LISÄÄNTYMINEN : Uros ja Naaras

Mietiskelijätär

Pitkän harkinnan jälkeen olen alkanut miettiä poikasia kanilleni. Minulla on kaksi kania ja ovat asuneet yhdessä ( Uros leikattu ). Eli mieleeni tuli varmistaa että pitääkö kanit erottaa toisistaan heti astutuksen jälkeen? Sopeutuuko kanit enää kun ovat niin kauan erossa? Eivät ole tottuneet olemaan yksin.

13

286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Beatrixe

      Ei niitä tarvitse ihan heti astutuksen jälkeen erottaa, mutta jossain vaiheessa kuitenkin.

    • 4-kanin-omistaja

      Tuota... miten ajattelit saada kanisi astutettua, mikäli uros on leikattu? Yleensä leikkaus tarkoittaa uroksen kastrointia = kivekset poistetaan kokonaan.... Vai oliko harkinnassa nyt kolmaskin kani tai ulkopuolinen uros? Jos tosissasi aiot teettää pentuja ja olet varmasti 18 vuotta täyttänyt aikuinen, ihmettelen että miksi suomi24 on ensimmäinen paikka kysyä neuvoja? Kaikella kunnioituksella täältä ei todennäköisesti ihan sitä luotettavinta vastausta saa. Ota nyt ihmeessä selvää kirjoista, kaniyhdistyksen sivuilta ja netistä, mahdollisesti joltain tutulta kasvattajalta ja mielellään eläinlääkäriltä kaikki mahdollinen tieto astutukseen, pentujen hoitamiseen, ruokintaan, mahdollisiin komplikaatioihin jne. Oletko valmis menettämään lemmikkisi, jos kaikki ei sujukkaan toivotusti? Oletko valmis hoivaamaan orpoja poikasia? Ovatko kanisi terveitä? Tunnetko kaniesi sukujuuret, niin että tiedät onko perinnöllisiä sairauksia tai sukusiittoisuutta? Sukusiittoisuuden oireet eivät välttämättä näy useissakaan sukupolvissa, mutta oireita saattaa silti ilmetä oireettomien vanhempien poikasilla. Onko naaraasi sopivan ikäinen? Entä jos kukaan ei osta pentujasi? Mitä jos joku pentusi syntyy pahasti vammaisena tai vammautuneena ja joudut lopettamaan sen? Entä jos emo ei hyväksykään pentuja? Onko sinulla varmasti asianmukaiset tilat pennutusta varten? Onko sinulla varaa eläinlääkäriin, mahdollisiin lääkkeisiin ja lisäravinteisiin?

      Pentujen teettäminen on vastuullista puuhaa, jos saatat ne maailmaan tietoisesti, olet myös vastuussa niistä. Älä ymmärrä väärin, mikäli olet todella miettinyt kaiken valmiiksi ja huomioinut mahdolliset komplikaatiot, olet vastuullinen aikuinen (lasten ei mielestäni koskaan tulisi teettää pentuja ilman vanhempien osallisuutta) , niin onnea perheenlisäysyritykseen :)

      • talttahampit

        Siis mikäs ihmeen asennevamma sulla oikein on? Jos nyt yhtään lueskelet vanhoja keskusteluja, niin huomannet että kyllä täälläkin on asiantuntevaa porukkaa suurimmaksi osaksi neuvomassa. Se on sitten ihan kyselijän vastuulla harrastaa lähdekriittisyyttä ja miettiä mitä tekee, jos saa ristiriitaisia neuvoja. Usein se johtuu siitä, ettei ole vain yhtä oikeaa vastausta.

        Ei se netissä muilla sivustoilla samoilu tai kasvattajilta kysyminen ole mikään tae siitä, että nyt tulee sitten varmasti absoluuttisia totuuksia. Jopa kirjoissa olen nähnyt useinkin järkkyjä virheitä. Osa ihan pitkäänkin kasvattaneista antaa sellaisia neuvoja, että itse pyörittelen vain silmiä.

        Yritähän nyt siis korjata sitä asennevammaasi ja ymmärrä, että kasvattajissa voi olla vaikka mitä mätämunia (ja onkin, esimerkkejä olisi kertoa vaikka kuinka) ja myös täällä pyörii toisinaan ihan samoja ihmisiä vastaamassa kysymyksiin (jotka ovat vastauksen arvoisia) kuin missä hyvänsä muualla netissä. Myös kasvattajia on joukossa, esimerkiksi allekirjoittanut.


      • 4-kanin-omistaja
        talttahampit kirjoitti:

        Siis mikäs ihmeen asennevamma sulla oikein on? Jos nyt yhtään lueskelet vanhoja keskusteluja, niin huomannet että kyllä täälläkin on asiantuntevaa porukkaa suurimmaksi osaksi neuvomassa. Se on sitten ihan kyselijän vastuulla harrastaa lähdekriittisyyttä ja miettiä mitä tekee, jos saa ristiriitaisia neuvoja. Usein se johtuu siitä, ettei ole vain yhtä oikeaa vastausta.

        Ei se netissä muilla sivustoilla samoilu tai kasvattajilta kysyminen ole mikään tae siitä, että nyt tulee sitten varmasti absoluuttisia totuuksia. Jopa kirjoissa olen nähnyt useinkin järkkyjä virheitä. Osa ihan pitkäänkin kasvattaneista antaa sellaisia neuvoja, että itse pyörittelen vain silmiä.

        Yritähän nyt siis korjata sitä asennevammaasi ja ymmärrä, että kasvattajissa voi olla vaikka mitä mätämunia (ja onkin, esimerkkejä olisi kertoa vaikka kuinka) ja myös täällä pyörii toisinaan ihan samoja ihmisiä vastaamassa kysymyksiin (jotka ovat vastauksen arvoisia) kuin missä hyvänsä muualla netissä. Myös kasvattajia on joukossa, esimerkiksi allekirjoittanut.

        No ei minulla kyllä mitään asenne ongelmaa ole, ja kuten olen monta kertaa hokenut: kyse on eläimen terveydestä. Minun mielestäni ei ole järkeä esimerkiksi tukea sairaiden eläinten tai tuotanto kasvatusta. Edelleenkin ne pentutehtaat... Ja jos se on taivaan totuus että jos ostat eläinkaupasta kanin tai minkä tahansa muun eläimen - et tiedä siitä yhtään mitään. Jos ostat kasvattajalta, viralliselta tai ei, näet kanin vanhemmat ja saat mm. tietoa suvun sairauksista näin halutessasi.

        Ja edelleen olen hokenut monta kertaa jo aikaisemmissakin ketjuissa, kasvattajatkin ovat ihmisiä, niin hyvässä kuin pahassakin, meitä on moneen lähtöön. Mutta pääsääntöisesti kasvattaja kuitenkin tuntee omat lemmikkinsä, eli vanhemmat, huolehtii niistä asiallisesti ja haluaa myös jälkeläisilleen parasta. Mikäli itse olet kasvattaja niin ymmärtänet mitä tarkoitan? Ja itsekö möisit eläimesi eläinkauppoihin? Hankitko omat eläimesi eläinkaupasta? Niitäkö olet jalostanut?

        Luulisi että jos tietää vaikka jonkun kaverin, joka on onnistuneesti saanut hoidettua astutuksen, tiineyden, synnytyksen ja poikaset, häneltä saisi hyviä vinkkejä ja tarvittaessa apua. Kokemattomalla voi olla aika tuskallista yksin hoitaa kania jolla ilmenee synnytyksessä komplikaatioita.

        Esimerkiksi täällä suomi24. kuka tahansa voi esiintyä kenenä tahansa ja tieto voi olla joko laadukasta tai täysin väärää. Esimerkiksikin täällä pyörii paljon trollaajia, mikä heikentää suomi24-palstan luotettavuutta ja käytettävyyttä. Paljon on asiallisia ketjuja, missä ei ole ollenkaan vastaajia ja toisaalta joihinkin asiallisiinkin kysymyksiin saa hyvinkin asiattomia vastauksia.

        Ja esimerkiksi tässä ketjussa mietitään kastroidun kanin käyttämistä astutukseen. Mikäli olet oikeasti kasvattaja tajuannet että ketjun aloittaja on joko ilmaissut asiansa huonosti tai ei oikeasti tiedä eläimistä yhtään mitään. Kyse on eläimen terveydestä, ei mistään sen tärkeämmästä, joten tottakai kannattaa mennä nettiin keskustelupalstalle, eikä kysyä esimerkiksi eläinlääkärin mielipidettä.


      • talttahampit
        4-kanin-omistaja kirjoitti:

        No ei minulla kyllä mitään asenne ongelmaa ole, ja kuten olen monta kertaa hokenut: kyse on eläimen terveydestä. Minun mielestäni ei ole järkeä esimerkiksi tukea sairaiden eläinten tai tuotanto kasvatusta. Edelleenkin ne pentutehtaat... Ja jos se on taivaan totuus että jos ostat eläinkaupasta kanin tai minkä tahansa muun eläimen - et tiedä siitä yhtään mitään. Jos ostat kasvattajalta, viralliselta tai ei, näet kanin vanhemmat ja saat mm. tietoa suvun sairauksista näin halutessasi.

        Ja edelleen olen hokenut monta kertaa jo aikaisemmissakin ketjuissa, kasvattajatkin ovat ihmisiä, niin hyvässä kuin pahassakin, meitä on moneen lähtöön. Mutta pääsääntöisesti kasvattaja kuitenkin tuntee omat lemmikkinsä, eli vanhemmat, huolehtii niistä asiallisesti ja haluaa myös jälkeläisilleen parasta. Mikäli itse olet kasvattaja niin ymmärtänet mitä tarkoitan? Ja itsekö möisit eläimesi eläinkauppoihin? Hankitko omat eläimesi eläinkaupasta? Niitäkö olet jalostanut?

        Luulisi että jos tietää vaikka jonkun kaverin, joka on onnistuneesti saanut hoidettua astutuksen, tiineyden, synnytyksen ja poikaset, häneltä saisi hyviä vinkkejä ja tarvittaessa apua. Kokemattomalla voi olla aika tuskallista yksin hoitaa kania jolla ilmenee synnytyksessä komplikaatioita.

        Esimerkiksi täällä suomi24. kuka tahansa voi esiintyä kenenä tahansa ja tieto voi olla joko laadukasta tai täysin väärää. Esimerkiksikin täällä pyörii paljon trollaajia, mikä heikentää suomi24-palstan luotettavuutta ja käytettävyyttä. Paljon on asiallisia ketjuja, missä ei ole ollenkaan vastaajia ja toisaalta joihinkin asiallisiinkin kysymyksiin saa hyvinkin asiattomia vastauksia.

        Ja esimerkiksi tässä ketjussa mietitään kastroidun kanin käyttämistä astutukseen. Mikäli olet oikeasti kasvattaja tajuannet että ketjun aloittaja on joko ilmaissut asiansa huonosti tai ei oikeasti tiedä eläimistä yhtään mitään. Kyse on eläimen terveydestä, ei mistään sen tärkeämmästä, joten tottakai kannattaa mennä nettiin keskustelupalstalle, eikä kysyä esimerkiksi eläinlääkärin mielipidettä.

        Sinulla on ihan oikeasti surullisen suppea kuva siitä, mistä puhut.

        Viitsitkö nyt ihan ensiksikin selventää, miten voit olla niin aasi, että ymmärrät aloituksessa haluttavan käyttää leikattua kania kasvatuksessa? Luetaanko me eri aloitusta vai onko jommalla kummalla syytä palata ekalle luokalle opettelemaan tavausta? Ja mistäs lähtien tästä eläinkauppakeskustelu tuli?

        Pääpointti on edelleenkin se, ettei mihinkään kasvattajanimeen itsessään edelleenkään ole mitään luottamista. Useampi kuin yksi tai kaksi tälläkin hetkellä kasvattajalistoilla olevista on nimenomaan niitä massatuottavia tehtailijoita. Eräs on ihan lyhyen ajan sisällä myynyt tiedettävästi useita sairaita poikasia, mutta väittää kiven kovaan, että poikaset ovat olleet terveitä lähtiessä. Eli kyllä ne hyvät kasvattajat pitää opetella tunnistamaan ihan toisella tyylillä kuin kasvattajanimeä tuijottamalla. Harva lemmikkikania (tai muutakaan lemmikkiä) ostava ihan oikeasti osaa katsoa tiloja ja vanhempia sillä silmällä, että onhan kaikki kunnossa. Minulta ei monta, monta vuotta kasvatettuani ole _yksikään_ ostaja ikinä pyytänyt saada nähdä vanhempia. Ei ikinä. Edes papereita eivät kaikki meinaa ottaa vastaan "kun ei niillä mitään tehdä".


      • juurinäin494
        talttahampit kirjoitti:

        Sinulla on ihan oikeasti surullisen suppea kuva siitä, mistä puhut.

        Viitsitkö nyt ihan ensiksikin selventää, miten voit olla niin aasi, että ymmärrät aloituksessa haluttavan käyttää leikattua kania kasvatuksessa? Luetaanko me eri aloitusta vai onko jommalla kummalla syytä palata ekalle luokalle opettelemaan tavausta? Ja mistäs lähtien tästä eläinkauppakeskustelu tuli?

        Pääpointti on edelleenkin se, ettei mihinkään kasvattajanimeen itsessään edelleenkään ole mitään luottamista. Useampi kuin yksi tai kaksi tälläkin hetkellä kasvattajalistoilla olevista on nimenomaan niitä massatuottavia tehtailijoita. Eräs on ihan lyhyen ajan sisällä myynyt tiedettävästi useita sairaita poikasia, mutta väittää kiven kovaan, että poikaset ovat olleet terveitä lähtiessä. Eli kyllä ne hyvät kasvattajat pitää opetella tunnistamaan ihan toisella tyylillä kuin kasvattajanimeä tuijottamalla. Harva lemmikkikania (tai muutakaan lemmikkiä) ostava ihan oikeasti osaa katsoa tiloja ja vanhempia sillä silmällä, että onhan kaikki kunnossa. Minulta ei monta, monta vuotta kasvatettuani ole _yksikään_ ostaja ikinä pyytänyt saada nähdä vanhempia. Ei ikinä. Edes papereita eivät kaikki meinaa ottaa vastaan "kun ei niillä mitään tehdä".

        Komppaan. Lemmikkiä hankkivat ovat yleensä niin innoissaan, ettei mitään haastattelua muisteta kasvattajalle pitää. Ja jos jotain kysytään niin mikä estää puhumasta palturia... Itse nimenomaan en enää hanki virallisilta kasvattajilta kun kanejaon niin paljon, ettei niille mitenkään voi riittää aikaa ja ne on vain jossain pihan perällä. Kotioloissa kasvaneet ja pienimuotoisesti kasvatetut kanit on ehdottomasti parhaita lemmikkejä!


      • mitämäjustluin
        4-kanin-omistaja kirjoitti:

        No ei minulla kyllä mitään asenne ongelmaa ole, ja kuten olen monta kertaa hokenut: kyse on eläimen terveydestä. Minun mielestäni ei ole järkeä esimerkiksi tukea sairaiden eläinten tai tuotanto kasvatusta. Edelleenkin ne pentutehtaat... Ja jos se on taivaan totuus että jos ostat eläinkaupasta kanin tai minkä tahansa muun eläimen - et tiedä siitä yhtään mitään. Jos ostat kasvattajalta, viralliselta tai ei, näet kanin vanhemmat ja saat mm. tietoa suvun sairauksista näin halutessasi.

        Ja edelleen olen hokenut monta kertaa jo aikaisemmissakin ketjuissa, kasvattajatkin ovat ihmisiä, niin hyvässä kuin pahassakin, meitä on moneen lähtöön. Mutta pääsääntöisesti kasvattaja kuitenkin tuntee omat lemmikkinsä, eli vanhemmat, huolehtii niistä asiallisesti ja haluaa myös jälkeläisilleen parasta. Mikäli itse olet kasvattaja niin ymmärtänet mitä tarkoitan? Ja itsekö möisit eläimesi eläinkauppoihin? Hankitko omat eläimesi eläinkaupasta? Niitäkö olet jalostanut?

        Luulisi että jos tietää vaikka jonkun kaverin, joka on onnistuneesti saanut hoidettua astutuksen, tiineyden, synnytyksen ja poikaset, häneltä saisi hyviä vinkkejä ja tarvittaessa apua. Kokemattomalla voi olla aika tuskallista yksin hoitaa kania jolla ilmenee synnytyksessä komplikaatioita.

        Esimerkiksi täällä suomi24. kuka tahansa voi esiintyä kenenä tahansa ja tieto voi olla joko laadukasta tai täysin väärää. Esimerkiksikin täällä pyörii paljon trollaajia, mikä heikentää suomi24-palstan luotettavuutta ja käytettävyyttä. Paljon on asiallisia ketjuja, missä ei ole ollenkaan vastaajia ja toisaalta joihinkin asiallisiinkin kysymyksiin saa hyvinkin asiattomia vastauksia.

        Ja esimerkiksi tässä ketjussa mietitään kastroidun kanin käyttämistä astutukseen. Mikäli olet oikeasti kasvattaja tajuannet että ketjun aloittaja on joko ilmaissut asiansa huonosti tai ei oikeasti tiedä eläimistä yhtään mitään. Kyse on eläimen terveydestä, ei mistään sen tärkeämmästä, joten tottakai kannattaa mennä nettiin keskustelupalstalle, eikä kysyä esimerkiksi eläinlääkärin mielipidettä.

        Sinä ja sun taivahan totes. Esim useimmat faunattaret on nykyään eettisen eläinkaupan sertifikaatin saaneita. Omille marsuilleni sain paperit ja ihan kaikki tiedot. Ja miten hemmetissä niiltä arvostamiltasi kasvattajilta saa niin halutessaan tietoa suvun sairauksista?!? Siis mitä?! Eikös normaalia ja oletusarvoista ole se, ettei suvussa ole sairauksia?! Jos niitä on, niin meinasitko että ne kasvattajat alkaa sitten rehellisiksi ja kertoo, että joo kyllähän näissä on sitä ja tota ollut. Varmaan joo... Ja hei ihan aikuisten oikeesti. Miten tossa on muka haluttu astuttaa naaras leikatulla uroksella?


    • 4-kanin-omistaja

      Pitkän harkinnan jälkeen olen alkanut miettiä poikasia kanilleni. Minulla on kaksi(1) kania ja ovat asuneet yhdessä ( Uros leikattu(2) ). Eli mieleeni tuli varmistaa että pitääkö kanit erottaa toisistaan heti astutuksen jälkeen(3)? Sopeutuuko kanit enää kun ovat niin kauan erossa? Eivät ole tottuneet olemaan yksin.

      OTSIKKO: LISÄÄNTYMINEN UROS JA NAARAS 1. omistajalla on kaksi kania, naaras ja leikattu uros (missä on kolmas, astutukseen käyttettävä uros) 2. Uros on leikattu = kastroitu = kivekset poistettu = kynenemätön lisääntymään 3.pitääkö erottaa toisistaan heti astutuksen jälkeen, tuleeko tämä leikattu uros olemaan astutuksessa mukana? kuulostaa edelleen siltä että aloittaja kaavailee näillä kahdella, uroksella ja naaraallaan poikasia.

      Aiemmissa kommenteissani olen edelleen monesti sanonut että IHMISET OVAT IHMISIÄ, niin hyvässä, kuin pahassakin, ja että KASVATTAJAT OVAT IHMISIÄ, eli heitäkin on hyvässä ja pahassa. Toiset ovat hyviä ja vastuuntuntoisia kasvattajia, vaikka heillä olisi kasvattajanimi. Tämä kasvattajanimi pitäisi nimenomaan myöntää ainoastaan kokeneille ja vastuullisille kasvattajille? Mutta kuten olen sanonut MYÖS EPÄVIRALLISET TAI HARRASTE KASVATTAJAT VOIVAT OLLA HYVIÄ KASVATTAJIA JA IHMISIÄ.. mikä tässä oli vaikea ymmärtää? Jos itse olet vastuullinen aikuinen ja itse tai lapsi on hankkimassa eläintä itselleen, ostat LUOTETTAVALTA kasvattajalta, ja ottaa kaiken mahdollisen selville tulevasta lemmikistään. Tai ainakin pitäisi. Näin vältetään sairaiden yksilöiden jalostamista, "tehotuotantoa" ja sukusiittoisuutta. Kyllä järkevät ihmiset tajuavat olla ostamatta sikaa säkissä! PS. monet viralliset kasvattajat kasvattavat myös pienimuotoisesti kotioloissa! Ei pidä aina yleistää yhden tai parin huonon kokemuksen perusteella.

      Täällä pyörivät "kasvattajat" eivät selvästikään ole vastuullisia kasvattajia, joita kiinnostaa omien eläintensä tai kasvattiensa hyvinvointi. Kun kerran kaikki kasvattajat ovat automaattisesti huonoja ja vain eläinkaupasta saa terveitä laatuyksilöitä. Niin teiltäkään ei sitten kannata lemmikeitä ostaa? kun kaikki kasvattajat ovat mätämunia?

      • talttahampit

        Helvetin tollo.

        "Pitkän harkinnan jälkeen olen alkanut miettimään poikasia kanilleni."

        KANILLENI = YKSIKKÖ

        Jos siis pitää valita, niin epäilisin ihan ensimmäiseksi, luonnollisesti, että aloituksessa meinataan teettää poikaset naaraalle ja kysytään, voiko naaras asua leikatun kaverinsa kanssa vielä tiineenäkin. Mikä tässä on niin hankalaa tajuta? Lisäksi en ihan lähtökohtaisesti pidä ihmisiä niin saakelin täystolloina, että mietittäisiin leikatun uroksen käyttämistä lisääntymispuuhissa, joten eipä tullut mieleenikään olettaa, etyä tuossa sellaista tarkoitettaisiin. Sinun kohdallasi joudun ikävä kyllä toteamaan, että ihmiset tosiaan voivat olla toopempia kuin minä lähtökohtaisesti oletan. Miksi pitää väkisin vääntää jostain purnauksen aihetta kun on helpompaa olettaa, että tuollaista ei kukaan voi keksiä?

        Nyt sinä puusilmä kaivat itsellesi jumalonta kuoppaa lukemalla kaikkien muidenkin kuin aloittajan tekstejä ihan oman mielesi mukaan.

        "Täällä pyörivät "kasvattajat" eivät selvästikään ole vastuullisia kasvattajia, joita kiinnostaa omien eläintensä tai kasvattiensa hyvinvointi."

        No niin, alas laittaa tähän suoria lainauksia niistä kohdista, mistä tuollainen käy ilmi.

        "Kerran kaikki kasvattajat ovat automaattisesti huonoja ja vain eläinkaupasta saa terveitä laatuyksilöitä."

        Sama juttu; suoraa lainausta niistä kohdista, missä tällaista on lauottu.


      • 4-kanin-omistaja

        "Pääpointti on edelleenkin se, ettei mihinkään kasvattajanimeen itsessään edelleenkään ole mitään luottamista." ei edes (mahdolliseen) omaasi?

        "Jos nyt yhtään lueskelet vanhoja keskusteluja, niin huomannet että kyllä täälläkin on asiantuntevaa porukkaa suurimmaksi osaksi neuvomassa" Juu edelleen netissä, etenkin tälläisilla keskustelupalstoilla kuka tahansa voi esiintyä kenenä tahansa. varsinkin kun on kyseessä kanit ja pienet jyrsijät, kysyjät ja jopa vastaajat voivat olla esim. lapsia. Myös tarpeeksi vakuuttavasti esitetty puutteellinen/väärä tieto hyvin perusteltuna voi vaikuttaa erittäin luotettavalta, vaikka itse olisit asiantunteva, se ei tarkoita sitä että kaikki muut tällä palstalla ovat.

        "Useampi kuin yksi tai kaksi tälläkin hetkellä kasvattajalistoilla olevista on nimenomaan niitä massatuottavia tehtailijoita. Eräs on ihan lyhyen ajan sisällä myynyt tiedettävästi useita sairaita poikasia" Useampi kuin yksi tai kaksi, mutta otat esimerkiksi vain yhden. Mikäli yksi tekee virheen, sekö leimaa kaikki kasvattajat - myös itsesi.

        "Eli kyllä ne hyvät kasvattajat pitää opetella tunnistamaan ihan toisella tyylillä kuin kasvattajanimeä tuijottamalla." Enkö ole jo monesti hokenut että viralliset TAI epäviralliset kasvattajat, kunhan käyttää maalaisjärkeä ja ottaa huomioon eläimen pitoon ja terveyteen liittyvät seikat eläintä hankkiessa? Itse ainakin ottaisin selvää tulevan lemmikkini lähtökohdista, sukujuurista, vanhempien luonteesta ja käytöstä jne. Ja mielestäni jokaisen vastuullisen lemmikkiä edes harkitsevan tulisi tehdä niin.

        "Harva lemmikkikania (tai muutakaan lemmikkiä) ostava ihan oikeasti osaa katsoa tiloja ja vanhempia sillä silmällä, että onhan kaikki kunnossa. " No pitäisi osata. Kyllä ainakin koiraa ostettaessa tämä on ihan normi käytäntö. Kyllä ainakin itse ja kaikki tuntemani lemmikin omistajat ovat näin toimineet. Itse en edes suostuisi kasvattejani/lemmikkiäni myymään ostajalle, joka ei ole kiinnostunut eläimen hoidosta tai terveydestä, koska MINUN MIELESTÄNI lemmikki kuin lemmikki on perheen jäsen, sydänystävä, jonka tulevaisuus on MINUN KÄSISSÄNI. Hankkimalla lemmikin nimenomaan LUOTETTAVALTA VIRALLISELTA TAI EPÄVIRALLISELTA kasvattajalta ja ottamalla näistä asioista selvää varmistut oman lemmikkisi terveydestä sekä luotettavan, laadukkaan jalostuksen jatkumista. Sen sijaan, jos ostat lemmikkisi epämääräiseltä kasvattajalta, tehtaalta, tuet lemmikkien pitoa ja kasvatusta huonoissa olosuhteissa. Ja nimenomaan näitä sairaiden yksilöiden tehotuotantoa ja sisäsiittoisuutta.

        "Jopa kirjoissa olen nähnyt useinkin järkkyjä virheitä. Osa ihan pitkäänkin kasvattaneista antaa sellaisia neuvoja, että itse pyörittelen vain silmiä." Ettet ole itse liian lähdekriittinen? Millaisia nämä neuvot ovat, jotka saavat sinut pyörittämään silmiäsi?

        (ei ole talttahampit sinun kirjoittama...) "Esim useimmat faunattaret on nykyään eettisen eläinkaupan sertifikaatin saaneita." eikös tämä viittaa siihen että eläinkaupasta saa laatueläimiä? Ei siinä mitään, hyvä jos ovat terveitä ja paperillisia. Kaikki eläinkaupat eivät ole faunattaria. Esim. monissa eläinkaupoissa myydään hamstereissa edelleenkin hybridejä, hyvin sekarotuisia kaneja, yksinäisiä marsuja, kaneja ja marsuja yhdessä.... jne jne. Itsekin olen ostanut faunattaresta hamstereita, mutta nimenomaan olen pyytänyt paperit mukaan. Ilmaisuni oli hieman kärkäs aiemmin eläinkauppoja kohtaan, pahoittelen. Mutta mistä Talttahampit, sitten neuvoisit kaneja ostamaan, kun kasvattajat ovat mielestäsi epäluotettavia?

        "Sinun kohdallasi joudun ikävä kyllä toteamaan, että ihmiset tosiaan voivat olla toopempia kuin minä lähtökohtaisesti oletan." asialinja, asialinja....

        "Nyt sinä puusilmä kaivat itsellesi jumalonta kuoppaa lukemalla kaikkien muidenkin kuin aloittajan tekstejä ihan oman mielesi mukaan." hmh... edelleen asialinja. Ja pahoittelen, jos olen käyttänyt "rikasta tekstiä" korostaakseni muutamia epäkohtia, tyhmänä kuvittelin, että nämä olisi ymmärrettävissä. Kyllä omasta mielestäni hyvinkin ymmärrän kommentit täällä, mutta minun kommenttini tuntuvat olevan jotenkin vaikealukuisia? Ps. Aikuiset ei kehota toisiaan palaamaan ykkösluokalle....


      • talttahampit
        4-kanin-omistaja kirjoitti:

        "Pääpointti on edelleenkin se, ettei mihinkään kasvattajanimeen itsessään edelleenkään ole mitään luottamista." ei edes (mahdolliseen) omaasi?

        "Jos nyt yhtään lueskelet vanhoja keskusteluja, niin huomannet että kyllä täälläkin on asiantuntevaa porukkaa suurimmaksi osaksi neuvomassa" Juu edelleen netissä, etenkin tälläisilla keskustelupalstoilla kuka tahansa voi esiintyä kenenä tahansa. varsinkin kun on kyseessä kanit ja pienet jyrsijät, kysyjät ja jopa vastaajat voivat olla esim. lapsia. Myös tarpeeksi vakuuttavasti esitetty puutteellinen/väärä tieto hyvin perusteltuna voi vaikuttaa erittäin luotettavalta, vaikka itse olisit asiantunteva, se ei tarkoita sitä että kaikki muut tällä palstalla ovat.

        "Useampi kuin yksi tai kaksi tälläkin hetkellä kasvattajalistoilla olevista on nimenomaan niitä massatuottavia tehtailijoita. Eräs on ihan lyhyen ajan sisällä myynyt tiedettävästi useita sairaita poikasia" Useampi kuin yksi tai kaksi, mutta otat esimerkiksi vain yhden. Mikäli yksi tekee virheen, sekö leimaa kaikki kasvattajat - myös itsesi.

        "Eli kyllä ne hyvät kasvattajat pitää opetella tunnistamaan ihan toisella tyylillä kuin kasvattajanimeä tuijottamalla." Enkö ole jo monesti hokenut että viralliset TAI epäviralliset kasvattajat, kunhan käyttää maalaisjärkeä ja ottaa huomioon eläimen pitoon ja terveyteen liittyvät seikat eläintä hankkiessa? Itse ainakin ottaisin selvää tulevan lemmikkini lähtökohdista, sukujuurista, vanhempien luonteesta ja käytöstä jne. Ja mielestäni jokaisen vastuullisen lemmikkiä edes harkitsevan tulisi tehdä niin.

        "Harva lemmikkikania (tai muutakaan lemmikkiä) ostava ihan oikeasti osaa katsoa tiloja ja vanhempia sillä silmällä, että onhan kaikki kunnossa. " No pitäisi osata. Kyllä ainakin koiraa ostettaessa tämä on ihan normi käytäntö. Kyllä ainakin itse ja kaikki tuntemani lemmikin omistajat ovat näin toimineet. Itse en edes suostuisi kasvattejani/lemmikkiäni myymään ostajalle, joka ei ole kiinnostunut eläimen hoidosta tai terveydestä, koska MINUN MIELESTÄNI lemmikki kuin lemmikki on perheen jäsen, sydänystävä, jonka tulevaisuus on MINUN KÄSISSÄNI. Hankkimalla lemmikin nimenomaan LUOTETTAVALTA VIRALLISELTA TAI EPÄVIRALLISELTA kasvattajalta ja ottamalla näistä asioista selvää varmistut oman lemmikkisi terveydestä sekä luotettavan, laadukkaan jalostuksen jatkumista. Sen sijaan, jos ostat lemmikkisi epämääräiseltä kasvattajalta, tehtaalta, tuet lemmikkien pitoa ja kasvatusta huonoissa olosuhteissa. Ja nimenomaan näitä sairaiden yksilöiden tehotuotantoa ja sisäsiittoisuutta.

        "Jopa kirjoissa olen nähnyt useinkin järkkyjä virheitä. Osa ihan pitkäänkin kasvattaneista antaa sellaisia neuvoja, että itse pyörittelen vain silmiä." Ettet ole itse liian lähdekriittinen? Millaisia nämä neuvot ovat, jotka saavat sinut pyörittämään silmiäsi?

        (ei ole talttahampit sinun kirjoittama...) "Esim useimmat faunattaret on nykyään eettisen eläinkaupan sertifikaatin saaneita." eikös tämä viittaa siihen että eläinkaupasta saa laatueläimiä? Ei siinä mitään, hyvä jos ovat terveitä ja paperillisia. Kaikki eläinkaupat eivät ole faunattaria. Esim. monissa eläinkaupoissa myydään hamstereissa edelleenkin hybridejä, hyvin sekarotuisia kaneja, yksinäisiä marsuja, kaneja ja marsuja yhdessä.... jne jne. Itsekin olen ostanut faunattaresta hamstereita, mutta nimenomaan olen pyytänyt paperit mukaan. Ilmaisuni oli hieman kärkäs aiemmin eläinkauppoja kohtaan, pahoittelen. Mutta mistä Talttahampit, sitten neuvoisit kaneja ostamaan, kun kasvattajat ovat mielestäsi epäluotettavia?

        "Sinun kohdallasi joudun ikävä kyllä toteamaan, että ihmiset tosiaan voivat olla toopempia kuin minä lähtökohtaisesti oletan." asialinja, asialinja....

        "Nyt sinä puusilmä kaivat itsellesi jumalonta kuoppaa lukemalla kaikkien muidenkin kuin aloittajan tekstejä ihan oman mielesi mukaan." hmh... edelleen asialinja. Ja pahoittelen, jos olen käyttänyt "rikasta tekstiä" korostaakseni muutamia epäkohtia, tyhmänä kuvittelin, että nämä olisi ymmärrettävissä. Kyllä omasta mielestäni hyvinkin ymmärrän kommentit täällä, mutta minun kommenttini tuntuvat olevan jotenkin vaikealukuisia? Ps. Aikuiset ei kehota toisiaan palaamaan ykkösluokalle....

        Tämä aikuinen todellakin kehottaa nyt palaamaan ensimmäiselle luokalle, sillä luetun ymmärtämisesi on huolestuttavalla tolalla, vaikka itse muuta väitätkin

        1) Kasvattajanimeen ITSESSÄÄN ei voi luottaa => suomeksi: myös muiden kriteerien on täytyttävä

        2) Jos ihan lähtökohtaisesti olet sitä mieltä, että täällä on epämääräistä porukkaa, niin miksi vaivaudut täällä pyörimään? Kiinnostaisi myös tietää, miten väärää tietoa voi perustella hyvin?

        3) Useampi kuin yksi tai kaksi on MASSATUOTTAVIA TEHTAILIJOITA ja eräs on MYYNYT SAIRAITA POIKASIA. Miten nämä kaksi ovat sama asia? Eli miten jälkimmäinen on ESIMERKKI ENSIMMÄISESTÄ? Missä myöskään väitin, että esimerkkitapaukseni leimaavat kaikki? Siinähän nimenomaan perustelin sen, että PELKÄSTÄÄN kasvattajanimeä ei parane tuijottaa.

        4) Noh, mutta harva ymmärtää tai haluaa tietää tyyliin vanhemmista kaiken, niin se vain on. Harva kyselee sen kummemmin, koska luottaa kasvattajaan ja huonolla tuurilla se onkin sitten huonompi juttu. Ei se kuitenkaan kerro mitään siitä, miten kiinnostunut lemmikin omistaja on lemmikkinsä hoidosta. Jotkut poloiset jopa ajattelevat pelastavansa eläimiä huonoista oloista, vaikka todellisuudessa tulevat vain tukeneeksi huonoissa oloissa kasvattamista.

        5) ESIM Faunattaret ovat kuulemma eettisen sertifikaatin saaneita => Miten tämä viiytaa MILLÄÄN tavalla siihen, että eläinkaupoista saa kirjoittajan mielestä yleisesti laatuelikoita?

        "mistä neuvoisit kaneja ostamaan, kun kasvattajat ovat mielestäsi epäluotettavia?"

        OSOITAPAS SE KOHTA, MISSÄ OLEN SANONUT KASVATTAJIEN YLEISESTI OLEVAN EPÄLUOTETTAVIA. TA-VAA kyseinen kohta, jos se vaikka helpottaisi ymmärtämisessä.


      • 4-kanin-omistaja

        1) Olenko väittänyt että kasvattaja nimeen itsessään voi luottaa? lainaus omasta kommentistani: "olen hokenut monta kertaa jo aikaisemmissakin ketjuissa, kasvattajatkin ovat ihmisiä, niin hyvässä kuin pahassakin, meitä on moneen lähtöön." Miten tämä viittaa nyt siihen että vain ja ainoastaan rekisteröidyt kasvattajat ovat luotettavia? ja että kasvattajanimi on luotettava?

        2) Ylipäätään netissä kukatahansa voi esiintyä kenenä tahansa. Lähdekriittisyys on hienoa, mutta luuletko tosissaan että esim. alle 10 vuotiaat kyselijät osaavat sellaista harrastaa? Esim näin väärää tietoa voi perustella kunnolla: "Kanin astuttaminen leikatulla kanilla onnistuu hyvin, mikäli tekee peruutusleikkauksen. joissain tapauksissa kivespusseista voidaan myös imeä siemennestettä, mitä voidaan käyttää keinohedelmöitykseen. Joissain tapauksissa, mikäli kania ei ole kastroitu vaan steriloitu on mahdollista että siemenjohtimet kasvavat itse yhteen kropan yrittäessä korjata itseään. Liikkeellä on myös huhuja siitä, kuinka kastrointi ei ole onnistunutkaan tai että kivekset ovat kasvaneet takaisin. (Uskokaa täi älkää, meille kävi juuri näin!)" (osa skenaarioista ovat/voivat olla mahdollisia, mutta itse ainakin pidän niitä äärimmäisen epätodennäköisinä...)
        Mikäli esittää asiansa mahdollisimman asiallisesti, etenkin LAPSET, joita täällä pyörii aika paljon, voivat luulla todeksi. Kaikki eivät jää palstalle pyörimään oman asiansa selviämisen jälkeen, eivätkä kaikki valitettavasti ole lähdekriittisiä. Itse olen hyvin eläinrakas joten mielestäni lemmikkipalstan lukeminen on mukavaa ajanvietettä. Joissakin käydään täysin aiheellista, mielenkiintoista keskustelua, joskus taas trollit saavat nauramaan kyyneleet silmissä. Missä vaiheessa olen sanonut että kaikki tieto täällä on epäluotettavaa ja että täällä pyörii AINOASTAAN epäluotettavia ihmisiä? En välttämättä viitannut näillä kommenteilla sinuun.

        3) Jos on useampi kuin yksi tai kaksi massatehtailijaa ja yksi, joka myy sairaita yksilöitä niin SE EI TODELLAKAAN SAA VAIKUTTAA ASIALLISTEN KASVATTAJIEN TOIMINTAAN. Päinvastoin. Mikäli tällaista on tapahtunut, mielestäni yhdistyksen tulisi tehdä asialle jotain. Itse olen edelleen hokenut sitä, että eläinten hankkiminen vastuullisilta kasvattajilta tukee terveiden yksilöiden ja sukulinjojen jatkumista, eli sitä hyvää kasvatustyötä. Ehkä hieman kärkkäästi ilmaisin asiani sanoessani että kaikki kasvattajat ovat mielestäsi epäluotettavia, mutta halusin saada asiani selväksi; myös niitä vastuullisia kasvattajia löytyy, ja toivon mukaan sinä olet esimerkki heistä.

        4) On totta että pentutehtaasta ostavat usein kokevat pelastavansa poloisen, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että se tukee pentutehtailua, ja tehtailun estämiseksi on levitettävä infoa nimenomaan siitä kanin tai muun eläimen hankkimisesta luotettavalta kasvattajalta, ja että ihmiset todella kiinnittäisivät enemmän huomiota vanhempiin, kasvuolosuhteisiin, käyttäytymiseen, eläinten ja tilojen siisteyteen, kasvattajan osaamiseen ym. ja NÄIN PITÄISI TOIMIA.

        5) Tuntui itse olevan tyytyväinen marsuunsa, sai paperitkin mukaan. Eikä siinä, olen itsekin tyytyväinen hamstereihini, jotka tiedän olevan hyvältä, luotettavalta kasvattajalta, vaikka eläinkaupasta ostinkin. Mutta eläinkaupasta ostettujen yksilöiden alkuperästä ei voi olla varma. Edelleenkin eläinkaupat ovat voittoa tavoittelevia yrityksiä, joten monet eläinkaupat ostavat eläimet myyntiin epämääräisiltä kasvattajilta tai "vahinkopentueista..."

        Pahoittelen kärjistettyä kirjoitustyyliäni, ärsyynnyin hieman kun ilmaisit epäluottamustasi virallisia kasvattajia kohtaan, koska kyllä suurin osa heistä silti on ihan luotettavia. Tai ehkä sitten itse olen ollut vain onnekas.


    • Anonyymi

      Olen myös miettinyt samaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2244
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2087
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1697
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe