Oireet samat....

Malla

Minulla oireina jano ja vessassa juokseminen, väsymys...söin juuri antibioottikuurin ja sen seurauksena alkoi hiivatulehduksen kaltaiset oireet mutta hiivasta ei kuitenkaan ollut kyse. Sokeriarvot on mitattu ja nekin aivan normaalit joten sokeritaudista ei sitten liene kyse.
Olen normaalipainoinen, pituus 157 ja paino 57. Tarkoitus olisi kuitenkin pudottaa painoa muutama kilo kesää kohti mennessä.
Minusta oireet viittaavat alkavaan sokeritautiin mutta lääkärin mukaan sellaisesta ei kyse ole koska sokeriarvot aivan normaalit.
Voinko enää estää mahdollisesti puhkeamassa olevaa sokeritautia ja jos voin, miten?

13

16490

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Stankie

Ei kai sen saapumista estää voi, mutta valmistautua kyllä voi. Oireet kyllä kuulostaa sen verran tutuilta, että sinun kannattaa varmaan tarkkailla tilannetta ja tarvittaessa pyrkiä uudestaan sokerimittaukseen. Itselläni oireet kestivät n. 4 viikkoa ennen kuin diagnosoitiin diabetes.
      Kai noihin sitten voi olla muutakin selitystä, mutta en kyllä tiedä mitä, jos se ei diabetes ole.

Pärjäile!

• JaJu

Voi olla että sokeritauti (dm) on puhkeamassa mutta oireesi sopisivat myös diabetes insipidukseen (di). Jos vielä suht usein äkillistä virtsaamistarvetta niin aina paremmin. Sisätautilääkäri tietää enemmän. Itselläni nimittäin on hypotalaaminen di jonka lääkehoitona käytetään Miniriniä.

• oirehtiva

Mitähän eroa noilla käytännössä on ?

• JaJu
        oirehtiva kirjoitti:

Mitähän eroa noilla käytännössä on ?

DM johtuu insuliinin puutteesta joka hoitamattomana aiheuttaa hyvin monenlaisia, osa vakaviakin, oireita. Sokeriaineenvaihdunnalla hyvin laaja-alainen merkitys. DI johtuu yleensä antidiureettisen hormonin(adh) puutteesta (tunnetaan myös munuaisperäinen muoto). DI:ssa virtsa väkevöityy huonosti jonka vuoksi joutuu usein käymään vessassa. Hoitamattomana ei läheskään yhtä vaarallinen kuin dm mutta periaatteessa nestevajaus mahdollinen etenkin jos vielä janontunne on häiriintynyt. Hoidetaan Minirin-lääkityksellä.
        Molemmille taudeille samoja oireita tyypillisesti ovat mm tihentynyt virtsaamistarve, jano, väsymys.
        Pelkän oirekuvan perusteella ei pysty erottamaan toisistaan varmuudella. Muuten ovat täysin eri tauteja nimen alkuosastaan huolimatta.
        Kertoisitko mahdollisimman tarkkaan oireistasi niin voin yrittää auttaa.

• Malla

Tosin minulla on myös lievää lämpöilyä, kuuluuko jotenkin sokeritaudin puhkeamiseen. Odotan vastauksia pissakokeista, josko olisikin kyse vain sellaisesta. Mutta ennen ei "pissatulehduksessa" ole ollut tätä janon tunnetta, tai paremminkin tunnetta että suu on koko ajan kuiva, ei minun tarvitse paljoa juoda loppujen lopuksi.
      Flunssan aikana mitattiin tulehdusarvot, mutta ne olivat normaalit, eikä varmaan diabetes taida tulehdusarvoissa näkyä....

• JaJu

Jos sulla on yhtäaikaa tulehdus ja diabetes-oireet. Kuumeilua en osaa yhdistää dm:een enkä di:een.
        Onko sulla kenties vielä muita oireita?

• Malla
        JaJu kirjoitti:

Jos sulla on yhtäaikaa tulehdus ja diabetes-oireet. Kuumeilua en osaa yhdistää dm:een enkä di:een.
        Onko sulla kenties vielä muita oireita?

Heh, no onneks ei muita oireita sentään! =)

• Malla
        Malla kirjoitti:

Heh, no onneks ei muita oireita sentään! =)

Lueskelin netistä että tässä DI:ssä virtsa olisi veden väristä elikkä jollakin tavalla laimeaa, mutta itselläni se on kyllä keltaista...ihan vahvasti.

• JaJu
        Malla kirjoitti:

Lueskelin netistä että tässä DI:ssä virtsa olisi veden väristä elikkä jollakin tavalla laimeaa, mutta itselläni se on kyllä keltaista...ihan vahvasti.

Hyvä jos ei muita oireita vaikka kyllä noikin aika kiusallisia.
        Virtsan ei aina tarvi olla kirkasta vaikka usein onkin. Väriin vaikuttavat monet tekijät joten pelkän värin perusteella sinänsä ei voi päätellä.
        Jos sokerit on hyvät muutaman kerran mittauksenkin jälkeen, kannattaa pitää mielessä myös di.

• Malla
        JaJu kirjoitti:

Hyvä jos ei muita oireita vaikka kyllä noikin aika kiusallisia.
        Virtsan ei aina tarvi olla kirkasta vaikka usein onkin. Väriin vaikuttavat monet tekijät joten pelkän värin perusteella sinänsä ei voi päätellä.
        Jos sokerit on hyvät muutaman kerran mittauksenkin jälkeen, kannattaa pitää mielessä myös di.

Lueskelin netistä tuosta di:stä ja se on siis jonkinlainen vesitystauti. Minulla on lievä munuaisten vajaatoiminta, ja se voi tosiaan liittyä munuaisten toimintaan. Näin ymmärsin. Kiitos vinkistä! Olen yhteydessä omalääkäriini, kyllä tämä asia pitää nyt todellakin selvittää. Kylläpä tuntuu että ihan mahdollista että oireeni viittaisivat tähän diabetes insipidukseen. Kiitos sinulle =).

• JaJu
        Malla kirjoitti:

Lueskelin netistä tuosta di:stä ja se on siis jonkinlainen vesitystauti. Minulla on lievä munuaisten vajaatoiminta, ja se voi tosiaan liittyä munuaisten toimintaan. Näin ymmärsin. Kiitos vinkistä! Olen yhteydessä omalääkäriini, kyllä tämä asia pitää nyt todellakin selvittää. Kylläpä tuntuu että ihan mahdollista että oireeni viittaisivat tähän diabetes insipidukseen. Kiitos sinulle =).

Molempiin tauteihin (dm, hdi sekä ndi) voi liittyä munuaisten toimintahäiriöitä. Toivottavasti lääkärisi paneutuu asiaan kunnolla ja katsoo kokonaisuutta.
        Kiinnostaisi vielä tietää miten kauan sulla on ollut munuaisten vajaatoimintaa?
        Mitä on pidetty sen syynä?

• Malla
        JaJu kirjoitti:

Molempiin tauteihin (dm, hdi sekä ndi) voi liittyä munuaisten toimintahäiriöitä. Toivottavasti lääkärisi paneutuu asiaan kunnolla ja katsoo kokonaisuutta.
        Kiinnostaisi vielä tietää miten kauan sulla on ollut munuaisten vajaatoimintaa?
        Mitä on pidetty sen syynä?

Minulla on synnynnäisesti toinen munuainen viallinen elikkä puolet pienempi kuin toinen, lisäksi sen toiminta on todella heikko, toisin sanoen ei toimi juuri ollenkaan. Toinen munuainen on normaali ja toimintaprosentti munuaisten suhteen on 80 %. Voin elää aivan normaalia elämää, minulla ei ole ruokarajoituksia eikä mitään vastaavia rajoituksia muutenkaan. Vuosittain käyn kuitenkin kontrollissa ja tilannetta seurataan, koska on tärkeää luonnollisesti varmistaa toisen munuaisen toiminta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      101
      6153
    2. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      212
      3406
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3335
    4. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3298
    5. Niin voimakkaat tunteet

Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2515
    6. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2494
    7. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2353
    8. Onko 172cm lyhyt?

Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      270
      2081
    9. Puhe on halpaa

Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1646
    10. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1417
    Aihe