Uusia herkkuja?

KohtuullisenHelppoa

Tekisi mieli kokeilla jotain uutta herkkua. Oletteko te löytäneet jotain uutta? Ohjeita tai valmista herkkua?

Mitä suosittelisitte?

44

474

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palkeet

Grillattua halloumi-juustoa täytettyjen tomaattien kera ja pääruokana glaseerattua possunkylkeä.

• Makoistelija

Lauantaimakkara näin lauantaina ruisleivän päälle kera Edamin. Vot sanoi rys-sä kun voi-kukan näki.

• hytinäx1

Uusvanhaa
      Lapsenlapset viikko sitten esittivät illallistoivomuksenaan isot uuniperunat (kokonaiset, foliopaperiin peitettynä), kastikkeeksi kermaviili ´ chilikastike, tilkka sitruunaa, sekoitusta- Heillä oli myös toivomuksena uuniperunoiden kera grillattua kanaa. (ostin valmiiksi grillatun ja käytin vain lihaisimmat palat) Perunat kypsyivät 225 asteen uunissa yli tunnin ajan, kastike ja liha olivat hetkessä valmiita. Lisukkeena oli vihersalaattia, tuorekurkkua, maissia purkista ja tomaattia. Voit itse päättää mitä haluat uuniperunoiden kera syödä.

• Olen löytänyt pähkinät. Juuri nyt naposten paahdettuja pistaasipähkinöitä. Pähkinät ovat terveellisiä ja kieltämättä niihin tulee riippuvuus ; ))

• Tuleeko.ihosta.kultaa

Missä se näkyy, se terveellisyys? Olet näemmä noussut pois kylpyammeesta :)

• Tuleeko.ihosta.kultaa kirjoitti:

Missä se näkyy, se terveellisyys? Olet näemmä noussut pois kylpyammeesta :)

http://www.hs.fi/ruoka/a1386748373866

Nosin ammeesta, en tarttunut kiinni, kiitos pähkinöiden hoikistavan vaikutuksen ; )

• eppu2

No, empä usko, että nimimerkki tuota edes ajatteli.

• herkuttelijaMinäkin

Paahdoin juuri äsken cashew-pähkinöitä pannulla ja lisäsin niille keveän sokerikuorrutuksen. Ihana jälkiruoka sushien jälkeen.

• uusihittituote

Nyhtökauraa, kuulemma ihan hyvää.

• Ei nyt niin uutta, mutta tykästyin viimeiksi newyorkin toastiin: elikkä siis brunssille paahdettua rapeaa (esim. Fazerin porkkana/palsternakka paahtoleipää) runsaasti vispattua tai tavallista philadelphiajuustoa, kalkkunaleikettä, avokadoa, rapeaksi paistettua pekonia tai kinkkua, chilihiutaleita ja gourmet-suolaa, tomaattia ja kurkkua. Syödään joka kannen (toisen paahtoleipäviipaleen) kanssa tai sitten veitsellä ja haarukalla lautaselta. Paahdettu, halkaistu bagel on leipänä jenkkiversiossa.

• ö-Öö

Tiedä uutuudesta

Meitsi tykästynyt juuresleipiin. En kovin paljon syö leipää, satuin joskus ostamaan jonkin juuresleivän ja tykästyin. Fazerin kamaa, kolmasosa jauhoista korvattu jollain punajuurella. Mukava maku ja purutuntumaakin.

Yks tuli mieleen. Punajuurikärkkäri. Sitä sai aikanaan keskisuomesta. Noh, tavallinen kärkkäri, missä parikymmentäprossaa punajuurta. Pirun hyvän makuista. Noh, sen valmistus loppui, kun tehdas ei saanut jotain eu-direktiivien mukaisia sertifikaatteja tms. Se noin periaatteessa vähän kuin vertaisi tavallista jauhelihapihvia lindströmin pihviin. Tossa makkarassa lisäksi se eroavaisuus tavalliseen grillimkkaran, se oli mehukkaampi, elikkäs "märempi", kuin muut grillimakkarat. Mä olen yhtä makkaratehdasta muutaman kerran lähestynyt, että tossa ois markkinarako ja mahikset hyvään myyntiin. Non, tietäähän sen, kuinka innovatiivisia suomalaiset firmat on...

Monasti herkuksi mielletään jokin itelle uusi juttu. Aikanaanhan pitsa räjähti käsiin, kun joku keksi alkaa tekemään niitä suomessa. Noh, kukahan pitänee pitsaa varsinaisesti herkkuna, en tiedä. Hyvä pitsa kuitenkin aina hyvä pitsa ja käytännössä suomalaista perinnepuokaa nykyisin ,muutamankin sukupolven ajalta. Sama chilin, pähkinöiden appelsiinien, omenoidenkin kanssa.

Suosittelen aloittajan perehtymään vanhaan suomalaiseen ruokakulttuuriin, aloita rössöpotuista. Normiruokaa mun lapsuudesta, mutta etsippäs joku ravintola suomesta, mistä se löytyy ruokalistalta. Sen verran vinkkiä, sellainen Oulusta ja nimi alkaa S-kirjaimella ;DDDDD

=DW=

• O-Orvokki

Mitä tai mikä on kärkkäri?

Entä rössöpotut?
        Ovatko ne samanlaisia kuin googlettamalla löytämäni rössypotut, eli veripaltulla tai -vanukkaalla täydennettyä liha-perunakeittoa?
        Ihmettelen, miksi sellaista ruokalajia kutsuttaisiin potuiksi.

• PastaaJaPottuja

Oletko itse perehtynyt kalakukon valmistamiseen?
        Ahvenkukko on minun herkkuani. Entä on ruisperunapuuro sinulle tuttua ruokaa?

Mitä muita mielenkiintoisia perinneruokia valmistatte edelleen?

• O-Orvokki kirjoitti:

Entä rössöpotut?
        Ovatko ne samanlaisia kuin googlettamalla löytämäni rössypotut, eli veripaltulla tai -vanukkaalla täydennettyä liha-perunakeittoa?

No kutsutaanhan muistakin keittoja potuiksi, esimerkiksi kalapottu ja lihapottu. Miksei siis rössypottu.

• PottuVaiPottu

Vai tarkoittaisiko pottu noissa tapauksissa ehkä pataa? Kalapata, lihapata?

• Kukaan tiedä mikä ja miten valmistetaan perinteinen kannakselainen kalalohko?

• ö-Öö
        O-Orvokki kirjoitti:

Entä rössöpotut?

Kärkkäri = ryynimakkara.

Grillimakkara, jota valmistaa Kotivara, Oulussa. Nimenomaan grillimakkara, parhaimmillaan Höyhtyän grillillä aamuyöstä sinapilla ja sipulilla- Saa sitä valikoiduista kaupoista ostaa kotiinkin. Noh, grillimakkaran näköinen makkara, missä ohraryynejä, mehukas ja hyvin maustettu. Toimii paistinpannullakin.

Mun mielestä kärkkäri sipulilla ja sinapilla Höyhtyän grillillä, on kokolailla samanlainen perinneherkku asia, kuin musta Tammelan torilla puolukkahillon kans. Sitten vedyt, atomit, makkaramukit jne, Hienoja grilliherkkuja suomi täynnä.

http://www.kotivara.fi/tuotteet/karkkari/karkkari/

=DW=

• TosiHerkkuaOn
        PastaaJaPottuja kirjoitti:

Oletko itse perehtynyt kalakukon valmistamiseen?
        Ahvenkukko on minun herkkuani. Entä on ruisperunapuuro sinulle tuttua ruokaa?

Mitä muita mielenkiintoisia perinneruokia valmistatte edelleen?

Osaan valmistaa erinomaisia, eri kokoisia ja erilaisista kaloista.

