Kovien paukahdusten pelko

Sotilaantyttö

Olen varmaan ainut lajiaan. Eli siis en kestä ilmapallojen paukkumista, yllättäviä kovien torvien (rakastan jääkiekkoa ja olisi ihan mennä katsomaan livenä)yllättäviä ääniä, yllättävien koiran ison äänen tuomaa säikähdystä…Olen asunut kyllä sotilas-alueella pienestä pitäen ja kuulemma kuullut kuin isot tykit ovat lauenneet lähellä kun olin vaunuissa. En yksinkertaisesti kestä yllättäviä ääniä. Jos ne olisi jatkuvia ei haittaisi. Olenko ainut paukku-arka?

21

312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Edellinen

      Olen etsinyt informaatiota asiasta enkä ole löytänyt. Vihaan Uutta Vuotta ja paukkuja, vihasin koulussa jo kun pojat räjäyttelivät ilma-palloja, vihasin Abien juhlaa torvineen...

    • 456456

      Ääniherkkyys on normaalia neuroottisille ihmisille.

    • kammottavia.laitteita

      En tiedä onko yhtään samaa mutta itselle aiheuttaa halua paeta paikalta jos esim. jossain teollisuuslaitoksessa joku kovaääninen kone, pumppu, ilmankäsittelykone tms. käynnistyy yllättäen ajastettuna tms. omia aikojaan. Tai joku sähkökaappi ääntää, surisee tai releet tms. paukkuvat kuuluvasti.
      Esim. tavallinen kodin pöytätuuletin ei tee mitään mutta esim. joidenkin putiikkien tuulikaapin katossa olevat lämmityslaitteet riipii, tappavan näköiset tuulettimen siivet, säleikkö jonka lamellit näyttävät veitsenteräviltä johon voisi silpoa itsensä ja säleikön takana lämmönvaihtimen kenno josta voi vuotaa tulikuumaa nestettä niskaan... menen aina mahdollisimman nopeasti niiden ali pois enkä halua vilkaistakaan niitä.
      Ylipäätään on jotenkin ollut aina jonkinlainen pelko suurikokoisia ja kovaäänisiä tietynlaisia koneita kohtaan. En kuitenkaan pelkää esim. kaivinkoneita tms. mutta rakennusten uumeniin piilotettu talotekniikka, teollisuuslaitosten suuret ja meluisat koneet, jotkin automaattisesti toimivat, yllättäen käynnistyvät tai liikkuvat koneet tms. kyllä riipii selkäpiitä.
      Esim. en usko että pystyisin menemään hissien konehuoneisiin, mitä olen youtuben videoilta nähnyt niin ne ovat kammottavia, rumia, hämäriä, ahtaita ja vaarallisia paikkoja. Varsinkin vanhojen laitteistojen kipinöivät releet, avonaiset sähkökaapit varsinkin, varmaan pyörtyisin ja kaatuisin sellaista avonaisen relekaapin sisään ja releet alkaisivat paukkua ja salamoida mielettömästi ja henki pois O_O

      • lksjdkflsfjsl

    • Sotilaantyttö

      En kirjoittanut tätä pilailumielessä, tämä kaikille tiedoksi. Vaan tämä on todella inhottavaa ja jopa rajoittaa elämääni. Normaali ihminen säikähtäisi luonnollisesti kuvaamiani ääniä ensi kertaa mutta minulle ne tuottaa suurta ahdistuneisuutta, odottelen milloin paukahtaa seuraavan kerran tmv. Ukkonen on myös täyttä he**iä, olen levoton ja painun peiton alle miltein tulpat korvissa. Onneksi mies ymmärtää, tosin vähän naurahtaen. Mutta tämä ei tosiaankaan ole kivaa!!

    • Edellinen

      Ja niinkuin mainitsin, jatkuva pamahtelu tmv., no problem, mutta se yht'äkkinen paukahdus/räjähdys kun ei tiedä milloin tulee seuraava, se on se mitä säikähtää jo ennakkoon ja haluaa paeta paikalta.

    • Edellinen

      Lks…en pystynyt katsomaan You Tube klippiäsi, odotin vain alusta saakka milloin pamahtaa….vihaan tätä paukku arkuuttani yli kaiken.

