Suomi keskittyy kasvu-alueille!

hentty

Tätä minä olen jo vähän aavistellut, mutta tulihan siitä juttuakin mm. radiosta(Yle politiikka), osapuilleen puhuttiin että suomessa ei enään rakenneta kuin vain muutamalle suurelle kasvu-alueelle( tai siihen ollaan siirtymässä) siis kysyntä ja tarjonnan laki kai ja se että järkevyys rakentaa koko suomea jos kysyntä,palvelut,työt yms vähentyneet...
Mitähän Keskusta puolue on saanut aikaan eikö sen pitäis olla koko suomen asuttaja? Tiedä sitten onko tuossa perää, ainakin asuntojen hinnat ovat nousseet aivan holtittomille tasoille...

Itse asun täällä Tampereen seudulla ja täytyy kyllä sanoa, että suuria hankkeita on keskusta alueella ja reuna kuntien pientalo alueet ovat kasvaneet kohti metsää niin sanotusti...

6

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yllättävää

      20-30v kuluttua suurin osa suomalaisista asuu Helsinki-Tampere-Turku kolmiossa. Ihmiset muuttavat sinne missä on työtä.

    • näinonpojjaat

      Voittaja on selkeästi PK-seutu, sitten tulee Treen seutu. onhan sitten muita kaupunki seutuja..

    • muiden_rahat_jakoon

      Kyllä kesKusta on saanut rahanmenoa aikaan. Ensin paskalaki, sitten sote alueet. Niitä piti ihan välttämättä saada aikaiseksi puolet enemmän kuin asiantuntijat suosittivat. Saatiin taas monta hallintokeskusta, joistä löytyy suojatyöpaikkoja oikeanvärisen jäsenkirjan omaaville. Yhtään ei tässä touhussa haitannut, vaikka tiedetään jo ennalta, ettei kaikki sote -alueet ole niin isoja, että ne kykenisivät kaikki tarvittavat palvelut järjestämään omin voimin. Ja huonommaksihan tämä vaan menee, kun väki koko ajan äänestää jaloillaan ja muuttaa isoimpien kaupunkien liepeille. Tämäkin on taas yksi epätoivoinen yritys betonoina nykytilanne sellaiseksi ikuiseksi hallintorakenteeksi, joka takaa ehtymättömät rahavirrat PKS asukkaiden taskusta maaseudulle.

      Johan nyt ollaan siinä tilanteessa, että jotkin muutaman tuhannen asukkaan kunnat pystyvät järjestämään asukkailleen paremmat terveydenhuoltopalvelut kuin PKS. Helppoa, kun rahaa sataa laariin.

      BTW, helppoa se on Tampereellakin rakentaa, kun tämäkin kylä elää PKS siivellä. Valtionosuuksien tasausjärjestelmällä kun pumpataan pikkukuntien lisäksi rahaa jopa Turkuun ja Tampereelle, mitä on hitusen vaikeaa pitää reiluna. Lystin maksaa PKS, Kauniaisissa asuvat noin tonnin nuppia kohti vuodessa, Helsikiläiset 600 €/vuosi jne.

      • pormestariparas

        Jaa a:) Tämä on kyllä kysynnän ja tarjonnan laki, ei se raha isompiin kuntiin kai tuollai tuu.


      • rahaton_ahneus

        Siis kysynnän ja tarjonnan laki, kun valtionosuuksien tasauksella mätetään rahaa ulos pääkaupunkiseudulta. Eikä pelkästään pienten kuntien elättämiseen...

        No, sehän ei yllätä, että elättien mielestä peli on reilu. Vuokraloisetkin saa 1,7 miljardia suoraa tukea ja piilotuet päälle, mutta tämähän on vasta alkua, reilun pelin hengessä pitäisi saada lisää rahaa vuokrasäännöstely


    • Kumpi oli ensin, muna vai kana?

      Jos jonnekin keskitytään, niin alue kasvaa. Sinne sitten rakennetaankin. Ja sinne mahtuu keskittymään. Ja...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      452
      4901
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1742
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1369
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1357
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1248
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1085
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      905
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      894
    Aihe