Elämä on selviytymistä joskus mennään pitkiäkin aikoja mukavissa miellyttävissä ympyröissä, sitten vaan kuin huomamatta tulee jotain odottamatonta alkaa vastamäki.
Yöllä heräilee useaan otteeseen unet tuntuvat painajaisilta ja sitten päivät on huonosti nukutun yön jälkeen suorastaan painajaismaisia, väsyttää asiat eivät onnistu monesti kauppareissullakin tulee ostettu kaikkea muuta kuin tarvittavaa.
Sitten taas..... kuin tuulet kääntyy aurinko pilkistää pilvien lomasta ja taivaskin näkyy puhtaan siniseltä taivaalta hymyillen huolettomasti maassa kalppivalle joka taas kerran on noussut uuteen kukoistukseen. Tällaiset havainnot tein taas tuossa iltapäivän lämmössä istuessani laiturilla uittamassa varpaita ihanan lämpimässä vedessä. Siinä tuli mieleen monet reissut lämpimien vesien äärellä huolettomasti lomaillen ja illat tanssien tai tavernoiden terasseilla seurustellen, ei huolia ei kiirettä nukkumaan, eikä aikaista aamuherätystä.
Nyt on elon iltapuoli muistellen ja valokuvia muistin lisäksi katsellen tunnelma on käsinkoskelteltavissa jopa musiikkikin voi kuulua korvissa, on tämä kesäaika täällä kotimaassakin kaunista vaikka musiikki puuttuu! Senkin voi kuvitella.
Minen olis muistelmat?
15
181
Vastaukset
- minäaloittaja
Voi miten mehevät naurut sain otsikosta.. he he.
- muinaisjäänne
Tänne tulin... kipin kapin ;-)))
Tuli mieleeni eräs onkireissu. Oli harmaa pilvinen päivä kuitenkin lämmin ja pouta, marssimme peräkanaa rantaan veljelläni oli uusi isän tekemä onki olalla kulkien ensimmäisenä kapeaa pellonreunapolkua, matka oli noin nyt ajateltuna noin sadan metrin matka. Sitten vaan vene kuntoon airot vajan seinustalta veneeseen ja vesille,
souydeltiin lähisaaren rantaan ja haettiin sopivat onkipaikat ja tarpeellinen etäisyys ettei siimat sotkeennu ja kaikki meni hyvin. Kalansaalistus alkoi heti ja hyvillämielin siinä nosteltiin tummaselkäisiä ahvenia niiden irrotus koukusta oli vaikeaa ja piti varoa ettei saalis pääse karkuun, no kaikki meni suunnitelmien mukaan oltiinhan järvenrannan asukkaina opittu jo polven korkuisesta kaikki konstit.
Isä auttoi perkaamisessa ja saalista oli meidän mielestä hyvin paljon.
Äiti laittoi nälkäisille kalastajille voissapaistetuista ahvenista annokset valmiiksi nälkäisille kalaastajille, syötyä hakeuduimme pihahurmelle muistelemaan päivän tapahtumia ja aiheeen varmaan lukijakin tietää...kalareissu, se se oli.
Pilvet olivat siirtyneet muihin maisemiin oli haettava aitan seinnustalta varjopaikka siinä oli mukavaa muistella missä järjestyksessä kalat nostettiin. - ei-kiinosta-vanhat-asiat
Muitelot EI kiinosta,
" joka vanhoja muistaa sitä tikulla silmään "
vanhojen asioitten mutelot ja muistaminen on selkeä merkki dementoitumisen alusta,
tai jo pikällä oleva prosessi,
eräskin kaveri aina kertoo joskus nuorena nätyistä kavereista tai sukulaisita,
kyllä tympii kuunnella aina samoja juttuja,
EI JAKSA kuunneella, sori vaan,- mutelo-pikällä-nätyistä
EI JAKSA kuunneella,.....???
Onko pakko? Pistä koneesi kiinni, tai mene muille saiteille. Ei nämä kirjoitukset yksin sinua varten ole. - maalaistyttöoon
Miten olisi, tämä laulu kuvaa hyvin mennyttä aikaani jota muistelen niin mielelläni vielä. Anna soida, olet varma ihka oikea maalaistyttö olen, tosin kivikylä elämää olen elänyt ja siinähän se.
https://www.youtube.com/watch?v=whPMOUuZxO8
- flegmaatti
Muisteloa? Keskellä kesää voikin muistella mieliinpainuvinta joulua 1964 Södertäljessä.
Olin juuri muuttanut Sölvesborgista ja kaupunki oli täysin outo.
Joulueväänäni oli virolainen ruisleipä, margariinirasia, absolut renattua iso pullo sekä kraanavettä.
Sorruin kännipäissäni suostumaan kuskiksi. Vein kaverit heidän autollaan kaupungin toiselle puolelle tyttökylään.
Paluumatkalla eksyin klo20:n tienoissa pääkadulle. Vastaan tuli ajokieltomerkki ja vasemman puoleisessa liikenteessä väänsi kaiken vasempaan jolloin törmäsin kieltomerkin tolppaan.
Saabin konepelti pamahti pystyyn ja pelkäsin näköni menneen.
Ajoin lähimmän kerrostalon pihaan ja tarkistin, ettei nestettä eikä öljyä vuoda.
Sompailin aikani eksyksissä ja klo 2:n tienoissa heräsin autossa rautatiesillan alla oksentamaan.
Joulupäivänä oli krapula ja pelko anuksessa milloin pollarit tulevat mutta kaupunki oli ollut aattoiltana siihen aikaan hiljainen.
Maksoin omistajille auton keulan. Mittarikilometrien perusteella heput epäilivät minun käyneen Tukholmassa.
Kaikki joulut tuon jälkeen ovat olleet paljon värittömämpiä. - nuotiollaoleva
Näin tulkitsen....
On kuitnkin vapaus kirjoitella muistellen kauniita hetkiä ja yhdessä oloa, nuorena kun oli perheet koossa ja tukien omiaan.
Vapautta kai sekin että täysin vierasta kirjoittajaa on hyvä tölviä erona että näyttää olevat samat ikävät ihmiset täällä aina ja iäti, no heilläon ollut tyhä elämä ja samaa yksinäisyyttää edelleen.
Siis onnea valitsemallenne tielle kaikki yksinäiset huonotuuliset!
Eihän noin mutta kuitenkin noin.nuotiollaoleva??
"Siis onnea valitsemallenne tielle kaikki yksinäiset huonotuuliset!
Eihän noin mutta kuitenkin noin".
Aloitus kirjoituksessasi oli hyvä, mutta loppu oli arvostelua aiheettomasti, kuka mitenkin kirjoittaa? Kiinnitin sanaan "kaikki yksinäiset, huonotuuliset"?
samaa yksinäisyyttää
Mitäs sitten, jos oletkin joskus itse yksinäinen? Oletko ajatellut, kuinka "maailma" heittelee meitä joskus puolelta toiselle?
Hetkinen, luin uudestaan "nuotiolla olevan" kirjoituksen ja muistin jotain oleellista nuoruudestani.
Siihen sopisi; "samaa yksinäisyyttä"? Ja siitä tuli mieleeni ja sitä en unohda koskaan.!
Nuorena minulla oli lähimmälle tanssilavalle 25 km ja toiselle 30 km . Kaumpina kävin 52 km päässä ja saatajakin sieltä erehtyi mukaan! Luovutti 25 km päässä! Nuo lähimmät tiesivät, missä "hornantuutissa" asuin, joten eivät saatolle pyrkineet, vaikka kovasti hakivat tanssimaan.
Niin oli nuoren tytön mieli tanssien ihanuudesta ja siitä riemusta nauttiva, että aina sinne lavalle lähdin. Lehmän lypsy pikaisesti. Päivän hitti radiosta, joka oli "joku pyykkäri", mutta äkkiä fillarin selkään.
Sen muistan ja painoin sen mieleeni. Koskaan en saa kuvitella edes vanhana, että minulla olisi ollut hauskaa? Kun siinä aamunkoittoa katsoi yksinään, eikä saattajista ollut tietoakaan, niin....ikävä se oli, jonkun nuoren luo, halailemaan edes.
Mitäpä minä salailemaan itseäni, mutta yksikin moitteen sana häivyttää minut täältä. Tämä oli tässä, minun nuoruuteni. No, ei todellakaan kaikki.- jjoutava
Musiikki lähimmältä lavalta kuului, mutta kun en tanssitaidottomana rohjennut muuta kuin harvoin paikalle eres mennä. Pojat luokitellaan tanssitaidon preusteella. ja kun kukaan ei opettanut arkalaista niin noin siinä käy.
Kuitenkin elämä on mennyt hyvin. Kun menin tanssiravintolaan niin aivan sama oli miten siellä huojuit tungoksessa. - Kaunis-pesijätär
Kristiina23 kirjoitti:
nuotiollaoleva??
"Siis onnea valitsemallenne tielle kaikki yksinäiset huonotuuliset!
Eihän noin mutta kuitenkin noin".
Aloitus kirjoituksessasi oli hyvä, mutta loppu oli arvostelua aiheettomasti, kuka mitenkin kirjoittaa? Kiinnitin sanaan "kaikki yksinäiset, huonotuuliset"?
samaa yksinäisyyttää
Mitäs sitten, jos oletkin joskus itse yksinäinen? Oletko ajatellut, kuinka "maailma" heittelee meitä joskus puolelta toiselle?
Hetkinen, luin uudestaan "nuotiolla olevan" kirjoituksen ja muistin jotain oleellista nuoruudestani.
Siihen sopisi; "samaa yksinäisyyttä"? Ja siitä tuli mieleeni ja sitä en unohda koskaan.!
Nuorena minulla oli lähimmälle tanssilavalle 25 km ja toiselle 30 km . Kaumpina kävin 52 km päässä ja saatajakin sieltä erehtyi mukaan! Luovutti 25 km päässä! Nuo lähimmät tiesivät, missä "hornantuutissa" asuin, joten eivät saatolle pyrkineet, vaikka kovasti hakivat tanssimaan.
Niin oli nuoren tytön mieli tanssien ihanuudesta ja siitä riemusta nauttiva, että aina sinne lavalle lähdin. Lehmän lypsy pikaisesti. Päivän hitti radiosta, joka oli "joku pyykkäri", mutta äkkiä fillarin selkään.
Sen muistan ja painoin sen mieleeni. Koskaan en saa kuvitella edes vanhana, että minulla olisi ollut hauskaa? Kun siinä aamunkoittoa katsoi yksinään, eikä saattajista ollut tietoakaan, niin....ikävä se oli, jonkun nuoren luo, halailemaan edes.
Mitäpä minä salailemaan itseäni, mutta yksikin moitteen sana häivyttää minut täältä. Tämä oli tässä, minun nuoruuteni. No, ei todellakaan kaikki....Joen rannalla nähdä saa pyykkilaudan ja paljaat varpaat.....
Tuula-Anneli Rantanen-->
https://www.youtube.com/watch?v=UnHJgeWSZio
- hepokattikattikatti
Täällä on monen luonteisia kirjoittaji jotkut aivan loistavia!
Sitten vaan joku pieni sanavalinta (kun kirjailijoita emme ole) voi pilata jonkun rauhallisen päivän.
Monimutkaiset arvostelut ovat aina paikallaan, eli lunta TUPAAN, tässä vain pälyillään kenelle sanotaan mitäkin!- Hyviämonta
On tosi hyviä kirjoittajia , suotta ruune yhden nostaa yli muiden.
- heinäkuu7777777
Edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, on turha kuitenkin kipinöitä puhaltaa, pitää vaan omana tietonaan ne hyvät mainiten silloin tällöin.
Palsta on tarkoitettu kirjoitteluun aihe vapaa, vain korvien välissä kiehuvaa vihaa pitää pidättää sisällään ja ilkeilyt jättää tykkänään, vain yliampuvat kehut ovat omiaan saamaan eripuraa, jokaisella on vahvat ja heikot puolensa.
Minullakin
Ottaa minkä tahansa nimimerkin on siihen aina jotain lisättävä -;((( - omataivot
Onhan meillä omat hoksottimet ja osataan hyvät kirjoitkset tunnistaa. Tuo päällepäsmäri ruune yrittää oman makunsa mukaisia kirjoittajia nostaa jalustalle.
Se on suoraan muitten mielipiteiden halveksimista, eikä kaikki täällä halua lukea poliittisia katsauksia, niitä tunkee muutenkin joka tuutista. Onko se muka aina hyvä kirjoittaja, joka vastustaa Soinia ja haluaa monikulttuurisuutta ? Kaikki Sonin kannatajat lytätään, vaikka olisi miten hyviä perusteluja. - Himmelsauge
Puhutaan usein miten nuoruus on niin hyvää aikaa. Minä muistelen että vaikeaa oli nuoruuskin monine kysymyksineen. Parasta aikaa oli keski-ikä ja nyt tämä vanhuus, työelämä on helpottanut ja kunto on vielä siedettävä. Kellä mitenkin. Minulle suurimmat kriisit ajoittuvat nuoruuteen, kasvukriisit ja traagiset tapahtumat jotka muuttivat elämän liian vakavaksi. Olenkin ajatellut että nyt saan vanhemmiten hyvitystä nuoruudessa koettuihin kärsimyksiin, elämä ottaa ja antaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain3159681Kunnissa - siis myös kaupungeissa - viihtyvät ovat kommunisteja
Nehän ovat osa yhteiskunnan tuottamia instansseja, joista on vain haittaa veronmaksajille ja yrittäjlle, kuten ollaan ve112892Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim2762219Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha1212052SDP todellisuudessa pahin pettäjä koskaan - se syyllistyi valtiopetokseen 1918
kun aloittivat kapinan maan laillista valtiojärjestystä vastaan. Punaiset saivat tukea Neuvosto-Venäjän bolsevikeilta,911598- 1441497
Iski taas katumus kun en jutellut sun kanssa
Silloin kun halusit. Mutta en enää voi sille mitään, en saa muutettua sitä hetkeä..1341477Järkevä ehdotus: reilun 8 miljardin euron veronkorotukset
Nykyinen hallitus on päästänyt valtion tulopuolen rappeutumaan, vaikka varallisuutta on Suomessa enemmän kuin koskaan. U321234Miksi vasemmisto ei vastusta ulkomaisen halpatyövoiman maahantuontia
joka heikentää suomalaisten duunarien työmarkkina-asemaa ja rasittaa Suomen julkista taloutta? Vasemmistolla ideologin491211Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko931036