progressiivisuus

tmpskukkuu

Mitä elämä olisikaan ilman narsistista ajatusta: "Minä luon jotain uutta."

Ilman tervettä itsetuntoa tiede ja taiteet eivät yksinkertaisesti tuottaisi mitään uutta.

Empatia on tieteen ja taiteen vihollinen numero yksi.

Nimetkää yksi uuden luoja, joka olisi ollut empaattinen.

51

559

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tmpskukkuu

Oletteko koskaan pohtineet inspiraation lähdettä?
      Se on kuitenkin vain lähde. Kuka uutta luova on empaattinen inspiraation lähteellensä? Kuka uutta luova ylipäänsä tiedostaa sellaisen olemassaolon?

• muusamuusi

Hiljaisen kotiäidin luovuus, mielenterveyskuntoutujan luovuus, jokaisen luovuus.

Narsisti vain haluaa huomion, eikä ole mitään, jos ei saa työlleen huomiota.

Mittari ei siis ole empatia vs luovuus, vaan narsistin tarve saada huomiota, keinoja kaihtamatta.

• kjlknkll
        muusamuusi kirjoitti:

Hiljaisen kotiäidin luovuus, mielenterveyskuntoutujan luovuus, jokaisen luovuus.

Narsisti vain haluaa huomion, eikä ole mitään, jos ei saa työlleen huomiota.

Mittari ei siis ole empatia vs luovuus, vaan narsistin tarve saada huomiota, keinoja kaihtamatta.

Narsismiin (emotionaalinen tunnevamma) kuuluu toisten reifioiminen eli esineistäminen ja välineellistäminen. Muusa(kin), jos tätä termiä halutaan käyttää, on siis vain pelkkä lähde. Luova ihminen panee likoon itsensä koko persoonallaan. Ajatus, että ei voi olla luova samaan aikaan, jos on empaattinen on aika utopistinen. Narsistin luovuus on kahlittu rationaalisen ajattelun rajoihin.

• tmpmenneisyydessä

Esitän väittämän: Jokaisella 1800-luvun suurella ajattelijalla ja taiteilijalla oli suuri rakkaus saavuttamattomaan naiseen/mieheen.

• jkjökjäk

• Harmi kun linkkisi ny hukkui tähän taidekeskusteluun.

Huomion arvoinen tämäkin asia ja tosiaan itsekullakin/jokaisella tätä esiintyy jossain määrin ja ensimmäisenä mainittu mustavalko ajattelu erityisesti tähän narsismi aiheeseen liittyen.

• Minulla_

Minulla menossa aina rakkaus saavuttamattomaan mieheen. Olen huomannut toisaalta, että olen myös saavuttanut... ja toivottavasti saavutan edelleen.
        Vaivannäköä toisaalta vaatii, vaikken tietenkään kaikkea tee mitä teen vain lisätäkseni omaa arvoani...
        Mitä tekemistä tällä kaikella on narsismin kanssa?
        Olen tietenkin pohtinut, että tarkoittaako se, että niitä saavuttamattomia on olemassa sitä, että ne voisivatkin olla narsisteja. Mutta en se sitä tarkoita. Minun nuorena saavuttamattomilta tuntuneet ovat rauhallisesti? pitkissä avioissaan. Saatanhan minäkin (toivottavasti) olla joidenkin mielestä saavuttamaton, enkä silti ole narsisti.
        Vanhempana saattaa myös alkaa ajatella, että ei kukaan ole ihmistä kummempi.
        Niiden, jotka ovat narsistiin törmänneet, on ollut pakko todeta, että narsisti on aika omituinen ja poikkeaa siitäkin säännöstä.

• Miten_suht

Miten suhtautuu yleinen tyhmyys kognitiiviseen ajatusvääristymään? Vai onko vääristymä vain poikkeavaa ajattelua?

• kjoökipl
        Minulla_ kirjoitti:

Minulla menossa aina rakkaus saavuttamattomaan mieheen. Olen huomannut toisaalta, että olen myös saavuttanut... ja toivottavasti saavutan edelleen.
        Vaivannäköä toisaalta vaatii, vaikken tietenkään kaikkea tee mitä teen vain lisätäkseni omaa arvoani...
        Mitä tekemistä tällä kaikella on narsismin kanssa?
        Olen tietenkin pohtinut, että tarkoittaako se, että niitä saavuttamattomia on olemassa sitä, että ne voisivatkin olla narsisteja. Mutta en se sitä tarkoita. Minun nuorena saavuttamattomilta tuntuneet ovat rauhallisesti? pitkissä avioissaan. Saatanhan minäkin (toivottavasti) olla joidenkin mielestä saavuttamaton, enkä silti ole narsisti.
        Vanhempana saattaa myös alkaa ajatella, että ei kukaan ole ihmistä kummempi.
        Niiden, jotka ovat narsistiin törmänneet, on ollut pakko todeta, että narsisti on aika omituinen ja poikkeaa siitäkin säännöstä.

Tässä artikkeli epätoivoiselle julialle, vaivaan löytyy kemiallinen apu:

http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/tosirakkaus_kaappaa_aivot

• D_Noinpa
        kjoökipl kirjoitti:

