Viime vuosina veneissä yleistynyt dieselbakteeri on katkaissut moneen veneen matkan kesken. Syyksi epäillään ensimmäisen polven "Fame-biodieseliä", jota sekoitetaan joihinkin dieselpolttoaineisiin.
Onko tietoa minkä firman dieseliin sitä sekoitetaan?
Biodiesel venessä
7
456
Vastaukset
- Yanmarilla
En tiedä varmasti, mutta kansan suussa kiertää juttu, että Nesteen vihreä olis sitä. Tosiasiassa ei biodiesel haittaa, jos veneellä ajetaan. Jos vene on laiturissa koko kesän, on lämmintä ja kosteaa, silloin on vaara, että syksyllä bakteeri voi hyvin.
- Eri_mieltä
On kuulunut negatiivista palautetta maantieliikenteestäkin ja biopolttoaineen osuus on direktiivissä säädelty tavoite tietylle kasvavalle pitoisuudelle, joten kaikki toimittajat ovat velvollisia täyttämään direktiivin koko EU.n alueella.
Tietysti joku tuottaja voi mainos- tai imago syistä ylittää vaaditun minimipitoisuuden vihreää brändiään korostamaan ja tuote saattaa sitten olla keskimääräistä ongelmallisempaa ja lisänä käytetyn bio-osuuden laatu voinee olla lähes mitä tahansa, mitä nyt hyvällä mielikuvituksella voi kutsua biopolttoaineeksi, jäte-, kasvi-, eläin- ym pohjaiset tuotteet menee kaikki samaan nippuun.
- 4000litraakaudessa
Nesteen diesel ei ole fame pohjaista....muiden ovat...
Jos käytät fame pohjaista, niin käytä poltoainelisä aineita esim. Star brite sartron.
Itse käytän neste pro dieseliä, kone käy nätimmin ja savuttaa vähemmän...
Ja jos joudun joskus ottamaan muuta, niin aina lisäaineella... - Bakteerimasa
GrotaMar82 ammattikäyttöön tarkoitettu lisäaine estää dieselbakteerin lisääntymisen säiliössä. Tuote on myös EN590 hyväksytty. Itse hain Volvolta.
- Anonyymi
Tuossa tuli taas aika tyhjentävä artikkeli tuohon dieselbakteerin kanssa pelaamiseen ja polttoainesuodatukseen. https://www.esconet.fi/blog/tekniikkavinkit-12/polttoainetankin-puhdistus-ja-polttoaineen-suodatus-33
- Anonyymi
Moottori itsessään kierrättää polttoainetta suodatus järjestelmän läpi koneesta riippuen, joka tapauksessa aina enemmän, kuin kulutus. Ylimääräinen suodatus sopii tapauksiin, jossa veneessä on yksi tai useampia varasto tankkeja ja päivätankki ajoa varten, niin voi puhdistaa, noita varasto tankkeja.
Parasta olisi, että tankissa olisi rakennettu ns. Muta tasku, tankin alimmassa kohtaa, josta ventiilin kautta voi lorauttaa vedet ja köntsät pois..
- Anonyymi
Jep, mutatasku olisi hyvä. Kun niitä ei valitettavasti yleensä ole, niin joutuu manusluukun kautta keräämään mudat, vesitipat tms pohjalta. Tämmöinen laitteisto toimii hyvin, ja luulisi useimman veneilijän budjettiin mahtuvan:
https://www.motonet.fi/tuote/mtx-automotive-lappopumppu?product=80-8712
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984