Purjehditteko koskaan purjeveneillänne

Koskakuka

Eli siis purjehdittekko koskaan purjeveneillänne, vain ajeletteko vain moottorilla?. Varsinkin briteissä näyttäs olevan monella purjevene mutta koskaan ei purjehdita vaan ajellaan vaan koneella

49

1422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joojees

      Joo.

    • Ainapurjeella

      Erikoinen näkemys. Kyllä se on hieno hetki kun purje on ylhäällä ja kone sammuu. Vielä siistimpää on jos pääsee laiturista purjeella. Voihan se olla että konetta käyttävät enemmän ne joilla on jo väri-TV:t ja lämminvesivaraajat ja ilmastoinnit. Mulla on vähän karumpaa niin ei aina tartte.

    • PurjeillaTietysti

      Kyllä vain. Juuri tultiin purjeilla Helsingistä Hankoon. Koneella ajetaan lähinnä vastatuuleen ja pläkässä.

    • Purjemestari

      Pelkästään koneella tietysti. Sitä vartenhan purjevene on hankittu. Kysy vaan rohkeasti, jos haluat tietää muuta!

    • toisinaan_

      Tänään 40 mpk, joista kolme koneella. Viikko tuli purjehdittua veneellä, jossa ei moottoria ole.

      • jo.riitti

        Tänään vastavuoroisesti ajettu koneella niin maan perusteellisesti. Ensin neljä tuntia tuulessa, jossa olisi hyvin voinut purjehtiakin, jos ei aikataulua olisi ollut. Sitten moottoria edes välillä sammuttamatta toiset neljä tuntia katsojaveneenä kisaa seuraten.


    • höpötihööhöö

      Kyllä Britannian tyyli pätee täälläkin, siis vesillä ja somessa, tyhjät tynnyrit kolisevat parhaiten.

    • ariel371

      Matkanteossa pidän huolta siitä että matka taittuu ajatellusti, valoisassa rantaan tms. kriteeri mielessä. Alle viiden solmun en yleensä päästä purjehdusvauhtia, vaan kone otetaan avuksi.
      Koko veneen elinkaariajalta laskettuna moottori on käynyt noin 40% matkasta. Toki mukana on latauskäyttöä ankkurissa ym.

      Usein tietysti mennään satoja maileja putkeen pelkillä purjeilla, tuskin koskaan koneella tuollaisia vetoja tulee ajettua. Tankkikapasiteetti riittäisi ilmeisesti 900 mpk:n koneajoon pläkässä. Pidemmät ylitykset pyrin ajoittamaan tuuliolojen mukaisesti. Taannoinen starttiakkuongelman sähläilyilläni sisällyttänyt veto Algarvesta Gibraltariin otti noin 33 tuntia, siitä lähdössä moottorilla puoli tuntia. Toiset puoli tuntia olisi tarvittu lopussakin, jos kone olisi startannut.... Eli tilanteet vaihtelevat laidasta toiseen.

      Koneajo ei ole häpeä, pääasia että vene liikkuu.

      • Oikea asenne! Voimanlähde valitaan sen mukaan, mikä parhaiten olosuhteisiin ja ehkä fiilikseenkin sopii. Saaristossa etenkin on tilanteita, joissa tuuli kyllä mahdollistaisi etenemisen, mutta se vaatisi tiuharytmistä kryssiä eli suunnanvaihtoa muutaman minuutin välein ja sellainen ei kerta kaikkiaan kiinnosta. Ja Suomenlahdella on vielä se kirous, että tuuli on useimmiten lounaasta.

        Minulla menee melkein 50/50, purjemaileja on useimpina kausina ollut hiukan enemmän kuin koneella-ajettuja. Ja vaikka avomerellä muuten purjeilla-ajoa on valtaosa, niin pisin yhtämittainen koneajolegini on myös avomereltä, Visbystä Ventspilsiin. Sattui niin pläkä, ettei ollut mitään mieltä edes yrittää purjeilla.


      • MitaanTietamaton

        Meillä mennään sen mukaan moottorilla tai purjeilla, kumpi tuntuu mielekkäämmältä siihen hetkeen. Molemmissa on puolensa. Samoin soutuveneessä on käytössä välillä airot ja välillä persveivari.