:D! Noinpa, kiitos vain.
        Mutta oikeasti en ole epätoivoinen ollenkaan. Vaan nämä melkein koko elämänajan seuraavat etärakkaudet ovat minulle täysin positiivinen kokemus. Etärakkaus antaa uskomatonta voimaa tehdä ja saavuttaa asioita, joita ei ehkä muuten ikinä olisi saavuttanut. Saavuttamaton etärakkaus on sisäinen rauha ja rauhattomuus sopivassa suhteessa sekoitettuna ainakin minulle.
        On siis tilaa toteuttaa omia haaveitaan ja unelmiaan.
        Ja ennen kaikkea, en ole ollenkaan epätoivoinen koskaan rakkauksieni suhteen. Nämä kohteet ovat antaneet selviä signaaleita juuri minulle, että kaikki saattaa olla vain ajan kysymys. Yksi tällainen etärakkaus nuoruudesta on jopa kosinut minua, kun vuosien jälkeen suhde vihdoin toteutui. Myös toinen toteutunut suhde on kokemuksessa. Näistä kumpikaan ei ollut narsisti. Suhteet päättyivät eräänlaisten sattumusten seurauksena, mutta eivät oikeastaan mitenkään onnettomasti niin, että kenenkään mieli olisi pahoittunut.
        Mielestäni kaikissa ns. saavuttamattomissa rakkauksissa elää toivonkipinä.
        Muistan joskus lukeneeni jostain tutkimuksesta tai haastatteluista (en muista tarkempaa), että ns. yksipuolisesti rakastunut ei koskaan ole kirjaimellisesti yksipuolisesti rakastunut, vaan hän vähintäin pystyy ajattelemaan, että jos asiat olisivat edes hiukan toisin, suhde voisi toteutua.
        Ihan vain tiedoksi, että olen elänyt pitkään ns. normaalissa lähisuhteessa, jona aikana minulla ei näitä etärakkauksia ollut, vaan lähisuhteeni oli täysin riittävä. Eräänlainen unelmien toteutuma.
        Ns. saavuttamaton rakkaus tapaa painua taka-alalle, kun kuvaan astuu joku, jonka kanssa voi aloittaa suhteen.

• Tässä_sam

Tässä samaisessa ketjussa kuin on puhuttu muusista, niin voisin sanoa, että minulle saavuttamattomat rakkaudet ovat hyvinkin toimineet muusina.
        Toisaalta taas, joillekin muusat ovat juuri niitä, keiden kanssa suhteillaan. Esim. Eino Leino & L. Onerva
        Myöskin minua pitkään tapaillut herrasmies aikoinaan piti minua muusana (vaikkei sitä nimitystä käyttänyt). Jälkeenpäin hän kuvaili tunteitaan ja suhdettaan minuun ja noin sen käsitin.

• En_ole_rinn

P.S.
        En ole rinnastamassa itseäni mihinkään kuuluisuuksiin, mutta myös meillä tavallisemmilla ihmisillä on tarve toisinaan toteuttaa itseään ja voimalähteet saattavat olla samanlaisia kuin noilla nyt puheena olleillaa menneen ajan taiteilijoilla.

• Mietin_tuota
        kjoökipl kirjoitti:

Mietin tuota kemiallista ketjua ja sisäelinproblematiikkaa, joka rakkauteen liittyy. Tuo kaikki on varmaan totta.
        Mutta onneksi meille ihmiselle tiedekin jättää sentään valinnanvapauden siinä, kenen tai keiden sallimme tuon ketjun käynnistää.

• Tässä_sam kirjoitti:

Tässä samaisessa ketjussa kuin on puhuttu muusista, niin voisin sanoa, että minulle saavuttamattomat rakkaudet ovat hyvinkin toimineet muusina.
        Toisaalta taas, joillekin muusat ovat juuri niitä, keiden kanssa suhteillaan. Esim. Eino Leino & L. Onerva
        Myöskin minua pitkään tapaillut herrasmies aikoinaan piti minua muusana (vaikkei sitä nimitystä käyttänyt). Jälkeenpäin hän kuvaili tunteitaan ja suhdettaan minuun ja noin sen käsitin.

"Myöskin minua pitkään tapaillut herrasmies aikoinaan piti minua muusana (vaikkei sitä nimitystä käyttänyt). Jälkeenpäin hän kuvaili tunteitaan ja suhdettaan minuun ja noin sen käsitin. "

Olipas jotensakin tutun kuuloista tuo

Se muinoin tuntemani tyyppi joka myös itseään herramieheksi tituleerasi nimitti myös eron jälkeen eksäänsä muusaksi. Tiedä sitten miten/mihin ko. muusa häntä innoitti, kun ei mikään taitelija tyyppi ollut ja oli pettänyt muusaansa jo vuosien ajan usean naisen kanssa, että ilm. niitä etärakkausia sitten piisasi ja ehkä ne sitte tavallaan innoittivatkin tuomalla jännitystä elämään ja kai siitäkin, että onnistuu huijaamaan naisia jotain voimantunnetta itselleen saa.

• Minua_tap
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

"Myöskin minua pitkään tapaillut herrasmies aikoinaan piti minua muusana (vaikkei sitä nimitystä käyttänyt). Jälkeenpäin hän kuvaili tunteitaan ja suhdettaan minuun ja noin sen käsitin. "

Se muinoin tuntemani tyyppi joka myös itseään herramieheksi tituleerasi nimitti myös eron jälkeen eksäänsä muusaksi. Tiedä sitten miten/mihin ko. muusa häntä innoitti, kun ei mikään taitelija tyyppi ollut ja oli pettänyt muusaansa jo vuosien ajan usean naisen kanssa, että ilm. niitä etärakkausia sitten piisasi ja ehkä ne sitte tavallaan innoittivatkin tuomalla jännitystä elämään ja kai siitäkin, että onnistuu huijaamaan naisia jotain voimantunnetta itselleen saa.

Minua tapaillut herrasmies ei tituleerannut itse itseään, vaan minä ihan itse häntä tituleerasin noin. On saanut ajattelemaan asioita ns. toisin tämä viimevuosien tapahtuma, joka täällä palstalla on elänyt kertomuksissani. Ei herrasmieheni ollut varsinaisesti taiteilija, mutta erittäin luova ja sai aikaan.. Enempää ei ole tarvetta paljastaa. Luovuus jotenkin kärsi myöhemmin kun löysin oman pitkäaikaisen kumppanini ja silloin keskusteluissa hän kertoi noista tunteistaan ja ajatuksistaan, joista tein itse sen muusa-johtopäätöksen.
        Narsistit nyt höpöttävät mitä höpöttävät.. matkivat juuri niitä paremmin menestyneitä, joita kadehtivat ja kopioivat heidän piirteitään vain tehdäkseen vaikutusta.
        Kaikkia ihmisiä voi tietenkin verrata, jopa narsistia ja ns. tavista, mutta ne ratkaisevat erot ovat olemassa. -Siinähän se juju juuri onkin.
        Mutta kiva kun kerroit, narsisteista kun keskustelu pääasiassa käydään. Joskus vaan hipoo myös muuta aihetta, -vertaillenkin.

• Taas_kerran

"Tiedä sitten miten/mihin ko. muusa häntä innoitti, kun ei mikään taitelija tyyppi ollut ja oli pettänyt muusaansa jo vuosien ajan usean naisen kanssa, että ilm. niitä etärakkausia sitten piisasi ja ehkä ne sitte tavallaan innoittivatkin tuomalla jännitystä elämään ja kai siitäkin, että onnistuu huijaamaan naisia jotain voimantunnetta itselleen saa. "
        Taas kerran, oma narsisti-psykopaattinihan tuosta mieleen myös tulee. Hyvä muistutus siitä, kuinka äärettömän tyhjiä he ovat ihmisinä. Ja kuinka äärettömän tyhjään asemaan heidän käsittelyssään joutuu.
        Voi kun kaikki pääsisivät noista eroon ja jäisivät yksinään soittelemaan lehdellä.

• Minua_tap kirjoitti:

Minua tapaillut herrasmies ei tituleerannut itse itseään, vaan minä ihan itse häntä tituleerasin noin. On saanut ajattelemaan asioita ns. toisin tämä viimevuosien tapahtuma, joka täällä palstalla on elänyt kertomuksissani. Ei herrasmieheni ollut varsinaisesti taiteilija, mutta erittäin luova ja sai aikaan.. Enempää ei ole tarvetta paljastaa. Luovuus jotenkin kärsi myöhemmin kun löysin oman pitkäaikaisen kumppanini ja silloin keskusteluissa hän kertoi noista tunteistaan ja ajatuksistaan, joista tein itse sen muusa-johtopäätöksen.
        Narsistit nyt höpöttävät mitä höpöttävät.. matkivat juuri niitä paremmin menestyneitä, joita kadehtivat ja kopioivat heidän piirteitään vain tehdäkseen vaikutusta.
        Kaikkia ihmisiä voi tietenkin verrata, jopa narsistia ja ns. tavista, mutta ne ratkaisevat erot ovat olemassa. -Siinähän se juju juuri onkin.
        Mutta kiva kun kerroit, narsisteista kun keskustelu pääasiassa käydään. Joskus vaan hipoo myös muuta aihetta, -vertaillenkin.

"Mutta kiva kun kerroit, narsisteista kun keskustelu pääasiassa käydään. Joskus vaan hipoo myös muuta aihetta, -vertaillenkin. "

No tässä kohtaa ny ei ollu tarkoitus sen kummemmin verrata, kuhan ny toin esiin, mitä mieleen muistui sanoista herrasmies ja muusa siihen tyyppiin liittyen.

Mutta kun otit esiin tuon vertailun, niin sehän on juurikin narsisteihin liitetty termi sekin, ovat jatkuvasti kilpasilla ja vertailevat itseään muihin.

• sfdkjh

eläköön häiritsemätön narsismi ;)

• Ovatko_

"Mutta kiva kun kerroit, narsisteista kun keskustelu pääasiassa käydään. Joskus vaan hipoo myös muuta aihetta, -vertaillenkin. "

No tässä kohtaa ny ei ollu tarkoitus sen kummemmin verrata, kuhan ny toin esiin, mitä mieleen muistui sanoista herrasmies ja muusa siihen tyyppiin liittyen.

Mutta kun otit esiin tuon vertailun, niin sehän on juurikin narsisteihin liitetty termi sekin, ovat jatkuvasti kilpasilla ja vertailevat itseään muihin.

"Mutta kun otit esiin tuon vertailun, niin sehän on juurikin narsisteihin liitetty termi sekin, ovat jatkuvasti kilpasilla ja vertailevat itseään muihin. "
        Ovatko ihan rehellisesti kilpasilla? Pelin säännöt eivät ole samat ainakaan kun normikansalaisilla. Entä onko heidän vertailunsa rehellistä, syvällistä ja analyyttistä? Minusta ei mitään tuosta. Eivät alistu mitattavaksi, eivätkä myönnä tappiota kiltisti, jos sellainen sattuisi tulemaan eteen. Tai no ehkä muodon vuoksi joskus, että vaikuttaisivat normaaleilta.
        Siis sehän meni niin, että kaikki se, mitä narsistit tekevät, niin kaikkea sitä tekevät muutkin. Narsistit poikkeavat muista oireiston mukaisen toimintansa voimakkuuden takia.
        Eli tarkoitan tällä lähinnä sitä, että tapahtui elämässä melkein mitä tahansa, niin kyllä se kaikki kuuluu myös narsistin elämään... ei voi sanoa, että kaikki normaalit ominaisuudet kuuluisivat vain narsistille, kuten vertailu.
        Narsismin määritelmäkin on vertailu. Se on tehty vertaillen muihin, terveinä pidettäviin ihmisiin. He siis poikkeavat määritelmien kohdalla muista.
        Kyllähän kaikki ihmiset vertailevat sekä toisia että itseään muihin jne.

• Tai_oikeastaan

"Eli tarkoitan tällä lähinnä sitä, että tapahtui elämässä melkein mitä tahansa, niin kyllä se kaikki kuuluu myös narsistin elämään... "
        Tai oikeastaan ei. Tuo sopisi paremmin toisin päin, että tapahtuipa narsistin elämässä mitä tahansa, niin se kaikki kuuluu myös muiden elämään.
        Paitsi pahuudessa johtavat, petturuudessa ja kavaluudessa, häikäilemättömyydessä yms.
        Eivätkä narsistit rakasta niinkuin muut, eivät välitä toisista aidosti, eivätkä tunne empatiaa.

• ölkjhgsdfghjkl
        D_Noinpa kirjoitti:

:D! Noinpa, kiitos vain.
        Mutta oikeasti en ole epätoivoinen ollenkaan. Vaan nämä melkein koko elämänajan seuraavat etärakkaudet ovat minulle täysin positiivinen kokemus. Etärakkaus antaa uskomatonta voimaa tehdä ja saavuttaa asioita, joita ei ehkä muuten ikinä olisi saavuttanut. Saavuttamaton etärakkaus on sisäinen rauha ja rauhattomuus sopivassa suhteessa sekoitettuna ainakin minulle.
        On siis tilaa toteuttaa omia haaveitaan ja unelmiaan.
        Ja ennen kaikkea, en ole ollenkaan epätoivoinen koskaan rakkauksieni suhteen. Nämä kohteet ovat antaneet selviä signaaleita juuri minulle, että kaikki saattaa olla vain ajan kysymys. Yksi tällainen etärakkaus nuoruudesta on jopa kosinut minua, kun vuosien jälkeen suhde vihdoin toteutui. Myös toinen toteutunut suhde on kokemuksessa. Näistä kumpikaan ei ollut narsisti. Suhteet päättyivät eräänlaisten sattumusten seurauksena, mutta eivät oikeastaan mitenkään onnettomasti niin, että kenenkään mieli olisi pahoittunut.
        Mielestäni kaikissa ns. saavuttamattomissa rakkauksissa elää toivonkipinä.
        Muistan joskus lukeneeni jostain tutkimuksesta tai haastatteluista (en muista tarkempaa), että ns. yksipuolisesti rakastunut ei koskaan ole kirjaimellisesti yksipuolisesti rakastunut, vaan hän vähintäin pystyy ajattelemaan, että jos asiat olisivat edes hiukan toisin, suhde voisi toteutua.
        Ihan vain tiedoksi, että olen elänyt pitkään ns. normaalissa lähisuhteessa, jona aikana minulla ei näitä etärakkauksia ollut, vaan lähisuhteeni oli täysin riittävä. Eräänlainen unelmien toteutuma.
        Ns. saavuttamaton rakkaus tapaa painua taka-alalle, kun kuvaan astuu joku, jonka kanssa voi aloittaa suhteen.

Minulla on "inspiraationlähteitä", joissa kokemus on ilmeisesti täysin yksipuolinen. Ei ole minkäänlaista toivoakaan minkäänlaisesta suhteesta tai ei edes tuttavuudesta oikeasti tai edes mielikuvituksessa, vaikka nämä ihmiset eivät ole suuria kuuluisuuksia tms. Enkä ole saanut minkäänlaista vinkkiäkään kiinnostuksesta minuun (enkä välttis ole itsekään niin kiinnostunut heistä muutoin kuin luovasti) ja joku voi olla minua kohtaan aivan epäkohteliaskin. En tule näistä mitenkään epätoivoiseksi, enkä kärsi oikeastaan, kun olen niin tottunut näihin tämmösiin. Olo keventyy kun kehittelee epäkohteliaasta ihmisestä jotain kaunista.

• ghjklöäöl
        Mietin_tuota kirjoitti:

Mietin tuota kemiallista ketjua ja sisäelinproblematiikkaa, joka rakkauteen liittyy. Tuo kaikki on varmaan totta.
        Mutta onneksi meille ihmiselle tiedekin jättää sentään valinnanvapauden siinä, kenen tai keiden sallimme tuon ketjun käynnistää.

Kiinnostava artikkeli

• Ovatko_ kirjoitti:

"Mutta kun otit esiin tuon vertailun, niin sehän on juurikin narsisteihin liitetty termi sekin, ovat jatkuvasti kilpasilla ja vertailevat itseään muihin. "
        Ovatko ihan rehellisesti kilpasilla? Pelin säännöt eivät ole samat ainakaan kun normikansalaisilla. Entä onko heidän vertailunsa rehellistä, syvällistä ja analyyttistä? Minusta ei mitään tuosta. Eivät alistu mitattavaksi, eivätkä myönnä tappiota kiltisti, jos sellainen sattuisi tulemaan eteen. Tai no ehkä muodon vuoksi joskus, että vaikuttaisivat normaaleilta.
        Siis sehän meni niin, että kaikki se, mitä narsistit tekevät, niin kaikkea sitä tekevät muutkin. Narsistit poikkeavat muista oireiston mukaisen toimintansa voimakkuuden takia.
        Eli tarkoitan tällä lähinnä sitä, että tapahtui elämässä melkein mitä tahansa, niin kyllä se kaikki kuuluu myös narsistin elämään... ei voi sanoa, että kaikki normaalit ominaisuudet kuuluisivat vain narsistille, kuten vertailu.
        Narsismin määritelmäkin on vertailu. Se on tehty vertaillen muihin, terveinä pidettäviin ihmisiin. He siis poikkeavat määritelmien kohdalla muista.
        Kyllähän kaikki ihmiset vertailevat sekä toisia että itseään muihin jne.

"Eli tarkoitan tällä lähinnä sitä, että tapahtui elämässä melkein mitä tahansa, niin kyllä se kaikki kuuluu myös narsistin elämään... ei voi sanoa, että kaikki normaalit ominaisuudet kuuluisivat vain narsistille, kuten vertailu."

Kyllä joo, vertailu kuuluu normaaliin elämään/ihmisluontoon, mutta narsistilla se on korostunutta. Tuossa kun käytit sanaa peli, niin sitä kaiketi narsistin elämä on, jatkuvaa kilpailua ja pyrkimystä voittaa tavalla tai toisella. Itsetuntoonhan nää asiat, jatkuva tarve vertailla, olla kilpasilla liittyvät oleellisesti. Narsistilla on sitä itsetunnon puutetta josta syystä sitten "Elämä on narsistille peliä, oli kysymys sitten ihmissuhteista tai työelämästä."

http://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa-narsismista/narsismista_yleisesti/narsistin_itsetunnosta_ja_ihailu/

Keinot toki saattavat olla kyseenalaisia, mm. ylentääkseen itseään narsisti pyrkii alentamaan/mitätöimään toista ja siirtämään omia negatiivisia ominaisuuksiaan toiseen. Sanotaanhan, että narsisti jopa pyrkii valitsemaan valmiiksi ihmisiä joiden kokee olevan jollain tavalla itsensä alapuolella voidakseen pitää sen suuruusharhansa...

Tosiaan monesti kertonutkin tähän kilpailu teemaan liittyen että se ko. tyyppi lähetti minulle suhteen päättymisen jälkeen spostiakin, jossa myös tuo asia tuli esille hänen taholtaan lauseessa "turha koittaa xxx(hänen nimensä) voittaa...

Silloin vielä olin aika vihreä näiden asioiden suhteen ja kummastelin lausetta, että mitä hän sillä voittamisella mahtoi tarkoittaa. Toki en vieläkään tiedä mitä hän tarkalleen sillä tarkoitti, mutta nykyään ymmärrän sillain paremmin, mistä syystä hän tuommosenkin lauseen heitti, vaikka en tiedä mitä/minkä/missä asiassa hän koki voittavansa...

• susilampaanvuodassa

"Eli tarkoitan tällä lähinnä sitä, että tapahtui elämässä melkein mitä tahansa, niin kyllä se kaikki kuuluu myös narsistin elämään... ei voi sanoa, että kaikki normaalit ominaisuudet kuuluisivat vain narsistille, kuten vertailu."

Kyllä joo, vertailu kuuluu normaaliin elämään/ihmisluontoon, mutta narsistilla se on korostunutta. Tuossa kun käytit sanaa peli, niin sitä kaiketi narsistin elämä on, jatkuvaa kilpailua ja pyrkimystä voittaa tavalla tai toisella. Itsetuntoonhan nää asiat, jatkuva tarve vertailla, olla kilpasilla liittyvät oleellisesti. Narsistilla on sitä itsetunnon puutetta josta syystä sitten "Elämä on narsistille peliä, oli kysymys sitten ihmissuhteista tai työelämästä."

http://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa-narsismista/narsismista_yleisesti/narsistin_itsetunnosta_ja_ihailu/

Keinot toki saattavat olla kyseenalaisia, mm. ylentääkseen itseään narsisti pyrkii alentamaan/mitätöimään toista ja siirtämään omia negatiivisia ominaisuuksiaan toiseen. Sanotaanhan, että narsisti jopa pyrkii valitsemaan valmiiksi ihmisiä joiden kokee olevan jollain tavalla itsensä alapuolella voidakseen pitää sen suuruusharhansa...

Tosiaan monesti kertonutkin tähän kilpailu teemaan liittyen että se ko. tyyppi lähetti minulle suhteen päättymisen jälkeen spostiakin, jossa myös tuo asia tuli esille hänen taholtaan lauseessa "turha koittaa xxx(hänen nimensä) voittaa...

Silloin vielä olin aika vihreä näiden asioiden suhteen ja kummastelin lausetta, että mitä hän sillä voittamisella mahtoi tarkoittaa. Toki en vieläkään tiedä mitä hän tarkalleen sillä tarkoitti, mutta nykyään ymmärrän sillain paremmin, mistä syystä hän tuommosenkin lauseen heitti, vaikka en tiedä mitä/minkä/missä asiassa hän koki voittavansa...

Mikä lienee se tauti, jossa lähettelee viestejä pidä kii ukostas. Samanlaisesta asiasta taitaa olla kyse, ehkei kumpikaan toistaan parempi?

• Luovuudestajataiteesta

Tässä olisi kaksi päinvastaista tutkimusta aiheesta koskien psykopaatteja, joten asia ei taida olla aivan yksiselitteinen :

https://news.artnet.com/art-world/artists-share-traits-with-psychopaths-482042

http://philpapers.org/archive/MAIPAT.pdf

Ehkäpä molemmissa tutkimuksissa on jotakin totta. Taidettakin on niin monenlaista, niinkuin varmaan psykopaattejakin on monenlaisia.

Minun mielipiteeni on, että "muusa" ei ole ollenkaan sama kuin "narsistinen lähde".
      Mutta riippuu varmaan siitä miten "muusaan" suhtaudutaan: rikastetaanko häntä omalla luovuudella, vai viedäänkö häneltä ikäänkuin luovuutta, jota itseltä puuttuu.

Minun mielestäni narsismia ja taiteellisten ihmisten ekstentrismiä ei pitäisi missään tapauksessa sekoittaa toisiinsa, koska se todellakin haittaa luovuutta, jos henkilöltä ei hyväksytä jonkinlaista eksentrismiä, joka on taiteen teolle varmaan usein varsin välttämätöntä.

Kun ihmiseltä kielletään kaikki terve narsismi, luominen tosiaan tulee vaikeaksi, koska ihminen joutuu ikäänkuin luovuttamaan sisimpänsä toisten sisimmälle, eikä enää tunnista itseään, joten sillon ei ole mistä ammentaa, eli omasta sisimmästään. Ehkä aloittaja voisi tarkoittaa tätä kirjoittaessaan, että empaattinen ei voi ola luova ?

Mielestäni enemmänkin ne ihmiset ovat narsistisia, jotka vaativat toisilta niin yltiöpäistä empaattisuutta, että näiden luovuus tukahtuu.

Taide ja uuden luominen ei missään tapauksessa vaadi narsistista persoonallisuushäiriötä. Uutta luodessa ei keneltäkään viedä mitään, ellei sitten ole niin ideaton taiteilija, että pitää toisten idoita viedä.

Monasti ihmettelen, kun taiteilijaa neuvotaan seuraamaan toisten taidetta rikastuttaakseen omia idoitaan. Mielestäni siinä on syyttä olla tarkkana miten se tehdään, jotta se todella on toinen toistensa rikastuttamista, eikä heidän ideoidensa viemistä. Taiteilijan on tietenkin imettävä vaikutteita ympäristöstä ja kaikesta aistimastaan luodakseen uutta, mutta toisten taiteen matkiminen ei ole mielestäni uuden luomista ja se on eri asia.

Yksikään tuntemani henkilö, joka mielestäni omaa narsistisen persoonallisuushäiriön piirteitä, ei ole taiteellinen, eikä pysty todella luomaan uutta, vaan nimenomaan yrittää estää muitakin luomasta, kehittymästä.
      Tämä ei tietekään tarkoita sitä, etteikö voisi olla narsisteja taiteilijoita. Tietenkin voi olla.