Pienistä ahvenista tulee mielestä parhaimman makuiset kukot ruistaikinakuoreen valmistettuna, ja lisäämällä kalakerrosten väliin muutamia hyvin ohuita rasvaisia siankylkiviipaleita.
        Muikkukukkokin paistuu hyvin ja maistuu.

Teen yleensä paksuhkon ruistaikinakuoren ja haudutan kukkoa paketissa vielä uunin jo jäähdyttyäkin.

Kun äitini paistoi kalakukkoja kesämökillä, ei puu-uunia haluttu lämmittää varsinaista kukon paistoaikaa kauempaa, äiti kääri kukkopaketin päälle vielä muutamia sanomalehtikerroksia ja piilotti kukon sänkyyn patjan päälle ja peittojen alle.
        Minä taisin olla perheen innokkain kukon kuorella herkuttelija.

• MitäKokeilisin
      • tuttujahuttuja

Kaikki muut ovat pitkäaikaisia tuttujani paitsi tuo valkosipulikeitto, sitä en ole syönyt koskaan, en ole edes nähnyt olevan missään tarjolla.

• VihreäJaValkoinen

En minäkään ja epäilen, ettei valkosipuli ehkä kuulunut vielä viime vuosisadan puolivälissäkään Suomen perinneruokiin.

Mitä ne vihreät sipulit ovat - samassa ohjeessa?

Itse kutsuisin ohjeen mukaista kasvissosekeitoksi.

Sipulikeitossa on mielestäni vain sipulia, mutta valkosipulikeitossa se ei tietenkään voi päteä.

• Miten olisi mustikka-tomaattisalaatti:

rasiallinen erivärisiä kirsikkatomatteja ja kupillinen mustikoita, lisänä nippu retiisinlehtiä tai muuta maukasta salaattia, jäävuori on liian mauton. Päälle 3 rkl oliiviöljyä ja joku lempeä viinietikka, suolaa ja pippuria.

• Ja kohta tulee punaisten viinimarjojen aika. Ette ehkä usko tätä, mutta punaviinimarjakakku on paras kesäkakku.

Pohjaan tulee 3 munaa jotka vaahdotetaan 2 dl sokerin kanssa. 2 dl vehnäjauhoja, 1½ dl perunajauhoja ja 3 tl leivinjauhetta sekoitetaan yhteen ja tuohon munavaahtoon. Välillä voi norottaa sinne 1½ dl kiehuvaa vettä. 180 asteiseen uuniin 20-35 min. Pohjan pitää olla oikein kuiva.

Leikkaa kakku niin moneen pohjaan kuin saat eli kolmeen. Levitä väliin vaahdotettua kuohukermaa jota kuluu 3 dl. Ja 1 litra punaisia viinimarjoja murskattuina sokerin kanssa. Makeuden saat päättää ihan itse. Kakun pitää seistä ainakin puolipäivää jotta marjojen mehu saa imeytyä kunnolla siihen kuivaan pohjaan.

Kaikki suhtautuu vähän epäillen tähän kakkuun kun istahtaa kahvipöytään, mutta kukaan ei ole ikinä valittanut tai jättänyt kesken.

• ihantottako
        hmp.f kirjoitti:

Ja kohta tulee punaisten viinimarjojen aika. Ette ehkä usko tätä, mutta punaviinimarjakakku on paras kesäkakku.

Pohjaan tulee 3 munaa jotka vaahdotetaan 2 dl sokerin kanssa. 2 dl vehnäjauhoja, 1½ dl perunajauhoja ja 3 tl leivinjauhetta sekoitetaan yhteen ja tuohon munavaahtoon. Välillä voi norottaa sinne 1½ dl kiehuvaa vettä. 180 asteiseen uuniin 20-35 min. Pohjan pitää olla oikein kuiva.

Leikkaa kakku niin moneen pohjaan kuin saat eli kolmeen. Levitä väliin vaahdotettua kuohukermaa jota kuluu 3 dl. Ja 1 litra punaisia viinimarjoja murskattuina sokerin kanssa. Makeuden saat päättää ihan itse. Kakun pitää seistä ainakin puolipäivää jotta marjojen mehu saa imeytyä kunnolla siihen kuivaan pohjaan.

Kaikki suhtautuu vähän epäillen tähän kakkuun kun istahtaa kahvipöytään, mutta kukaan ei ole ikinä valittanut tai jättänyt kesken.

1, 5 dl vettä, niin paljon?

• ihantottako kirjoitti:

1, 5 dl vettä, niin paljon?

Kyllä, onhan siinä sekä vehnä- että perunajauhoja, eikä yhtään voita.

• kesi.vä

Mun viimeaikainen herkku on ollut n. 1 1/2 cm paksut bataattiviipaleet, siihen päälle vuohenjuustoviipale, mustapippuria (loraus oliiviöljyä) uunissa niin, että juusto ruskistuu ja bataatti pehmenee.

• HerkkujenKunkku

Tänään tein eilisestä herkusta uutta vielä herkumpaa.
      Panin eilen lounaasta talteen vähän paistettuja silakkapihvejä ja perunamuussia. Tänään pinosin ne runsaalla voilla voideltujen reissumiesten väliin ja laitoin leivänpaahtimeen.
      Voi taivas, vielä parempaa kuin eilen.

• HyväKikkaTarpeen

Miten mahtuivat?
        ja pysyivät koossa?

• HerkkujenKunkku
        HyväKikkaTarpeen kirjoitti:

Miten mahtuivat?
        ja pysyivät koossa?

Leivänpaahtimessani on lisävehkeinä sellaiset lämpimien voileipien telineet mihin voi laittaa täytetyt leivät ilman että vuotavat vaikka välissä on vaikka juustoakin.
        Kätevä kuin mikä, merkki on philips essence, tosin en tiedä onko nykyään saatavana kun on pitkästi yli 10 vuotta vanha vempele.

• PitääKokeilla

Siis leivät eivät ole kyljellään aroissa vaan paahtimeen päällä telineeseen asennettuna.
        Ohjetta voisi varmaan kokeilla myös parilagrillissä valmistaen, kansi vain hellästi, painamatta leipien päällä.

• HerkkujenKunkku
        PitääKokeilla kirjoitti:

Siis leivät eivät ole kyljellään aroissa vaan paahtimeen päällä telineeseen asennettuna.
        Ohjetta voisi varmaan kokeilla myös parilagrillissä valmistaen, kansi vain hellästi, painamatta leipien päällä.

Hankala selittää. Sellainen kahvallinen kotelo mikä avataan (teflonpinnoitettu metalli) ja täytetty leipä laitetaan sisään sitten kansi kiinni niin että leivät puristuu väliin. Näitä koteloita on kaksi, eli molempaan paahtorakoon omansa, voi tosin paahtaa yhdenkin kerrallaan.
        Tarvii vähän pidemmän valmistumisajan kuin paljaaltaan olevan paahtoleivän paahtaminen.

• henrjii

Grillipotut, paljon pieniä uusiaperunoita folioon, ja nyrkinkokoinen voin pala mukaan, se vain grilliin vajaaksi tunniksi, jos ei keittele ensin.
      Kastikeeksi valkosipuli, kermaviili, smeta, tilli, seos

• TosiHerkkua

Jo lapsuudenkodissani syötiin ensimmäiset uudet perunat niin, että keitettiin hyvin pestyt perunat vähässä (kevyesti suolatussa) vedessä ja rapsutettiin kuoria pois, jos oli tarpeen.
        Paloiteltiin kiireesti lämpiminä syvälle lautaselle suurten voilohkareiden päälle ja lisättiin hienoksi silputtua sipulia vihreine varsineen. Halutessa voi lisätä tilkan kuumaa maitoakin ja sekoittaa vähän ennen omalle lautaselle nostamista. Oli perheen suurta herkkua, eikä aterialla muuta tarvittukaan.

• MaistuisiMullekin

Ai-niin, syvä lautanen lämmitettiin usein perunakattilan kantena ja voipalakin suli siinä samalla. Sipulisilppu saatettiin myös lisätä sulaneen voin päälle heti ensimmäisenä, ennen perunoita,

• ö-Öö

Yks tärppi

Vihreät tomaatit. Noo, ne kai vähän myrkyllisiäkin, mitäpä siittä. Suurta herkkua, mitä ei oikein mistään saa, jos ei ite tee.

Noh, idea raakoja, vihreitä tomaatteja, keitetty ja säilöttu etikka/sokeri/neilikka liemeen. Kerrasssaan suurta herkkua, sopii aivan erinomaisesti minkä tahansa kanssa, etenkin pihvin.

Nyt ois aika koittaa tehdä sitä. Pari kertaa olen kasvatellut tomaatteja ja kun osa ei oikein kypsy, tehnyt ite niitä. Ikinä en ole ravintolassa sellaisia nähnyt. Helppo duuni, kuin mikä tahansa säilykkeen tekeminen. Kaupoissa ei raakoja tomatteja myydä, ehkä joku viljelijä myy niitä-

Tuli vaan mieleen, kun söin just tyoreita kotimaisia tomaatteja. Laatu totaaliskeidaa, Maistuivat mauttomille, ikäänkuin raakoja, vaikka muka kypsiä. Ei happoa, ei sokeria, pelkkää vesimössöä. Kotonakasvatettuja tomaatteja syö kyllä mielikseen, nämät teollisesti tuotetut, pelkkää petosta. Voi kun pitää taas odotella, että kaupasta saa taas kunnollista ulkomaista tomaattia. Sama asia muuten mansikankin kanssa. Surkeimmat mansikat, mitä syönyt ikinä, ne aina kotimaista marjaa. En voi käsittää, miten ne sellaisia on. Jos käy mansikkatilalla itse poimimassa mansikkaa, net hyviä. Mutta kun sama mansikka on kaupassa, se on pilalla. Suomalainen laatu, joopajoo...

Mutta siis vihreitä tomaatteja, se ihan hittikamaa. Ei tosin kovin uusi keksintö sekään, olemassa samanniminen(hyvä) leffakin.

=DW=

• VihreitäSäilöntää

Olen säilynyt joskus vihreitä tomaatteja ja antanut purkkeja lahjaksikin. Pistelin tomaatteja ennen keittämistä, jotta kuori ei revennyt. Pitääkin tarkistaa ohje ja alkaa kysellä mistä saisin raakoja tomaatteja, kun enää ei taida ehtiä kasvattaa.

• ItseVihreäTomaatti

Samperin ohjelma-sotkija: olen säilönyt enkä säilynyt.

• HerkkujenKunkku

Joka syksy säilömme vihreinä tomaatit jotka eivät ehdi kypsymään ajoissa ennen viilenevää säätä, ovat monelle mieluisia joululahjoja.

• ent.siivoojaparka

Äiti säilöi aina vihreitä tomaatteja purkkeihin joka syksy.
        Herahtaa vesi kielelle, kun niitä ajatteleekin. Hyvin muistan vielä niitten maun.

• kesi.vä

Mä tykkäsin siitä leffasta tosi paljon. Pitäisi katsoa taas uudestaan. Muistelen, että siinä paistettiin paneroidut tomaattiviipaleet öljyssä. Leffan nimikin on Paistetut vihreät tomaatit.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      193
      1462
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      138
      913
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      85
      882
    4. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      57
      863
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      53
      806
    6. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      255
      683
    7. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      10
      680
    8. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      333
      651
    9. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      58
      644
    10. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      73
      611
    Aihe