Litium kaivos

Kaustisella ollaan kovaa kyytiä aloittamassa litiumin louhinta avolouhoksessa.
Vähän ihmetyttää avolouhoksen koko. 100 metriä syvä ja vain jalkapallokentän kokoinen.
Hissilläkö vai jollain hihnakuljettimellako ne meinaa malmin sieltä ylös hinata.
Jos koko on vain jalkapallokentän kokoinen ja syvyys 100 metriä, niin ei sinne mitään louhosen reunoja pohjalle asti vievää tietä voi tehdä, jolla louhittua kiveä kuorma-autoilla sieltä ylös ajettaisiin.
Sehän on äärettömän jyrkkä 100 metrin syvyys jalkapallokentän kokoisella alalla saada sellaiseen tilaan mitään tietä louhoksen reunaa alas kulkemaan.
Ilmoita

Ensin kannattaa ihmetellä mistä saadaan rahat sen louhoksen tekemiseen ja sitten vasta murehtia tuota ;)
Ilmoita
Jätä tällaiset ongelmat insinööreille.
Ilmoita
Milloinkas Keliberillä onkaanne avoimet ovet? Harmi vaan kun on päiväs aikaan ei pääse töitten takia. Olisi ollut mielenkiintoista käydä siellä.
Ilmoita
Koska litiniumin kaivososakkeita alkaa saada ostaa pörssistä.
Ilmoita
Keskipohjamaassa oli kirjoitus Litium kaivoshankkeesta Kaustisella.
Vähän erikoista oli, että kun litiumia aletaan kuljettamaan Kaustiselta Kokkolaan, niin harkitsevat vaihtoehtoista reittiä, ettei tarvise ajaa Kaustisen keskustan läpi.
Kaksi kuorma-autollista litiumia päivässä kulkisi Kaustisen keskustan läpi.
Tuohan on ihan joutavaa alkaa vaihtoehtoista reittiä suunnittelemaan, varsinkaan uutta tietä sen takia rakentamaan.
Ei kaksi kuorma autoa Kaustisen keskustan läpi päivässä tunnu yhtään missään.
Kaustisen keskustan läpihän ajaa päivässä kymmenittäin rekkoja, kuorma-autoja ja isoja traktoreita.
Kaustisen webkameraa seuratessa meni yhdessä tunnissa useampi rekka ja kuorma-auto , jotka tulivat tai menivät Kaustisen keskustan suuntaan.
Se on vähän jos vain kaksi kuorma-autoa menee päivässä. Eri asia olisi, jos tunnissa menisi yli 5 kuorma-autoa.
Ilmoita
Mutta jospa kaikki raskasliikenne siirtyi ajamaan sitä vaihtoehtoista reittiä?
Ilmoita
Eihän tuossa Keripukin kankkulankaivoksessa ole mitään järkeä.
Jos homma kaatuu parin rekkakuorman päivittäiseen rahtaukseen Kokkolaan, niin voi voi ...
Ilmoita
Ei tule mitään kaivosta, mitä hullua, kukaan ei ala Talvivaaran jälkeen tuollaiseen rahaa syytämään.
Tyhjätaskujen unelmointia vain.
Ilmoita
Se on selevä, että veet paskoontuu, kun kaivos tulee. Ja muutenki luonto on mennyttä. Turhia itkiä sitte myöhemmin, että miksei tästä kerrottu. Ja rahathan ei jää Kaustiselle.
Ilmoita
näemmä joku kannuslainen selvitelly tota kaustisen kaivosta.... mielenkiintoista nähdä tuleeko tuosta projektista uus talvivaara https://www.youtube.com/watch?v=IDMyml3cnas&t=
Ilmoita
Mitä se PPO touhuaa rahoituksessa? Ei Kaustisella ole osakkaita PPO tietojen mukaan. Eikö omaan maakuntaan kyetä rahat jakamaan?
Ilmoita
Maailmalla EU-suomen litiumvarantoja ei noteerata niiden vähäisyyden ja vaikean hyödynnettävyyden takia.

Litiumin ylitarjonnan ennustetaan lisääntyvän edelleen.
Esim.
http://resourceworld.com/index.php/lithium-triangle/
Ilmoita
Ja saasteet Ullavanjärveen ja Perhonjokeen. Hyvä Kokkola!
1 VASTAUS:
https://yle.fi/uutiset/3-10495931
...Useita eri louhoksia ja rekkarallia
Keliberin hanke koostuu useista eri louhoksista. Rikastamo ei toimi niistä minkään yhteydessä, vaan kaivosalueilla noin nyrkinkokoisiksi paloiksi murskattu malmi kuljetetaan Kaustisen Kalavedelle rekoilla.
Ensimmäisenä yhtiö avaa Syväjärven kaivoksen Kaustisella, siitä tulee sata metriä syvä avolouhos. Louhittavaa sieltä arvioidaan riittävän neljäksi vuodeksi.
Seuraavana avausvuorossa on mineraalivaroiltaan suurin eli Rapasaaren louhos, se sijaitsee nykyisen turvetuotantoalueen reunassa. Rapasaaressa Kaustisella tehdään avolouhintaa neljä vuotta, minkä jälkeen louhintaa jatketaan maan alla vielä seuraavat neljä vuotta.
Yhtiön arvion mukaan kymmenisen vuoden kuluttua vuorossa olisivat Kaustisen Outoveden, Kokkolan Läntän ja Kruunupyyn Emmeksen louhokset. Läntässä ja Outovedellä avattaisiin avolouhokset neljäksi vuodeksi.
Emmeksessä ja lisäksi Läntässä riittäisi louhittavaa maan alla kuudeksi vuodeksi.
..Louhoksilta ajetaan rikastamoille malmia 540 000 tonnia vuodessa. Se tarkoittaa noin 60 louhoksilta lähtevää rekkaa päivässä, edestakaiset matkat huomioiden se tuo siis päivässä 120 rekkaa kantatielle 63 eli Toholammintielle.
Kalaveden rikastamolta lähtee puolestaan Kokkolaan 15 rekkaa vuorokaudessa...
+Lisää kommentti
Lestakepumafia poistattaa jopa vanhoja litiumkeskusteluja Kaustinen sivustolta.
Se koira älähtää jne....
Totuus Kaustisen litiumkaivoshölynpölyistä näkyy olevan arka paikka ministeri Lintilän vaalipiirin "liikemiehille
Ilmoita
Litiumin hinta vaipumassa Argentiinan, Brasilian, Chilen ja Kiinan litiumkaivosten aloitettua tuotantojaan.
Ilmoita
Melkoista rekkarallia. Kaustisella tulee 60 rekkaa ja lähtee 16 Kokkolan. Liikenneturvallisuuttaan onko kunnolla suunniteltu, varsinkin talvikelillä. Kaustisen Kaunis luonto se menee pilalle, samoin vesistöalueen tila huolestuttaa, ullavanjärvi on myös matala, miten mahtaa kestää keliberin kaivos toiminnan seurauksia. Louhinta saattaa tuoda varmasti omat haasteet lähialueen ilmastoon ja mitä terveysriskejä niistä tulee ihmisille..?
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Litium kaivos

Kaustisella ollaan kovaa kyytiä aloittamassa litiumin louhinta avolouhoksessa.
Vähän ihmetyttää avolouhoksen koko. 100 metriä syvä ja vain jalkapallokentän kokoinen.
Hissilläkö vai jollain hihnakuljettimellako ne meinaa malmin sieltä ylös hinata.
Jos koko on vain jalkapallokentän kokoinen ja syvyys 100 metriä, niin ei sinne mitään louhosen reunoja pohjalle asti vievää tietä voi tehdä, jolla louhittua kiveä kuorma-autoilla sieltä ylös ajettaisiin.
Sehän on äärettömän jyrkkä 100 metrin syvyys jalkapallokentän kokoisella alalla saada sellaiseen tilaan mitään tietä louhoksen reunaa alas kulkemaan.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta