Kotiseudullani pellot ovat melko alavia. Siten salaojitus pelloissa on syvemmällä kuin seudun vesistöjen pinnat. Katselin salaojituksen ohjeesta, että ojat on kaivettava valtaojan pohjan yläpuolelle. Eihän vesi salaojista mihinkään mene, kun jo salaojat ovat viereisen vesistön pintaa alempana.
Salaojitus usein huijausta
11
1305
Vastaukset
- voistutustuaasiaan
Kyyllä semenee, jos pelto vaan on vettä ylempänä.Pitää pumputa, jonsei mee.
- vedenalainenojitus
...toimii erittäin hyvin. Salaojitus toimii hyvin vedenalaisena, kunhan muuten työ on tehty huolella, kaadot kohdillaan jne. Ja pumppaamalla toimii hyvin, jos pellonpinta on matalalla läheisiin vesistöihin nähden, jonne vettä johdetaan salaojista.
- Osa-aikaeläkeläinen
Tottakai toimii, jos vesi pumpataan pois, mutta meilläpäin ei missään niin tehdä. Sähköjen vetokin maksaa aika lailla, mutta kai se kannattaa. Pumpun sulana pysyminen talvella onkin sitten eri juttu.
- vedenalainenojitus
Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:
Tottakai toimii, jos vesi pumpataan pois, mutta meilläpäin ei missään niin tehdä. Sähköjen vetokin maksaa aika lailla, mutta kai se kannattaa. Pumpun sulana pysyminen talvella onkin sitten eri juttu.
Vedenalainen ojitus toimii ilman pumppuakin, jos pellon pinta on riittävästi ylempänä mihin vesi puretaan. Pumppua tarvitaan, jos pellon pinta on lähellä samaa tasoa tai jopa alempana. Sähkön vetäminen ei ole mahdoton kustannus, kaapeli on aika halpaa ja auralla pystyy vetämään kaapelia maahan. Pumput ei jäädy, vesi pitää ne sulana ja maasta tulee lämpöä. Sähköäkin kuluu yllättävän vähän salaojien pumppauksessa.
Meillä on täällä Päijät-Hämeessä vanhoja järvenpohjia peltoina, laskut olemattomia. Muutamilla tiloilla naapurustossa on pumppaamalla salaojat, meidän tilalla on vain vedenalaiset ojitukset ilman pumppausta ja hyvin toimii. - Osa-aikaeläkeläinen
Ei salaojiin paljon vettä mahdu, joten ilman vedenpoistoa ne ovat samantekeviä.
Kaapeli on halpaa, mutta sähköliittymät kalliita. Pellot kun ovat vaihtaneet omistajaa, sähköyhtiö vaatisi uudet liittymät mittareineen.
Vanhaan aikaanhan salaojien putkien päälle laitettiin vain vähän hiekkaa, ja sitten oja kaivetulla maalla umpeen. Ne ojat eivät ole toimineet pitkään aikaan, mutta homma näkyy toimivan, kuten kerroit, ilman ojiakin. - vedenalainenojitus
Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:
Ei salaojiin paljon vettä mahdu, joten ilman vedenpoistoa ne ovat samantekeviä.
Kaapeli on halpaa, mutta sähköliittymät kalliita. Pellot kun ovat vaihtaneet omistajaa, sähköyhtiö vaatisi uudet liittymät mittareineen.
Vanhaan aikaanhan salaojien putkien päälle laitettiin vain vähän hiekkaa, ja sitten oja kaivetulla maalla umpeen. Ne ojat eivät ole toimineet pitkään aikaan, mutta homma näkyy toimivan, kuten kerroit, ilman ojiakin.Et ilmeisesti ymmärrä salaojituksesta ja veden virtauksista hölkäsen pöläystä. Kyllä ne vanhat tiiliputkiojitukset toimivat, joihin laitettiin soraa vähän ja sitten pudotetiin ruokamullat päälle. Ja vedenalainen ojitus toimii!
Olen ojittanut omalla kalustollani tilani peltoja auraojituksena, soraa ei ole säästelty ja sorasilmäkkeitä on tehty. Hyvin on toimineet, vaikka maisemat ovat melkoisen tasaisia.
Sähköä pystyy pumpuille vetämään melkoisia matkoja ja onhan niitä muitakin mahdollisuuksia pyörittää pumppuja, Hollannissa pidetään tuulivoimalla peltoja kuivina. Toimii täällä Suomessakin, ei tarvitse edes kummoista ropellia pumppaamaan vettä salaojista.
- eiuuttakepurintamalta
Yrittelijäät kuunnan työllistämät maalaisliittolaiset maansiirtoyrittelijät huijaavat ojituksessa simppeliä kepuviljelijää joka myy pellot aikanaan luopumiseläkkeellä ollessaan naapurin kepulipojalle
- artisti2020
Miksi peltoja tulee ojittaa salaa? Verotushyöty?
- vanhaweronmaksajaeläk
parempi ilmaisu olis kai piilo- ojitus, kun ei ojia näy missään. Verotushyöty eli poistot on vaa 10% muistaakseni. Tuo osaaikeläk. väittää, ettei salaojia tartte, mutta aika karkeeta maalajia pitää olla ja hyvät laskut jonnekin ettei tartte ojia.
- Anonyymi
Haista tukijussi lehmänsonta! Suo, kuokka ja Jussi ovat tuhonneet monet kalavedet.
- Anonyymi
Suomaiset ovat kateellisia ,muuta ei voi sanoa.....onneksi yrittäjät työllistävät työntekijöitä niin saavat leipänsä. Aloittakaa oman yrityksen pitäminen niin tiedätte mistä puhutte.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta344571Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203175Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692311Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui492182- 1632039
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171643
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601641Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1111611M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151269