Kellä paras hoito nivelrikkoon?

Kyssäri

Kaikkea haluaisi kokeilla,jos vain auttaisi.

24

4130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elintavatkuntoonn
    • kokeiltuon

      Liikettä niveliin,eli liikunta on ainoa keino ilman kirurgiaa.Lihaskunnon parantaminen,vahvat lihakset tukee heikkoa niveltä.

    • EiLeikata

      Itse olen parantanut nivelrikkoni glukosamiinilla, inkiväärillä, kurkumalla, msm-jauheella, ruusunmarjajauheella, d-vitamiinilla, kalaöljyllä, magnesiumsitraatti B6, c-vitamiinilla, sinkillä ja karnosiinilla. Syömällä terveellisesti ja kevyellä liikunnalla sekä kyykkäyksillä.

      Kirurgia en suosittele, en edes huippu sellasta, koska jos jotain kuitenkin leikkauksessa menee pieleen (vaikea hermovaurio on yleinen), niin potilasvahinko ei korvaa. Korvaamattomuudesta on lukuisia esimerkkejä.
      Kirurgi saattaa itse myöntää virheensä, mutta silti vakuutus ei korvaa. Surullista, mutta totta.

      Jos olet työikäinen, etkä enää selviä omista töistäsi, niin hae ammatilliseen kuntoutukseen.
      Pyörätuolikin ja oma nivel on parempi vaihtoehto kuin leikkaus, koska pyörätuolissa saat yhteiskunnan tuen/avun/kuntoutuksen ja saat pitää oman nivelesi, joka aikaa myöten korjaantuu pikkuhiljaa.

      Leikkauksessa on aina riskinsä.
      Selvitä mieluummin vaihtoehdot leikkaukselle.

      • ainoavaihtoehto

        Sinähän ihan hulluja puhut. Itselläni on paha nivelrikko ollut 25v ja lopuksi ei ollut muuta keinoa päästä kivuista, kuin vaihtaa polveen ja molempiin lonkkiin tekonivelet. Kivut jäi leikkauspöydälle.


      • HulluakoVai

        Hienoa, että kipusi jäivät leikkauspöydälle. Onnittelut onnistuneesta leikkauksesta leikkausryhmälle.

        Valitettavasti, kaikille ei käy yhtä onnistuneesti ja esimerkiksi juuri polven- ja lonkantekonivelleikkaukset ovat suurin potilasvahinkoja aiheuttava ryhmä.

        www.pvk.fi//templates/vinha/services/download.aspx?fid=337210&hash=4dc7f1797a02e8c4d1fd9dda77e757d92ad2644d6d0550ba3dfc2ae8f4ec9ea0

        Kaikille eivät kivut jää leikkauspöydälle, vaan saavat sen pöydän kautta vaikeat vammat. Tässä vain yksi monista.

        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015100620475413_uu.shtml

        Moni on myös mullan alla.
        Hoitovirheisiin kuolee vuosittain 700:stä 1700:aan ihmistä. Esimerkiksi liikenteessä kuolee vuosittain 300 ihmistä. Joka kymmenettä sairaalapotilasta hoidetaan virheellisesti. Joka sadannelle hoitovirhe aiheuttaa vakavan haitan.

        http://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/04/16/hoidon-vahingoittamat-kasikirjoitus


        Siis joka sadannelle hoitovirhe aiheuttaa VAKAVAN haitan.


    • liikettä

      Lääkärikoulutuksessa ei ole ravitsemusta lainkaan ja näinollen lääkärit eivät pysty kartoittamaan potilaansa ravitsemustilaa. Mitään vitamiinimittauksia ei edes tehdä.

      Voiko ruokavalio parantaa ?

      Valitettavan usein lääkäreiden kanta moneen sairauteen on, ettei ruokavaliolla ole merkitystä. Jos ihan maalaisjärjellä ajattelee, olisihan se ihmeellistä jos se mitä suuhunsa laittaa ei mitenkään vaikuttaisi siihen, miten ihminen voi.


      Tämän johdosta liian moni potilas viruu kotona lääkityksen voimalla, kunnes ennaltaehkäisy on liian myöhäistä.

      Jos nivel on täysin kulunut, niin siihen auttaa vain nivelen vaihto.

    • Herttarva

      Edesmennyt mummini piti nivelet kunnossa ottamalla joka päivä ruokalusikallisen rypsiöljyä.Ihan järkeen käypä selitys sille oli, että öljy "voitelee" niveliä.Ainakaan turhan rasvaköyhää ruokavaliota ei kannata suosia, vaikka paino onkin pidettävä normaalina polvien takia.

      • mnbvb

        Minulla hyviä kokemuksia pellavansiemenöljystä ensituntumalta ja se näyttäisi hillitsevän tulehdusta paremmin kuin mikään muu aiemmin kokeilemani. Vaikka voihan se olla, että senkin teho heikkenee alkuhyppäyksen jälkeen. Naudanlihan vähentämisellä saattaisi olla suotuisa vaikutus, sillä sen suuntaista olen ikäänkuin ollut havaitsevani. Gluteeniton/maidoton on kyllä sinänsä varsin tehokas ja vaikutukset radikaaleja, mutta suoraan niveliin se ei heijastu, vaan näkyy muualla elimistössä tervehtymisenä siinä tapauksessa että ruuansulatuskanavassa ollut vaurioita. Aloitin myös glukosamiinin, mutta ne jäivät käyttämättä, koska tabletit ovat isoja, enkä ylipäätään pidä pillereiden nielemisestä (sama ongelma kalaöljykapseleiden kanssa, mikä muutoin voisi olla teholtaan samaa luokkaa pellavansiemenöljyn kanssa).

        Pellansiemenöljy muuten härsiinkyy superhelposti, joten kannatta tarkistaa päiväys ja säilyttää pullo jääkaapissa. Laaduissakin voi olla eroja valmistajien välillä (itse tilasin jenkkilästä iherbistä sikäläisittäin parhaiten myyvää, joten minulla ei kokemusta näistä kotimaisista)


    • titaanipolvi

      Ei ei ja EI!!!
      Nivelrikkoa EI paranneta millään! Se mikä on tuhoutunut se on tuhoutunut eikä nivelrusto uusiudu, valitettavasti! Glukosaminia pidettiin ihmeitä tekevänä aineena, sen piti kasvattaa tuhoutunutta nivelrustoa. Nyt aine on todettu täysin tehottomaksi ja siihen ei saa enää kelakorvausta. Monet kuulemma saavat siitä apua mutta niinhän monien muidenkin lumelääkkeiden kohdalla on.
      Itse sain tekonivelen oikeaan polveeni kaksi ja puoli vuotta sitten. Leikkaus tehtiin ihan "tavallisessa" sairaalasaa ja sen teki ihan "tavallinen" kirurgi enkä tunne ketään jolle tekovivelen vaihto olisi epäonnistunut. Itse en enää olisi kipujen kanssa pärjännyt, leikkaus oli ainoa vaihtoehto enkä ole sitä hetkeäkään katunut.
      Liikunnalla pitää vahvistaa lihaksia mutta nivelkipua se ei poista, liikkumista ehkä helpottaa. Vitamiineja ja luontaislääkkeitä voi syödä, ei niistä varmaan haittaakaan ole. Kaikkea voi ja pitääkin kokeilla. Mutta leikkausta ei kannata lykätä liian pitkään. Kipu on kurja kaveri.
      Älkää pelotelko ihmisiä leikkauksella!!!

      • EiPelota

        Glukosamiini todella auttaa ja ihan luontaistuotekaupasta ostettu lisäravinne, ei tarvita reseptiä.
        Kannattaa ostaa riittävän vahvaa glukosamiinia. Vaikutuksen huomaa viimeistään puolen vuoden kuluttua. Glukosamiinin syönnissä ei tarvitse pitää mitään taukoja, vaan kannattaa syödä joka päivä, elämänsä loppuun asti. Suosittelen.

        Muistakaa myös kalaöljykapselit ja D-vitamiini.

        Inkivääri poistaa tulehdusta ja vie kipua. Samoin kurkuma rouhittu mustapippuri yhdistelmä, vaikka joka aamu leivän päälle.


      • EiPelota

        Kyllä rusto uusiutuu koko ajan, mutta hitaasti.
        Nivelrikossa tosin rusto on jo pahasti tuhoutunut.
        Mutta ettei menisi todella huonoksi niin syökää kalaaaa ja glukosamiinia.


      • Anonyymi

        Samaa mieltä, on niskassa ja selässä nivelrikko, lannerangassa L4 L5 S1 iso fasettiartroosi sen jälkeen kivut ovat kovat. Älkää pelotelko leikkauksilla. Minulle sanottiin jos asuisin Yhdysvalloissa selkäni leikattaisiin nyt odotan yksityisen kirurgin arvioita, leikkaus on hyvä vaihtoehto. Kiitos kirurgian.


    • titaanipolvi

      Lääkäri Esko Kaartinen on tutkinut glukosamia todella palkon. Hän on johtavia asiantuntioita nivelsairauksien alalla. Hän kertoi että meni ensin itsekin "vipuun" tämän glukosaminin kanssa. Monissa monissa tutkimuksissa tuli viimein todistettua ettei mitään näyttöä tuotteen teholle löydy. Olen itse ollut hänen luennoillaan ja hän kirjoittaa Niveltieto lehteen. Jos nivelrustoa pystyisi korjaamaan tai uudistamaan koko nivelrikko ongelmaa ei olisi. Jos joku keksii parantavan lääkkeen hän saa varmaan Nobel palkinnon!
      Kyllä terveellisesti kannattaa syödä, myös vitamiineja purkista. Kaikkea saa ja pitääkin kokeilla. Jos joku saa apua glukosaminista niin hyvä. Itse olen syönyt sitä ilman mitään tulosta. Niveltä särki, koski, kolotti, liikkuminen loppui lähes kokonaan. Puukko oli ainoa ja paras hoito minulle ja niin myös tuhansille muille!

      • nocebo

        Glukosamiini toimii.
        Se toimii vaikket usko siihen, mutta toimii myös uskon voimalla.
        Ennenkuin annatte itseänne puukotella niin syökää vahvaa glukosamiinia ainakin vuosi ennen puukkoa.
        Muistakaa placebo ja nocebo vaikutus hyvät ihmiset.


      • Kipu-tuska
        nocebo kirjoitti:

        Glukosamiini toimii.
        Se toimii vaikket usko siihen, mutta toimii myös uskon voimalla.
        Ennenkuin annatte itseänne puukotella niin syökää vahvaa glukosamiinia ainakin vuosi ennen puukkoa.
        Muistakaa placebo ja nocebo vaikutus hyvät ihmiset.

        Kellä toimii kellä ei. Itse söin glukosamiini monta vuotta ja ainoa vaikutus oli jatkuvat ilmavaivat. Lääkkeen aloitusaikaan nivelrikko oli vain varpaissa, mutta nyt myös mm. sormissa, nilkoissa, polvissa ja selässä. Vatsakaan ei enää kestä särkylääkeitä.


    • yxkaxkoo

      Vältä kaikkia lisäaineita kaikessa, mitä suuhusi pistät. Sillä pysähtyy matala-asteinen tulehduskierre! Kohta pääset kivuista ja säryistä. Kaupassa menee aikaa, kun joutuu lukemaan kaikki tuoteselosteet, mutta se kannattaa. Tsemppiä! TOIMII!
      Musta, että toiset luomutuotteet ja mausteetkin sisältävät lisäaineita. Myös suolaa kannattaa vaihtaa.

    • titaanipolvet

      Sepä vaan kun nivelrikko ei ole tulehdussairaus! Nivelreuma on.
      Nivelrikon syntyyn vaikuttaa ennenkaikkea perimä. Lisäksi naisilla on suurempi riski sairastua kuin miehillä. Ja kun se kerran iskee niveleen niin sitä ei pysäytä mikään! Reumaa pystytään hidastamaan lääkkeillä, jopa pysäyttämään joksikin aikaa. Nivelrikko on ja pysyy, oireita pystytään lievittämään, se on kivunhoitoa. Muuta ei juuri voi tehdä...

      • SyntyäEiTiedetä

        Nivelrikko on ruston ja sen aineenvaihdunnan sairaus, jonka perimmäistä syytä ei tiedetä. Taustalla olevat riskitekijät sitä vastoin tunnetaan varsin hyvin. Systeemisiä tekijöitä ovat esimerkiksi ikä, sukupuoli ja perimä, ja paikallisia biomekaanisia riskejä puolestaan ovat ylipaino, vammat ja iskut, niveleen kohdistuva kuormitus sekä harvinaisempana erilaiset nivelten kehityshäiriöt. Perintötekijöillä on siis vaikutusta nivelrikon riskiin.

        – Perimän merkitys röntgenkuvissa näkyvissä muutoksissa on suuri, jopa 30-50 prosenttia, mutta toisaalta perinnöllisyyden osuus on monitahoinen asia. Esimerkiksi taipumus ylipainoon voi olla perinnöllistä tai sitten kyse saattaa olla geenivirheestä, jonka seurauksena elimistö tuottaa huonolaatuista rustokollageenia. Kollageeni on tärkeä ruston rakenneaine, kertoo Oulun Diakonissalaitoksen ortopedi Juha Partanen.

        http://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/01/28/nivelrikkoon-liike-laake


    • titaaniset

      Kiitos edelliselle kirjoittajalle!
      Lukekaa hyvät ihmiset tuo linkki, siinä kerrotaan kaikki mitä nivelrikosta tiedetään.
      Ja lukekaa myös linkki jossa kerrotaan glukosaminista!

    • dr..cbd
    • didaani

      Taidetaan määrätä ainoastaan hermokipuun ja syöpäpotilaille. Luulen että nivelrikkokipua ei lasketa niin voimakkaaksi kivuksi että kannabikseen turvauduttaisi. Kyllä keskushermoston kautta vaikuttavat lääkkeet auttaa. Ja viimeksi leikkaus.
      Hermosärky on ihan oma lukunsa...

    • vm43

      Liikettä niveliin ja lihaskunto ylös ei välttämättä ole tehokas yhdistelmä.
      Normaaliin viikkooni sisältyi keskiviikon sykäkyykyt ja sunnuntain maastavedot.
      Kyykky oli 120kg tasoa ja mave maksimi 180kg.
      Lämmittelyn lisäksi viikoittain pari, kolme aerobista rupeamaa. Tavallisesti soutu 5min, crossari 10min, steputtelumatto 10min ja fillari 20min.

      Noista huolimatta toinen polveni kipuilee ja lekuri väittää nivelrikoksi.
      Minä puolestani väitän olleeni 70 vuotiseksi ukoksi kohtalaisen hyvässä lihaskunnossa.

      Kyykkytreenit ja mavet on nykyään tehtävä varovaisesti. Paskapolvessani käytän lisätukea. Istrun tukisukka ha:n sisärenkaan renksukka.

    • rikkomullakin

      Itsellä auttaa rauhallinen liikunta, painonhallinta ja särkylääkkeet. Tueksi (en tiedä auttaako) kalkki- ja d-vitamiinilisä. Sitten kun nivelissä on tulehdusta, punoittaa ja turpoaa, niin kortisonipistokset.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2285
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      71
      1923
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1725
    4. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      158
      1649
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1641
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1619
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1514
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1218
    Aihe