        Onko sillä väliä, mikä on kulloinenkin voimanlähde liikuttamiseen?


      • Pimihau_

        "Valoisassa rantaan". Tuo on tosi haastavaa näin kesäkaudella. Pimeäähän aivan valtavasti... 😂


      • käytännön.totuus
        Pimihau_ kirjoitti:

        "Valoisassa rantaan". Tuo on tosi haastavaa näin kesäkaudella. Pimeäähän aivan valtavasti... 😂

        Et o e paljoa tainnut harrastaa yöpurjehduksia. Edes koko Suomen kesä ei ole valoisa. Pilvinen sää jopa keskikesän aikaan pimentää yöt ja elokuun yöthän tiedetään. Menee sitä pimeässä tuttuun rantaan, mutta oudot paikat ovat aivan toinen juttu. Ja kun mennään arielin purjehdusmaisemiin, on todellakin parasta olla satamassa ennen auringonlaskua. Ei siellä ole edes hämärähetkeä, vaan pimeä tulee kerralla.


    • oldskoool

      Välillä tulee mentyä koneellakin. Koneella ajaessa en yleensä revitä vanhaa peltigenoaa, vaan tykkään ajella semmoista 5 solmua. Ja silloin voi myös ajella kapeimpiakin veneilyreittejä. Kunhan on varovainen, ettei tuu jokin grandezza kyljestä sisään.
      Jos pelkästään haluaa ajaa koneella, on purjevene silloin järjettömän suuritöinen valinta. Purjeveneen vuosittainen ylläpito vie 2 täyttä työviikkoa, moottoriveneen pari tuntia, ja senkin voi ostaa telakalta palveluna.

      • "Purjeveneen vuosittainen ylläpito vie 2 täyttä työviikkoa, moottoriveneen pari tuntia, ja senkin voi ostaa telakalta palveluna."

        Nyt on pakko sanoa, että joko sinulla ei ole venettä ollenkaan tai sitten arviosi perustuu johonkin vanhaan puuveneeseen, jota vertaat ties mihin. Minulla on ollut matkamoottorivene monta vuotta ja nyt on jo yhtä monta vuotta ollut purjevene. Vuosittaisen ylläpidon viemässä ajassa ei ole juuri eroa. Moottorihuolto, pohjan pesu, kylkien puunaus, myrkkymaalin veto pohjaan, akkujen lataus => samat hommat molemmissa. Purkkarissa tulee päälle hiukan touhua rikin kanssa mutta ero on muutama tunti. Yhdessä viikonlopussa hoituu kyllä niin moottori- kuin purjeveneenkin keväthuolto, syksyllä riittää yksi ilta molemmissa.


      • Stigo
        10-14 kirjoitti:

        "Purjeveneen vuosittainen ylläpito vie 2 täyttä työviikkoa, moottoriveneen pari tuntia, ja senkin voi ostaa telakalta palveluna."

        Nyt on pakko sanoa, että joko sinulla ei ole venettä ollenkaan tai sitten arviosi perustuu johonkin vanhaan puuveneeseen, jota vertaat ties mihin. Minulla on ollut matkamoottorivene monta vuotta ja nyt on jo yhtä monta vuotta ollut purjevene. Vuosittaisen ylläpidon viemässä ajassa ei ole juuri eroa. Moottorihuolto, pohjan pesu, kylkien puunaus, myrkkymaalin veto pohjaan, akkujen lataus => samat hommat molemmissa. Purkkarissa tulee päälle hiukan touhua rikin kanssa mutta ero on muutama tunti. Yhdessä viikonlopussa hoituu kyllä niin moottori- kuin purjeveneenkin keväthuolto, syksyllä riittää yksi ilta molemmissa.

        @10-14: mitenkäs kauan sinulta vie veneen peittäminen ja pressutelineen rakentaminen/purkaminen.?
        Ja veneen tyhjennys/varustaminen, purjeet, patjat, elintarvikkeet yms.
        Olen purjehtinut 1980-luvun alusta alkaen ja minun kokemukseni ja vauhtini vastaa juurikin tuota 40 40 tunnin työmäärää.
        En minäkään usko, että samankokoisessa moottoriveneessä työn määrä olisi aivan merkittävästi pienempi.
        Erityisesti kevätkunnostus on vanhemmiten alkanut tuntumaan erittäin mukavalta puuhalta. Rantaan on mukava lähteä työpäivän jälkeen tekemään ihan jotain muuta kuin mitä tekee elääkseen.
        Tämä huudahdus muistutuksena lähinnä itselle, että se 80 tuntia kunnostusta veneen eteen on erottamaton osa tätä harrastusta ja kohtuullisen terapeuttista puuhastelua. Ja nyt tarkoituksella unohdan ne marraskuisessea räntäsateessa tehdyt veneen peittämiset.


