Vanhemmat antavat kasteessa lapselleen oman nimensä. Jeesuksen todistuksen mukaan uskovilla on ainoastaan yksi Isä, Jumala, joka on taivaassa Matt.23:9 ja yksi äiti, taivaallinen Jerusalem Gal.4:26, joten Jumalaltako olet saanut kasteessa oman nimesi adventisti, baptisti, katolilainen, luterilainen, lestadiolainen, metodisti, anglikaani, helluntailainen, vapaakirkkolainen, mormoni jne...
Vastaukset 31
- pyhpyhjapyh
Harhaoppisi ei meitä kiinnosta tippaakaan.
- Väärä.väittteesi
"Vanhemmat antavat kasteessa lapselleen oman nimensä". Miksi sinä tällaista väität? Varmasti melkein kaikissa tapauksissa lapselle annetaan (ainakin kutsumanimeksi) muu kuin isän tai äidin nimi. Ehkä toisena nimenä sitä voi esiintyä, että laitetaan isän tai äidin mukaan Juhanit ja Tapanit, Annelit ja Marjatat.
- kerettiläinen-
Vanhemmat antavat lapselle haluamansa etunimen ja lapsi perii sitten isänsä (tai äitinsä) sukunimen ja siitä tunnistamme hänet.
Jos joku on nimetty esim. adventistiksi, luterilaiseksi, katolilaiseksi tai miksi muuksi tahansa, niin mistä se kertoo? Siitäkö, että hän on Jumalan lapsi...vai Adventtikirkon, Luterilaisen kirkon, Katolisen kirkon tai jonkin muun kirkon lapsi? Mielestäni se ei todista mistään muusta.
1.Kor.1
10 Veljet, Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen kehotan teitä kaikkia pitämään keskenänne yhtä, välttämään hajaannusta ja elämään yksimielisinä. [Room. 12:16 ]
11 Olen näet saanut kuulla Khloen väeltä, että teillä, veljeni, on keskenänne riitoja.
12 Tarkoitan sitä, että toiset teistä sanovat: "Minä olen Paavalin puolella", toiset taas: "Minä Apolloksen", "Minä Keefaksen*", "Minä Kristuksen". [Keefas on Pietarin arameankielinen nimi. Ks. selitystä Joh. 1:42.][ Joh. 1:42; Ap. t. 18:24; 1. Kor. 3:4]
13 ONKO KRISTUS JAETTU? Onko ehkä Paavali ristiinnaulittu teidän puolestanne? Paavalinko nimeen teidät on kastettu? - kulmakivenä.Jeesus
Jos joku on nimetty esim. adventistiksi, luterilaiseksi, katolilaiseksi tai miksi muuksi tahansa, niin mistä se kertoo? Siitäkö, että hän on Jumalan lapsi...vai Adventtikirkon, Luterilaisen kirkon, Katolisen kirkon tai jonkin muun kirkon lapsi? Mielestäni se ei todista mistään muusta.
hmmmm..
Kuka nimeää, mitä nimeää jne. Ateistikin nimeää, etteä et voi olla uskovainen, koska - uskovaisena olet - pöhelö - tai mitä leimakirvestä haluaa käyttää siksi, että haluaa nimetä selityksiensä päämääräksi.
Suomessa on uskonnonvapaus. Jos jollain on joku hengellinen koti, niin silloin hän kertoo seurakuntansa. Meillä oli työpaikka eri seurakuntia "nimettyinä" suun tunnustuksina. Lestadiolaisuus oli enemmän edustettuna, sieltä esikoiset. Sitten luterilaisuutta esim. 270 henkilön työpaikan päällikkö - koulutukseltaan lakimies, oli aivan uskossa oleva evl. kirkonmies. Sitten oli helluntalaista, adventistia jne. Kyllä me keskusteltiin monet yövuorot - veljinä - .
Kristus oli keskeinen yhdistävä tekijä, ja tavallaan ymmärrrettiin se, että katselemme tätä "Ilmestysmajaa" eri puolilta kukin.
Siis vertaan tähän juutalaiset heimot, jotka olivat leiriytyneet ilmestysmajan eri puolille. Varmasti näkymä oli erilainen, mistäpuolen sitä katseli.
Ei nimi pahenna sitä uskovaa. Mutta, uskon venekuntien tarpeellisuuden siksi, kun ajassa me tiedoltamme raamatullisesti elämme aikakautta, jossa tämä tieto "hengellisiin" on vajavaista.
Näin ollen eripuolilla ilmestysmajaa olevat täydentävät näkemyksissään sitä, mitä Sanassa on kirjoitettuna.
Eli ... eri seurakunnat ovat aivan Hengellisesti nähtävissä siksi, että "tuuli" Hengessä puhaltaa, missä tahtoo, me kuullaan sen huminan, emme tiedä, mistä se tulee ja mihin se menee.
Tavallaanhan se on Hengestä syntyneen esimerkki. Jumala kuljettaa.
Ateistien heitot ovat sitten oma lukunsa, heitä ei Henki johda ja vanhoina aadameina puhuvat vain sen hyväntiedon ja pahantiedon puun hedelmistä, minkä makuisia ne ovat.
Siksi se puhe heillä on senkarvaista. Heiltä puuttuu Elämänpuun hedelmäinen maku, Kristus on sovittanut meidän syntimme.
Näinollen pitäkäämme rakkaus. Sillä siitä teidät tunnetaan uskovina Jumalan rakkauden omistaviksi, että kuten meillä töissä - jopa näin vuosia jälkeen, kun tavataan, on se keskinäinen yhteys.
