Mikä tappoi kotimaisen mäntysuovan valmistamisen? Heräsin karuun todellisuuteen etsiessäni kaupan hyllyiltä vanhanajan loistavaa tehotuotetta, Havin mäntysuopaa. Eihän sitä kuulemme ole valmistettu enää vuosiin.
Tilalle on tullut suomalaiseksi tuotteeksi mieltämäni Havu mäntysuopa, joka tarkemmin katsottuna onkin ulkomaisen firman omistama tuotemerkki ja tuotteen valmistusmaata ei kerrota. Kotimainen se ei siis ole. Eikä vanhan väärtti.
Suomessa mäntysuopaa valmistettiin aikaisemmin puunjalostuksen sivutuotteena. Miksi niin ei voida tehdä nytkin?
Kotimainen mäntysuopa kunniaan!
26
3556
Vastaukset
- kysynnäntarjonnanlaki
Varmaankaan siksi, ettei sitä ole kysyneet vuosiin muutkaan kuin sinä.
- Wyihdgfg
Kuule älä osta. Et vuosiin huomannut että kadonnut hylyiltä.
- Käpykolo
Tulin toimeen tähän saakka mummon jäämistöstä perityillä paketeilla...riittoisia olivat!
Eikös meidän jokaisen tulisi suosia suomalaista - jos sitä olisi tarjolla? - Anonyymi
Käpykolo kirjoitti:
Tulin toimeen tähän saakka mummon jäämistöstä perityillä paketeilla...riittoisia olivat!
Eikös meidän jokaisen tulisi suosia suomalaista - jos sitä olisi tarjolla?Itsekin olin kovin pahoillani, kun huomasin et mäntysuovan(kin) ovat ulkolaiset firmat kaapanneet. No, Oulussa sitä kyl nesteenä joku valmistaa... Sunlightiakin luulin suomalaiseks - turha luulo :( Löysin sentään pyykinpesuainetta, mitä tehdään suomessa - en uskalla tässä nyt mainostaa, minkä merkkistä se on... se pesee ihan hyvin, siis yhtä hyvin, kuin ulkomaiset (hajusteilla kuorrutetut)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsekin olin kovin pahoillani, kun huomasin et mäntysuovan(kin) ovat ulkolaiset firmat kaapanneet. No, Oulussa sitä kyl nesteenä joku valmistaa... Sunlightiakin luulin suomalaiseks - turha luulo :( Löysin sentään pyykinpesuainetta, mitä tehdään suomessa - en uskalla tässä nyt mainostaa, minkä merkkistä se on... se pesee ihan hyvin, siis yhtä hyvin, kuin ulkomaiset (hajusteilla kuorrutetut)
Tosi pettymys pesutulos...haju ei tuoksu...mattojen käsittely meni uusiksi...päänsärky herätti etsimään missä vika...
- Eikylläaukee
Ei osteta ja vaaditaan kunniaan.
- Yäääkss
Turun Sinappi on Viron Sinappi.
- MeijänSeOn
Se on kuule Pohojos-Pohojanmaalla Pyhännällä valamistettu, ei missää virossa. http://www.turunsinappia.fi/etusivu.php
- SuosinUlkomaista
Pääsääntöisesti olen todennut, että ulkomaiset tuotteet kyllä lyövät kotimaiset kevyesti sekä laadussa että hinnassa aina tomaatista kenkiin ja kengistä elektroniikkaan.
- pitäisi.osata.tehdä.jot
Pääasiassa pitää paikkansa mutta jotakin meidänkin pitäisi kyetä valmistamaan, joka kelpaa myös muille kuin vain meille. Niiden valmistamisen kehittely ottaa aikansa. Tätä kehittelyä olisi pitänyt tehdä viimeiset kymmenen - viisitoista vuotta, jotta olisi mistä ottaa.
Käykääpä joskus jossakin saksalaisessa hämeenlinnan kokoisessa pienteollisuuskaupungissa katsomassa - kaikki tekevät jotakin jossakin tuotantolaitoksessa - ja kaikki tavara menee kaupaksi.
Sellaisen asenteen hankkiminen ja ylläpitäminen ei ole mikään vaivaton juttu. - MenestyksenHML
Suomessa eletäänkin kommunismissa.
- TyhmähänSäolet
Juu, osaatko nimetä jonkin kotimaisen elektroniikkavalmistajan jota vertaat ulkomaiseen? Entä kenkämerkin?
- SaatananTunarit
Kuulepa ryövärikapitalistin tsuppari, Pravdan toimittaja, mäntysuopa-asiantuntija, täällä tarvitaan kyllä kovin lehtenne koko toimituksen suun pesemiseen, samoin Sartsan, Kiemungin, Isosuon, Kenakkalan ja kaupungin lakimiesten jne. suiden pesemiseen emävalheiden jäljiltä. Hävetkää jos osaatte!
- varmaansaastuu
kuka hullu sitä ostas raakaaineena erittäin vaarallinen hajoamaton mänty öljy. siinä myytiin ongelma jäte hölmöille
- Vetäkää
Suomalainen laatu on myytti. Vertasimme liian pitkään tuotteitamme Neuvostoliittolaiseen sinkkiämpäriin. Muut meni oikealta ja vasemmalta ohi kun täällä elettiin kuplassa. Suomalaiset tuotteet on ylihintaista sontaa !
- memaksetaan
a,y väki vielä uskoo tohon paskaan mut onhan vero vapaita tulojakin 85000 vuokra kämpästä
- noin.tosiaan.kävi.HML
> Suomalainen laatu on myytti. Vertasimme liian pitkään tuotteitamme
> Neuvostoliittolaiseen sinkkiämpäriin. Muut meni oikealta ja vasemmalta ohi
Juuri näin todellakin kävi. Putoaminen kyydistä tapahtui 1980-luvun alussa, josta seurauksena syvä lama 1990. Nokian ja muutaman muun teollisuusyrityksen avulla päästiin taas vauhtiin mutta se vauhti on nyt syöty ja oikeastaan syötiin jo melkein kymmenen vuotta sitten.
Pitäisi taas alkaa panostamaan tuotekehitykseen ja valmistukseen - muualla mennään aika kovaa. Itä-euroopan maat tekee halvalla hyvää.- Korjausliike
Pitää olla muut Itä-Euroopan maat.
- mieti.myös.tätä.HML
Saksalaiset yritykset on perustaneet unkariin 300 000 työpaikkaa. Miksi juuri unkariin. Miksi ei suomeen.
Mieti sitä.
- miks_ei_tänne
Tämä on Hämeenlinna-palsta, mutta täällä keskustellaan kaikesta maan ja taivaan väliltä.
- Saipp
Mäntysaippuaa löytyy kotimaisenakin. Ei ehkä joka marketista mutta netistä saa tilattua.
https://www.tuontitukku.fi/tuote/mantynestesaippua-kotimainen-2l-mantysaippua-monipuoliseen-puhdistukseen/6419642036010/ - Kiinankauppa
Siksi koska suomalainen omistaja myy kannattavat toiminnot aina ulkolaisille, joka siirtää tuotannon johonkin aasiaan tai sitten yritys keskittyy "ydinliiketoimintaan", joka tarkoittaa yleensä vain hetkellisiä tuottoa omistajille.
Tästä tulee mieleen kun paperitehtaat myi kaiken sellu- ja kartonkibisneksen pois, nythän ne ovat olleet viime vuodet juuri olleet ne kannattavimmat alat sillä saralla. - Anonyymi
Mäntysuopa on ihan parasta, itse pitkään taistelin että millä ihmeen aineella saa tumman harmaasta pesuhuoneen kivilattiasta pois kalkkijäämät jotka tummassa pinnassa näkyvät turhankin selvästi. Kokeilin kaiken maailman ihmeaineet jotka oli mainosten mukaan tarkoitettu kalkkijämien poistoon, mutta mikään ei auttanut.
Sitten yhtenä päivänä päätin pestä pesuhuoneessa yhden pienen maton tietenkin ihan mäntysuovalla ja hämmästys oli suuri kun kalkkitahrat oli häipyneet kivilattiasta. Sen jälkeen ne olen pessyt mäntysuovalla.- Anonyymi
Valitettavasti puhut mäntysoopaa. Noin ei käy, etikka tehoaa kalkkiin ei emäksinen saippua.
- Anonyymi
Mulla on myös harmaa betonilattia kylppärissä. Käsitiskiaineella esim. Fairy lähtee ihan hyvin puhtaaksi. Kyllä siinä enin osa liasta on emäksisellä aineella irtoavaa likaa. Eri juttu on laitteet joissa vesi kuumennetaan, kuten kahvinkeittimessä ja pyykkikoneessa joihin parempi on etikka yms.
- Anonyymi
Mäntysuopaa kyllä voi ostaa myös Hämeenlinnassa. Tokmanni ilmoittaa olevan 18 kpl 500g palapakkausta keskustan liikkeessä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908617
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264768- 504238
- 623807
- 513216
- 502990
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262686- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.442304Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382213