Itse käytän monenlaiseen puhdistamiseen seosta, johon laitan 1/3 Fairya, 1/3 väkiviinaetikkaa ja 1/3 vettä. Sumuttaisin seosta pesään ja sen ympäristöön ja toivoisin parasta. Elleivät muuttaisi pois muutaman sumutuskerran jälkeen, siirtyisin kokeilemaan kovempia myrkkyjä.
Lycka till. ;)- O-Orvokki
Googletin ja luin suosituksen polttaa pussiin suljettu pesä.
- tappaminenseis
O-Orvokki kirjoitti:
Googletin ja luin suosituksen polttaa pussiin suljettu pesä.
ja kun tuikkaat pussin tuleen niin johan saat kimppuusi parven erittäin kiukkuisia amppareita
- O-Orvokki
tappaminenseis kirjoitti:
ja kun tuikkaat pussin tuleen niin johan saat kimppuusi parven erittäin kiukkuisia amppareita
Onko pakko jäädä odottelemaan pussin hajoamista? Jos noudattaisin kehotusta, poistuisin vähän kauemmaksi. (Saattaa olla, että ampiaiset eivät ehkä olisi enää lentokykyisiä, kun paperipussin seinämät palavat.)
Olen nuorilla päivilläni hävittäny useampiakin ampiaispesiä kesämökin vintiltä, enkä ole saanut yhtään pistosta. En ole myöskään koskaan huiskinut ampiaisia, vaan olen liikkunut ihan rauhallisesti.
Ampiainen on pistänyt minua vain kerran bussissa, kun en huomannut sen lentäneen kauluksen väliin ja se pelästyi, kun pyyhkäisin sitä kädelläni.
- yx.keino
Savulla. Tuohenkäppyrä pitkän kepin nokkaan ja sillä savua pesän aukosta sisälle.
Iltaviileällä Raidia pesäaukon suulta sisälle, johan tehoaa.
En suosittele myrkkyjä, sillä ampiaiset ovat kuulema vähentyneet myrkytysten takia. Pölyttäjiä tarvitaan.- myrkytönRaid
Eikö Raid ole myrkkyä?
- Kavereita.kaikenlaisia
Se Hunksin konsti on paras.
Paperipussi, mielellään harmaa, täyteen sanomalehtipaperia ja pussin suu kiinni. Sitten ripustus johonkin pesän lähelle.
Ampiaiset eivät halua asua liian lähellä toista pesäkuntaa ja muuttavat pois, kun siihen viereen on ilmaantunut valepesä jota luulevat oikeaksi.
Toisaalta. Miksi ne pitää ajaa pois? Onko niistä harmia?
Minulla oli vuosikymmeniä sitten rivitalon ulko-oven kahta puolta komeat jättiputket. Ainakin 2,5 m korkeat. Valtavan suuret kukinnot. Ja aina täynnä satoja tai tuhansia ampiaisia. Ei koskaan vähintäkään harmia tai haittaa!
Marjoja perkatessa usein tuli ampiainenkin osille. Kun otin ämpäristä kourallisen marjoja, lensi pois ja taas kun reitti oli selvä, tuli osille. Ihan kiltisti se oli. Joskus laskeutui kädellekin. Ihan mukavan tuntuinen oli. Ei mitään harmia eikä haittaa koskaan.
Ja lopuksi: jos ampiainen tuntuu liian tuttavalliselta, niin sille voi ihan nätisti sanoa, ettei tässä ole sinulle mitään, menehän etemmäs. Ja se tosiaan menee! En tiedä telepatiaako se on vai mitä, mutta aina toimii. Testattu vuosikymmeniä ja aina toimii! - yx.keino
Tuota savukonstia on testattu maaseudulla vuosikymmeniä ja ainakin se on tehonnut. Savustettaessa en suosittele äkkiliikkeitä tai muuta hyppimistä, sillä viimeistään silloin ampiaiset hyökkää kimppuun.
Maaseudulla sattui sellainen tapaus että heinää traktorilla niittäesään isäntä ajoi maassa olevan ampiaspesän ylitse. Isäntä nousi traktorin päältä ja alkoi huitoa ja hyppiä tasajalkaa maassa suojellakseen hyökkäykseltä. Tietenkin sai pistoja useaan kohtaan.
Toisella kertaa sama tilanne. Jatkoi matkaa traktorin kanssa ja antoi ampiaisten rauhoittua. Ei pistoja. Siihen aikaan ei traktoreissa ei ollut hyttejä. Kavereita.kaikenlaisia kirjoitti:
Se Hunksin konsti on paras.
Paperipussi, mielellään harmaa, täyteen sanomalehtipaperia ja pussin suu kiinni. Sitten ripustus johonkin pesän lähelle.
Ampiaiset eivät halua asua liian lähellä toista pesäkuntaa ja muuttavat pois, kun siihen viereen on ilmaantunut valepesä jota luulevat oikeaksi.
Toisaalta. Miksi ne pitää ajaa pois? Onko niistä harmia?
Minulla oli vuosikymmeniä sitten rivitalon ulko-oven kahta puolta komeat jättiputket. Ainakin 2,5 m korkeat. Valtavan suuret kukinnot. Ja aina täynnä satoja tai tuhansia ampiaisia. Ei koskaan vähintäkään harmia tai haittaa!
Marjoja perkatessa usein tuli ampiainenkin osille. Kun otin ämpäristä kourallisen marjoja, lensi pois ja taas kun reitti oli selvä, tuli osille. Ihan kiltisti se oli. Joskus laskeutui kädellekin. Ihan mukavan tuntuinen oli. Ei mitään harmia eikä haittaa koskaan.
Ja lopuksi: jos ampiainen tuntuu liian tuttavalliselta, niin sille voi ihan nätisti sanoa, ettei tässä ole sinulle mitään, menehän etemmäs. Ja se tosiaan menee! En tiedä telepatiaako se on vai mitä, mutta aina toimii. Testattu vuosikymmeniä ja aina toimii!Luulenpa, että se jättiputki oli vaarallisempi kuin ampiaiset, sillä se oli todennäköisesti Siperian jättiputki, jonka lehdistä siirtyy iholle myrkkyä, joka aiheuttaa palovamman kaltaisia oireita. Kivuliaita rakkuloita. Niitä on hyvin vaikea parantaa. Jättiputkea hävitetään ympäri maan talkoilla. Perataaan juurakot ja poltetaan, mutta niistä ei tulla ikinä pääsemään, koska kasvi kasvaa itärajan takana joka paikassa kaikessa rauhassa. Sieltä se leviää tänne tasaiseen tahtiin.
- Kavereita.kaikenlaisia
Sellainen se olikin. Vaan ei yhtään mitään haittaa koskaan kenellekään! Ettei vain nyt vaahdottaisi turhaan koko jutusta? Pakkoko sitä on mennä hipelöimään? Jos on pakko, niin karhunputkia riittää hipelöitäväksi. Ja karhunputkesta saa hienon pillin, joka törisee melko rumasti, mutta jota lehmät tulevat kauempaakin vierelle kuuntelemaan.
Miksipä ei siitä Siperian jättiputkesta kehitettäisi myrkytöntä versiota? Tehdäänhän niitä nyt suurempiakin muunnoksia!
- tappaminenseis
Jättäkää tappamatta ne pörriäiset, pölyttäjiä tarvitaan, jotta satoa saadaan. Pesä pussiin ja kuljetus toisaalle vaan.
Laittakaa hyvissä ajoin keväällä se valepesä sinne mihin ette halua oikeaa pesää. Pölyttäjiä todellakin tarvitaan ja nyt näyttää siltä että mehiläisiä on enemmän kuin viime vuonna. Mutta eihän ampiaiset ole pölyttäjiä, vai onko ne?
Lutunen on luvannut kokeilla sitä paperipussijuttua. Nyt illalla kävimme katsomassa ja ampiaiset ovat rakentamassa uutta pesää. Ja ainakin sata ampiaista lentää ympärillä vahdissa että emme pääse häititsemään.- puutarhurinapuna
kyllä ampiaisetkin pölyttää, mutta vielä tärkeämpi tehtävä niillä on puutarhan pienten tuhohyönteisten hävittämisessä
- Taistelija-isänmaan
Avaaja puhuu varmaan mehiläispesistä, ne ovat paljon yleisempiä kuin ampiaiset. Minulla on ollut kymmenvuotinen ampiaispesä (pariskunta) jossakin rapun uumenissa kynnyksen alla. Ovat harmittomia, vissiin eläkkeellä, niin olen antanut olla rauhassa.
Mutta jouduin hävittämään 3 nyrkin kokoista mehiläispesää mökilläni nyt juhannuksen aikana. Tänään aitasta viimeisen jota en ollut huomannut, ja sain siipeeni perkkules, yksi ärhäkkä pääsi ranteeseeni pikahyökkäyksellä. Oli tosi nopea ja ihmettelin.
Olin hölmö, että menin touhuun kuin ammattinyrkkeilijä paidattomana, ilman hanskoja kun aseenani oli tiheä haavi. Sillä riipaisin pesän irti...Sieltä se karkasi ja hyökkäsi.
Haavin kippasin nurmikolle ja raidia perään, se teki ärhiläisistä puolustuskyvyttömiä siksi aikaa, että "pakenin" saunalle vilvoittamaan rannetta. Vasta cortisoni auttoi.
Mehiläisiä oli 10 - 15 per pesä. - Korppis1
Josko annettaisiin pölyttäjien elää. Minulla on aina ollut ampiaisia saunan ja mökin ylisillä. Kun kylven ja istun saunan terassilla siitä ne lentelee ohitseni, eivät ikinä ole häirinneet minua en minäkään heitä. Joskus jostain mökin ylisen raosta tipahtaa ampiainen ikkunalaudalle, avaan ikkunan ja sinne se pikkuinen lentää vapauteen. Opetelkaa elämään luonnon ehdoilla.
Järven pinta on pinkki ja vaalean sininen, tietää hyvää keliä huomiseksi. Istun vihdoin laiskana, esikoinen katsoo telkusta jalkapalloa.- henrjii
ampiaiset ei taida pölyttää, ne on mötiääsiä jotka pölyttävät.
Nuaksella oli joku pölyttjä ajellut veneellä kännissä, kirjoittaa iltapäivä lehti henrjii kirjoitti:
ampiaiset ei taida pölyttää, ne on mötiääsiä jotka pölyttävät.
Nuaksella oli joku pölyttjä ajellut veneellä kännissä, kirjoittaa iltapäivä lehtiMinä oli kans jostain lukenut että ne ampparit ei pahemmin pölyytä. Ne ei oikein tykkää kun me ollaan grillipaikalla (muurattu grilli) ja niiden kolhoosi on siinä heti pöydän vieressä kehikossa.
korppis, me ollaan toivottu kovasti että mehiläiskanta lisääntyisi ja nyt on näkynyt selviä merkkejä lisääntymisestä ja se on ainoostaan positiivinen juttu. Kyllä me molemmat ymmärretään luonnon päälle ja minäkin Suomessa olen kylpenyt rantasaunassa lukemattomat kesät ampiaset seuranani verannalla.....eikä ole ollut suurta harmia. Mutta nyt meillä juoksee pieniä poikia ympäriinsä leikkimökkiä ja grilliä ja vihaiset ampiaiset yrittää karkoittaa niitä....joskus neljä-viisi alle kymmenvuotiasta nassikkaa ja välillä vaanomat pojat, mutta ei ne kaupunkilaislapset osaa varoa edes.
Paloma.se.co kirjoitti:
korppis, me ollaan toivottu kovasti että mehiläiskanta lisääntyisi ja nyt on näkynyt selviä merkkejä lisääntymisestä ja se on ainoostaan positiivinen juttu. Kyllä me molemmat ymmärretään luonnon päälle ja minäkin Suomessa olen kylpenyt rantasaunassa lukemattomat kesät ampiaset seuranani verannalla.....eikä ole ollut suurta harmia. Mutta nyt meillä juoksee pieniä poikia ympäriinsä leikkimökkiä ja grilliä ja vihaiset ampiaiset yrittää karkoittaa niitä....joskus neljä-viisi alle kymmenvuotiasta nassikkaa ja välillä vaanomat pojat, mutta ei ne kaupunkilaislapset osaa varoa edes.
Huomenta@ Juhannus paremmalla puolella ja aurinkoa luvassa koko päiväksi. Eilisen sateen jäljiltä luonto tuoksuu ihanalta. Mietin ovatko saunanylisten elävät mehiläisiä (ei tänä kesänä vielä havaintoa) sillä ne ovat isompi kokoisia kuin talon ylisillä asustavat (ampiaiset). Talon ylisillä on elämää tänäkin kesänä.
Miten on, kuinka sitä ennenvanhaan pärjätttiin me kaupunkilaiskakarat?- kantapäänkinkautta
Paloma.se.co kirjoitti:
Oppivat varomaan kun kerran pistää.
Mitä oppivat siitä kun heti tapetaan ne jotka vain uhkaa? korppis kirjoitti:
Huomenta@ Juhannus paremmalla puolella ja aurinkoa luvassa koko päiväksi. Eilisen sateen jäljiltä luonto tuoksuu ihanalta. Mietin ovatko saunanylisten elävät mehiläisiä (ei tänä kesänä vielä havaintoa) sillä ne ovat isompi kokoisia kuin talon ylisillä asustavat (ampiaiset). Talon ylisillä on elämää tänäkin kesänä.
Miten on, kuinka sitä ennenvanhaan pärjätttiin me kaupunkilaiskakarat?Huomenta.
Minä olen kasvanut maalla ja monta kertaa ampiainen pistänyt. Ei kivaa. Mielellään sitä lapsenlapsiaan suojelee niiltä.
Kyllä me ampiaset ja mehiläiset ja kimalaiset erotetaan kaikki toisistaan. Ampparit on sheivattuja ja slimmattuja ja niillä terävämmät raidat puvussaan, mehiläiset ovat hieman suurempia ja hieman karvaisempia ja kimalaiset ovat suuria ja karvaisia pörrääjiä.
Ampiaset olivat rakentamassa täyttä päätä uutta pesää vanhaanpaikkaan. En viitsinyt mennä sen lähemmäs, ainoastaan tarkistaa oliko ne varmasti ampiaisia. Ne oli.
Kesän eka puutarhamansikat poimin myös rastasverkon alta.
Pilvinen aamu, mutta lämmin.
Kylällä taas jotain jippoa joenrannassa; kirkkovene tulee, pääsee ajelemaan uittoveneellä (suuri ikivanha moottorivene) on musiikkia ja kakkua ja kahvia ja tukinuittomuseo avaa ovet ja vanhat miehet kertovat.kantapäänkinkautta kirjoitti:
Oppivat varomaan kun kerran pistää.
Mitä oppivat siitä kun heti tapetaan ne jotka vain uhkaa?Että paha on karsittava pois ennenkuin se saa pikkusormen?
Että ennakoltaehkäisy on yhtä tärkeää kuin sairauden hoito?
Että kannattaa valita tarkkaan minkä vuoksi alkaa taittamaan peistä?
On parempi katsoa kuin katua?- kirvansyöjä
Paloma.se.co kirjoitti:
Minä oli kans jostain lukenut että ne ampparit ei pahemmin pölyytä. Ne ei oikein tykkää kun me ollaan grillipaikalla (muurattu grilli) ja niiden kolhoosi on siinä heti pöydän vieressä kehikossa.
On niistä kuitenkin puutarhoissa muutakin hyötyä, omalta osaltaan pitävät tuholaishyönteisiä kurissa syömällä niitä.
- Kallistavaiköyhää
" Oppivat varomaan kun kerran pistää. " - Mitä jos lapsi on allerginen pistolle ja kuolee ellei saa apua ajoissa?
- kerro-faktaa
Kallistavaiköyhää kirjoitti:
" Oppivat varomaan kun kerran pistää. " - Mitä jos lapsi on allerginen pistolle ja kuolee ellei saa apua ajoissa?
montakos lasta vuodessa Suomessa kuolee ampiaisenpistoon?
- Siinäsitä
Toivotaan kuule yhdessä ettei yhtä ainutta.
- Mötiäinen
Paloma.se.co kirjoitti:
Anna vain kaupunkilaiskakaroitten oppia luonnontietoa kantapään kautta. Sillä lailla se jää parhaiten mieleen. Ja kun pistoja saavat, niin kysy mitä teit. Ja neuvo, miten pitää menetellä. Nämä ovat kaikki hyödyllisiä pikku apulaisia meille kaikille. Ja se väärään paikkaan tehty pesä pitää kokeilla siirtää sillä paperipussitempulla, jos se nyt on tosiaan väärään paikkaan tehty.
- Mihinsinuapisti
Lapset kyllä ymmärtävät ja oppivat jo ennen kantapäätä jos ns. aikuinen ymmärtää opettaa. Lapset eivät ole tyhmiä vaikka ns. aikuiset ovatkin.
- jospahan
Mötiäinen kirjoitti:
Anna vain kaupunkilaiskakaroitten oppia luonnontietoa kantapään kautta. Sillä lailla se jää parhaiten mieleen. Ja kun pistoja saavat, niin kysy mitä teit. Ja neuvo, miten pitää menetellä. Nämä ovat kaikki hyödyllisiä pikku apulaisia meille kaikille. Ja se väärään paikkaan tehty pesä pitää kokeilla siirtää sillä paperipussitempulla, jos se nyt on tosiaan väärään paikkaan tehty.
Entä jos lapsi kuolee ampiaisen pistoon? Allergisiakin on.
- kaukaahaettua
jospahan kirjoitti:
Entä jos lapsi kuolee ampiaisen pistoon? Allergisiakin on.
Todella pieni todennäköisyys, paljon todennäköisemmin sattuu joku muu onnettomuus.
- Tieto-on-valttia
Mikään "vahinko ei tule kello kaulassa", joten ampiaisen pisto on yhtä mahdollinen kuin mikä tahansa muu haveri. Lapsilla joita neuvotaan ja ohjataan ikäviä tapahtumia on kuitenkin vähemmän kuin niillä, jotka eivät tiedä mistään mitään.
- TervaTehoaa
Ampiaiset ovat niitä kiukkuusia otuksia. Mehiläiset - isot turilaat - kilttejä. Olen joutunut hävittää asuinrakennusesta pesiä kun pistiäiset ovat uhkana sisään talon menijöille. marjapensaisen oksille tekevät myös pesiä juuri nyt - siksi kannattaa heinä niittää pois, ettei tule puskiä oksien tuntumaan, joihin nämä pahalaiset pesiytyvät. Mitten on maa-ampiaiset jossakin turpessa - benssaaa päälle ja tulta perään. Nuo rakennuksiin tulevat on hyvä lannistaa auton pohjasuojaukseen käytettävällä sumutetervalla. Sillä tipahtaa heti lentävä alas kun tulee kohti ihmistä, joka häiritsee ykslöitä. Raidit ja Bayconit eivät ehdi pökerryttää ku lentävät kohti. Kokeile alustasuojaa. Ovat viheliäisiä kun tulevat samoihin paikkoihin ja esim. rantasaunan katon väliin ja pian niitä on rakennuksen siäshuoneisssa. Lattialla ne tarttuvat jalkoihin ja pistävät.
Kyllä on taas koulun-käyneillä ihmisillä kummallisia käsityksiä.
Ampiainen on lihan-syöjä.
Jos jossain syödään lihaa, Ampiainen saapuu paikalle.
Ei kai taas ole kyse halusta jankuttaa jankuttamisen ilosta?
Heittäkää spermalla ylä-femma :)
Peekele.
HKyllä aikuinen amppari mettää syö, se vie lihat toukille. Eli lihaa se metsästää siinä heinäkuun lopulla, elokuun alussa.
Kaikki ne on pölyttäjiä, ampiaiset, mehiläiset ja kimalaiset.- henrjii
laitahan jo ne läyskät uuniin, ettei amppari tule niitä pöllyttämään.
Pölyttäkää siitinpölyllä ylä femma hmp.f kirjoitti:
Kyllä aikuinen amppari mettää syö, se vie lihat toukille. Eli lihaa se metsästää siinä heinäkuun lopulla, elokuun alussa.
Kaikki ne on pölyttäjiä, ampiaiset, mehiläiset ja kimalaiset.Piti bingata olenko oikeassa, näköjään se metsästää myös tuhohyönteisiä toukilleen. Hyvä kaveri siis.
Sen muistan kun nuorena tyttönä mökkeilimme ja kalastimme verkoilla, että loppukesästä joutui lähtemään verkkoja nostamaan aamuyöstä jotta kerkes selvittää verkkoja ennen auringonnousua. Muuten sai taistella ampiaisten kanssa. Arvatkaas kummat voitti... Mutta alku- ja keskikesällä ei ollut mitään ongelmaa. MOT.- henrjii
hmp.f kirjoitti:
Kyllä aikuinen amppari mettää syö, se vie lihat toukille. Eli lihaa se metsästää siinä heinäkuun lopulla, elokuun alussa.
Kaikki ne on pölyttäjiä, ampiaiset, mehiläiset ja kimalaiset.ampiaine on sheivattu ja on siksi huono pölyttäjä
henrjii kirjoitti:
ampiaine on sheivattu ja on siksi huono pölyttäjä
No se voi pitää paikkansa.
Olen muuten herhiläisen nähnyt joskus, muutama vuosi sitten... alle kakskymppisenä... Hervoton kone. Ensimmäinen "itikka" joka herätti suurta kunnioitusta.- bessie-
henrjii kirjoitti:
ampiaine on sheivattu ja on siksi huono pölyttäjä
Lehtoneidonvaippa taitaa laskea aika paljon ampiaisten varaan noissa lisääntymiskuvioissa. Aika mielenkiintoinen suhde niillä.
Jotta senkin puoleen kannattaa jättää ampiaiset rauhaan, ei meillä liikaa noita villejä orkideoita ole.
Hävittäisin ampiaispesän vain jos siitä olisi selvästi haittaa, eli ihan ihmisten kulkureitin tai oleskelupaikan tuntumassa. Muuten vain siinä tapauksessa, että tietäisin ampiaisen piston olevan jollekin oikeasti vaarallinen.
- expimot
Sun olisi pitänyt käydä ovelampi kampanja ja kertoa miten eliitin sijaan ihan tavallinen ampiainen hyötyy tästä poistumisesta. Nyt kävi niin, että vanhat työläiset hyväksyivät, mutta nuoriso on kiukkuista.
- hytinäx1
Eikö teillä kuulu talovakuutukseen ampiaisten poisto ja muurahaisten karkottaminen sekä rottien/hiirien tuhoaminen.?
Kiitti kaikille hyvistä vinkeistä miten hävittää grillipaikan ampparipesä turvallisesti ja luontoystävällisesti. Se toinen ulkorakennuksen päädyssä saa olla rauhassa kun se ei häiritse mitenkään muuten että tarvii muistuttaa pieniä poikia että varovat vähän. Nyt kun juhannus on juhlittu ja kylämiitti rannassa on ohi ja pelimannit soitelleet ja kahvit juotu ja kirkkoveneellä soudettu ja tukinuittoveneellä prutkutettu ympäri saaria niin palaamme taas arkeen ja kasvimaan kitkemiseen, pikkuremppaan ja kauniista kesästä nauttimiseen.
- ilmanpistoja
Jos mökillä virtaa niin pölynimurin suulake pesäaukon viereen niin pussissa ovat
- Tananraakalainen
Toivottavasti joku vetää sinutkin pölypussiin joskus jotenkin.
- hiivatipökkelöpiä
Peukkualas peukkualas
Ampparipesä on nyt rakennettu uusiksi ja kaksi kertaa vanhaa suurempi. Lutusen konstit ei ole auttaneet. Joku sanoi että suihkuttaa synteettistä vaseliinia pesän aukolle, mitä se on? Synteettinen vaseliini siis?
Valepesän rakentamista kahvifilttereistä sanoi joku. Mutta meidän kahvifiltterit ei ole samanvärisiä....
Lutunen ei välttämättä halua tappaa amppareita saada vain ne pois meidän grillipaikan kehikosta. Nyt grillipaikka on käyttökelvoton ja kasvimaallekin joka on vieressä ilmestyy aina välillä ampiaisia jotka ei näytä ilosilta siitä että me hyöritään siellä kitkemässä.
Ne pakastepussijutut vois onnistua jos joku meistä uskaltaisi mennä tarpeeksi lähelle, mutta kun niillä on vahtimassa pörräävä joukko koko ajan....- bessie-
Ampiaisilta suojautuminen pukeutumalla ei ole konsti eikä mikään. Vaikka olisi suojautunut, niin ei niitä silti kannata vasiten ärsyttää tarpeettomasti. Varovaisesti tekee pesälle sen minkä katsoo tarpeelliseksi.
Tappaa jos pitää, tuli on aika nopea. Toholla vaan ja vesiämpärit/letkut tietysti ladattuina.
Kovin herkän ei kannata katsoa.
- henrjii
en tiedä mutta voisit kokeilla tätä http://static2.motonet.fi/img/4/423181/300/423181.jpg
- jospahan
Puolen yön aikaan. Silloin pesä on rauhallisimmillaan. Älä tee äkkiliikkeitä, vaan hiivi hiljaa. Tuota pussikonstia suosittelen, että pesä pussiin ja vie kauas talosta. Tervaa vaikkapa se pesän kohta sen jälkeen tai laita siihen jotakin, jäteöljyä vaikka. Luulisin etteivät ainakaan samaan kohtaan tee uudelleen.
Ampiaisten kanssa pitää olla varovainen. Tiedän tapauksia että on ollut hengenlähtö lähellä ampiaisen pistosta, joku jopa kuollutkin jos ei ole heti päässyt hoitoon tai saanut vastalääkettä.
Pahimmassa tapauksessa kun on ollut tiedossa ampiaisallergia on saanut apua pelastuslaitokselta joka on käynyt pesän tuhoamassa tai siirtämässä mahdollisimman kauas. - iiiiiiiiiiiiiiiii
Vitut ampiaisista, halavatun itkoita mulla sisätilassa iiii iiii iiiiiiiiiiiiiiiii i ii iii.
- ent.siivoojaparka
Ei niitä saa tappaa. Nehän on linnunruokaa. Tee vaikka sukkahousuista hyttyshaavi, muhin pyydystät ne ja viet ulos.
Nyt on espi oikealla asialla! Punkitkin vaan siisti irti pienenä niin että vielä pystyy kävelämään, tulitikkurasiaan ja Venäjän rajalle. Heilläkin on oikeus elää.
- iiiiiiiiiii
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Ei niitä saa tappaa. Nehän on linnunruokaa. Tee vaikka sukkahousuista hyttyshaavi, muhin pyydystät ne ja viet ulos.
Hyvä on vitsailla tyhmällä vitsillä, sinäkin tupakan savuisessa kaupunkiasunnossa josta kärpäsetkin pyrkii ulos raittiiseen ilmaan köhien. Kun keskellä yötä yrität unenpäästä kiinni i ii iii iiiiiiiii............i ii iii...
Kuulin juuri, että ampiaiset eivät tee pesää paikkaan, jossa on jo ennestään toinen yhdyskunta. Kannattaa tehdä valepesä näkyvälle paikalle, eli esim virkata pesän muotoinen pussukka tai muotoilla se vaikka vanhasta baskerista, ja ripustaa se ampiaisten silmien eteen.
En tiedä, toimiiko, mutta ei se ainkaan tunnu kovin kalliilta kokeilulta.- iso-vale-pesä-pukki
Riisipallot, vaikka valoineen päivineen roikkumaan joka paikkaan missä on vaara että amppari pesii
- kunhan.höpisette
Iso numero ampiaisästa, pesän hävityksestä ei mitään onkelmaa
- eppu2
Pihan reunalla pensaissa on kova pörinä, en ole vuosikausiin nähnyt moista mehiläismäärää. Kukat ihan mustanaan.
Meillä oli kerran varaston oven pielessä rakennettu ampiaispesä, niin, ettei ovesta voinut mennä ollenkaan sisään.
Niimpä sitten puin ylleni kalastukseen tarkoitetut housusaappaat ja sadetakin.
Päähän harsohattu, työkäsineet käteen, kiedoin ne ilmastointiteipillä sadetakkiin kiinni.
Näytin vissiin humanoidilta.
Sitten menoksi ja Raidia pesään, hyvin toimi.- eppu2
Vielä tuosta kansanäänestyksestä.
Tästä kylästä, missä nyt olen ja joka oli ennen kunta, järjestettiin kansanäänestys kuntaliitoksesta aikoinaan. Sen tulosta ei noudatettu. Päättäjät päättivät toisin. eppu2 kirjoitti:
Vielä tuosta kansanäänestyksestä.
Tästä kylästä, missä nyt olen ja joka oli ennen kunta, järjestettiin kansanäänestys kuntaliitoksesta aikoinaan. Sen tulosta ei noudatettu. Päättäjät päättivät toisin.Niin. Kansanäänestys ei ole laillisesti sitova, kuten jo sanottiin.
Mun kysymys onkin että miten ne päättäjät jotka eivät toteuttaneet kansan tahtoa sittemmin menestyivät politiikassa? Valittinko heitä edelleenkin päättäjänvirkoihin?- eppu2
Paloma.se.co kirjoitti:
Niin. Kansanäänestys ei ole laillisesti sitova, kuten jo sanottiin.
Mun kysymys onkin että miten ne päättäjät jotka eivät toteuttaneet kansan tahtoa sittemmin menestyivät politiikassa? Valittinko heitä edelleenkin päättäjänvirkoihin?Asiasta on jo vuosia, enkä kovin tarkkaan näitä kesäkuntani asioita seurannut, mutta siihen aikaan tilasin tänne paikallislehden, ihan tietääkseni tapahtumista ja kaupoista.
Siitä sitten yleisön osaston kirjoituksia lukiessani huomasin kyllä suuren närkästyksen.
- vhimsh
Ootko koskaan kattonu onko niillä iso siitepölymöyky päässään
tai onko lento vähän kiemuraista - silleen humaltuneita
- syksyllä karviaispensaissa marjat ovat joskus puoliksisyötyjä ja saa varoa ettei pistä suuhunsa sellaista marjaa, jossa ampiainen on sisällä.- Juolukanpoimija
Oli niitä ampiaisilla sisustettuja juolukoitakin loppukesästä entisellä asuinpaikallani. Vasta sitten, kun juolukat alkoivat olla ylikypsiä.
Emmä meen niin lähelle että voisin tarkkailla mitä niillä on päässä. Uskoisin kuitenkin jonkun ohimenevän havainnon perusteella että ei oo möykkyjä.
Se on pahassa paikassa siinä osittain kehikkolautojen sisällä nurkassa ja vaikea päästä käsiksi. Oiskohan se yön aikana tehty myrkyttäminen kuitenkin paras vaihtoehto. Elikkä suihkuttaa runsaasti myrkkyä pesäaukosta sisään kun ne nukkuu ja äkkiä itse karkuun?- eppu2
Paloma.se.co kirjoitti:
Emmä meen niin lähelle että voisin tarkkailla mitä niillä on päässä. Uskoisin kuitenkin jonkun ohimenevän havainnon perusteella että ei oo möykkyjä.
Se on pahassa paikassa siinä osittain kehikkolautojen sisällä nurkassa ja vaikea päästä käsiksi. Oiskohan se yön aikana tehty myrkyttäminen kuitenkin paras vaihtoehto. Elikkä suihkuttaa runsaasti myrkkyä pesäaukosta sisään kun ne nukkuu ja äkkiä itse karkuun?Tuo mun hävittämäni pesä oli kanssa litteä pesä, kahden seinälaudotuksen välissä, oven vieressä.
- AmpiaisetPois
Minä hävitin ampiaispesän yöaikaan ruiskuttamalla pesään ensin Cooper aerosolia ja heti sen jälkeen ampiaisvaahtoa, joka tukkiin pesän suuakon, etteivät ampiaiset pääse ulos ja myrkky pysyy pesän sisällä.
Paljon turvallisempaa sitten lisätä myrkkyä, kun ei vihaiset ampiaset pääse lentämään ulos pesästä, kun suuaukossa on vaahtoa edessä.
Mitään mietoa Raid suihkeita en käytä, koska Raidin tehoainen haihtuu ja ampiaiset tokenevat henkiin. Cooperissa on toisenlainen myrkky, joka ei haihdu pois.
Kannattaa ehkäistä ampiaisten pesimis yritykset aina keväällä, kun ampiaiskuningatar alkaa perustamaan pesää ja menee vaikka rakennukset sisään, niin nappaa sen hyönteishaaviin ja tappaa, niin ei pääse tekemään pesää.- Prrrkl
Toivottavasti joku vaahdottaa sinunkin kotisi jotta et pääse ulos ja tukehdut sinne senkin alkukantainen raakalainen.
- entinenmiäs
Eipä noista ampiaisista ole haittaa ollut vaikka pesiä on siellä sun täällä ulkorakennuksissa. Eipä noita ole mitään syytä hävittää. Meillä on kuitenkin jossain määrin yhteisiä intressejä puutarhassamme. No, jossain matalassa grillikatoksessa tietty voivat riesaksi asti tullakkin ja pesän hävitys voi olla oikeutettua.
Maa-ampiaispesä voikin olla toinen juttu. Muutama vuosi sitten nurmikkoa leikatessani ruohonleikkuri nosti ampiaiset ulos pesästään ja seuraavassa hetkessä jalkani oli siinä vihaisten ampiaisten parven keskellä. Sain varmaan kymmeniä pistoja sääriini, vähemmän kiva kirvelevä kutina muutaman päivän. Piti etsiä ja merkata se reikä maassa ja viikon päästä leikatessa visusti kiertää se kohta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2246979Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61847Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733