Luovuutta on varmasti hyvin monenlaista kuten luomistapojakin.
      Toiset luovat enemmän suunnittelemalla, toiset enemmän tunneinspiraatiosta.
      Mutta luulisin, ettei monipuoliset tunneinspiraatiot ole tyypillisiä tunteellisesti "köyhälle" narsistille.

• Luovuudestajataiteesta

Korjaus: eksentrismiä

• Luovuudestajataiteesta

Lisään vielä tuon linkin, jonka lopusta mielestäni hyvin ilmenee kuinka eksentrikko ja narsisti eroavat toisistaan. Eksentrikot ovat nimenomaan moraalia ylläpitävä voima, kun taas narsistit moraalia murskaavia, eli oikestaan mielestäni lähes vastakohtia eräiltä osin.
        Mutta yhteistä näissä ehkä molemmissa narsistien ja eksentrikkojen kohdalla on normista poikkeava käyttäytyminen, johon ei haluta muiden puuttuvan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Eksentrismi

• hitleroinen

Takerruin tuohon terveeseen narsismiin. Aikuisen narsismi ei koskaan ole tervettä,vain lapsella se on normaaliin kehitykseen kuuluva vaihe. Vuoden vanhan lapsen narsismi on siis tärkeä kehitysvaihe, aikuisella se on aina häiriö. Terve itsetunto ei ole narsismia.
        Luovuushan ei ole mitään ryhmätyötä, vaan vaatii useinkin eristäytymistä. Onhan meillä tai ainakin useimmilla jotain narsistisia piirteitä. Noista persoonallisuushäiriöiden luokituksistakin vähän joka ryhmästä löytyy joku sopiva jokaiselle,itsellenikin kävisi moni. Eikös muuten luovuuden vastakohta voi olla tuho? Miten siis käy jos luovuus jotenkin estyy tai lukkiutuu? Luova ihminen vähintään masentuu ja ahdistuu ainakin jos ei löydä mitään kanavaa luovuutensa toteuttamiseen.

• nmnmnliä

"Taide ja uuden luominen ei missään tapauksessa vaadi narsistista persoonallisuushäiriötä. Uutta luodessa ei keneltäkään viedä mitään, ellei sitten ole niin ideaton taiteilija, että pitää toisten idoita viedä".

Narsistisesti häiriintyneestä "taidemaalarista" on hyvä esimerkki amerikkalainen Walter Keane, joka otti kaiken kunnian vaimonsa Margaretin töistä (ns. "Big Eye" -maalauksista). Suuri skandaali aikoinaan taidepiireissä. Tim Burton on tehnyt aiheesta elokuvakin.

• Luovuudestajataiteestaj

No tuosta "terveestä narsismista", se on vain termi, jolla mielestäni voi tarkoittaa montaa eri asiaa. Tarkoitan itsensä rakastamista. Mielestäni sitä liikaa vastutetaan. Minun mielestäni olisi hyvä, että ihmisiä kannustettaisiin rakastamaan itseään.
        Minun elämästäni ainakin tuli tuhoisaa, kun itsensä rakastaminen estyi.
        Tarkoitan "terveellä narsismilla" tervettä itsensä rakastamista. En käytä sitä lääketieteellisenä terminä.
        Olen sitä mieltä, että aikuistenkin ihmisten on hyvä rakastaa itseään.
        Eikös se Raamattukin neuvo rakastamaan sekä itseä, että lähimmäisiä.
        Minun mielestäni usein ajatellaan väärin ikäänkuin itsensä rakastaminen olisi itsestäänselvyys. Mielestäni se ei ole yhtään sen enempää itsestäänselvyys kuin lähimmäisen rakastaminen, ja siihen pitäisi neuvoa yhtä paljon kuin lähimmäisen rakastamiseen, koska muuten voi käydä niin, että rakastaa van lähimmäistä, ja silloin joutuu helposti hyväksikäytetyksi.

• nkligågkgogl
        hitleroinen kirjoitti:

Takerruin tuohon terveeseen narsismiin. Aikuisen narsismi ei koskaan ole tervettä,vain lapsella se on normaaliin kehitykseen kuuluva vaihe. Vuoden vanhan lapsen narsismi on siis tärkeä kehitysvaihe, aikuisella se on aina häiriö. Terve itsetunto ei ole narsismia.
        Luovuushan ei ole mitään ryhmätyötä, vaan vaatii useinkin eristäytymistä. Onhan meillä tai ainakin useimmilla jotain narsistisia piirteitä. Noista persoonallisuushäiriöiden luokituksistakin vähän joka ryhmästä löytyy joku sopiva jokaiselle,itsellenikin kävisi moni. Eikös muuten luovuuden vastakohta voi olla tuho? Miten siis käy jos luovuus jotenkin estyy tai lukkiutuu? Luova ihminen vähintään masentuu ja ahdistuu ainakin jos ei löydä mitään kanavaa luovuutensa toteuttamiseen.

"Miten siis käy jos luovuus jotenkin estyy tai lukkiutuu? Luova ihminen vähintään masentuu ja ahdistuu ainakin jos ei löydä mitään kanavaa luovuutensa toteuttamiseen".

Masennus on ollut suuri voima taiteen tekemisessä kautta aikojen. Kannattaa käydä katsomassa esim. Guggenheimin Bilbaon-museossa Mark Rothkon viimeisimpiä töitä. Mustia neliöitä mustalla pohjalla. Teki itsemurhan kärsittyään vaikean masennuksen.

• kirkkovene
        nkligågkgogl kirjoitti:

"Miten siis käy jos luovuus jotenkin estyy tai lukkiutuu? Luova ihminen vähintään masentuu ja ahdistuu ainakin jos ei löydä mitään kanavaa luovuutensa toteuttamiseen".

Masennus on ollut suuri voima taiteen tekemisessä kautta aikojen. Kannattaa käydä katsomassa esim. Guggenheimin Bilbaon-museossa Mark Rothkon viimeisimpiä töitä. Mustia neliöitä mustalla pohjalla. Teki itsemurhan kärsittyään vaikean masennuksen.

