Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto

Jousipuristin

Onnistuuko etuiskunvaimentimen yläkääntölaakerin vaihto ilman että irrottaa iskarin pois. Auto on Peugeot 205 -88.

15

6562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EhkäJooEhkäEi

      En tiedä 205:tä mutta 406:ssa se onnistui ainakin.

      Tosin.... laakerin sai pois noin vartissa, sitten iskarin, jousen ja laakerin kasaansaamisessa menikin kolme tuntia kun jousi, joka on puristettu kasaan, ei halunut pysyä suorana, ja sen seurauksena iskarin yläpään saaminen paikalleen oli äärimmäisen hankalaa.

    • Vanha.asentaja

      Ei onnistu. Pois se on otettava alta, jousi jollakin konstilla puristettava kasaan ja 3 mm rautalangalla lukittava monesta kohtaa kasaan, että voi purkaa koko virityksen. Sitten sen laakerin - jos ei ole ruosteessa - voi putsata ja rasvata ja kasata. Jos laakeripinnat on ruostuneet, niin uutta osaa vain. Itse putsasin omani ja maalasin ei-laakeripinnat Zingalla ja päälle jollakin muulla ja maalin kuivuttua kasasin runsaan rasvan kanssa. Takuulla kestää niin kauan kuin muukin osa autosta!

    • kuivaakitinää

      Pyörä pois, jousi kiristetään kasaan ,sitten vain vanha laakeri ja kupit metallinkeräykseen,utta tilalle.

      • tuskinoppivat

        Ei mihinkään autoon koskaan tarvi moisia vaihtaa, ne laakerit kestää auton iän, ai niin pösössähän ei ole laakereita em paikassa vaan pari peltikuppia prässätty vastakkain ja sisälle ripoteltu muutama rautamurunen se ei ole laakeri ! esimerkki ranskalaiten neroudesta, varmaaan jo uusissa malleissa kunnon laakerit, virkaveljet SNR tehtaalta näyttäneet: tämä on laakeri te psa tollot


      • lajfdlaskndadasd
        tuskinoppivat kirjoitti:

        Ei mihinkään autoon koskaan tarvi moisia vaihtaa, ne laakerit kestää auton iän, ai niin pösössähän ei ole laakereita em paikassa vaan pari peltikuppia prässätty vastakkain ja sisälle ripoteltu muutama rautamurunen se ei ole laakeri ! esimerkki ranskalaiten neroudesta, varmaaan jo uusissa malleissa kunnon laakerit, virkaveljet SNR tehtaalta näyttäneet: tämä on laakeri te psa tollot

        No eipä tuo nyt suuri ongelma ole. Omassa autossani nuo laakerit kesti 16 vuotta ennenkuin vaativat vaihtoa.

        Tuohan on keskivertoauton elinkaari, eli olet oikeassa, ne kestää auton iän.

        Pösö vaan on sen verran kovakoppainen peli, että ajelen tuolla omallani varmaan siihen asti kun se on 25 vuotias.


      • tääve_namol
        tuskinoppivat kirjoitti:

        Ei mihinkään autoon koskaan tarvi moisia vaihtaa, ne laakerit kestää auton iän, ai niin pösössähän ei ole laakereita em paikassa vaan pari peltikuppia prässätty vastakkain ja sisälle ripoteltu muutama rautamurunen se ei ole laakeri ! esimerkki ranskalaiten neroudesta, varmaaan jo uusissa malleissa kunnon laakerit, virkaveljet SNR tehtaalta näyttäneet: tämä on laakeri te psa tollot

        Kun et asiasta ymmärrä mitään niin älä viitsi jauhaa julkisesti paskaa.


      • Vanha.asentaja
        tuskinoppivat kirjoitti:

        Ei mihinkään autoon koskaan tarvi moisia vaihtaa, ne laakerit kestää auton iän, ai niin pösössähän ei ole laakereita em paikassa vaan pari peltikuppia prässätty vastakkain ja sisälle ripoteltu muutama rautamurunen se ei ole laakeri ! esimerkki ranskalaiten neroudesta, varmaaan jo uusissa malleissa kunnon laakerit, virkaveljet SNR tehtaalta näyttäneet: tämä on laakeri te psa tollot

        Kun et näköjään asiasta mitään tiedä, niin kerronpa, että se laakeri on SKF 445 437 AD J. Heilahduksenvaimentimien uusinnan yhteydessä olen omani rasvannut ja huoltanut. Mittarissa nyt 480 000 km ja auto vuosimallia 1989.


      • vanhaasentajaBUAhaa
        Vanha.asentaja kirjoitti:

        Kun et näköjään asiasta mitään tiedä, niin kerronpa, että se laakeri on SKF 445 437 AD J. Heilahduksenvaimentimien uusinnan yhteydessä olen omani rasvannut ja huoltanut. Mittarissa nyt 480 000 km ja auto vuosimallia 1989.

        Voe helevata...rasvasin sen..munasiko rasvasit ? vanha asentaja heh heh heh olipa minullakin pösö ei se ole rasvattavissa se "laakeri" tietenkin päältä voi mutta eihän se siitä kummene paitsi jos purkaa..sittenhän se onkin entinen..-89 mallissa on takuuvarmasti tuo naurettava kötöstys, eipä ihme että pösöjä myydään kun omistajilta tulee noin älyvapaita kommentteja..no olihan pösö mutta siitä viisastuin, tais joku potilas laittaa tuon kommentin joutunut hoitoon kun hermot mennyt pösön kanssa, ei sinne kunnon laakeria saa SKF sama naurettava..mutta varmasti paljon parempi kuin ranskalainen orggis SASIC mitkä minun pösö kotterossa olivat


      • Peugeootti

        Kyllä nyt Tojo-Teroa harmittaa! Pelastit päiväni jo heti aamusta!
        Älä nyt kuitenkaan lannistu vaan jatka samaan tyyliin :-)


    • hablalaaekri

      Laakerit on suljettuja, joten jos sinne menee rasvaa niin se myös tulee pois ja laakeri on entinen..

    • RMB

      205 ja 309 iskunvaimentimen ylä- ja alajousien tuissa on kaksi pientä reikää, joihin oli aikoinaan erikoistyökalu eli kaksi määrämittaista vaijeria, joissa reikään sopiva metallirajoitin toisessa päässä ja toisessa hieman reikää isompi.
      Vaijerit laitettiin paikalleen rengas maassa ajoasennossa yläreiästä jousen läpi alatuen reikään. Alareikä on sen muotoinen, että vaijerirajoittimen sai lukittua siihen.
      Nyt kun nostaa renkaan ilmaan, sai jouseen esikiristyksen. Näin on helpompi irrottaa iskariosa kynkästä. Jää enempi tilaa irrottamiselle.
      Kun iskari on pois paikaltaan, laitetaan hyvät jousipuristimet ja painetaan jousi kasaan niin että yläpäähän tulee löysää.
      noin 30 vuotta on edellisestä irrotuksesta aikaa, mutta jotenkin näin se meni.

    • jousipuristin

      Joo kokeilin. Ei onnistu paikallaan koska ei saa jousta puristettua niin kasaan kuin pitäsi mennä,täytyy ottaa irti iskari kokonaan .

    • jumppaaa

      Fakiirin hyvät neuvot eivät tepsineet, pösöön?

    • Leikimmekokopäivän

      Vittu että se joillekin on vaikeaa yksi laakerin vaihto.Mene korjaamolle jos kerran et osaa vaihtaa.

      • KaikkeaHyvääSinulle

        Ja joillekin on vaikeaa mennä lääkäriin jos hermoissa on vikaa.

        Jos luit ja samalla myös ymmärsit alkuperäisen kysyjän kirjoituksen, saatoit huomata että autona on 205 vuodelta 1988.

        Itselle tulee ainakin mieleen, että tuollaisella klassikolla liikkuminen on joko pienen budjetin autoilua, tai sitten harrastetoimintaa.

        Kumpaankaan ei kuulu se, että ensimmäisenä ratkaisuna autoa oltaisiin viemässä korjaamolle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      195
      6818
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2006
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1668
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1370
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1218
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      49
      1083
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      99
      1045
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      967
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      934
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      909
    Aihe