Etupyörän laakerin vaihto hinta ?

Turakki

Onko kohtuullista kun korjaamo veloitti 111€ etupyörän laakerin vaihdosta?
Sain alennusta 1 euron.
Ostin itse laakerin ja vein sen mukanani.

31

18118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ownwfrjne

      Tutulla kaverilla meni kolme varttia kun nykyiset saa isossa ruuvipenkissäkin laitettua ja otti 30 euroa.

    • 235234

      Itsellä maksoi 160e ja siinä oli 80e laakeri mukana hinnassa eli työt 80e. Toki oli vanha auto kyseessä jotka usein helpompia ja edullisempia huoltaa ja korjata kuin uudemmat.

      • Anonyymi

        Kallis laakeri. Laakeri maksaa 25-45 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kallis laakeri. Laakeri maksaa 25-45 euroa.

        Osta sinä vaan niitä 25e laakereita joita saa vaihtaa 3-4 vuoden välein. Itse ostan 80e laatulaakerin joka kestää auton loppuiän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osta sinä vaan niitä 25e laakereita joita saa vaihtaa 3-4 vuoden välein. Itse ostan 80e laatulaakerin joka kestää auton loppuiän.

        Se meni noin vielä 90-luvulla.

        Nyt sen hyvänkin laakerin saa halvalla, mutta pitää osata tilata se nettikaupasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osta sinä vaan niitä 25e laakereita joita saa vaihtaa 3-4 vuoden välein. Itse ostan 80e laatulaakerin joka kestää auton loppuiän.

        nyt on jo viides Pösö ja 27 v on tullu ajeltua, mut yhtään pyöränplaakeriremppaa ei tarvinu tehä, ihme kyllä ne onkin, alkuperäistä laatua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nyt on jo viides Pösö ja 27 v on tullu ajeltua, mut yhtään pyöränplaakeriremppaa ei tarvinu tehä, ihme kyllä ne onkin, alkuperäistä laatua.

        Niin, jos se pösö kestää keskimäärin 5v kunnes on romuttamolla (5 pösöä/27v) niin eihän siinä laakerit yleensä kerkeä hajota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osta sinä vaan niitä 25e laakereita joita saa vaihtaa 3-4 vuoden välein. Itse ostan 80e laatulaakerin joka kestää auton loppuiän.

        Mikä on laatulaakeri ? Itse ole käyttänyt Skf.


    • kldkskfddkl
      • Vanha.asentaja

        En minä aivan noin olisi tuota tehnyt.
        Ensinnäkin navan takominen laakeriin tuolla tavalla takuulla tuhoaa uuden laakerin. Ja muutenkin vasaroinnissa pitää ehdottomasti välttää KAIKKIEN koneistettujen pintojen kolhimista!
        Toiseksi kaikki kasattiin ilman rasvaa ("vaseliinia"), jolloin ruoste tekee seuraavan korjauksen todella tuskalliseksi. Ja kolmanneksi uudet (ja vanhemmatkin) osat pitää ruostesuojata paikasta riippuen joko ennen tai jälkeen paikalleenasennuksen.
        Kaveri ei tarkastanut laakerin stefaa. Todennäköisesti sekin oli jo kulunut ja olisi pitänyt uusia. Tässä autossa on näköjään se iso plussa moniin muihin verrattuna, että stefa (huulitiiviste) yleensä on!
        Vaihteiston / vetopyörästön öljyä olisi saanut vajauttaa enemmän.
        Koska minulla ei ole käytettävissäni pulttipistoolia, olisin löysännyt akselimutterin ennen auton nostoa. Ja loppukiristänyt sen auton ollessa maassa. Joka tapauksessa kaikki pulttipistoolilla kiristetyt ruuvit ja mutterit pitää AINA varmistaa käsityökalulla.


      • Anonyymi
        Vanha.asentaja kirjoitti:

        En minä aivan noin olisi tuota tehnyt.
        Ensinnäkin navan takominen laakeriin tuolla tavalla takuulla tuhoaa uuden laakerin. Ja muutenkin vasaroinnissa pitää ehdottomasti välttää KAIKKIEN koneistettujen pintojen kolhimista!
        Toiseksi kaikki kasattiin ilman rasvaa ("vaseliinia"), jolloin ruoste tekee seuraavan korjauksen todella tuskalliseksi. Ja kolmanneksi uudet (ja vanhemmatkin) osat pitää ruostesuojata paikasta riippuen joko ennen tai jälkeen paikalleenasennuksen.
        Kaveri ei tarkastanut laakerin stefaa. Todennäköisesti sekin oli jo kulunut ja olisi pitänyt uusia. Tässä autossa on näköjään se iso plussa moniin muihin verrattuna, että stefa (huulitiiviste) yleensä on!
        Vaihteiston / vetopyörästön öljyä olisi saanut vajauttaa enemmän.
        Koska minulla ei ole käytettävissäni pulttipistoolia, olisin löysännyt akselimutterin ennen auton nostoa. Ja loppukiristänyt sen auton ollessa maassa. Joka tapauksessa kaikki pulttipistoolilla kiristetyt ruuvit ja mutterit pitää AINA varmistaa käsityökalulla.

