Unilääke pitkäaikaiskäyttöön

Uneton

Mikä olisi hyvä unilääke pitkäaikaiskäyttöön.
Poden mm lievää depressiota ja kokeillut mm remeronia, mutta se ei minulle sopinut. Näin painajaisia ja luissa tuntui kipua. Käytin myös aikani zopiklonia, mutta lääkärit eivät niitä vuosikausia kirjoita. Ilman lääkettä nukahdan vasta aamulla kun normaalit ihmiset lähtevät töihin ja nukun max 4 tuntia. Eli kaipaan vinkkejä lääkkeestä, jota lääkärit antavat pitkäaikaiseen käyttöön, mutta samalla tehokasta, jonka teho säilyy ainakin viikkoja.

14

11747

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Judd

Miten niin eivät kirjoita?

Minulla on ollut jo 12 vuoden ajan resepti Imovanea ja sittemmin sen halpisversiota Zopiclonea varten. Kesäaikaan en tarvitse lääkkeitä, mutta heti syyspimeiden tultua ovat nukahtamislääkkeet tarpeen. Saan aina reseptin vuodeksi kerrallaan ja siitä jää aina reilusti käyttämättä.

Ja selvennykseksi: kyseessä ei suinkaan ole aina yksi ja sama lääkäri, vaan reseptin uusii milloin työterveys-, terveyskeskus- tai mikä tahansa lääkäri yksityisellä lääkäriasemalla tai sairaalassa. Totta kai ihmisen on saatava lääke jonka tarvitsee, sitä varten ne ovat olemassa!

• uneton

Olipa hauska lukea,että joku toinenkin on käyttänyt unilääkettä pitkään. Minusta unilääkkeiden käyttöä moralisoidaan ja halveksitaan tarpeettomasti. Jos lääke helpottaa elämää ilman merkittäviä haittavaikutuksia, niin miksei niitä voisi käyttää?
        Tosiasia on kuitenkin se, että toleranssi kasvaa hiljalleen.

• aina uneton

Sitä minä ihmettelen millä perusteella te oikein saatte pitkä-aikaiskäyttöön nukahtamis lääkkeitä
        ja miltä lääkäriltä.

Minä en saa mistään täältä Hesasta terveyskeskus ei kirjoita mitään käskevät vaan ulkoilla.

Yksityiset lääkäriasemat jotka kaikki on nykyään Hesassa melkein kaikki saman ketjun omistuksessa joko Mehiläinen tai Diacor ottavat 41 Euroa ja kirjoittavat vain 10 Tenox ei enempää väittävät vaan että on yhteinen sopimus ettemme kirjoita kuin vähäisiä määriä.Tulee sika-kalliiksi hoitaa unettomuutta noidenkautta.

Haagan lääkäriasema siellä aivan hullu lääkäri kieltäytyy kirjoittamasta mitään V---tuilee vaan sama on Kannelmäen lääkärikeskus ja Dextra munkkiniemi ei kirjoita myöskään kuin pari kertaa vuodessa ei kolmatta kertaa samalle henkilölle.

Siinähän ne kaikki Hesan lääkäriasemat olikin siis missä kaupungissa tai millä perusteella ne niitä nukahtamislääkkeitä oikein kirjoittaa pitkä-aikaiskäyttöön.

Minä en ainakaan saa kuin kalliilla rahalla pari kertaa kuussa pitäis maksaa 41€ yksityiselle ja se on liian kallista että halvemmaksi tulee jo valvoa.

• medicin
        aina uneton kirjoitti:

Sitä minä ihmettelen millä perusteella te oikein saatte pitkä-aikaiskäyttöön nukahtamis lääkkeitä
        ja miltä lääkäriltä.

Minä en saa mistään täältä Hesasta terveyskeskus ei kirjoita mitään käskevät vaan ulkoilla.

Yksityiset lääkäriasemat jotka kaikki on nykyään Hesassa melkein kaikki saman ketjun omistuksessa joko Mehiläinen tai Diacor ottavat 41 Euroa ja kirjoittavat vain 10 Tenox ei enempää väittävät vaan että on yhteinen sopimus ettemme kirjoita kuin vähäisiä määriä.Tulee sika-kalliiksi hoitaa unettomuutta noidenkautta.

Haagan lääkäriasema siellä aivan hullu lääkäri kieltäytyy kirjoittamasta mitään V---tuilee vaan sama on Kannelmäen lääkärikeskus ja Dextra munkkiniemi ei kirjoita myöskään kuin pari kertaa vuodessa ei kolmatta kertaa samalle henkilölle.

Siinähän ne kaikki Hesan lääkäriasemat olikin siis missä kaupungissa tai millä perusteella ne niitä nukahtamislääkkeitä oikein kirjoittaa pitkä-aikaiskäyttöön.

Minä en ainakaan saa kuin kalliilla rahalla pari kertaa kuussa pitäis maksaa 41€ yksityiselle ja se on liian kallista että halvemmaksi tulee jo valvoa.

En ole vielä tavannut lääkäriä joka EI kirjoittaisi. Terveyskeskuksessa yleinen tapa on kirjoittaa resepti iteroituna, elikkä voit esim. nukahtamislääkkeitä hakea kerralla 30kpl,ja 30 päivän päästä saat taas 30kpl. Yleensä iteroidaan neljäksi kuukaudeksi.Eli sinun täytyy uusia resepti joka 4.kuukausi. Yksityispuolella on tapana kirjoittaa automaattisesti 100kpl kerralla. Tietenkin vaikuttaa suuresti kuinka esiinnyt ja keskustelet lääkärille.
        Ei sinne pidä mennä "olisiko mitenkään mahdollista" tyylillä. Lääkärin ammatti on palveluammatti. Sinun täytyy käyttäytyä sen mukaisesti. Sinulla on lupa VAATIA lääkäriltä mitä haluat. Jos joku yksityispuolen lääkäri ei lupaa kirjoittaa 10kpl enempää esim. nukahtamislääkkeitä kerro lääkärille ettet myöskään maksa käyntiäsi, koska käynnistä ei ollut sinulle mitään apua.

• myös uneton
        uneton kirjoitti:

Olipa hauska lukea,että joku toinenkin on käyttänyt unilääkettä pitkään. Minusta unilääkkeiden käyttöä moralisoidaan ja halveksitaan tarpeettomasti. Jos lääke helpottaa elämää ilman merkittäviä haittavaikutuksia, niin miksei niitä voisi käyttää?

jos annos pysyy samana,ei ole mitään hätää.Syöhän ihmiset lääkkeitä muihinkin sairauksiin!!

• Unta kaaliin
        myös uneton kirjoitti:

jos annos pysyy samana,ei ole mitään hätää.Syöhän ihmiset lääkkeitä muihinkin sairauksiin!!

Ihanaa, kun olen päässyt unettomuuskierteestä eroon unilääkkeitten avulla!!!!!! Kohdallani toleranssi ei ole kasvanut ja olen käyttänyt jo 4 vuotta lyhytvaikutteisia nukahtamislääkkeitä.

On syytä muistaa, että vuosien unettomuusvaiva aiheuttaa ennenaikaisia kuolemia, kun sydän ei kestä. Monesti unettomuuden syy löytyyä tästä hullusta yhteiskunnasta, kun vaaditaan vuorotyötä, mahdottomia työrupeamia, liian suuria vastuita tai kiireistä työtahtia. Ihminen ei itse välttämättä valitse näitä tilanteita ja kuitenkin unettomuudesta syytetään, että oma vika. Iso osa ihmisestä tarvitsee illalla rauhoittumisajan ennen nukkumaan menoa, mutta annetaanko tähän mahdollisuus, jos työt jatkuvat iltakymmeneen asti?

Toinen ihmetyksen aiheeni on, että miksi unilääkkeet usein evätään ja tyrkytetään psyykelääkkeitä, vaikkei olisi masennuksesta kyse?

• aina uneton
        medicin kirjoitti:

En ole vielä tavannut lääkäriä joka EI kirjoittaisi. Terveyskeskuksessa yleinen tapa on kirjoittaa resepti iteroituna, elikkä voit esim. nukahtamislääkkeitä hakea kerralla 30kpl,ja 30 päivän päästä saat taas 30kpl. Yleensä iteroidaan neljäksi kuukaudeksi.Eli sinun täytyy uusia resepti joka 4.kuukausi. Yksityispuolella on tapana kirjoittaa automaattisesti 100kpl kerralla. Tietenkin vaikuttaa suuresti kuinka esiinnyt ja keskustelet lääkärille.
        Ei sinne pidä mennä "olisiko mitenkään mahdollista" tyylillä. Lääkärin ammatti on palveluammatti. Sinun täytyy käyttäytyä sen mukaisesti. Sinulla on lupa VAATIA lääkäriltä mitä haluat. Jos joku yksityispuolen lääkäri ei lupaa kirjoittaa 10kpl enempää esim. nukahtamislääkkeitä kerro lääkärille ettet myöskään maksa käyntiäsi, koska käynnistä ei ollut sinulle mitään apua.

Et ainakaan ole Helsingistä mistähän kaupungista lienee kyse.

Helsingin terveyskeskus ei kirjoita nukahtamislääkkeitä jo Marian sairaalan terveyskeskuksen vastaanottotiskillä on lappu jossa lukee -emme kirjoita rauhoittavia eikä unilääkkeitä.

Helsingissä kun soittaa oman alueen terveyskeskuksen ajanvaraukseen siinä joutuu sairaanhoitajalle selittää käynnin syytä jos sanoo nukahtamislääke resepti niin vasta kysymys -kauanko olette jo käyttäneet jos sanoo että jonkun aikaa suositellaan käytön lopettamista jos sanoo ettei ole käyttänyt vaan tilapäinen unettomuus-sanotaan vaan, ulkoilkaa.

Yksityiset ei tosissaan Helsingissä enää kirjoittele Tenox:ia kuin 10kpl ja silloin kerran oli pakko ottaa ja maksaa 41€ respasta kun oli perjantai ja pelkäsin viikonlopun valvomista.

Virosta olen nykyään hakenut sieltä saa vielä selittelemättä suoraan 40 kpl muttei siellä ole Tenox:ia eikä Normisonia vaan Dormicum:ia ja se on aivan hulluksi tekevää lääkettä niinkuin Nitrazepam-Ratiopharm joka tekee tosi tolhoksi.

Stinoctia saa ja Imovanea vaikkei ne niin hyviä olisi kuin Tenox/Normison mutta täytyy tyytyä niihin kun ei Suomesta saa kuin v-tuilua lekurilta.

Ei onnistu sanoa yksityis lääkärille ettei maksa kun ei kerran saa sitä mitä haluaa lekuri vastaa kyllä teidän täytyy lääkärissä käynti maksaa ja on oma asianne jos ei resepti käy.

Näin kävi Hakanienmen ympyrätalon lääkäriasemalla.Otin laskun jätin respan ja kävelin kassan ohi maksamatta ja ei ole perästä kuulunut.

• outoa
        aina uneton kirjoitti:

Helsingin terveyskeskus ei kirjoita nukahtamislääkkeitä jo Marian sairaalan terveyskeskuksen vastaanottotiskillä on lappu jossa lukee -emme kirjoita rauhoittavia eikä unilääkkeitä.

Helsingissä kun soittaa oman alueen terveyskeskuksen ajanvaraukseen siinä joutuu sairaanhoitajalle selittää käynnin syytä jos sanoo nukahtamislääke resepti niin vasta kysymys -kauanko olette jo käyttäneet jos sanoo että jonkun aikaa suositellaan käytön lopettamista jos sanoo ettei ole käyttänyt vaan tilapäinen unettomuus-sanotaan vaan, ulkoilkaa.

Yksityiset ei tosissaan Helsingissä enää kirjoittele Tenox:ia kuin 10kpl ja silloin kerran oli pakko ottaa ja maksaa 41€ respasta kun oli perjantai ja pelkäsin viikonlopun valvomista.

Virosta olen nykyään hakenut sieltä saa vielä selittelemättä suoraan 40 kpl muttei siellä ole Tenox:ia eikä Normisonia vaan Dormicum:ia ja se on aivan hulluksi tekevää lääkettä niinkuin Nitrazepam-Ratiopharm joka tekee tosi tolhoksi.

Stinoctia saa ja Imovanea vaikkei ne niin hyviä olisi kuin Tenox/Normison mutta täytyy tyytyä niihin kun ei Suomesta saa kuin v-tuilua lekurilta.

Ei onnistu sanoa yksityis lääkärille ettei maksa kun ei kerran saa sitä mitä haluaa lekuri vastaa kyllä teidän täytyy lääkärissä käynti maksaa ja on oma asianne jos ei resepti käy.

Näin kävi Hakanienmen ympyrätalon lääkäriasemalla.Otin laskun jätin respan ja kävelin kassan ohi maksamatta ja ei ole perästä kuulunut.

Ompa erikoista suhtautumista siellä helsingissä.Jos ei saa nukuttua, niin siihen on saatava lääke jolla nukkuu,ei ihminen kauan jaksa unettomuutta,nukkuminen on tosi tärkeää!!

• Judd
        uneton kirjoitti:

Jos pelkää toleranssin kasvua, eräs lääkärini ehdotti kahden unilääkkeen käyttöä rinnakkain, esim. vuoroviikoin. Ideana tietenkin se, että kun lääkkeissä on eri vaikuttava aine, kumpaankaan ei pääse "tottumaan" liikaa.

Itselläni ei kyllä koko 12 vuoden aikana ole ilmennyt minkäänlaista toleranssin kasvua, annos on ollut alusta asti sama ja vaikutus samoin.

• Judd
        aina uneton kirjoitti:

Minä asun ja elän Helsingissä, enkä minäkään ole vielä kertaakaan törmännyt lääkäriin joka EI kirjoittaisi.

• kuin Juddilla
        Judd kirjoitti:

Minä asun ja elän Helsingissä, enkä minäkään ole vielä kertaakaan törmännyt lääkäriin joka EI kirjoittaisi.

Asun Helsingissä ja juuri tänään kävin lääkärissä,reseptissäni on nyt sitten 20 mg:n Tenox C kappaletta,samoin Imovanea C kappaletta.
        Olen käynyt tällä samalla,yksityisellä tosin,lääkärillä jo yli 5 vuotta,joten silläkin lienee vaikutuksensa,eli kunnon asiakas/lääkärisuhde.Eli ei lääkäriltä toiselle "hyppimisiä".Lääkärini on psykiatri.
        Minä myöskin vuorottelen noiden kanssa ja pidän välipäiviä.

• maukka

unettomuuteen ei ole pitkävaikkuteista lääkettä mikä vaikuttais monta päivää,koska silloin olis mahdotonta pysyä hereillä myös päivällä,itse olen kärsinyt unettomuudesta jo 10 vuotta,ja lääkityksestä on todella ollut apu ainakin minulle,toiset läkärit selittää lääkkeen haitta vaikutuksista,ja toiset ovat sitä mieltä että ihmisen on nukkuttava 7-9 tuntia yössä,lääkkeillä tai ilman.minulla on onneksi lääkäri joka on hoitanut omaa asiaani jo vuosia,eikä koskaan ole ollut lääkkeen saamisen kans ongelmia,koska hän on ollut niin pitkään lääkärini,käytän zopinoksia ja tenoksia vuoro päivin,zopinoksia 2 7.5mg ja tenoksia 1 20mg.mutta jokaiselle ei sovi kaikki lääkkeet,minullekin haettiin oikeaa lääkitystä ainakin vuoden.että näin.vaatikaa lääkäriltä apua jos kärsitte unnettomuudesta,siihen teillä on oikeus.

• Minä

Sain ainakin Diacor lääkäriasemalta 100 kpl Tenoxia. Lääkäri kyllä lisäsi ettei pidä ottaa joka ilta!
      Olen tähän asti pärjännyt puolikkaalla, mutta joskus on kyllä ollut aikoja että on ollut pakko ottaa joka ilta!

• Anonyymi

Onhan tämä farssia, me, jotka emme saa unta, meidät leimataan melkein unilääkkeitten kaupustelikoiksi vaikka ainut toive olisi saa nukkua normaali yöuni. Minulle yksi lääkäri määräsi mielialalääkkeitä, niitä niin pieniä määriä, että piti murskata nuuskaksi ja sitten nuolla sormi. Vaikutus -0.ja aina sama virsi, hiihin tottuu... höpö höpö. Olen noin 30 vuotta käyttänyt (erinäisten taisteluitten jälkeen), mutta määrä ei suutentunut. Sanopa sydämen vajaatoiminnasta kärsivälle: et sinä mitään lääkettä tarvi, syö illalla kevysti ja liiku, ajattele kauniita, kyllä se siitä. Minullekin lekuri äsken sanoi, että kuin yhden yön valvot, niin eikö jo nukuta! Näin "syvältä" on ymmärrys lääkäreissä meitä potilaita kohtaan"; lääkäreillä itsellään on tehokkokkaammatt rohdot, niin voi meitä muita moralisoida.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      112
      1431
    2. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      88
      1287
    3. Palsta kysely..

Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott
      Sinkut
      134
      1028
    4. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      964
    5. aivan mieletön ikävä

paha olo 😥🫣 kaipaan sua 😔💔
      Ikävä
      39
      887
    6. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      71
      863
    7. Haluatko naimisiin kaivattusi kanssa?

Alttarille astelette
      Ikävä
      97
      857
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      75
      836
    9. Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa

Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.
      Ikävä
      53
      807
    10. Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun

Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että
      Ikävä
      39
      764
    Aihe