Hei, kaikki sosionomiksi opiskelevat/opiskelleet ihmiset. Kertokaahan hieman opiskelustanne. Muistakaa ensimmäiseksi mainita missä AMK:ssa opiskelette/opiskelitte!!
Millaista opiskelu on ollut??? Minkälaisia opiskelumuotoja yleensä käytetään?? (kuinka paljon itsenäistä työskentelyä?? Entä ryhmätöitä tms? Mitä muuta?) Kuinka käytännönläheistä opiskelu sitten oikein on?? (ts. kuinka paljon joutuu lukemaan alan kirjallisuutta?? Onko vieraskielistä kirjallisuutta paljon??)
Mitkä osa-alueet ovat osoittautuneet vaikeimmiksi/haastavimmiksi opinnoissa?? Minkälaisten asioiden eteen joutuu tekemään eniten töitä.
Millaiset ovat amk-tasoiset pakolliset kieliopinnot??? Selviääkö niistä ilman ylioppilas-pohjaa??? Mitä kieliopinnoissa vaaditaan?? Mitä opetusmenetelmiä käytetään?? (kuinka paljon esim. suullista harjoittelua jne.)
Millaiset kokeet kielissä???
Sosiaaliala on tunnetusti hyvin naisvaltainen. Kuinka monta miespuolista sosionomi-opiskelijaa tiedätte??? Vai onko niitä ollenkaan??
Tuossapa tuli aika paljon kysymyksiä. Toivottavasti niihin löytyy myöskin vastauksia.
Sosionomi-opiskelijat??
10
2187
Vastaukset
- Monna
Oli niin mahdottomasti kysymyksiä, et vastaan vain yhteen, kun en itse opiskele alalla, mut amk:ssa kylläkin. Ainakin Jyvsäkylässä tiedot kaikista koulutusohjelman kursseista löytyy netistä.
Siis sosionomilla ruotsia on pakollisena 2 ov ja enkkua samoin 2ov. Lisäksi kumpaakin voi valinnaisena perusopintona ottaa 2 ov.lisää.- @@"
kiitosta nyt vaan mutta kyllähän tuon verran sentään minäkin tiedän. Yritin juuri udella asioita jotka eivät nettiä selaamalla selviä!
- sosionimiopisk.
Yritän tässä nyt vastata osaan kysymyksistä. Opiskelen Laureassa sosionomiksi.Suurin osa opintojaksoista sisältää luentoja ja kirjallisia itsenäisiä tai ryhmässä tehtäviä töitä.Itsenäistä opiskelu on siinä mielessä että jokainen itse on vastuussa opiskelustaan.AMK:ssa ei kytätä opiskelijoita niin kuin lukiossa tai ammattikoulussa. Läheskään kaikkien kurssien luennoilla ei ole läsnäolopakkoa. Alan kirjallisuutta tulee väkisinkin paljon luettua. Vieraskieliseen kirjallisuuteen en ole muuten törmännyt, paitsi yhdellä opintojaksolla tenttikirjallisuutena oli vaihtoehtoja; yksi englanninkileinen kirja tai 3 suomalaista. Kielissä on sekä suullinen että kirjallinen osio.
Meidän koulussa sekä ensimmäisen että toisen vuositason ryhmissä kummassakin on yksi miespuolinen opiskelija. Kolmannella taitaa olla ainakin kanssa yksi. - eläin.
Opiskelin diakonia-ammattikorkeakoulun pieksämäen yksikössä. Opiskelu oli kurssista riippuen enemmän luentoja tai itsenäistä työtä, useinmiten ryhmätyö sisältyi jokaiseen kurssiin ja työt esitelmöitiin seminaareissa kurssin lopussa. Lisäksi kurssiin (tai siinä oppilaitoksessa oli opintokokonaisuuksia, 5-20 amk-ov:ta eli 20 ov=yksi lukukausi esim syksy) kuului kirjatentti, 1-5 kirjaa per opintokok. ja suoritusmuotoina myös dialogi (keskustelu) tentti tai ryhmätentti. kirjallisuudessa muutamia englanninkielisä teoksia. Opintokokonaisuuteen kuuluu teemaan liittyvä harjoittelu, 8ov eli 2kk ja siihen kuuluu harjoittelutehtävät (2-3 kpl). Eli käytännönläheisyys tulee lähinnä tuon harjoittelun kautta, jonka saa valita monipuolisesta listasta mistäpäin suomea tahansa tai hankkia paikan itse.
Eniten töitä teetti henkinen puoli, varsinkin harjoittelujaksojen aikana jos työ oli kolmivuorotyötä ja samalla piti tehdä tehtäviä ja lukea tentteihin. mutta tämä on oma kokemukseni. toinen haastava tekijä oli ryhmätyöt jota oli paljon, ehkä liiankin kanssa. kuuluu tietty asiaan kun sosiaalialasta oli kysymys mutta silti.
Pakollisia kieliopintoja oli kaikissa opintokokonaisuuksissa jonkin verran muistaakseni, pärjää varmaan ammattikoulun käynytkin niissä. Lopussa päättökökeet, nekin helpot. sisältää suullisen kokeen joka oli myös helppo. Englanninkielisiä luennoitsijoita oli opiskelun aikana muutama.
miespuolisia opiskelijoita oli kanssani samaan aikaan aloittaneissa 5-10, varmaankin keskimäärin enemmän kuin yleensä sosionomiopiskelijoissa, sillä diakissa voi suorittaa kirkon nuorisotyönohjaajan kelpoisuuden sosionomitutkinnon sisällä eli suuri osa miesopiskelijoista oli myös näitä "kirkollisia". eli kylä niitä miehiäkin siellä oli, onpa heillä legendaarinen m-klubikin kyseisessä oppilaitoksessa ja luonnollisesti tarkoitettu kaikille miesopiskelijoille. tässäpä jotain, suosittelen valitsemaan diakin pieksämäen yksikön jos ala kiinnostaa, kaiken kaikkeaan ihan kelpo oppilaitos.- abi05
Hei "eläin."!
Kiitos tuosta vastauksesta, se avarsi myös minun käsitystäni Diakista.
Jos viitsitsit vielä hieman vaivautua, kun minua juuri kiinnostaa paljon tuo pieksämäen yksikkö. Haluaisin tietää jotain siitä oppilaitoksesta. Olen ajanut kaksi kertaa koulun ohi, ja se vaikuttaa mukavalta.
Millaista siellä sisällä on? Onko siellä jotain oleskelutiloja? Millaiset luokat ja muut tilat ovat? Entä missä asustelet siellä Pieksämäellä? Asutko asuntolassa vai jossain kauungin kämpässä? Millainen Pieksämäki on asua? Vaikutti mielestäni (kun ajelin vähän kaupungilla) ihan mukavalta pikkukaupungilta. Ja vielä.. oliko sinne vaikea päästä? Paljon sinä sait pisteitä yo-todistuksista?
Joo, tuossa taas hurja liuta kysymyksiä. Toivottavati voit vastata niihin!
abi05 - Päässyt
Pääsin sisään Pieksämäelle, mutta lykkään opintojen aloitusta... vai on siellä paljon ryhmätöitä (pitääkö niissä olla koko ajan ryhmä paikalla vai voiko tehdä jaoteltuina myös itsenäisesti)?
Miten tiukkaa siellä on, kytätäänkö poissaoloja, voiko olla poissa jos siltä tuntuu tai tehdä ns. lyhennettyjä päiviä? vai tippuuko pian kyydistä jos niin tekee?
Siis haluan tietää vaatiiko kaikki kurssit läsnäolopakkoa joka tunnilla jne.?
Kuinka pian on eka harjoittelu?, ymmärsinkö oikein että aina lukukaudessaan (siis joka kevät ja syksy) on 2kk harjoittelua? Siis periaatteessa 3kk koulua ja 2 kk harjoittelua?, niinkö?
Kiitos kovasti jos viitsit näihin vastata :) - eläin.
Päässyt kirjoitti:
Pääsin sisään Pieksämäelle, mutta lykkään opintojen aloitusta... vai on siellä paljon ryhmätöitä (pitääkö niissä olla koko ajan ryhmä paikalla vai voiko tehdä jaoteltuina myös itsenäisesti)?
Miten tiukkaa siellä on, kytätäänkö poissaoloja, voiko olla poissa jos siltä tuntuu tai tehdä ns. lyhennettyjä päiviä? vai tippuuko pian kyydistä jos niin tekee?
Siis haluan tietää vaatiiko kaikki kurssit läsnäolopakkoa joka tunnilla jne.?
Kuinka pian on eka harjoittelu?, ymmärsinkö oikein että aina lukukaudessaan (siis joka kevät ja syksy) on 2kk harjoittelua? Siis periaatteessa 3kk koulua ja 2 kk harjoittelua?, niinkö?
Kiitos kovasti jos viitsit näihin vastata :)Ryhmätöitä piisaa, niitä on siis paljon. ryhmä tietenkin itse päättää työskentelytavoista, mutta voin kertoa että opiskelitpa missä tahansa, ryhmätöihin pitää osallistua. mutta sovi kokooontumisajat konkin ryhmäsi kanssa.
poissaoloista on ko. oppilaitoksessa viimeaikoina väännetty kättä, periaatteessa läsnäolopakkoa ei ole mutta käytännössä monilla luennoilla ja harjoituksissa kiertää nimilista. On tietty ymmärrettävää että kun kyseessä on pieni oppilaitos (vrt. vaikka yliopistoihin) niin poissaoleva joukko tulee herkemmin esiin jo valmiiksi pienistä opiskeluryhmistä. että suosittelen osallistumista tai jos et voi osallistua, ilmoita kurssin luennoitsijalle etukäteen ettet pääse luennolle/harjoituksiin. Saatat päästä vähemmällä, riippuu opettajasta teettääkö korvaavia tehtäviä. ja jo itsesi kannalta, ota aina selvää mitä luennoilla tapahtui (muistiinpanot) tai saatat tipahtaa kärryiltä. riippuu paljon aiheesta tai opettajasta.
Läsnäolopakko on n. 70% kursseista ja luennoista, opitosuoritteet esim. ryhmätentit tietysti voi suorittaa vain kurssille määritellyllä tavalla eli älä lintsaa ryhmätenteistä tai ryhmissä tapahuvista töistä. kirjojen tenttimisen voit toki hoitaa itsellesi sopivana ajankohtana yleisinä tenttipäivinä.
ymmärtääkseni alkuopintoja on uudistettu siten, että jo ekana syksynä/keväänä ollaan viikko tutustumassa sos. alan työpaikkaan.eka isompi harjottelu tapahtuu toisena lukukautena. 20ov:n opintokokonaisuuksiin (=lukukauden kestävä opintokokonaisuus)kuuluu 8vk harjoittelua. eli kutakuinkin noin miten itse pähkäilit.
- pohjoisen
Hei!
Kiva että ala kiinnostaa..
Varsinkin jos olet mies, niitähän todella kaivattais alalle.. :) omassa ryhmässä (ja koko koulussa) YKSI mies.
Itse olen todella tykännyt, meillä on aivan mahtava ryhmä, mikä vaikuttaa paljon. Paljon tehdään ryhmätöitä, ja itsenäisiä töitä. Toki tenttejäkin on. Opiskelu on itsenäistä, ja erittäin käytännönläheistä, mikä on aivan mahtavaa! harjoittelua on paljon, omassa koulutusohjelmassa 30 opintoviikkoa (siis 30 viikkoa) mikä sekin tuntuu ettei riitä, tahtoisimme enemmän :)
Kielten suhteenhan kurssit suunnitellaan sen mukaan mikä on opiskelijoiden tausta. Jos ei takana ole lukiota, ei tietenkään vaadita lukiokielen osaamista. ei kannata pelätä. Muutenkin aika joustavasti opinnot voi itse koostaa sellaisiksi kuin itse haluaa..
Tässä jotain, kysyhän vain lisää :)- Liinuli!
Mun koulussa multa vaadittiin sama taito ja tietämys kielissä kuin niillä jotka ovat käyneet lukion! Se on varmaan koulukohtaista.
- tiu
Moro!!
Opiskelen Laureassa, nyt ekaa vuotta. Tulin opiskelemaan usean vuoden tauon jälkeen, ammattikoulupohjalta. Aluksi vähän mietitytti, pärjääkö niillä tiedoilla ja tauon jälkeen.
Mutta, hyvin on pärjännyt, onneksi!! Kaikista opintokokonaisuuksista tähän mennessä 4/5 arvosanana... ;)
Opiskelu oli aluksi, ekassa jaksossa aika löysää, vapaapäiviä oli 1-2/vk. Toka jakso oli aika "sopiva", mutta nyt ne helpot viikot kostautuu tässä kolmannessa, koulua on paljon, samoin tehtäviä, luettavaa ym.
Opiskelumuotoina on ne kuuluisat ryhmätyöt (aika paljon, nytkin olen viidessä eri ryhmässä) ja tämän haaste on tietenkin sen yhteisen ajan hyvän porukan löytäminen. Mutta kohdallani homma on toiminut ihan hyvin, ryhmissä on ollut "tekeviä" tyyppejä.
Itsenäisiä tehtäviä (esseitä ym) on jonkin verran, tenttejä n. puolessa opiskeltavista aineista. Lopuissa suoritus tulee muilla tavoin, eli tehtävien ja läsnäolon muodossa. Läsnäolopakkoa ei varsinaisesti ole, mutta ihan hyvä tunneilla on käydä, muuten saattaa olla aika ulkona. Ainkin meillä nimenomaan tunneilla/luennolla tajuaa asioiden yhteyksiä toisiinsa, kun porukka keskustelee yhdessä niistä, kommentoi ja tenttaa opettajilta perusteluja ym. Aika rentoa.
Kirjallisuutta on luettavana ollut aika paljon, eli esim. 3-4 ov:n kokonaisuudessa 3-4 kirjaa tietty aina joku muukin tehtävä. Tenttejä saa uusia muutaman kerran, jos ei ehdi/viitsi lukea. Kannattaa kyllä, muuten ne kertyy turhaan.
Nyt tuli just yksi ruotsinkielinen artikkeli lutettavaksi. Peruskoulu (7-9lk) ja amis (lähinnä ammattisanastoa...) pohjalta tuo artikkeli menee kyllä ihan yli hilseen!!! Eli en tiedä miten siitä selviän. Täytyy toivoa, että kun lukee tenttiin ne muut 3 kirjaa, ei artikkelin lukemattomuus/tajuamattomuus aiheuta reputtamista...
Kieliä tulee ainakin meillä vasta tokana vuonna. Niissäkin on eri tasoja, eli hidas, normaali ja nopea, ihan oman tason mukaan. Eli, uskon että niissä pärjään kyllä?
Harjoittelut alkaa heti tokan vuoden syksyllä, mutta nyt teemme koko kevään erilaisia projekteja työelämän kanssa (lue; olemme joissain projektityöpaikoissa esim. päivän viikossa tai teemme joitain teemapäiviä eri paikkoihin). Nämä tekevät opiskelusta aika mielekästä...
Koko ajan painotetaan opiskeltavien juttujen käytännön arvoa, eli uskoisin että se käytännönläheisyys tarkoittaa sitä.
Meillä aluksi 3 miestä, syksyllä yksi joutui lopettamaan perhesyiden takia, nyt yksi on kiikun kaakun mukana, mutta yksi onneksi sinnittelee reippaasti meidän naisten ympäröimänä. Töitä miehille olisi kyllä varmasti!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901955
- 1131053
- 1091025
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa20747- 52694
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä30611ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42598Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m174546Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45528- 9482