Sisätilojen puuosat alkaa olla hieman haalistuneet ja osittain omastakin syystä johtuen naarmuuntuneet. Veneen saatuani hankasin tiskiharjalla koko veneen sisustan puhtaaksi mustista pilkuista (hometta?). Paikoin vaneri/puupinta otti nokkiinsa.
Tuossa olisi puuhasteltavaa, mutta miten lähteä liikkeelle. Osittain varmaan voi vaan hivasta hienolla santapaperilla ja lakata päälle, mutta osittain menee varmaan purkuhommiksi ja siten talveen.
Turkki on sitten jo kulunutkin, joten vaatinee reippaamman hionnan, mutta tuo on tiikkiviilutettua vaneria, joten hiontavaraa ei liene paljoa?
Kysymyksiä:
1. Onko koko hommassa järkeä. Lähinnä sitä meinaan, että onko joku saanut kohtuullisella vaivalla aikaiseksi siistin kädenjäljen. Pelottaa, että kohtuullinen pinta menee huonoksi. voisin vaikka kesälomalla aloitella homman ja jatkaa talvella verstaalla. Tykkään puuhastella tuollaisia pieniä hommia, mutta kun kädentaidot on toistaiseksi aika vaatimattomalla tasolla :)
2. Mitä lakkaa/vahaa kannattaa suosittelette?
pinta on suurinpiirtein kuvan luokkaa. Tuollaista määrää mustaa ei ole missään, mutta muuten. Eikä siis ole minun vene vaan satunainen netistä napattu.
http://www.yachtbroker.dk/_publicPics/boats/54645B2F19E842E3AEEA7E435E8704F.JPG
Sisätilojen lakkaus
18
3474
Vastaukset
- R33BlueEyes
1. On järkeä. Siisti itse lakattu pinta näyttää ja tuntuu hyvältä ja siitä tulee hyvä mieli. Käytettyjä työtunteja ei siten mieti lainkaan.
2. Itse käytin Teknoksen erikoislakkaa ja työvaiheet suurinpiirtein näin: Ensimmäisenä hioin vanhat lakat pois koneellisesti karkeudella 120 (Fein imuri liitettynä pyöreä kiekko) ja viimeistelin työn käsin paperilla 150 niin, että kaikki mahdolliset naarmut saatiin pois. Sen jälkeen alkoi monikerroslakkaus välihionnoilla. Vanhaassa veneessäni oli teak-sisustus ja ennen ensimmäistä lakkausta pyyhin pinnat vielä asetonilla. Ensimmäinen lakkakerros ohennettuna 20 %. 4 kerrosta kiiltävää ja 2 kerrosta himmeää. Kevyet välihionnat 400 paperilla. Se harmaa paperi toimi tuossa parhaiten. Kaikkiin lakkakerroksiin lisäsin aavistuksen ohenninta paremman levitettävyyden takia. Valmis pinta tuntui käteen samettiselta.
Kuvia:
http://tinyurl.com/hza678h
http://tinyurl.com/zufukek - AiristonSeisoja
Voisitko hiukan avata työtunteja/veneen kokoa? Teakia tuo ei mulla varmaan ole, joten siinä mielessä hiukan eri. Teakin lakkaus on ilmeisen tarkkaa touhua sen rasvaisuudesta johtuen.
- R33BlueEyes
Tuo vene oli 27 jalkainen ja lakkasin vain osan salongista. Päälaipio ja pöytä olivat varsin hyvässä lakassa ja moottorikoppaa en lakannut. Vanhan lakan poistoon meni pari iltaa. Lakkakerros oli varsin ohut. Lisäksi tuli paljon vanhojen reikien tulppauksia jne. Biltemasta sai valmiita tulppia. Nuo lakkauskerrat olivat luokkaa 1,5 h/kpl kun tuli tuo välihionta mukaan.
- seppomartti
Uusintalakkaus pitäisi tehdä ennen kuin lakkakerrokset ovat rikki. Säästäisi paljon aikaa ja vaivaa. Rikkinäisen lakkauksen paikoittainen hionta puulle tuottaa kirjavan pinnan. Lakan kokonaan poistaminen voi olla kuumailmapuhaltimella nopein mutta jotkut 2-komponenttilakat eivät lähde sillä, eikä maalinpoistoaineillakaan. Pinta on yleensä viilutettu 0.6-1,5 mm viilulla. Tummien kohtien hiominen vaaleaksi voi herkästi mennä läpi viilun ennen kuin tummuus vaalenee. Oksaalihapolla vaalentaminen toimii teoriassa, käytännössä ei juurikaan. Hypokloriittia olen kokeillut myös, tulos oli myös vaatimaton.
Lakoista on yhtä monta mielipidettä kuin lakkaajaa. 2- komponenttilakoista olen palannut 1-K lakkoihin kahdesta syystä: 2-K on kovaa ja kolhiminen murtaa pahemmin. 2-K on hankalampaa käyttää. Teakissa 2-K voi olla varmempi valinta, mahonkiin ja kirsikkaan en ole enää käyttänyt. Lakkakerroksen paksuuden kasvattaminen on "märkää märälle" tekniikalla parempi ilman välihiontoja.Koulutettu veneenrakentaja suositteli tiikkiin 1-komponenttista, koska se imeytyy edes vähän, kun taas 2-komponenttinen kovettuu niin nopeasti ettei se ehdi tiikkiin imeytyä.
- MitaanTietamaton
Minustakin hionta ja lakkaus kannattaa. Jättäisin homman talveen, jos sisätilan saa lämpimäksi. Tulee kuitenkin sotkua ja pölyä, ettei veneen käyttö samalla tahdo onnistua. Eri asia, jos vene on kesän maissa.
Viilussa pitää olla varovainen, mutta värierot haittaavat minusta aika vähän, kun pinta on lakattu. Samoin jostain reunasta sain viilua lähes puhki, mutta siistimpi se on silti kuin ennen.
Ahtaissa kulmissa sain hionnan onnistumaan parhaiten puutikkuun kierretyllä hiekkapaperilla, jota täristin kolmikulmaisella hiomakoneella.
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Retkeily/Keittio-ja-vesi/Sytykkeet-2000036712/- AiristonSeisoja
Totta, taidan jättää homman keväälle. Lämmintä säilytyspaikkaa ei ole. Kaikki tavarat on pois veneestä niin pölyt on helpompi siivota pois. Liikaa sotkua ja kamojen vekslaamista, jos nyt aloittaa. Kiitos vinkeistä!
- seppomartti
Kulmiin aika hyvin toimii Boschin pikkukolmiot 190 ja 80.
Teakiin olen käyttänyt Epifanes teakin ja rasvaisen puun erikoislakkaa. On 1 -komponenttista, lienee puuöljyjä ja hartsia sisältävä. Välimeren olouhteissa kestänyt ulkosalla 12kk/v. useita vuosia. 2- komponenttilakkaus teakiin ei ulkotiloissa ole minulta oikein onnistunut vaikka ohentelin. Muutaman vuoden näytti hyvältä ja sitten irtosi levynä. Swanien ja Balticien sisätilojen teakin lakkausta voi vain ihmetellä. - R33BlueEyes
Oma lakkaus onnistui ehkä sen takia niin hyvin, koska tein sen keväällä ja iltaisin. Ts. Lämpötila oli alhainen ja lakka (1K) kuivui hitaasti tasoittuen samalla hyvin. Mistään lakan irtoamisista tms. ei näkynyt mitään merkkejä. Mutta en tosiaankaan ollut oikomassa työvaiheista missään välisissä. Muistaakseni lueskelin jostain miten Swanien lakkaus tehdään ja yritin toimia samoin työvaihein. Huippulaadukas tasoittaja on tietysti tärkeä.
- seppomartti
Lakkaus iltaisin? Vanha perimätieto oli, että 1-2 tuntia ennen auringon laskua lopetetaan lakkaus suhteellisen kosteuden kasvaessa.
- MitaanTietamaton
seppomartti kirjoitti:
Kulmiin aika hyvin toimii Boschin pikkukolmiot 190 ja 80.
Teakiin olen käyttänyt Epifanes teakin ja rasvaisen puun erikoislakkaa. On 1 -komponenttista, lienee puuöljyjä ja hartsia sisältävä. Välimeren olouhteissa kestänyt ulkosalla 12kk/v. useita vuosia. 2- komponenttilakkaus teakiin ei ulkotiloissa ole minulta oikein onnistunut vaikka ohentelin. Muutaman vuoden näytti hyvältä ja sitten irtosi levynä. Swanien ja Balticien sisätilojen teakin lakkausta voi vain ihmetellä.Tuollaisesta pikkukolmiosta olen itsekin tykännyt. Sillä vaan puulle hiottaessa saa kulman toiseen reunaan paperin paksuisen uran helposti. Lisäksi kolmiopaperin reunat kuluu turhän äkkiä.
Mutta tuolla kun päristää irtopaperia puutikun kanssa pääsi tosi tarkkaan jälkeen. - R33BlueEyes
seppomartti kirjoitti:
Lakkaus iltaisin? Vanha perimätieto oli, että 1-2 tuntia ennen auringon laskua lopetetaan lakkaus suhteellisen kosteuden kasvaessa.
1.5. aurinko laskee Helsingissä klo 21:20. Ts. jos aloittaa klo 18 ja on valmis 19:30, kuten itse tein pitäisi olla selvillä vesillä. Veneen sisällä ei tosin lämpötila todennäköisesti laske yhtä nopeasti kuin kannella. Myös pohjaremontin yhteydessä huomasin ettei auringon lämmittämä runko ole hyvä tasaisen pinnan aikaan saamiseksi. Epoksit kuivuivat liian nopeasti ja pinta ei ehtinyt tasaantua.
- yksitapa
Omassa veneessäni (SW311) edellinen omistaja oli hionut vanhan lakkauksen pois ja käsitellyt vain tiikkiöljyllä. Nyt käsittelen puuosat keväisin tiikkiöljyllä kostutetulla kankaalla ja hyvältä näyttää. Homma sujuu nopeasti ja voi tehdä vaikka kylkien vahauksen lomassa kun odottelee vahan kuivumista. Jos pinnat ovat kuluneet voi
ennen öljyämistä käsitellä Hempelin Teak restorer:illa. Kannattaa lakata. Jos nyt on "kiire" vedä vain kevyt hionta ja yksi kerros lakkaa "suojaksi" niin, että pinta ei enää enemmän ota nokkiinsa ja tee talven aikana kunnollinen putsaus.
Rikkinäiset halkeilleet ja tummuneet kohdat kannattaa ottaa auki kuumailmapuhaltimella ja skraballa, sitten varovainen hionta 120-180 laikalla ja varoa hiomasta pintaa puhki. Epäkesko isoille pinnoile ja kolmiomainen pienille. Yllättävän tehokas ja hyvä on ollut tuo mirkan käsihiontasetti. Siihen saa abranet verkon paikoilleen ja haukkaa todella hyvin. Tänä vuonna en itse käyttänyt Feiniä ollenkaan, vaan vetelin tuolla kaikki ahtaat paikat.
http://www.heater.fi/fi/catalogsearch/result/?q=käsihionta
Lakkoja olen kokeillut itse ihan kaikki läpi. Epifanes kausi on nyt menossa päällä. Nautorillakin käyttävät noita. Ensin alle Rapidcoatia muutama kerros
http://www.heater.fi/fi/epifanes-rapidcoat-pikalakka-750ml.html
Ja Rubbed efectiä kerta kaks perään.
http://www.heater.fi/fi/epifanes-rubbed-effect-lakka-1l.html
Muista ohentaa lakkaa olosuhteiden mukaan ja osta HYVÄ pensseli.- Komposiittipaneelia
kaikki puuosat kannattaa vaihtaa puun näköisiin komposiitteihin/muoviin. painoa säästyy ihan sikana,ei haalistu,kestää vettä jne jne :D
- seppomartti
"Painoa säästyy sikana": Yli 12m purjeveneessä painoa säästyy 80-100kg jos khayafaneeri korvataan vaahdolla, mikä on puuviilulla pinnotettu. Hintaa tulee materiaaliin lisää 2-3000€. Siitä voi arvioida kannattaako..
- AiristonSeisoja
Juu ja sunwindiä tässä ehostetaan. Kyllä purjehdusominaisuuksien parantaminen pitää aloittaa jostain muusta kuin painon vähentämisestä. Oma ajatus pitkällä aikavälillä on veneen vaihtaminen.
- AiristonSeisoja
Mitä sitä oikeastaan sisustamaan ollenkaan. Tehdään sunwindistä kilparaaseri purkamalla sisusta kokonaan :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1739933Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523275Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja483041- 632764
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012135- 1142093
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251963Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä641576Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121326Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221286