100 mg aspiriinia päivässä?

1711

Olen kakkostyypin diabeetikko. Sain lääkäriltä jo alussa määräyksen ottaa päivässä 100 mg aspiriinitabletin. Lääkäri mainitsi silloin, että tabletti määrätään rutiininomaisesti kaikille diabeetikoille ehkäisemään valtimotukoksia. Haittavaikutukset ovat hänen mukaansa vähäisiä.

Olen syönyt ko. tabletin ohjeen mukaan pävittäin. Vähän ihmettyttää kuitenkin, onko tabletti tarpeen. Syön päivittäin kalaa ja/tai kalaöljyomega3-kapseleita, jotka käsittääkseni myös "ohentavat" verta. Itse en sinänsä tunne saaneeni mitään ongelmia aspiriinista. Tosin olen nauttinut sen aamupalan yhteydessä enkä erikseen tyhjään mahaan. Tyhjään mahaan ottaminen selvisi vasta äskettäin. Ilmeisesti aspiriinin vaikutus on heikompi ruoan kanssa otettuna.

Kiinnostaisi tietää, ovatko kaikki diabeetikot saaneet saman ohjeen 100mg tai vähän pienemmän tabletin nauttimisesta päivittäin.

30

4502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tätäpopsin

      Kyllä meikä on napsinut 50 mg Primaspania 2 kpl/pv jo monen vuoden ajan. Tuota eroa, että josko tyhjään mahaan tai ruoan kanssa en ole kuullut.

      Itsekin syön rasvaista kalaa lähes joka päivä ja lisäksi otan ruokalusikallisen juoksevaa öljyä/pv, leivällä on kasvirasvamargariini, ei mikään Oivariini.

      • 1711

        Yliopiston Apteekin sivuilla lukee 100 mg Primaspanin ottamisesta:

        "Tabletit otetaan tyhjään mahaan ja niellään kokonaisina pienen nestemäärän kera."

        Myös 50 mg tabletista on sama ohje.


    • hpv7

      Kannattaa syödä sekä rasvaista kalaa että aspiriinia. Yhteisvaikutus on suurempi kuin kummallakaan erikseen. Kumpikaan ei ohenna verta mutta vähentää verihiutaleiden tarttumista toisiinsa.

      Kaikki eivät aspiriinia voi käyttää, yleisin syy on vatsan ärtyminen.

      Itselläkin mennyt tuo 100 mg reilun vuosikymmenen.

      • Ei_ole_ärsyttänyt

        Käytän Aspirin Cardiota (vahvuus 100 mg) ja kyseinen pilleri "livahtaa" sulamatta vatsasta läpi (enterotabletti) joten ei ärsytä ja olen ottanut sen aterian jälkeen muiden lääkkeiden mukana luottaen tuohon toimintatapaan. Ohjeiden mukaan sen voi ottaa myös ruokailun yhteydessä.


    • tarkka_raha

      Pieni rahansäästövinkki. Tallinnasta saa Primaspania vastaavia saksalaisvalmisteita paljon halvemmalla. Viimeksi TromboAss oli alle 3 euroa 100 kpl. Muitakin merkkejä löytyy. Laillisesti voi tuoda mukanaan vuoden käyttöä varten.

      • hpv7

        Itsekin hyödyntänyt tuota. Nyt vaan ei ole tullut käytyä Tallinnassa pitkään aikaan.


      • Ei_ole_ärsyttänyt

        Olen ostanut Aspirin Cardionkin Tallinnasta koska se on siellä selvästi halvempaa kuin Suomessa.

        Nuo muut pillerit eivät välttämättä ole enteropillereitä, jolloin voi syntyä ärsytystä.


      • Kallis

        Voiko käyttää xarelton asemasta molemmat ohentaa verts


    • lpoki

      Jostakin on tarttunut tieto, että aspiriinia annetaan summa mutikassa kaikille diebeetikoille sen sijaan, että annettaisiin vain heille, joilla on todettu riski. Tuon tutkiminen vaatii tietysti kokeita enemmän kuin rutiinit kertovat. Jos diabeetikolla on ollut jo tapahtuma, on hänellä tietysti kohonnut riski myöhemminkin.

    • rgerrf

      Primaspanin käytöstä tulisi keskustella lääkärin kanssa, jos lähisuvussa on ollut aivoverenvuodon sairastaneita. Itse lopetin ko. käytön lääkärin kehoituksesta kerrottuani siskoni avoverenvuodosta.

      • Ei_vaaratonta

        Aspiriinia tai muiden verta ohentavien tuotteiden (mm. e-vitamiini ja kalaöljykapselit) käyttöä tulisi välttää jos on oletettavissa verenvuotoherkkyyttä (mm. aivoverenvuotoja).


    • Pelästynyt

      Täällä suositeltiin lääkkeiden ostoa Tallinnasta. Miten luotettavia ne ovat?
      Itse en uskalla tilata mitään terveystuotetta internetistä. Entä Virolaiset?

      • Apteekkiostoksia

        Nyt ei ole kyse nettikaupasta vaan henkilökohtaisella käynnillä virolaisessa apteekissa tehdyistä ostoksista. Viron apteekit on yhtä hyviä kuin missä tahansa muussa EU maassa. Esimerkiksi ostamani Aspirin Cardio lääkkeet on täsmälleen samanlaisia Bayerin pakkauksia, ainoastaan sillä erolla että ohjeet on paikallisella kielellä kuten määräykset vaatii. Olen ostanut myös muita reseptivapaita lääkkeitä ja jotkut ovat olleet suomalaisen tehtaan valmistamia ja suomalaisilla etiketeillä, vain päälle oli liimattu vironkieliset ohjeet.

        Ulkomailta netin kautta ostettavat lääkkeet ovat erittäin riskialttiita. Vaikka nettisivu olisi suomenkielinen, "lääkkeet" voivat tulla vaikkapa Intiasta ja sisältää ihan mitä sattuu. Lisäksi myös netin kautta reseptilääkkeitä ostettaessa pitää olla resepti kun tulliposti pyytää esittämään sen. Netistä olen ostanut lääkkeitä ja muita terveystuotteita vain Suomesta.


      • Mayja-70
        Apteekkiostoksia kirjoitti:

        Nyt ei ole kyse nettikaupasta vaan henkilökohtaisella käynnillä virolaisessa apteekissa tehdyistä ostoksista. Viron apteekit on yhtä hyviä kuin missä tahansa muussa EU maassa. Esimerkiksi ostamani Aspirin Cardio lääkkeet on täsmälleen samanlaisia Bayerin pakkauksia, ainoastaan sillä erolla että ohjeet on paikallisella kielellä kuten määräykset vaatii. Olen ostanut myös muita reseptivapaita lääkkeitä ja jotkut ovat olleet suomalaisen tehtaan valmistamia ja suomalaisilla etiketeillä, vain päälle oli liimattu vironkieliset ohjeet.

        Ulkomailta netin kautta ostettavat lääkkeet ovat erittäin riskialttiita. Vaikka nettisivu olisi suomenkielinen, "lääkkeet" voivat tulla vaikkapa Intiasta ja sisältää ihan mitä sattuu. Lisäksi myös netin kautta reseptilääkkeitä ostettaessa pitää olla resepti kun tulliposti pyytää esittämään sen. Netistä olen ostanut lääkkeitä ja muita terveystuotteita vain Suomesta.

        Kiitos näistä tiedoista. Viro on minulle vaivalloisen matkan takana - asun kuin metsäpussissa, joten en ole päässyt matkustelemaan.

        Toisaalta olen terveysintoilija. Kiinalaista akupunktuuria ja -pressuuria on täytynyt lueskella uteliaana ja intialaista ayurvedaa. Niitä terveystuotteita napostelin terveyskaupoista, kunnes näin ne "tehtaat", joissa nämä terveystuotteen valmistettiin. Paljonkohan sain arsenikkia ja elohopeaa sun muuta niistä "terveystuotteista"? Joten, siksi tässä kyselen...


    • jäljessä.ollaan

      Tallinnan lääkkeet apteekeissa ovat ihan samaa tasoa kuin Suomessakin. Ostan sieltä Hjertemagnyl nimistä 'lasten aspiriinia' aina siellä käydessäni. Vahvuuksia on 75 ja 150 mg/tabletti. Hinta paljon halvempi kuin Suomessa kuten monet muutkin lääkkeet.

      Monella suomalaisella on ihmeellisiä ennakkoluuloja Viroa kohtaan. Esim. siellä on ollut nettiäänestys vuodesta 2007 kaikissa vaaleissa. Suomi-poika kun yritti kunnallisvaaleissa kokeiluna samaa 3 kunnassa niin pieleen meni. Äänestys piti uusia. Miksei liisattu toimivaa ohjelmaa sieltä missä asia osataan? Lääkereseptit ovat Virossa olleet sähköisiä kauan ennenkuin Suomessa jnejne.

      • Apua_haetaan

        No nyt ollaan konsultoimassa virolaisia ohjelmankehittäjiä kun ollaan tekemässä uusia järjestelmiä tuleva terveydenhoitopalveluja varten.


    • 5-10

      Saksasta saa myös paljon edullisemmin kuin Suomesta. Tässä hintavertailukoneella haettuna Ratiopharm ASS 100 mg 100 kpl.

      http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/298994_-ass-100-tah-tabletten-100-stk-ratiopharm.html

      Hinnat alkaen 1,35 euroa.

      Muita valmistajia on runsaasti. Aspiriini on Bayerin rekisteröimä tavaramerkki, mikä kannattaa huomioida hakuja tehdessä.

      Kaikki nuo verkkoapteekit eivät toimita Suomeen. Postikulut ovat sen verran isot, että pelkästään aspiriinin tilaaminen ei ole kannattavaa. Sen voi lisätä tilaukseen, jos muutakin on ostamassa samasta paikasta. Sen verran vielä, että EU:n sisältä voi netin kautta tilata vain 3 kk käyttöä varten itsehoitolääkkeitä. Itse matkustaen voi tuoda vuoden käyttöä varten.

      Nuo verkkoapteekit ovat enimmäkseen myös kiviajalka-apteekkeja. Nekin, jotka toimivat vain verkossa, omaavat apteekin statuksen. Toimittavat myös reseptilääkkeitä, mutta vaativat saksalaisen reseptin. Jotkin Suomessa reseptin vaativat lääkkeet ovat Saksassa ilman reseptiä. Tällainen omalle kohdalleni osunut oli erikoisen paljon fluoria sisältävä hammastahna, jota saa käyttää korkeintaan kerran viikossa.

    • kumallisenkumallista

      Aspiriini ohentaa verta, jonka vuoksi monet lääkäri sitä määrää.
      Niin on määrätty mullekin.. Mutta otan joka päivä kalanmaksaöljyä, joka myös ohentaa verta ja on muutenkin paljon terveellisempi vaihtoehto kuin mitkään särkylääkkeet.
      Lääkärit ei koskaan määrää muuta kuin kemiallisia lääkkeitä ei luonnon juttuja kuten kalanmaksaöljyä tai D-vitamiinia, joka on myös erittäin tärkeä diabeetikolle. Samoin he eivät mainitse, että olisi tärkeätä pysyä erossa sokeripitoisista ruoka-aineista kuten perunasta ja viljatuotteista. Tällaiset neuvot ei hyödytä heidän eliittiä.

      • Ohjeita_saa

        Kyllä minä olen saanut ruokavalio-ohjeita. Ei kylläkään kovin paljon lääkäriltä, sillä se kuuluu diabeteshoitajan mandaattiin. Sieltä niitä kyllä tulee vuosittain.


    • uussadam

      Hjertemagnyl 75 Tallinasta on monen vuoden vakiostos. Viikonloppuna kävin taas, ja nyt on hinta pikkasen noussut. 100 kpl. 3.85€. Kun aloitin lääkityksen 4 vuotta sitten maksoi 2.25€/100. Kerran ostin vahingossa vahvuus 150mg, eli puolet vahvempi. Viikon käytön jälkeen alkoi verestää kun pesin hampaat, sitten tuli pientä verenvuotoa nenästä. Eli tehoaa!! Lopetin heti käytön ja jatkoin 75mg tähän päivään.

      • deekaksi

        Yleensä määrättävät annokset ovat olleet diabeetikoille 50 - 100 mg/vrk. Sinulla on tosiaan ollut syytä vähentää määrää noiden oireiden takia ja palata vanhaan.

        Itselläni on käytössä Tallinnasta ostettua Trombo ASS - 100 mg. On itävaltaisen G. L. Pharman valmistamaa. 100 kpl on maksanut noin 3 euroa. Ei ole tarkka hinta muistissani. Hinta on kuitenkin vuosien mittaan noussut. Voi olla, että hinta on vaihdellut senkin mukaan, mistä apteekista on ostettu.


      • Asian_tarkistanut

        Oletteko näiden halpatablettien käyttäjät tarkistaneet että onko tabletti enterotabletti? Halvemmalla voidaan tehdä tavanomaisella särkylääketekniikalla laimentamalla vahvuutta ja silloin tabletti liukenee mahassa ja voi aiheuttaa ärsytystä.


      • hpv16
        Asian_tarkistanut kirjoitti:

        Oletteko näiden halpatablettien käyttäjät tarkistaneet että onko tabletti enterotabletti? Halvemmalla voidaan tehdä tavanomaisella särkylääketekniikalla laimentamalla vahvuutta ja silloin tabletti liukenee mahassa ja voi aiheuttaa ärsytystä.

        Osa halvemmista on enterotabletteja ja osa ei ole. Itselle tuolla ei ole väliä kun vatsaärsytystä ei tule. Trombo ASS taisi olla enterotabletti.


      • deekaksi
        hpv16 kirjoitti:

        Osa halvemmista on enterotabletteja ja osa ei ole. Itselle tuolla ei ole väliä kun vatsaärsytystä ei tule. Trombo ASS taisi olla enterotabletti.

        Lääkkeen nimestä jäi aikaisemmesta viestistäni yksi kirjain pois. Oikein kirjoitettuna Thrombo ASS. On enterotabletti. Tunnistaa siitäkin, että sen päällä on kiiltäväpintainen kalvo eikä siis ole esimerkiksi halkaistavissa kahtia. Kestää siis paremmin vatsahappojen vaikutusta ja imeytyy ainakin pääosin vasta ohutsuolessa.


      • hpv16
        deekaksi kirjoitti:

        Lääkkeen nimestä jäi aikaisemmesta viestistäni yksi kirjain pois. Oikein kirjoitettuna Thrombo ASS. On enterotabletti. Tunnistaa siitäkin, että sen päällä on kiiltäväpintainen kalvo eikä siis ole esimerkiksi halkaistavissa kahtia. Kestää siis paremmin vatsahappojen vaikutusta ja imeytyy ainakin pääosin vasta ohutsuolessa.

        Itsellä kun on työkeikka Saksaan toukokuussa niin taidat tuoda sieltä vuoden tarpeen Ass-ratiopharm:ia kun se tuntuu olevan siellä halvin. Taitaa olla enterotabletti kun mainostavat sen kestävän vatsanesteitä.


    • Aspirin.Cardio

      Taisi olla vain joku jostain jaettu suositus lääkäreille. Meinaan että taannoin minäkin sain hoitavalta lääkäriltä käskyn käyttää Aspirin Cardiota. Eipähän sitten uusissa seurannoissa ollut mitään edes keskustelua asiasta enää. Mikä lie idea asiassa.

      • Halpa_henkivakuutus

        Idea on kerrottu aloitusviestin ensimmäisessä kappaleessa. Matalavahvuuksinen asetyylisalisyyli estää veritulppia ja siksi auttaa välttämään mahdollisia ongelmia. Jos ei ole henkilökohtaisesti riskiä veritulppien syntymiseen, ASA:aa ei tarvitse käyttää.


      • ajattele
        Halpa_henkivakuutus kirjoitti:

        Idea on kerrottu aloitusviestin ensimmäisessä kappaleessa. Matalavahvuuksinen asetyylisalisyyli estää veritulppia ja siksi auttaa välttämään mahdollisia ongelmia. Jos ei ole henkilökohtaisesti riskiä veritulppien syntymiseen, ASA:aa ei tarvitse käyttää.

        Kerrohan miksi se loppui.. Se suositus oli vain aikansa.


      • Halpa_henkivakuutus
        ajattele kirjoitti:

        Kerrohan miksi se loppui.. Se suositus oli vain aikansa.

        Missä on loppunut? Kyllä minulla lääkäri edelleen kirjoittaa jopa reseptin vuosittain, vaikka ostankin Aspirin Cardion ilman reseptiä välttääkseni apteekkimaksun (tulee halvemmaksi).


    • veijo6309836v

      On tietenkin aina mielenkiintoista keskustella sairauden oireiden hoidosta eikä itse sairauden hoidosta. Oireiden hoitoon perustuu D2:sen "hoito" tänäkin päivänä. Itse sairauden jota sinänsä Suomen Diabetesliitto ei myönnä sairaudeksi, sallitaan rehottaa lääkletehtailijoiden mieliksi.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1635
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1285
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1190
    4. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1126
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      140
      1121
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1049
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1001
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      942
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      927
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      804
    Aihe