Laihan pojan murheita

Allu99

Moikka. Oon 16-vuotias/1999 syntynyt poika. Murrosiästä lähtien minua on vaivannut näkyvä laihuus. Olen aina ollut laiha, mutta pienempänä, kun en ollut merkittävän pitkä, laihuus ei erottunut niinkään minusta. Kaikki niin sanotusti muuttui siis murrosiässä. Aluksi pituutta tuli hitaasti ja paino pysyi samana. Siinä vaiheessa jo terveydenhoitaja kyseli ja melkein painosti tunnustamaan hänen mielestään vähäisestä syömisestäni. Taisin olla silloin 7.luokalla. Söin kyllä mielestäni riittävästi, enhän olisi muuten jaksanut harrastaa yleisurheilua tai muutenkaan tuntenut oloani virkeäksi. Myöhemmin 8.luokalla tapahtui 'kasvupyrähdys'. Taisin vuodessa kasvaa jopa 20 cm. Tässä vaiheessa laihuuteni näkyi jo selvästi. Painoa ei tullut melkein yhtään lisää ja laihuus alkoi jo painaa mieltäni. Vaikka kuinka yritin syödä, painoa ei vain tullut. Koululääkärikin pelotteli jo, että armeijaan ei näin laihana päästä jne. Ei auttanut yhtään tilannetta. Pituuskaavu hidastui, mutta jatkui ja lukion 1. Luokan puolessavälin olin mittauksissa 184,7 cm pitkä ja painoin n.57,5 kiloa. Tarkaastuksessa oli eri terveydenhoitaja ja hänen mielestäni tilanteeni ei ole huono tai vastaavaa. Laiha olen hänenkin mielestä, mutta jos tunnen oloni hyväksi niin hänen mielestä se oli pääasia. Eikö hän halunnut laskea itsetuntoani vai oliko oikeasti tuota mieltä? Anyway, en enää 9. luokan alettua harrastanut yleisurheilua, vaan lopetin sen. Sen sijaan lukion aikana olen nostellut kotona puntteja ja käynyt juoksulenkeillä (tehnyt toki muutakin satunnaista liikuntaa). Tällä hetkellä painan 58,6kg joten painoa ei merkittävästi ole tullut lisää. Vasta lähiaikoina laihuuteni on mietityttänyt, ja mietin että kuka tyttö tälläisen kukkakepin haluaisi. Parisuhteezeen itselläni ei ole kiirettä, mutta kyllä se silti mietityttää kovasti. Yritän kovasti tehdä töitä, että painoni nousisi, mutta myös että lihakset kasvaisivat. Rintalihastreeni on kyllä tuottanut tulosta ja hauiksetkin ovat kasvaneet. Eniten harmittaa vain olemattomat reiteni, joita on hankalaa omatoimisesti treenata. Onko muilla kokemuksia tälläisestä laihuudesta? Mietityttää että missä vaiheessa oikein painoa alkaa kertymään itselle. En kaipaa mitään valehtelua kommenteissa, joten sanokaa asia niin kuin se oikeasti on. Mutten myöskään kaipaa haukuntaa, enemminkin kehittäviä neuvoja. Suhteeni ruokaan on erittäin hyvä, joten en jaksa kuunnella kommenttia "syö enemmän". Arvostan jos joku kertoo omista kokemuksista ja antaa mahdollisia neuvoja minulle!

58

3030

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Idiooteillailmaiset

      Syö enemmän :) :) :) :)

      • Allu99

        Jaksoit ilmeisesti lukea melko loppuun asti, muttet keksinyt muuta sanottavaa? :D


      • Idiooteillailmaiset

        Ihan loppuun asti luin ja pakkohan se oli sanoa, kun varta vasten kiellettiin.


      • Allu99
        Idiooteillailmaiset kirjoitti:

        Ihan loppuun asti luin ja pakkohan se oli sanoa, kun varta vasten kiellettiin.

        Totta, näin se on


    • Lopeta-murehtiminen

      Ole onnellinen, että olet laiha. Me muut joudumme tappelemaan painomme kanssa ja miettimään paljon uskaltaa syödä. Usein nälän tunnetta illalla nukkumaan mennessä, mutta kun vaikka vain näkeekin ruokaa, niin jo sekin lihottaa - tule tunne.
      Ikä kyllä tuo myös kiloja jos niitä haluat, kun aineenvaihdunta heikkenee. Varmaan suvussakin on muitakin laihoja. Älä murehdi enää tätä asiaa.

      • Allu99

        Niin. Tässäkin asiassa on kaksi puolta. Alipaino tai ylipaino eivät kumpikaan ole hyväksi. Joku haluaa olla laiha, muttei se tietystä syistä onnistu. Toinen haluisi saada lisäkiloja, mutta sekin voi olla vaikeaa. En siis varainaisesti tiedä, että haluanko olla onnellinen siitä, kun olen laiha. Tälläiseksi toki olen syntynyt, joten sen laihuuden kanssa on elettävä (kuulostaapandramaattiselta :D). Toki on olemassa muitakin huolia kun painoon liittyvät seikat, mutta niin.


    • 08yhuo

      Polkupyörällä pitkiä ripeävauhtisia lenkkejä, sitten lisäksi jalkaprässiä ja jalkakyykkyä kuntosalilla. Jo alkaa massaa kertyä ja reidet kasvaa.

      • Allu99

        Pyöräily tosiaan tekisi hyvää. Salille en pääse..


    • y6tyii

      Olin laiha lapsena minäkin, kunnes reiluna par kymppisenä aloin lihoa ja olin lähes 100 kiloinen. Moni lihaksikaskin jässikkä on ollut lapsena pitkä ja laiha.

    • boy16w

      itse oon 16 v poika jolla on myös sama tilanne. Meillä on ollut suvussa paljon hoikkia henkilöitä niin kuin minäkin olen. Pituutta on vähän alle 180 cm ja painoa n. 54 kg. Mullekin ruoka todella maistuu asia ei siitä ole kiinni. Näille geeneille ei tietenkään voi mitään, että olen hoikka. Lihasmassaa on melko vaikea saada paljon lisää, vaikka urheilen. Eli et ole ainoa.

      • Allu99

        Aivan. Mullakin laihuua kulkenut osaksi suvussa. Isä oli kukkakeppi armeijaan mennssä, mutta nykyään sopiva. Äiti taas ammattikoulun suoritettuaan paino 50kg. En tiedä onko olemassa jotain laihuuden geenejä, mutta jotenkin tuntuu tosiaan periytyvän.


      • Mminä

        Suoranaisia laihuusgeenejä ei liene, vaan jotkut geenit vissiin hentorakenteisuutta ja pienikokoisuutta/halukkuuttaan edesauttavat. Suvussahan se kulkee. Omassa suvussa tietyllä sukulinjalla kaikki miespuoliset ovat laihoja kuin mitkä, vaikka söisivät kaksin käsin. Naiset taas samalla linjalla ylipainoisia, vaikka kuinka laihduttaa koettaisivat.


      • Mminä
        Mminä kirjoitti:

        Suoranaisia laihuusgeenejä ei liene, vaan jotkut geenit vissiin hentorakenteisuutta ja pienikokoisuutta/halukkuuttaan edesauttavat. Suvussahan se kulkee. Omassa suvussa tietyllä sukulinjalla kaikki miespuoliset ovat laihoja kuin mitkä, vaikka söisivät kaksin käsin. Naiset taas samalla linjalla ylipainoisia, vaikka kuinka laihduttaa koettaisivat.

        Siis ei halukkuutta vaan hoikkuutta. Tämä autocorrect ei koskaan ole sanoista täysin sama mieltä kanssani...


      • Allu99

        Juu, jotain tän tapaista oletinkin.


    • Ehkä olet vaan ominaisuuksiltasi laiha. En minä olisi sinuna kovin huolissani. Itse olen tapellut ylipainon kanssa koko ikäni, joten kadehdin sinua.

      Siinä vaiheessa, kun todellista kestävyyttä aletaan hakemaan, niin ne lihaskimput hyytyy ensimmäisinä, mutta hoikat vaan porskuttaa. Se huono puoli keveydessä tietysti on, että esimerkiksi painavan rinkan kantaminen ottaa enemmän koville.

      Ja voit kuule olla varma, että kukkakepeillekin on ottajansa. :)

      • Allu99

        Kiitos lohduttavasta kommentista :D


      • Allu99 kirjoitti:

        Kiitos lohduttavasta kommentista :D

        Yksi pitkäaikaisimmista ystävistäni on ollut aina juuri tuollainen kukkakeppi - ala-asteesta lähtien. Hän oli aina luokkamme pisin ja suunnilleen myös hoikin.

        Meidän sen aikaisen luokan kaveriporukasta hän päätyi ensimmäisenä parisuhteeseen ja naimisiin asti. :)

        Hänellä on myös meistä korkein reservin sotilasarvo (tiedustelujoukoista), joten fyysinen suorituskykykin on ollut ihan riittävä.

        Sulla ei oo mitään hätää! :)


      • Allu99

        Jees. Tää lämitti mieltä, oikeesti :)


    • asdag123
    • 97uoh

      Laihoilla on yleensä isot ja roikkuvat kivekset joten ei mitään hätää :))))

    • tyttönen16

      Tälleen tyttönä voin sanoo että ei sulla oo mitään hätää siitä etteikö kukaa sinua haluis, mun henkilökohtanen mielipide on se et hoikemmat jätkät on tosi kuumii :) Ja noin muutenkin, jos vain jaksat treenata, niin kyllä se siitä, itsekin olin tosi laiha vielä vähän aikaa sitten mutta päätin alkaa treenata ja massaa alkoi kertyä. Toki tähän vaikuttaa myös se, että murrosiässä naisille kertyy automattisesti rasvaa vatsan kohdalle jotta raskauden aika helpottuisi. Pojille taas alkaa kertyä lihasmassaa ja lihas painaa enemmän kuin läski joten sulla ei todellakaan ole mitään huolta! Ei kannata kuitenkaan alkaa liikaa painoa tarkkailemaan koska siitä saattaa tulla pakkomielle, näin kokemuksella voin sanoa kun anoreksiaa olen kolmisen vuotta sairastanut. Ja niinkuin monet ovat sanoneetkin, niin geeneistähän varmaan löytyy ainakin osasyyllinen tähän hoikkuuteen.
      Pahoittelen jos viesti oli sekava, mutta pärjäile !

      • Allu99

        Jep. Tuntuu vain välillä, että pitäskö maata sohvalla päiväs toiseen kattomassa tv:tä ja mässäilisin samalla herkkuja. Jos haluaa liikkua ja treenata niin ainakin alkuun tuntuu, että ennemmin laihtuu, kuin että painoa tulisi lisää. Mutta ei toi mässäilykään oikein ole hyvä tapa nostaa painoa.. Eiköhän se tästä jossain vaiheessa.
        Mutta kiitos kun jaoit oman kokemuksesi!


    • Apustaja

      Oletko ajatellut käyttää paljon kilokaloreita sisältäviä proteiinijuomia? Voisit esimerkiksi ostaa tätä: http://www.fitnesstukku.fi/5/fi/artiklar/mutant-whey-227-kg

      Uskoisin että painosi nousisi näiden avulla. Myös ihan tavallisesta ruokakaupasta löytyy proteiinijauheita joita voisit kokeilla.

      • Allu99

        Pitäisi joskus koittaa. Mulla on jostain syystä kehittynyt negatiivinen mielikuva nuita protskujuttuja kohtaan.


