Sivutoiminen opiskelu päivärahalla

Ihmettelen00033

Olen tällä hetkellä työtön työnhakija ja saan työttömyyspäivärahaa. Käyn tällä hetkellä opintoja avoimessa yliopistossa, joissa kurssit suoritetaan kirjatentillä. Tämä tarkoittaa sitä, että maksaessani kurssin 5 op tulee opintorekisteriin tentin yhteydessä. Luin että 5 op/kk on raja sille, että luetaan päätoimiseksi opiskelijaksi. Haluaisin suorittaa nämä tentit, koska niistä saa hakupisteitä tulevissa pääsykokeissa. Jaetaanko näiden kurssien opintopisteiden määrä koko vuodelle vai tarkoittaako tämä sitä että en saa päivärahaa niiltä kuukausilta kun suoritan tentit? Voinko joutua tilanteeseen missä olen päätoiminen opiskelija joka ei saa työttömyystukea vaan opintotukea, vaikka olen selvästi tavoitettavissa työhön ja opintoni käytännössä sivutoimisia? Myönnetäänkö tähän edes opintotukea, jotenkin epäilen. Toimeentulotukea?

6

200

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jlklkllklll

Avoimessa yliopistossa opiskelu ei voi ikinä olla päätoimista vaikka kävisi 100op/kk, sillä se ei ole tutkintoon johtavaa opiskelua. Avoimessa opiskelun perusteella ei voi kieltäytyä tarjotusta työstä tai työvoimapoliittisesta koulutuksesta.

Vasta sitten kun pääset yliopistoon oikeaan tutkintoon johtavaan koulutukseen on kyseessä päätoiminen opiskelu.

• IkuOpiskelija

Kysyt jaetaanko opintopisteet koko vuodelle. Opintopisteet jaetaan sille ajalle minä aikana ne suoritat. Esimerkiksi kun suoritin perusopinnot 25 op 6 kuukauden aikana, se teki keskimäärin reilut 4 op/kk eli opiskelu oli sivutoimista. Siksi sinunkin kannattaa miettiä joku kokonaisuus tai useamman kurssin nippu jonka hyväksytät työkkärissä ja joiden suoritus voidaan siis jakaa useammalle kuukaudelle niin, että opiskelu on keskimäärin alle 5 op/kk ja siis sivutoimista.
      Avoimen opinnot siis jaetaan normaalisti opiskeluajalla eikä se, että joku suoritus kirjautuu yhdelle kuukaudelle ole este. Omaan työkkäriin riitti ilmoitus, että suoritan perusopinnot sillä ja sillä ajalla, virkailija vaan merkkasi ne tietoihini. Tällä palstalla joku kyllä väitti aikaisemmin, että hänen omassa työkkärissään olisi syynätty perusopintojakin tarkemmin, mutta toisaalta moni muukin sanoi, että ei perusopinnoissa ollut heidän työkkärissään mitään ongelmaa, kunhan ne sopivasti ajoitti eli ei tarkemmin syynätty.
      Mutta yleinen varoitus: Jlklkllklll:n toteamus, että avoimen yliopiston koulutus ei voi koskaan olla päätoimista, ei tietenkään pidä paikkaansa. Ehkä se oli häneltä vaan uhoa.

• APtäällä093

Kiitos vastauksestasi! Lisäkysymys - Jos tentin kaksi haluamaani kurssia (nettikurssi jossa vapaaehtoista tuntiopiskelua) joka on ajalla 6/2016 - 9/2016, opintopisteitä kertyy 2.5/kk. Minulla on harkinnassa kolmas kurssi, joka on ajanjaksolla elokuun ensimmäisestä päivästä elokuun loppuun ja josta kertyy 5 op. Tarkoittaako tämä sitä, että minun ei kannata käydä kolmatta kurssia lainkaan? On muuten turhauttavaa, että joutuu käyttämään tätä hyödyllistä aikaa kaikkeen joutavaan paperinpyöritykseen.

• Opintohaukka
        APtäällä093 kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi! Lisäkysymys - Jos tentin kaksi haluamaani kurssia (nettikurssi jossa vapaaehtoista tuntiopiskelua) joka on ajalla 6/2016 - 9/2016, opintopisteitä kertyy 2.5/kk. Minulla on harkinnassa kolmas kurssi, joka on ajanjaksolla elokuun ensimmäisestä päivästä elokuun loppuun ja josta kertyy 5 op. Tarkoittaako tämä sitä, että minun ei kannata käydä kolmatta kurssia lainkaan? On muuten turhauttavaa, että joutuu käyttämään tätä hyödyllistä aikaa kaikkeen joutavaan paperinpyöritykseen.

Työkkäri katsoo suoritukset: jos elokuisen kurssin tentti on eka syysk, toka lokak ja kolmas joulukuussa, suoritus tulee sille kuulle, jossa tentin suoritat. Samoin noi 2 muuta kurssia. Luennoilla ym. lukemisella ei ole merkitystä ajankohdan suhteen. Voi vaikka jättää tentin suorittamatta tiukan paikan tullen. Miten noiden kesäkurssien tentit ajoittuu? 10 5=15op 6kk aikana ei liene liikaa t. tarpeeksi tyött.turvan karenssiin.

• VanhaJaViisas

Kaikki osasuoritukset kannattaa rytmittää siten, että 5 op/kk ei ylity. Että kannattaa ottaa opintotoimistoon yhteyttä ja pyytää kirjallinen todistus siitä, miten opintosi ajoittuvat ihan kurssikohtaisesti. Esim. voi kirjauksen siitä miten luennot ovat ja milloin on tentti niin noien välinen aika tulee olla vähemmän kuin 5 op/kk. Keskimääräisyyden kanssa kannattaa siis olla varovainen.

• SossunTietotoimisto

Avoimessa yliopistossa opiskelu on aina sivutoimista, mutta te-toimisto katsoo sen olevan päätoimista jos kursseja kertyy keskimäärin 5op/kk.

Jos opiskelee alle 5op/kk niin opinnot eivät vaikuta työttömyysetuisuuteen. Jos suorittaa enemmän tulee opinnoista sopia etukäteen omassa työllistymissuunnitelmassa ja saada niihin puoltava lausunto te-toimistosta.

Hyvä keino avoimessa opiskeluun on se että suorittaa yhden 5-6op kurssin joka toinen kuukausi, niin yhden sivuaineen saa kasaan joka vuosi menettämättä työttömyysetuisuutta. Kun sivuaine on kasassa voi te-toimisto alkaa helpommin tukemaan opiskelua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3278
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      34
      2615
    3. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2248
    4. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      70
      2209
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2161
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      110
      2143
    7. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      19
      1917
    8. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      61
      1884
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      19
      1763
    10. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      86
      1622
    Aihe