Suomi keskittyy kasvu-alueille!

hentty

Tätä minä olen jo vähän aavistellut, mutta tulihan siitä juttuakin mm. radiosta(Yle politiikka), osapuilleen puhuttiin että suomessa ei enään rakenneta kuin vain muutamalle suurelle kasvu-alueelle( tai siihen ollaan siirtymässä) siis kysyntä ja tarjonnan laki kai ja se että järkevyys rakentaa koko suomea jos kysyntä,palvelut,työt yms vähentyneet...
Mitähän Keskusta puolue on saanut aikaan eikö sen pitäis olla koko suomen asuttaja? Tiedä sitten onko tuossa perää, ainakin asuntojen hinnat ovat nousseet aivan holtittomille tasoille...

Itse asun täällä Tampereen seudulla ja täytyy kyllä sanoa, että suuria hankkeita on keskusta alueella ja reuna kuntien pientalo alueet ovat kasvaneet kohti metsää niin sanotusti...

6

183

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yllättävää

20-30v kuluttua suurin osa suomalaisista asuu Helsinki-Tampere-Turku kolmiossa. Ihmiset muuttavat sinne missä on työtä.

• näinonpojjaat

Voittaja on selkeästi PK-seutu, sitten tulee Treen seutu. onhan sitten muita kaupunki seutuja..

• muiden_rahat_jakoon

Kyllä kesKusta on saanut rahanmenoa aikaan. Ensin paskalaki, sitten sote alueet. Niitä piti ihan välttämättä saada aikaiseksi puolet enemmän kuin asiantuntijat suosittivat. Saatiin taas monta hallintokeskusta, joistä löytyy suojatyöpaikkoja oikeanvärisen jäsenkirjan omaaville. Yhtään ei tässä touhussa haitannut, vaikka tiedetään jo ennalta, ettei kaikki sote -alueet ole niin isoja, että ne kykenisivät kaikki tarvittavat palvelut järjestämään omin voimin. Ja huonommaksihan tämä vaan menee, kun väki koko ajan äänestää jaloillaan ja muuttaa isoimpien kaupunkien liepeille. Tämäkin on taas yksi epätoivoinen yritys betonoina nykytilanne sellaiseksi ikuiseksi hallintorakenteeksi, joka takaa ehtymättömät rahavirrat PKS asukkaiden taskusta maaseudulle.

Johan nyt ollaan siinä tilanteessa, että jotkin muutaman tuhannen asukkaan kunnat pystyvät järjestämään asukkailleen paremmat terveydenhuoltopalvelut kuin PKS. Helppoa, kun rahaa sataa laariin.

BTW, helppoa se on Tampereellakin rakentaa, kun tämäkin kylä elää PKS siivellä. Valtionosuuksien tasausjärjestelmällä kun pumpataan pikkukuntien lisäksi rahaa jopa Turkuun ja Tampereelle, mitä on hitusen vaikeaa pitää reiluna. Lystin maksaa PKS, Kauniaisissa asuvat noin tonnin nuppia kohti vuodessa, Helsikiläiset 600 €/vuosi jne.

• pormestariparas

Jaa a:) Tämä on kyllä kysynnän ja tarjonnan laki, ei se raha isompiin kuntiin kai tuollai tuu.

• rahaton_ahneus

Siis kysynnän ja tarjonnan laki, kun valtionosuuksien tasauksella mätetään rahaa ulos pääkaupunkiseudulta. Eikä pelkästään pienten kuntien elättämiseen...

No, sehän ei yllätä, että elättien mielestä peli on reilu. Vuokraloisetkin saa 1,7 miljardia suoraa tukea ja piilotuet päälle, mutta tämähän on vasta alkua, reilun pelin hengessä pitäisi saada lisää rahaa vuokrasäännöstely

• Kumpi oli ensin, muna vai kana?

Jos jonnekin keskitytään, niin alue kasvaa. Sinne sitten rakennetaankin. Ja sinne mahtuu keskittymään. Ja...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1559
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      68
      1352
    3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      217
      1323
    4. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      231
      1291
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1100
    6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1059
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      1009
    8. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      973
    9. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      89
      950
    10. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      848
    Aihe