Auttakaa mua!

Tiashu

Olen halunnut jo kauan hamsteria ja äitini on sanonut että saan hamsterin mutta silti ei suostu! Mitä teen!! Olen jo 12.v mutta silti vanhempani eivät luota siihen että hoitaisin sitä ja pitäsisin aina huoneeni ovea kiinni! (Meillä on siis kissa) Nyt kaikki ehdotukset kelpaavat miten saisin äidin suostumaan!

12

263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lukutoukka02

      Ostakaa sellanen häkki, että kissa ei pääse vahingoittamaan hamteria. Ostakaa vaikka duna. Itse sain hamsterin 11-v synttäri lahjaksi ja äiti ei motkottanu mitään etten osaisi hoitaa. Kohta on kulunut 3 vuotta kun sain hamsterin mutta hamsteri kuoli jo vuos sit

    • Hamsuihminen

      Oon 11 sain ekan hamsuni puoli vuotta sitten. Ollaan ostamassa toista ja oon koko ajan hoitanu sen ekanki ite... Äitiä ei hirveesti kiinnosta ne lemmikit mutta jos omilla rahoilla ostan niin saan. Ja kun teillä on se kissa ni hoida sitä hyvin ja kaikkee ni jos se sit tajuais että sä kyllä osaat hoitaa sitä ja niin...

    • Lucyh

      Mä oon saamassa hamsun. Ja mä sain äitin suostumaan silleen että, aloin hokemaan hamsteri! Ja aloin kertomaan miten niitä hoidetaan. Ja me mentiin eläinkauppaan mä ostin hamsulle ruokakupit.

      • Vastuuntuntoisuus1

        Kannattaa muistaa, että monien äidit saattavat vain ärsyyntyä tuollaisesta hokemisesta. Kannattaa pyytää sitä perustelemaan miksi ei, ja osoittaa olemaan vastuuntuntoinen vaikkapa tekemällä kotitöitä oma-aloitteisesti. kertomalla miten hamsteria hoidetaan, voit todistaa, että osaat hoitaa sen. Älä missään tapauksessa sorru siihen "äiti haluuuuuun hamsterin! Kyllä mä sen hoitaisin, kun mä haluuun!!" Aikuisia se vain ärsyttää, ja se todistaa, ettet ole tarpeeksi kypsä hamsteriin.


    • Oonaai

      Sun kannattaa saada äitis luottaa että hoidat hamsterin, eli jos vaikka sun kaverilla tai tutun on hamsteri ja se menee vaikka reissuun niin käyt vaikka hoitaa sitä tai otat sen teille sen ajaksi.

    • hamstre

      Itse sain ekan hamsterini yli kolme vuotta sitten, vanhus edelleen on todella pirteä ja iloinen vipeltäjä! :) Minulla on tällä hetkellä toinenkin hamsteri joka on ollut minulla kohta jo vuoden, ensimmäisen eikä toisenkaan hamsterin kohdalla äiti laittanut mitään vastaan. Maksan kaikki kustannukset hamstereistani purut, ruoat, häkit, virikkeet yms. sekä tietysti hamsterit itse. Käytän myös toista hamsteria näyttelyissä jolloin tiedän mitä puutteita hamstereideni hoidossa mahdollisesti on. Luen myös paljon hamstereista esim. Suomen hamsteriyhdistyksen sivuilta, yritä vakuuttaa äitisi esim. lukemalla hamstereista tietoa ja kerrot niiden hoidosta, sekä hoidat talonne muita lemmikkejä vastuullisesti jolloin äitisi mahdollisesti saa vaikutuksen siitä, että pystyt hoitamaan (mahdollisesti) tulevaa hamsteriasi :)

    • Talvikkom

      Mä sain vähän aikaa sitte hamsun ja olen jo 13 ja sain sen vuoden anelemisen jälkeem

    • Hamsuhoitaja

      Käyttäkää häkin sijaan dunaa tai terraariota (kuten joku jo sanoikin). Ja hamsterin hoito on tosiaan hyvin helppoa, eikä se vie aikaa kuin ehkä 10 minuuttia päivässä. Kuitenkin muistathan, että hamsteri on yöeläin ja siitä ei siten ole oikein seuraeläimeksi, vaan se elee enemmän omissa oloissaan, eikä sitä saa herätellä uniltaan huvikseen. Hamsterin hoito sisältää:
      -ruoan kaatamisen kuppiin päivittäin
      -veden vaihtamisen juomapulloon parin päivän välein
      -häkin/terran siivoamisen n. Viikon välein riippuen omista siisteysmieltymyksistäsi sekä hamsterin sotkuisuudesta