      • Prodejauhot ehkä vika mitä kannattaa ottaa jos ongelmana on se että on liian laiha. Se että rupeet vetämään prodejauhoja johtaa todennäköisesti siihen että syöt vähemmän perussafkaa, sillä runsasproteiininen ruokavalio pitää kylläisenä pidempään. Noita voi sitten ottaa mukaan ravintoon (lähinnä palautusjuoman muodossa) kun tekee oikeesti jotain lihaksia kuormittavaa, kuten treenaa salilla. Muuten noi on aika turhia ja tekee helposti ruokavaliosta aika yksipuolisen.

        Syö sitä normisafkaa vitusti niin painoa tulee.


    • todnäkhelpottaa

      On hyvin todennäköstä että sulle alkaa kertyä painoo viimeistää parikymppisenä. Oot viel siinä iässä että pituutta voi tulla pari senttiä ja ennen kaikkee sun luusto vankistuu vielä ja lihasmassa kasvaa ihan luontasestikin! Se vaatii paljo energiaa joten todnäk tilanne helpottaa tulevina vuosina!:)
      Varmuuden vuokshan voi kyllä lääkärissä käydä tarkistamas ettei oo mitään ravintoaineiden tai rasvan imeytymishäiriöitä tms mitkä aiheuttais sitä ettei paino nouse, tai kilpirauhasen liikatoimintaa vaikkapa. Kannattaa varmuuden vuoks sulkee sairaudet pois.
      Koita lisätä reilusti proteiineja ruokavalioon, osta vaikka ihan protskupatukoita, -juomia yms. Proteiinit on tärkeitä lihasten kasvun suhteen. munakas on kans hyvä protskulähde.

      • Allu99

        Lääkärissä tulee harvemmin käytyä, joten tuntuu että en tälläisen asian kanssa mene ikäänkuin 'turhaan'. 2,5 vuotta sitten kävin tutkituttamassa sydämen rytmihäiriöt niin oletttaisin, että esim.kilpirauhasen vajaatoiminta olisi näkynyt otetuissa verikokeissa. Joka tapauksessa, olen menossa lähiakoina juurikin näiden rytmihäiriöiden kanssa toista kertaa lääkärille, niin voisihan sitä kysyä tästä laihuudesta. Ja muutenkin eiköhän mahd. laihuuden aiheuttavat tekijät näy sitten verikokeessa.


    • Skebsu

      Tiedän mistä puhut! Itse olen siis 15v tyttö ja olen aina ollut normaalipainon alarajoilla ja ollut pienikokoinen rimpula jo pitkään. Muutama vuosi takaperin itsekin pelkäsin että haluaako kukaan tällaista muodotonta/kurvitonta kukkakeppiä. Yritin sitten nostaa painoa noin kaksi vuotta, mutta eihän se siitä mihinkään liikkunut, enemmän ehkä putosi kun nousi. Nyt on noussut itsestään. Olen nyt 50kg ja yli 162cm pitkä. Vieläkin vähän kukkakeppimäinen, mutta nyt olen oppinut arvostamaan sitä. Ja myös koska olen itsekin hoikka niin en niin välitäkkään mistään liian lihaksikkaista miehistä/pojista. Monet varmasti ajattelee samalla tavalla joten olen varma että löydät kyllä jonkun pimun vielä itsellesi :D

      • Allu99

        Sanonta kai menee, että ihminen etsii itsensä kaltaista kumppania. Kai tähän sisältyy myös esim. Laihuus :) Mutta sun tän hetkiset "mitat" ei kuulosta ollenkaan pahalle! Kiva kuulla, että osaat arvostaa nykyään sun pientä "kukkakeppimäisyyttä".


    • tyttö01

      Aika samankaltaisessa tilanteessa olemme :D itse 170cm pitkä ja 46kg, kuulemma alipainoinen.. minkäänlaista syömishäiriötä tai sairautta ei ole. Rakastan ruokaa. Harrastan aktiivisesti urheilua mm. erilaisten tanssien sekä yleisurheilun muodossa, olen myös malli. Terveydenhoitajat yrittävät jatkuvasti tuputtaa kaikenlaisia testejä ja kyselyitä. Alkaapi pikkuhiljaa vituttaa ihmisten tuomitseminen ja epäily pelkästään numeroiden kertoman perusteella:/

      • Allu99

        Kuulostat aika lailla itseltäni. Minuakin harmittaa, kuinka ollaan heti pelkän painon mukaan tuomitsemaan eri tavoin. Meidänkin terveydenhoitaja oli kova valittamaan painostani, kun hänellä itsellä on selvästi ylipainoa. Tärekintä minusta kuitenkin on, että jaksaa elää normaalia elämää ja voi hyvin, ei niinkään se paljonko vaaka näyttää.


    • Vinkki22

      Jos tästä ny oikeesti on apua niin syökää enemmän kuituja ja noin 10g suolaa päivässä niin pitäis auttaa ruuan imeytymiseen kehossa ettei kaikk mee vaan suoliston läpi
      -18v poika

      • Allu99

        Ruisleivästä saan kuitua, mutta sen saantia voisin koittaa lisätä. Taas suolan osalta olen selvä liikakäyttäjä :/


    • Vierailija1234566543

      Mitä mieltä olette tästä: 174cm 52,4 kg. Jääkiekkoilija.

    • Kuulostaa tutulta. Pituutta 183 cm, paino n. 56 kg.
      Siitä saa kuulla tarpeeks usein.

      Tosin tässä tapauksessa voin tunnustaa, että en liiku juurikaan, joten voin syyttää osittain itseäni.

      • eimitäänhätäää

        Jos sun mitoista mainitaan jotain niin se ei kuule ole varmastikkaan haukkumista vaan pelkkää kateellisten puhetta. Mä oon 181cm ja painoa 93kg ja ett usko kuinka kateellinen olen tuollaisille mitoille ja tuntuu taas että noista mitoista olisi helpompi nostaa painoa kuin tästä omasta tiputtaa. Se että joku mainitsee niin mä en millään usko että se on haukkumista vaan itse omassa päässä sen käännät aina haukkumiseen. Pakko tunnustaa että jos tuonlainen kaveri olisi iltaa viettämässä niin voisin jossain vaiheessa mainita tyyliin " sä oot niin kukkakeppi...tms..." Ja oikeesti se olisi vaan kehumista. Mä en tajuis että joku ottaisi sen loukkauksena kun on noin huippuhyvät mitat ja ite tälläinen pullukka suhun verrattuna. Olis kiva kun viikoksi pystyis vaihtaa osia, niin ehkäpä sitte hiffaisit arvostamaan enempi itseäsi.
        Ja jos joku miettii miten pärjätä "kukkakeppinä" armeijassa, niin se on ihan turhaa ! Siellä pärjää ihan heittämällä. Kaikki hommat etenee sen hitaimman läskin mukaan ja muilla on paljon helpompaa. Sillä ei ole välii monta leukaa tai punnerrusta kukakin jaksaa, mutta onhan se kivaa jos niitä paljon saa. Sohvaperunoilla on armeijassa vaikeempaa, kun ei millään jaksais lähtee 5-10km marssille, vaikka se mennään just sen heikomman lenkin nopeudella.


      • Allu99

        Mulle ei niinkään ole koskaan tullut sanomista painosta esim. kavereilta. Mut silti ei ollut mitenkään miellyttävää kasvaa näin nopeasti pitkäksi ja paino putoaa kyydistä. Osa jätkistä kasvaa vasta armeijjassa, siinä vaiheessa kuitenkin usealla jo kunnolla lihasmassaa. EI minulla sitä kyllä paljoa ollut kasvukauden alettua.


    • 18v_lukion_kolmannelle

      186cm
      53kg
      Keskivakava alipaino

      Itel nää.

      • Allu99

        Mites sulla vointi? Onko joku sairaus taustalla vai sama probleema mikä mulla?


    • Kauha-Guru

      Nolo hihihihihiii joisit enenmän kaljaa niin tekis sulle eetvarttia.

      • Allu99

        Oletpas tosi asiallinen. Jos hampurilaisateria ei minua lihoita, niin luuletko että pari kaljaa lihoittaa? Ja ainiin, eihän minulls ole edes ikää juoda bisseä :/


    • Olkaaonnellisia

      Sul ei oo oikeesti mtn hätää :) ite ainakin tykkään just sun laisista pojista mut mulle ainakaan ei oo mtn välii miltä näyttää koska sellaiseks me ollaan synnytty ja pääasia on et on hyvä sydän! Itse olen pitkä tyttö monet sanonu et hae malliksi pärjäisit siellä hyvin. Olen siis miltei sun pituinen ja siro sekä hoikkarakenteinen! Oo onnellinen miltä näytät kukaan muu ei ajattele et sun pitäis muuttua, kaikki on parhaita just sellasena ku on :)

      • Allu99

        Totta tämäkin osaksi. Ihmiset kuitenkin voi muuttua. Jos aattelee murrosiässä syntyneen lihavaksi (jos siis on ylipainoa), saattaa luulla että laihduttaminen on mahdotonta. Mutta toi pointti ''ei oo mtn välii miltä näyttää koska sellaiseks me ollaan synnytty'' pitää osaksi myös paikkaansa. Kasvoja on hankalaa muutella ilman leikkauksia.
        Personallisuus on hyväksi ja mun mielestä ei tarttee yrittää näyttää siltä, mitä massateini näyttää. :)


    • Minäminävain

      Pyydät opiskelu/synttäri lahjaksi salikortin tai ostat sen omilla rahoilla, teet salilla käymisestä rutiinin ja aloitat kovan treenin lisäämällä painoa pikkuhiljaa myös kaloreiden syöminen auttaa joten paljon niitä sekä yrität päästä 80g päivittäisen proteiinin saanti tulokseen. Paljon tahdonvoimaa ja jatkuva urheilu/sali auttaa. :D

      • Allu99

        Muuten hyvä, mutta kulkeminen salille useasti on miltei mahdotonta :/


    • laiheliini16

      Oon kanssa 16 poika ja olen tosi laihan näköinen, oon 168cm pitkä ja painan n, 52kg. Olen muutenkin ihan pikkupojan näköinen penis ohut 6cm löysänä. karvoja tosi vähän. Vaatteet on poikien kokoa. Kasvanko vielä???? Mun vanhemmat on tosi lyhyitä.

      • Allu99

        No pituutta oot kasvanu ainaski. Et välttämättä kasva enempää, mutta paljon mahdollista että kasvat vielä myöhemminkin. Massaa tulee aikaa myöten, niinkuin ketjussa on mullekkin sanottu. Ja karvoja ei kaikille tuu paljoo. Mun yhelle kaverille ei esim. millään kasva jalkakarvoja. Toki partakin alkaa kasvamaan kunnolla armeijaiässä, joten mikseipä myös muukin karvoitus.


    • SamaTäällä

      Kuin luin sun viestiä niin tuntui ihan kuin olisin sen itse kirjoittanut!
      Olen aina ollut alipainoinen (paitsi syntyessäni...).
      Olen nyt 19-vuotias nuori mies, pituutta 182 cm ja paino n. 55 kg.

      Samaistun erittäin hyvin siihen mitä kirjoitit. Itsekin välillä mietin omaa painoani ja haluaisin saada sitä lisää. Syön omasta mielestäni ihan hyvin, ja myös minulle terveydenhoitaja aikoinaan sanoi, että jos olo tuntuu hyvältä niin ei mitään hätää. Tosiaan en minäkään sitten tiedä puhuiko vaan lämpimikseen.

      Usein olen ajatellut sitä, että voiko kukaan kiinnostua minunlaisesta "luukasasta", erityisesti kun muutenkin (tai ainakin ennen) on ollut myös huono itsetunto...
      Ehkä omalla kohdalla laihuuteeni vaikuttaa myös elämäntavat. En ole koskaan ollut järin liikunnallinen (johtuen terveyteen liittyvistä asioista) mutta olen miettinyt pitkään että alkaisin treenaamaan enemmän.
      Sinänsä olen ihan sujut itseni kanssa mutta haluaisin saada edes hieman lisää massaa.

      • Late_bloomer

        Aika hoikka poika olet! Oletko muuten kehittynyt normaalisti, ts. matala ääni, aikuismainen penis ym.? Itse olin samanikäisenä melkein yhtä laiha (ja lihakseton) ja lisäksi vielä melko pienimunainen ja korkeaääninen finninaama! :( Vasta joskus armeijan jälkeen parikymppisenä miehistyin.


      • SamaTäällä
        Late_bloomer kirjoitti:

        Aika hoikka poika olet! Oletko muuten kehittynyt normaalisti, ts. matala ääni, aikuismainen penis ym.? Itse olin samanikäisenä melkein yhtä laiha (ja lihakseton) ja lisäksi vielä melko pienimunainen ja korkeaääninen finninaama! :( Vasta joskus armeijan jälkeen parikymppisenä miehistyin.

        Niin olen!
        Ja joo, olen kyllä muuten kehittynyt ihan normaalisti eli muuten olen ihan "normaali".

        Ehkä mä saisin painoa jos vaan söisin vielä enemmän, mutta toisaalta mulla on ollut aina hyvä olla.
        Muistan kuinka kaverini kerran nuorempana kysyi, että miten mä olen ja pysyn niin hoikkana (ilmeisesti halusi jotain painonhallintaneuvoja). En oikein osannut mitään sanoa kun en tosiaankaan tee mitään poikkeavaa tai yritä pitää painoani alhaisena.

        Kai mä sitten olen vaan niitä luonnollisesti hoikkia ihmisiä.
        Mutta tosiaan, yritän nyt saada lihaksia jonkin verran treenaamalla ja ehkä sen myötä painokin sitten muuttuu ns. parempaan suuntaan.


      • SamaTäällä
        SamaTäällä kirjoitti:

        Niin olen!
        Ja joo, olen kyllä muuten kehittynyt ihan normaalisti eli muuten olen ihan "normaali".

        Ehkä mä saisin painoa jos vaan söisin vielä enemmän, mutta toisaalta mulla on ollut aina hyvä olla.
        Muistan kuinka kaverini kerran nuorempana kysyi, että miten mä olen ja pysyn niin hoikkana (ilmeisesti halusi jotain painonhallintaneuvoja). En oikein osannut mitään sanoa kun en tosiaankaan tee mitään poikkeavaa tai yritä pitää painoani alhaisena.

        Kai mä sitten olen vaan niitä luonnollisesti hoikkia ihmisiä.
        Mutta tosiaan, yritän nyt saada lihaksia jonkin verran treenaamalla ja ehkä sen myötä painokin sitten muuttuu ns. parempaan suuntaan.

        Tai sitten mullakin alkaa luonnollisesti paino paranemaan iän myötä kun pituuskasvukin on jo alkanut loppua, ellei ole jo.


    • tytty16

      Tunnen tuskasi! :D
      Ja näköjään yllättävän moni muukin täällä. Itse oon ollut varmaan koko elämäni alipainoinen ja ihan päiväkodista saakka kytätty painoa vaikka minkälaisen eri alan ammattilaisen luona, mutta mitään sairautta ei ole löytynyt.
      Mun kaikki sisarukset ovat myös äärimmäisen hoikkia, samoin molemmat vanhempani nuoruudessaan.
      Pojilla tuntuu olevan se helpotus tälläisessä tilanteessa että alipainoa ei kytätä niin paljoa kuin tytöillä. Vaikka mainitsitkin kyllä terveydenhoitajasi jatkuvat utelut painon alhaisuudesta, niin useinmiten kuitenkin poikien alipaino hyväksytään toisin kuin tyttöjen.
      Mua on siis koko ikäni tukittu, kyselty, arvioitu ja ihmetelty alipainoisuuteni takia, syyllistetty lääkäreiden huijaamisesta ja pakotettu erilaisiin testeihin, ja pakko myöntää että kaikki tuo on vaikuttanut aivan helvetin paljon itsetuntooni. Vaikka suhteeni ruokaan on terve, omaan itseeni se ei ole, vaan näen itseni aina vastenmielisen laihana ja se taas vaikeuttaa jossain määrin arkea. Esim. uimisesta olen luopunut kokonaan, kaikki kesät menee pitkähihaisissa ja pitkissä housuissa ja ylipäätään itsetunto on melko heikko.

      Olen miettinyt paljon tätä asiaa, että miksi terveydenhuollon "ammattilaiset" toimivat tällä tavalla. Vaikka koskaan ei ole löytynyt syytä alipainoille, tarkkailua jatkettiin silti. Mitään anoreksia oireita minulla siis ei ole ikinä elämäni aikana ollut, ainut oire oli ja on alipaino. Aina todettiin terveeksi mutta uusi lähete eri paikkaan. Tarkkailua ja tuijottelua.
      Harrastin lapsena hieman yleisurheilua ja muunmuossa sählyä ja telinevoimistelua ynnämuuta tervettä lapsen liikuntaharrastamista, mutta en ole vuosiin pystynyt harrastamaan liikuntaa koska pelkään laihtumista ja kaikki liikunta saa minut ajattelemaan vain sitä että laihdun ja poltan juuri sillä hetkellä kaloreita ja kuolen.

      Mun mielestä mun tapauksessa ei toimittu oikein. Nuoruudessa kehittyy minäkuva, ja kun koko nuoruus on ollut pelkkää painontarkkailua ja laihuuden ihmettelyä niin mitä voimme olettaa seurauksista?

      Tällä hetkellä olen saanut painon nousemaan hieman ( aloitin varsinaisen painonnoston ravitsemusterapian yhteydessä noin kuudennella luokalla ja olen jatkanut sitä tähän päivään saakka) ja lähestyn normaalipainoa paremmin kuin koskaan. Uskin että murrosiällä on ollut vaikutuksensa koska pituuskasvu on hidastunut ja sen myötä painonnousukin on nopeutunut.
      Oon kyllä onnellinen joka ikisestä grammasta jonka saan, mutta en silti pääse eroon itseinhosta omaa kehoani kohtaan.

      ANTEEKSI pitkä stoori, ja ehkä jossain määrin meni asian vierestä tai liian henkilökohtaiseksi mutta harvemmin törmää tälläiseen (suht. aktiiviseen) keskusteluun.

      Halusin jakaa oma kokemukseni ja mua kiinnistais todella kuulla onko muilla, lähinnä tytöillä ollut vastaavaa?

      • Allu99

        Kiitos kuin jaoit oman kokemuksesi! Melkeinpä ihailtavaa tekstiä lukea, kirjotat tosi hyvin mielipitees ja oman kokemuksen samaan pakettiin. Oon täysin samaaa mieltä mm. Terveydenhuollon henkilöistä kanssasi.
        Ja huomion kiinnitti tuo, kun sanoit että laihuus on vaikuttanut paljon sun itsetuntoon. Jotenkin välillä tulee kuultua, että vain lihavilla on huono itsetunto yms. mutta kyllä mielestäni yhtä hyvin myös laihoilla. Oma itsetuntoni kasvaa samalla kun vanhenen ja kroppa muuttuu "miehekkäämmäksi", joka toki vähentää stressiä ko.asiaa kohtaan :)


    • luikku12

      oon ite 14-vuotias poika 172cm pitkä ja noin 49-50kg. Ja ollut aina laiha. En vaan tiedä että miten saisin painoa nostettua.

    • ni.

      • Mitä me puhuttiin?


    • 17vjäbä

      17v poika nyt ja laiha edelleen , erottuvat luut suurin asia joka nolottaa.. Selkärangan nikamat voi helposti laskea kaikki esim, erottuuko muilla luut selkeesti jota koittaa peittää ?

    • mitennyt

      En oikein nyt ymmärrä, en mitenkään näe että laihan oleminen olisi mitenkään negatiivinen asia? Anyway olisin iloinen jos olisin laiha, mutta kukin tavallaan

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe