Mitä haluaisit oppia?

IkuinenOpiskelijaSinäkö

Onko jotain, mitä haluaisit opetella ja oppia?

Kun ihminen kerran voi oppia mitä vaan ikinä haluaa, mietin, että mitä uutta pitäisi alkaa opiskella viimeistään syksyllä.

Lähdettäisiinkö laulu-, soitto- tai tanssikursseille?
Marttojen erilaisille ruoanlaittokursseille?

Mitä kivaa aikuiset voisivat opiskella vielä ikääntyneenäkin?
Kuvaamataitoa jossain kuvassa ympäristössä jo kesällä? Missä?

34

1282

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en.ole.mestari

Haluaisin oppia pesemään uunin.

• ErilaisiaOhppeja

Voit tulla meille opettelemaan. Voisin mielelläni opettaa muutamia menetelmiä.

• VoisinKokeillaJa

Olen miettinyt, että joskus voisin osallistua jousiammuntakurssille. Olisi kiva kokeilla ja oppia alkeet. Huippusuoritukset eikä kilpaileminen eivät ole tavoitteina.

• Impo-Ilmari

Haluaisin oppia täysin tyydyttämään nymfomaanin. Tosin, ensin se nymfo pitäisi löytää...

• Ui-maiste-sir

Haluaisin oppia uimaan käsipohjaa. Kuinka syvälle pitää mennä?

• käännyTakaisinJa

Puoli metriä on sopiva syvyys. Voi myös kävellä, kunnes vesi lähestyy polvitaivetta. Silloin voi laskeutua veteen ja alkaa uida rannan suuntaisesti.

• maalauskursseilleko

Voisin tosiaan lähteä jonnekin viehättävään paikkaan piirustus- tai maalauskursseille.
      Pitänee googlata. Muistelen, että jossain Punkaharjun suunnalla olisi joku keskus.

• kitarasoisuruasoi

olen aina halunnut oppia soittamaan kitaraa, mutta en ole saanut aikaiseksi mennä kurssille. osaan laulaa aika hyvin ja olis kiva näppäillä kitaraa ja laulaa, vaikka omaksi iloksi,ehkä muillekin.

• Pianon soittoa! Mulla on sellainen täällä kotona, mutta kukaan ei soita, se toimii lähinnä telkkaritelineenä :/ Kitaraa voisin myös taas harjoitella, joskus pienenä iskä kantoi kaiken maailman soittimia kotiin, haitarin, balalaikan... soittelin niitä kaikkia mutta en mitään silleen hyvin.

Laulaminen olisi myös ihanaa, siis niin että se kuulostaa jonkun toisenkin korvissa ihanalta kuin mun :)

Rullaluistelua voisin opetella. Periaatteessa senkin osaan, mutta jarruttaminen on hakusessa.

• eppu2

Lapsena tuo piano oli haaveeni, eihän semmoisiin ollut varaa, tiesin sen enkä haaveestani kertonut.
        Isä toi NL:n reissulta kaksirivisen haitarin, sitä yritin kituuttella.
        Sisarellani oli kitara, vähän rämpyttelin jotain yksinkertaista.
        Oppimisesta yleensä.
        Muistan 80-kymppisen vanhan rouvan vanhainkodista, joka innostui opetteleen ruotsinkieltä. Kyllä vaan oppi pikkuhiljaa, harrasti sitä kuolemaansa asti.

• de-meter

Haluaisin oppia laulamaan nuoteista ja tietysti muutenkin. Ääneni on altto ja kun laulan muiden mukana tuntuu aina siltä, että laulan "nuotin vierestä" - kuten saatan tietysti laulaakin..))

• eppu2

Minunkin ääni on altto, nuotin vierestä en kyllä laula, mutta esim., kun jossain perhejuhlissa on kirkossa laulettu, olen huomannut, että vaikea laulaa muiden kanssa.

• ö-Öö
        eppu2 kirjoitti:

Minunkin ääni on altto, nuotin vierestä en kyllä laula, mutta esim., kun jossain perhejuhlissa on kirkossa laulettu, olen huomannut, että vaikea laulaa muiden kanssa.

Tartu mikkiin.

Se hauskis ohjelma, usein. Onhan se käsikirjoitettu ja piisitkin mietitty, kai osittain treenattukin. Monesti hokannut, ei tahdo ammattilaisiltakaan yhteislaulu mennä putkeen. Just tollaset kovan luokan ammattilaiset, jotka tottuneet vetään soolana, ehkä jotain stemmaa taustalta, yhteenlaulut onkin hankalia. Jotkut tangoheebot aivan mahdottomia sleepaamaan.

Tunnetuin esimerkki kai Topi Srsakoski-vainaa. Komee ääni, mutta se lauloi ihan miten sattui. Koskaan ei tiennyt, oliko se kännissä, vaiko eikö ollut, aina sen laulu oli kummallista kuunneltavaa.

Noh, hikiän exesmennyt kanttori oli kyllä oma lukunsa. Kundi oli Sibeliukselle sukua. Se osas nuotit ja komea lauluääni. Mutta se lauloi ihan miten sattuu. Asiaan vielä antoi pikantin lisän hikiän kirkon äärimmäisen surkeat urut. Sitä kaikki jaksoi aina ihmetellä, miten ihmeessä joku on tehnyt epävireisen urkupillistön :D Mä pidän urkumusasta, mutta net performancet oli täyttä tuskaa kuunnella. Noh, pojastaan tulikin heavykitaristi.

Yhteislaulua pitää treenata, hankalaa se muuten on. Lompsi lähimpään kuoroon. Mulla muutama tuttu kulkee kirkkokuorossa. Ei uskonnollisista syistä, musa vaan kivaa puuhaa. Mä jos menisin ehdottelemaan itseäni sellaiseen, hankkisivat oletetttavasti ensin manaajan ja toiseksi kuulosuojaimet ;D

=DW=

• Laulutunteja tekisi mieli ottaa, se hyödyttäisi harrastustani, monipuolistaisi. Lisäoppia aion hankkia myös tuolijumppanvetäjänä, se on hyvä harrastus ja tulee taatusti jumpattua, tuolijumppa on muuten hyvin tehokasta ja kivaa :-)

• ö-Öö
        Reeta3 kirjoitti:

Laulutunteja tekisi mieli ottaa, se hyödyttäisi harrastustani, monipuolistaisi. Lisäoppia aion hankkia myös tuolijumppanvetäjänä, se on hyvä harrastus ja tulee taatusti jumpattua, tuolijumppa on muuten hyvin tehokasta ja kivaa :-)

"Yksi pieni elefantti marssii näin..." ?

=DW=

• de-meter
        eppu2 kirjoitti:

Minun kuorossa laulavat tuttuni sanovat, että alttoäänistä on pulaa, mutta en ole silti arvannut tyrkylle lähteä. Toisaalta kai tässäkin pätee: "use it or loose it". Tuskin menetys olisi silti kovin suuri kenellekään..))

Topi Sorsakoski oli minustakin epätasainen laulaja: parhaimmillaan ääni oli melkein kuin Olavi Virralla, sitten joskus venytteli ja artikuloi sellaiseen tapaan, että mietti pelleilikö kaveri...

• ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

Eikö olekin hankalaa, kun kaikki toiset laulavat ihan eri tavalla kuin itse laulaa. Kaikki toiset laulavat väärin ja minun nuottini vierestä.

• Terveisettakahikiältä

Onkohan tuolla yhrellä kommentoijalla jotain antipatioita Hikiä-nimisestä paikan nimestä. Vaikka "hikiä" kertookin että tapahtumapaikka voi olla missä vain niin viljelee sitä kuitenkin sangen tiuhaan.

• Laulamaan nuotilleen (mutta ei oo nuottikorvaa), soittamaan jotain instrumenttia (ei oo kärsivällisyyttä), tanssimaan salsaa (ei oo rytmitajua)...
      olemaan hiljaa silloin kun pitäisi. (etenkin lähipiirissä. Muuten voisi olla päinvastoinkin: osata avata suuni silloin kun olisi pitänyt.)
      Osaan paljon asioita. Mitä niistä luettelemaan.
      Paljon on mitä en osaa ja haluaisin osata.
      Listaa voisi jatkaa tuomiopäivään saakka.
      Syksyllä ajattelin lähteen opettelemaan dreijaan savea ja tehdä meille ikkunalaudalle uusia kukkaruukkuja. Vaikka.

• Heikunkeikku

Aikanani halusin hirmuisesti oppia soittamaan Panhuilua. Kovasti siitä puhuin ja niinpäs kun joulu tuli, niin sain sattumalta kaksi panhuilua lahjaksi. Ystävättäreni oli ajatellut ilahduttaa mua panhuilulla ja sitten mieheni päätti myöskin vaimoaan ilahduttaa. Hauska sattuma, kun panhuilu ei ole laisinkaan niitä yleisimpiä joululahjoja.
      Paskaksi meni opettelu. Hengitystekniikkani oli ja on ilmeisesti niin hakusessa, että tajuhan siitä olis mennyt jos olisin pidemmän aikaa panhuiluillut. Nyt molemmat soittimet ovat lasivitriinin päällä koristeena.
      Jotkut tässä ketjussa pianoa tahtoisi opetella. Mikä estää häh? Onhan piano nyt mahdottoman paljon helpompi soitin, kuin esim. panhuilu tai kitara tai hmmmm... mikä tahansa muu soitin. Nuotitkin on helppo oppia, kun vain ottaa sen homman asiakseen ja opettelee. Monet vain Luuuuuulee, että nuottien oppiminen on vaikeaa.
      Piano on siitä hyvä soitin, että jos nuoteissa on E viivastolla, niin sit vaan painaa sormella e-kosketinta ja hyvin tulee oikea E. Jos viululla rupee E:tä vääntämään, niin jo on paljon vaikeampaa.
      Mitäkö haluaisin oppia. Kamala sanoa, mutta tällä haavaa ei tuu mitää mieleen.

• muuten.vaan

Katselin juuri e-kirja valikoimaa sadepäivän viihdyykkeeksi.

• Ihmeellinenmaailma

Haluaisin oppia tekemään rahaa, jotta voisin stressittömässä olotilassa ja kunnollisin välinein keskittyä nykyisiin harrastuksiini.

• ö-Öö

Olisihan sitä kaikenlaista kiinnostavaa.

Onneksi suunnaton laiskuuteni toimii erinomaisesti esteenä liikojen suorituspaineiden hankkimista vastaan. Mulla pitää olla jokin hyötynäkökohta, että alan perehtymään johonkin. Mihinkään suurisuuntaisempaan ei ole kiinnostusta enää. Jotain ammattiin liittyvää ehkä, vaan siitäkään ei enää olisi ammatillisti juurikaan hyötyä. Toisaalta seuraan kyllä alaa muuten, aina jotain kiinnostavaakin.

En ole kiinnostunut mistään kursseista tms. Itseopiskelu, se toimii. No luentoja, seminaareja, niitä satunnaisesti. Avoin yliopisto ehkä kiinnostaisi, liian laiska, ei ole tullut perehdyttyä sen kummemmin.

Kitaran ostamista suunnitellut pitkään. Ollut juu soittimia ennen. Ongelma, meitsi armottoman epämusikkalinen, lähinnä rytmitajuton. Mutta just siksi ois hyvä vähän koittaa treenailla, siitä vois olla hyötyä jossain projektissa. Epäilyttää vaan, käy kuin ennenkin, aloitan jollain helpolla Henrixillä tms, turhaudun ja myyn vaivihkaa kitaran pois. Mulla nimittäin ollut kolme kitaraa ja passokin. Mitään niist en jaksanut treenata, tuli turhautuminen liian nopeesti :D

Kaitpa tässä viel' joskus jotakin tullee opiskeltua. Enenpi nykyisin ollut tollasta yleistä asioihin perehtymistä. Hyötynsä siitäkin, kertyy nippelitietoa laajasti ja dementoituminen hidastuu.

=DW=

• Minä kadehdin pianon-osaajia.
      Heiku...heikonkin tasoisia :)
      Olen auttavasti nuotti-taitoinen.
      Löydän pienosta soinnut, kuten kitarastakin.
      Osaan Emman pienollakin kaksin käsin.
      -
      Joku aika sitten, oikeastaan joku vuosi sitten, ostin pienen vahvistimen,
      jossa on särö.
      Ajan-kulukseni, toisinaan venyttelen kitarani kieliä kuulokkeilla
      kuunnellen.
      Kyllä tulee toisinaan ihan Clapton-mainen olo.
      Älkää kuitenkaan vielä lähettäkö keikka-tarjouksia :)
      Ei minun enää tarvitse oppia, kehittyä korkeintaan.

H.

• Heikunkeikku

"hunksz"
        Mitä tarkoittaa "auttavasti nuottitaitoinen?"
        Olen täydellisen VARMA, että jos jonkun pienen hetkosen-putkosen aikaa opastaisin sinua, niin johan nuotinluku onnistuisi.
        Karttakepillä kun knopsahuttaisin pari knopsahdusta sormiin ja patistaisin, että keskity,keskity hyvä mies ja Kuuntele mitä mä sanon, niin hokaisit ittekin, että onks tää tosiaan näin helppoa.
        Tottakai Prima Vista-soitto on eri ihmisillä erilaiset, mutta huonoakin nuotinlukua voi kehittää ihan satasella, kuhan vaan löytää sen Ahaa-lampun. Minulla on Ahaa-lamppuja taskut täynnänsä, joita jakelen hanakasti oppilaille.

• haavemun

Maailmassa on tuhottomasti hyvää musiikkia ja sen esittäjiä suurin joukoin. En ala itse opettelemaan musiikin tuottamista sen enempää laulaen kuin soittaenkaan tai sanoittaen ja säveltäen.

Mutta voi kunpa osaisi italiaa! Ehkä vielä opettelenkin. Tai persiaa.

• Vähän kaikkea osaan että olen tyytyväinen. Soittaminen on kyllä jäänyt pois joskus soitin melko sujuvasti suoraan nuoteista ei käy tänään. Kysymyksessä haitari alussa piano liian vaikea sitten näppäin on molemmat Suomalainen ja italialainen sormitus peleillä, on ollut mielessä myydä pois Italialaisessa käsintehdyt kielet, Kouvolan peliä en tiedä hyvin soi.

• vanhahko-avulias

Haluaisin oppia Uus-Avuttomaksi. Että ei tarvitsisi tehdä melkein mitään.

• ent.siivoojaparka

Se on aika helppoa.
        Olen onnistunut melko pitkälle. Pitää vain koko ajan muistaa, ettei tee mitään ennenkuin on nähnyt, jos joku toinen tekisi sen puolestasi.

• Joogaajaretriittiä

Meikäläisen pitäisi ihan oikeasti alkaa opettelemaan rentoutumista ja rauhoittumista. Suorittajatyypillä jolla on perfektionistisia piirteitä ei muuten hyvä heilu edessä päin. Tai ainakin läheiset niin toitottavat.

• Oppisinpa pikkasen rämpyttämään kitaraa, kansanlauluja tai jotain laulelmia olisi kiva rämpytellä, sillä siltä se soittoni varmaankin kuullostaisi: rämpyttelyltä. Pitäisi jostain joku pitkällä pinnalla varustettu nuori keksiä, kun olisi sitä luppoluppoluppoaikaa, yhdessä rämpytettäis sitten...
      Olen jotenkin kademielin katsellut ilmoituksia, missä nuorille opetetaan biisintekoa. Jos olisin taikuri taikoisin johonkin ihanaan luontokeskukseen viikon loman ja siellä olisi Vexi Salmi, Hanhiniemi, Kassu Halonen esimerkiksi ojentamassa ja antamassa niksejä, miten
      sanat ja tavut saa sopimaan mieleiseen musiikkiin. Sitten pommittaisin kaikkia artisteja hassuilla teksteilläni. Onneksi luoja ei kiellä suurista haaveista.

• haaveita-haaveita-vaan-

Elämä on eletty ja tavallaan jo ohi,
      haluisin mennä ruuanlaitto kursseille,
      en enää osaa laitta ruokaa,
      ku oli perhe, tein hyvää ruokaa omastaki mielestä,
      nyt vanhana kun on jääny yksin
      ei enää osaakkaa tehdä ruokaa ,
      ainakaa niin hyvää että se maistuis omassaki suussa hyvältä,
      ei vaan enää onnistu,
      siksi kurssi olisi tarpeen että osaisi maustaa ruokaa oikein,
      kaikki ruoka nykyään maistuu pahalta,
      onko ruuan raakaineet tuleet huonommaksi, vai mistä johtuu,
      - toinen juttu mikä kiinostas, opiskella kieliä, mutta ku ei saa aikaseksi hakea materiaalia, erikoisesti englanti kiinostaisi, saksata ja ruotsista on alkeet opiskeltu aikoinaan, niitäki pitäisi ehdottomasti opiskella uudelleen,
      haaveksi taitaa kaikki jäädä,
      on ikää kertyny liikaa,
      väsyttää hiivatisti,
      ajatukset liikkuu kyllä vielä vilkkaasti,
      kuvitelmissa voisin opiskella vielä vaikka mitä, totuus on kuitenki toisenlainen, ei jaksa, ei kuitenkaa saa itteään millekkää kursiile,
      hyvä ku jaksaa pitää kunnosta vielä sen verran huolta,
      että pystyssä pysyy,
      ja on omatoiminen asioitten suhteen,
      onneksi saa haaveilla,
      onneksi saa tehdä pilvilinnoja,
      on eriasia jaksaako toteuttaa mitään,

• Finni on Aina apina!!!!

• ent.siivoojaparka

Ilkeilemään.
      Olisi kiva oppia ilkeilemään oikein kunnolla. Kaikkea muuta jo osaan, mitä haluankin osata.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      168
      2632
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      99
      2474
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      77
      2070
    4. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      146
      2039
    5. EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa

Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt
      Maailman menoa
      116
      1873
    6. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      105
      1587
    7. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      124
      1584
    8. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      48
      1534
    9. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      81
      1234
    10. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1221
    Aihe