      • Stigo kirjoitti:

        @10-14: mitenkäs kauan sinulta vie veneen peittäminen ja pressutelineen rakentaminen/purkaminen.?
        Ja veneen tyhjennys/varustaminen, purjeet, patjat, elintarvikkeet yms.
        Olen purjehtinut 1980-luvun alusta alkaen ja minun kokemukseni ja vauhtini vastaa juurikin tuota 40 40 tunnin työmäärää.
        En minäkään usko, että samankokoisessa moottoriveneessä työn määrä olisi aivan merkittävästi pienempi.
        Erityisesti kevätkunnostus on vanhemmiten alkanut tuntumaan erittäin mukavalta puuhalta. Rantaan on mukava lähteä työpäivän jälkeen tekemään ihan jotain muuta kuin mitä tekee elääkseen.
        Tämä huudahdus muistutuksena lähinnä itselle, että se 80 tuntia kunnostusta veneen eteen on erottamaton osa tätä harrastusta ja kohtuullisen terapeuttista puuhastelua. Ja nyt tarkoituksella unohdan ne marraskuisessea räntäsateessa tehdyt veneen peittämiset.

        Menee siinä muutama tunti kasata ja peitellä, purkuhan käy paljon nopsemmin. Varusteluun ja syyspurkuun kuluvaa aikaa ei osaa edes laskea, koska osa siitä tapahtuu hiljalleen vähän kuin sivupuuhana.
        Joo, ne syksyn hommat on kyllä masentavia tehdä, sekä olosuhteiden että tunnelman puolesta. Kun on niin vahvasti kesäihminen ja talvea vihaava kuin minä, niin syyshommat on kuin läheistä hautaisi. Kuolema leijuu ilmassa.


      • oldskoool

        Jaa että moottoriveneen kanssa menee myös aikaa? En osaa arvioida, kun ei ole moottorivenettä ollut. Kavereita olen seurannut, että yleensä ne on sopineet telakoitsijan kanssa sen perävetolaitteen huollon ja koneen öljynvaihdon. Joka maksetaan rahalla. Samalla kun ne laskee/nostaa veneen. Toki omistaja levittää pressun ja telaa keväällä myrkyn pohjaan. Sen unohdin!
        Mutta itsellä menee vähintäin tuo 2 viikkoa. Tänä vuonna meni lähemmäs 200 tuntia. Johtuu siitä, että kun telakoi taivasalla, niin kunnostustyöt tehdään vasta kun sää sallii. Gelcoat- ja laminointihommissakin jos ulkolämpö on paljon alle 20 astetta, niin aika paljon pitenee kovettumisajat. Sitten on vuosittaisia korjaushommia. Ja itse tykkään pestä, kiillottaa ja vahata veneen myös. Enemmän käyttäisin aikaa maissa, mutta katsastusmies hengittää niskaan. Niiden mielestä on tärkeämpää laskea vene vesille ja tulla kysymään että mikä päiväys on hätäraketeissa, kuin että olisi aikaa käydä huolella läpi vaikka pohjaventtiilien kunto.


      • oldskoool kirjoitti:

        Jaa että moottoriveneen kanssa menee myös aikaa? En osaa arvioida, kun ei ole moottorivenettä ollut. Kavereita olen seurannut, että yleensä ne on sopineet telakoitsijan kanssa sen perävetolaitteen huollon ja koneen öljynvaihdon. Joka maksetaan rahalla. Samalla kun ne laskee/nostaa veneen. Toki omistaja levittää pressun ja telaa keväällä myrkyn pohjaan. Sen unohdin!
        Mutta itsellä menee vähintäin tuo 2 viikkoa. Tänä vuonna meni lähemmäs 200 tuntia. Johtuu siitä, että kun telakoi taivasalla, niin kunnostustyöt tehdään vasta kun sää sallii. Gelcoat- ja laminointihommissakin jos ulkolämpö on paljon alle 20 astetta, niin aika paljon pitenee kovettumisajat. Sitten on vuosittaisia korjaushommia. Ja itse tykkään pestä, kiillottaa ja vahata veneen myös. Enemmän käyttäisin aikaa maissa, mutta katsastusmies hengittää niskaan. Niiden mielestä on tärkeämpää laskea vene vesille ja tulla kysymään että mikä päiväys on hätäraketeissa, kuin että olisi aikaa käydä huolella läpi vaikka pohjaventtiilien kunto.

        Tuota... mitä ihmettä sinä sen veneen kanssa turaat, jos vuosittain on jotain laminointi- tai maalauspuuhia tai muuta isompaa korjattavaa?

        Minulla on lähes 30-vuotias 35-jalkainen purkkari eikä normikeväänä tarvitse mitään korjaushommia tehdä. Kunhan puunaa kyljet, maalaa pohjan, vaihtaa vetolaitteeseen öljyt ja se on jokseenkin siinä. Vinssejäkään ei tarvitse joka vuosi huoltaa. Kylkien puunaukseenkin on kokemuksen mukaan riittänyt, että Hempelin Custom Marine Polishilla kun vetää kerran, niin se on siinä.

        Toki sisäsiivousta yms. ja noita Stigon mainitsemia kamanroudauspuuhia tulee, mutta nehän ei venetyypistä riipu, -koosta kylläkin.

        Ja ihan samalla tavallahan purkkarin huoltotoimet voi ostaa palveluna, jos haluaa.


      • oldskoool

        No tässä on nyt muutamana keväänä tartuttu ikivanhoihin tekemättömiin "rästihommiin", eli vihdoin korjattu pintanaarmut, jotkut oli aika isojakin. Siinä hetki menee, ennen kuin sen työn ensin oppii. Tokaks on kuidutettu umpeen entisten omistajien (joilla varmaan riitti ihan se pari tuntia per kevät!) jäljiltä kaiken maailman tutka-antennien ja kaapeleiden, vanhojen knaapien, sprayhoodien ja ties minkä vehkeitten kanteen porattuja, ja silikonilla ummistettuja, asennusreikiä, toimimattomia mittaristoja, suunnilleen siltä ajalta kun pyramidit rakennettiin, ja lopuksi myös entisten omistajien suorittamia "korjauksia ja laiteasennuksia" on purettu ja tehty uudelleen siten, että ne kestävät meriveden syövyttävää vaikutusta (messinki ja rosteri) ja vaihdettu sellaisiin seoksiin, että merivesi pysyy miellyttävästi rungon ulkopuolella. Ja olen myös joutunut huomaamaan, että vaikka Whalen Gusher 10 on erinomainen pumppu, niin senkin kalvosarja kannattaa kerran 30 vuodessa vaihtaa uuteen. Ja niin edelleen...


    • Purjehhtija

      Teen kolme reissu kesässä. Eka Reissu koneella talvisälytyspaikasta laituriin koneella. Toinen reissu Talinnaan ja takaisin purjeilla ja sitten viimeinen reissu koneella talvisäilyspaikkaan.

      • Ohmygod_

        Oot sä kova


      • Purjehhtija

        Oon eläkkeellä ja aika menee mökillä mukavasti, ei oikein aika riitä purjehtimaan.


      • NJK_af_Esbo

        Onks perä alhaalla kun tuut Räävelist takas??


    • Etupäässä

      Minulla tyypillinen purjehdus on päiväsaikan ajeltu 30 mpk:n lenkki, josta koneella ajetaan 1-3 kaapelinmittaa ennen nostoa ja jälkeen noston. Bensaa menee ehkä 10 litraa kaudessa.

    • Rahatonni

      Totuus on, että jos minulla olisi paljon rahaa ja aikaa, ostaisin Nauticatin suurimman moottoripurjehtijan (441) ja purjehtisin sillä onnellisena elämäni loppuun saakka riittävän kovissa avotuulisssa.

      Lisäksi ostaisin kevytveneen kilpailemiseen ja traileroitavan retkipurren päiväretkiin. Kiskoisin retkipurren Inarille jäiden kesän alussa jäiden lähdettyä ja purjehtisin siellä hyttysten saapumiseen saakka. Saattaisin toistaa saman syksyllä hyttysten lähdettyä.

      Moottoripurrella tekisin yhden pitkän kesäreissun johonkin ulkomaille.

      Kevytkilpurilla pitäisi hupia silloin kun sopiva tilaisuus kohdalle sattuu.

      • Eiedestietoa

      • Rahatonni

      • etukenoko

        Komia on tuo 441. Purjeveneen etu tosiaan on se hytti tila moottoriveneneeseen verrattuna jos hintaa käyttää verrokkina. Moottoriveneen etu taasen on syväys, eli ei tarvi jättää kauas rannasta.


      • Rahatonni

        Onhan se komia, mutta kaiketi heikonlainen purjehtimaan. Riittävän kovassa avotuulessa sekin kuitenkin menee ja se riittäisi, jos olisi sitä aikaa ja rahaa.

        Pitäisin venettä mökkinä ja asuisin luonnonsatamissa paikkaa vaihdellen. Mukana kulkisi kajakki ja muita luontoharrastusvälineitä.


    • MikäPahaKoneessa

      Kerro nyt, mikä siinä koneella ajamisessa on pahaa/väärin?

      Purjeilla on kiva mennä silloin kun tuulen voimakkuus on riittävä ja suunta suotuisa. Koneella pääsee muuten. Hyvin on pärjätty tähän asti.

    • kukamitähähtaas

      No hei, aloittaja on valetrollaaja, mutta asiaa ja kokemuksihan on moni kirjoittanut, hyvä niin.

      • Koskakuka

        Koneella ajamisessa ei ole yhtään mitään vikaa, ei siitä ollut kyse.

        Siis mikä ihmeen trollaaja?. Kysyin ihan asiallisen kysymyksen että ajeletteko vain moottorilla vai purjehditteko myös, heiltä joilla on purjevene. Monella on purjevene ja ajelee silti vain koneella, niin kiinnosti mielipiteet.


    • Tumpelo6

      Koneella. Ostamalla purjeveneen saa samaan hintaan ylivertaisesti hyttitilaa moottoriveneeseen verrattuna. Jos kehtaisin, ajelisin ilman koko mastoa...

      • Tukevavarmaan

        Toissapäivänä Saimaalla näin tuollaisen virityksen: ensin epäilin jotain siirtohommaa tai kalustovauriota, mutta joku pysyvämmän oloinen valomasto näytti olevan maston tilalla.


      • Mietivielä
        Tukevavarmaan kirjoitti:

        Toissapäivänä Saimaalla näin tuollaisen virityksen: ensin epäilin jotain siirtohommaa tai kalustovauriota, mutta joku pysyvämmän oloinen valomasto näytti olevan maston tilalla.

        Kannattaa kokeilla. Ilman mastoa köliveneestä tulee "ylivakaa". Köli pyrkii korjaamaan heilumista ja ilman mastoa liikkeet tuntuvat epämiellyttävinä terävinä heilahduksina. Olen kokenut tuon kun siirsin veneen ilman mastoa telakalle reippaassa sivuaallokossa. En haluaisi ajaa tuolla tavalla koko kesää. Maston vastapaino pehmentää nuo liikkeet. Ja tietysti purjeet ylhäällä meno on vielä mukavampaa.


      • hiton.epämukava
        Mietivielä kirjoitti:

        Kannattaa kokeilla. Ilman mastoa köliveneestä tulee "ylivakaa". Köli pyrkii korjaamaan heilumista ja ilman mastoa liikkeet tuntuvat epämiellyttävinä terävinä heilahduksina. Olen kokenut tuon kun siirsin veneen ilman mastoa telakalle reippaassa sivuaallokossa. En haluaisi ajaa tuolla tavalla koko kesää. Maston vastapaino pehmentää nuo liikkeet. Ja tietysti purjeet ylhäällä meno on vielä mukavampaa.

        Ei tarvitse mastottomalla veneellä edes mihinkään aallokkoon mennä havaitakseen epämukavuuden. Muutama päivä varusteluhommia laiturissa vesillelaskun ja mastonosturilla käynnin välissä kertoo kaiken.


      • Antirullaus
        hiton.epämukava kirjoitti:

        Ei tarvitse mastottomalla veneellä edes mihinkään aallokkoon mennä havaitakseen epämukavuuden. Muutama päivä varusteluhommia laiturissa vesillelaskun ja mastonosturilla käynnin välissä kertoo kaiken.

        Ei pidä paikkaansa. Olen testannut 3,3 tonnin veneellä puolen metrin aallokossa. On muuten paljon mukavampi kyyti kuin saman kokoisella uppouma tyyppisellä moottoriveneellä.
        Minulla on siellä 1200 kg lyijyä alhaalla, joka stabiloi rullaamista todella hyvin.


      • pehmeysmukavuus

        Kiistämätön fysikaalinen tosiasia on että ilman mastoa oikeneminen on äkkinäisempää ja epämukavampaa.


      • vakaus.on.pahasta
        Antirullaus kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Olen testannut 3,3 tonnin veneellä puolen metrin aallokossa. On muuten paljon mukavampi kyyti kuin saman kokoisella uppouma tyyppisellä moottoriveneellä.
        Minulla on siellä 1200 kg lyijyä alhaalla, joka stabiloi rullaamista todella hyvin.

        Jos meno ilman mastoa on mukavampaa kuin moottoriveneellä, se ei tarkoita sitä, ettei masto tekisi menoa silti oleellisesti mukavammaksi. Ei tarvita puolenkaan metrin aallokkoa testaamiseen. Juttu on sama tonnin, kolmen ja kuuden tonnin veneillä, joita olen omistanut. Ilmiö on todellakin fysikaalinen tosiasia.

        Liika vakavuus on epämiellyttävää myös laivoissa. Matalakulkuiseksi tehty tutkimusalus oli inhottava aallokossa. Sen pohja oli kuin laatikon pohja ja vakaus sen takia suuri.


    • Eikös jo Lasse Mårtensonkin aikanaan todennut että vain purjehdus on turhaa.

    • eikanaaleja

      Keillä on sisämoottori, niin olettasin että aika paljon tulee varmaa ajeltua ihan vain koneella

    • Speedy1957

      Hyvä olisi jokaisen purjeveneilijän osata tulla myös purjeilla satamaan, varsinkin silloin kun kone oikuttelee. Sitähän voi harjoitella vaikka pitämällä kone päällä vapaalla kun rantautuu. Jos tulee ongelmia niin veto vaan päälle.
      Itselleni tapahtui kerran Rosalassa niin, että tullessani purjeilla laituriin yksi herrasmies väitti sen olevan vaarallista ja jopa kiellettyä. Näinhän ei ole.
      Minulla kone on päällä noin 25 %, eli yleensä noin 200 mailia 800:sta.

    • Pointtinatoteaa

      Ajatellaan esim ensimmäisen purjeveneen ostanutta jolla ei yhtään mitään kokemusta purjeveneistä/purjehtimisesta, eikä tieto taitoa, niin sellainen ajelee tietysti enimmäkseen moottorilla siihen asti että on oppinut perus asiat ja voi lähtä sinne bahamalle

    • applix

      Tämän vuoden matkapurjehdus oli 360 mailia 11 päivässä. Yksi päivä meni kokonaan koneella ja muuten ehkä yhteensä kuusi tuntia koneajoa eli about 55 mailia koneajoa. Muten mentiin purjeilla. Tuultahan oli tänä vuona riittämiin.

    • Pukckxkxkf

      Taas joku karannut mielisairaalasta.......

      • No, mikä on sinun mielisairaalasi?


    • Neitojenperään

      Aina kun olen liikkeellä uudella halperinrassillani, kallistan sen verran, että vedenalainen kauneus hurmaa neitiseuran, joka minua reissuillani viihdyttää.

      Toivottavasti Nauticat siirtää tulevaisuudessa suuret ikkunansa alemmas, niin sen jälkeen voin suosia suomalaista.

      http://urly.fi/LDL

    • miseksi

      Lasketaanko kerran kesässä puol tuntia purjehtimiseksi :)

    • 20-40

      KOneella ajellaan. Jos nostais purjeet tarttis kartion. Ei huvita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4480
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      87
      2303
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      561
      1758
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      101
      1481
    5. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      7
      1211
    6. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1177
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1108
    8. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      219
      980
    9. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      63
      941
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      918
    Aihe