Konehuoneen sammutin?

Seafire

Uusissa veneissä lähes kaikissa on jokin sammutusjärjestelmä konehuoneessa.
Määrääkö jokin laki tämän sammuttimen tarkistamista? SPV:n katsastus näitä ei noteerata mitenkään. Ymmärsin, että jos valmistaja on tälläisen konehuoneeseen laittanut, niin se pitää myös olla kunnossa? Eli tarkastuttaa vuoden välein? Onko jollain varmaa tietoa?

19

1179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VastausLukutaitoiselle

      Jauhesammutin konehuoneessa varmistaa täyden tuhon, kun sitä käytetään. Jauhe nimittäin pilaa kaiken, mihin koskee. Eipähän jää sitten mitään epäselvää vakuutuksen suhteen.
      Vaahtosammutin on hellävaraisempi ja hankalampi koska silloin ei vaihdeta kaikkea.

      Jos moottori on käynnissä, niin sammuttimen sisältö menee suoraan imusarjaan virtauksen mukana. Se ei sammuta muuta kuin koneen jos edes sitä.

      Mutta jos on konepalo ja jos mootorin sammuttaa ennen sammuttimen käyttöä, voi sammuttimesta olla oikeasti hyötyä.

      Katsastusohjeessa lukee mitä tarvitaan, mitään muuta ei tarvita. Laki taas vaatii vain yhden tarkastetun sammuttimen.

    • seafire

      No ainahan nämä automaattiset sammuttimet on jotain muuta kuin jauhetta! jotain inertti kaasua tai CO2. Totta että vesivahdit kyselevät vain yhtä sammutinta, mutta jostain suunnittelu kategoriasta tämä sammutusjärjestelmän vaatimus tulee ja pitääkö omistajan pitää se huollettuna jatkossakin, sitä mä kysyin.

      • Lueedesesite

        En usko, että konehuoneessa käytetään co2 eikä varmasti käytetä haloneja.
        Et taida olla harkitsemassa mitään aikuisten oikeasti, kun et tiedä mistä puhutaan.


      • mvevp
        Lueedesesite kirjoitti:

        En usko, että konehuoneessa käytetään co2 eikä varmasti käytetä haloneja.
        Et taida olla harkitsemassa mitään aikuisten oikeasti, kun et tiedä mistä puhutaan.

        Nimenomaan konetilan sammuttimet on co2 sammuttimia. Myös ammattikäytössä.


      • Hallooo

        Esimerkiksi Kultaranta 2 veneessä on venäläinen ihmekranaatti. Co2 toimii vain, jos moottoreissa on automaattipysäytys. Muuten kaasu menee moottorin läpi hiukan nikotellenmitä ihmettä oikeasti kuvittelet asentavasi busteriisi????


      • fkdspfouii
        Hallooo kirjoitti:

        Esimerkiksi Kultaranta 2 veneessä on venäläinen ihmekranaatti. Co2 toimii vain, jos moottoreissa on automaattipysäytys. Muuten kaasu menee moottorin läpi hiukan nikotellenmitä ihmettä oikeasti kuvittelet asentavasi busteriisi????

        Kyllä se kone sammuu kun konetilaan laukaistaan co2 kaasua. Happiloppuu pyörryttää.


      • Rastafouli
        fkdspfouii kirjoitti:

        Kyllä se kone sammuu kun konetilaan laukaistaan co2 kaasua. Happiloppuu pyörryttää.

        Ei sammu.
        Oliko perustelu yhtä hyvä kuin sinulla?


      • mnmnmnmnmm
        Rastafouli kirjoitti:

        Ei sammu.
        Oliko perustelu yhtä hyvä kuin sinulla?

        Kyllä se sammuu, kun happi loppuu.


      • MikäMikäMaa1
        mnmnmnmnmm kirjoitti:

        Kyllä se sammuu, kun happi loppuu.

        Ei se sammu koska CO2:n määrä ei riitä.
        Mutta laitapa linkki sivustolle, joka myy kiinteästi asennettavia CO2 sammuttimia veneiden konehuoneisiin, niin ihmetellään lisää.

        Ahdetussa dieselissä voi olla ilman määrä viisinkertainen käynnissä pysymiseen tarvittavaan verrattuna. Koneen läpi saa siis mennä hiilidioksisia tolkuttomia määriä ennen kuin se siihen sammuu.

        Tuossa faktaa sinun satumaailmaasi, keijukainen :D
        http://www.westmarine.com/WestAdvisor/Selecting-Fire-Extinguishers


      • ewqeqwe
        MikäMikäMaa1 kirjoitti:

        Ei se sammu koska CO2:n määrä ei riitä.
        Mutta laitapa linkki sivustolle, joka myy kiinteästi asennettavia CO2 sammuttimia veneiden konehuoneisiin, niin ihmetellään lisää.

        Ahdetussa dieselissä voi olla ilman määrä viisinkertainen käynnissä pysymiseen tarvittavaan verrattuna. Koneen läpi saa siis mennä hiilidioksisia tolkuttomia määriä ennen kuin se siihen sammuu.

        Tuossa faktaa sinun satumaailmaasi, keijukainen :D
        http://www.westmarine.com/WestAdvisor/Selecting-Fire-Extinguishers

        Kyllä se sammuu, ja co2 sammuttimia käytetään paljon ammattialuksissa. Mitoitus vaan pitää olla oikea.


    • polttaaa

      eikös se ole ihan sama mitä se katsastusetä sanoo! ehkä kuitenkin itseäsi ajatellen haluat että kaikki sammuttimet ovat huollettuja ja toimivia.
      mulla on sammutin mahdollista tulipaloa varten ei mahdollista katsastajaa (tai edes polliisia) varten!

    • Seafire

      Siis yllättävän pihalla ihmiset konetilan sammuttimista ovat.... Co2 yleisin, nyt aerosoli sammutteet ruvennut yleistymään ammattivehkeissäkin. Jos sulla on konehuoneessa joku punainen pullo kannattaa sitä vilkaista että ainakin mittari olisi vihreällä! Etenkin co2 vaatii aina konetilan tuuletuksen pysäytyksen ja ilmanvaihdon sulkupellit.

      • Halueioletodellisuus

        Ilmeisesti et pidä itseäsi ihmisenä ;)
        Luuletko todellakin, että perusteluksi riittää nämä toteamukset "on varmasti co2", "co2 tukahduttaa liekit" tai "co2 on yleisin".
        Mikään väitteistä ei pidä paikkaansa, kun puhutaan huviveneen konetilasta.

        Sinulle ei tuota varmasti vaikeuksi löytää muutamaa co2 sammutuslaitteen myyjää venekäyttöön :) Pistä linkki :D
        Nimimrkkisi seafire on huonosti valittu koska sekään ei myy co2. Sen sijaa tuotteessa on hiukan N2.

        Jatketaan, kun on jotain konkreettista eikä pelkästään kova halu uskoa, että co2 on myydyin tuote huviveneisiin.


    • gtr4e45tgr

      Suosikaa dieseliä, en se edes yksi lähtökohta siihen että koko konehuoneen paloa edes tule.

      • hgjgf

        Hyvä pointti, co2 sammuttimen lisäksi.


      • VeneEiLaivaa

        Sopivissa olosuhteissa diesel syttyy jopa bensaa paremmin. Konehuoneessa voi olla muutakin palavaa. Moottori tai vaihteisto voi ruikkia öljyä ja vesi loppua pakoputkesta, jolloin lämpötila riittää sytyttämään lujitemuovin. Irtonaiset ja roikkuvat sähköjohdot antavat oman mausteen tulipaloriskiin.

        Ehkä ohjeeksi voisi laittaa myös säännöllisen huollon ja konehuoneen puhtaana pitämisen.


      • Krakkauskol
        VeneEiLaivaa kirjoitti:

        Sopivissa olosuhteissa diesel syttyy jopa bensaa paremmin. Konehuoneessa voi olla muutakin palavaa. Moottori tai vaihteisto voi ruikkia öljyä ja vesi loppua pakoputkesta, jolloin lämpötila riittää sytyttämään lujitemuovin. Irtonaiset ja roikkuvat sähköjohdot antavat oman mausteen tulipaloriskiin.

        Ehkä ohjeeksi voisi laittaa myös säännöllisen huollon ja konehuoneen puhtaana pitämisen.

        "Sopivissa olosuhteissa diesel syttyy jopa bensaa paremmin. " Otin tuon lauseen tähän uteliaisuuttani, sillä haluaisin tietää enemmän asiasta.
        Mitkä ovat ne olosuhteet, missä diesel on herkempää syttymään kuin bensiini?


      • VainHömpää
        Krakkauskol kirjoitti:

        "Sopivissa olosuhteissa diesel syttyy jopa bensaa paremmin. " Otin tuon lauseen tähän uteliaisuuttani, sillä haluaisin tietää enemmän asiasta.
        Mitkä ovat ne olosuhteet, missä diesel on herkempää syttymään kuin bensiini?

        Onko dieselissä sytytystulppia?
        Olisi pitänyt tietää.
        Käytännössä kaikilla hiilivedyillä on on optimipaine, lämpötila ja pitoisuus, jossa ne ovat hyvin alttiita syttymiselle.
        Googlaamalla selviää, missä olosuhteissa diesel syttyy herkemmin kuin bensa. Täällä on noita ihmisiä, jotka eivät tykkää, jos kirjoitetaan jostain, mikä menee niiltä ohi.


    • eisavua

      Oma järjestelmän ohjeissa pullon tarkastus 10v välein tehtaalla ja pullossa mittari josta voi seurata useammin pullon kuntoa itse...aine on jotain kaasua tai vastaavaa, ei mitään jauhoa...

      vakuutuksesta saa alennusta, kun on sammutus järjestelmä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2592
    2. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      63
      2478
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2300
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1559
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1552
    6. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1452
    8. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1250
    9. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1206
    10. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    Aihe