Äitimme, maaliskuussa 2016, 90 v. täyttänyt, asuu omassa mökissä joka on vuokratontilla. Vuokra-aika on ollut 50 v. ja umpeutuu syksyllä 2016. Tontin koko on n. 2000 neliötä. Vuokralle antaja ei halua myydä tonttia, eikä puoltakaan siitä, mutta suostuu jatkamaan vuokra-aikaa 30 v. eteenpäin. Edellytyksenä kuitenkin on, että äitini, joka siis ei omista tonttia, eikä saa sitä ostaa, lohkottaisi tontin omalla kustannuksella. Vuokra tälle lohkotulle puoliskolle olisi sama /vuosi, kun tähänkin asti koko tontista (siis ainakin vuoden eteenpäin ).
Mielestäni tämä on vanhuksen pettämistä. Pelkästään lohkomisen hinta tämmöiselle tontille on reilut 1000 Euroa. Tontti siis jäisi vuokraajan omaksi edelleen, koska hän kieltäytyy sitä myymästä. Kuitenkin hän lohkottaisi tontin äitimme maksettavana...
Lisäksi hän vaatii vuokrahinnaksi samaa summaa kun vuokra on ollut kuluneen vuoden ajan.
Hyvin yksinkertainen yhteenlasku: entinen vuokra puolesta tontista min. 1000 Euroa lohkomisesta = 2x entinen vuokra 1000 Euroa lisää.
Laskekaapa itse!!!
Kenen kuuluu maksaa lohkominen, maan omistajan vai vuokralaisen ?
Voiko maan omistaja kieltäytyä vuokraamasta tilaa edelleen, jos äitimme kieltäytyy lohkottamasta tonttia, joka ei ole hänen omansa?
Kuka maksaa lohkomisen?
6
460
Vastaukset
- remppamies1
http://www.maanmittauslaitos.fi/aineistot-ja-palvelut/palvelut/lohkominen
Tuolla noista oikeata tietoa, 90v äiti, jos itse meinasit asua äitisi jälkeen siinä ei tonni ole paha hinta tai puolitatte kulut ? - ei_aina_tilaaja
Se maksaa, jolle maanmittauslaitokselta tulee lasku.
Vuokranantajahan voisi halutessaan vaikka satakertaistaa vuokran, eli kaikin puolin kohtuullinen tarjous (vuokranantajan kannalta jopa kohtuuttoman heikko tarjous, kannattaa siis varmistaa hänen oikeustoimikelpoisuutensa ennen kun sitoutuu mihinkääm)
- Lunastusvelvollisuus
Luepas Maanvuokralaki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1966/19660258
Erityisesti tämä:
2 Luku
"34 §
Kun vuokrasuhde päättyy, on vuokranantaja, jollei tässä laissa toisin säädetä, velvollinen suorittamaan lunastuksen tontilla olevista rakennuksista, puista ja pensaista sekä pysyvään käyttöön tarkoitetuista laitteista ja laitoksista, mitkä vuokrasuhteen päättyessä siirtyvät hänen omistukseensa.
Lunastusvelvollisuus ei käsitä ilmeisiä ylellisyyslaitteita eikä laitteita tai laitoksia, joita on käytetty muuhun kuin vuokrasopimuksen tarkoitukseen.
Lunastusta suoritetaan se määrä, mihin lunastettava omaisuus vuokrasuhteen päättymisen ajankohta paikkakunnalla käyvän hinnan mukaan arvioidaan siinä kunnossa missä se silloin on. Jos rakennuksia, laitteita ja laitoksia voidaan edelleen käyttää entiseen tarkoitukseensa, on arvioinnissa lisäksi otettava huomioon niiden tuotto.
Muu sopimusehto on mitätön."
Haluaakohan vuokranantaja todellakin maksaa mökin täyden arvon? Luulisi hänen ihan mielellään maksavan lohkomiskulut, tai jättää lohkomisen tekemättä.- Lunastusvelvollisuus
Ja edelleen:
37 §
Vuokramies ei ole velvollinen vuokrasopimuksen lakattua luopumaan tontin ja siihen kuuluvan omaisuuden hallinnasta ennen kuin vuokranantaja on maksanut 34 §:n mukaisen lunastuksen tai antanut siitä hyväksyttävän vakuuden. Vuokramies vastaa, niin kauan kuin tontti on hänen hallinnassaan, tontin ja siihen kuuluvan omaisuuden hoitamisesta sekä vuokrasopimuksen lakatessa suoritettua vuokramaksua vastaavan vastikkeen suorittamisesta. Vuokramiehellä ei kuitenkaan ole osuuden vakuuttamisvelvollisuutta.
Muu sopimusehto on mitätön.
No, eihän yksikään vuokranantaja lunasta aloittajan äidin 10.000 € taloa ellei ole pakko. Pelkkä ongelmajätekasahan ilmeisesti on kyseessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1176096Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334217- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582120Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441892- 1441819
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579