Mistä saat iloa elämääsi ja miten kulutat aikaasi ? Itse olen 64 vuotias nainen ja asun yksin omakotitalossa. Iloa ja tarkoitustakin elämääni tuovat hyvät ystävät ja naapurit sekä suvun ihanat pienet ja isommat lapset. Aika ei ole minulla koskaan käynyt pitkäksi koska osaan myös levähtää ja laiskotella. Kesällä kyllä tuntee olevansa työleirillä kun pihalla on paljon hommaa, eikä kaikkea jaksa eikä ehdi tehdä. Iloa tuottaa kukat pihalla ja luonnossa sekä linnun laulu ja yleensäkin kesä ja luonto.
Hyvä kirja vie uusiin maailmoihin ja omat murheet unohtuvat hetkeksi, myös hyvä elokuva on piristystä. Sellainen päivä kun tunnet itsesi terveeksi ja jaksavaksi on myös ilon lähde, hyvä olokaan ei ole jokapäiväistä. Matkustelu ja uudet maisemat tuovat myös vaihtelua ja iloa elämään, vaikka vain matka naapurikaupunkiin.
Mukavaa olisi myös jos löytyisi fiksu ja auttavainen mies , "love story" peräti !!
Hyvä huumorintaju helpottaa myös elämää, turha tärkeily pois!
Yli 60 v lapsettomat ja yksinasuvat, mistä iloa?
32
859
Vastaukset
Arvo eellä on hyvä aloitus optimismista.
Luepa siitä.
H.- monika2
Arvoni olen ansainnut. Revi siitä.
- TahdonKaksMetrisen
On heillä hauska täti, tuo täti-Monika.
Kun täti menee torille on näky komea:
Kas näin heiluu hattu ja hattu heiluu näin...
Ja näin heiluu helma ja helma heiluu näin...
Ja mitä kaikkea viehättävä täti saakaan heilumaan?
Olisihan se mukavaa, jos erilaisia romansseja käynnistyisi eri puolilla Suomea.- myrskymaija
Tätihän heiluttaa vaikka mitä..mutta täti ei semmoisia helluja huolikaan jotka joka hameen helman perässä juoksevat. Jos minä olen uskollinen niin odotan sitä myös kaverilta. Mahdollisuuksiahan tätiltä ei ole puuttunut, jopa parikymmentä vuotta nuoremmat miehet ovat "yritelleet". Ja kun täti panee hameen (ei miniä) päällensä niin lähellä kolari miesautoilijoilla! Eikä täti mikään nuori enää ole mutta SÄÄRET ne ovat vanhemmallakin naisella :)
Kaikki täti-Monikat ja setä-Samulit, nyt kohdataan, jos ei vaahteran alla niin
sateenvarjon !!
- rtttte
Aloitus on. Mutta siis lapsettomuudesta omakohtaisena kokemuksena, että en muista sen häirinneen juuri koskaan ollessani yksin, mutta sen sijaan se on ollut aina enempi tai vähempi ongelmana sosiaalisessa kanssakäymisessä. Tosin vaihdevuodet naisilla muuttavat asetelmaa jonkin verran.
- reppuriika
Jos lapsettomuus ei ole itselle ongelma, niin ei sitä tee sitä ongelmaa toinenkaan. On minullekin vihjailtu: enkö ole saanut, etkö ole koskaan halunnut, onko se arka juttu, ym. Ihan suoraan sanon ja kerron että saa asiasta kysyä. Voin ihan vapaasti sanoa, etten olisi saanut, en ole kyllä hoitojakaan miettinyt. Oikeastaan olen jopa helpottunut että se on ollut luonnollinen asia, ettei ole niitä saanut. Aikoinaan mies olisi kyllä yhden halunnut ja olisinko ollut velvollinen sitten sen jopa hankkimaan, kun olen avioon kumppaniksi sitoutunut.
- RahallaSaapiKaikkee
Moni vanhus joutuu rahoittamaan jälkikasvunsa touhuja. Jotkut hakevat äidiltään aina rahaa, kun tietää eläkkeen tulleen tilille. Jotkut ovat väkivaltaisiakin.
- Anonyymi
Kasvatuksen tulosta. Kersat on oppineet jo pienenä siihen että isi ja äiti ostaa kun sormella osoittaa mitä haluaa. myöhemmin ei ole kannustettu kouluttautumaan ja hommaamaan ammattia ja itsenäiseen elämään.
Moni vanhempi tekee virheen siinä että kersoille hommataan kaikki mitä haluavat ja vedotaan siihen että kun ei itsellä ollut niin haluaa että lapsella on. Turhaa roinaa on sitten nurkat täynnä.
- OlenKuullutNoista
Tarjoaakohan se iloa, kun lapset tulevat perheineen täysihoitoon-lomalle äidin luo? Kaikki pitää tarjota valmiina ja passata monella alueella. Ehkä kahvipaketin voivat tuoda tuliaisina.
- lapsettöihin
Etkö voisi ilmoittaa lapsillesi että tulla saa mutta hommat jaetaan. Sano ettet jaksa enää passata niin paljon. Ovat varmaan tottuneet että hyörit ja pyörit ja passaat jatkuvasti ja he luulevat että tykkäät siitä eivätkä ehkä ajattele asiaa sinun kannaltasi. Mene sänkyyn ja vedä viltti korvillesi kun tulevat ja sano että nythän sieltä tuli siivoojia ja ruoanlaittajia kun itse en nyt jaksa. Matotkin pitäisi pestä ja
ikkunat yms. Ehkä ottavat nokkiinsa mutta jonkin ajan kuluttua varmaan tulevat uudestaan eri mielellä ja auttavatkin..
- vaihtoehtoja_on
Minä en kaipaa perhehömppää ja lapsenlapsia. Sanon tämän, vaikka omia lapsia on.
Iloa saan työstä, harrasteista, toisista ihmisistä ja matkustelusta. Mutta paikallaan pysyvä perhe-elämä....minulle riitti omien lapsien lapsuusaika ja se kaikki ällö kotoilu. - terv.freterikki-reetu
Minulle iloa elämään tuovat lehtolapsieni lapset :D
- reppuriika
Monet ikäisesi pitkän työelämän taakseen jättäneet saavat iloa ja tarkoitusta juuri lapsitaan ja lapsenlapsitaan ja olemalla jälkasvun tukena. Kun on aikoinaan antanut panoksen yhteiskunnalle, niin on oikeus satsata myös omaan elämään ja nauttia niinkuin aloittaja kertookin.
Minulla ei ole ollut pariinkymmeneen vuoteen miestä, ei ole jälkikasvua eikä vanhempia hoivattavana, mutta elämällä on täysi tarkoitus. Koen oikeastaan vasta nyt eläväni sitä tarkoituksellisinta vaihetta, kun ei ole lähtö "leipätyöhön" riippana.
Minun elämätarkoitus on löytynyt kyllä uskon myötä ja koen siihen liittyvän palvelun seurakunnassa ja vapaaehtoistyön voimana. Jos ei tätä olisi, niin varmaan olisi tyhjän päällä. Sukualaisia ei ole paljoa, mutta ihan sopiva ystäväjoukko ja tapaan melkein jopa päivä ihmisiä. Tosin monia sairaita ystäviä on kuollut viimeisen parin vuoden sisällä, mutta uusia ihmisiä tulee tilalle.
Jos olisi mies, niin kyllä elämänpiirini kaventuisi, mikäli hän ei olisi sitten sitä samaa kalinperiä ja olisi hommassa rinnallani mukana. Varmaan joku yksinäinen sinkku menettäisi rupattelukaverin, mikäli puoliso astuisi kuvaan. En ole laittanut koskaan jyrkkää eitä parisuhteelle. Jos sellainen on tielleni tarkoitettu, niin se kai on sitten kuuluva elämänbaljettiin. Tähän asti ei vain ole tullut sellaista, että olisi palaset loksahdelleet paikoilleen. En kyllä mitenkään kulje hakupäällä. Ja kaikista ikävin juttu olisi, että se vapaus järjestellä oma elämä niin kuin tahtoo, olisi mennyttä.
En tiedä miten on marjat sitten viidentoista parinkymmenen päästä, kun voimat ehtyvät ja jos en sitten enää pääse ja jaksa mennä. Voihan se olla yksinäisyys ja tyytyminen oloon neljän seinän sisälle, mutta sitä en tässä vaiheessa jää suremaan. Kyllä Luoja luodustaan huolen pitää ja voihan olla ettei minulle edes suoda sitä pitkää ikää ja hiljattaista hiipumista. - Senioriita
Jos saisin vielä valita,yhtään kakaraa en synnyttäisi. Eihän niistä aikuisina mitään iloa ole.Avuttomia persaukisia kitisijöitä. Itse en saisi matkustella, ostaa uutta autoa. "Ylimääräiset" rahat piyäisi antaa heille, kun on niin kurjaa.
- Turpiinpentuja
Ei vaan äpärien itsekkyydessä on vika. Puolustan Senioriitaa ilman riitaa. Perkele nämä nykyajan nysvänokat, ne pitäisi syöttääkin vaikka olisivat 30 ikäisiä. Harva pärjää omillaan.
- enmilläänkeksi
siilimuori4 kirjoitti:
Oikso kasvatuksessa vika ;)?
Ilkeästi tokaisit!
On oikeasti olemassa vaikeita lapsia! ON!
On täysin kohtuutonta, sydämetöntä ja julmaa, että heti ja aina syytetään ja haetaan vikaa vanhemmista, jos on ongelmia lapsen kanssa. enmilläänkeksi kirjoitti:
Ilkeästi tokaisit!
On oikeasti olemassa vaikeita lapsia! ON!
On täysin kohtuutonta, sydämetöntä ja julmaa, että heti ja aina syytetään ja haetaan vikaa vanhemmista, jos on ongelmia lapsen kanssa.On vaikeita lapsia mutta jokainen vanhempi voi vaikuttaa siihen miten stressaanutuu näihin kitisijöiksi kasvaneiden vaatimuksiin. Ei kai ne vaatimukset yhtäkkiä ole kasvaneet eikä suhtautuminen vanhempaan lypsylehmänä.
vrt:
"aikuisina mitään iloa ole.Avuttomia persaukisia kitisijöitä. Itse en saisi matkustella, ostaa uutta autoa. "Ylimääräiset" rahat piyäisi antaa heille, kun on niin kurjaa."Turpiinpentuja kirjoitti:
Ei vaan äpärien itsekkyydessä on vika. Puolustan Senioriitaa ilman riitaa. Perkele nämä nykyajan nysvänokat, ne pitäisi syöttääkin vaikka olisivat 30 ikäisiä. Harva pärjää omillaan.
Minulla on ihan toisenlainen käsitys. Suurin osa aikuisista pärjää omillaan kun eivät muuhun ole tottuneet.
- töött
Minun mielestä väkivalta ei ole ratkaisu mihinkään ongelmaan
- lasten kasvu ja kehitys aikuiseks on ihan oma juttunsa, kasvattamisenhan sanottiin olevan lapsen kasvamaan saattamista - että olisi puitteet jollekin ihmisenä elolle jatkossakin - saattomatka voi olla paljon muutakin kuin kuolevaisten hautaan saattamista - saattomatkaa myös elämään ja maailmaan,
jonka useimmat ovat jo pitkänaikaa kokeneet sangen raadolliseksi paikaksi
- joka sisältää myös mahdollisuuksia, uhkia, heikkouksia ja vahvuuksia ihmisten omien ominaisuuksien myötä - laillisuuksien tai laittomuuksienkin puitteissa
- valintojensa mukaan. - reppuriika
Voi olla kasvatuksessakin osuus. Meikäläistä kannustettiin jo 15-kesäisenä oppikoulutyttönä ottamaan vastuuta leivästään. Kouluvaate- ja meikkirahat sai hankkia omilla tienesteillään. Syksyllä marjasato kypsyi, keväällä kerättiin korvasieniä ja yritettiin saada kesätöitä. Onneksi asuimme marjaisilla seuduilla ja metsän antimista sai myös kohtuullisen hinnan. Ei olisi tullut mieleenkään, että aikuisena olisin kirnunnut vanhempieni rahoja. Ei ollut viikkorahoja synttärilahjoista nyt puhumattakaan.
- Vaihtelua_pitää_olla
Työelämä on yksi hyvä juttu elämässä. Työ ei ole vain työtä, vaan ihmisten tapaamista. Toki ihmisiä näkee muuallakin, esimerkiksi harrasteissa. Ja nimenomaan eri ikäisiä ihmisiä, ei ikivanhoja, joita ei kiinnosta muu kuin menneisyys ja lapsenlapset.
Minulle riitti omat lapset, ei kiitos enää sitä "herkkua".
Tätä ei tietenkään pidä koskaan ja missään sanoa julkisesti ja ääneen.
Onneksi nykynuorilla on muitakin vaihtoehtoja kuin tuhlata elämän parhaat vuodet perheen hoitamiseen. - Topi.T.Toivoton
Iloa? Mitä se on? Onko se sitä, että joskus vituttaa vähän vähemmän kuin yleensä? Sitä saa vähäksi aikaa puolesta pullosta kirkasta viinaa. Pitempään en ole kokeillut enkä jatkuvasti, kun on noita varoittavia esimerkkejä jo lähisuvussakin riittävästi.
Teoriassa vitutuksen vähentämiseen saattaisi auttaa sen oikeanlaisen toisen puoliskon löytäminen. Vaikka vain ystävätksi, vaikka se taitaa olla liian juhlallinen termi minun kokemuksillani. En vain ole sellaista löytänyt. Tosin siinä haittaa tämä sosiaalinen lahjattomuuteni kaikista eniten. En osaa tarttua tilaisuuteen. Tälläkin palstalla on muutamia, joihin haluaisin tutustua, mutta en uskalla kun en osaa. Kirjaston lehtisalissakaan en osaa tahdä aloitetta. Sinne on ilmestynyt yksi mielenkiintoinen tapaus, mutta hänellä on kyllä kaksi rengasta sormessaan...- uskoahuomiseen
Äläpä ole Topi toivoton ! Kattele suunnilleen ikäistäsi naista ja puhuttele selvinpäin.
Puhuttele vain useampia naisia, jotkut voivat nostaa leuhkasti nokkaansa eivätkä vastaa mitään mutta älä lannistu, varmasti löytyy semmosiakin jotka juttuseuraksi ainakin alkavat. Jos käyt tansseissa niin siellä on paljon naisia jotka myös haluavat
ystävän tai ehkä puoliskonkin. Ole kohtelias ja hymyile, eikä pieni naisen kehuskelukaan ole pahasta (jos ei liian imelää). Jätä rengastetut naiset rauhaan,
siitä ei seuraa hyvää (musta silmä mahdollisesti..). Kattele siellä kirjastossa josko
joku daami sua siellä vilkuilee ja mene rohkeasti jututtamaan. Monet naiset odottaa miehen tekevän aloitteen. Älä kato yksistään naisen ulkonäköä, usein "helmet"
löytyvät tavallisen näköisistä Tainoista jotka eivät vaihda "gigoloa" lennossa :)
Jos käyt jossain harrastuspiirissä niin sieltäkin voi löytyä ystävä.
Toivotan Topille onnea ystävän/puoliskon etsimiseen ja löytämiseen !
- Yksinäinenmies60
Odotin niin pohdiskelua, kuinka elämään löytää sisältöä ja iloa, vaan eipä tullut. Itsestä se sisältö olisi kaivettava, ei toisesta ihmisestä mitään nojapuuta ! Usko ei ole elämäntarkoitus, elämä on. Harrasteet, liikunta toimeliaisuus jo itsensä kunnossapitämiseksi tärkeää. Sosiaalisuus olisi korvaamatonta, itse en osaa olla porukoissa, ryhmämatkoilla tms. Jotain uutta etsii, löytämättä. Vinkkejä vapaa-ajan mielekkyyteen kaipaa mies kuin nainenkin. Puutarhassa en kyky kitkemässä.....
Mitä neuvoksi siis miehelle, joka ei lapsettomuutta pidä kummajaisena. Miksi olisi?- VoihanYökkyPöllqvisti
Ja minkä hallvatun takia tämä yli vuoden vanha ketju piti kaivaa tänne esiin?
Tosi pölqvisti ei voinut tyytyä lukemaan vanhaa viestiä vaan piti levittää se taaaaaaas tänne. - hgweyt
VoihanYökkyPöllqvisti kirjoitti:
Ja minkä hallvatun takia tämä yli vuoden vanha ketju piti kaivaa tänne esiin?
Tosi pölqvisti ei voinut tyytyä lukemaan vanhaa viestiä vaan piti levittää se taaaaaaas tänne.Nyt saat selittää tarkkaan mikä tässä Yksinäinenmies60 viestissä on vahingollista.
Siis juurta jaksain
- iloinen.iso.varvas
Kaikki ilo on kokonaan omalla puolellani.
- Anonyymi
Jatkuva häirintä liittäminen pohde eräin likaisesti yksin asujat Kärsämäki Pyhäjärvi Haapajärvi 👮 autolla ajavat ja liitävät
- Anonyymi
Osaat todella nauttia elämästä ja itse ajattelen samoin.Varsinkin kesä on ihmisen parasta aikaa kun voi puuhastella pihamaalla.
Vaikka jonkun mielestä se tuntuisi ehkä työleiriltä niin minä pidän erityisesti puuhastelusta,jos ei satu laiskottamaan tai inspiraatiota ei olekkaan tarttua toimeen.
Lapsen lapset on kiva piristys arkeen,mutta...En kyllä jaksais monta päivää peräkkäin temmeltää aktiivisten lasten kanssa.Ajattelenkin että kiva kun kävivät ja toivottavasti tulevat pian uudelleen,hmmm..Ehkä viikon kuluttua olen toipunut😆
Toivottavasti se love story ajautuu pihamaallesi valkoisella orhilla,tai vaikka skodalla..
Jannu-huoleton - Anonyymi
Minä en mitään ihmeellisiä iloja tarvitse kunhan ei vaan tulisi suuria murheita. Nautin rauhasta ja siitä ettei ole pakko tehdä mitään jos ei huvita, ei passata, ei hoitaa, ei siivota, ei meteliä ekä pakko ruualaittoa. Saa mennä päiväunille milloin lystää varsinkin jos on huonosti nukuttu yö takana. Ei mitään iloa saisi siitä jos kalenteri olisi ihan täynnä toimintaa vaan ahdistaisi.
Ihanaa asua omakotitalossa mutta en tämmöisessä asuisi yksin. Sitten jos joutuisi yksin niin rivitaloon tai kerrostaloon. Kun olen nähnyt yksinäisiä eläkeläis naisia asuvan vanhoissa taloissa jossa on vaan asuttu ja päästetty ihan kaikki paikat räsnstymään niin en päästäisi taloa pilalle vaan lähden ajoissa asumaan helpompaan. Aika epätodennäköistä löytää enää iäkkäänä jotain remppa kykyistä ja taitoista puolisoo sinne. Pitäisi sitten olla varaa ottaa palkkatyöläisiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Finlayson Tom of Finland tuotteineen ajautumassa konkurssiin
Takavuosina kotimainen lakana- ja pyyhevalmistaja Finlayson teki jättimäisiä voittoja, myymällä alastomien gay-miesten k1392875Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi262417- 1352008
Suhde varattuun, kuinka saa tunteet katoamaan
Kuinka unohtaa ihminen johon olet tulen palavasti ihastunut/rakastunut, varsinkin jos olet varattu tai kohteesi on vara1341583Mies millä tasolla sun kiinnostus oli?
Mitä musta halusit/hait? Nyt kun kaikki on ohi, ei ole mitään menetettävää enää...831377- 331213
- 1001161
Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle21049Nainen, jos kiinnostaa niin miksi ihmeessä
et kirjoita tänne jotain tunnistettavaa? On niin paljon eri mahdollisuuksia ottaa esille yksityiskohtia menneestä ajasta601032Minua särkee puolestasi
Kirjoitan kahdelle naiselle tämän, koska molemmat jouduitte saman kokemaan. Minun itsehillintäni petti ja sinä jouduit50990