      • fear4movingmachines

        Kohdassa 0:51 alkaa releet loksua ja generaattori korottaa kierroksia kun ilmeisesti hissi on tilattu liikkeelle.
        Tuossa toinen 60-luvun hissin konehuone jossa on noita kammottavan hirviömäisiä avonaisia sähkökaappeja täynnä rujon näköisiä ja salamoivia sähkömekaanisia releitä. Kuvaaja vie vielä kameran liian lähelle niitä releitä niin releen kytkeytyessä mikrofonista kuuluu "zap", ilmeisesti releen tappavan suurjännitteinen sähkömagneettinen kenttä aiheuttaa häiriötä kameran mikkiin O_O
        Hissin konehuoneissa noiden videoiden perusteella saattaa kuulua jatkuva siritys jos joku generaattori on päällä mutta hissien moottorit voivat käynnistyä odottamatta vaikka nykyaikaiset releet eivät varmaan kovin kuuluvasti naksukaan.
        En helvetissäkään pystyisi olemaan hissimekaanikko saati menemään hissien konehuoneisiin O_O Minua kammottaa jo jos hissi ei pysähdy ihan tasan lattiatasoon ja hiukan aina arveluttaa ylipäätään mennäkään hissiin.


      • fear4movingmachines

      • fear4movingmachines

        Vielä yksi hissikonehuonevideo, muutoin aika hiljainen konehuone mutta kuvaajakin säikähtää kun hissin moottori lähtee yllättäen käyntiin kahdesti videon aikana voimakkaan loksahduksen saattamana O_O
        https://www.youtube.com/watch?v=ysLenmK3kKw

        Järjellä tietää että hissin moottori voi käynnistyä kun joku tilaa hissin mennäkseen kerroksesta toiseen mutta kun se järkeily ei auta yhtään, hyppään kattoon säikähdyksestä siitä huolimatta ja jos itse olisin tuolla hissin konehuoneessa, olisin niin paniikissa ja stressaantunut että kuolisin varmaan siihen paikkaan kun hissin moottori yllättäen käynnistyisi O_O


    • Edellinen

      En siis PELKÄÄ laitteita vaan niiden tuomaa yllättävää ääntä. Olen jo yli 40 v. ja tuskin ikinä pääsen tästä yli-säikkymisestä eroon.

    • säikkyjäänen

      Täällä toinen kovien äänien säikkyjä:)viimeviikolla koirani haukahti yllättäen kovaäänisesti,voi luoja meinas järki lähtee ja sydäri tulla samoin jos hävittäjä menee yli tuntuu tosi epämukavalle ym.onhan näitä ja nyt kun on festareita niin en voi kuvitellakaan lavan eteen menoa,korvat huutais hoosiannaa monta päivää.

    • nojotain

      Ihmien voi totutella erilaisiin ääniin ja saada edes heiman toleranssia kasvamaan ns siedätyshoidolla. Mutta ääniherkät ihmiset käyttävät korvatulppia tai joillkin on myö lääkitystä.

    • Sotilaantyttö

      Olin tänään alueella jossa oli räjäytystyömaa. Teki mieli paeta. Vaikka se hälytysääni soi odotin vain milloin pamahtaa ja kovaa. Istuin autossa paniikissa sormet korvissa, onneksi kukaan ei nähnyt...

    • Edellinen

      -Ja pamahtihan se.

    • Edellinen

      Tämä on varmaa nolointa mitä voi olla :-(

      • mustakorppi

        Ei yhtäån noloa vaan tervettä reagointia.


    • mustakorppi

      Itellä on ylilentävien lentokoneiden pelko. Saa mut automaattisesti hälytystiöaan ja melkein kyyristymään ja hakee suajaa. Lapsena menin pöydän alle. Johtuu siitä että ukki oli sodassa ja pelko siirtyi geeneissä isäni kautta minuun. Se on lajien säilymisen kannalta tärkeää että opitut pelot periytyy lapsille.

      • mustakorppi

        Osa suomeen tulleista ruotsalaisista naureskelee näille peloille koska oma suku ei ollut sodassa.


    • Tyttö31

      On pelottavaa, jos ilmapallo paukahtaa!

    • Anonyymi

      Et ole toisin minulla on se että jatkuva pamahtelu alkaa pelottamaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      78
      3218
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1972
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1841
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1528
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1395
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1375
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1099
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1028
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      844
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      830
    Aihe