Munakellon kidetaajuus?

munallatöihin

Rikoin ns. munakellon, kun kärpästä tappaessa huitaisuni pudotti samalla kellon lattialle. Kyse on Auriol, malli Z29949. Kidetaajuus kai on joitain kymmeniä kilohertsejä, josta jakamalla saadaan sekunti.
Kide on muutaman millin paksuinen pitkulainen lieriö. sitä taivuttelemalla kello pelaa hetkisen, ihan katkokselta vaikuttaa. Kiteessä ei ole mitään merkintöjä.
Kiteelle näyttää olevan pintaliitostransistori, itse elektroniikka on levyllä oleva lätkä, jonka päällä muovipinnoite.

Eihän nuo munakellot kalliita ole, mutta ihan harrastuksen vuoksi vois korjata, jos romuista löytyisi samantaajuinen kide.

7

410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kellokalle

      Eiköhän liene ihan perusmalli joita mm. yleisemmissä herätykelloissa ym. käytetään eli 32,768 kHz.

    • Aurajuusto

      Tietokoneen emolevyssä on noita usein parikin kappaletta. Ota vanhasta levystä komponentti jossa lukee tuo 32,768 kHz. Komponentti voi olla myös musta nelijalkainen, levyllä X- merkintä. Usein siinä viistetyssä päässä ne jalat jotka kytketään kelloon ja kytkennän näet myös levystä.

    • Meikä-

      Mitenkäs toi menee? Eikö taajuuden saa selville laittamalla melkein minkä vaan tunnetun kiteen ja laskee siitä sitten paljonko kello edistää tai jää jälkeen? En sitte tiiä että jos siihen laittaa jonkun 20Mhz kellon kokeeksi niin meneekö mikro-ohjain kokonaan sekaisin.

    • keinojaon

      Mikrokontrolleri kytkennöissä saattaa olla vaikka 4,1943 MHz, sopii hyvin kun käytetään esijakajia. Jos on scooppi tai taajuuslaskuri käytössä niin mittaa. Tai tee säädettävä oskillaattori ja kato millä taajuudella käy oikein. Syötä vaikka 50 Hz verkkotaajuutta ja mittaa käyntinopeus.

    • munallatöihin

      Otin vanhasta emolevystä kiteen. Siinä oli merkintä 23k. Ajastinkello toimii taas kuten ennenkin, kun vaihdoin kiteen. Älyttömän herkkä oli särkymään tuo alkuperäinen kide, vaikka siinä oli noin 0,6cm liitosjohdot, jotka toimivat jousena. Itse kide riippui vapaana.
      Kiitoksia vihjeistä!

      • munallatöihin

        Uteliaana ihmisenä avasin kiteen kotelon ja katsoin, mitä se on syönyt. Itse kide näytti ehjältä, mutta liitospinnat ovat pettäneet. Näytti harmaalta, ehkä jollain hopealiimalla liimattu kahden metallipinnan väliin.
        http://aijaa.com/aojk4l

        En saanut kunnon kuvaa, kun tuo kamera ei tarkennu riittävän lähelle. Mutta tuo valkoisena näkyvä osa on kvartsia, tummempi alue on metallipinnoite.


      • x--
        munallatöihin kirjoitti:

        Uteliaana ihmisenä avasin kiteen kotelon ja katsoin, mitä se on syönyt. Itse kide näytti ehjältä, mutta liitospinnat ovat pettäneet. Näytti harmaalta, ehkä jollain hopealiimalla liimattu kahden metallipinnan väliin.
        http://aijaa.com/aojk4l

        En saanut kunnon kuvaa, kun tuo kamera ei tarkennu riittävän lähelle. Mutta tuo valkoisena näkyvä osa on kvartsia, tummempi alue on metallipinnoite.

        Painovirhekin tuli: "Siinä oli merkintä 23k". Piti olla 32k.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      77
      5756
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2516
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1758
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe