Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

perkins 4.108

perkinisti

kertokaa mitä kustantaa täysremontti kyseiseen koneeseen itsetehtynä.

ajattelin ottaa motin pois ja uusia paljon osia....toki tarkastan et miltä näyttää.

nyt hukkaa jäähdytysvettä öljyt katoaa liian nopeasti.

19

3688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skiglari9999

      Kysäise puuvene-palstalta, siellä paljon tietoa noista koneista.

    • A-Perkins

      Mahdotonta vastata, kun ei tiedä mistä ostat osat, ja kuka tekee koneistukset, vai onko itselläsi tarvittavat koneet?

    • MoottoreitaKorjannut

      Kyselin "kaikkien" liikkuvien osien hintoja useita vuosia sittten omaani 6sylinteriseen Perkins moottoriini ja silloin oli osien hinta-arvio hieman alle 2000€, joten 4sylinteriseen maksanee vähemmän.

      Olisiko parempi tehdä muutama testimittaus moottoriisi niin tietäsit ennen purkamista ja "remontointia" mitä siinä on vialla tai kulunut?
      Sylinterien vuotomittaus ja öljynpaineen mittaus kertoo jo hyvin paljon missä
      on vikaa ja mikä vaatii mitäkin korjausta/osia, nämä mittaukset ei maksa kovinkaan paljon verrattuna uusien osien hintaan ja varsinkin jos ostaa tietämättä mitkä on viallisia tai kuluneita.
      Ei moottorin osien kuntoa pysty kovinkaan varmasti määrittelemään ...," toki tarkastan et miltä näyttää.nyt hukkaa jäähdytysvettä öljyt katoaa liian nopeasti."
      silmämääräisesti eikä "mutu" tuntumalla ilman mittauksia/testauksia.

    • samamiesss

      kone toimii muuten moiteetta,öljyt tummat ei harmaat.
      aina käyntiin ja eikä savuta kuin pikkaisen.

      kannen koneistan kaverilla ja toki paineet mitataan ja samalla jos tarvii, niin
      uudet männät renkaat hoonaus.

      ja kaikki tiivisteet vaihdan pesu ja maalaus.

      • tyhmäbrexi

        Miksi remontoit jos kone on kunnossa. Eikö dieselin öljyn kuulukkin olla mustaa.


      • l6k5
        tyhmäbrexi kirjoitti:

        Miksi remontoit jos kone on kunnossa. Eikö dieselin öljyn kuulukkin olla mustaa.

        Samaa ajattelin minäkin. Itsellä on 4.236 ja pikkusen tulee mustaa putkesta kylmänä käynnistettäessä. Teetin täydellisen remontin muutama xuosi taaksepäin, ja reipas tonni meni, enkä itse tehnyt muuta kuin vein myllyn pajalle ja hain pois.


    • korjaajaja

      moro
      osat löytyy helposti ja halvalla esim. mäntä n 50e muut ovat halpoja
      1000e tekee jos itse värkkää.

    • öljyrengas

      Pese kone sisäisesti öljynvaihdon yhteydessä tarkoituksen mukaisella aineella. Uudet 15W-40 mineraaliöljyt ja suodatin sekä lisäainepullo (CRC, STP tms.) sekaan. Jumiutuneet/pikeentyneet öljynrenkaat alkavat taas toimia.Minulla on pesusta ja öljyn lisäaineistuksesta hyviä kokemuksia. Veneeni alkuperäinen omistaja oli lataillut akkuja luonnon/merikarhusatamissa tms. liian matalilla kierroksilla. Tämän kaltainen matalakierrostoiminta on myrkkyä moottorin voitelujärjestelmällä.

      • timpsah

        ei hitossa crc joukkoon ,crc verrattavissa jarrunesteeseen .
        pelkkää öljyä.


      • tiedoksitimpalle

        Crc valmistaa muitakin mömmöjä, kuin se tunnetuin suihke...


    • asentajamm

      hyviä vinkkejä jos joku on remontoinut itse kokonaan mitä tuli kustantamaan,kannen koneistus,männät ym ym.

      terv. aloittaja

    • Yanmarilla

      Olen marinoinut kaksi 108:a, mutta siitä on niin kauan, ettei hinnat päde enää. Ensimmäinen oli Transitista ja toinen CF Bedfordista. Näin viime talvena sellaisen 108, että kävi kyllä, mutta öljyt lisääntyivät ja se myös kulutti paljon öljyä. Siihen tehtiin koneremontti, mutta syyksi paljastui ruiskutuspumppu, jonka tiivisteet olivat ihan horoja, pumpulle ei tehty muuta kuin laitettiin uudet tiivisteet, kulumisvikaa ei siinä ollut. Nokka-akselin nokatkin olivat kuluneet melkein olemattomiin, ainakin sentti puuttui nokista. Moottori oli käynyt osaksi voiteluöljyllä, joka oli tullut ihan liruksi, sen tähden se ei tullut venttiilikannen korkistä ulos. Kannattaa vaihdatuttaa pumpun tiivisteet myös.

      • MoottoreitaKorjannut

        Nyt kyllä kirjoitat väärää tietoa " Nokka-akselin nokatkin olivat kuluneet melkein olemattomiin, ainakin sentti puuttui nokista " jos näin olisi niin ei moottori käy silloin enään.
        Samoin miksi öljy pitäisi tulla korkista ulos ??


      • Yanmarilla

        "Samoin miksi öljy pitäisi tulla korkista ulos ?? "Se nyt oli vain sellainen kielikuva, jolla ymmärretään öljymäärän lisääntyminen, mutta aiheuttaa näköjään närää saivartelijoissa. Näin sen nokka-akselin, nokat olivat huomattavasti kuluneet, mutta silti kone pysyi käynnissä, voi olla ettei nämä nykykoneet kävisi.


    • CatC12
    • puuiiiimuri

      ei ole mitään järkeä tehtä täysremonttia kun kyseistä moottoria saa leikkuupuimureista 1000h käytettyinä 500 eurolla. se on kuin sisäänajettu. remontti maksaisi tonneissa.

    • makunn

      ei maksa remontti tonneissa jos itse tekee se on varma .
      200e mäntäsarja ja muut osat myös edullisia.

    • beentheredonethatt

      vuonna 2000 teetin identtiseen perkins 4.107 moottoriin täysremontin korjaamolla. vein ja hain moottorin itse. purku ja kasaus, hela hoito sylinterien mäntien vaihtoineen, uudet venttiilit, kansikoneistukset, hionnat, laakerit, kampiakselin hionnat, ihratiivisteet, lohkon liuotinpesut, jne. 2000 e ja summassa oli kaikki osat. ruiskupumpulle ei tarvinnut tehdä mitään, mutta uudet ruiskusuuttimet kuului remonttiin. kuukauden moottori oli talviaikana työn alla tunnetulla turkulaisella moottorikorjaamolla.
      korjaamon tuntiveloitus oli sen ajan tyypillistä, 60 e/h.

    • Anonyymi

      Tein justiin itse.
      Jos itse tekee 1000€
      Jos tekee niin, että kone vastaa uutta, eli viedään kansi ja lohko koneistamoon jossa laakeripinnat kunnostetaan ja kannen pinnat suoristetaan, sekä kansi katsotaan, jen... Hinta olisi 2000€

      Kuten itse, jos ei ole aikasemmin tehnyt suurempaa koneremppaa niin joutuu ostamaan kasan työkaluja myös jokusella satasella ja moottoripukin, jne... toki tämä sijoitus ei menen hukkaan. Täys rempaan amatöörin kannattaa varata se talvi, eli venettä nostaessa syksyllä kone mukaan ja keväällä takas. Kyseessä ei todellakaan ole pikku homma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2057
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1644
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1450
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1384
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1321
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1298
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1241
    Aihe