Luottotiedot takaisin...kestää ja kestää.

Yhteiskuntakelvoton

Viimeiset velat ulosottoon sain maksettua maaliskuussa 2014. Nyt ku tarkistin luottotiedot niin vielä löytyy 5 merkintää, joista vanhimmat vuodelta 2012 ( ne kaks merkintää poistuu tosin tässä kuuss). Viimeinen merkintä poistuu vasta maaliskuussa 2018 ja kestää ties kuinka kauan kun luottotiedot palautuu. Jostain luin/kuulin, että 2vuotta kun on ollu vouti tyhjä saa luottotiedot takas...se on paska puhetta se. Tuossa on yks kaveri kellä on vielä paljon maksamatta, mutta on velkasaneerauksessa. On kuulemma 2vuotta vielä maksettavaa ja sitten on velat maksettu ja luottotiedot heti takas. Me saadaan siis luottotiedot takas suunnilleen samaan aikaan vaikka mä oon ollu velaton kaks vuotta ja sillä on vielä velkaa kaks vuotta. Eikö noita merkintöjä saa poistettua nopeemmin.

39

4590

Vastaukset

• Mitään en kyllä ala velaks ostaan ku luottotiedot saan takas, mutta helpottas se muutamia asioita...esim. vakuutukset, puhelinliitymä yms. Ennen kaikkea ei tarvis aikuisen ukon maksella ostoksia electronilla.

• Avaa tili S-pankkiin, sieltä saa luottotiedotonkin nettipankkitunnulset sekä Visa Debit online- kortin joka varmentaa aina. Mutta sitten ei tarvitse enää käyttää korttia jossa lukee electron.

• Niin Aktiakin antoi minulle Visa Debit online -kortin ja kappas vaan, kortissa lukee kuitenkin Visa Electron.

• Mitä helvettiä??? Ei tarvis aikuisen ukon maksella electronilla? Aika moni maksaa, esim pihit ihmiset ja minäkin ihan siksi ettei tili voi ylittyä.
        Tiedät varsin hyvin että kaikki puhelinliittymät ja vakuutukset saat, ihan jokaisen, kunhan isket rahaa pöytään eli maksat etukäteen vakuusmaksun. Jollei sinulla ole siihen varaa, en suosittele visa electronin vaihtamista mihinkään.

• että 2030 sat luottosi takaisin ja ei ole luottoa kaikille luotonantajille.

• Kyllä ne 2018 tulee takas, mutta on siihen vielä aikaa. Eikös tuo debit oo ihan sama ku electron, mutta eri nimi.

• Luulen että ero debitin ja electronin välillä siinä, että electron tekee aina joka tapahtumassa livenä saldotarkistuksen, että tilillä on riittävästi rahaa maksuun ja debitistä tämä varmennus puuttuu, tai on vain isommissa summissa.

Periaatteessa debitin voisi siis vetää miinuksille, kun taas electronia ei.

• lakiekonomi kirjoitti:

Luulen että ero debitin ja electronin välillä siinä, että electron tekee aina joka tapahtumassa livenä saldotarkistuksen, että tilillä on riittävästi rahaa maksuun ja debitistä tämä varmennus puuttuu, tai on vain isommissa summissa.

Periaatteessa debitin voisi siis vetää miinuksille, kun taas electronia ei.

En saanut nordealta debittiä koska maksuhäiriöitä, juuri eilen soitin sinne. Nordean Electronissa ei ole lähimaksuominaisuutta ja siksi halusin vaihtaa...no eipä onnistunut. Onneksi on s-pankin DEBIT kortti jossa on lähimaksu, pitänee sinne siirrellä sitten osa rahoista.

• Ei niitä saa poistettua, mutta niihin voi velkoja ilmoittaa merkinnän, että ne on maksettu ne velat. En sitten tiedä onko siitä mitään iloa mainitsemissasi asioissa (vakuutukset, puhelinliittymät ym.), kun ne merkinnät kumminkin siellä on sen tietyn ajan. Tietojen tarkastelija saa vain samalla infon, että velat on hoidettu pois, jos niissä se merkintä on.

• No herranjestas. Ne on siellä sen tietyn ajan jonka jälkeen ne POISTUU ja mun tapauksessa tän yhden merkinnän poistumiseen menee 4 vuotta. Tiedot on siis ihan luottotietorekisteristä. Sen jälkeen ei palveluntarjoja niitä aiellä enää nää...nimenomaan puhliittymät ym pikkujutut. En mitään talolainaa oo ottamassakaan ja pankeista en tiedä kauan tai miten ne nämä merkinnät näkee.

• Ne herttileeri anteeksi kun unohdin itsestäänselvyyden mainita, että eivät poistu YHTÄÄN AIKAISEMMIN, vaikka olisikin velkansa maksanut. Reffin voi ilmoittaa, mutta se vaan näkyy merkinnän vieressä, että velka on maksettua, ei poista sitä merkintää (yhtään aikaisemmin).

• Hei sori joo. Mun moka, samasta asiasta puhuttiin. Eli ei niitä merkintöjä aikasemmin pois saa, mutta poistuu sitten ku aika on. Luin liian nopeesti ja miettimättä sun tekstin.

• Joo noinhan se menee, sulla on varmaankin varattomuusmerkintä tullut juuri ennen viimeistä velkojen maksua, se meinaa sitä että merkintä on 4 vuotta (3+1)

Ei siis asiassa mitään ihmeellistä vaan iah normi käytäntö

• Mut on todettu varattomaks kerran ja siitä on aikaa yli 15 vuotta. Toistakymmentävuotta oon ollu kokoajantöissä ja saanu nyt siis 2vuotta sitten velat kuitattua ja vielä joutu siis melkein saman verran odottaan että merkinnät poistuu

• Olet saanut maksuhäiriömerkinnän ennen maksujen loppumista, ei tuossa muuta selitystä ole. Yleensä se tallennusaika on 3 vuotta

"Maksuhäiriömerkinnän voimassaoloaikana tulee uusi maksuhäiriömerkintä -> Aikaisemmin tulleen maksuhäiriömerkinnän tallennusaika piteneen neljään vuoteen."

• oletko kokeillut sitä että joku tilaisi sinun luottotietosi . voi näyttää silloin puhtaalta !

• Mut on todettu varattomaksi 1970-luvulla ja olen sitä edelleen.

• Allekirjoitettu, mutta yli 46 tuhatta allekirjoitusta vielä tarvitaan :/

• Säälittävää, ei tule ikinä menemään läpi.

• fjkrkremrmöö kirjoitti:

Säälittävää, ei tule ikinä menemään läpi.

Mun luottotiedot palutuu kun "potkasen tyhjää". Minulla ei ole ollut koskaan luottotietoja eikä tule.
        Sitä ennen en osta mitään luotolla tai velaksi. En siis ole hyödyttämässä tätä maata millään tavoin. Ja meitä on 400.000.

• Periaatteessa saat ostettua käteisellä enemmän tavaraa kuin luotolla, koska et maksa korkokuluja ollenkaan.

• fjkrkremrmöö kirjoitti:

Säälittävää, ei tule ikinä menemään läpi.

Mikä on säälittävää siinä ettei ollut vanhempia nuorena opastamassa ja päädyin hyvään seuraan ja pikavipit tuhosivat kaiken? Mitä säälittävää siinä on että haluan perustaa nyt perheen ja ostaa asunnon mutten saa lainaa luottotietojen takia? Itse olet säälittävä kapeakatseinen otus.

• En tunne asiaa sen kummemmin, mutta mulla oli ulosottoja n. 30 000€ kun möin omaisuuttani joka oli ulosottomiehen haltuunottamaa.

Ennenkuin kauppa pystyttiin tekemään pankissa, niin ulosottomieheltä tarvittiin lupa kauppaan joka tuli kun olin siirtänyt rahat ulosottomiehelle ja lähettänyt kuitin varmistukseksi.

Noin vuosi tuon jälkeen menin hakemaan luottorekisteritietojani Suomen asiakastieto oy:stä, ja ihmettelin kuinka raportissa näkyy lista perittävistä joiden piti olla maksettu. Virkailija sanoi että mikäli olet nuo maksanut, niin vika voi olla ulosotossa.

Soitin ulosottoon, ja sieltä vahvistettiin että vika on heidän ja asiakastiedolla on vanhentunutta tietoa heidän ilmoittamanaan, eli sen listan mukaan yli 50 000€. Ulosotosta ilmoitettiin asiakastietoon saman tien ettei minulla ole mitään rästissä.

Seuraavana päivänä luottotietorekisterini oli puhdas.

• Ei minulla vaan noin toiminut. Vuosi sitten kaikki maksettu ja rekisteriin ilmoitettu, näkyy vaan että maksettu, yritän perustaa elämääni nuoruuden mokailujen jälkeen ostamalla mieheni kanssa asunnon ja lainaa ei herunut kun luottotiedoissa merkintä näkyy. :/

• Outsider5 kirjoitti:

Ei minulla vaan noin toiminut. Vuosi sitten kaikki maksettu ja rekisteriin ilmoitettu, näkyy vaan että maksettu, yritän perustaa elämääni nuoruuden mokailujen jälkeen ostamalla mieheni kanssa asunnon ja lainaa ei herunut kun luottotiedoissa merkintä näkyy. :/

Minä en ainakaan edes yritä saada luottotietojani puhtaaksi. Maksan perintätoimistoille laskuistani yhden sentin joka kuukausi. Saavat sitten tehdä sillä mitä haluavat.
        En maksa koskaan velkojani takaisin. Tykkäätte mitä haluatte. Enkä tee töitäkään. Elän sossun tuilla ja asumistuilla. Muuta mukavaa sitten keksin, milloin mitäkin.
        Ja meitä on 400.000.

• Outsider5 kirjoitti:

Ei minulla vaan noin toiminut. Vuosi sitten kaikki maksettu ja rekisteriin ilmoitettu, näkyy vaan että maksettu, yritän perustaa elämääni nuoruuden mokailujen jälkeen ostamalla mieheni kanssa asunnon ja lainaa ei herunut kun luottotiedoissa merkintä näkyy. :/

UMV:t yms saattaa poistua. YVK ja SVK merkintöihin tulee vain se referenssimerkintä viereen, että on maksettu. Poistuvat kokonaan sitten ajallaan.

• askdfhobijlksdz kirjoitti:

UMV:t yms saattaa poistua. YVK ja SVK merkintöihin tulee vain se referenssimerkintä viereen, että on maksettu. Poistuvat kokonaan sitten ajallaan.

UMV ei todellakaan poistu ennen kuin aika tulee, se on vakavin merkintä.

• dgjhjdh kirjoitti:

UMV ei todellakaan poistu ennen kuin aika tulee, se on vakavin merkintä.

No, sekin riippuu ulosotosta ja tilanteesta. Sen verran olen työssäni noita ihmisten luottotietoja ja tapauksia käsitellyt, että tiedän että ulosottomies niitäkin on poistattanut asiakastiedosta kun kaikki velat on maksettu esim. kerralla ja jäljelle on jääneet sitten pelkkä rivi YVK-merkintöjä reffeineen.

• digiibombaaaa kirjoitti:

No, sekin riippuu ulosotosta ja tilanteesta. Sen verran olen työssäni noita ihmisten luottotietoja ja tapauksia käsitellyt, että tiedän että ulosottomies niitäkin on poistattanut asiakastiedosta kun kaikki velat on maksettu esim. kerralla ja jäljelle on jääneet sitten pelkkä rivi YVK-merkintöjä reffeineen.

Siis voiko tosiaan ulosotosta joku raportoida asiakastiedolle esim. aiheettomasta UMVstä? Onko aidosti kokemusta? Minulla nimittäin oma käsittelijäni UOssa ihmetteli että miksi edellinen käsittelijä oli edes laittanut UMVt.. kaikki tosiaan maksettu yhtä yvktä lukuunottamatta ja sekin hoituu tämän kuun lopussa. Voisitko kertoa hieman tarkemmin jotta voin taas välittää tiedon omalle käsittelijälleni.. Itselläni se tilanne että ns. tuorein velka josta on merkintä on vuodelta 2009 ne ovat vain pyörineet ja tullut uusia merkintöjä joista tuorein 2014 eli poistuu kyllä ensi kesänä.. Mutta hienoa olisi jos nämä voi tosiaan oikaista..

• Väsynyt2017 kirjoitti:

Siis voiko tosiaan ulosotosta joku raportoida asiakastiedolle esim. aiheettomasta UMVstä? Onko aidosti kokemusta? Minulla nimittäin oma käsittelijäni UOssa ihmetteli että miksi edellinen käsittelijä oli edes laittanut UMVt.. kaikki tosiaan maksettu yhtä yvktä lukuunottamatta ja sekin hoituu tämän kuun lopussa. Voisitko kertoa hieman tarkemmin jotta voin taas välittää tiedon omalle käsittelijälleni.. Itselläni se tilanne että ns. tuorein velka josta on merkintä on vuodelta 2009 ne ovat vain pyörineet ja tullut uusia merkintöjä joista tuorein 2014 eli poistuu kyllä ensi kesänä.. Mutta hienoa olisi jos nämä voi tosiaan oikaista..

En oikein ymmärtänyt mikä tilanteesi on. Jos merkinnät ovat tulleet varattomuusesteen myötä, niin ei niitä poisteta tai ilmoiteta reffiä ennen kuin ovat kokonaan maksetut. Silloinkin lienee ulosottomieskohtaista, että poistuuko UMV vai mitä sille tapahtuu. Merkintöjen aiheettomuuteen en taas voi ottaa mitään kantaa tuntematta tapausta sekä sinun että ulosoton näkökulmasta. Joskushan on niin, että vaikka makselee ulosottoon säännöllisesti, saattaa joku velka palautua velkojalle UMV-merkinnän saattelemana, jos sille ei ole kertynyt jako-osuutta. Näistä ulosoton kohdistamisjärjestyksistä kannattaa kuitenkin kysellä ihan suoraan sieltä omasta ulosotosta.

• digiibombaaaaa kirjoitti:

En oikein ymmärtänyt mikä tilanteesi on. Jos merkinnät ovat tulleet varattomuusesteen myötä, niin ei niitä poisteta tai ilmoiteta reffiä ennen kuin ovat kokonaan maksetut. Silloinkin lienee ulosottomieskohtaista, että poistuuko UMV vai mitä sille tapahtuu. Merkintöjen aiheettomuuteen en taas voi ottaa mitään kantaa tuntematta tapausta sekä sinun että ulosoton näkökulmasta. Joskushan on niin, että vaikka makselee ulosottoon säännöllisesti, saattaa joku velka palautua velkojalle UMV-merkinnän saattelemana, jos sille ei ole kertynyt jako-osuutta. Näistä ulosoton kohdistamisjärjestyksistä kannattaa kuitenkin kysellä ihan suoraan sieltä omasta ulosotosta.

Siis minulla on tällä hetkellä yksi yvk merkintä, jossa ei ole ref merkintää, loput 10 merkintää ovat UMV merkintöjä joissa kuitenkin on se ref merkintä. :) Ja vuonna 2018 poistuu viimeinen UMV merkintä.

Ulosottovirasto on ollut erittäin avulias ja auttanut. Oikeastaan ainut joka on kohdellut kuin ihmisenä tässä kaikessa. Suomen asiakastieto on taas sitten aivan eri tarina. En oikein saa mitään tolkkua.. Kun olen ollut siinä käsityksessä että jos esimerkiksi on UMV merkintöjä jotka maksetaan, niin eikö ne niiden rekisteröintiaika lyhene? Tai aina kun maksaa vanhimman niin tuoreimman pitoaika lyhenee. Mielestäni siis minulla olisi pitänyt poistua kaikki merkinnät nyt, lukuunottamatta siis tuota YVK;ta vielä.

Saan sieltä vain tympeitä vastauksia ilman päätä ja häntää...

• Noista Ref-merkinnöistä on hyötyä siellä eli kannattaa kyllä merkkauttaa ne. Itse hain asuntolainaa 130 000 ja sain jopa kahdesta pankista tarjouksen mutta nuo pankit vaati että merkkautan reffit ennen kuin lainahakemusta voidaan käsitellä. Hain siis yksin. Muita lainoja en kyllä tule ottamaankaan

• Terve , mistä pankista tarjoukset tuli

• Ei Electron-kortit ole kaikille pakollisia. Yksi vissi etu siinä on aina se että jos on huono maksupää tai et viitsi pannsa luttokorttien ostoja ylös, niin tämähän auttaa ihmistä pysymässä budjetissa.
        Minulla on molemmat, sekä luotto,- että elektron.

• ei jumalauta kehtaa maksaa electronilla, ite ainakin kehtaan menin kauppaa jos ostin 700€ töllön kortilla niin kyllä siinä muutkin jos näkee niin ainakin tietää että ukolla on rahaa tilillä!se on ihan saatanan sama onko debit tai electron kortti

• No en ole kyllä moisia asioita miettinyt vaikka minulla on luottotiedot ,kortissa on debit ja sillä ei voi ylittää tiliä sekä sirukortilla ei voi maksaa,minusta on parempi näin varmuuden päälle.

Älkää hyvät ihmiset tehkö vahingossa velkaa liikaa ainakaan.

• Just sain maksetuksi kaikki pois uo:ta. Merkinnät näkyy vielä 6/2020 asti. Merkintöjen kestoaika lyheni vuodella, kun sain viimesen suorituksen tehtyä. Se on oikeestaan hyvä, että merkinnät säilyy hetken, niin saa rauhassa asiaa pureksia, eikä ole ottamassa samantien uuttaa velkaa.

• Lähtikö kaikista merkinnöistä vuosi pois vai pelkästään siitä mikä on viimeisimpänä tullut?

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uuden henkilötunnuksen koodi

Puuhaillaan uutta henkilötunnusjärjstelmää josta tavan taallaaja ei voi päätellä yhtään mitään. Vastaavasti koodien lukuoikeus ja tiedonpurku tulee ol
      Maailman menoa
      161
      3405
    2. Muut maat tiukentaa korona toimia, suomi ei

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006643856.html Miksi suomessa taas odotetaan että tartunnat räjähtää. Jo nyt helsingissä enemmän tartuntoja kuin O
      Maailman menoa
      242
      2999