Oman alan työnteko opiskeluiden aikana

uusiopiskelijakyselee

Missä vaiheessa alkaa olla tarpeeksi opintoja takana että voi saada oman alan osa-aikaisia töitä? Mitä kautta noita töitä saadaan?

12

790

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iibbaa

Ehkäpä sitten, kun olet valmistunut. Valmistuneillekaan ei kaikille löydy oman alan töitä, saati sitten opiskelijoille.

• hytgv

Ani harva saa opiskeluaikana alan töitä. Näiden harvojen perheellä tai lähisukulaisella on asianajo- tai lakitoimisto. Että sitä kautta töihin kahvinkeittäjäksi ja siivoojaksi saattaa päästä.

Valmistuneitakaan ei työelämään heti revitä. Useimmilla kestää jonkin aikaa, jotkut jäävät työttömiksi pitkäksi aikaa ja sijoittuvat lopulta muulle alalle.

Keskity ihmeessä opiskeluun. Opintoihin taitaa kuulua jonkinlaista työharjoittelua. Siinä vaiheessa voit alkaa ajatella tutustumista työelämään.

• kisgssl

Näyttäisi olevan osa oikkareista oman alansa kesä- ja vastaavissa töissä heti ekasta vuodesta alkaen.

• kyllätäälläpkseudullla

Oman alan töitä voi saada jo ensimmäisen vuoden syksynä. Omasta ystäväpiiristäni suurin osa on saanut oman alan työpaikan jo ensimmäisen 1,5 vuoden aikana.

Tämä koskee siis Helsinkiä.

• Jovalmistunutoikkari

Joo alan töitä aika vaikea saada ellei joku sukulainen ole asianajotoimistossa töissä ja puhumassa sua sisään. Itse olin opiskeluaikoina kassalla ja muissa toimistohommissa, valmistumisen jälkeen työllistyminen onkin sitten tuurista ja planeettojen asennosta kiinni.

• loihgsks

>... valmistumisen jälkeen työllistyminen onkin sitten tuurista ja planeettojen asennosta kiinni.

Et sitten taida olla mikään penalin terävin kynä.

• abc_opiskelija

Minua kiinnostaisi myös että mikä tilanne oikeustieteen opiskelijoilla on muissa kaupungeissa kuin Helsingissä? Miten helppoa on saada oman alan työkokemusta opintojen aikana esim. Turussa tai Rovaniemellä? Onko ihmiset silti löytänyt ihan ok ajassa työpaikan valmistuttua, vaikka oman alan kokemusta ei olisikaan ehtinyt kartuttaa hirveästi opintojen aikana?

• Oikeusnotaari

On totta, että osa-aikaisia työpaikkoja ei ole kovin runsaasti tarjolla. Jokaisessa opiskelukapungissa niitä kuitenkin on, ja pääkaupunkiseudulla tarjonta on jo jopa varsin kohtuullista. Hakijoitakin on toki enemmän.

Keskity ensimmäinen vuosi opiskeluun. Tee opintosi huolella ja hyvin, rauhoitu siihen mitä olet tekemässä. Osallistu CV-työpajoihin ja rekrytointitapahtumiin, joissa voit hioa hakemuksiasi sekä ansioluetteloasi. Tutustu paikallisiin toimijoihin ja tiedekunnan henkilöstöön. Ole nöyrä, mutta päättäväinen.

Ahkeroi edelleen toisen vuoden syksy, mutta aloita jo töiden kyseleminen esimerkiksi kevättä varten. Älä lannistu, jos hakeminen ei tuota tulosta. Siirrä fokus kesätöihin ja seuraavaan syksyyn.

Jos työ ei vieläkään kanna hedelmää, toista toisen kappaleen toimenpiteet. Jatka yrittämistä.

Tunnollisimmat ja taitavimmat opiskelijat työllistyvät kyllä.

• Aaahhhaaaa

Aika positiivinen suhtautuminen teillä ! Itse en kyllä saanut oman alan töitä opiskeluaikana. Luulin tosin saaneeni toisen opiskeluvuoden jälkeen, kun sain kesätöitä asianajotoimistosta. No, kesä kului siellä kahvia keitellen, monistuskoneen ääressä sekä arkistoja siivotossa. Oman alan töitä?

• osaamista_kaivataan

Ei se riipu opintojen määrästä vaan osaamisen määrästä. Toivottavasti ei tule yllä'tyksenä se, että ne eivät suinkaan aina korreloi.

• OTM2014

Itse en saanut opiskellessa "oikeita" oman alan töitä, ainoastaan palkattomia harjoittelujaksoja. Nyt valmistumisen jälkeen olen ollut työttömänä jo pidemmän aikaa, eikä töitä ole näköpiirissä. Harkinnassa on kouluttautua uudelleen jollekin oikeasti työllistävälle alalle.

• dfgdf43w43

luulen että vika on jossain muualla kuin tutkinnossa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      94
      9127
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      56
      4809
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4501
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      53
      2823
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      100
      1546
    6. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1336
    7. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1276
    8. Heräsin taas sinä mielessä

Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1222
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      41
      1189
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      168
      1140
    Aihe