        Laakereita ei saa hakkaamalla paikoilleen kunnolla. Prässi on paras ja myös se laakereiden ulosvetäjä ja uuden laakerin vaihto onnistuu samalla kierretangolla. Ostin Biltemasta ja on kokemusta kahdesta etusten laakerin vaihdoista. Lisänä vain lattiassa hyvin paikoillaan pysyvä pöytä ja ruuvipenkki. Pöydän voi korvata tukevalla ja maassa kiinni oleva puun kanto. Merallinen ruuvipenkki ( paja mallia ) vain kiinni kantoon pitkillä täkkipulteilla - ankkurointi pulteilla. Konsteja on monia, sano......


      • Anonyymi
        Vanha.asentaja kirjoitti:

        En minä aivan noin olisi tuota tehnyt.
        Ensinnäkin navan takominen laakeriin tuolla tavalla takuulla tuhoaa uuden laakerin. Ja muutenkin vasaroinnissa pitää ehdottomasti välttää KAIKKIEN koneistettujen pintojen kolhimista!
        Toiseksi kaikki kasattiin ilman rasvaa ("vaseliinia"), jolloin ruoste tekee seuraavan korjauksen todella tuskalliseksi. Ja kolmanneksi uudet (ja vanhemmatkin) osat pitää ruostesuojata paikasta riippuen joko ennen tai jälkeen paikalleenasennuksen.
        Kaveri ei tarkastanut laakerin stefaa. Todennäköisesti sekin oli jo kulunut ja olisi pitänyt uusia. Tässä autossa on näköjään se iso plussa moniin muihin verrattuna, että stefa (huulitiiviste) yleensä on!
        Vaihteiston / vetopyörästön öljyä olisi saanut vajauttaa enemmän.
        Koska minulla ei ole käytettävissäni pulttipistoolia, olisin löysännyt akselimutterin ennen auton nostoa. Ja loppukiristänyt sen auton ollessa maassa. Joka tapauksessa kaikki pulttipistoolilla kiristetyt ruuvit ja mutterit pitää AINA varmistaa käsityökalulla.

        Momentti avain ja hyvät ohjeet kiristys arvoista. Ei summam-mutikassa. Jos tartten tietoa - neuvoa, kysyn merkki huollosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Momentti avain ja hyvät ohjeet kiristys arvoista. Ei summam-mutikassa. Jos tartten tietoa - neuvoa, kysyn merkki huollosta.

        "Jos tartten tietoa - neuvoa, kysyn merkki huollosta."

        Ovat varmasti iloisia kun paikalle tulee harmaisiin pukeutunut eläkeläinen kyselemään 87 mallisen autonsa pyöränlaakerin vaihtaisohjeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laakereita ei saa hakkaamalla paikoilleen kunnolla. Prässi on paras ja myös se laakereiden ulosvetäjä ja uuden laakerin vaihto onnistuu samalla kierretangolla. Ostin Biltemasta ja on kokemusta kahdesta etusten laakerin vaihdoista. Lisänä vain lattiassa hyvin paikoillaan pysyvä pöytä ja ruuvipenkki. Pöydän voi korvata tukevalla ja maassa kiinni oleva puun kanto. Merallinen ruuvipenkki ( paja mallia ) vain kiinni kantoon pitkillä täkkipulteilla - ankkurointi pulteilla. Konsteja on monia, sano......

        Kaverinsa kyydissä liikkunut hakkasi auton vannetta, kun pyörä oli jäätynyt kiinni pakkasella. Sanoin, että pyörän laakeri rikkoontuu, kun olan takaa kirveen hamaralla vannetta kopistelet. Keväällä oli palkintona laakeriremppa ja alle 20tkm. ajettuun autoon. Että silleen.


    • Itse-tekijä

      Pyöränlaakerin vaihto on helppo homma. Entinen pois ja uusi tilalle. Ei vaadi mitään erityistä ammattitaitoa kyseinen homma. Hiukan likainen se on työnä, mutta siinä säästää helposti sen satasen muuhun käyttöön.

      • egsrsr

        Paitsi ettää vaatii erittäin kalliit puristus ja ulosvetotyökalut. Kotikonstein ei normaalisti saa vaihdettu ilman noita työkaluja, ainakin laakeri hajoaa tosi helposti silloin, joskus on kokeiltu.


      • Vanha.asentaja

        Ei vaadi kalliita työkaluja. Tarvittavat voi itse tehdä (vanhoista laakereista ym) ja iso ruuvipenkki on tarpeen. Toki vanha laakeri saattaa hajota poisotettaessa, mutta niin se saattaa hajota kalliillakin vehkeillä. Riippuu rakenteesta. Ja mitä haittaa siitä on, jos se rikkinäinen osa hajoaa lisää?
        On noita tullut aika monta vaihdettua. Toisissa autoissa se on isompi taistelu, toisissa pääsee helpommalla. Tuo aloittajan kysymä hinta on minusta hyvinkin kohtuullinen.


    • Turakki

      Kaveri joka teki työn on luotettava kokenut ja osaava ammattilainen.
      Häneltä meni aikaa tasan 1,5 h eikä tuumaus-, tupakka- tai kahvitaukoja pidetty.
      Arvelen että jos olisin tehnyt sen itse olisin takuulla selvinnyt siitä viikonlopussa.

    • puhutaanpatotta

      Sehän riippuu täysin autosta. AIvan absurdeja vastauksia osalla. Jossakin autossa se onnistuu hyvin nopeasti ja joissakin taas se voi kestää rakenteiden ruosteen kanssa tapellessa ja phersonin pultteja kuumennellessa tunteja. Vetoakselin irroitus ja navan irroitus...Ei 111€ kuulosta ollenkaan pahalta. Siinä on mennyt ilmeisesti 1-2h. Ihan hyvä suoritus autoa tietämättä.

      Jokaisella on kavereita jotka vaihtavat sen 20min ja käyvät välillä kahvilla. Niinpä niin.

    • Anonyymi

      Eri autoissa on eri verran töitä, joten antamasi tiedon perusteella ei tiedä.

    • Anonyymi

      Ei ollut kohtuullista. Ilmaiseksi olisi pitänyt palvelu saada.

    • Anonyymi

      eikö korjaamoiden pitäs veloittaa vanhemman auton korjauksesta vähemmän(tuntihintana) siihenhän tarvitsee vähemmän työkaluja ja ammattitaitoa

    • Anonyymi

      Toihan olisi hyvä juttu, lisää työpaikkojakin

    • Anonyymi

      Mikäli molemmat laakerit vaihdettu niin hinta ois OK

      • Anonyymi

        On se ihan ok hinta noinkin.

        Kun itse viet laakerin, veloittaa korjaamo silti siitä laakerista noin 20% sen arvosta. Eli 15 euroa. Vaihtotyössä on mennyt 1,5 tuntia ja kun tuntivelotus on 62 euroa tunnilta, saadaan tuo loppusumma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se ihan ok hinta noinkin.

        Kun itse viet laakerin, veloittaa korjaamo silti siitä laakerista noin 20% sen arvosta. Eli 15 euroa. Vaihtotyössä on mennyt 1,5 tuntia ja kun tuntivelotus on 62 euroa tunnilta, saadaan tuo loppusumma.

        Vaihdan itse etupyörän laakerit. Nyt on kolmannet pyörimässä. Autolla ajettu yli 500tkm. On työkalut ja tilat tehdä. Muitten autoihin en suorita huoltoja. Sain kerran takkiini, kun melkein tuntematon pyysi vaihtamaan autoonsa uuden syylärin. Ostin uuden ja merkki syylärin ja laitoin paikoilleen. Uudet nesteet & tms. Sanoin omistajalle, että valmis on ja pyysin vain tarvikkeista hinnan. Hän antoi vain 10€. Sanoin, että tässä on maksuista kuitti, eihän se 10€. kata juuri mitään. Sain vastauksen, että jos vaadit koko summaa, niin teen verottajalle ilmon, että tekisin pimeänä huoltoja. Kuitenkaan näin ei ollut, vain hyvää hyvyyttäni ja loma-aikanani, kun omakin auto pukeilla. Arvatkaa, ottiko pattiin.


    • Anonyymi

      Vaihdoin golf vm 2010 kummankin takapyörän laakerin, ei ole ensikertalaiselle mitään vaikeuksia, onnistuu myös rivitalon/kerrostalon pihalla, rengas, satula, levy pois ja iso pultti pois, suunnilleen oikealle tiukkuudelle. Mulla on ebaysta ostettu 40eur 300nm menevä avain, räikkä tai lyhyt nivelväännin ei riitä.

      Jos olisi nopeuskilpailu niin voin vaihtaa alle 30min per laakeri. Mutta kun nämä remontit on mukavia niin ei tarvitse kiirehtiä.

      • Anonyymi

        Takapyörän ja etupyörän laakerinvaihto on ihan ei luokkaa oleva homma noissa autoissa kun takapyörään vaihdetaan koko napa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takapyörän ja etupyörän laakerinvaihto on ihan ei luokkaa oleva homma noissa autoissa kun takapyörään vaihdetaan koko napa.

        ei = eri


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takapyörän ja etupyörän laakerinvaihto on ihan ei luokkaa oleva homma noissa autoissa kun takapyörään vaihdetaan koko napa.

        Youtubessa näin videon, kun henkilö oli vaihtamassa autoonsa pyörän laakeria. Hän väänteli pyörää ja kuului kolahtelu. Laakeri rikki pahasti. Irroitusta suorittamaan, hakkaamista vasaralla ja apuna ulosvetäjä. Ulosvetäjä meni rikki ja laakeri ei lähtenyt irti. Teki töitä monta tuntia, en sano turhaan ja hetken päästä oli pöydällä kokonaan uusi laakerin napa ja sillä tuli asennus kuntoon hetkessä.


    • Anonyymi

      Motonet korjaamo Rovaniemi laakerinvaihto eteen 2h homma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1820
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1203
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe