Onko minulla 1 tyypin diabetes?

Huolissaan8

Mulla on jonkin verran diabeteksen oireita, kuten väsymys, lisääntynyt virtsaamisen tarve ja jano. Toi väsymys kyllä saattaa johtua ihan univajeesta ja ainut aika milloin en ole väsynyt on ilta. Jostain syystä päivällä väsyttää ja ennen nukkumaanmenoa ei. Ja toi jano tulee yleensä jostain syystä ennen nukkumaanmenoa. Ja käyn vessassa tuplasti sen määrän mitä kävin ennen (Nykyään käyn 5 tai 6 kertaa vuorokaudessa) Suvussani ei tosin ole kellään diabetestä, mutta kai siihen voi sairastua vaikka ei olisikaan. Pitää vain olla erittäin huono tuuri... Jankutan tästä vanhemmilleni ja he pitävät mua ihan pösilönä ku luulen tällaisia... Jos 1 tyypin diabetestä ei hoida, niin kuinka kauan menee että tapahtuu...... no mitä nyt ikinä tapahtuukaan jos diabetestä ei hoida. Mulla näitä oireita ollu jotain 2kk ni eikö siinä ajassa olisi jo pitänyt "tapahtua kamalia" Luulis jo että mun vanhemmat ei enää jaksais tätä mun jankutusta ja ois vieny mut lääkärin testeille mutta ei, sen sijaan ne eivät päästä mua sinne vaikka se on ainut tapa miten voin rauhottua. Niin voitteko kertoa että kauan menee yleensä 1 tyypin diabeteksen oireiden ilmestymisessä? Ja muutakin diabeteksestä.

5

350

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lääkäriin_vaan

Oireesi voi johtua ihan mistä tahansa muusta kuin diabeteksestä. Koskaan ei saisi ensimmäisenä olettaa diabetestä, vaan mentävä lääkäriin jos oireet on vakavat. Ilmeisesti vanhempasi on todennut ettei oireesi edellytä lääkärikäyntiä. Väsymys johtuu univelasta ja 5-6 vessakäyntiä vuorokaudessa on täysin normaalia vaikka ei joisikaan runsaammin. Jano voi johtua vaikkapa helteistä tai liian runsaasta suolasta ruuassa. Myös runsas karkkien ja muun makean syönti janottaa tervettäkin ihmistä koska aineenvaihdunta pyrkii laimentamaan liiallista verensokeria (ei ole kuitenkaan diabetestä).

Ykköstyypin diabetes on niin rankka sairaus että se kyllä pakottaisi lääkäriin tai jopa sairaalaan melko nopeasti puhkeamisen jälkeen. Jos haluat varmuuden ettei kyse ole diabeteksestä ja selvitetään mistä oireet johtuu, varaa aika terveyskeskukseen (vaikka vain terveydenhoitajalle joka mittaa verensokerin). Voit tehdä varauksen itsekin, siihen ei tarvita vanhempia.

• Kanattaa mennä terkkalille

• Huolissaan8

Nyt mulla on sellanen tilanne että kaikki muut oireet ovat kadonneet, paitsi se lisääntyny virtsaaminen. Mutta tämä määrä mitä nykyään käyn vessassa vuorokaudessa on oikeastaan ihan normaali. Ennen kun kävin jotain 2, enintään kolme, niin se oli huomattavasti liian vähän. Hyvä vaan että käyn nykyään vähintään 3 ja enintään 6.

• Hyvä_kun_parani

Todellakin, virtsamääräsi on nyt normalisoitunut ja saisi olla säännöllisesti tuo suurempi käyntimäärä. Normaalisti ihminen virtsaa 4-8 kertaa vuorokaudessa. 2 tai 3 kertaa vuorokaudessa virtsaaminen osoittaa että et ole juonut riittävästi (kroppa kuivuu) tai sitten on jokin (munuais)sairaus.

• vpsaloltavastaa

Lääkärissä käynti selvittää asian.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1390
    3. 76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1115
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      975
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      942
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      885
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      68
      866
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe