Saunan kiukaan aäsköasennusko oikein?

mcl

Kyseessä 1984 rakennettu omk.Sähkökiuas oli jo vaihdettu ilmeisesti omatoimisesti joskus aikoinaan.Kaveri joka on ammatiltaan sähkäri kävi asentamassa uuden samantehoisen kiukaan.

Rasiaan tulee 3 vaihetta(ruskea,musta,musta) ja nolla(sininen).Talossa olen vaihtelevasti nähnyt kevi johtoa rasioissa,saunan rasiassa sitä ei kuitenkaan ole.Sähkökaapissa on nolla(sininen) ja kevi vedetty samaan kiskoon.Saunalle on sähkökaapissa 16a sulake jokaiselle vaiheelle.Muutoksia talon sähköihin ei ilmeisesti ole tehty muuta kuin etäluettavan mittarin asentaminen.

Vanha kiuas oli jokatapauksessa kytketty vaihe vaiheelle ja nolla nollaan.Suojamaata ei ollut kiukaasta eikä johtoa rasiassa.Sähkäri kytki uuden kiukaan nytt niin että suojamaa vedettiin nollaan rasiassa.

Onko tuo kiuas ollut ennen väärin kytketty ja nytt oikein?Haluaisin vain varmistaa ettei vahingossa tule kenellekkään mitään tällejä/hengenvaaraa.Ymmärtääkseni tämä on ennen ollut yleinen tapa kytkeä mutta nykyään tehdään toisin?

15

4849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiuasvaanlämpenemään

      Molemmat kiukaat on oikein asennettu. Vanhassa kiukaassa nollaus saattoi olla kiukaan sisällä ja uudessa liitäntäkaapelissakin on kevi jolloin se tehdään rasiassa.

      • uiytruytr

        Peraatteessa voinut olla näinkin, mutta oiskohan tuo nollaus jo tuolloin -84 pitänyt kuitenkin tehdä seinänrasian puolella ja eikä liitäntäjohdon takana että voitaisiin puhua "oikein tehdystä asennuksesta" - no ei muista varmasti miten silloin olikaan.


    • uiytruytr

      Sähkärisi teki aivan oikein ja ollut väärin jos ei tosiaan kiuasta ole aiemmin suojamaadoitettu nollaamalla (-olisi toki erilliselläkin suojajohdolla suojamaadoituksen silloin aikoinaankin saanut tehdä)

    • mcl

      Kiitoksia vastauksista.Olen itse tehnyt aika paljon sähköhommia mutta laivapuolella jossa nollaa ei käytetä lainkaan.Talosähköt tuntuu jotenkin nurinkuriselta siihen verrattuna.

      Alkuperäinen omistaja kertoi kyllä että sähköt taloon teki aikoinaan alkoholisoitunut lappalainen jonka puheista ei saanut selvää.Selittänne ainakin osin hiukan puutteellisia kytkentöjä.Olen itsekkin ihmetellyt että keviä ei tunnu löytyvän kriittisissä paikoissa kuten kosteista tiloista eikä ulkona.Mutta tavallisten huoneiden seinärasioista kyllä.Pitänee jossain vaiheessa käyttää järjestelmää läpi ammattilaisten toimesta.

      Vanhaa kiuasta ei purettu tarkemmin joten en osaa sanoa oliko siinä kevi vedetty nollaan.

      Tarkistelinpa tuon uuden ikimallisen 6kw kiukaan sähkökaaviota ohjekirjasta.Niin yllätyksekseni kaikki vaiheet menevät vastukselta nollaan,jolloin vastuksen jännitteeksi jää 230V ja koko kiukaan virta 26A kulkee nollajohtimen läpi.

      • maasähkäri

        "Tarkistelinpa tuon uuden ikimallisen 6kw kiukaan sähkökaaviota ohjekirjasta.Niin yllätyksekseni kaikki vaiheet menevät vastukselta nollaan,jolloin vastuksen jännitteeksi jää 230V ja koko kiukaan virta 26A kulkee nollajohtimen läpi."

        Niin ihmeelliseltä kuin se maallikosta (laivasähkömies) kuulostaakin nollajohtimessa ei kulje suinkaan 26 A virta, vaan siinä ei kulje lainkaan virtaa.


      • uiytruytr

        Tähän pitäisi kuitenkin selvennyksenä hieman lisätä ettei liikaa yleistettäisi että nolla johtimessa ei kulkisi koskaan virtaa - kun näin on vain jos kunkin vaiheen kuormat ovat tarkalleen samat, mutta ainahan tilanne ei ole näin - ja tässä asiassa nykyelektroniikan laitteet aiheuttavat sitten vielä omat juttunsa asiaan...


      • kiuasguru
        maasähkäri kirjoitti:

        "Tarkistelinpa tuon uuden ikimallisen 6kw kiukaan sähkökaaviota ohjekirjasta.Niin yllätyksekseni kaikki vaiheet menevät vastukselta nollaan,jolloin vastuksen jännitteeksi jää 230V ja koko kiukaan virta 26A kulkee nollajohtimen läpi."

        Niin ihmeelliseltä kuin se maallikosta (laivasähkömies) kuulostaakin nollajohtimessa ei kulje suinkaan 26 A virta, vaan siinä ei kulje lainkaan virtaa.

        Oletetaan, että yksittäisen kiukaan lämpövastuksen (230V) läpi menee 9A virtaa.
        Kukin lämpövastus on kytketty vaiheen ja nollan väliin.

        Normaalissa 3-vaihejärjestelmässä nollajohdin olisi täysin virraton, jos 3 lämpövastusta ovat täsmälleen samanlaiset ja kaikki 3 kytkeytyvät täsmälleen samalla hetkellä päälle/pois päältä.

        Käytännössä:

        1) vastuksissa on toleranssi, eli yksi vastuksista voi olla 9,0A, toinen 9,1A, ja kolmas 9,2A. Tällöin nollajohtimeen jää pieni virta 0,1 A, kun kaikki 3 vastusta ovat yhtäaikaa päällä.

        2) Jos kaikki 3 eivät kytkeydy täsmälleen samanaikaisesti päälle/pois, tällöin nollajohtimeen muodostuu n. 9A virta aina, kun 1 tai 2 (mutta ei 3) vastusta on samanaikaisesti päällä.

        MUTTA:

        Jos joku menisi kytkemään sähkökatkon aikana talon sisäiseen verkkoon 1-vaihegeneraattorin siten, että generaattorin lähdön toinen nasta nollajohtimeen ja toinen kaikkiin 3:een vaihejohtimeen, tuollaisessa kytkennässä kiukaan nollajohtimeen todellakin tulisi 27A virta!

        Jos nollajohdin on 10A virralle mitoitettu, se ylikuumenee 27A virralla, ja pitkään jatkuessaan tuo tilanne voi johtaa tulipaloon!

        Eli jos aiot käyttää 1-vaihegeneraattoria varavoimalähteenä sähkökatkon aikana, niin kannattaa olla tarkkana miten se generaattori kytketään, ettei synny edelläkuvatun kaltaista vaaratilannetta, eikä myöskään riskiä syöttää yleistä sähköverkkoa omalla generaattorillasi; tällainen virhekytkentä vaarantaa verkkovikaa huoltamaan tulevan sähköasentajan hengen!

        em. syystä generaattorin kytkentä esim. omakotitalossa tulee tehdä niin, että jos talon kiinteää verkkoa syötetään omalla generaattorilla, tulee järjestelmässä olla verkonvaihtokytkin yleinen sähköverkko/generaattori, siten, ettei generaattori vahingossakaan pääse syöttämään yleistä sähköverkkoa.

        Laivasähköjen lisäksi noita nollattomia järjestelmiä on käytössä eräissä maissa kuten Filippiinit.

        Määräysten mukaan sähkökiukaassa pitää olla ajastin, joka katkaisee virran automaattisesti. Valitettavasti osa ajastimista on toteutettu niin, että jos kius kytketään tulppasulakekeskukseen, silloin jos ajastimen 1-vaihemoottoria syöttävän vaiheen sulake palaa, kiukaan 2 muuta lämmitysvastusta voi jäädä "pysyvästi" päälle, onneksi kuitenkin yleensä termostaatin katkomana.

        em. rakenne kiukaassa on määräystenvastainen, mutta näitäkin on ollut myynnissä, ja vieläpä kotimaisen valmistajan tekemänä!

        Tuotemerkkiä en viitsi mainita, kun en enää 100% varmasti muista sitä.


      • eiolevaaraa
        kiuasguru kirjoitti:

        Oletetaan, että yksittäisen kiukaan lämpövastuksen (230V) läpi menee 9A virtaa.
        Kukin lämpövastus on kytketty vaiheen ja nollan väliin.

        Normaalissa 3-vaihejärjestelmässä nollajohdin olisi täysin virraton, jos 3 lämpövastusta ovat täsmälleen samanlaiset ja kaikki 3 kytkeytyvät täsmälleen samalla hetkellä päälle/pois päältä.

        Käytännössä:

        1) vastuksissa on toleranssi, eli yksi vastuksista voi olla 9,0A, toinen 9,1A, ja kolmas 9,2A. Tällöin nollajohtimeen jää pieni virta 0,1 A, kun kaikki 3 vastusta ovat yhtäaikaa päällä.

        2) Jos kaikki 3 eivät kytkeydy täsmälleen samanaikaisesti päälle/pois, tällöin nollajohtimeen muodostuu n. 9A virta aina, kun 1 tai 2 (mutta ei 3) vastusta on samanaikaisesti päällä.

        MUTTA:

        Jos joku menisi kytkemään sähkökatkon aikana talon sisäiseen verkkoon 1-vaihegeneraattorin siten, että generaattorin lähdön toinen nasta nollajohtimeen ja toinen kaikkiin 3:een vaihejohtimeen, tuollaisessa kytkennässä kiukaan nollajohtimeen todellakin tulisi 27A virta!

        Jos nollajohdin on 10A virralle mitoitettu, se ylikuumenee 27A virralla, ja pitkään jatkuessaan tuo tilanne voi johtaa tulipaloon!

        Eli jos aiot käyttää 1-vaihegeneraattoria varavoimalähteenä sähkökatkon aikana, niin kannattaa olla tarkkana miten se generaattori kytketään, ettei synny edelläkuvatun kaltaista vaaratilannetta, eikä myöskään riskiä syöttää yleistä sähköverkkoa omalla generaattorillasi; tällainen virhekytkentä vaarantaa verkkovikaa huoltamaan tulevan sähköasentajan hengen!

        em. syystä generaattorin kytkentä esim. omakotitalossa tulee tehdä niin, että jos talon kiinteää verkkoa syötetään omalla generaattorilla, tulee järjestelmässä olla verkonvaihtokytkin yleinen sähköverkko/generaattori, siten, ettei generaattori vahingossakaan pääse syöttämään yleistä sähköverkkoa.

        Laivasähköjen lisäksi noita nollattomia järjestelmiä on käytössä eräissä maissa kuten Filippiinit.

        Määräysten mukaan sähkökiukaassa pitää olla ajastin, joka katkaisee virran automaattisesti. Valitettavasti osa ajastimista on toteutettu niin, että jos kius kytketään tulppasulakekeskukseen, silloin jos ajastimen 1-vaihemoottoria syöttävän vaiheen sulake palaa, kiukaan 2 muuta lämmitysvastusta voi jäädä "pysyvästi" päälle, onneksi kuitenkin yleensä termostaatin katkomana.

        em. rakenne kiukaassa on määräystenvastainen, mutta näitäkin on ollut myynnissä, ja vieläpä kotimaisen valmistajan tekemänä!

        Tuotemerkkiä en viitsi mainita, kun en enää 100% varmasti muista sitä.

        Tuskin kenelläkään kotitarvepetterillä on sellaisia yksivaihegeneraattoreita jotka kykenisivät syöttämään mitään 27 ampeerin virtoja tai kiuasta lämmittämään.


      • Ä0åöpol8ki7juhygt
        eiolevaaraa kirjoitti:

        Tuskin kenelläkään kotitarvepetterillä on sellaisia yksivaihegeneraattoreita jotka kykenisivät syöttämään mitään 27 ampeerin virtoja tai kiuasta lämmittämään.

        Niin, omien generaattoreiden kanssa on ongelmana paremminkin se että ne eivät pysty syöttämään tarpeeeksi virtaa että nopean poiskytkennän vaatimukset täyttyisivät vikatapauksissa


    • nollaton

      Jaa etteikö laivoissa nollaa ollenkaan, ymmärrän ettei suojamaata, koska silloin pitäisi ajella varmaan ankkuri pohjassa mutta onhan akussakin plus ja miinus, kaikkea oppii.

    • mcl

      No on poikkeuksiakin joissa sähköt on vedetty maatyylisesti.Pääsääntöisesti silti ilman nollaa.Tämän takia tarvitaan aina muuntaja 230V sähkölle kun sitä ei saada vaiheen ja nollan väliltä.

      Jos vetäisit nollan laivan runkoon ja menisit koskemaan vaiheeseen kulkisi virta lävitsesi koska laivathan ovat pääsääntöisesti rautaa.Kun nollaa ei ole pitää virran kulkea toiselle vaiheelle,mikäli maavuotoa ei ole voit periaatteessa koskea vaiheeseen ilman tälliä.Normaalisti kyllä maavuoto esiintyy enemmän tai vähemmän jolloin ainakin sormissa napsuu.

      En tosiaan ole sähkömies vaikka olen sitä aikoinaan koulussakin lukenut ja pakostakin välillä joutunut työskentelmään asian parissa,joten en vanno että kaikki kertomani on täysin oikein.
      http://keskustelu.suomi24.fi/t/5808439/ilman-quotnollaaquot
      Tuossa keskustelussa näyttäisi olevan ihan pätevää juttua laivasähköistä.

      • ratkaisujaon

        Mikään ei estä käyttämästä laivan pääjännitteenä 230v jolloin se saadaan kahden vaiheen väliltä ilman nollaa.

        Ja jos on nolla niin miksi se pitäisi vetää runkoon, voihan nollan kuljettaa kelluvana ilman runkokosketusta.


      • laivasähkö42
        ratkaisujaon kirjoitti:

        Mikään ei estä käyttämästä laivan pääjännitteenä 230v jolloin se saadaan kahden vaiheen väliltä ilman nollaa.

        Ja jos on nolla niin miksi se pitäisi vetää runkoon, voihan nollan kuljettaa kelluvana ilman runkokosketusta.

        "jos on nolla niin miksi se pitäisi vetää runkoon, voihan nollan kuljettaa kelluvana ilman runkokosketusta"

        periaatteessa kyllä.

        Asiassa on vain tämä mutta:

        Jos jossain syntyy eristevika, joka päästää kelluvaksi suunnitellun vaiheen runkoon, tällöin kenenkään tietämättä syntyy tilanne, jossa minkä tahansa muun vaiheen ja rungon väliltä saa vaarallisen (mahdollisesti tappavan) sähköiskun.

        Ehkäpä systeemin voisi tehdä näin:

        kelluva järjestelmä, jossa pääjännitteenä 230 V, ja sopivien suuriohmisten vastusten avulla tehty tähtipiste runkoon.

        Jännitevalvonta, joka hälyttää, jos rungon jännite poikkeaa em. vastuksilla asetetusta.

        Tällöin yhden vaiheen vahingossa tapahtuva kosketus runkoon ei aiheuta välitöntä onnettomuutta, mutta:

        1) tällaisessa vikatilanteessa toisen vaiheen ja rungon väliltä saa sähköiskun

        ja

        2) em. vikatilanteessa rungon jännitevalvonta aiheuttaa hälytyksen, jolloin laivan sähkömies tietää, että nyt on syytä etsiä vika.

        Isossa laivassa toki se vianhaku voi olla haastava tehtävä...

        Onko ideoita, miten vianhakua voisi helpottaa ?