      Siinä ne sitten olivatkin. Tietenkin taloudessa tulee olla ainakin joku joka osaa myös tarkastaa hamsterin hampaat, ja tarvittaessa leikata kynnet. Niitä tosin tarvitseekin sitten tehdä aika paljon harvemmin.
      Ohjeena antaisin, että kerro äidillesi perusteellisesti, kuinka ajattelit hamsterin hoidon käytännössä toteuttaa. Luo ikäänkuin toimintasuunnitelma.

    • AjatelkaaEläintä

      Minä en hyväksy että samassa asunnossa on hamsteri/pieni jyrsijä ja kissa tms jolle hamsteri on saalis. Riippuu hamsterilajista mutta esim. Syyrialainen hamsteri vaatii myös vapautta pesän ulkopuolella ollakseen onnellinen sekä seuraa esim. kiipeilyä hoitajan syliin jne, toki se on yksilöllistä mutta minulla on ollut vain yksi sellainen joka ei seurastani välittänyt.

      Sanon nyt tämän joka tapauksessa kaikille...älkää ajatelko itseänne ensin, ajatelkaa sitä pientä hamsteria, miltä teistä tuntuisi jos samassa asunnossa olisi sinua saaliinaan pitävä huomattavasti itseäsi isompi otus, eläisitkö onnellista elämää?. Valitettavasti tiedän monta tapausta joissa on hamsteri mennyt kissan kitusiin, minusta on yhtä julmaa jos hamsteri joutuu kissan kitaan kuin se jos heittäisi elävän hamsterin päin seinää täysillä.

      • Ottakaaselvääkiitos

        Ovet on keksitty. Kissan tai muun eläimen voi eristää hamsterihuoneen ulkopuolelle, kun sitä pidetään vapaana.

        Meillä on saalisviettisiä terriereitä kolme kappaletta, eikä se koskaan ole ollut ongelma. Tietysti jos pitää hamsteria ja muita eläimiä pienessä yksiössä, voi se olla haastavaa, muttei sekään mahdotonta. Suurimmalla osalla tuntemistani hamsterinomistajista on koira tai kissa. Monilla on useitakin, enkä kertaakaan ole kuullut, että se olisi minkäänlainen ongelma.

        Yhden ystäväni hamsteri ja koira (collie) ovat ystävystyneet: aina, kun koira tepsuttelee huoneeseen, hamsteri herää ja tulee kaltereiden taakse kurkkimaan kaveriaan. Yleensä ne vain katselevat toisiaan ja koskettelevat nenillään toisiaan uteliaina. Kaverini ei tosin siltikään ole uskaltanut ihan ilman mitään turvaa (kuten kalterit) päästää hamsteria ja koiraa tapaamaan, koska koira on koira kaikesta huolimatta. Tälläinen, ystävystyminen on kuitenkin harvinaista, joten kannattaa pitää ne lemmikit mieluiten eri huoneissa. Ja jos kissan omistaa, niin mieluiten hamsterille duna tai terraario.

        Mutta, tarkoitukseni on osoittaa, ettei kukaan oikeasti torppaa hamsterinhankintaa vain jonkun toisen lemmikkieläimen takia.
        Ja AjatelkaaEläintä:lle; ota selvää ennenkuin tulet neuvomaan.


    • MinniHamsteri

      Itse sain ensimmäisen hamsterin 9v, ja Minni on vieläkin voimissaan, juhlii kohta 1v juhlaansa. Joten varmasti pystyt hoitamaan ja liikuttamaan (väh. puoli tuntiä päivässä) hamsteria.

      Itse sain Minnin pelkästä päähän pistossa. Silleen eka idea jotenkin tuli päähäni, ja illassa etsimme sopivan hamsterin, ja siskolleni marsun. Seuraavana päivänä sainkin Minnin nähdä.
      Hoidosta selvisin vain lukemalla hoito-ohjeen.

      • kaverimarsulle

        "siskolleni marsun" Marsu on laumaeläin ja tarvitsee kaverin joten sille kannattaisi hommata sellainen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      93
      4417
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4406
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4046
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2967
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2591
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2153
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      342
      2115
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      204
      2069
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1695
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1462
    Aihe