En ole koskaan ymmärtänyt, miksi Aira Samulin on niin paljon julkisuudessa ja millä ansioilla? Juopot miehet ja Hyrsylänmutka. Siinäpä sitä on. On säätiöittänyt, mitä se sitten tarkoittaakin, omaisuutensa. Lapset vissiin ei saa mitään, kun Airasta aika jättää.
Nyt on opetellut ottamaan iltamyssyjä ja suosittelee kaikille vanhuksille palvelutaloa myöden.
Kuka ne konjakit vie palvelutaloon. Kuka vahtii, ettei pulputa pulloa kerrallaan. Kyllä Aira nyt on pahasti hakoteillä. Ettei sittenkin ikä 89 vuotta olisi jo vaikuttanut aivotoimintaan.
Aira Samulin ja konjakki
157
6989
Vastaukset
- Tässäsyy
Positiivinen ihminen...niitä tarvitaan.
osoittaa, että ei saa jäädä tuleen makamaan.
Liikkukaa niin kauan kuin pystytte. Parannatte elämäänne.
Siinä Airan viestejä...hyviä kaikki...kyllä hänen kannattaa olla esillä ja levitää tätä sanomaa.- lesken
Tekopyhä, teennäinen naisenkuvatus!
- Kateusviekalatkin
Mikä sinut on katkeroittanut, "lesken"? Aira S. on kyllä oikeassa mm. konjakkiasiassa. Sinä et ole. Tiedä enemmän, luulet vähemmän.
- lesken
Kateusviekalatkin kirjoitti:
Mikä sinut on katkeroittanut, "lesken"? Aira S. on kyllä oikeassa mm. konjakkiasiassa. Sinä et ole. Tiedä enemmän, luulet vähemmän.
Olen käynyt helvetin läpi oman juomiseni kanssa. Siksi kavahdan, kun julkisuuden henkilö luo sallivan kuvan viinasta. Ihan sama onko viiniä,likööriä,konjakkia. Samaa paskaa eri paketissa.
En kyllä ymmärrä miten kadehdin 89-vuotiaan mummon ryyppäämistä? Kunnioitan ihmisiä, jotka ovat raittiita tai ovat pyrkineet siihen. Heidän sanomaansa kuuntelen mielelläni. - Revisiitä
Ryyppääminen ja alkoholin lääkkeellinen käyttö ovat kaksi eri asiaa. Mutta ehkä sitä ei voi ymmärtää jos aivot ovat lilluneet helvetissä.
- lesken
Revisiitä kirjoitti:
Ryyppääminen ja alkoholin lääkkeellinen käyttö ovat kaksi eri asiaa. Mutta ehkä sitä ei voi ymmärtää jos aivot ovat lilluneet helvetissä.
Aivot ovat voineet lillua jo koko odotusajan ties missä nesteessä. Moni holistiäiti antaa lapsellensa loistavan elämänalun. Että siitä repimään.
- Pareekuinlääke
Se on surullista jos sulla on käynyt niin. Mutta ne iäkkäät persoonat, jotka ymmärtävät vielä hoito- / hoiva- / palvelukodeissa pyytää yömyssynsä eivät ole 101-%:n varmasti lilluttaneet aivojaan siinä nesteessä missä sinä olet. Vanha alkkis ei enää ymmärrä edes pyytää - mitään.
Ja yhtä varmaa kuin se, että syöpäpotilas ei tule riippuvaikseksi Morfiinista on se, että yömyssyn ottavasta ikäihmisestä ei tule ikinä alkoholistia.
Airakin vihdoin oppinut suuren maailman tavoille....Englannissa ainakin vanhainkodeissa (ainakin joissakin) on jaeltu konjakkiryyppyjä vanhuksille yömyssyiksi jo montakymmnetä vuotta.
Minä toin mammalle aina sherryä laivalta kesällä sitten me otettiin pikkuinen lasi äidin ukkosenpelkoon, kun taivaanranta alkoi mustua ja salamt välähtelivät ja sähkot oli katkaistava varmuuden vuoksi.
Mä allekirjoitan ton yömyssykäytännön paitsi että sekään ei vissiin sovi kaikille (itse en ota). Mutta etenkin että kropan liikkuvia osia (kuten jalkoja ja käsiä) kantsii käyttää ahkerasti niin kauan kunne vielä liikkuvat. Mammankijalat kantoivat vielä 90-vuotiaana, pää vain ei enää muistanut että mihin suuntaan voisi lähtä.- konkariesh
Suomessakin jaetaan pitkäaikaishoidossa oleville yösmyssykonjakki niin halutessa.
Iäkkäänä yömyssy parantaa verenkiertoa ja ehkäisee tukoksia.
Lääkäri voi määrätä lääkekonjakkia tms otettavaksi iltaisin parantamaan verenkiertoa.
Aira on esimerkillinen "persoona" ja pysynyt omana itsenään ja toivottavasti pysyy elämänsä loppuun. Kunpa olisi itse Airan iässä samassa kunnossa ( jos sen ajan näkee) sopii monen toivoa ja niin minäkin toivon.
Ikääntyessä on tärkeintä se, että liikkuu ja pitää liikkumalla lihakset ja nivelet toimivina. Nuorempikin ihminen kangistuu, jos jää neljän seinän sisälle saati sänkyyn tai tuoliin päiväkausiksi.
Olin eräällä luennolla, jossa puhujana oli mm. Vappu Taipale ja hän kannusti ikääntyneitä liikkumaan ja erityisesti reisilihasten kunnossapitämistä. Reililihakset ovat erittäin tärkeät jos ei tärkeimmät.
Nostamme taakat reisillä, tarvitsemme kiivetessä, kävellessä jne... Vappu Taipale päätti puheensa ja kertoi, että eräässä paikassa puheen jälkeen tuli mies kysymään arkaillen, että seksin takiako niitä reisilihaksia? Seksinkin takia, hymyili V Taipale :) - lesken
konkariesh kirjoitti:
Suomessakin jaetaan pitkäaikaishoidossa oleville yösmyssykonjakki niin halutessa.
Lääkäri voi määrätä lääkekonjakkia tms otettavaksi iltaisin parantamaan verenkiertoa.
Aira on esimerkillinen "persoona" ja pysynyt omana itsenään ja toivottavasti pysyy elämänsä loppuun. Kunpa olisi itse Airan iässä samassa kunnossa ( jos sen ajan näkee) sopii monen toivoa ja niin minäkin toivon.
Ikääntyessä on tärkeintä se, että liikkuu ja pitää liikkumalla lihakset ja nivelet toimivina. Nuorempikin ihminen kangistuu, jos jää neljän seinän sisälle saati sänkyyn tai tuoliin päiväkausiksi.
Olin eräällä luennolla, jossa puhujana oli mm. Vappu Taipale ja hän kannusti ikääntyneitä liikkumaan ja erityisesti reisilihasten kunnossapitämistä. Reililihakset ovat erittäin tärkeät jos ei tärkeimmät.
Nostamme taakat reisillä, tarvitsemme kiivetessä, kävellessä jne... Vappu Taipale päätti puheensa ja kertoi, että eräässä paikassa puheen jälkeen tuli mies kysymään arkaillen, että seksin takiako niitä reisilihaksia? Seksinkin takia, hymyili V Taipale :)Kerrohan missä laitoksessa jaetaan yömyssykonjakit?
- lesken
konkariesh kirjoitti:
Nostamme taakat reisillä, tarvitsemme kiivetessä, kävellessä jne... Vappu Taipale päätti puheensa ja kertoi, että eräässä paikassa puheen jälkeen tuli mies kysymään arkaillen, että seksin takiako niitä reisilihaksia? Seksinkin takia, hymyili V Taipale :)Vappu Taipaleen mies tietää kaiken alkoholismista. Mene hänen luennolleen. Suomalaisten viinanjuonti on erittäin paha ongelma. Ei kenenkään ehtoopuolelle kallistuneen mummelin tarvitse kehoittaa kansaa ryyppäämään,
lesken kirjoitti:
Vappu Taipaleen mies tietää kaiken alkoholismista. Mene hänen luennolleen. Suomalaisten viinanjuonti on erittäin paha ongelma. Ei kenenkään ehtoopuolelle kallistuneen mummelin tarvitse kehoittaa kansaa ryyppäämään,
Jospa se yömyssyjen ottaminen on kuitenkin vapaaehtoista eikä esim. sinulle, leski, väkisin kaadeta viinaa kurkkuun siellä sairaalapedissä tai mihin laitokseen sitten päädytkään. Oletan että raitistunut alkoholisti pystyy kieltäytymään yömyssystä ja sille voi antaa vaikka pikku pikku pillerin illalla jos on nukhatamisvaikaeuksia tai sitten lasi lämmintä maitoa jossa on hunajaa :)
- lesken
Paloma.se.co kirjoitti:
Jospa se yömyssyjen ottaminen on kuitenkin vapaaehtoista eikä esim. sinulle, leski, väkisin kaadeta viinaa kurkkuun siellä sairaalapedissä tai mihin laitokseen sitten päädytkään. Oletan että raitistunut alkoholisti pystyy kieltäytymään yömyssystä ja sille voi antaa vaikka pikku pikku pillerin illalla jos on nukhatamisvaikaeuksia tai sitten lasi lämmintä maitoa jossa on hunajaa :)
Samma på svenska
- Vieläkörautalangasta
Jopa terveyskeskuksen vuodeosastolla annetaan yömyssy jos potilas tahtoo ja omaiset tuovat pullon, joka talletetaan lääkehuoneeseen ja sieltä hoitajat jakavat myssyn iltalääkejakelun yhteydessä. Saatika nyt sitten hoito- ja hoivakodeissa, jotka ovat kodinomaisempia ja 'säännöttömämpiä' paikkoja kuin terkkarisairaala.
Alkoholilla on lääkkeenomainen vaikutus kun sitä ei käytetä väärin, kun sitä käytetään vain lääkkeeksi ja lääkkeellisiä määriä. Tiukka absolutismi on yhtä paha sairaus kuin alkoholismikin, molemmat kertovat kantajansa henkisestä kapasiteetista. - lesken
Paloma.se.co kirjoitti:
En päädy mihinkään laitokseen. Nyt asun vanhustentalossa. Seuraava paikka on sama mikä oli edesmenneellä miehelläni, eli Puutarhakoti. Siellä ei ole tähänpäivään mennessä tarjottu, eikä juotettu viinaa. Siitä sitten polttohautauksen kautta Muistolehtoon. Vielä, kun olen lapseton, lähiomaiseksi olen merkinnyt seurakuntamme papin.
lesken kirjoitti:
En päädy mihinkään laitokseen. Nyt asun vanhustentalossa. Seuraava paikka on sama mikä oli edesmenneellä miehelläni, eli Puutarhakoti. Siellä ei ole tähänpäivään mennessä tarjottu, eikä juotettu viinaa. Siitä sitten polttohautauksen kautta Muistolehtoon. Vielä, kun olen lapseton, lähiomaiseksi olen merkinnyt seurakuntamme papin.
Tarkkaan olet reittisi etukäteen kartoittanut.
Aina ei tosin käy niinkuin on itse kaavaillut.
Miksi vanhustentalossa ethän ole vielä vanhus?- lesken
Paloma.se.co kirjoitti:
Tarkkaan olet reittisi etukäteen kartoittanut.
Aina ei tosin käy niinkuin on itse kaavaillut.
Miksi vanhustentalossa ethän ole vielä vanhus?Ainoa mikä voi muuttaa plania on ritari, joka tulee hakemaan minut. Ritarin pitää olla ehdottomasti kainuulainen , uljas, pitkä, komea,huumorintajuinen,välkkyväsilmäinen kolmen koon Mies. Muita vaihtareita ei ole.
- jepuli.s
Vanhainkodillekin voi viedä oman pullon, hoitajat antavat yömyssyn jos asukas haluaa.
Itse piristyn yömyssystä joten en ota sellaista.Oletko kokeillut eri kokoisia laseja tai ehkä ottanut useampia lasillisia?
Vähä viina väsyttää - vähän enemmän piristää.
Olen joskus aikoinaan jo nuorena aikuisena "testannut" ja todennut lauseen pitävän paikkansa. - Jos otan illalla viinilasillisen yöpöydälle, kun luen "iltasatua" itselleni sängyssä, huomaan useimmiten aamulla lasin olevan likimain täytenä pöydällä edelleen. En ole kai koskaan ehtinyt tyhjentää lasia kokonaan ennen nukahtamista.
Nuorempana otin olutpullon unilääkkeeksi ja aamulla huomasin, että ensimmäinen kulaus tai viimeistään toinen oli saanut minut nukahtamaan jotakuinkin välittömästi. Lääkäri suositteli jossain elämänvaiheessa unilääkettä, mutta sellaista en ole suostunut koskaan käyttämään. Lääkäri piti alkoholiriippuvuuden syntymistä mahdollisena uhkana yömyssyjen nauttijoille. Itse tiesin, ettei minulla ole geeniä, joka mahdollistaa riippuvuuden.- lesken
Missä on vanhainkoteja. Täällä suunnalla vanhainkodit on lopetettu ja tilalla on palvelukoteja.
- jepuli.s
lesken kirjoitti:
Missä on vanhainkoteja. Täällä suunnalla vanhainkodit on lopetettu ja tilalla on palvelukoteja.
Palvelukoti tai vanhainkoti, nimi on muuttunut, myös laskutus, kaikesta laskutetaan erikseen. Muuten kaikki on kuten ennenkin, konjakkiryypyn sai ainakin meidän hoidokit ennen ja nykyisin. Monella on oma pullo josta hoitaja kaataa lasiin. Joskus konjakki on myös talon puolesta, esim. juhlapyhinä.
Ei tässä mielestäni ole mitään kummallista, ei siellä juopotteluorgioita pidetä. - lesken
jepuli.s kirjoitti:
Palvelukoti tai vanhainkoti, nimi on muuttunut, myös laskutus, kaikesta laskutetaan erikseen. Muuten kaikki on kuten ennenkin, konjakkiryypyn sai ainakin meidän hoidokit ennen ja nykyisin. Monella on oma pullo josta hoitaja kaataa lasiin. Joskus konjakki on myös talon puolesta, esim. juhlapyhinä.
Ei tässä mielestäni ole mitään kummallista, ei siellä juopotteluorgioita pidetä.Miten niin kaikesta laskutetaan erikseen?
- jepuli.s
lesken kirjoitti:
Miten niin kaikesta laskutetaan erikseen?
Vanhainkodilla kuului ruoka, puhtaus, lääkkeet, asuminen ja ym. kulut hoitomaksuun. Palvelutalossa, jossa äitini nyt on, eritellään mitä mikin palvelu maksaa.
Ex-anoppi oli samassa talossa siihen aikaan kun se oli vanhainkoti, hoitomaksuun sisältyi kaikki ylöspito. Määrätty summa piti jäädä omaan käyttöön riippumatta eläkkeen suuruudesta. Isotuloiset maksoivat enemmän, niin on nytkin, vanhukselle pitäisi ainakin teoriassa jäädä pieni summa omaan käyttönsä.
Mielestäni mikään ei ole muuttunut, vain laskutussysteemi ja nimi vanhainkoti muutettiin palvelutaloksi.Pitkäaikaispotilailla vuodeosastolla on vieläkin sama maksusysteemi kuin oli vanhainkodilla. - lesken
jepuli.s kirjoitti:
Vanhainkodilla kuului ruoka, puhtaus, lääkkeet, asuminen ja ym. kulut hoitomaksuun. Palvelutalossa, jossa äitini nyt on, eritellään mitä mikin palvelu maksaa.
Ex-anoppi oli samassa talossa siihen aikaan kun se oli vanhainkoti, hoitomaksuun sisältyi kaikki ylöspito. Määrätty summa piti jäädä omaan käyttöön riippumatta eläkkeen suuruudesta. Isotuloiset maksoivat enemmän, niin on nytkin, vanhukselle pitäisi ainakin teoriassa jäädä pieni summa omaan käyttönsä.
Mielestäni mikään ei ole muuttunut, vain laskutussysteemi ja nimi vanhainkoti muutettiin palvelutaloksi.Pitkäaikaispotilailla vuodeosastolla on vieläkin sama maksusysteemi kuin oli vanhainkodilla.Palvelukodissa kuuluu perusasioihin ruoka,puhtaus,asuminensiivous,vastuuvakuutus. Eriteltynä voi ottaa lisäpalveluina jalkahoito, hieronta kampaaja,sauna jne.
Asukkaalle jää eläkkeistä käteen itselle 120€/kk josta lääkkeet. Noin 25€/kk Invataksi kuljettaa,maksamalla kilometrikorvauksen itse. Kunnalle lasku.Eipä siinä paljon jää kuukaudessa omaan käyttöön.
- EIPÄSJUUPAS
Päätit sittenkin puuttua toisten tekemisiin!
- leski-hakoteillä
Kyllä Aira nyt on pahasti hakoteillä kirjoittaa aloittaja. Mihinkäs kyttä tavoistaan pääsee?
- lesken
Ei tätä Airan aivopierua voi missata
- lesken
leski-hakoteillä kirjoitti:
Kyllä Aira nyt on pahasti hakoteillä kirjoittaa aloittaja. Mihinkäs kyttä tavoistaan pääsee?
Olen raitistunut alkoholisti, ja tuo Airan sanoma viinan juonnista on syvältä. Tiesitkö, että alkoholisti ei voi juoda edes simaa, kun ratkeaminen on valmis. Palvelutaloissa on paljon henkilöitä, jotka ovat juoneet viinaa ihan tarpeeksi elämänsä aikana. Pilanneet sillä oman ja muiden elämän. Vihdoinkin moni voi viettää loppuelämän raittiina, ilman helvetinmoisia painajaisia ja pelkotiloja.
Aira vetäköön mutkassansa kaksin käsin vaikka käsidesiä. - Eijunalauta
Teillä näyttää olevan joko lukihäiriö tai sitten joku muu ymmärtämisen vaje. Palvelutaloissa eikä missään vanhoille alkkiksille tarjota alkoholia. Eikä hän, joka yömyssynsä saa, tule enää alkoholistiksi millään ilveellä. Vai mikä pilu käsityskykyjänne kaihertaa ja kirvelee?
- staka
lesken kirjoitti:
Olen raitistunut alkoholisti, ja tuo Airan sanoma viinan juonnista on syvältä. Tiesitkö, että alkoholisti ei voi juoda edes simaa, kun ratkeaminen on valmis. Palvelutaloissa on paljon henkilöitä, jotka ovat juoneet viinaa ihan tarpeeksi elämänsä aikana. Pilanneet sillä oman ja muiden elämän. Vihdoinkin moni voi viettää loppuelämän raittiina, ilman helvetinmoisia painajaisia ja pelkotiloja.
Aira vetäköön mutkassansa kaksin käsin vaikka käsidesiä.Jospa se on niin että entisille alkoholisteille ei tarjoilla vanhana enää iltakonkkuja tai vastaavia? Niin ainakin pitäisi olla. Eli lesken-nimmari voi ottaa ihan rauhallisesti vaan tämän muiden neuvomisen.
Muille vanhuksille pikku iltapaukut lienevät ok., tutkailen asiaa tarkemmin sitten kun johonkin hoitokotiin aikanaan joudun, tai pääsen ;-)) - lesken
staka kirjoitti:
Jospa se on niin että entisille alkoholisteille ei tarjoilla vanhana enää iltakonkkuja tai vastaavia? Niin ainakin pitäisi olla. Eli lesken-nimmari voi ottaa ihan rauhallisesti vaan tämän muiden neuvomisen.
Muille vanhuksille pikku iltapaukut lienevät ok., tutkailen asiaa tarkemmin sitten kun johonkin hoitokotiin aikanaan joudun, tai pääsen ;-))Mielenkiintoista. Porukat istuu iltapalalla palvelukodissa. Hoitaja jakaa iltadrinksut näin. Anna ei saa kun on entinen juoppo, Väinö saa, kun hallitsee homman, Ainokin saa. Mutta valitettavasti emme voi tarjoilla Lahjalle. Kiintiö on jo täynnä. Mutta ei hätiä mitiä. Entiset juopot saavat tuplaunilääkkeet ja parit rauhoittavat. Kaikki nukkuvat rauhalliset yöunet.
- PamipamiDiapami
Sä koko ajan toista että olet entinen alkoholisti. oletko nykyinen bentsonisti? Monet alkolla läträäjät siirtyvät syömään rauhoittavia kuten Diapamia ja ovat niiiiin raitista että! Halveksien puhuvat niistä jotka ottavat korkillisen konjakkia ja lyövät rintoihinsa kehuen omaa raivoraottiuttaan. Voiko rauhoittavia lääkkeitä naamaansa vetävää sanoa raittiiksi? Ei minusta. Hän on lääkeriippuvainen.
- O-Orvokki
Hyrsylänmutkan säätiöiminen merkitsee käytännössä, että perilliset säästyvät perintöverosta, ja siitä on heille suurta etua - elleivät haluaisi myydä tilaa.
- Lorenaa
Aira on Aira, ei siitä mihinkään pääse. Todella tarmokas, oivaltava, iki-ihanainen nainen. Esimerkkinä meille muille taapertajille,paljon on kohtalo ikäviäkin asioita Airan tielle riepotellut. Uskoisin Aira osaa Ottaa asiat asioina, hoitaa ikävätkin asiat kuntoon tavalla tai toisella,kun niitä eteen on tullut, kipeitäkin.
Minulle hän on esimerkillinen elämän tien kulkija, pysynyt aina "koossa", eloisuus mielen tasapainossa pysyminen on hänellä erinomainen. 89v ikä herättää kunnioitusta, näyttää fyysinen ja psyykinenkin kunto olevan kohdallaan.
Hauska oli se "SONNI-patsaan" siirto Haminan Tervasaaresta Hyrsylän mutkaan, sekin onnistui naisilta autokuljetuksineen hyvin. Kyllä siinä Airan ja Miinan kukkaron nyörejä piti hellittää.
Näitä Airoja, jotka näyttävät esimerkillään, miten elämästä tulee nauttia joka sekuntti, voisi olla joka SOTE-piirissä Airan kaltaisia henkilöitä tuomassa piristystä, hyvinvointia sekä mallia miten "iloisesti" voi viettää elämän loppupätkää, sillä ikuista paikkaa ei täällä KENKÄÄN saa. - lesken
Mitä Airan omaiset tekevät sillä Mutkalla , Airan jälkeen?
- JoutoAikaaJaJoutavaa
Kun mietit, kuka ja ketkä esiintyvät paljon julkisuudessa, voisi itse miettiä, millaisia medioita sinä itse seuraat. Se kertoo paljon sinusta!!!!
Tältä palstalta tulee paljon informaatiota, mihin itse en missään muualla törmää. Kun en juurikaan katsele edes iltapäivälehtien, Seiskan tms. täydellisten roskalehtien lööppejä, lehtien lukemisesta puhumattakaan.
Täältä saa linkkien välityksellä julkkuinfoa ihan riittävästi monien viikkojen tarpeeseen. Ei tarvitse edes päivittäin poikkeilla.- Lorenaa
Vastaan heti kun edellinen juttuni loppui. Informaatiota saa kun selaa nettiä. Minulle on POP-juttu elokuvalehti EPISODI. Se löytyy myös googelista nimihaulla. Elokuvista löytyy tarinoita joka lähtöön, on rakkautta, rikkautta, seikkailua, komiikkaa paljon muuta.
Tosi hyviä elokuvia "TAKAISIN PINTAAN - RELEVANT - HANDMAKER - PIKKU PRINSSI - monia monia muita kuvia jokaiseen makuun. Nämä oman maan julkkikset ei paljon kiinnosta. Napauta Episodi ruuntuun jo alkaa kiinnostus väreilemään mielessä, sillä Pikku Prinssin lailla, SYDÄMELLÄ NÄKEE PAREMMIN. - lesken
Pilkku on jo tullut, huutelee sisar hento valkoinen, kun Armas ja Lempi vielä kinuavat kossua. Otsat koskettavat pöytää, mutta lisää olisi saatava.
Menee muuten hyvä humala hukkaan. Kohta alkaa laskuhumala, eikä ensimmäisenä ole mielessä kohmeloisena herätessä aamupuurot sun muut. Yäk
Armas saattelisi Lempin, mutta ei pysty kykenemään. Rolli menee vinksin vonksin ja Lempikään ei tahdo päästä mihinkään. Hoitajalla on työtä, että saa iltamyssyllä olleet nukkumaan. - lesken
Luin mielenkiintoisen artikkelin, vai oliko peräti kirja, jonka oli kirjoittanut toimittaja Hanna Jensen.
Otsikko oli : Vaiettu asia, vanhusten tissuttelu.
- aikuisiahekin
Jos ihminen on jo ehtoo puolella niin suotakoon se pieni huvikin.
- lesken
Kun ihminen on finaalissa, kenelle se pieni huvi suotakoon. Omaisilleko, jotka istuvat sängyn vieressä ja katselevat juoppoa vanhusta. Hoitajilleko, jotka joutuvat tekemään enemmän työtä yhden asukkaan huvin takia.
- kaikillaomatahtonsa
lesken kirjoitti:
Kun ihminen on finaalissa, kenelle se pieni huvi suotakoon. Omaisilleko, jotka istuvat sängyn vieressä ja katselevat juoppoa vanhusta. Hoitajilleko, jotka joutuvat tekemään enemmän työtä yhden asukkaan huvin takia.
Kuten sanottu aikuisia ollaan, juokoon ken lystää vaikka hautaan asti.
- lesken
kaikillaomatahtonsa kirjoitti:
Kuten sanottu aikuisia ollaan, juokoon ken lystää vaikka hautaan asti.
Jos minun lähiomaiseni juo vielä palvelutalossakin, hänellä ei tule käymään yhtään omaista katsomassa, eikä hoitamassa hänen asioitaan. Siinäpä hoitajat antavat myssyjään. Turha sitten hoitajien tai päälliköiden soitella omaisille mistään asiasta. Siinäpä alkaa omaisuus kadota pikkuhiljaa palvelukodin taskuun, kun haetaan vinettoa mummon piikkiin.
- oletkiristäjä
lesken kirjoitti:
Jos minun lähiomaiseni juo vielä palvelutalossakin, hänellä ei tule käymään yhtään omaista katsomassa, eikä hoitamassa hänen asioitaan. Siinäpä hoitajat antavat myssyjään. Turha sitten hoitajien tai päälliköiden soitella omaisille mistään asiasta. Siinäpä alkaa omaisuus kadota pikkuhiljaa palvelukodin taskuun, kun haetaan vinettoa mummon piikkiin.
Kuka on sanonut että kännissä pitäisi olla kaiken päivää. Eihän ihmiset siellä vankilassa ole! Eli omaisuus on tässä se arka aihe, okei. Ymmärrän! En sitten yhtään!!
- lesken
oletkiristäjä kirjoitti:
Kuka on sanonut että kännissä pitäisi olla kaiken päivää. Eihän ihmiset siellä vankilassa ole! Eli omaisuus on tässä se arka aihe, okei. Ymmärrän! En sitten yhtään!!
Sinä et tiedä hevon vittua mun elämästä. Tiedän itse lapsuuteeni ja menneisyyteni. helvetin. Kaikki on viinan syytä. Viina tuhosi lapsuudessani kaikki, sitten tuhosin oman elämäni viinan avulla. Ei pisaraakaan viinaa palvelutaloon mun omaiselle. Jumalauta.
- eitarviitietääkään
lesken kirjoitti:
Sinä et tiedä hevon vittua mun elämästä. Tiedän itse lapsuuteeni ja menneisyyteni. helvetin. Kaikki on viinan syytä. Viina tuhosi lapsuudessani kaikki, sitten tuhosin oman elämäni viinan avulla. Ei pisaraakaan viinaa palvelutaloon mun omaiselle. Jumalauta.
Ei sen tarvii muitten elämiä pilata, eikös!?
Aira ei taida hallita "alan terminologiaa": yhden pienen iltapaukun ottaminen ei todelakaan ole mitään ryyppäämistä. - Toimittajat voivat tietysti aina väännellä ihmisten sanomisia niin, että saavat aikaan myyviä lööppejä.
- lesken
Jos Airan kaksi aviomiestä olivat holisteja, niinkuin hän väittää, sanasto on hänellä täysin hallinnassa. Tai ainakin pitäisi olla. Airan pitää päästä lehteen konstilla millä hyvänsä. Eikö olisi aika tuoda harmaahapsinen Pirjo tytär välillä julkisuuteen. Aira voisi verrata omaa olemustaan sairaaseen tyttäreensä. Pirjokin kait saa yömyssyt hoitolassaan.
- hyvääVointiaZulle
Miten joku voi olla noin ilkeä, katkera ja pahantahtoinen?
- lesken
hyvääVointiaZulle kirjoitti:
Miten joku voi olla noin ilkeä, katkera ja pahantahtoinen?
Miten joku voi olla sinisilmäinen ja simppeli?
- Oletkokääpiö
Mitä se haittaa että joku on "sinisilmäinen ja simppeli" sen rinnalla että joku toinen on rehellisesti sanoen tyhmä. Olet kaiketi lukenut Aira S:n elämänkertakirjat. Jos et, pidä tyhjä pääsi kiinni.
- lesken
Oletkokääpiö kirjoitti:
Mitä se haittaa että joku on "sinisilmäinen ja simppeli" sen rinnalla että joku toinen on rehellisesti sanoen tyhmä. Olet kaiketi lukenut Aira S:n elämänkertakirjat. Jos et, pidä tyhjä pääsi kiinni.
Aira kirjoittaa kuolleesta miehestään, lasten isästä. Mutta kuka on todistanut hänen kertomuksensa. Näitä Karjalasta tulleita on maa täynnä. Aira vain pisti rahoiksi oman tarinansa. Toinen mies oli avioliitossa, kun Aira kihnasi väliin. Piti saada puolta nuorempi mallipoika. No, mallipoika erosi vaimostaan ja Aira sai haluamansa.
- konkariesh
Luulen, että Aira on ilmaissut toimittajalle syy hymyssä aloitteeneensa "ryyppäämisen" ja Aira tietää varsin hyvin mitä varsinainen ryyppääminen on, mutta ilmaissut oman "ryyppäämisensä" lähinnä vitsinä. Tietäen , että yhden iltamyssykonjakin ottaminen ei ole oikeasti ryyppäämistä. Mikä on oikea ilmaisu yhdelle iltamyssylle tai vaikka satunnaiselle kuohuviinin ottamiselle seurassa jne?
Kun vanhenemme elämän ehtooseen, ei enää pidä hirveästi laittaa sääntöjä itselleen eikä vaatia muilta, mitä syö ja juo.
Alkoholi suurina määrinä ei sovi vanhukselle, eikä se sovi kenellekään, kuten tiedämme. Iltamyssy voi sopia monelle, kun se jää siihen.
Työkaverin, erikoislääkärin kanssa juttelin pari vuosikymmentä sitten vanhenemisesta ja hän kertoi mielipiteensä, että kun ikää alkaa olla yli 85v niin siinä iässä pitää lopettaa kieltämiset voin, kerman ym käyttöön, jos vanhukselle maistuu. Miksi rääkätä loppuelämäänsä "dieeteillä" ja pitää kieltäytyä maistuvista herkuista? Hän aikoi itse huolehtia, että jos elää vanhaksi, häneltä ei saa kieltää maistuvia ruokia ym loppuvuosinaan. Tietysti mahdollinen diabetes , valtava ylipaino laittaa miettimään, mikä on järkevää ( silloin kun ihminen on täysin avustettava) , mutta kun muistelen, hirveän ylipainoisia vanhuksia en muista kohdanneeni. Hyvin iäkkäät olivat normaalipainoisia, hieman ylipainoisia tai pikemmin hoikkia.
- JosItseHaluaa
Ja kuka tietämätön kirjoittaa tänne typeriä aloituksia?
Sairaaloissa on aina voitu tarjoilla iltakonjakki pitkäaikaispotilaalle, ellei ole ollut erityisiä esteitä sille. Hoitajat jakoivat iltasella yhden muutaman senttilitran konjakkilasillisen omaisten tuomasta potilaan omasta pullosta. Aviomieheni sai nuorilla päivillään Tilkan sotilassairaalassakin illalla lasillisen. Taisivat ehdottaa sairaalassa, että pullon voi viedä hoitajille, jos mies haluaa.- lesken
Kirjoitatko nyt tämän päivän käytännöstä?
- JosItseHaluaa
lesken kirjoitti:
Kirjoitatko nyt tämän päivän käytännöstä?
Onko lukutaidossasi vai ymmärryksessä vikaa? Kirjoitin on AINA voitu, siis eilen, tänään ja huomennakin. Toki potilaalla voi olla sairauksia tai muita esteitä, mutta ellei ole, iltamyssyn nauttiminen on aikuisille ihan mahdollista.
- lesken
JosItseHaluaa kirjoitti:
Onko lukutaidossasi vai ymmärryksessä vikaa? Kirjoitin on AINA voitu, siis eilen, tänään ja huomennakin. Toki potilaalla voi olla sairauksia tai muita esteitä, mutta ellei ole, iltamyssyn nauttiminen on aikuisille ihan mahdollista.
Potilaalla on aina sairauksia. Täysin käsittämätön asia, että sairaalassa annetaan viinaa illalla? Nyt meni yli hilseen. Kerro sairaalan nimi?
- ÄLÄihmeessäKerro
lesken kirjoitti:
Potilaalla on aina sairauksia. Täysin käsittämätön asia, että sairaalassa annetaan viinaa illalla? Nyt meni yli hilseen. Kerro sairaalan nimi?
Älä vaan kerro kenellekään pahantahtoiselle, joka voisi käynnistää typerän vastustuskierroksen.
- juupaseipäs
lesken kirjoitti:
Korkillinen iltaisin ei ole ryyppäämistä! Taitaisi tehdä hyvää sullekin:)
- lesken
Olin työharjoittelussa muutamia vuosia sitten Palvelukodissa. Yhdelle mummolle tytär toi usein konjakkipullon. Aina näiden vierailujen jälkeen, mummo veti kännit. Kaatuili ja löi päänsä milloin patteriin, milloin mihinkin. Kirjoittamaton sääntö oli, että mummoa ei viedä päivystykseen. Palvelutalon oma sairaanhoitaja teki avohaavojen suhteen voitavansa . Mummo huilimaan ja selviämään. Herätettävä oli tunnin välein. Aamulla kaamea jysäri. Mutta kun tytär taas toi pullon, samalla mentiin.
- KuulostaaKummalta
lesken kirjoitti:
Olin työharjoittelussa muutamia vuosia sitten Palvelukodissa. Yhdelle mummolle tytär toi usein konjakkipullon. Aina näiden vierailujen jälkeen, mummo veti kännit. Kaatuili ja löi päänsä milloin patteriin, milloin mihinkin. Kirjoittamaton sääntö oli, että mummoa ei viedä päivystykseen. Palvelutalon oma sairaanhoitaja teki avohaavojen suhteen voitavansa . Mummo huilimaan ja selviämään. Herätettävä oli tunnin välein. Aamulla kaamea jysäri. Mutta kun tytär taas toi pullon, samalla mentiin.
Virallisesti alkoholi pitäisi kai olla henkilökunnan hallussa ja sitä pitäisi tarjoilla säännöstellysti.
- lesken
juupaseipäs kirjoitti:
Korkillinen iltaisin ei ole ryyppäämistä! Taitaisi tehdä hyvää sullekin:)
Siitä voisi alkaa muutaman kuukauden,juomaputki. Ei yhtään sovi ottaa.
- HymyilläänSalaa
lesken kirjoitti:
Siitä voisi alkaa muutaman kuukauden,juomaputki. Ei yhtään sovi ottaa.
Vain jos on taipumusta siihen. Vanhoilla päivillä sellainen on ihan varmasti tiedossa. Tosin se putki voisi olla vaikea käynnistää, ellei juomia ole enemmässä määrin tarjolla. Alkoholistit on varmaan tiedossa, eikä heille varmaan tarjota edes iltalusikallista.
Anoppi ei ollut koskaan käyttänyt alkoholia, mutta lääkärin suositeltua yhtä konjakkia per vuorokausi, hän alkoi vanhoilla päivillään ottaa ruokalusikallisen konjakkia päivittäin lääkkeeksi. Ei enempää eikä vähempää, eikä missään tapauksessa lasista eikä edes lääkepikarista. Meitä hymyilytti salaa. - Taivaallinenhelpotus
Miksi teitä hymyilytti? Ruokalusikallisella on tehonsa jos ei ole koskaan käyttänyt alkoholia. Minä tiedän - sattuneesta syystä.
- LääkettäVaiViinaa
Taivaallinenhelpotus kirjoitti:
Miksi teitä hymyilytti? Ruokalusikallisella on tehonsa jos ei ole koskaan käyttänyt alkoholia. Minä tiedän - sattuneesta syystä.
Voi halvattu, kun täällä tarvitaan rautalankaa.
Meitä hymyilytti, kun lääke piti ottaa suurella ruokalusikalla. (Siihen mahtuva määrä mitattiin lääkärin määräämäksi.) Luultavasti jopa lääkemittalasi olisi vaikuttanut anopin mielestä alkoholijuoman nauttimiselta, kun sitä vastoin ruoka- ja teelusikalla oli totuttu annostelemaan lääkettä. - lesken
KuulostaaKummalta kirjoitti:
Virallisesti alkoholi pitäisi kai olla henkilökunnan hallussa ja sitä pitäisi tarjoilla säännöstellysti.
Siinä palvelukodissa jokaisella oli omat juomat huoneessaan. Ei hoitajilla ollut yhtään pulloa lääkekaapissa. Siellä oli vain lääkkeet.
- lesken
ÄLÄihmeessäKerro kirjoitti:
Älä vaan kerro kenellekään pahantahtoiselle, joka voisi käynnistää typerän vastustuskierroksen.
Joopa joo. Taitaa olla urbaani legenda toi viinan juottaminen sairaalassa. Olisiko kyseessä savolaisten vääräleukojen sikapirturesepti. Sitähän käsittääkseni kirjoitettiin maatalon isännille ja emännille. Mene ja tiedä!
- Olikinvaintuulimuna
Aikoinaan, silloin kun lähihoitajat olivat nimikkeeltään sairaala-apulaisia, nykyään iäkäs tätini oli töissä lähikaupungin sairaalassa. Siellä äideille, joilla oli keskenmenon vaara, tarjottiin avuksi lääkekonjakkia. Tämän tiedon tätini välitti meikälle silloin, kun podin hirveitä vatsakipuja luullun raskauden alussa.
Tiedän hoitopaikan, jossa annetaan asiakkaan toivoma annos alkoholia, ei se tapahdu ilman lääkärin valvontaa tai omaisten lupaa. Joku saa pillerinsä joku toinen konjakkinsa, jollekin saatetaan antaa vaikka lumumba. Eräs asiakas halusi pullon kaljaa päivässä, se hänelle järjestettiin ja hän oli tyytyväinen. Asiakas aina maksaa ja useimmiten omaiset tuovat toivotun juoman. Ei siitä asiasta mitään hysteriaa tai numeroa tehdä, ei mikään yleinen alkoholin jakelu, se on käytäntö ja vain tiettyjen asiakkaiden kohdalla. Eikä se ole tissuttelua, tissuttelua on se kun ja jos minä esimerkiksi naukkisin pitkin iltaa ja yötä omasta putelistani, olisin pienessä sievässä koko ajan ja aamulla huonossa kunnossa.
Sitä paitsi oman konjakkitoiveensa voi kirjoittaa jo hyvissä ajoin elämänlaatutestamenttiinsa niin sinä kuin minäkin, meinaan kaiken varalta meitä aikanaan hoitavalle taholle tiedoksi, jos se muistikulta tekisi kepposensa ja dementia yllättäisi.
Ihailen suuresti Aira Samulinia, hänen rohkeuttaan ja avoimuuttaan. Hänellä on jotain sellaista elämäniloa, jota ehkä pitkä ikä elämänkokemusten kanssa on hänelle suonut.
Tuollainen elämänilo jakaa myös ihmisiä, toiset tykkää ja toisille seon kauhistus. Esimerkiksi kun hän käy palvelutaloissa Pirkko Lahden kanssa tuomassa iloa ja vaihtelua ikäihmisille, toiset lähtevät suurin sydämin heikoin voimin mielellään mukaan tanssiin kuin tanssiin, ja toiset mököttävät, miks nuokin tänne tuli.
Muistan teeveestä, kun Aira esitteli kaikille, ikäihmisillekin sopivan tuolitanssin, siinä yksinkertaisesti luetaan olkapää, olkapää ...jne sen voi lopettaa niin airamaisesti heilutella kevyesti sormia "tilulilulei".
Haa, löysinkin Airan tuolitanssivideon https://youtu.be/eNglrwWW3O8- EsikuvaniAira
I-ha-na!
- OlkapääPolvet
EsikuvaniAira kirjoitti:
I-ha-na!
Ja helppo muistaa, erityisesti, jos on pikkulapsena laulellut, olkapää, polvet, varpaat...
- kylmätotuus
Hieno kirjoitus sinulta rosaliiin! Kiitos siitä!
Minäkin ihailen Airan rohkeutta ja avoimuutta.
Tuo avoimuus on varmaan tuonut hänelle voimavaroja selvitä hankalistakin elämänvaiheistaan.
Peittely ja salailu syövät ihmisen energiaa.
Musiikki ja tanssi tuovat valtavasti elinvoimaa ja hyvää mieltä. Se on monissa tutkimuksissa todettu aivan tieteellisestikin.
Upeaa työtä hän on tehnyt esim. Pirkko Lahden kanssa ikäihmisten parissa.
Eipä taida meikäläinen olla 90-kymppisenä yhtä vireä kuin Aira.
Siihen kannattaa kuitenkin pyrkiä!
Hyvä Aira! - lesken
EsikuvaniAira kirjoitti:
I-ha-na!
K-ar- me-a
- Ta-vu-ta-oi-kein
Jäivätkö koulutkin väliin?
Mielestäni ihmiset saavat tehdä mitä haluavat kun eivät häiritse muita.
Viinaa otan mutta jos on jäänyt lasiin aamulla kaadan sen viemäriin ei ole mitään haluja tässä mielessä, pelaaminenkin unohtuu lottoan joskus.
Uskonto on ihmisten pahin vihollinen se näkyy maailmalla. Jos olisi valta ei olisi rikollisuutta eikä juoppoja ei huumeita jne.- juupaseipäs
Kiitos rosaliin, tämä oli kiva video. Tilulilulei kaikille ;)
Aira on niiiin ihana! - kylmätotuus
Aloittaja kirjoitat olevasi raitistunut alkoholisti.
Alkoholismihan on sairaus, joka ei koskaan parane.
Kauan jatkunut juominen vaikuttaa aivotoimintaan ja sen myötä persoonallisuuskin muuttuu.
Olen usein miettinyt, miksi raitistuneesta alkoholista tulee usein suorastaan fanaattinen "alkonvastustaja".
Osaatko sinä kertoa, miksi te haluatte kieltää alkoholin nauttimisen kaikilta?
Ymmärrän, ettei alkoholi teille sovi, koska vaarana on repsahdus entiseen juomakierteeseen pienestäkin viinatilkasta. Kuitenkin suurin osa suomalaisista on kohtuukäyttäjiä, joille alkoholi ei ole ongelma.
On hyvin epätodennäköistä, että 80-vuotiaasta raittiista ihmisestä tulisi holisti, jos hän ottaa ruokalusikallisen konjakkia iltaisin.
Äidilläni oli sydän- ja verisuonisairaus, johon alan erikoislääkäri suositteli "lääkkeeksi" tilkan konjakkia iltaisin varsinaisten lääkkeiden lisäksi. Ei äidistä alkoholistia tullut ja pullosta riitti rohtoa pitkäksi aikaa.
Seuraava juttu ei liity mitenkään alkoholiin, mutta riippuvuuteen kuitenkin.
Syöpäsairas iäkäs ihminen kärsii sietämättömistä kivuista.
Lääkäri määrää hänelle morfiinijohdannaisia lääkkeitä lieventämään kipua ja helpottamaan oloa.
Pitäisikö lääkärin kieltäytyä kirjoittamasta reseptiä siinä pelossa, että hän tekee potilaasta narkkarin?
Mitenkä toimisi entinen narkkari?
Kieltäytyisikö hän syömästä lääkkeitä pelätessään joutuvansa uudestaan koukkuun ja huumeista irtipäässeiden hampaisiin?
Asiat eivät ole useinkaan yksioikoisia.- lesken
Niinkauan kun itse hakee juomansa i juokoon jokainen niin paljon kun sielu sietää. En välitä pätkääkään. Nyt oli kysymys palvelukodeista. Sieltä ei kukaan, tai ainakin äärettömän harva, pysty hakemaan viinaansa itse. Suurimmalla osalla on edunvalvoja, joka hoitaa heidän asiansa. Mihin iäkäs ihminen, jolla on jo lääkkeensä verisuonisairauksiin ym.tarvitsee ilolientä. Itse juoneena tiedän tasan tarkkaan, että viina ei rauhoita, vaan tekee juuri päinvastoin. Olen ilmeisesti saanut geeneissä tämän. Miksi siellä palvelukodissa on alkkiksia, jotka ovat ikänsä juoneet. Joilla on sydän- ja verisuonisairauksia. Eikös luulisi veren virtaavan hienosti. Morfiinilaastareita olen nähnyt myös käytettävän, ja niihin ovat vanhukset koukussa. Morfiini kuuluu mielestäni hirveihin kiputiloihin, esim. syöpä tai lopun lähestyessä kipuineen ja kärsimyksineen, esim edesmennyt mieheni.
- hoit_su
lesken kirjoitti:
Niinkauan kun itse hakee juomansa i juokoon jokainen niin paljon kun sielu sietää. En välitä pätkääkään. Nyt oli kysymys palvelukodeista. Sieltä ei kukaan, tai ainakin äärettömän harva, pysty hakemaan viinaansa itse. Suurimmalla osalla on edunvalvoja, joka hoitaa heidän asiansa. Mihin iäkäs ihminen, jolla on jo lääkkeensä verisuonisairauksiin ym.tarvitsee ilolientä. Itse juoneena tiedän tasan tarkkaan, että viina ei rauhoita, vaan tekee juuri päinvastoin. Olen ilmeisesti saanut geeneissä tämän. Miksi siellä palvelukodissa on alkkiksia, jotka ovat ikänsä juoneet. Joilla on sydän- ja verisuonisairauksia. Eikös luulisi veren virtaavan hienosti. Morfiinilaastareita olen nähnyt myös käytettävän, ja niihin ovat vanhukset koukussa. Morfiini kuuluu mielestäni hirveihin kiputiloihin, esim. syöpä tai lopun lähestyessä kipuineen ja kärsimyksineen, esim edesmennyt mieheni.
On sinulla tuo iloinen ja toiset ihmiset huomioonottava ajatusmaailma ihan huipussaan. Jos olet ollut alkoholisti ja et enää pysty juomaan tippaakaan, niin älä luule että muut on samanlaisia. Viinaa voi vetää kaksin käsin humalahakuisesti tai ihan lasillisen pari iloksensa. Sinä olet tehnyt sitä kaksinkäsin ja nyt katkeroituneena jaat täällä kiukkuasi. Tympeää loppuelämää sinulle☺
- lesken
hoit_su kirjoitti:
On sinulla tuo iloinen ja toiset ihmiset huomioonottava ajatusmaailma ihan huipussaan. Jos olet ollut alkoholisti ja et enää pysty juomaan tippaakaan, niin älä luule että muut on samanlaisia. Viinaa voi vetää kaksin käsin humalahakuisesti tai ihan lasillisen pari iloksensa. Sinä olet tehnyt sitä kaksinkäsin ja nyt katkeroituneena jaat täällä kiukkuasi. Tympeää loppuelämää sinulle☺
Kun olen raitistunut alkoholisti. Vietän elämäni parhaita vuosia, selvinpäin.. Haistan, maistan, näen värit, näen auringon, kuun, tähdet, meren. Kuulen lintujen laulun ja puron solinan. Myrskyävä meri on äärettömän kaunis, kun katselee sitä kirkkain aivoin laivan kannella. Näillä sanoilla päätän tämän aiheen tähän. Ap
- pelottavaahiukan
lesken kirjoitti:
Kun olen raitistunut alkoholisti. Vietän elämäni parhaita vuosia, selvinpäin.. Haistan, maistan, näen värit, näen auringon, kuun, tähdet, meren. Kuulen lintujen laulun ja puron solinan. Myrskyävä meri on äärettömän kaunis, kun katselee sitä kirkkain aivoin laivan kannella. Näillä sanoilla päätän tämän aiheen tähän. Ap
Tuotako se raivoraittius teettää että ei ymmärrä enää toisten kohtuukäyttöäkään.
- Punaistaterveysjuomaa
Niin varmaan. Itse elän elämäni parhaita vuosia, käytän alkoholia mutta alkoholi ei käytä minua ja näen ja kuulen ja koen selkeästi kaiken saman kuin tuokin joka on juonut aivonsa jo pellolle eikä käsitä lukemastaan puolikasta aatakaan.
- korppis1
Olipa omituinen ketju. Aira Samulin on upea nainen joka on omalla elämällään esimerkkinä meille vanheneville naisille kuinka täysipainoista elämää voi vanhanakin viettää. Yömyssy hoitokodin sänkyyn tarjoiltuna ei ole haitaksi. Entisten holistien kiusaksi ajatus on kieltä lipova;)
- sielun-peili-
Airan sielussa on jotain hyvin rumaa, se paistaa naamion läpi,
ei mikään voi pettää sitä,
teenäisyys ei peitä sielun rumuutta,
jumala on ainoa joka armosta voi kaiken pestä puhtaaksi, vain jumala jeesuksen kautta, - lesken
Ei ole entisiä holisteja. On raitistuneita alkoholisteja.
- Kateusviekalatkin
Miten lienee "sielun-peilin" itsensä laita? Kommentistasi päätellen uskontosi on tehnyt sinusta hirviön, ajatukset ovat pimeän puolelta.
- sori-ku-en-tykkää
Mä en tykkää Airasta,
siinä on jotain vastenmielistä,
vaikkka se kuinka koittaa teenäisesti olla ihana ei onnistu,
puistattaa,- lesken
Tähän on pakko vastata. Ensimmäinen tässä ketjussa,joka näkee saman kuin minä. Naamion takana on jotain äärettömän oksettavaa. Vanhus vetää viinaa Mutkassa ja kaikki taputtavat karvaisia käsiään. Toivon hartaasti, että A.S. ei koskaan tule esiintymään tuttuun palvelutaloon. Pysyköön nukkelaaksossa.
- raivoavaraitis
lesken kirjoitti:
Tähän on pakko vastata. Ensimmäinen tässä ketjussa,joka näkee saman kuin minä. Naamion takana on jotain äärettömän oksettavaa. Vanhus vetää viinaa Mutkassa ja kaikki taputtavat karvaisia käsiään. Toivon hartaasti, että A.S. ei koskaan tule esiintymään tuttuun palvelutaloon. Pysyköön nukkelaaksossa.
Taidat vastata vaan itsellesi. :DDD
- PelastakaaEdesAikuiset
Onpa erilaisia käytäntöjä.
Helsingissä palvelutalossa olevalla 81v kaverillani on huoneessaan jatkuvasti viskipullo ja ottaa siitä pari paukkua illalla. Hänellä on vaikeuksia liikkua, joten sukulaiset tuovat. Ja ihan luvalla.- lesken
Et ilmeisesti lukenut kaikkea. Omaiset saavat kantaa viinaa palvelutaloon ihan vapaasti. Juottakoon humalaan ken tahtoo Mutta...minä en missään tapauksessa tee näin. Enkä hyväksy sitä.
- eipäsjuupas
lesken kirjoitti:
Et ilmeisesti lukenut kaikkea. Omaiset saavat kantaa viinaa palvelutaloon ihan vapaasti. Juottakoon humalaan ken tahtoo Mutta...minä en missään tapauksessa tee näin. Enkä hyväksy sitä.
Miksi sitten täällä vouhkaat???
- Kunnioita.vanhaasi
Aikuinen, elämänsä iltaan ehtinyt ihminen tietää itse, miten juo. Konjakki maistuu usein kahvin kera. Jos olet joskus siinä tilanteessa ollut, tiedät varsin hyvin, että konjakkia on huomattavasti vähemmän kuin kahvia.
Jos palvelutalon asukas on täysivaltainen, omista asioistaan huolehtiva ikääntynyt, niin miksi kummassa hänellä ei saisi olla kaapissaan konjakkipulloa? Onhan siellä hänen lääkkeensäkin. Rahakukkaro.
Kylvääkö vanhuksesi lääkkeeensä ja rahansa ympäriinsä, koska ne on hänen hallussaan? Taputtavatko muut karvaisia käsiään?
Kun omaiset ovat onnisuneet köytämään vanhukselleen hyvän palvelutalon, tuskin he pilaavat hänen asumisoikeutensa rälläämällä vanhuksen huoneessa. Viinalle persot omaiset viihtyvät varmasti paremmin muualla ja ilman vanhustaan. - lesken
eipäsjuupas kirjoitti:
Miksi sitten täällä vouhkaat???
Minun puolestani juokoon konjakkia,kunhan hän ei ole minun omaiseni. Hänellä ei tule olemaan pulloa kaapissa, lääkkeet jakaa sairaanhoitaja ja rahat ja pankkikirjat ovat toimiston lukkojen takana.
Viekää vaikka rekkakuormallinen omille vanhuksillenne viinaa. Jos teillä tulee siitä hyvä mieli. Kunhan nyt joskus edes kävisitte katsomassa heitä.
- kesi.vä
Kyllä mä nostan hattua Airalle hänen vapaaehtoistyöstään niin mielenterveyden kuin vanhustyön saralla. Itse en ottais konjakkia, koska en pidä sen mausta.
- lesken
Pitäiskö viinan mausta vielä tykätä? Taas joku viinin lipittäjä kirjoittaa roskaa. Mielenkiintoista on se, että omaiset vievät nimenomaan konjakkia palvelukotiin. Edes minä, joka olin alkon suurkuluttaja, en koskenut konjakkiin. Johtuen siitä, ettei siitä selvinnyt kahteen päivään. Niin vahvaa se on. Kerta kokeilu riitti minullekin.
- ent.siivoojaparka
lesken kirjoitti:
Pitäiskö viinan mausta vielä tykätä? Taas joku viinin lipittäjä kirjoittaa roskaa. Mielenkiintoista on se, että omaiset vievät nimenomaan konjakkia palvelukotiin. Edes minä, joka olin alkon suurkuluttaja, en koskenut konjakkiin. Johtuen siitä, ettei siitä selvinnyt kahteen päivään. Niin vahvaa se on. Kerta kokeilu riitti minullekin.
No voihan voi.
Vettäkö sinä sieltä Alkosta kannoit vai alkoholitonta viiniä?
Eihän konjakkia oluttuopista juodakaan.
Teille raivoraittiille, joilla ei ole tervettä suhtautumista alkoholiin, pitäisi olla ihan omat suljetut osastot. Tosin varmaan jotain ja paljonkin toisista valittamista sielläkin löytäisit.
Sinulla vaikuttaa olevan läpi asti sellainen käsitys, että kaikkien pitäisi olla joka asiassa justiinsa ihan niikuin sinä, että heidän olemassaolonsa voisi lähellekään hyväksyä. Onko kysymyksessä luonnevika, sairaus vai ikäkö sen tekee? Ei ihan kaikille vanhoille ihmisillekään tuollaista narinatautia tule vaikka aika yleistä se onkin. - lesken
ent.siivoojaparka kirjoitti:
No voihan voi.
Vettäkö sinä sieltä Alkosta kannoit vai alkoholitonta viiniä?
Eihän konjakkia oluttuopista juodakaan.
Teille raivoraittiille, joilla ei ole tervettä suhtautumista alkoholiin, pitäisi olla ihan omat suljetut osastot. Tosin varmaan jotain ja paljonkin toisista valittamista sielläkin löytäisit.
Sinulla vaikuttaa olevan läpi asti sellainen käsitys, että kaikkien pitäisi olla joka asiassa justiinsa ihan niikuin sinä, että heidän olemassaolonsa voisi lähellekään hyväksyä. Onko kysymyksessä luonnevika, sairaus vai ikäkö sen tekee? Ei ihan kaikille vanhoille ihmisillekään tuollaista narinatautia tule vaikka aika yleistä se onkin.Minä kannoin kossua Alkosta silloin muinoin. Meille raittiille tulee väkisinkin oma paikka ja osasto, kun emme jaksa kuunnella konjakkihumalaisten örveltämistä yökaudet. Ja sen jälkeistä levottomuutta, kun laskuhumala iskee. Vielä saattavat koputella huuruissaan ovelle. Voih
- ent.siivoojaparka
lesken kirjoitti:
Minä kannoin kossua Alkosta silloin muinoin. Meille raittiille tulee väkisinkin oma paikka ja osasto, kun emme jaksa kuunnella konjakkihumalaisten örveltämistä yökaudet. Ja sen jälkeistä levottomuutta, kun laskuhumala iskee. Vielä saattavat koputella huuruissaan ovelle. Voih
Olit siis itse niitä, joka örvelsi ja koputteli kännissä vieraille oville?
Kas noin. Viina onkin viisasten juomaa, eikä sitä olisi koskaan pitänyt sinunlaisesi maistaakaan. - lesken
Olit siis itse niitä, joka örvelsi ja koputteli kännissä vieraille oville?
Kas noin. Viina onkin viisasten juomaa, eikä sitä olisi koskaan pitänyt sinunlaisesi maistaakaan.Nyt olen kanssasi täysin samaa mieltä. Viinan käyttöni oli täysin hallitsematonta. Örvelsin, sukelsin pohjalle, olin liemessä, ihmissuhteet menivät päin seiniä, samoin jotkut työpaikat. Nyt kun olen käynyt taistelua viinapirua vastaan 4 vuotta, olen onnellinen jokapäivästä. Koskaan en edelleenkään vie viinaa palvelutaloon, enkä mihinkään muuallekaan.
Poissa ovat demonit ja kauheat painajaiset sekä pelkotilat. Se juominen oli helvetti minulle. Muille sitten ei. - jaymmärrystähiukan
lesken kirjoitti:
Nyt olen kanssasi täysin samaa mieltä. Viinan käyttöni oli täysin hallitsematonta. Örvelsin, sukelsin pohjalle, olin liemessä, ihmissuhteet menivät päin seiniä, samoin jotkut työpaikat. Nyt kun olen käynyt taistelua viinapirua vastaan 4 vuotta, olen onnellinen jokapäivästä. Koskaan en edelleenkään vie viinaa palvelutaloon, enkä mihinkään muuallekaan.
Poissa ovat demonit ja kauheat painajaiset sekä pelkotilat. Se juominen oli helvetti minulle. Muille sitten ei.Muittenkin onnellisuudesta saa myös nauttia, vaikka olisi läpi käynyt mitä.
- kesi.vä
lesken kirjoitti:
No totta vie pitäis maistua hyvältä, jos sitä joisin. Enhän syö pahaa ruokaakaan. Ja pliis, älä tee olettamuksia minusta, kun et minua tunne.
- Järkyttävä-ämmä
No miksi helwetissä sinä teet olettamuksia ihmisistä joita et tunne? Vai kuulutko parjaamasi henkilön lähipiiriin?
Huomaa, ett on käsitelty jo kaikki julkimot, niin että on siirryttävä 89-vuotiaitten parjaamiseen.
Suosittelisin, että parjaajat perehtyisivät politiikkoihin. Heidän joukossaan riittää uusia tulijoita sitä mukaa, kun vanhat on käsitelty.
Politiikka on aina uusiutuva laji, johon pyrkii monenlaista sukankuluttajaa. Aina on joukossa sellaisia, joista voi puhua alentuvaan sävyyn, käsitellä mies- ja naisjutut, viinan kirot, konkurssit, julkiset häväistukset. Paljon enemmän heistä irti saa kuin elämänsä iltaan ehtineestä eläkeläisestä, joka viestittää positiivisuutta ympärilleen ihan työkseen.- Tosi-tosi
hyvä viesti, kiitos Makriina. Olen ihan sivullinen tässä, mutta
ainainen toisten haukkuminen täällä on minusta täysin ala-arvoista ihmisiltä, joiden pitäisi olla jo kypsässä iässä. - lesken
Eikös Aira ollut ehdokkaana jossain vaaleissa. Taisi istua jossain valtuustossakin.
- lesken
Tosi-tosi kirjoitti:
hyvä viesti, kiitos Makriina. Olen ihan sivullinen tässä, mutta
ainainen toisten haukkuminen täällä on minusta täysin ala-arvoista ihmisiltä, joiden pitäisi olla jo kypsässä iässä.Olen arvostellut julkisuuden henkilöä Aira Samulinia siitä, että hän antaa mielestäni väärää viestiä ryyppämisestään. Täällä tuntuu olevan suuri Airafanilauma, jotka hyvällä omallatunnolla ottavat pikkuriikkisen konjamiiniä. Tarkistakaa mummot pullonne ensin, ettei ukkokultanne ole vaihtanut konjakkianne johonkin halpaan plissiin.
- vaiprovoiletkovaan
lesken kirjoitti:
Olen arvostellut julkisuuden henkilöä Aira Samulinia siitä, että hän antaa mielestäni väärää viestiä ryyppämisestään. Täällä tuntuu olevan suuri Airafanilauma, jotka hyvällä omallatunnolla ottavat pikkuriikkisen konjamiiniä. Tarkistakaa mummot pullonne ensin, ettei ukkokultanne ole vaihtanut konjakkianne johonkin halpaan plissiin.
Minusta tuntuu siltä että olet kateellinen vaan ihmisille jotka pystyvät juomaan fiksusti. Ei kaikilla mene överiksi.
- hoit_su
vaiprovoiletkovaan kirjoitti:
Minusta tuntuu siltä että olet kateellinen vaan ihmisille jotka pystyvät juomaan fiksusti. Ei kaikilla mene överiksi.
Juurikin noin. Juoppo luulee kaikkien olevan alkoholisteja, ikäväähän tuollainen elämä on, mutta oma valinta.
- de-meter
Airasta ja konjakista en osaa sanoa mitään. Airan olen kerran tavannut Hyrsylän Mutkassa (työn puolesta sinne kutsuttuna) ja minulle tuli kyllä vaikutelma henkilöstä, joka ei ole läsnä: hajamielinen, ohitse katsova. Ikään kuin hän olisi kaivannut estraadeille kaiken aikaa. Kuitenkin läsnä oli arvovaltaisiakin vieraita ja sama asenne hänellä oli minusta heihinkin.
Mielenterveyskuvioissa hän on ollut usein kutsuttuna vieraana, mutta minua hänen esiintymisensä ei ole sykähdyttänyt. Tietysti hän on selviytyjä, jos kuka, ja sopii hyvin tämän ajan seniori-ikoniksi.
Ikäihmisten alkoholinkäyttö palvelutaloissa ei taida olla iso ongelma, Onhan se jossain määrin valvottua, mutta kotona hoidettavien kanssa on toisin. Kaatumisia voi sattua eikä oikein osata arvioida alkoholin ja lääkkeiden yhteensopivuutta. Alkoholin hetkellisesti mielialaa kohottava vaikutus voi myös koukuttaa - kun tiedetään, että masennus on yleistä vanhusten keskuudessa.- sori-sivusta-nähty
Se vika,
sen tytär sairastui skitzofeniaan,
Aira syytti kaikesta tytärtä ja miestään,
itsessään ei ollu koskaan mitään vikaa,
Aira oli hyvin ilkeä luonteeltaan ,
hän on narssistiluonne,
niin paha että käytös laukaisi lopulta tyttären sairauden,
narsistinen ihminen osaa kaikki viat kääntää aina toisiin ihmisiin,
itsessä ei ole mitään vikaa,
osaa pyöritellä sanoja niin että sivullinen äkkiä luulis asian olevanki niin,
alistaa julmasti läheisiään,
polkee kylmästi jalkoihinsa kaikki tielle osuvat
jopa läheisensä,
itse näyttelee viatonta,
kun ihminen murtuu ja lopulta psyyke sairastuu ,
ihmistä on loukattu tosi pahoin,
on kokenu pitkään suurta vääryyttä,
psyyke lopulta sairastuu murtuu, itsetuntunto katoaa,
siksi ei ikinä voi kunnioittaa Airaa vaikka kuinka näyttelee nykyään hyväntekijää,
on vaan liian myöhästä, sai liikaa pahaa aikaan läheisilleen narsistiluonteensa vuoksi,
on väärin väittää että tytär yksin on sairas,
kyllä Aira on ollu yhtä sairas,
mielen-sairaus on aina koko perheen sairaus, ,,,,, aina, Kuten sanottu, Aira on nyt jo 89 vee. Varmasti raskas rooli vetää tuo ainainen reippaus ja optimistisuus, kun tietään, kuinka raskas hänen elämänsä on ollut.
Sallikaamme hänen olla hajamielinen, enkä ajattelekaan, että de-meter moitteeksi tätä sanoikaan.
Ketjussa muuten unohdetaan, että Aira sanoo, että on tutustunut alkoholiin vasta 80 täytettyään. Tuskin hän kovin holtittomaksi on heittäytynyt.- Tuo-oli-valehtelua
Nyt puhuit täyttä soopaa. Olet vain kateelline!
- lesken
Tuo-oli-valehtelua kirjoitti:
Nyt puhuit täyttä soopaa. Olet vain kateelline!
Mistähän minä olisin kateellinen? Keksi parempi lause.
- sivuilijatar
lesken kirjoitti:
Mistähän minä olisin kateellinen? Keksi parempi lause.
Minusta tuo lause oli osuva. Keksi sinä parempi vastaus.
- jepuli.s
Lesken on tyypillinen raitistunut alkoholisti. Heidän kanssaan on kamalaa kun juovat, yhtä kamalaa jos eivät juo.
Haukkuvat juopoiksi jokaista joka nauttii alkoholia, vaikkapa vain lasillisen. Heidän päähänsä ei sovi ettei kaikille tule viinasta ongelmaa siltikään vaikka joisivat välillä melko runsaasti.
Minulla on kokemusta raitistuneesta holistista, juuri tuollainen kuin lesken.
Kun kaveri raitistui hän oli sietämätön vaikka luulin että nyt asiat on hyvin kun ei juo. Olisi pitänyt koko ajan kehua kuin ihanaa ja mahtavaa on kun hän pysyy raittiina. Ei sitä jaksa erkkikään :( Ex juoppoa pitää kehua siitä kun elää normaalin ihmisen tavalla, jos ei muista "kannustaa" on hänen mukaansa välinpitämätön, sama vaikka aloittaisi uudelleen juomisen."jepuli.s "
Anja-Piinan, leski-Friidun yöllisistä yksin-kommentoinneista höpötyksistä Joku ns.fiksuistakin sai vainun.
Demeterkin.
Paljon on alkanut valahtaa.
(Oikeaa Suomea)
H.- lesken
On tainnut unohtua lähtö tälle ketjulle. Kerroin, että en hyväksy konjakin juomista palvelukodissa, ainakaan omilta omaisiltani. . Arvostelin viinan tuojia .. Mukamas vanhukset tarvitsevat viinaa.
- Oma.tahto
Oma äitini asui palvelukodissa elämäns illan. Hänellä oli oma huone, omat huonekalut ja omat rahat. Ei hänen asioihinsa kukaan puuttunut, hän oli täysivaltainen ihminen.
Ei seniorikotiin muuttava luovu itsenäisyydestään eikä suostu holhouksen alaiseksi.
Aivan väärä käsitys.
Talossa asui kymmeniä vanhuksia, ja uskon, että hyvinkin monella oli väljempi suhtautuminen alkoholiin kuin äidilläni, joka oli täysraitis. Käytävillä ei kuitenkaan koskaan kukaan huojunut, eikä huoneissa juhlittu. - ja.se.näkyy
hunksz kirjoitti:
"jepuli.s "
Anja-Piinan, leski-Friidun yöllisistä yksin-kommentoinneista höpötyksistä Joku ns.fiksuistakin sai vainun.
Demeterkin.
Paljon on alkanut valahtaa.
(Oikeaa Suomea)
H.Hunksi katsohan kun mt-ongelmia on niin monella.
- komppisarna
Oma.tahto kirjoitti:
Oma äitini asui palvelukodissa elämäns illan. Hänellä oli oma huone, omat huonekalut ja omat rahat. Ei hänen asioihinsa kukaan puuttunut, hän oli täysivaltainen ihminen.
Ei seniorikotiin muuttava luovu itsenäisyydestään eikä suostu holhouksen alaiseksi.
Aivan väärä käsitys.
Talossa asui kymmeniä vanhuksia, ja uskon, että hyvinkin monella oli väljempi suhtautuminen alkoholiin kuin äidilläni, joka oli täysraitis. Käytävillä ei kuitenkaan koskaan kukaan huojunut, eikä huoneissa juhlittu.Komppaan sinua.
- lesken
Oma.tahto kirjoitti:
Aivan väärä käsitys.
Talossa asui kymmeniä vanhuksia, ja uskon, että hyvinkin monella oli väljempi suhtautuminen alkoholiin kuin äidilläni, joka oli täysraitis. Käytävillä ei kuitenkaan koskaan kukaan huojunut, eikä huoneissa juhlittu.Mitä tekemistä tällä asialla on juopottelun kanssa? Tarkoitatko, että holhouksen alaiset juovat, kun eivät pysty päättämään itse. Joku tuo lekkerin ja asukas juo? En ymmärtänyt kirjoituksesi viestiä.
- ent.siivoojaparka
lesken kirjoitti:
On tainnut unohtua lähtö tälle ketjulle. Kerroin, että en hyväksy konjakin juomista palvelukodissa, ainakaan omilta omaisiltani. . Arvostelin viinan tuojia .. Mukamas vanhukset tarvitsevat viinaa.
Harvemmat vanhainkotien vanhukset kai konjakkia ihan juomalla juo janojuomaksi tai humaltuakseen.
Eihän ihmiseltä voi kaikkea itsemääräämisoikeutta ottaa pois sillä hetkellä, kun hän palvelukotiin muutta. Jos aikuinen ihminen haluaa ottaa pikku konjakkihuikan iltaisin ennen nukkumaan menoa omassa huoneessaan, niin mikä siinä sivullista ihmistä pitäisi rassata?
Itsekin olen vienyt konjakkipullon yhdelle vanhukselle vanhainkotiin hänen omasta pyynnöstään. Ihan varmaksi tiedän, että hän ei ole alkoholisti, eikä hänestä sitä koskaan tulekaan. Hän ottaa vähän konjakkia silloin tällöin, silloin kun tuntee tarvitsevansa, koska sanoi sen vahvistava ja tasoittavan sydämenlyöntejä.
Sitä pitäisin pahana, jos olisivat alaikäisiä tai heillä olisi pikkulapsia siinä lähellään. Alkoholi (pieninäkään määrinä) ja lapset ei sovi yhteen, on minun vakaa kantani. - aivopähkinä
lesken kirjoitti:
Mitä tekemistä tällä asialla on juopottelun kanssa? Tarkoitatko, että holhouksen alaiset juovat, kun eivät pysty päättämään itse. Joku tuo lekkerin ja asukas juo? En ymmärtänyt kirjoituksesi viestiä.
Huomaa että olet juonut aivosi.
- komppisarna2
Harvemmat vanhainkotien vanhukset kai konjakkia ihan juomalla juo janojuomaksi tai humaltuakseen.
Eihän ihmiseltä voi kaikkea itsemääräämisoikeutta ottaa pois sillä hetkellä, kun hän palvelukotiin muutta. Jos aikuinen ihminen haluaa ottaa pikku konjakkihuikan iltaisin ennen nukkumaan menoa omassa huoneessaan, niin mikä siinä sivullista ihmistä pitäisi rassata?
Itsekin olen vienyt konjakkipullon yhdelle vanhukselle vanhainkotiin hänen omasta pyynnöstään. Ihan varmaksi tiedän, että hän ei ole alkoholisti, eikä hänestä sitä koskaan tulekaan. Hän ottaa vähän konjakkia silloin tällöin, silloin kun tuntee tarvitsevansa, koska sanoi sen vahvistava ja tasoittavan sydämenlyöntejä.
Sitä pitäisin pahana, jos olisivat alaikäisiä tai heillä olisi pikkulapsia siinä lähellään. Alkoholi (pieninäkään määrinä) ja lapset ei sovi yhteen, on minun vakaa kantani.Kyllä juurikin näin se menee.
- lesken
Sitä pitäisin pahana, jos olisivat alaikäisiä tai heillä olisi pikkulapsia siinä lähellään. Alkoholi (pieninäkään määrinä) ja lapset ei sovi yhteen, on minun vakaa kantani.Jos palvelutalon asukkaalla on alkoholi ongelma ja sinä tiedät sen,veisitkö hänelle viinapullon?
- taialkoholisteista
lesken kirjoitti:
Jos palvelutalon asukkaalla on alkoholi ongelma ja sinä tiedät sen,veisitkö hänelle viinapullon?
En tietenkään, nyt ei puhuttu sinusta.
- ent.siivoojaparka
lesken kirjoitti:
Jos palvelutalon asukkaalla on alkoholi ongelma ja sinä tiedät sen,veisitkö hänelle viinapullon?
Ei sinun eikä kenenkään muunkaan juominen ole toisen ihmisen vastuulla.
Jos ostan vaikka sinulle pyynnöstäsi konjakkipullon, niin kyllä se on ihan sinun omalla vastuullasi juotko sen vai et.
- jepuli.s
Olkoon Aira mikä on, me ei lopullista totuutta tiedetä hänen elämästään. Minua ärsyttää se nauru, en voi mitään, vaihdan kanavaa kun näen hänet telkkarissa.
- sfdtvj
Sama nauru myös laulajatar Korisevalla.
- psyykkeestä-johtuu
sfdtvj kirjoitti:
Sama nauru myös laulajatar Korisevalla.
Niimpä, kylmä, kova, tunteeton nauru jotenki luonnoton, kuten olisi
poispaikalta ja olisi kuin tyhjä koliseva tynnyri joka kaiuu kymästi,
johtuu kipeestä psyykkeestä, - Kipeitäkommentteja
"Sellainen, jolla on hyvä nauru, on hyvä ihminen." Kummankaan po. naurusta en löydä mitään huomautettavaa, he nauravat rohkeasti, ehkä hieman äänekkäästi mutta itselleen ominaisella tavalla, avoimesti, nauttien ja näyttäen, miten se(kin) homma hoidetaan.
Sellaisen, joka ei heidän nauruaan kestä on parasta tarkastella ja huolehtia ihan vain omasta psyykestään. Siellä ei ole kaikki aivan kunnossa ja kohdillaan. Uskallatteko nauraa lainkaan? - jepuli.s
Kipeitäkommentteja kirjoitti:
"Sellainen, jolla on hyvä nauru, on hyvä ihminen." Kummankaan po. naurusta en löydä mitään huomautettavaa, he nauravat rohkeasti, ehkä hieman äänekkäästi mutta itselleen ominaisella tavalla, avoimesti, nauttien ja näyttäen, miten se(kin) homma hoidetaan.
Sellaisen, joka ei heidän nauruaan kestä on parasta tarkastella ja huolehtia ihan vain omasta psyykestään. Siellä ei ole kaikki aivan kunnossa ja kohdillaan. Uskallatteko nauraa lainkaan?Olen vähän eri mieltä. Teennäistä naurua on, ei sitä voi kieltää. Kun katsoo näkyykö ilon myös naurajan silmistä on kovakin nauru uskottavaa. Minusta Airalla ja Arjalla on tullut tavaksi nauraa kovaa ja korkealta vähän liioitellen. Uskoisin olevani psyykkisesti normaali.
- Revisiitä
Se, että sinä pidät heidän nauramistapojaan teennäisinä, ei kuitenkaan tee niitä sellaisiksi. Kun et tunne ihmisiä henkilökohtaisesti ja arvostelet jotain niin henkilökohtaista ja persoonallista piirrettä kuin nauraminen, niin mielipiteesi kertoo sinusta, ei heistä.
- jepuli.s
Revisiitä kirjoitti:
Se, että sinä pidät heidän nauramistapojaan teennäisinä, ei kuitenkaan tee niitä sellaisiksi. Kun et tunne ihmisiä henkilökohtaisesti ja arvostelet jotain niin henkilökohtaista ja persoonallista piirrettä kuin nauraminen, niin mielipiteesi kertoo sinusta, ei heistä.
Voi olla. Mutta se vain on mielipiteeni.
Kyllä lähikuvassa telkkarista näkee yltääkö nauru silmiin asti. Joskus olen nähnyt Airalla lähes kuolleen katseen silmissä äänekkäästä naurusta huolimatta. Eihän sitä ole pakko kuunnella, voin vaihtaa kanavaa. - haavoitettu-koira
jepuli.s kirjoitti:
Voi olla. Mutta se vain on mielipiteeni.
Kyllä lähikuvassa telkkarista näkee yltääkö nauru silmiin asti. Joskus olen nähnyt Airalla lähes kuolleen katseen silmissä äänekkäästä naurusta huolimatta. Eihän sitä ole pakko kuunnella, voin vaihtaa kanavaa.Semmonen nauru on kuolleen sielun hirnuntaa ,
kolkkoa, pettynyttä, hysteriaa
narsismi elämän lopullista seuramusta,
narsistinen ihminen on kolkko sielu, - HymyileväApollo
Herrranjessstas! Ihanko oikein telkkarista näit, kovasta ja kylmästä teknisestä toosasta. Sulla on kuule sellaisia taitoja että sinä olet nyt aivan väärässä paikassa tietoinesi ja taitoinesi.
Itse olen joskus seissyt tovin ko. henkilön vieressä enkä huomannut mitään kylmää ja kovaa. On olemassa paljon ihmisiä, jotka eivät osaa nauraa silmillään ja liian paljon heitäkin, jotka eivät osaa tehdä sitä edes suullaan.
Sanoisin myös että täytyy olla varsin kuoleentunut sisältö ja sielu, jos ei kestä ihmisen naurua oli se millainen hyvänsä. Mutta kellarissa ja tynnyrissä on pimeää ja ahdasta, ei sille voine mitään, että sellaiseen mieleen ei kaikkea mahdu. - jepuli.s
HymyileväApollo kirjoitti:
Herrranjessstas! Ihanko oikein telkkarista näit, kovasta ja kylmästä teknisestä toosasta. Sulla on kuule sellaisia taitoja että sinä olet nyt aivan väärässä paikassa tietoinesi ja taitoinesi.
Itse olen joskus seissyt tovin ko. henkilön vieressä enkä huomannut mitään kylmää ja kovaa. On olemassa paljon ihmisiä, jotka eivät osaa nauraa silmillään ja liian paljon heitäkin, jotka eivät osaa tehdä sitä edes suullaan.
Sanoisin myös että täytyy olla varsin kuoleentunut sisältö ja sielu, jos ei kestä ihmisen naurua oli se millainen hyvänsä. Mutta kellarissa ja tynnyrissä on pimeää ja ahdasta, ei sille voine mitään, että sellaiseen mieleen ei kaikkea mahdu.Jos tämä on sinulle niin kova paikka perun puheeni koska en tunne Airaa henk.kohtaisesti.
Kun huomasin katseen ja naurun ristiriidan ajattelinkin että tämä henkilö on väsynyt ja yrittää liikaa.
Miksi minun pitää mennä kellariin häpeämään jos en tykkää äänekkäästä naurusta? - Puolustanvainihanteitani
Niiih, kukapa meistä ei olisi joskus väsynyt. Ja varsinkin jos täytyy "yrittää liika". En pyytänyt menemään kellariin. Tarkoitin, että jos on ahtaasti kasvanut ja kehittynyt, ei voi kestää eikä sietää mitään erilaisuutta ja persoonallisuutta ympärillään.
- jepuli.s
Tarkoitin, että jos on ahtaasti kasvanut ja kehittynyt, ei voi kestää eikä sietää mitään erilaisuutta ja persoonallisuutta ympärillään. <<<<
Teet aika rohkeasti diagnoosin vaikkapa minusta. Noinko käyttäydyt aina jos mielipide poikkeaa omastasi?
Sinä saat sanoa että olen kasvanut pimeässä ahtaassa kellarissa koska en pidä Aira Samulinin naurusta, silti minulle et suo mielipidettäni. Jotenkin ahtaalta tämäkin vaikuttaa.
En yleensä vaivaudu vastailemaan joutavuuksiin kovin pitkään, sade ja mökkeily pitkästyttävät. - Rohkeaflikka
Ymmärrän. Pitkäveteisyys altistaa saivartelulle.
- delta00
Säätiöittäminen = veronmaksun välttäminen.
Sinänsä yks ja hailee juokoon konjakkia tai ponjakkia, miksi siitä pitää vielä juttuja revitellä, vaan samulinilla on näemmä ikuinen tarve saattaa oma erinomaisuutensa lööppihin.
Maassa on tätä nykyä hyvin paljon erilaisissa vapaaehtoistöissä olevia ihmisiä, ei tämä mutkansa säätiöittänyt poikkea siinä suhteessa millään lailla heistä, vaikka päällään tanssisi. - juupaseipäs
Nyt on tainneet mennä puurot ja vellit sekaisin. Mitä ihmettä Aira Samulinin
yksityiselämän riepottelu, liittyy tähän aloitukseen?- Keskusteluyliarvostettua
No pitäähän sitä nyt Suomalaisten saada väittely ja riita aikaiseksi jostain. Kateellisuus ja ylpeys, siitä se lumipalloefekti lähtee.... :))
- löytyy-haiseva-yllätys
Keskusteluyliarvostettua kirjoitti:
No pitäähän sitä nyt Suomalaisten saada väittely ja riita aikaiseksi jostain. Kateellisuus ja ylpeys, siitä se lumipalloefekti lähtee.... :))
Niin ja kun kaikki ei ole sitä miltä päältäpäin näyttää,
naamarin taakse kun katsoo,
voi nähdä sontatunkion hajuineen, - Lorenaa
Istu ja pala, missä on palstalaisten empaattisuus. Ikääntyminen voi olla myös ihka onnellista, persoona voi siinä jatkaa kasvamista.
Palvelun tarjoajien hoitokotien tarvitse olla eikä saa olla mitään kidutuskoteja jossa ikääntyneet painetaan ikäänkuin samaan muottiin. Yksi ottaa napanterit iltaisin, yksi selaa päivän sanaa, kolmas lukee IsoaKirjaa, siinä muutama variaatio. Urheilusta keskustelemin on varsinainen pop aihe.
Jotkut painuvat vielä lähipubiin vaihtamaan informaatiota ajan tapahtumista, vaikka vaaliväittelyihin saakka. Varovaista tuntuu ikääntyneillä olevan kritiikin anto. Myönteisenä asiana pidetään, taas meidät huomataan kun vaalit lähestyvät, ollaan sitä rokka ja riispuuroo tarjoilemassa kaduilla meille vanhoillekin, äänemme on kallis jok íkiselle ehdokkaalle.
Ja sitten ne romanssit ehtookodoissa, aivan tulee tippa silmään kun huomaa rakastuneen parin, istuessa herra sivelee daamin suonista elämänmuovaamaa kättä, silmissä pilkettä, joka kertoo elossa vielä iloisena ollaan, tunteet tallella.
Jos Amor ampuu kultanuolella Airan ikäisiä henkilöitä, on heidän onni kun nuoli heidät kohtaa. Rakkaudesta, hoivasta, hyväilystä tuleelisää virtaa elon päiviin, miksi jotkut sitä nenää nyrpistellen paheksuvat. Minulle on tullut suorastaan hyvä mieli kun olen nähnyt näitä Amorin nuolella kohdanneita pareja. Turvallista on nukkua kumppanin kanssa saman lakanan alla katsella samaa tähtitaivasta yön pimentävästä ikkunasta.
Miksi jotkut ovat suorastaan kateellisia ikääntyneiden rakkaudesta ja siitä illan fingerborillisesta konjakkia, ehtookodossa sitä moni elelee. - entinenmiäs
Lorenaa kirjoitti:
Istu ja pala, missä on palstalaisten empaattisuus. Ikääntyminen voi olla myös ihka onnellista, persoona voi siinä jatkaa kasvamista.
Palvelun tarjoajien hoitokotien tarvitse olla eikä saa olla mitään kidutuskoteja jossa ikääntyneet painetaan ikäänkuin samaan muottiin. Yksi ottaa napanterit iltaisin, yksi selaa päivän sanaa, kolmas lukee IsoaKirjaa, siinä muutama variaatio. Urheilusta keskustelemin on varsinainen pop aihe.
Jotkut painuvat vielä lähipubiin vaihtamaan informaatiota ajan tapahtumista, vaikka vaaliväittelyihin saakka. Varovaista tuntuu ikääntyneillä olevan kritiikin anto. Myönteisenä asiana pidetään, taas meidät huomataan kun vaalit lähestyvät, ollaan sitä rokka ja riispuuroo tarjoilemassa kaduilla meille vanhoillekin, äänemme on kallis jok íkiselle ehdokkaalle.
Ja sitten ne romanssit ehtookodoissa, aivan tulee tippa silmään kun huomaa rakastuneen parin, istuessa herra sivelee daamin suonista elämänmuovaamaa kättä, silmissä pilkettä, joka kertoo elossa vielä iloisena ollaan, tunteet tallella.
Jos Amor ampuu kultanuolella Airan ikäisiä henkilöitä, on heidän onni kun nuoli heidät kohtaa. Rakkaudesta, hoivasta, hyväilystä tuleelisää virtaa elon päiviin, miksi jotkut sitä nenää nyrpistellen paheksuvat. Minulle on tullut suorastaan hyvä mieli kun olen nähnyt näitä Amorin nuolella kohdanneita pareja. Turvallista on nukkua kumppanin kanssa saman lakanan alla katsella samaa tähtitaivasta yön pimentävästä ikkunasta.
Miksi jotkut ovat suorastaan kateellisia ikääntyneiden rakkaudesta ja siitä illan fingerborillisesta konjakkia, ehtookodossa sitä moni elelee.Samaa mieltä. No, itsellä tuo empaattisuus käy väliin jo suorastaan rasittavaksi ja voisin antaa siitä osan sen puutteesta kärsiville.
Kai se tässäkin tapauksessa on se perisuomalainen kateus, mikä ei salli muillekkaan sitä, mikä itseltä puuttuu. - lesken
entinenmiäs kirjoitti:
Samaa mieltä. No, itsellä tuo empaattisuus käy väliin jo suorastaan rasittavaksi ja voisin antaa siitä osan sen puutteesta kärsiville.
Kai se tässäkin tapauksessa on se perisuomalainen kateus, mikä ei salli muillekkaan sitä, mikä itseltä puuttuu.Olen kirjoittanut jo 01.07 Lempin ja Armaan kohtaamisesta illallispöydässä. Siinä oli kaikki ainekset romanssille. Voi olla, että kun näkevät selvin päin lounaalla seuraavana päivänä, tunteet nousevat liekkeihin. Ja vipinä ja sutina jatkuu.
- jaamää.vai
Nyt sä ylitit ittes !
- Konjamiini
Aitra Samulinin konjakinjuonnisthan aloitus on laadittu.
Mitä ihmettelet?
Sitä voisi kysyä, mitä hänen konjakkinsa meille kuuluu, mutta ilmeisesti siitä olisi moni muukin hörppyjä ottamassa.
- kylmätotuus
Ohitan kokonaan "lesken" aloituksen ja keskityn hänen omiin tiukkiin mielipiteisiinsä alkoholista ja sen nauttimisesta.
Kerrot, että olet ollut 4 vuotta raittiina. Se on lyhyt raittiusaika yli 60-vuotiaan elämässä, jos on juonut kenties vuosikymmeniä.
Raittiutesi on vasta alkumetreillä, eikä siitä kannata vielä suurta meteliä nostaa, vaikka haluaisitkin.
Kerroit myös, että lapsuutesi "pilasivat" alkohoholistit ja siksi jatkoit itse samalla tiellä.
Anteeksi vaan, mutta minusta tuollainen väittämä ei ole aivan totta.
Tiedän monia ihmisiä, jotka eivät ole koskaan pulloon tarttuneet juuri siksi, että esim. vanhemmat ovat juopotelleet.
Tietysti geeniperimäkin voi olla osatekijänä alkoholisoitumiseen, muttei se sitä läheskään aina ole. Ei vanhempia voi yksioikoisesti syyllistää omaan juomatapaansa!
Ehkä olisi antoisampaa miettiä rehellisesti, mikä todellinen syy juomiseen oli. Toisten syyllistäminen johtaa vain katkeruuteen, eikä tuo ongelmaan ratkaisua.
Kumpuaako tuo tuomitseva asenne kohtuukäyttäjiin siitä, että olet sössinyt elämäsi omalla toiminnallasi.?
Sitä kannattaa ainakin pohtia.
Kirjoitit myös, että jos sinun läheisellesi jotkut omaiset tuovat juomaa, niin heillä ei ole mitään asiaa tulla tapaamaan häntä.
Millä oikeudella sinä teet tällaisen päätöksen?
Ymmärrykseni mukaan myös ikäihmisellä on oikeus itse päättää, ketä hän tapaa. Ei kenelläkään ole valtuuksia kävellä hänen tahtonsa ylitse.
Sinulla on kunnioitettava periaate olla juomatta, koska se on sinulle hyväksi. Toivon, että pysyt myös päätöksessäsi. Ei sinulla ole kuitenkaan oikeutta päättää toisten puolesta.
Vertauksen vuoksi otan erään esimerkin.
Oletetaan, että olen allerginen mansikoille. Jos erehdyn niitä syömään, niin tiedossa on sairaalareissu.
Menen juhlaan, jossa tarjolla on herkullisen näköinen mansikkakakku.
Voinko vaatia, että kakku viedään pois näköpiiristäni ja kukaan ei saa sitä syödä, koska minä en voi sitä edes maistaakaan. Vai olisiko korrektimpaa, jos tyytyisin syömään esim. Marie keksin ja toiset saisivat syödä kakkua niin paljon kuin haluavat?!
Fanaattisuus on pahaksi! Miksi pitäisi ymmärtää? On miljoonia asioita, joita emme ymmärä, yksi niistä on toisten ihmisten elämäntapa.
Minä en ymmärrä, miksi parista julkisuuteen putkahtaneesta lauseesta muodostetaan käsitys lausuja elämätavasta ja -arvoista, jopa paneudutaan hänen menneisyyteensä ja lasten kohtaloihin. Tehdään diagnoosi hänen alkoholismistaan.
Sellaista minä en ymmärrä todellakaan.- konkariesh
Makriina, oivalsit ja kiteytit tosi hienosti olennaisen. Miksi meidän ( kenenkään) pitää arvostella tois(t)en ihmisen elämäntapaa ja menneisyyttä, olkoot julkisuuden henkilö tai ei. Annetaan ihmisten elää ja nautitaan itsekin elämästä, silloin kun vielä voidaan:)
- eikannustanutjuomiseen
kyllä nauttia elämästä saa vaikka juoden, mutta ei saa esm.sukulaisia stressata juopottelulla.Usein liikaa juova on häirikkö, jolla ei ole empatiaa enää, sanoo hyvin loukkaavasti toisille ja ei edes itse huomaa rumaa puhetapaansa.
Aivot ei kestä juopottelua, mutta konjakkipaukku silloin tällöin on ihan eri juttu, tätä Airakin tarkoitti.- madameleea
Toivottavasti käytätte konjakkipaukkuna Remy Martinia, joka on konjakkien aatelia. Myös Napoleon konjakki on suussa kuin samettia. Ei niillä halvemmilla laaduilla viitsi suutansa polttaa. Kun oikein harmittaa siis ottaa päähän, konjakki tuikku neuralisoi harmituksen pois maailman tuuliin.
- hoit_su
madameleea kirjoitti:
Toivottavasti käytätte konjakkipaukkuna Remy Martinia, joka on konjakkien aatelia. Myös Napoleon konjakki on suussa kuin samettia. Ei niillä halvemmilla laaduilla viitsi suutansa polttaa. Kun oikein harmittaa siis ottaa päähän, konjakki tuikku neuralisoi harmituksen pois maailman tuuliin.
Minulle mieluummin viskipullo☺☺
- Makustelujuttu
Viski on hyvää vain mausteena, irlantilainen kahvi ja terästetty kaakao siitä osoituksena. Konjakkikin käy mausteeksi mutta se on myös hyvä lääke kun se annostellaan lääkemitalla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saisinpa halata sinua joka päivä
ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a505549Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,444342Nykymiehet odottaa, että nainen lähestyy?
Perus luonnonlaki menee päinvastoin! Oletko nähnyt luontodokkaria jossa naaraat juoksee uroksien perässä??? 🦁🫎🦍🐒🦦�1443736Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki
Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K913620Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin
Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii702854Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne
Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja1052497Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan561816Muistattekos kun kaupassa piti pyytää tavarat myyjältä
Edes kahvipakettia ei saanut itse valita, vaan myyjä nouti sen hyllystä tiskille. Jos osti jauhelihaa, niin se jauhettii2251638Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut351413Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu
Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä311408