        Suojamaan varmaankin voi kytkeä laivan runkoon.

        Ja vikavirtasuojakytkimet toki laivasähköihin myös.


      • sepä.olet
        laivasähkö42 kirjoitti:

        "jos on nolla niin miksi se pitäisi vetää runkoon, voihan nollan kuljettaa kelluvana ilman runkokosketusta"

        periaatteessa kyllä.

        Asiassa on vain tämä mutta:

        Jos jossain syntyy eristevika, joka päästää kelluvaksi suunnitellun vaiheen runkoon, tällöin kenenkään tietämättä syntyy tilanne, jossa minkä tahansa muun vaiheen ja rungon väliltä saa vaarallisen (mahdollisesti tappavan) sähköiskun.

        Ehkäpä systeemin voisi tehdä näin:

        kelluva järjestelmä, jossa pääjännitteenä 230 V, ja sopivien suuriohmisten vastusten avulla tehty tähtipiste runkoon.

        Jännitevalvonta, joka hälyttää, jos rungon jännite poikkeaa em. vastuksilla asetetusta.

        Tällöin yhden vaiheen vahingossa tapahtuva kosketus runkoon ei aiheuta välitöntä onnettomuutta, mutta:

        1) tällaisessa vikatilanteessa toisen vaiheen ja rungon väliltä saa sähköiskun

        ja

        2) em. vikatilanteessa rungon jännitevalvonta aiheuttaa hälytyksen, jolloin laivan sähkömies tietää, että nyt on syytä etsiä vika.

        Isossa laivassa toki se vianhaku voi olla haastava tehtävä...

        Onko ideoita, miten vianhakua voisi helpottaa ?

        Suojamaan varmaankin voi kytkeä laivan runkoon.

        Ja vikavirtasuojakytkimet toki laivasähköihin myös.

        No sinun tiedoillasi sekään ei onnistu, ethän ole kuin rantojen heppu.


      • miksiongelmaa
        laivasähkö42 kirjoitti:

        "jos on nolla niin miksi se pitäisi vetää runkoon, voihan nollan kuljettaa kelluvana ilman runkokosketusta"

        periaatteessa kyllä.

        Asiassa on vain tämä mutta:

        Jos jossain syntyy eristevika, joka päästää kelluvaksi suunnitellun vaiheen runkoon, tällöin kenenkään tietämättä syntyy tilanne, jossa minkä tahansa muun vaiheen ja rungon väliltä saa vaarallisen (mahdollisesti tappavan) sähköiskun.

        Ehkäpä systeemin voisi tehdä näin:

        kelluva järjestelmä, jossa pääjännitteenä 230 V, ja sopivien suuriohmisten vastusten avulla tehty tähtipiste runkoon.

        Jännitevalvonta, joka hälyttää, jos rungon jännite poikkeaa em. vastuksilla asetetusta.

        Tällöin yhden vaiheen vahingossa tapahtuva kosketus runkoon ei aiheuta välitöntä onnettomuutta, mutta:

        1) tällaisessa vikatilanteessa toisen vaiheen ja rungon väliltä saa sähköiskun

        ja

        2) em. vikatilanteessa rungon jännitevalvonta aiheuttaa hälytyksen, jolloin laivan sähkömies tietää, että nyt on syytä etsiä vika.

        Isossa laivassa toki se vianhaku voi olla haastava tehtävä...

        Onko ideoita, miten vianhakua voisi helpottaa ?

        Suojamaan varmaankin voi kytkeä laivan runkoon.

        Ja vikavirtasuojakytkimet toki laivasähköihin myös.

        Miksi tilanne mikä on maissa ihan normipäivää on laivassa suurikin ongelma? Siis nollahan on normaalisti tukevasti maadoitettu ja missä tahansa maissa on mahdollista saada sähköisku koskemalla vaiheeseen.

        Niin miksi laivassa se sitten on ongelma? Luulisi että jos asiassa on jotain ongelmaa niin se nimenomaan maissa on suurempi kuin laivassa, onhan maissa ihmisiä paljon enemmän kuin laivoissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe