MS-tautiako?

ms_oireitako

Olen 37-vuotias nainen. Jo jonkin aikaa olen ollut loputtoman väsynyt. En jaksa yhtään mitään. Nyt kesällä olen alkanut kärsiä käsien puutumisesta, etenkin oikeassa kädessä, mutta välillä myös vasemmassa. Juuri nyt oikea käsi tuntuu kömpelöltä, ja tietokoneella kirjoittaminen vaikealta. Välillä täytyy kirjoittaa samalla tapaa kuin ennen vanhaan kirjoituskoneella - eli hakata näppäimiä ja liioitella liikkeitä, että tapahtuu se, mitä haluan. Vaikea selittää... Kädet ovat myös hirveän voimattomat - tai siis puristusvoima on kyllä olemassa, mutta ei millään jaksaisi sitä käyttää.

Pelkään kuolemakseni, että minulla on ms-tauti. Tuo yletön väsymys huolestuttaa kamalasti, kun sille ei näytä tulevan loppua, ja se on niin kummallista ja turhauttavaa. Kävin toukokuussa verikokeissa, ei ollut diabetesta eikä kilpirauhashäiriöitä. Sen sijaan D-vitamiinin kohdalla vakava puutos (arvo 25, kun saisi olla kai lähempänä 100). Luin, että D-vitamiinin puutos voi olla osatekijänä ms-taudin puhkeamiselle. En ole pitkään aikaan käynyt labroissa, ja D-vitamiinia ei ole mitattu varmaan koskaan, vaikka olen ollut kasvissyöjä jo yli 20 vuotta - eli arvo on ollut alakanttiin varmaan jo vuosia.

Tämän pelkoni valossa olen pohtinut kaikkia aikaisempia oireitani, ja pelkään koko ajan vain enemmän. Muutama vuosi sitten minulla oli omituista jalkapohjan puutumista jonkun aikaa - tunnoton paikka päkiässä. Vaiva oli aika harmittoman tuntuinen silloin, enkä siitä hirveästi pitänyt meteliä, ja sitten jonkun kuukauden jälkeen tunto palasi ja unohdin koko jutun. Nyt pelkään, että se olikin joku ensioire.

Tiedän, että ms-taudin todennäköisyys on minimaalinen, mutta pelkään silti. Olen käsityöammatissa, tosin psyykkisistä syistä määräaikaisesti eläkkeellä - olen ammattia harjoittanut mielenterveyden vuoksi, ja nyt en ole toukokuun jälkeen pystynyt tekemään mitään, kun ensin tuli se hirveä väsymys ja sitten puutuminen. Lääkäriin on tarkoitus mennä elokuulla, mutta olen niin huolissani näistä oireista. Ensin ajattelin, että tämä on jonkinlainen väsymysoireyhtymä, mutta sitten kun tunto-oireita tuli, en enää tiennyt, mitä ajatella. TOS-oireyhtymäkin tämä tietty voi olla, mutta sitten taas tuo väsymys :( Puhukaa joku minulle järkeä!

7

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Takeiteasy_

      Ei kai ms mikään harvinainen sairaus ole? Eikä siihen sairastuminen ole kuolemantuomio. Itse olen dg:n saanut sinun iässäsi (15 vuotta sitten). MUTTA ei sinun oireesi tarvitse olla ms. Ehkä kannattaisi hakeutua neurologin tutkimuksiin, jotta saat selvyyttä ja ennenkaikkea lakkaat stressaamasta! Lycka till!!

    • ms_oireitako

      Tiedän, ettei ole kuolemantuomio, mutta elämässäni on ihan riittävästi kaikkea ikävää ilman vakavaa fyysistä sairauttakin. Kai kaikkeen sopeutuu, mutta juuri nyt on sellainen olo, että tässäkö tämä elämä nyt sitten oli...

      Yritän hankkiutua neurologille, tai ainakin jos saisin omalääkäriltä lähetteen hermoratatutkimuksiin sun muihin. Tuo väsymys vaan tahtoo viedä kaiken toimintakyvyn, en saa yksinkertaisempiakaan asioita hoidettua, kun koko ajan tekisi mieli nukkua :(.

    • yksinnää

      HEI JA LUIN JUTTUAS Mulla on kasvot kihelmöineent 4kk ja puutumista ,ja erittäin kipeät hartialihakset kosteilla keleillä.Pää tuntuu pökkelöltä ja puutuneelta.Pää kuvattu tt ssä keväällä.Ja kun lihakset on kipeät,olo väsynyt ja veltto.Oma lääkäriteetti tutkimuksia verestä,sydämestä,elimistön kemiasta ym sydänlihasjuttuja.ok. Kaikki alkoi pahan flunnsan jälkeen alutalvesta,aistina huononi hajuaisti,oikea puoli kihelmöi,ahdistaa vähäsen niin kuin mutta elän vielä pelon kanssa.Ajattelin varata yksityisen neurolle ,olkoot mitä on mutta tieto veisi omat diagnoosit pois,tulkoot sitten mitä tulee ,joskus täältä joutuu lähtemän kuitenkin,eläisin loppuaikani kuten haluan.ahdistaaha n epätietoisuus.on päiviä jolloin ei väsytä ja ahdista,mutta tänään olo veltto,pää pistelee oikikealta puolen..voi elämääni.tsemppiä.

    • elintavatkuntoonn

      Oletko syönyt antibiootteja viime aikoina?

      Se tuhoaa suoliston bakteerit jopa vuodeksi ja voi aiheuttaa mm. väsymystä.

      Miksi et ole syönyt ravintolisiä ja varsinkin D-vitamiinia?

      Vakava D-vitamiinin puutos koskee myös sekasyöjää, koska D-vitamiinia saa auringosta keskikesällä ja keskipäivällä.

      Sulla voi olla myös monenlaista muutakin puutosta esim. B12. Onhan se mitattu?

      Moni suomalainen sekasyöjäkin kärsii tietämättään erilaisista ravinnepuutoksista. Yleisimmät ravinnepuutokset ovat kalan Omega-3 rasvahapot (EPA ja DHA), rauta, folaatti, B12-vitamiini, D-vitamiini, jodi, seleeni, magnesium, sinkki ja K2-vitamiini, joka on äärimmäisen tärkeä verisuonten ja luuston hyvinvoinnille.


      http://personal.inet.fi/koti/remeli/ravinteet.htm#muutama

    • kohtalosisar

      Otettiinkohan sinulta B12-vitamiini arvo -> puute aiheuttaa neurologisia oireita. On kasvisperäisiä D3-vitamiinivalmisteita, joten D-vitamiinin puute on nykyään vegaaninkin helppo ehkäistä, vakaumuksen mukaisesti. Auringosta olet voinut saada jo varastoja tankattua, eli tilanteen pitäisi olla pari kuukautta parempi.

      Katsottiinko rautavarastojen riittävyys (pelkkä hemppari ei aina kerro totuutta)? Borreliakokeetkin olisi hyvä ottaa. Kun on määritelty psykiatriseksi potilaaksi, niin neurologisia tutkimuksia on vaikeaa saada, vaikka oireilun takana olisi neurologinen sairaus. Puutuminen voi olla myös tukirangasta peräisin. Ovatko nivelesi yliliikkuvat?

      Ja sitten oikeasti: väsymys voi olla psyykkistä. Kuntoutustuen ja eläkkeen saanti on nykyään helkutin vaikeaa. Itse olen lähes vastaavassa tilanteessa. Myös kasvissyöjä, vähän vanhempi ja kuntoutustuki haussa. Huomattavan väsynyt nyt kesällä. Itse reagoin valon muutoksiin. Eli alkusyksy ja kevät ovat helpommat kuin pimein syksy ja talvi sekä keskikesä. Unenlaatu on vain huono, vaikka unta tulisikin lähes riittäviin. Pidä päiväkirjaa oireista, niin huomaat, vaihtelevatko eri tilanteiden mukaan (mukaan lukien hormonikierto). Ja naishormonit ovat oikeasti jo meidän ikäisillä laskussa (oletettavasti olet nainen). Eli kannattaisi mitata myös FSH. Itselläni se oli pari vuotta sitten normaali, mutta nyt kierto on lyhentynyt, eli vaihdevuodet käynnissä. Ja oireet sen mukaiset, tosin lievähköt. Toki muu tilanne vaikeuttaa arviointia.

      Koeta pitää ruoka- ja unirytmi säännöllisenä sekä liikkua/ulkoilla päivittäin edes vähän. Se auttaa moneen asiaan.

    • elintavatkuntoonn

      Vegaaniruuassa ei ole lainkaan:

      D3-vitamiinia (D2-vitamiini imeytyy 70% huonommin kuin D3-vitamiini). D-vitamiinin tarve on 30-100µg päivässä.
      K2-vitamiinia
      Hemirautaa, joka imeytyy huomattavasti paremmin kuin kasvikunnan rauta (raudanpuuteanemia on mm. lasten yleisin anemia. Länsimaissa sitä esiintyy 23 %:lla lapsista)
      Kalan Omega-3rasvahappoja (EPA ja DHA)
      B12-vitamiinia
      Jodia

      Näit kaikkia pitää syödä lisäravinteena ja varmistaa ajoittain verikokeella, että elimistö on myös hyödyntänyt lisäravinteet ja annostus on oikea.

      Eli vaadi noi vitamiinikokeet ja laita ravitsemus kuntoon.

      Jopa vegaaniliiton sivuilla mainitaan näistä ravinteita.

      Aina, kun aloittaa jonkun erikoisruokavalion, niin siihen todellakin pitää perehtyä, eikä vaan mututuntumalta jättää ruokia pois.

      Tosin yli 80% suomalaisista syö pelkkää sontaa ja sairastuvat sen takia, joten vegaanit ovat vain alle promille tästä.

    • elintavatkuntoonn

      Kolekalsiferoli (D3-vitamiini) valmistetaan kerityn lampaan villarasvaa lanoliinia UVB-säteilyttämällä, kalan maksasta eristämällä tai uuttomenetelmällä jäkälä-lajikkeesta. Näin saadaan luonnollista D3-vitamiinia, samalla mekanismilla kuin ihossakin syntyy auringon UVB-säteilyn tuloksena. D2-vitamiinia valmistetaan hiivasientä UVB-säteilyttämällä. Luonnon eläimet saavat D-vitamiininsa nuolemalla rasvaista turkkiaan, johon on muodostunut D3-vitamiinia auringon UVB-säteilyn vaikutuksesta.

      Eli jos on ihan fanaatikko tuo eläinten puolesta, niin eihän se tehotuotettu myrkyillä kasvatettu puuvillakaan niin terveellsitä päälle pantavaa ole.

      Fleece on muovia ja tuhoaa meret.

      Keinokuitukin on ympäristölle haitallinen.

      jne...

      Kannattaa jonkinlainen kompromissi tehdä.

      Itse syön lihaa ja mieluummin luomuu, kun elukat saa kunnon lajityypillistä ruokaa ja liikuntaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4823
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      33
      1490
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1141
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1106
    Aihe