Eräskin tämä esikois- lestadiolaisuuteen "palannut", kertoi, että hän on nyt vaelluksestaan (kylmälläpaikalla) suluissa oma valintasana hänen viestistään, .... mutta kun ja jos hän palaa, hänen hengellinen koti on se esikoisten srk.
Okei. Kyllä me hyvillä mielin se nähtiin kukin.
Ja kun tuolla Lidissä olemme muutamankerran tavattu, ollaan iloittu. Hän on löytänyt puolison, on uudistunut ja on palannut siihen esikoisten seuraan.
Siis - ja myös adventistinkin olen tavannut ja sekin on Kristuksessa hyvä ja hieno asia. Päälliköstä en enää tiedä, varmasti kuollut, mutta elävä uskovainen johtaja meillä ja jokainen kunnioitti työkavereissakin häntä.
Siis ei rajat - eri seurakuntiin ole muilla kuin yksilöahtaudessa.
Se tekee keskustelun vaikeaksi. Mutta sydämestään uskovat elävät uskonnonvapauden nimissä. Jopa ateistitkin saavat sen tilansa aivan rauhassa, mutta jos he asettavat "seinän" itse rajalle, silloin he tietenkin kuulevat kannanottoja.
Näitä uskovia on monen alan ihmistä. Tunsin aikoinaan, kun liikuin, ammattikunnasta lääkäreitä, tuomaria, poliiseja, yksi johti valtakunnassa erästä pankkiryhmittymää päällikkönä, tosien sieltä, jonka alaisuudessa silloin oli koko Kainuu. jne.
Sieltä löytyi siistijää, linja-autonkuljettajaa, junankuljettajaa, junanlähettäjää, oli heikoimmiin varustautuneita, oli synnintuomien kahleittan kanssa taistelijoita, viittaan viinaan ja muuhun, joita pyrittiin kaikella tavalla auttamaan, että he voittajiksi selviytyisivät.
Ei heiltäkään kysytty kirkkojäsenkirjaa, vaan kaikki teimme kaikille yhdessä työtä. Siellä kentällä oli pappeja mukana eri kirkoista, tullessa ja tuiskussa. Eräskin Adventtikirkon vanhin esimerkillisesti toimi lähimmäisten puolesta, ja ketä sieltäkin kentältä oli.
He toimivat siksi, että katselivat tätä Ilmestysmajaa ja näkivät Jeesuksen sovitustyön merkityksen jota julistaa iankaikkisen elämän armolahjan tähden.
Miksi tekisimme täällä ongelmaa asiasta ,koska ongelmaa ei ole.
Ongelma saattaa olla vain ihmisessä itsessään. Olemmehan särkyneitä saviastioita kukin. Ateisti särähtää jossain kohdin ja sen suun valitus kuuluu ehkä kauas.
Uskovaistenkin särkyneet saviastiat ovat Jumalan vaihetuspöydällä työn alla. Niistä särkyneistä paloista rakennetaan uutta.
Ehkä tässä hetkessä se saviastian särähdys käy jonkun korvaan, mutta, kerran perillä, täydellisyydessä, Ilmestysmajan Herra täyttää täydellä tiedolla ja terveydellä meidät.
Niin, eihän tehdä ongelmaa siitä, mikä on Jumalan kädessä, eihän? - lissäystä.virheisiin
Näkyy kirjoitusvirheitä, pieni näyttö, eikä edes tekstinkäsittelyohjelmaa, mosta paremmin voisi lukea, mitä kirjoitti.
Mutta, jos on vaikeaa tavata, jätä väliin. Ei kannata tarkertua vähäpätöisiin virheisiin.
Kirjaimet voivat olla väärässä järjestyksessä . esim. pankkiryhmittymää päällikkönä, tosien ((toisen))sieltä, jonka alaisuudessa silloin oli koko Kainuu. (Kainuun pankkien sektori) jne.
Mutta näin. Ei muutakuin tähänpäivää ja iloiten menen keittelemään kahvit, kohta porukka nousee ylös. - Nimenanto
kerettiläinen- kirjoitti:
Vanhemmat antavat lapselle haluamansa etunimen ja lapsi perii sitten isänsä (tai äitinsä) sukunimen ja siitä tunnistamme hänet.
1.Kor.1
10 Veljet, Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen kehotan teitä kaikkia pitämään keskenänne yhtä, välttämään hajaannusta ja elämään yksimielisinä. [Room. 12:16 ]
11 Olen näet saanut kuulla Khloen väeltä, että teillä, veljeni, on keskenänne riitoja.
12 Tarkoitan sitä, että toiset teistä sanovat: "Minä olen Paavalin puolella", toiset taas: "Minä Apolloksen", "Minä Keefaksen*", "Minä Kristuksen". [Keefas on Pietarin arameankielinen nimi. Ks. selitystä Joh. 1:42.][ Joh. 1:42; Ap. t. 18:24; 1. Kor. 3:4]
13 ONKO KRISTUS JAETTU? Onko ehkä Paavali ristiinnaulittu teidän puolestanne? Paavalinko nimeen teidät on kastettu?Kerettiläinen, kasteessa ei kukaan anna lapselle sukunimeä. Sukunimi lapsella on jo synnytyssalissa laitetussa rannekkeessa, eikä sitä voi enää muuttaa.
- kerettiläinen-
kulmakivenä.Jeesus kirjoitti:
hmmmm..
Kuka nimeää, mitä nimeää jne. Ateistikin nimeää, etteä et voi olla uskovainen, koska - uskovaisena olet - pöhelö - tai mitä leimakirvestä haluaa käyttää siksi, että haluaa nimetä selityksiensä päämääräksi.
Suomessa on uskonnonvapaus. Jos jollain on joku hengellinen koti, niin silloin hän kertoo seurakuntansa. Meillä oli työpaikka eri seurakuntia "nimettyinä" suun tunnustuksina. Lestadiolaisuus oli enemmän edustettuna, sieltä esikoiset. Sitten luterilaisuutta esim. 270 henkilön työpaikan päällikkö - koulutukseltaan lakimies, oli aivan uskossa oleva evl. kirkonmies. Sitten oli helluntalaista, adventistia jne. Kyllä me keskusteltiin monet yövuorot - veljinä - .
Kristus oli keskeinen yhdistävä tekijä, ja tavallaan ymmärrrettiin se, että katselemme tätä "Ilmestysmajaa" eri puolilta kukin.
Siis vertaan tähän juutalaiset heimot, jotka olivat leiriytyneet ilmestysmajan eri puolille. Varmasti näkymä oli erilainen, mistäpuolen sitä katseli.
Ei nimi pahenna sitä uskovaa. Mutta, uskon venekuntien tarpeellisuuden siksi, kun ajassa me tiedoltamme raamatullisesti elämme aikakautta, jossa tämä tieto "hengellisiin" on vajavaista.
Näin ollen eripuolilla ilmestysmajaa olevat täydentävät näkemyksissään sitä, mitä Sanassa on kirjoitettuna.
Eli ... eri seurakunnat ovat aivan Hengellisesti nähtävissä siksi, että "tuuli" Hengessä puhaltaa, missä tahtoo, me kuullaan sen huminan, emme tiedä, mistä se tulee ja mihin se menee.
Tavallaanhan se on Hengestä syntyneen esimerkki. Jumala kuljettaa.
Ateistien heitot ovat sitten oma lukunsa, heitä ei Henki johda ja vanhoina aadameina puhuvat vain sen hyväntiedon ja pahantiedon puun hedelmistä, minkä makuisia ne ovat.
Siksi se puhe heillä on senkarvaista. Heiltä puuttuu Elämänpuun hedelmäinen maku, Kristus on sovittanut meidän syntimme.
Näinollen pitäkäämme rakkaus. Sillä siitä teidät tunnetaan uskovina Jumalan rakkauden omistaviksi, että kuten meillä töissä - jopa näin vuosia jälkeen, kun tavataan, on se keskinäinen yhteys.
Eräskin tämä esikois- lestadiolaisuuteen "palannut", kertoi, että hän on nyt vaelluksestaan (kylmälläpaikalla) suluissa oma valintasana hänen viestistään, .... mutta kun ja jos hän palaa, hänen hengellinen koti on se esikoisten srk.
Okei. Kyllä me hyvillä mielin se nähtiin kukin.
Ja kun tuolla Lidissä olemme muutamankerran tavattu, ollaan iloittu. Hän on löytänyt puolison, on uudistunut ja on palannut siihen esikoisten seuraan.
Siis - ja myös adventistinkin olen tavannut ja sekin on Kristuksessa hyvä ja hieno asia. Päälliköstä en enää tiedä, varmasti kuollut, mutta elävä uskovainen johtaja meillä ja jokainen kunnioitti työkavereissakin häntä.
Siis ei rajat - eri seurakuntiin ole muilla kuin yksilöahtaudessa.
Se tekee keskustelun vaikeaksi. Mutta sydämestään uskovat elävät uskonnonvapauden nimissä. Jopa ateistitkin saavat sen tilansa aivan rauhassa, mutta jos he asettavat "seinän" itse rajalle, silloin he tietenkin kuulevat kannanottoja.
Näitä uskovia on monen alan ihmistä. Tunsin aikoinaan, kun liikuin, ammattikunnasta lääkäreitä, tuomaria, poliiseja, yksi johti valtakunnassa erästä pankkiryhmittymää päällikkönä, tosien sieltä, jonka alaisuudessa silloin oli koko Kainuu. jne.
Sieltä löytyi siistijää, linja-autonkuljettajaa, junankuljettajaa, junanlähettäjää, oli heikoimmiin varustautuneita, oli synnintuomien kahleittan kanssa taistelijoita, viittaan viinaan ja muuhun, joita pyrittiin kaikella tavalla auttamaan, että he voittajiksi selviytyisivät.
Ei heiltäkään kysytty kirkkojäsenkirjaa, vaan kaikki teimme kaikille yhdessä työtä. Siellä kentällä oli pappeja mukana eri kirkoista, tullessa ja tuiskussa. Eräskin Adventtikirkon vanhin esimerkillisesti toimi lähimmäisten puolesta, ja ketä sieltäkin kentältä oli.
He toimivat siksi, että katselivat tätä Ilmestysmajaa ja näkivät Jeesuksen sovitustyön merkityksen jota julistaa iankaikkisen elämän armolahjan tähden.
Miksi tekisimme täällä ongelmaa asiasta ,koska ongelmaa ei ole.
Ongelma saattaa olla vain ihmisessä itsessään. Olemmehan särkyneitä saviastioita kukin. Ateisti särähtää jossain kohdin ja sen suun valitus kuuluu ehkä kauas.
Uskovaistenkin särkyneet saviastiat ovat Jumalan vaihetuspöydällä työn alla. Niistä särkyneistä paloista rakennetaan uutta.
Ehkä tässä hetkessä se saviastian särähdys käy jonkun korvaan, mutta, kerran perillä, täydellisyydessä, Ilmestysmajan Herra täyttää täydellä tiedolla ja terveydellä meidät.
Niin, eihän tehdä ongelmaa siitä, mikä on Jumalan kädessä, eihän?>> Miksi tekisimme täällä ongelmaa asiasta ,koska ongelmaa ei ole. <<
Sinäpä maalasit asiasta auvoisen kuvan ja mitätöit samalla Paavalinkin näkemyksen kyseisestä puolueuskonnollisuudesta....
Valitettavasti oma kokemukseni ei ole samanlainen, vaan vaikka itse haluaisin suhtautua kaikkiin uskoviin sisarina ja veljinä, niin kyllä se demonisointi alkaa, kun esität jotain sellaista, mille löytyy kyllä perusteluja Raamatusta, mutta ei eri kirkko- tai seurakuntien oppikäsityksistä. Eivätkä ihmiset edes halua tutkia asioita, vaan kaivaudutaan vaan syvemmin omiin "poteroihin" puolustamaan oman kirkko- tai seurakunnan valheellisia näkemyksiä. Se on mielestäni vastenmielistä. Kun on ihmisvoimin rakennettu jokin näkyvä ja mahtava "ainoa oikea" organisaatio, niin sen perustuksia ei ole enää lupa mitenkään horjuttaa. Ainoastaan jos seurakunnan oma "totuuden kanava" ja "Kristuksen sijainen" esittää uusia näkemyksiä, niin ne voidaan ottaa vastaan, ei muuten. Seurakuntaorganisaatiot "kuolleine kivineen" ovat hengellisen elämän hautamonumenttejä ja täynnä pelkkää ihmispalvontaa. Tai sitten, jos niissä jotain "elämää" löytyy, niin se on jotain torontolaista riivaajien touhua... Tämä eriseurainen uskonnollisuus on pelkkää "Suuren Babylonin" järjestäytynyttä hengellistä rikollisuutta ja ihmiskauppaa sieluilla, jota tämäkin maailma tukee verovapauksin...
1.Kor.1
13 ONKO KRISTUS JAETTU? Onko ehkä Paavali ristiinnaulittu teidän puolestanne? Paavalinko nimeen teidät on kastettu?
- Risti-riita
Mal.2:10. Eikö meillä kaikilla ole sama Isä? Eikö sama Jumala ole meitä luonut? Joh.8:44. Te olette isästä perkeleestä......
- SYrjähyppy
Geenitestin mukaan en oletetun isän pentu . Äiskä on paremminkin varma
- kerettiläinen-
>> Geenitestin mukaan en oletetun isän pentu. Äiskä on paremminkin varma <<
Sama taitaa koskea useimpia "kristittyjäkin". Iskä ei olekaan Jumala, vaan paavi, Luther tai joku muu kirkkoisistä ja äiskä on joku tunnetuista Babylonin porttoseurakunnista. No jälkikasvukin on sitten sen mukaista, ja siellä sitten rehottaa vehnät ja lusteet aivan sekaisin samoissa "kirkkopelloissa"...
- kerettiläinen-
Ilm.3:12
Siitä, joka voittaa, minä teen pylvään Jumalani temppeliin, eikä hän joudu milloinkaan lähtemään sieltä. Minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, uuden Jerusalemin, joka laskeutuu taivaasta Jumalani luota, ja oman uuden nimeni. [Gal. 2:9 | Jes. 62:2, Jes. 65:15 | Gal. 4:26 ]
Gal.4:26
Mutta taivaallinen Jerusalem on vapaa, ja se on meidän äitimme. [Hepr. 12:22; Ilm. 3:12, Ilm. 21:2,10]
Taivaallinen Jerusalem on siis uskovan oikea äiti ja Jumala on Isä ja Jeesus lupaa >> "Minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen...ja oman uuden nimeni".
Jos sinun (ainoa oikeaoppinen) seurakuntasi on "taivaallinen Jerusalem", niin voit kutsua itseäsi adventistiksi, luterilaiseksi, katoliseksi, helluntailaiseksi jne., mutta jos se ei ole, niin olet vain Jumalan seurakunnan hajottaja.
Gal.5
19 Mutta LIHAN TEOT ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, ERISEURAT, LAHKOT,
21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että NE, JOTKA SEMMOISTA HARJOITTAVAT, EIVÄT PERI JUMALAN VALTAKUNTAA. - jonninjoutavaashittiä
No miten aloittaja sinä ratkaisisit tämän asian? Minä olen aina pitänyt muutenkin kirjoituksiasi tyhminä enkä usko että sinulla on itselläsi edes olemassa puolisoa saati sitten lapsia ja toivottavasti ei lapsia sinulle siunaannukaan niin et joudu pähkäilemään tämän asian parissa enempää.
Kai olet toki myös käynyt vaihtamassa oman nimesi vai onko sinulla edelleen vanhempiesi sinulle antama nimi ja sukunimi? Kaikenlaista jonnin joutavaa paskaa tänne ääliöt osaavat sitten kirjoittaakin, välillä ei osaa kun vaan ihmetellä että kuinka idiootteja jotkut ihmiset osaavat olla..- jonninjoutavaashittiä
Niin ja jos vastaat että ei pitäisi antaa mitään nimeä niin olet täysi ääliö. Miten ilman nimeä ihmisiä kutsuttaisiin eli siis millä nimellä ja miten ilman nimeä ja sotua tehtäisiin ihmisille esim. passit ja valvottaisiin heidän liikehdintää, rekisteritietoja, terveydenhuollollisia tietoja, turvallisuutta ja millä nimellä osoitettaisiin postilähetykset ym. Voisin jatkaa listaa vaikka loputtomiin.
- kerettiläinen-
>> No miten aloittaja sinä ratkaisisit tämän asian? Minä olen aina pitänyt muutenkin kirjoituksiasi tyhminä enkä usko että sinulla on itselläsi edes olemassa puolisoa saati sitten lapsia ja toivottavasti ei lapsia sinulle siunaannukaan niin et joudu pähkäilemään tämän asian parissa enempää. <<
Minä ratkaisen asian siten, etten liity minkään nimiseen "uskonnolliseen puolueeseen", enkä myöskään ota ihmisistä itselleni auktoriteettia. Voin tutkia asioita ihan itse, en tarvitse siihen mitään virallista "totuuden kanavaa" ajattelemaan asioita puolestani.
Sinä taas voit hypätä minun tyhmien kirjoituksieni yli, sillä et näytä tajuavan niistä juuri mitään.
>> Kai olet toki myös käynyt vaihtamassa oman nimesi vai onko sinulla edelleen vanhempiesi sinulle antama nimi ja sukunimi? Kaikenlaista jonnin joutavaa paskaa tänne ääliöt osaavat sitten kirjoittaakin, välillä ei osaa kun vaan ihmetellä että kuinka idiootteja jotkut ihmiset osaavat olla.. <<
No toivottavasti jollain muulla on edes pieni haju siitä, mitä olen ajanut takaa näillä kirjoituksillani, sillä valitettavasti sinä näytät olevan niiden suhteen pihalla kuin lumiukko... - kerettiläinen-
jonninjoutavaashittiä kirjoitti:
Niin ja jos vastaat että ei pitäisi antaa mitään nimeä niin olet täysi ääliö. Miten ilman nimeä ihmisiä kutsuttaisiin eli siis millä nimellä ja miten ilman nimeä ja sotua tehtäisiin ihmisille esim. passit ja valvottaisiin heidän liikehdintää, rekisteritietoja, terveydenhuollollisia tietoja, turvallisuutta ja millä nimellä osoitettaisiin postilähetykset ym. Voisin jatkaa listaa vaikka loputtomiin.
>> Niin ja jos vastaat että ei pitäisi antaa mitään nimeä niin olet täysi ääliö. <<
No tottakai me ihmiset tarvitsemme nimen, jolla kutsua toisiamme, mutta siitä ei olekaan kyse.
>> Miten ilman nimeä ihmisiä kutsuttaisiin eli siis millä nimellä ja miten ilman nimeä ja sotua tehtäisiin ihmisille esim. passit ja valvottaisiin heidän liikehdintää, rekisteritietoja, terveydenhuollollisia tietoja, turvallisuutta ja millä nimellä osoitettaisiin postilähetykset ym. Voisin jatkaa listaa vaikka loputtomiin. <<
Ei tarvitse jatkaa. Jos uskovina Jumala on meidän hengellinen Isämme ja "äitimme" (=seurakunta, joka on meidät "synnyttänyt") on "taivaallinen Jerusalem", niin heiltäkö uskovat ovat saaneet esim. nimen luterilainen, joka kertoo uskovan hengellisestä identiteetistä? Eikö tämä nimi kerro vain, että hänen hengellinen isänsä on Luther ja "äitinsä" luterilainen kirkko. Jos hänen nimensä on luterilaisen kirkon jäsenrekisterissä, ei se tarkoita sitä, että se olisi myös Elämän Kirjassa. Jumala ei tarvitse meidän jäsenluetteloitamme tietääkseen, ketkä ovat hänen lapsiaan. Ja apostolisia seurakuntia nimitettiin vain paikkakunnan mukaan, ei minkään ideologian tai kirkkoisän mukaan.
1.Kor.1:13
ONKO KRISTUS JAETTU? Onko ehkä Paavali ristiinnaulittu teidän puolestanne? Paavalinko nimeen teidät on kastettu? - ilmeisesti.siis
>> No miten aloittaja sinä ratkaisisit tämän asian? Minä olen aina pitänyt muutenkin kirjoituksiasi tyhminä enkä usko että sinulla on itselläsi edes olemassa puolisoa saati sitten lapsia ja toivottavasti ei lapsia sinulle siunaannukaan niin et joudu pähkäilemään tämän asian parissa enempää. <<
Minä ratkaisen asian siten, etten liity minkään nimiseen "uskonnolliseen puolueeseen", enkä myöskään ota ihmisistä itselleni auktoriteettia. Voin tutkia asioita ihan itse, en tarvitse siihen mitään virallista "totuuden kanavaa" ajattelemaan asioita puolestani.
Sinä taas voit hypätä minun tyhmien kirjoituksieni yli, sillä et näytä tajuavan niistä juuri mitään.
>> Kai olet toki myös käynyt vaihtamassa oman nimesi vai onko sinulla edelleen vanhempiesi sinulle antama nimi ja sukunimi? Kaikenlaista jonnin joutavaa paskaa tänne ääliöt osaavat sitten kirjoittaakin, välillä ei osaa kun vaan ihmetellä että kuinka idiootteja jotkut ihmiset osaavat olla.. <<
No toivottavasti jollain muulla on edes pieni haju siitä, mitä olen ajanut takaa näillä kirjoituksillani, sillä valitettavasti sinä näytät olevan niiden suhteen pihalla kuin lumiukko...Sinun käsitys ilmeisesti siis on se ettei pitäisi olla olemassakaan kirkkoa. Noh, onneksi sinä et ole se joka päättää koska ilman mitään hallinnollista järjestelmää koko kristinusko olisi kuollut.
Tunnut muutenkin keskittymään lähes aina epäolennaiseen ja oikein haluamalla haluat vängätä. Mitä merkitystä sillä on lukeeko jossakin paperissa että evlut, adventtikirkko, katolinen kirkko tai vaikkapa metodistikirkko. No minäpä annan vastauksen, ei mitään väliä sillä usko on henkilökohtainen. Toisaalta siitä että lukee ei myös ole mitään haittaakaan muille kuin sinulle. Sinä et siis ilmeisesti kuulu mihinkään kirkkokuntaan niinkuin sanoit ja se näkyy.
Minulle kirkossa tai paremminkin kirkoissa käymisellä on hoitava ja uskoa lujittava vaikutus enkä minä ajattele pappia, pastoria, piispaa tai ketään itselleni minkäänlaisena auktoriteettina vaan näen heidät kirkon palvelustehtävissä olevina ihmisinä. Jos sinä et pidä tämmöistä kristittyjen kokoontumista hyvänä niin ole sitten kotona yksin, lue sitä Raamattua ja väännä ja käännä täällä suomi24:n adventismifoorumilla niinkuin kunnon kristityn kuuluukin! - kerettiläinen-
>> Sinä et siis ilmeisesti kuulu mihinkään kirkkokuntaan niinkuin sanoit ja se näkyy. <<
No näkyy ainakin siinä, että voin tutkia Raamattua ilman ennakkoasenteita ja lukkoonlyötyjä "ainoita oikeita oppipaketteja". Ja huomata sen, miten metsään on menty Raamatun tulkinnoissa, kun on toimittu kirkkoisien viitoittamalla tiellä.
Matt.23:9
Älkää myöskään kutsuko isäksi ketään, joka on maan päällä, sillä vain yksi on teille Isä, hän, joka on taivaissa. [Mal. 1:6, Mal. 2:10; Ef. 3:14,15] - kerettiläinen-
ilmeisesti.siis kirjoitti:
Sinun käsitys ilmeisesti siis on se ettei pitäisi olla olemassakaan kirkkoa. Noh, onneksi sinä et ole se joka päättää koska ilman mitään hallinnollista järjestelmää koko kristinusko olisi kuollut.
Tunnut muutenkin keskittymään lähes aina epäolennaiseen ja oikein haluamalla haluat vängätä. Mitä merkitystä sillä on lukeeko jossakin paperissa että evlut, adventtikirkko, katolinen kirkko tai vaikkapa metodistikirkko. No minäpä annan vastauksen, ei mitään väliä sillä usko on henkilökohtainen. Toisaalta siitä että lukee ei myös ole mitään haittaakaan muille kuin sinulle. Sinä et siis ilmeisesti kuulu mihinkään kirkkokuntaan niinkuin sanoit ja se näkyy.
Minulle kirkossa tai paremminkin kirkoissa käymisellä on hoitava ja uskoa lujittava vaikutus enkä minä ajattele pappia, pastoria, piispaa tai ketään itselleni minkäänlaisena auktoriteettina vaan näen heidät kirkon palvelustehtävissä olevina ihmisinä. Jos sinä et pidä tämmöistä kristittyjen kokoontumista hyvänä niin ole sitten kotona yksin, lue sitä Raamattua ja väännä ja käännä täällä suomi24:n adventismifoorumilla niinkuin kunnon kristityn kuuluukin!>> Minulle kirkossa tai paremminkin kirkoissa käymisellä on hoitava ja uskoa lujittava vaikutus enkä minä ajattele pappia, pastoria, piispaa tai ketään itselleni minkäänlaisena auktoriteettina vaan näen heidät kirkon palvelustehtävissä olevina ihmisinä. <<
Nimenomaan "kirkon palvelustehtävissä", mutta evankeliumi on tarkoitettu kaikille ihmisille ja kuinkakohan paljon mahtaakaan olla niitä ihmisiä, jotka hylkäävät sen, koska mieltävät vastenmielisen kirkon Jumalan seurakunnaksi, vaikka se on täysin antikristillinen laitos. Antikristus paavi on sen isä. - kerettiläinen-
Jer.51:7
Babylon oli kultamalja Herran kädessä, se juovutti koko maailman. Kansat joivat sen viiniä ja suistuivat pois tolaltaan. [Ps. 60:5 ]
2.Tess.2
3 Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,
4 tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.
5 Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän teille?
6 Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy.
7 Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää,
8 niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,
9 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
10 ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.
11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
12 että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen. - orankihommia
>> Minulle kirkossa tai paremminkin kirkoissa käymisellä on hoitava ja uskoa lujittava vaikutus enkä minä ajattele pappia, pastoria, piispaa tai ketään itselleni minkäänlaisena auktoriteettina vaan näen heidät kirkon palvelustehtävissä olevina ihmisinä. <<
Nimenomaan "kirkon palvelustehtävissä", mutta evankeliumi on tarkoitettu kaikille ihmisille ja kuinkakohan paljon mahtaakaan olla niitä ihmisiä, jotka hylkäävät sen, koska mieltävät vastenmielisen kirkon Jumalan seurakunnaksi, vaikka se on täysin antikristillinen laitos. Antikristus paavi on sen isä.Olet yksinkertainen oranki jolle elämän kohokohta ja Jeesuksen seuraamisen ymmärtäminen = mussuttaa adventismifoorumilla kuinka ei kuulu mihinkään kirkkoon ja koet että Jumalan tahto kohdallasi näin toteutuu.
- kerettiläinen-
ilmeisesti.siis kirjoitti:
Sinun käsitys ilmeisesti siis on se ettei pitäisi olla olemassakaan kirkkoa. Noh, onneksi sinä et ole se joka päättää koska ilman mitään hallinnollista järjestelmää koko kristinusko olisi kuollut.
Minulle kirkossa tai paremminkin kirkoissa käymisellä on hoitava ja uskoa lujittava vaikutus enkä minä ajattele pappia, pastoria, piispaa tai ketään itselleni minkäänlaisena auktoriteettina vaan näen heidät kirkon palvelustehtävissä olevina ihmisinä. Jos sinä et pidä tämmöistä kristittyjen kokoontumista hyvänä niin ole sitten kotona yksin, lue sitä Raamattua ja väännä ja käännä täällä suomi24:n adventismifoorumilla niinkuin kunnon kristityn kuuluukin!>> Noh, onneksi sinä et ole se joka päättää koska ilman mitään hallinnollista järjestelmää koko kristinusko olisi kuollut. <<
Tällä tavalla varmaan Aabraham ja Saarakin ajattelivat, kun epäuskossaan turvautuivat orjattareen, Haagariin, yrittäen näin itse toteuttaa Jumalan lupauksen. Ismael ei kuitenkaan ollut se luvattu lapsi, vaan vasta sitten, kun molemmat, sekä Aabraham että Saara, olivat jo yli-ikäisiä ja heille oli itsessään mahdotonta toteuttaa lupausta, saivat he Jumalan lupaaman lapsen. Se oli yksin Jumalan teko, ihme. Ja aivan samoin tämä nykyinen "kristillinen" järjestelmä ei ole se Jumalan lupaama seurakunta, "taivaallinen Jerusalem", vaan ainoastaan ihmisen epäuskosta, omassa voimassa syntynyt "Suuri Babylon".
- henrywanderlust
Kasteessa ei anneta nimeä. Ei sukunimeä eikä etunimeä. Vauvakasteissa nimi annetaan ennen kastetta vaikka se monesti tuodaan esiin vasta kasteessa, koska vanhemmat haluavat salailla. Raamatun mukaan mikään ei estä kastamasta nimetöntä.
Yleinen sanontatapa viittaa siihen, että ainakin kansa on ajatellut nimenannon tapahtuvan kasteessa.
Käytän nimenä esim Erkkiä, kun siitä tuli noin hauska sanaleikki.
"Hänet kastettiin Erkiksi" tai "Hän sai kasteessa nimen Erkki"
Tähän tapaan on sanottu niin kauan kuin Suomessa on kristinuskon hapatusta hämmennetty.
Siitä, miten nimenanto on tapahtunut ennen kristinuskoa suomalaisessa kulttuurissa, on kovin niukasti tietoa. Olisi mielenkiintoista lukea, onko joku löytänyt tietoa nimenantorituaaleista.Eiköhän Suomessa ole aikoinaan menty saman kaavan mukaan, kuin esim. Islannissa vielä nykyäänkin?
Jos satuitte seuraamaan EM-futista, niin EM-jalkapallokisoissa Islannin joukkueessa lähes kaikkien pelaajien nimien lopussa komeili "son".
Pojan vanhempien jäljittäminen oli siis suhteellisen helppoa, kun tiesi vain, mistä päin maata poika oli kotoisin:
Avauskokoonpanossa:
Hannes Thor Halldorsson
Birkir Saevarsson
Ragnar Sigurdsson
Kari Arnason
Ari Freyr Skulason
Johann Berg Gudmundsson
Birkir Bjarnason
Aron Gunnarsson
Emil Hallfredsson
Kolbeinn Sigthorsson
Gylfi Sigurdsson
Vaihdosta kentälle tulivat:
Jon Dadi Boedvarsson
Rurik Gislason
Vaihtopelaajat:
Hallgrimur Jonasson
Kristinn Jonsson
Soelvi Ottesen
Alfred Finnbogason
Oegmundur Kristinsson
Gunnleifur Vignir Gunnleifsson
Runar Már Sigurjonsson
Vidar Oern Kjartansson
Eidur Gudjohnsen
Elmar Bjarnason- Islannin.kieli
Ilmi.Antaja kirjoitti:
Eiköhän Suomessa ole aikoinaan menty saman kaavan mukaan, kuin esim. Islannissa vielä nykyäänkin?
Jos satuitte seuraamaan EM-futista, niin EM-jalkapallokisoissa Islannin joukkueessa lähes kaikkien pelaajien nimien lopussa komeili "son".
Pojan vanhempien jäljittäminen oli siis suhteellisen helppoa, kun tiesi vain, mistä päin maata poika oli kotoisin:
Avauskokoonpanossa:
Hannes Thor Halldorsson
Birkir Saevarsson
Ragnar Sigurdsson
Kari Arnason
Ari Freyr Skulason
Johann Berg Gudmundsson
Birkir Bjarnason
Aron Gunnarsson
Emil Hallfredsson
Kolbeinn Sigthorsson
Gylfi Sigurdsson
Vaihdosta kentälle tulivat:
Jon Dadi Boedvarsson
Rurik Gislason
Vaihtopelaajat:
Hallgrimur Jonasson
Kristinn Jonsson
Soelvi Ottesen
Alfred Finnbogason
Oegmundur Kristinsson
Gunnleifur Vignir Gunnleifsson
Runar Már Sigurjonsson
Vidar Oern Kjartansson
Eidur Gudjohnsen
Elmar BjarnasonIslannin kielessä sukunimi muodostuu isän etunimestä myös naisilla. Kaikki ovat siis -dottir päätteisiä. Eli esimerkiksi "Kristina Elmarsdottir".
Luonnollisesti nimillä on myös kikkailtu ja tehty pilaa. Miltä kuullostavat nimet:
Antti Erkinjuntti (suomalainen jääkiekkohyökkääjä)
Aito Varis
Naema Muisto Matilda
Anna Huikka
Anna Vappu Vasara
Anu Saukko
Anu Suni
Anu Surakka
Elin Piukka
Huugo Hankala
Johan Kesti
Jon Tuska
Jorma Jerkku
Jorma Jortikka
Jorma Karvanen
Laina Korva
Lempi Ilona
Lempi Patja
Sini Aalto
Sini Sorsa
Sini Tiainen
Sini Valkonen
Steve Paska
Sulo Armas
Sulo Kukka
Susanna Kulli
Tauno Tampio
Tauno Torvi
Terttu Otollinen
Terttu Siitos
Valio Pippuri
Yrjö Allas
Yrjö Lautanen
jne.- yhdistelin
Noista yhdistettynä Aito Paska tai Naema Kulli ois aika kovia sanoja.
- kerettiläinen-
Voitaisiin taas vaihteeksi hetki miettiä näitä nimenantamisen perusteita...
- kerettiläinen-
Voitaisiin taas hetki miettiä näitä nimenantamisen perusteita uskovien kasteessa...
Ilm.3:12
Siitä, joka voittaa, minä teen pylvään Jumalani temppeliin, eikä hän joudu milloinkaan lähtemään sieltä. Minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, uuden Jerusalemin, joka laskeutuu taivaasta Jumalani luota, ja oman uuden nimeni. [Gal. 2:9 | Jes. 62:2, Jes. 65:15 | Gal. 4:26 ] Lapsen kasteessa vanhemmat liittävät lapsensa samaan kirkkoon johon itse kuuluvat - mikä on aika arveluttava tapa monestakin syystä. Minä en kuitenkaan nyt suoraan sanoisi että se on väärin kastaa lapsensa .. paljon pahempi juttu on jos lapselle opetetaan jotain perätöntä uskonnollisuutta tai muuta perätöntä .
Mitä tiukkapipoisempaa sen pahempi. Palstalla on tästä hyvä esimerkki siitä mihin sellainen voi johtaa ... ja taitaa olla useampiakin ..
alex- kerettiläinen-
>> Lapsen kasteessa vanhemmat liittävät lapsensa samaan kirkkoon johon itse kuuluvat - mikä on aika arveluttava tapa monestakin syystä. Minä en kuitenkaan nyt suoraan sanoisi että se on väärin kastaa lapsensa .. <<
Mikä kirkko on...tai paremminkin, mikä se väittää olevansa? Jumalan seurakunta, eikö niin? Ja mikä on vertauskuva seurakunnasta? Kristuksen "morsian" tai "vaimo", eikö niin? Jos nyt ajatellaan morsianta tai vaimoa, niin eikö häneltä edellytetä TÄYSI-IKÄISYYTTÄ, jotta voi solmia avioliiton ja on tarpeeksi kypsä tekemään näin kauaskantoisia päätöksiä? Ja eikö avioliiton solmimisen pitäisi perustua VAPAAEHTOISUUTEEN eli olla rakkausliitto, eikä mikään pakkoavioliitto? Kykeneekö vauva tekemään valintoja? Onko lapsi tai nuori tarpeeksi kypsä päättämään avioliitosta? Kuinka on sitten mahdollista, että hengellisissä asioissa voidaan tehdä tällaisia valintoja vauvan puolesta tai painostaa alaikäinen lapsi kasteelle?
Tällä palstalla kertoi eräs henkilö kokeneensa tällaisen kasteelle painostamisen hengellisenä raiskauksena. No sitähän se juuri onkin...hengellistä väkivaltaa... Ja sen seuraukset voivat olla hyvin kauaskantoiset, sillä jos ajatellaan esim. että joku on kastettu lapsena Jehovan todistajaksi ja sitten myöhemmin aikuisena hän tuleekin toisiin aatoksiin, niin jos sitten eroaa tästä lahkosta menettää pahimmassa tapauksessa koko perheensä ja sosiaalisen verkostonsa. Se ehkäisee kyllä tehokkaasti lähtemästä tällaisesta lahkosta ulos, mutta vapaaehtoisuudesta tai uskosta ei silloin voida puhua...
Hes. 13:18
ja sano: Näin sanoo Herra, Herra: Voi niitä naisia, jotka sitovat taikasiteet kaikkiin ranteisiin ja TEKEVÄT HUNNUT KAIKENKORKUISIIN PÄIHIN PYYDYSTÄÄKSENSÄ SIELUJA! Toisia sieluja te pyydystätte minun kansaltani pois, toisten sielujen annatte elää omaksi eduksenne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881398
- 681166
- 65961
Ei kai nyt kukaan oikeasti kuvittele, että hallitus eroaisi Garden Helsingin takia?
Ongelmanahan tässä kuitenkin on se, että mitään tavallisuudesta poikkeavaa ei ole tapahtunut. Joten mikä se eroperuste164860- 90750
Välillä tulee haikeus
Et kaikki päättyi näin. Etten saanut vastauksia. Ei meitä oltu tarkoitettu. Niin se vain on.68736Tunteilla leikkiminen
Oletko leikkinyt kaivattusi tai jonkun kiinnostuneen tunteilla, pelannut jotain peliä tai pelleillyt asioilla? Miksi?103674Oothan sä erilainen mies
Kaikintavoin. Ikävä kyllä en tunnistanut sitä seikkaa aikoja sitten, ja nyt olen armottoman rakastunut. Olen vaan ❤️37646- 43641
Mahdoton tilanne
Täällä monella tuntuu olevan jumissa oleva tilanne. Joillakin kaipuu ja ikävä on kestänyt jo vuosia. Osapuoli/puolet ova60635