Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto

Jousipuristin

Onnistuuko etuiskunvaimentimen yläkääntölaakerin vaihto ilman että irrottaa iskarin pois. Auto on Peugeot 205 -88.

15

5169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EhkäJooEhkäEi

      En tiedä 205:tä mutta 406:ssa se onnistui ainakin.

      Tosin.... laakerin sai pois noin vartissa, sitten iskarin, jousen ja laakerin kasaansaamisessa menikin kolme tuntia kun jousi, joka on puristettu kasaan, ei halunut pysyä suorana, ja sen seurauksena iskarin yläpään saaminen paikalleen oli äärimmäisen hankalaa.

    • Vanha.asentaja

      Ei onnistu. Pois se on otettava alta, jousi jollakin konstilla puristettava kasaan ja 3 mm rautalangalla lukittava monesta kohtaa kasaan, että voi purkaa koko virityksen. Sitten sen laakerin - jos ei ole ruosteessa - voi putsata ja rasvata ja kasata. Jos laakeripinnat on ruostuneet, niin uutta osaa vain. Itse putsasin omani ja maalasin ei-laakeripinnat Zingalla ja päälle jollakin muulla ja maalin kuivuttua kasasin runsaan rasvan kanssa. Takuulla kestää niin kauan kuin muukin osa autosta!

    • kuivaakitinää

      Pyörä pois, jousi kiristetään kasaan ,sitten vain vanha laakeri ja kupit metallinkeräykseen,utta tilalle.

      • tuskinoppivat

        Ei mihinkään autoon koskaan tarvi moisia vaihtaa, ne laakerit kestää auton iän, ai niin pösössähän ei ole laakereita em paikassa vaan pari peltikuppia prässätty vastakkain ja sisälle ripoteltu muutama rautamurunen se ei ole laakeri ! esimerkki ranskalaiten neroudesta, varmaaan jo uusissa malleissa kunnon laakerit, virkaveljet SNR tehtaalta näyttäneet: tämä on laakeri te psa tollot


      • lajfdlaskndadasd
        tuskinoppivat kirjoitti:

        Ei mihinkään autoon koskaan tarvi moisia vaihtaa, ne laakerit kestää auton iän, ai niin pösössähän ei ole laakereita em paikassa vaan pari peltikuppia prässätty vastakkain ja sisälle ripoteltu muutama rautamurunen se ei ole laakeri ! esimerkki ranskalaiten neroudesta, varmaaan jo uusissa malleissa kunnon laakerit, virkaveljet SNR tehtaalta näyttäneet: tämä on laakeri te psa tollot

        No eipä tuo nyt suuri ongelma ole. Omassa autossani nuo laakerit kesti 16 vuotta ennenkuin vaativat vaihtoa.

        Tuohan on keskivertoauton elinkaari, eli olet oikeassa, ne kestää auton iän.

        Pösö vaan on sen verran kovakoppainen peli, että ajelen tuolla omallani varmaan siihen asti kun se on 25 vuotias.


      • tääve_namol
        tuskinoppivat kirjoitti:

        Ei mihinkään autoon koskaan tarvi moisia vaihtaa, ne laakerit kestää auton iän, ai niin pösössähän ei ole laakereita em paikassa vaan pari peltikuppia prässätty vastakkain ja sisälle ripoteltu muutama rautamurunen se ei ole laakeri ! esimerkki ranskalaiten neroudesta, varmaaan jo uusissa malleissa kunnon laakerit, virkaveljet SNR tehtaalta näyttäneet: tämä on laakeri te psa tollot

        Kun et asiasta ymmärrä mitään niin älä viitsi jauhaa julkisesti paskaa.


      • Vanha.asentaja
        tuskinoppivat kirjoitti:

        Ei mihinkään autoon koskaan tarvi moisia vaihtaa, ne laakerit kestää auton iän, ai niin pösössähän ei ole laakereita em paikassa vaan pari peltikuppia prässätty vastakkain ja sisälle ripoteltu muutama rautamurunen se ei ole laakeri ! esimerkki ranskalaiten neroudesta, varmaaan jo uusissa malleissa kunnon laakerit, virkaveljet SNR tehtaalta näyttäneet: tämä on laakeri te psa tollot

        Kun et näköjään asiasta mitään tiedä, niin kerronpa, että se laakeri on SKF 445 437 AD J. Heilahduksenvaimentimien uusinnan yhteydessä olen omani rasvannut ja huoltanut. Mittarissa nyt 480 000 km ja auto vuosimallia 1989.


      • vanhaasentajaBUAhaa
        Vanha.asentaja kirjoitti:

        Kun et näköjään asiasta mitään tiedä, niin kerronpa, että se laakeri on SKF 445 437 AD J. Heilahduksenvaimentimien uusinnan yhteydessä olen omani rasvannut ja huoltanut. Mittarissa nyt 480 000 km ja auto vuosimallia 1989.

        Voe helevata...rasvasin sen..munasiko rasvasit ? vanha asentaja heh heh heh olipa minullakin pösö ei se ole rasvattavissa se "laakeri" tietenkin päältä voi mutta eihän se siitä kummene paitsi jos purkaa..sittenhän se onkin entinen..-89 mallissa on takuuvarmasti tuo naurettava kötöstys, eipä ihme että pösöjä myydään kun omistajilta tulee noin älyvapaita kommentteja..no olihan pösö mutta siitä viisastuin, tais joku potilas laittaa tuon kommentin joutunut hoitoon kun hermot mennyt pösön kanssa, ei sinne kunnon laakeria saa SKF sama naurettava..mutta varmasti paljon parempi kuin ranskalainen orggis SASIC mitkä minun pösö kotterossa olivat


      • Peugeootti

        Kyllä nyt Tojo-Teroa harmittaa! Pelastit päiväni jo heti aamusta!
        Älä nyt kuitenkaan lannistu vaan jatka samaan tyyliin :-)


    • hablalaaekri

      Laakerit on suljettuja, joten jos sinne menee rasvaa niin se myös tulee pois ja laakeri on entinen..

    • RMB

      205 ja 309 iskunvaimentimen ylä- ja alajousien tuissa on kaksi pientä reikää, joihin oli aikoinaan erikoistyökalu eli kaksi määrämittaista vaijeria, joissa reikään sopiva metallirajoitin toisessa päässä ja toisessa hieman reikää isompi.
      Vaijerit laitettiin paikalleen rengas maassa ajoasennossa yläreiästä jousen läpi alatuen reikään. Alareikä on sen muotoinen, että vaijerirajoittimen sai lukittua siihen.
      Nyt kun nostaa renkaan ilmaan, sai jouseen esikiristyksen. Näin on helpompi irrottaa iskariosa kynkästä. Jää enempi tilaa irrottamiselle.
      Kun iskari on pois paikaltaan, laitetaan hyvät jousipuristimet ja painetaan jousi kasaan niin että yläpäähän tulee löysää.
      noin 30 vuotta on edellisestä irrotuksesta aikaa, mutta jotenkin näin se meni.

    • jousipuristin

      Joo kokeilin. Ei onnistu paikallaan koska ei saa jousta puristettua niin kasaan kuin pitäsi mennä,täytyy ottaa irti iskari kokonaan .

    • jumppaaa

      Fakiirin hyvät neuvot eivät tepsineet, pösöön?

    • Leikimmekokopäivän

      Vittu että se joillekin on vaikeaa yksi laakerin vaihto.Mene korjaamolle jos kerran et osaa vaihtaa.

      • KaikkeaHyvääSinulle

        Ja joillekin on vaikeaa mennä lääkäriin jos hermoissa on vikaa.

        Jos luit ja samalla myös ymmärsit alkuperäisen kysyjän kirjoituksen, saatoit huomata että autona on 205 vuodelta 1988.

        Itselle tulee ainakin mieleen, että tuollaisella klassikolla liikkuminen on joko pienen budjetin autoilua, tai sitten harrastetoimintaa.

        Kumpaankaan ei kuulu se, että ensimmäisenä ratkaisuna autoa oltaisiin viemässä korjaamolle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      92
      6668
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      28
      2672
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2253
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      75
      1904
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1671
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1467
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1367
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe