Minulla on diagnosoitu 2-tyypin mielialahäiriö, minulla on ollut pitkiä masennusjaksoja ja max 1½ vuoden normaali/hypomaniavaiheita. Näillä on menty yli 10 vuotta! Nyt on ollut jo lähes 2 vuotta masennusta ja tällä hetkellä rytmini on kaksi päivää enimmäkseen nukkumista, sitten yö valvoen ja seuraava päivä myös hereillä, sitten sama kierto uudestaan.
Onko muilla tällaista, että tuon valvotun yön jälkeen on energinen ja hyvä olo ja tuntuu kuin ei masennusta olisikaan, mutta kun sitten nukkuu seuraavan yön ei jaksakaan aamulla herätä ja kaikki tuntuu taas vaikealta. Joskus olen pystynyt jatkamaan tällä hyvällä fiiliksellä, nyt se vaan ei tunnu onnistuvan.
Miten pois masennusvaiheesta
5
270
Vastaukset
- Lköjljlk
Itsellä auttoi aikanaan se kun aloitin kaverini kanssa yhteisen harrastuksen ja pahoina päivinä hän tuli minut kotoa sinne hakemaan.
Yhdellä kertaa sain vanhan säädön tulemaan takaisin ja tuon miehen avulla ne päivätkin alkoi taas aurinkoisimmilta tuntumaan kun hän oli sitä auttavaa ja välittävää tyyppiä jolla oli pitkä pinna minun suhteen. - huohkis
- uusi rakas
- uusi työ
- uusi kaupunki
- uusi harrastus
- uusi ystävä
- uusi elämä
kaikki auttaa, mutta aina vain hetken kunnes on taas pohjalla :(- MinäVain72
MInulla myös ollut kaksisuuntainen mielialahäiriö jo ties miten kauan. Olen saanut lääkityksen, joka kai auttaa vähän. Silti on ihan kamalaa, ja monesti aamulla en haluaisi ollenkaan nousta sängystä ylös. Ja sitten kun rupee elämä valostumaan, pelkää uutta romahdusta, joka voi olla ihan hirveetä. Ja mieliala voi muuttua täysin jopa vartin sisällä. Eipä oo heleppoo, sanoisinko. En viitsi vaivata jatkuvasti ystäviä, koska tää on mun elämää koko ajan, eikä niitten tarvii jaksaa. Pakko vaan yrittää pysyä liikkeessä ja nauttia asioista ja ihmisistä. Ja sitten kun tulee se musta hetki, ei siinä auta muu kuin mennä vollottamaan jonnekin silmät päästään. Ja ajatella, että kyllä se kohta vähän helpottaa. Lapseni. Ystävät. Vanhemmat. Harrastukset. Kesä. Aurinko. Positiivinen mieli. jne. jne. jne. jne. Jaksan elää sentään!
- mariakyy
Laita säkki päähäs ja pysy kotona murjottamassa. Älä aina valita.
- seuraavapotilas
Tuttuahan toi on. Unirytmin pitäminen on ollut pirun vaikeaa.
Jotain keinoja nukkumiseen, jotka ovat toimineet omalla kohdalla:
- syö kevyesti iltaa kohti
- vältä tietokonetta, tv:tä ym. illalla ja lue sen sijaan vaikkapa kirjoja
- fyysinen rasitus eli vaikka lenkillä käyminen useampi tunti ennen nukkumaan menoa auttaa nukahtamaan
- jos uni ei millään tule, niin vuodevalo päälle ja kirja käteen hetkeksi, sillä tuntikausien sängyssä pyöriminen on rasittavaa pidemmän päälle
- rajoita illalla tupakointia
- seksi
- nukahtamislääkkeet
- pieni määrä tyyliin ketipinoria, mieluiten kuitenkin nukkuisin ns. luonnollista unta
Masennukseen ei ole mun kohdalla purrut muu kuin odottelu ja se ettei vaadi itseltään liikaa, niin se ahdistus ei ylläpidä sitä. Lääkkeistä ei ole ollut mitään apua. Tossa vaiheessa pitää vain tarkkailla painoa, koittaa pitää kiinni rutiineista (käytän muistilappuja ja tekstitiedostoja) ja muistaa olla juomatta liikaa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42447- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882