Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto

Jousipuristin

Onnistuuko etuiskunvaimentimen yläkääntölaakerin vaihto ilman että irrottaa iskarin pois. Auto on Peugeot 205 -88.

15

6327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EhkäJooEhkäEi

      En tiedä 205:tä mutta 406:ssa se onnistui ainakin.

      Tosin.... laakerin sai pois noin vartissa, sitten iskarin, jousen ja laakerin kasaansaamisessa menikin kolme tuntia kun jousi, joka on puristettu kasaan, ei halunut pysyä suorana, ja sen seurauksena iskarin yläpään saaminen paikalleen oli äärimmäisen hankalaa.

    • Vanha.asentaja

      Ei onnistu. Pois se on otettava alta, jousi jollakin konstilla puristettava kasaan ja 3 mm rautalangalla lukittava monesta kohtaa kasaan, että voi purkaa koko virityksen. Sitten sen laakerin - jos ei ole ruosteessa - voi putsata ja rasvata ja kasata. Jos laakeripinnat on ruostuneet, niin uutta osaa vain. Itse putsasin omani ja maalasin ei-laakeripinnat Zingalla ja päälle jollakin muulla ja maalin kuivuttua kasasin runsaan rasvan kanssa. Takuulla kestää niin kauan kuin muukin osa autosta!

    • kuivaakitinää

      Pyörä pois, jousi kiristetään kasaan ,sitten vain vanha laakeri ja kupit metallinkeräykseen,utta tilalle.

      • tuskinoppivat

        Ei mihinkään autoon koskaan tarvi moisia vaihtaa, ne laakerit kestää auton iän, ai niin pösössähän ei ole laakereita em paikassa vaan pari peltikuppia prässätty vastakkain ja sisälle ripoteltu muutama rautamurunen se ei ole laakeri ! esimerkki ranskalaiten neroudesta, varmaaan jo uusissa malleissa kunnon laakerit, virkaveljet SNR tehtaalta näyttäneet: tämä on laakeri te psa tollot


      • lajfdlaskndadasd
        tuskinoppivat kirjoitti:

        Ei mihinkään autoon koskaan tarvi moisia vaihtaa, ne laakerit kestää auton iän, ai niin pösössähän ei ole laakereita em paikassa vaan pari peltikuppia prässätty vastakkain ja sisälle ripoteltu muutama rautamurunen se ei ole laakeri ! esimerkki ranskalaiten neroudesta, varmaaan jo uusissa malleissa kunnon laakerit, virkaveljet SNR tehtaalta näyttäneet: tämä on laakeri te psa tollot

        No eipä tuo nyt suuri ongelma ole. Omassa autossani nuo laakerit kesti 16 vuotta ennenkuin vaativat vaihtoa.

        Tuohan on keskivertoauton elinkaari, eli olet oikeassa, ne kestää auton iän.

        Pösö vaan on sen verran kovakoppainen peli, että ajelen tuolla omallani varmaan siihen asti kun se on 25 vuotias.


      • tääve_namol
        tuskinoppivat kirjoitti:

        Ei mihinkään autoon koskaan tarvi moisia vaihtaa, ne laakerit kestää auton iän, ai niin pösössähän ei ole laakereita em paikassa vaan pari peltikuppia prässätty vastakkain ja sisälle ripoteltu muutama rautamurunen se ei ole laakeri ! esimerkki ranskalaiten neroudesta, varmaaan jo uusissa malleissa kunnon laakerit, virkaveljet SNR tehtaalta näyttäneet: tämä on laakeri te psa tollot

        Kun et asiasta ymmärrä mitään niin älä viitsi jauhaa julkisesti paskaa.


      • Vanha.asentaja
        tuskinoppivat kirjoitti:

        Ei mihinkään autoon koskaan tarvi moisia vaihtaa, ne laakerit kestää auton iän, ai niin pösössähän ei ole laakereita em paikassa vaan pari peltikuppia prässätty vastakkain ja sisälle ripoteltu muutama rautamurunen se ei ole laakeri ! esimerkki ranskalaiten neroudesta, varmaaan jo uusissa malleissa kunnon laakerit, virkaveljet SNR tehtaalta näyttäneet: tämä on laakeri te psa tollot

        Kun et näköjään asiasta mitään tiedä, niin kerronpa, että se laakeri on SKF 445 437 AD J. Heilahduksenvaimentimien uusinnan yhteydessä olen omani rasvannut ja huoltanut. Mittarissa nyt 480 000 km ja auto vuosimallia 1989.


      • vanhaasentajaBUAhaa
        Vanha.asentaja kirjoitti:

        Kun et näköjään asiasta mitään tiedä, niin kerronpa, että se laakeri on SKF 445 437 AD J. Heilahduksenvaimentimien uusinnan yhteydessä olen omani rasvannut ja huoltanut. Mittarissa nyt 480 000 km ja auto vuosimallia 1989.

        Voe helevata...rasvasin sen..munasiko rasvasit ? vanha asentaja heh heh heh olipa minullakin pösö ei se ole rasvattavissa se "laakeri" tietenkin päältä voi mutta eihän se siitä kummene paitsi jos purkaa..sittenhän se onkin entinen..-89 mallissa on takuuvarmasti tuo naurettava kötöstys, eipä ihme että pösöjä myydään kun omistajilta tulee noin älyvapaita kommentteja..no olihan pösö mutta siitä viisastuin, tais joku potilas laittaa tuon kommentin joutunut hoitoon kun hermot mennyt pösön kanssa, ei sinne kunnon laakeria saa SKF sama naurettava..mutta varmasti paljon parempi kuin ranskalainen orggis SASIC mitkä minun pösö kotterossa olivat


      • Peugeootti

        Kyllä nyt Tojo-Teroa harmittaa! Pelastit päiväni jo heti aamusta!
        Älä nyt kuitenkaan lannistu vaan jatka samaan tyyliin :-)


    • hablalaaekri

      Laakerit on suljettuja, joten jos sinne menee rasvaa niin se myös tulee pois ja laakeri on entinen..

    • RMB

      205 ja 309 iskunvaimentimen ylä- ja alajousien tuissa on kaksi pientä reikää, joihin oli aikoinaan erikoistyökalu eli kaksi määrämittaista vaijeria, joissa reikään sopiva metallirajoitin toisessa päässä ja toisessa hieman reikää isompi.
      Vaijerit laitettiin paikalleen rengas maassa ajoasennossa yläreiästä jousen läpi alatuen reikään. Alareikä on sen muotoinen, että vaijerirajoittimen sai lukittua siihen.
      Nyt kun nostaa renkaan ilmaan, sai jouseen esikiristyksen. Näin on helpompi irrottaa iskariosa kynkästä. Jää enempi tilaa irrottamiselle.
      Kun iskari on pois paikaltaan, laitetaan hyvät jousipuristimet ja painetaan jousi kasaan niin että yläpäähän tulee löysää.
      noin 30 vuotta on edellisestä irrotuksesta aikaa, mutta jotenkin näin se meni.

    • jousipuristin

      Joo kokeilin. Ei onnistu paikallaan koska ei saa jousta puristettua niin kasaan kuin pitäsi mennä,täytyy ottaa irti iskari kokonaan .

    • jumppaaa

      Fakiirin hyvät neuvot eivät tepsineet, pösöön?

    • Leikimmekokopäivän

      Vittu että se joillekin on vaikeaa yksi laakerin vaihto.Mene korjaamolle jos kerran et osaa vaihtaa.

      • KaikkeaHyvääSinulle

        Ja joillekin on vaikeaa mennä lääkäriin jos hermoissa on vikaa.

        Jos luit ja samalla myös ymmärsit alkuperäisen kysyjän kirjoituksen, saatoit huomata että autona on 205 vuodelta 1988.

        Itselle tulee ainakin mieleen, että tuollaisella klassikolla liikkuminen on joko pienen budjetin autoilua, tai sitten harrastetoimintaa.

        Kumpaankaan ei kuulu se, että ensimmäisenä ratkaisuna autoa oltaisiin viemässä korjaamolle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1060
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1036
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      965
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      779
    Aihe