Narsistiseen luonnehäiriöön kuuluu mielikuvien puuttuminen. Mielikuvien puuttuminen johtaa siihen, että kun narsisti pettyy tai masentuu, hänen täytyy toimia ja tuhota se mitä pitää syypäänä pahaan oloonsa. Jos pystyy luomaan mielikuvan vaikka mustasta neliöstä ja vielä maalaamaan sen, niin se ei koidu ympäristön ja muiden ihmisten tuhoksi. Tässä tapauksessa kuitenkin taisi itsetuhoisuus olla voimakas.
        Taide sinänsä on kanssa vähän vaikea määritellä; jos piirtelen seinäni täyteen mustia neliöitä, minun luullaan seonneen, mutta kun taiteilija maalaa mustan neliön se on teos jota matkustetaan katselemaan ympäri maailmaa.

• vbgfy
        kirkkovene kirjoitti:

Narsistiseen luonnehäiriöön kuuluu mielikuvien puuttuminen. Mielikuvien puuttuminen johtaa siihen, että kun narsisti pettyy tai masentuu, hänen täytyy toimia ja tuhota se mitä pitää syypäänä pahaan oloonsa. Jos pystyy luomaan mielikuvan vaikka mustasta neliöstä ja vielä maalaamaan sen, niin se ei koidu ympäristön ja muiden ihmisten tuhoksi. Tässä tapauksessa kuitenkin taisi itsetuhoisuus olla voimakas.
        Taide sinänsä on kanssa vähän vaikea määritellä; jos piirtelen seinäni täyteen mustia neliöitä, minun luullaan seonneen, mutta kun taiteilija maalaa mustan neliön se on teos jota matkustetaan katselemaan ympäri maailmaa.

Minulla on ihan päinvastainen kokemus. Mielikuvitusta riittää......

• Taiteestajaluovuudesta
        kirkkovene kirjoitti:

Minua ei kiinnosta synkeä taide. Mielestäni taiteen pitää olla henkistä tilaa kohentavaa, jotta tykkäisin siitä.
        Kenenkään mustat neliöt ei kiinnosta

• Taiteestajaluovuudestau

Tuo on muuten totta, että moni asia mikä on taidetta, sitä pidetään ei- taiteilijan kohdalla hulluutena.
        En menisi puolivalmiita taideidoita selittämään psykiatrille.
        Ne lakkaavat olemasta hulluutta sitten kun ne on toteutettu taideteokseksi, koska se teos on konkreettista ja totta, eikä kukaan voi väittää ettei olisi.
        Mutta js ideoi pystymättä toteuttamaan mielikuvituksiaan joksikin näkyväksi, siinä valitettavasti voi vaikuttaa vähän hullulle.

• Tietyllä_
        Taiteestajaluovuudestau kirjoitti:

Tuo on muuten totta, että moni asia mikä on taidetta, sitä pidetään ei- taiteilijan kohdalla hulluutena.
        En menisi puolivalmiita taideidoita selittämään psykiatrille.
        Ne lakkaavat olemasta hulluutta sitten kun ne on toteutettu taideteokseksi, koska se teos on konkreettista ja totta, eikä kukaan voi väittää ettei olisi.
        Mutta js ideoi pystymättä toteuttamaan mielikuvituksiaan joksikin näkyväksi, siinä valitettavasti voi vaikuttaa vähän hullulle.

"Mutta js ideoi pystymättä toteuttamaan mielikuvituksiaan joksikin näkyväksi, siinä valitettavasti voi vaikuttaa vähän hullulle. "
        Tietyllä tavalla taiteen asiantuntematon arvoitinti sitten olisikin jonkinlaista hulluutta, useinhan ainakin negatiivinen arvioitsija perustelee näkemyksiään tyyliin -tuollaisiahan osaa kuka tahansa...
        Ehkäpä se jutun juoni onkin siinä, että niitä pitää sitten tehdä ja saada vaikuttavasti esiin. Teepä se!

• Taiteestajaluovuudestau

Eihän taiteen kokijan tarvitse olla joku asiantuntija, eihän taidetta vain taitelijoille tehdä puhumattakaan ammattimaisista arvostelijoista.
        Kun kuka tahansa osaa, kuka tahansa joka haluaa voi aloittaa jos on rahaa vähän johonkin tarvikkeisiin, eikä ole liikaa häiritseviä narsisteja ympärillä.

• kirkkovene

Aivan. Taiteella tai millä hyvänsä vastaavanlaisella puuhastelullahan voi olla myös parantavaa vaikutusta ja voimaa. Voisikin olla parempi tuijottaa keltaista väriä ja maalata sillä seinää.

• Taiteestajaluovuudestak

Aivan.

Minuu niin ärsyttää taiteesta kateelliset, että vaikka ihan "piruuttani" (vaikken muullon ikinä piruile) tykkäisin kannustaa (jos minulla olisi siihen valta) kaikkia yrittämään niin, että olisi kateellisilla sitten niin niin paljon kadehdittavaa, kun maailma pursuaisi omaperäisiä taiteilijoita. Mutta pursuaahan se jo nytkin, joten oikeastaan kateelliset ovat pelin jo menettäneet tietyllä tapaa.

• kljlkjgkhjkjö

En usko että on olemassa kaavaa, jonka mukaan omaperäiset teokset ja ajatukset syntyvät ja että voitaisiin mitenkään tietää ennalta missä, milloin ja kenen toimesta ne syntyvät. Ymmärtääkseni kaikki taitelijat ja tiedemiehet, jotka ovat tuoneet maailaan jotakin uutta ja suurta, ovat luottaneet sisäisiin viesteihinsä eivätkä ole antaneet kenenkään ulkopuolisen puuttua omintakeisiin ideoihinsa. Inspiraation ja luovuuden lähde on, ja on aina ollut, ihmisen sisällä.

Mytologinen hahmo "muusa", joka saisi aikaan innoituksen puuskia, ei kuulosta järkeenkäyvältä, jos ajatuksena on että se edustaa jotakin ulkoista olentoa, jonka on "lennettävä luokse ennen kuin pystyy luomaan mitään". Meillä kaikilla on sisällämme "muusa", pohjaton luovuuden lähde, josta voi pulputa vaikka mitä, jos vain selätämme epäonnistumisen pelon.

• Luovuudestajataiteesta

Olen suunnilleen samaa mieltä.

Ehkä "muusa" voisi olla esimerkiksi oma sisäinen olento, jonka pystyy näkemään kohdatessaan jotakin siitä muistuttavaa ulkopuolellaan.

Kun muistaakseni ihan tieteellisestkin esim. kauneus on enemmänkin "katsojan silmässä", eli kauneuden kokemus muodostuu kokijan aivoissa. Se on siellä.
        Toisaalta kun sen oivaltaa, ei tarvitse käyttäytyä narsistisesti, eli yrittäen jotenkin saada itselleen kohteita, jotka kokee kauniiksi,

• Luovuudestajataiteestaj

En tietenkään tarkoita että olisi narsistista haluta omistaa jotakin ulkoisesti kaunista...vähän nyt huonosti osaan selittää mitä tarkoitan...

• huonostiselittää
        Luovuudestajataiteestaj kirjoitti:

En tietenkään tarkoita että olisi narsistista haluta omistaa jotakin ulkoisesti kaunista...vähän nyt huonosti osaan selittää mitä tarkoitan...

Miksi ihmeessä yrität sitten päteä itsellesi vieraalla alueella?

• Luovuudestajataiteesta

En yritä päteä. :)
        Kirjoitan vain ajatuksia, eikä täällä netin keskustelupalstoilla tekstin laatuvaatimuksen kai yleisestiottaenkaan ole kauhean korkeat.

• mkljkäk
        Luovuudestajataiteesta kirjoitti:

En yritä päteä. :)
        Kirjoitan vain ajatuksia, eikä täällä netin keskustelupalstoilla tekstin laatuvaatimuksen kai yleisestiottaenkaan ole kauhean korkeat.

Selität oikein hyvin! Avautui minulle. Kiitos!

• nähtyon

Suomen pienissä piireissä esim kuvataiteessa on merkitystä vain sillä mitä kouluja on käynyt.
      Osa on vain kekkuloivia ekstrovettejä, työt on aivan yhtä keskinkertaisia jokaisella. Kun kahdella on samantasoiset työt, taidekoulussa kovaäänisempi vie suuremman tilan tietysti.
      Ja juonittelee, varastaa toisten ideoita. Kopioi taidehistorian kirjasta ja väittää ideaa omakseen. Luovuus ilmenee vain juonittelussa eikä liity taiteelliseen lahjakkuuteen mitenkään.

• On_tiedän

On, tiedän että on. Mielestäni merkittävän uuden luojan on jopa oltava empaattinen, osattava asettua suuren yleisön asemaan ja tuntea ja tietää mitä nämä haluavat. Ei riitä impulsiivinen pyrähdys esiintymässä, vaan jos ihan ura on, niin sitkeää työtä vaatii ja voimaa ja kestävyyttä.
      Ei mielestäni ole paljonkaan tekemistä narsismin kanssa koko aiheella.
      Tietenkin luovilla merkittävillä ihmisillä on luultavasti luonnetta... Mutta ihan eri asia kuin se, ettei olisi empatiaa.
      Ei kannata sekoittaa luovuuteen liittyvää agressiivisuutta ja mielen heittelyä narsismiin.
      Kun nyt ihan pohdin. Nämä siis vain minun mielipiteitäni.

• Taiteestajaluovuudesta

Ketkä luovat ihmiset ovat merkittäviä ?
        Tunnetut ?
        Nykyään se aika usein vaatii kaupallisuuteen soveltuvia ominaisuuksia.
        Youtubessa nykyään voi katsella taitelijoita, joilla on esim. 100 kertaa katsottu video tai 50 tai 10. Ihan hyviä mielestäni niissäkin, eikä mielestäni mitenkään vähemmän luovia välttämättä.

• Kun_myötä
        Taiteestajaluovuudesta kirjoitti:

Ketkä luovat ihmiset ovat merkittäviä ?
        Tunnetut ?
        Nykyään se aika usein vaatii kaupallisuuteen soveltuvia ominaisuuksia.
        Youtubessa nykyään voi katsella taitelijoita, joilla on esim. 100 kertaa katsottu video tai 50 tai 10. Ihan hyviä mielestäni niissäkin, eikä mielestäni mitenkään vähemmän luovia välttämättä.

Kun myötätuuli tulee avuksi, tulee myös kaupalliset kanavat tuntevia avuksi.
        Esimerkkinä tangokuninkaalliset, joille on koneisto valmiina pyörittämään heitä.

• Taiteestajaluovuudestat

Niin heitä voi tulla tai ei, riippuu ihan siitä miten sattuu joku sopiva huomaamaan.
        Tangokuninkaallisethan ovat päässeet hyvin melko laajasti näkyville kilpailussa, niin sieltä heidän olemassaolonsa on helppo löytää.
        Mutta jos jonkun taidetta ei ole kukaan nähnyt tai kuullutkaan niin sillon on vähän vaikeempi kanavat tuntevienkaan auttaa

• Tietenkin_
        Taiteestajaluovuudestat kirjoitti:

Niin heitä voi tulla tai ei, riippuu ihan siitä miten sattuu joku sopiva huomaamaan.
        Tangokuninkaallisethan ovat päässeet hyvin melko laajasti näkyville kilpailussa, niin sieltä heidän olemassaolonsa on helppo löytää.
        Mutta jos jonkun taidetta ei ole kukaan nähnyt tai kuullutkaan niin sillon on vähän vaikeempi kanavat tuntevienkaan auttaa

Tietenkin. Menestys vaatii jumalattoman määrän onnea myös. Älä unohda hyvän onnen merkitystä. Melkein dokumentissa kuin dokumentissa joka kertoo kuuluisuuksista on alussa melko tavallisia ihmisiä, kunnes heidät löytää joku. Joku onnistuu myös itse löytämään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      31
      3984
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2679
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      41
      2667
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2425
    5. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2363
    6. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      312
      2220
    7. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1949
    8. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1643
    9. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      48
      1582
    10. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      141
      1487
    Aihe