Hylätty ja tuhottu, Helsingin Oikkis

Paniikkigg

Mitenkäs muut? Olitteko pääseet ja oliko eka kerta kun haitte?
Itse sain 21p kokeesta ja toisessa vaiheesta vähemmän kuin 15. 41 yhteispisteitä.

Hakemus tietenkin hylättiin.Hukkaan meni rahat ja lukutunnit. Onhan tämä vasta ensimmäinen hakukerta, sillä valmistuin juuri lukiostakin, mutta kyllä silti vituttaa.

Onko kellään muilla antaa vertaistukea? D:

35

2972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 33p

      Juuri meinasin kysyä täällä miten rannalle jääneet meinaavat välivuotensa viettää. Onko kellään kokemusta heo:n oikislinjasta?

      Kyllähän se hylky ärsyttää, lähinnä jää miettimään mitä olisi voinut tehdä toisin. Ei auta kuin hakea vielä, useimmathan pääsee vasta kolmannella yrittämällä.

    • jhgsjksksks

      Ekalla kerralla sisään ja pisteitä 40 .

      Asian ratkaisee kolme asiaa:

      1. Motivaatio
      2. Motivaatio
      3. Motivaatio

      Lukekaa ja opiskelkaa alaa itsenäisesti tuo välivuosi.

      Tsemppiä jatkoon!

    • dfg34tr43

      ekalla sisään kanssa...anonyymina sanon suoraan että jos luit tosissasi ja sait 21 pistettä niin hae ensi vuonna jollekkin toiselle alalle...

      ylläolevaan sanon sen että lakia on turha opiskella välissä, koska pääsykokeissa pääsykoekirjojen ulkopuolisesta tiedosta ei ole mitään hyötyä

      • höpötilöpöti

        Pääsykoekirjoissa on kuitenkin yleensä melko perusasioita eri oikeusaloilta. Eli avoimessa saattaa hyvinkin käydä läpi juuri niitä asioita, jotka tulevat sitten vastaan seuraavan kevään pääsykoekirjoissa. Paljon helpompi keskittyä heti alusta ulkolukuun, kun sanasto on ja pääasiat ovat jo vanhastaan tuttua. Ja tietysti vähemmän luettavaa tiedekunnassa, kun kursseja jo luettu hyväksi.

        Mutta ymmärrän, ettet näitä voi tietää/ymmärtää, noviisi kun olet. :)


      • ekallasisään

        Joo kyä minäkin olen sitä mieltä, että kun on käynyt valmennuskurssin ja lukenut kunnolla tavoitteena oikis ja silti tulos on 21 pistettä, parempi on suunnata ensi kerralla amisporukoihin. Tai paljon on kehityttävä, jos vielä oikikseen aiot.


    • SeNytVaanOnNiin

      Muutu suomenruotsalaiseksi ja horjahda sisään.

      • Lopeta-fenno-juominen

        Kas, taas sama rasistinen, juopunut ja katkera fennomaani-pelle paikalla!

        Vaasan suomenkieliselle puolelle vaadittiin 54 yhteispistettä, ja Helsinkiin ruotsinkieliselle puolelle vaadittiin 67 yhteispistettä. Revi siitä, hammashoitaja Talan oppipoika!

        Horjahda sinä takaisin Koskenkorva-pullosi ääreen. Sinäkin pääset vielä jonnekin opiskelemaan, kun lopetat juomisesi.


      • SeNytVaanOnNiin
        Lopeta-fenno-juominen kirjoitti:

        Kas, taas sama rasistinen, juopunut ja katkera fennomaani-pelle paikalla!

        Vaasan suomenkieliselle puolelle vaadittiin 54 yhteispistettä, ja Helsinkiin ruotsinkieliselle puolelle vaadittiin 67 yhteispistettä. Revi siitä, hammashoitaja Talan oppipoika!

        Horjahda sinä takaisin Koskenkorva-pullosi ääreen. Sinäkin pääset vielä jonnekin opiskelemaan, kun lopetat juomisesi.

        Eri kirjat, joten pisteitä ei voi verrata. Tämä sen vuoksi, ettei surujen etuilu näytä niin pahalta.


      • Lopeta-fenno-juominen
        SeNytVaanOnNiin kirjoitti:

        Eri kirjat, joten pisteitä ei voi verrata. Tämä sen vuoksi, ettei surujen etuilu näytä niin pahalta.

        Katkeralla ja kateellisella uusio-fennomaanilla ottaa näköjään koville se, ettei oppinut koulussa ruotsia, vaikka sitä hänen täys'puiseen päähänsä yritettiin takoa. Eikä löytynyt opiskelupaikkaakaan.

        Mutta ei se mitään - kyllä sinulle amislaisella hammashoitajlle löytyy tästä maasta tai vanhasta kotimaastasi Virosta käsitöitä. Pysyt vain aluksi rauhassa tynnyrissäsi, josta tirkistelet varovasti maailmaa. Kyllä elämää on tynnyrisi ulkopuolellakin.

        Ps. Joko pullosi on tyhjäksi juotu?


      • SeNytVaanOnNiin
        Lopeta-fenno-juominen kirjoitti:

        Katkeralla ja kateellisella uusio-fennomaanilla ottaa näköjään koville se, ettei oppinut koulussa ruotsia, vaikka sitä hänen täys'puiseen päähänsä yritettiin takoa. Eikä löytynyt opiskelupaikkaakaan.

        Mutta ei se mitään - kyllä sinulle amislaisella hammashoitajlle löytyy tästä maasta tai vanhasta kotimaastasi Virosta käsitöitä. Pysyt vain aluksi rauhassa tynnyrissäsi, josta tirkistelet varovasti maailmaa. Kyllä elämää on tynnyrisi ulkopuolellakin.

        Ps. Joko pullosi on tyhjäksi juotu?

        Surut pääsevät horjahtamalla opiskelemaan historiaa, biologiaa ja lääketiedettä Helsingin yliopistossa. Nyt kiireesti ilmiantamaan tämä viesti, että muut eivät saa tietoonsa tätä teidän sikailu-etuiluanne.


      • Nuku-humalasi-pois
        SeNytVaanOnNiin kirjoitti:

        Surut pääsevät horjahtamalla opiskelemaan historiaa, biologiaa ja lääketiedettä Helsingin yliopistossa. Nyt kiireesti ilmiantamaan tämä viesti, että muut eivät saa tietoonsa tätä teidän sikailu-etuiluanne.

        Miksi sitten kateellisena ja katkerana uusio-fennomaanina pyörit oikeustieteellisen foorumilla? Painu sinne kiven alle, mistä tänne ryömitkin.

        Nuku humalasi sitten pois.


      • SeNytVaanOnNiin
        Nuku-humalasi-pois kirjoitti:

        Miksi sitten kateellisena ja katkerana uusio-fennomaanina pyörit oikeustieteellisen foorumilla? Painu sinne kiven alle, mistä tänne ryömitkin.

        Nuku humalasi sitten pois.

        Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Sattuuko totuus tosiaan näin paljon?


      • Sinut-On-Heikki-Nähty

        Mene nyt katkera ja kateellinen uusio-fennomaani sinne kivenkoloosi suomalaisuuden liiton (SuoLi) konttorille.

        Pitää kohta guuglata talan teesit, niin saadaan totuutesi esille.


      • SeNytVaanOnNiin
        Sinut-On-Heikki-Nähty kirjoitti:

        Mene nyt katkera ja kateellinen uusio-fennomaani sinne kivenkoloosi suomalaisuuden liiton (SuoLi) konttorille.

        Pitää kohta guuglata talan teesit, niin saadaan totuutesi esille.

        Onko RKP maksanut jo tämän kuun palkkasi näistä kirjoituksista? Tuleeko kruunuina vai euroina?


    • järkeänyt

      "Useimmat pääsevät vasta kolmannella yrityksellä" ei todellakaan pidä paikkaansa, vaan se on turhaa lohdutusta. Tilastojen mukaan sisäänpäässeistä vähän alle 50% on ekaa kertaa hakeneita, n. 40% tokaa kertaa ja loput niitä (muutamat %) 3.-4. kerralla päässeitä. Jos vielä tokalla yrityksellä jää kauemmas kuin parin pojon päähän, niin kannattaa oikishaaveet unohtaa ja suunnata helpommille laitumille, sillä edellytyksiä rankalle yliopisto-opiskelulle tuskin on.

      • MontakoKertaa

        >>> Jos vielä tokalla yrityksellä jää kauemmas kuin parin pojon päähän, niin kannattaa oikishaaveet unohtaa ja suunnata helpommille laitumille, sillä edellytyksiä rankalle yliopisto-opiskelulle tuskin on. <<<

        Olisiko oikeus-tradenomi sopiva tai oikeusnotaarin tutkinto helpompi ja myös helpompi päästä sisään? Sieltähän voi sitten jatkaa maisterin tutkintoon.


      • Hmmmm_

        Saisiko tähän tilaston?


    • tiivistynythuokaus

      Miksi oikeus-tradnenomi? En osaa edes kirjoittaa tätä sanahirviötä ja siitä tutkintolapusta ei saa edes hyvää paperilennokkia.
      Miten olisi joku toinen ala yliopistossa? Pakkoko sen on olla oikkis jos nyt ei sentään humanisti?!

    • Oikkari

      Jos olet itse varma, että oikis on sulle oikea ala, niin kannattaa ehdottomasti vielä yrittää! Oikiksen pääsykoe mittaa ulkoamuistamista ja vaikka kuinka osaisit hyvin soveltaa oppimaasi, ei pisteitä heru jos et muista pykäliä ja käsitteitä sanatarkasti ulkoa. Itsellä ensimmäinen hakukerta heti lukion jälkeen tyssäsi kuukautta ennen koetta ja toisella kerralla elämäntilanne muuttui niin, että en yksinkertaisesti ehtinyt lukemaan tarpeeksi. Kolmannella kerralla oli ensimmäinen kunnon yritys ja koe kaatui huonosti nukuttuun yöhön ja yksinkertaisesti paniikkiin. Jäin 2 pisteen päähän. Tänä vuonna, eli kaikkinensa neljännellä kerralla, luin tarpeeksi ja pidin hermot kurissa, tuloksena oli 10 pisteen ylitys sisäänpääsyrajasta. Se, miksi itse uskoin omiin kykyihini edelleen oli ehkä avoimen kurssit, joista sain vitosia ja ällän paperit lukiosta. Lisäksi siihen vaikutti vahva usko siihen, että juuri juridiikka on se mun juttu. Älä siis kuuntele ainakaan täällä mitään "hae muualle typerys!!"-juttuja, vaan sä tiedät mihin itse pystyt! Mä olen tällä hetkellä aika kiitollinen siitä, etten päässyt lukiosta suoraan, tää pääsykoerupeama jos joku on opettanut mulle nöyryyttä ja voin kertoa, että opiskelumotivaatio on ainakin nyt kohdillaan. Monet pääsee suoraan lukiosta jos keväällä ei ole ollut montaa ainetta kirjoitettavana ja jaksaa painaa täysillä, väittäisin että lukiokeväänä se on jopa helpompaa kuin muina vuosina. Jos olisin itse lukion jälkeen lukenut loppuun asti kunnolla (lopetin n. 1 kk ennen koetta), veikkaisin että olisin ollut silloin jo heittämällä sisällä, sillä jäin lukemattomuuden jälkeenkin "vain" 5 pisteen päähän rajasta Helsingin oikikseen. Oikikseen pääsy ei ole mitään rakettitiedettä, mutta näillä hakijamäärillä monen asian pitää mennä kevään aikana nappiin. Jos susta taas itsestä tuntuu että kirjojen opettelu ja pykälien soveltaminen on aivan ylitsepääsemätöntä, niin tietenkin kannattaa miettiä jotain muuta alaa. Mutta älä nyt herranen aika heitä toivoa hukkaan näiden kommenttien perusteella jos oikis oikeasti tuntuu sulle ainoalta oikealta vaihtoehdolta. :D

      • Oikkari

        Ja ainiin, suosittelen sulle ensi vuodelle valmennuskurssia jos aiot vielä hakea! Jos et siis sellaisella tänä vuonna ollut. Monet ymmärtää kunnolla vasta siellä, miten tarkkaa lukemista ja ulkoaopettelua pääsykoe vaatii. Vastaustekniikkakin on hyvä osata kokeessa jo rutiininomaisesti ja siihenkin saa harjoitusta tehtävistä ja välikokeista! :)


      • dgdfgdfg2234234

        mihin yliopistoon hait?


      • Oikkari

        Tuossa ylemmässähän lukee, että Helsingin oikis ja sinne nyt siis pääsin.


    • Maria3458

      Hain pari kertaa, en päässyt sisään. Harmitti tietysti, kurssit ja kirjat meni hukkaan :( Olin lukenut hyvin mutta kokeessa jähmetyin ja toisella kerralla aika loppui kesken. Nyt hain toiselle alalle ja pääsin sisään. Eli vinkkinä..yritä vaikka kerran vielä ja jos ei onnistu niin mieti muitakin vaihtoehtoja. Ja välivuotta viettävälle kansanopistot (itse olin Työväen akatemialla) on ihan jees, mutta myös motivoituneelle pelkät avoimen yliopiston kurssitkin riittävät :) Kansanopistot rahastavat aika lailla sisältöön nähden vaikka saakin opintotukea.

    • Heooikis15-16

      Mulla viime vuonna sama tilanne, 2p vajaa ja välivuosi edessä. Vietin välivuoden HEO:n oikis linjalla, joka aloitti ensimmäistä kertaa. Opiskelin elokuu- maaliskuussa ja sen jälkeen jatkoin pykälän valmennuskurssille. Tänä vuonna mentiin sitten sisään tiedekuntaan.
      Heo:sta sen verran, että meitä aloitii meilkein 40 kpl, helmikuussa meitä oli jäljellä n 15. Aika moni luovutti kun tuli selväksi, ettei oikis ollutkaan oma juttu. Minä viihdyin siellä hyvin, verrattuna avoimeen oli sellainen olo, että oot jossakin mukana ja sun on syy herätä aamuisin. Hintaa oli 435e/kk ja opintopisteitä kertyi 37kpl. Kurssien järjestäjänä Turun avoin yliopisto. Mielestäni Heo kannatti, koska koko vuosi oli oikeudtieteen parissa, ja nyt voi toivon mukaan saada ne opinytopisteen helsingissa hyväksiluettuja.,Proffien taso vaihteli suuresti, mutta sama varmaankin tutkinto- opiskelijoilla..
      Hinta oli ok kursseista, mutta en kuitenkaan halunnu jäädä sinne valmennuskurssille... Opettajatutoritkin oli pääosin loistavia tyyppejä ja koko ryhmällä oli hyvä yhteishenki.
      Ja mitä muilta oon kuullu niin parempi kuin työväen opisto..
      Kannataa ihmeessä mennä, siitä ei voi olla kun vain hyötyä ensi keväällä.

      • kdhgjkslsks

        Kiitos! Tässä oli arvokasta tietoa.


    • hyväjuristi

      Hae uusiks. OIkeesti harva pääsee heti ja kirjoitusten jälkeen on rankkaa heti vetää täysillä pääsykoekirjoja. Itse hain kaksi kertaa liian vähän lukien ja kolmannella tosi kirkkaasti sisään. Ja kannatti, nyt olen sitten tosi hyvässä juristihommassa ja hyvä tilanne. Älä missään nimessä luovuta. Mulla meni kaksi kertaa ihan surkeesti ja kolmannella vasta tajusin, kuinka hyvin pitäis osata. Älä välitä niistä täällä, jotka on päässeet ekalla ja pätee sillä. Ne ei välttämättä pärjää oikeesti lakimiehenä sitten. Hakukerroilla ei ole merkitystä! Tsemppii kaikille hakijoille nyt!

      • 1kerta-vs-muut

        Hain myös ensimmäistä kertaa tänä vuonna ja monivalinnoista jäi muutama piste uupumaan, joten päässyt 600 joukkoon.. Luku-urakan alussa luin paljonkin, mutta ehkä se oikea taktiikka oli vielä hakusessa, sen johdosta uuvuin täysin ja lähes lopetin lukemisen kesken.

        Pisteitä siis puuttui sisäänpääsystä rutkasti, mutta nyt tiedä, että tätä minä haluan opiskella.

        Millaisia pisteitä olette saaneet ekoilla hakukerroilla? Tarkoitan, että jäikö uupumaan vain pari pistettä vai onko jollain mennyt ekalla kerralla koe niin pieleen, että onkin tullut vain 10-20p? Pohdin, että onko minulla mitään mahdollisuuksia ensi vuonna. :/ Toisaalta nyt tiedostan virheeni ja motivaatiota on paaaljon enemmän....


      • fssa
        1kerta-vs-muut kirjoitti:

        Hain myös ensimmäistä kertaa tänä vuonna ja monivalinnoista jäi muutama piste uupumaan, joten päässyt 600 joukkoon.. Luku-urakan alussa luin paljonkin, mutta ehkä se oikea taktiikka oli vielä hakusessa, sen johdosta uuvuin täysin ja lähes lopetin lukemisen kesken.

        Pisteitä siis puuttui sisäänpääsystä rutkasti, mutta nyt tiedä, että tätä minä haluan opiskella.

        Millaisia pisteitä olette saaneet ekoilla hakukerroilla? Tarkoitan, että jäikö uupumaan vain pari pistettä vai onko jollain mennyt ekalla kerralla koe niin pieleen, että onkin tullut vain 10-20p? Pohdin, että onko minulla mitään mahdollisuuksia ensi vuonna. :/ Toisaalta nyt tiedostan virheeni ja motivaatiota on paaaljon enemmän....

        Juristilla pitää olla tahdonvoimaa!! Ei heidän maailmassa jossittelevat selviä. Eli uutta yritystä kehiin vaan...


      • poiuyy
        1kerta-vs-muut kirjoitti:

        Hain myös ensimmäistä kertaa tänä vuonna ja monivalinnoista jäi muutama piste uupumaan, joten päässyt 600 joukkoon.. Luku-urakan alussa luin paljonkin, mutta ehkä se oikea taktiikka oli vielä hakusessa, sen johdosta uuvuin täysin ja lähes lopetin lukemisen kesken.

        Pisteitä siis puuttui sisäänpääsystä rutkasti, mutta nyt tiedä, että tätä minä haluan opiskella.

        Millaisia pisteitä olette saaneet ekoilla hakukerroilla? Tarkoitan, että jäikö uupumaan vain pari pistettä vai onko jollain mennyt ekalla kerralla koe niin pieleen, että onkin tullut vain 10-20p? Pohdin, että onko minulla mitään mahdollisuuksia ensi vuonna. :/ Toisaalta nyt tiedostan virheeni ja motivaatiota on paaaljon enemmän....

        ensimmäisellä kerralla taisin saada 3p, olinkohan lukenut puolet yhdestä kirjasta ja istuin pakollisen tunnin :D ylppärit oli juuri ollut ja "en vittu jaksa asenne" oli vahva, jonka lisäksi jokaikinen vastaantuleva ihminen oli todennut, ettei kukaan pääse ekalla. joten en viitsinyt edes yrittää, koska "en ois kummiskaa päässy" :D . tokalla kerralla yritin tosissani, valmennuskurssit ja kaikki, jäin 8p päähän. tänä vuonna luin omatoimisesti, tosin eximialta tilasin tehtävät ja vastaukset kirjan (jota voin suositella) ja kirkkaasti sisään :) hakukerroilla ei ole mitään väliä.


    • tyttövainn

      Elämä ei todellakaan pääty yliopiston hylkykirjeeseen. Olen itse kevään 2014 ylioppilas, pääsin nyt Helsinkiin sisään, siis VASTA kolmannella kerralla. Olen tässä välissä ollut töissä vuoden Australiassa ja toisen vuoden täällä Suomessa, opiskellut hiukan avoimessa. Siinä se motivaatio kasvaa töitä tehdessä! Nyt, kolmannen hakukerran ja sisäänpääsyn jälkeen on voittajafiilis - kaksi äärimmäisen opettavaista vuotta takana, itsensä ylittämistä ja maailmalla seikkailua :) ihanaa lähteä nyt opintojen pariin, mutta välivuosia näin jälkikäteen ajatellen en vaihtaisi, olenhan nyt 2 vuotta kypsempi kuin 18-kesäisenä ylioppilaana!

      Toisaalta, jos olisin heti abivuoden jälkeen päässyt kouluun, olisin varmasti siinäkin tapauksessa tyytyväinen elämäntilanteeseeni.

    • Oikikseenvaiei

      Totta, mullakin motivaatio kasvoi töitä tehdessä, vaikkakin lopuilta pääsinkin muualle kuin oikikseen. Luulen, että pari aiempaa oikikseen hakukertaa ei onnistanut, koska samalla tein töitä perheyrityksessämme. No, kaikesta viisastuu ;)

    • asdasdasdi

      ÄLKÄÄ LUOVUTTAKO!

      Itse olen jo vuoden 2013 ylioppilas, ja vasta tänä vuonna jaksoin oikeasti tehdä sen duunin, että luin itseni sisään - vaikka aina olen tiennyt, että tätä haluan. Ensin pidin välivuoden, sitten hain mutta en oikein tehnyt muuta kun selannut kirjoja, ja sitten pidin vielä toisen välivuoden. Nyt, ensimmäisellä "kunnon" hakukerralla, oli motivaatio ja lukuinto kunnossa, ja muuta ei kaivattukaan. Oikiksen pääsykoe ei vaadi mitään superlahjoja tai älykkyyttä, se vaatii tasan tarkkaan lukumotivaatiota ja perslihaksia - ja kylmän pään pääsykoepäivänä. Perse penkkiin ja lukemaan, vaikka olisi miten kaunis ilma. Teette aikataulun ja pysytte siinä. Ennen kun päivän lukutavoite on suoritettu, ei saa lopettaa. Aina, kun haluatte lopettaa, pysähtykää hetkeksi miettimään, miksi haette.

      Lupaan, että se hetki kun luette Opintopolusta tulleenne hyväksytyksi saa koko paskan kevään unohtumaan. Se on vaivan arvoista, jos tätä oikeasti haluaa.

      Tsemppiä! Pystytte siihen!

    • Abdck

      Olisiko lisää mielipiteitä heosta ja pykälän etäkurssista? Onkohan vaikeata päästä ilman lähiopetusta?

      • Itsestäkiinni

        Itse pääsin tänä keväänä sisään ja kävin juurikin etäkurssin, tosin yhtäkään välikoetta en tehnyt koska en kokenut niistä olevan itselleni hyötyä. Toki luin kaikki kysymykset läpi ja kävin päässäni tehtävät läpi. Muutenkin aika vähän tuli etäkurssin materiaaleja käytettyä ja uskon että olisin päässyt sisään ilman kurssiakin. Ehkäpä suurin hyöty oli kertauspäivästä, jossa sai vähän eri näkökulmaa opeteltaviin asioihin.

        Loppujen lopuksi kaikki on kuitenkin kiinni motivaatiosta ja ennen kaikkea omasta kapasiteetista: jos on hyvä muisti ja nopea lukija niin sisäänpääsy ei jää kurssista kiinni. Sitten on tietysti nämä wannabejuristit, ketkä omistavat elämänsä hakemiselle ja pääsevät ehkä viidennellä kerralla sisään. Ole siis itsellesi rehellinen, jos et koe olevasi penaalin terävin kynä, niin ehdottomasti kurssi kannattaa ottaa, koska sitten tarvitset kaiken mahdollisen avun.


      • ilmankurssiasisään

        Ilman valmennuskurssiakin pääsee...jos lukumotivaatio on kunnossa niin kurssit ovat lähinnä placeboa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2886
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2440
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      18
      2029
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe