Miten opettaa koiralle rauhoittumista?

fgjfzsgjåzs

Minulla on reilun vuoden ikäinen pikku koira, joka kiihtyy hyvin helposti ns. nollasta sataan. Ongelmana ovat hihnassa vetäminen ja vieraita vasten hyppiminen. Tuota hihnassa vetämättä kulkemista ollaan nyt harjoiteltu jo vaikka kuinka kauan, mutta silti se tuntuu toisinaan olevan koiralleni aivan käsittämättömän vaikeaa. Olen tehnyt niin, että aina hihnan kiristyessä olen pysähtynyt, ja odottanut, että koira löysää hihnan tai sitten olen kutsunut koiran sivulle, palkannut ja jatkanut matkaa. Välillä on parempia päiviä, jolloin pystymme verkkaisesti kävelemään koirani kanssa pienen lenkin ilman pahempaa pysähtelyä. Mutta toisinaan taas koko lenkki on yhtä stoppailua, odottelua ja hermojen koetusta :/ Myös muiden koirien ohittamiset ovat ongelmallisia, sillä koirallani on tapana käydä vaanimaan jo pitkältäkin etäisyydeltä, eikä koirani saa tuolloin katsettaan irti toisesta, vaikka namia tunkisi kuinka naaman eteen... Ihmisten ohitukset sujuvat sentään hyvin, paitsi jos ohikulkija erehtyy vähänkin juttelemaan koiralleni.. Tällöin koirani alkaa heiluttamaan vimmatusti häntäänsä ja pyrkimään vieraan luokse, vaikka muuten ei olisi tätä välttämättä noteerannut ollenkaan. Tuttujen ja tuntemattomien tervehtimiset ovat myös aina yhtä hyppimistä ja hälstäämistä ja koirallani on aina tarve päästä nuolemaan ihmisten kasvot. Nämä muiden ihmisten kohtaamiset ja tiettyihin paikkoihin menemiset ovat tilanteita, jolloin koiraan on todella vaikea saada pidempää kontaktia, ja eteneminen paikasta toiseen on todella hidasta. Pitäisikö vain odottaa, että koira todella rauhoittuu esim. koirapuistoon mennessämme vaikka se veisi ikuisuuden?

9

289

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9854

Hei,
      Tuli mieleeni, että saako koira miten paljon aktivointia?
      Esimerkiksi aktivointileluja, ruoan piilottamista ja sen sellaista päivittäin?
      Luulen, että sellainen puuhastelu auttaisi yliaktiivisuuteen.. koira olisi henkisesti väsytetty ennen lenkille lähtöä niin ei jaksaisi sen jälkeen enää niin innostua muista?
      Se kun tuppaa kostautumaan, jos lenkitkin pienenee ja verkkaisesti menette.. koira tuntuu haluavan tosiaan äksöniä elämään joten suosittelen tuota päivittäistä aivojen ja nenän aktivointia =)
      Sekinhän olisi hienoa, jos vaikka pientä hölkkälenkkiä kävis heittämässä pikkusen kanssa?

• fgjfzsgjåzs

Hei, kiitos vastauksesta!
        Kaikenlaista aktiviteettia olen kyllä koiralleni koittanut järjestää ihan siitä asti kun se minulle tuli, ja ehkä juuri siksi onkin välillä niin turhauttavaa, kun kaikesta huolimatta koira tuntuu kotonakin olevan jatkuvasti jotain vailla :/

Ruokaa ja leluja olen piilottanut etsittäväksi (välillä myös ulkona), ja erilaisia aktivointileluja (namipallo, kongi, tyhjä maitopurkki yms.) meillä on myös ollut käytössä, mutta koirani saa ne kyllä aika äkkiä tyhjäksi.. Ideoita haastavammista "namikätköistä" kuulisin mielelläni? :) Tyhjä limupullo meillä oli myös pitkään käytössä, mutta niin vain pysyivät namitkin siellä pitkään.. Vaikka koirani on kovasti ruuan perään, niin saattaa se kuitenkin aika helposti luovuttaa, jos jokin on sen mielestä liian vaikeaa.. Koirani on myös rotunsa alkukantaisuudesta johtuen todella säikky tiettyjä asioita kohtaan esim. keikkuva jakkara tai rämisevä pyykkiteline ovat sille kauhistuksia, ja sen vuoksi tällaisia juttuja ei voi oikein tuossa namien piilottamisessakaan hyödyntää :/ Erilaisia temppuja olen myös koiralleni opettanut pienestä asti, mutta uusia ideoita kuulisin näistäkin mielelläni? Tuo koirani alkukantaisuus toki rajoittaa hieman tässäkin, esim. jonkin alustan (mikä saattaa vahingossa liikahtaa) päälle meneminen on aika haastavaa...

Liikuntaa olen myös koittanut parhaani mukaan koiralleni järjestää, välillä enemmän välillä vähemmän. Vapaanakin pitäisin useammin, ellei koirani olisi niin riistaviettinen.. Nyt olen kuitenkin hankkinut pitkän "liinan", jonka kanssa koirani pääsee kirmaamaan kaupunkialueellakin turvallisesti :) Käymme myös välillä koirapuistossa ja muutenkin otan koiraani mahdollisimman paljon mukaani kyläreissuihin ja muihin. Harrastan myös itse juoksemista ja koiran kanssa olisi tarkoitus juosta tulevaisuudessa enemmänkin, mutta vielä ei olla kovin pitkiä lenkkejä tehty, ettei tule pienelle mitään rasitusvammoja.. Mutta jopa näiden juoksulenkkien tai 1,5h vapaana juoksemisen jälkeen koirani saattaa silti vetää, ja välillä tuntuu, että tuon vapaana olemisen jälkeen se hihnassa käveleminen vasta vaikeaa onkin :/

• Koertekoulija

Aloittakaa pidemmältä etäisyydeltä ja googleta BAT 2.0 saat ideaa mitä tarkoitan. Kun koira ottaa kontaktia sinuun muista palkata samoin samoin voit ohjata lenkeillä huomion muualle tai kääntyä tilanteesta pois jatkaen palkkausta mikäli ei ole ehtinyt reagoimaan. Kiihtymisestä ei tietenkää palkata vaan rentoudesta.

• fgjfzsgjåzs

Kiitos vinkistä! Täytyy googlata tuo ja perehtyä asiaan :)

• koiranomistaja

Koiruuksien Klubilla oli juuri äsken ilmainen webluento tuosta aiheesta. Luento on kuunneltavissa nauhoitteena Koiruuksien Klubin nettisivulta - vaatii kirjautumisen, mutta luento on ilmainen.

• Fillarimurre

Tee yksi lyhyt mutta suhteellisen nopeatempoinen lenkki päivässä fillarin kanssa. Ja vaikka heti kohta lyhyen palautumisen jälkeen lähtisitte uudestaan harjoittelemaan hihnassa kävelyä. Liika virta ensin pois, niin sitten Turren on helpompi noudattaa pyyntöjäsi.

• Suosittelen kanssa kokeilemaan kunnon väsytystä aina ennen kun harjoittelette kohtaamisia. Älä kuitenkaan ihan päivittäiseksi tavaksi ota pyöräilytystä, koska koirallakin siitä kunto kasvaa ja on entistä aktiivisempi.
        Aivotyöskentelyä, jotta väsyy myös henkisesti, koska koirat kaipaa myös haasteita ja aivojenkäyttöä - eli googlaa temppuja joita voisit opettaa. Väsyttää paljon enemmän koiraa kuin liikunta.

Opettele rauhoittumista aina välillä eri tilanteissa. Esim. ovista ei poukkoilla, eikä sisällä riehuta.
        Joskus joutuu vain olemaan ja pysymään aloillaan ihan käskystä.
        Mitään näistä ei tehdä kiusatakseen koiraa, vaan siksi että se oppisi hillitymmäksi. Samoin kun lapsille opetetaan, että luokkahuoneessa tai kirjastossa ollaan hiljaa ja riehumatta.

Oviharjoittelu on helppo toteuttaa ihan kotona vaikkapa ulko-ovella:

Laita koira varmuudeksi hihnaan ja istuta oven eteen. Avaa ovea hitaasti.
        Jos koira ponkaisee pystyyn tai pyrkii muuten ovesta ulos, sulje ovi välittömästi ja käske uudelleen istumaan.
        Kun koira taas istuu, avaa ovea varovasti. Mikäli koira taas meinaa nousta ja lähteä, sulje ovi. Toista niin kauan, että koira tajuaa, että ovi aukeaa vain istumalla ja odottamalla kiltisti.
        Jos koira pysyy aloillaan nätisti oven ollessa aivan auki, voit antaa luvan mennä.

Koira olisi ylipäätään hyvä joka asiassa opettaa odottamaan. Oli se sitten ruokakipolla tai ovella, tai ulkoa istuskellessa.

Ruokakipon kanssa sama periaate:

Eli koira istumaan eteesi ja alat laskea kippoa rauhallisesti maahan.
        Jos koira tavoittelee kippoa tai nousee ylös niin kippo nostetaan takaisin ylös.
        Kun koira osaa nätisti odottaa kippo maassa istuen, voit antaa luvan ottaa.

Sekä ovella, että kipolla suosittelen vielä opettamaan katsekontaktin ottamista, koska kohteen tuijottelu voi lisätä obsessoitumista. Monilla käy tämä esim. pallonheittelyssä. Koirasta tulee ihan maaninen pallontuijottelija.
        Opetellaan siis oikeasti sitä rauhoittumista, eikä anneta innosta tärisevälle koiralle lupaa ottaa ruokaa, tai painua ulos ovesta. Odotetaan sitä _rauhallisuutta_ ensin.

• Toinen mahtavaakin mahtavampi väsytyskeino, johon liittyy sekä henkinen, että fyysinen väsytys on repunkanto. Kyllä, koiralle ostetaan oma, tukeva reppu johon laitetaan sopiva määrä painoa.
        Aluksi toooodella vähän, ehkä vain avaimet ja kakkapussit tasaisesti paino jaettuna molemmille puolille reppua.

Koira keskittyy repunkantoon kuin arvokkaaseenkin tehtävään. Aluksi varsinkin selän päällä oleva kuorma tuntuu hassulta ja koira ajattelee sitä aktiivisesti -> väsyy. Lisäksi paino rasittaa jonkin verran.
        Parhautta on mennä reppu selässä metsään kapuamaan pieniä mäkiä ylös ja alas.

Jos reppuja ei löydy teidänkokoiselle koiralle mistään, niin voi kokeilla painoliivejä, jos sellaisia löytyy jostain.

• fgjfzsgjåzs

Kiitos kaikille vastanneille! Olen aloittanut koiran kanssa juoksuharrastuksen, joten se varmaankin ajaa aika lailla saman asian kuin tuo pyöräily, tosin en kyllä joka päivä jaksa juosta, joten kyllähän tuota pyöräilyäkin voisi kokeilla :) Pyöräilyn jälkeen olis varmaan itsellekkin miellyttävämpää käydä vielä kävelylenkillä, ettei tarvi hikisenä mennä :D Tuo repunkanto kuulosti myös hauskalta, mut ei taida kyllä niin pientä reppua löytyä kovin helposti saati noita painoliivejä... :/ Luulen, että tuo aivotyöskentely on kuitenkin se mikä koiraa väsyttäis enemmän kuin liikunta..

Tuota rauhoittumista olen yrittänyt opettaa tietyissä tilanteissa, esim. kun tulen kotiin huomion koiran vasta sitten kun ei hypi, mutta ehkä tässäkin pitäisi olla vielä vaativampi, ja odottaa, että koira todella rauhoittuu, sillä ainakaan vielä ei tunnu hoksaavan mitä odotan (osaa kyllä istua napittaa paikoillaan, mutta häntä heiluu niin vimmatusti ja koko koira on kuin lentoon lähdössä..). Tuon ruokakupin odottamisen koirani sen sijaan osaa jo moitteettomasti, koska olen sen sille jo pikku pentuna opettanut :) Haastavia tilanteita meille ovat siis lähinnä nuo vieraiden saapumiset, ulkona kohtaamiset ja oma kotiinpaluuni.. Tuota ovi-harjoitusta olen tehnyt monella tapaa, esim. juurikin pyytänyt koiraa istumaan ja odottamaan, että avaan oven, ja tämä onnistui ainakin viimeksi ihan hyvin. Välillä olen myös vieraan saapuessa yrittänyt pitää koirani huomion muualle heittelemällä sille nameja etsittäväksi tai tekemällä sen kanssa temppuja, mutta monesti näissäkin tilanteissa koira yrittää välistä karata vierasta tervehtimään.. Välillä olen myös sulkenut koiran vessaan siksi aikaa, että vieraat saavat rauhassa tulla sisään.. Kyllähän tuo hetkellinen odottelu koiraltani jotenkin onnistuu, mutta tuota riemuaan se ei osaa purkaa hillitysti :/ Ehkä pitäisi vain ohjeistaa kaikki vieraatkin olemaan täysin huomioimatta koiraa kunnes se on todella rauhoittunut.. Tämän kun vain saisi noiden vanhempienkin ihmisten päähän taottua.. Kyllähän se varmasti koiralta aikaa vie, kun se on jo tämän nykyisen käyttäytymismallin ehtinyt oppia :/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      2900
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1676
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1391
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1374
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1079
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      874
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      855
    Aihe