Nyt tulee kirvoille lähtö!

bessie-

Kuulin juuri radiosta, että itärajan yli tulee miljardeja leppäkerttuja ravintoa etsimään.

Olen kerran elämässäni nähnyt valtavan määrän leppäkerttuja. Koko järvi mökin laiturilta katsottuna näytti oranssinpunaiselta. Muistan kun seisoimme laiturilla ja ihmettelimme näkyä. Ehkä se oli äkillinen voimakas sadekuuro joka ne järveen piiskasi. Siitä minulla ei ole minkäänlaista muistikuvaa, mutta eivät kai ne sinne juomaan laskeutuneet. Auringon paisteessa me sitä outoa näkymää katselimme. Muistan myös, että ihmettelimme kalojen poissa oloa, emme nähneet sen kaltaista liikettä ollenkaan.

Onko kukaan muu nähnyt jotain vastaavaa?

25

313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Montakin kertaa olen nähnyt.
      Joku typerys huomasi aiheesta saatavan hyvän mainos-uutisen.

      H.

      • Jos itärajalta tulee Leppäkerttuja miljardeittain, ne ovat ruuan perässä.
        Onneksi niin - eli so what...........


      • bessie-

        Kuvittelin olevan suht harvinaista? Saattaahan se olla, että olimme todistamassa tapahtumaa joka osui juuri sen pienen järven kohdalle ensimmäistä kertaa koskaan.

        Oletko kulkenut leppäkerttuparvien perässä kuin myrskybongari ikään, vai ihanko sattumalta olet osunut paikalle?


      • bessie- kirjoitti:

        Kuvittelin olevan suht harvinaista? Saattaahan se olla, että olimme todistamassa tapahtumaa joka osui juuri sen pienen järven kohdalle ensimmäistä kertaa koskaan.

        Oletko kulkenut leppäkerttuparvien perässä kuin myrskybongari ikään, vai ihanko sattumalta olet osunut paikalle?

        "bessie-"

        Minulleko?

        Kalastus on sattuman kauppaa.
        Kala-reissuilla olen nähnyt jotan 3-4 kertaa.
        Ja aina jossain itä-rajalla.
        Muistelenpa olettaneeni aikoinaan sen olevan joka-kesäinen juttu.
        Eikä harvinaisuus.

        H.


      • bessie-
        hunksz kirjoitti:

        "bessie-"

        Minulleko?

        Kalastus on sattuman kauppaa.
        Kala-reissuilla olen nähnyt jotan 3-4 kertaa.
        Ja aina jossain itä-rajalla.
        Muistelenpa olettaneeni aikoinaan sen olevan joka-kesäinen juttu.
        Eikä harvinaisuus.

        H.

        Sinulle sinulle. Miksi edes kysyt päivänselvää asiaa? Kertavilkaisulla nähtävissä. Laskemallakin se olisi selvinnyt...

        Olet siis nähnyt jotain 3-4 kertaa järven joka näyttää oranssinpunaiselta, koska sen pinta on leppäkerttujen peittämä? Uskomatonta.
        Ikinä en ole nähnyt edes rannalle ajautuneita leppäkerttumassoja, vasta eilen tässä ketjussa näin kuvan sellaisista. Kuitenkin olen jo lapsuudessani liikkunut paljon myös itäisellä Suomenlahdella ja mm. viettänyt kesälomia Munapirtissä.
        Omalla kesämökillä vietimme kaikki kesät n. 20 vuoden ajan, ja tasan yhden kerran näimme leppäkerttujen massaesiintymisen. Järvellä olimme melkein koko ajan, kalastamassa tai muuten vain. Joko omalla pienellä järvellä tai sitten menimme kapeaa salmea pitkin 'Isolle Järvelle' ja lukemattomat metsäretkemmekin suuntautuivat aina metsälammille tai -järville.
        Ikäni, myös mökkielämän jälkeen, olen kulkenut metsissä ja rannoilla ja soilla ja liikkunut veneellä merellä ja järvillä ja tosiaan vain kerran nähnyt.


      • bessie- kirjoitti:

        Sinulle sinulle. Miksi edes kysyt päivänselvää asiaa? Kertavilkaisulla nähtävissä. Laskemallakin se olisi selvinnyt...

        Olet siis nähnyt jotain 3-4 kertaa järven joka näyttää oranssinpunaiselta, koska sen pinta on leppäkerttujen peittämä? Uskomatonta.
        Ikinä en ole nähnyt edes rannalle ajautuneita leppäkerttumassoja, vasta eilen tässä ketjussa näin kuvan sellaisista. Kuitenkin olen jo lapsuudessani liikkunut paljon myös itäisellä Suomenlahdella ja mm. viettänyt kesälomia Munapirtissä.
        Omalla kesämökillä vietimme kaikki kesät n. 20 vuoden ajan, ja tasan yhden kerran näimme leppäkerttujen massaesiintymisen. Järvellä olimme melkein koko ajan, kalastamassa tai muuten vain. Joko omalla pienellä järvellä tai sitten menimme kapeaa salmea pitkin 'Isolle Järvelle' ja lukemattomat metsäretkemmekin suuntautuivat aina metsälammille tai -järville.
        Ikäni, myös mökkielämän jälkeen, olen kulkenut metsissä ja rannoilla ja soilla ja liikkunut veneellä merellä ja järvillä ja tosiaan vain kerran nähnyt.

        "bessie-"

        Minulleko?

        Miksi et laita osoitetta kuten minä laitan.
        Kallio-rinteet ovat kiehunneet.
        Ei järvi.
        Liekö kerttu laskeutunut liian aikaisin.

        H.


      • bessie-
        hunksz kirjoitti:

        "bessie-"

        Minulleko?

        Miksi et laita osoitetta kuten minä laitan.
        Kallio-rinteet ovat kiehunneet.
        Ei järvi.
        Liekö kerttu laskeutunut liian aikaisin.

        H.

        En katso tarpeelliseksi. Vaikka vastaankin sinulle, niin tarkoitukseni ei ole keskustella kanssasi kahden kesken.

        Edelleen: Näet kyllä kertavilkaisulla mihin kommentti on osoitettu. Tällä hetkellä näyt saaneen 22.7.2016 12:30 kirjoittamaasi kommentiin "5 VASTAUSTA". Kun tätä luet, tilanne on muuttunut, olet saanut 6 VASTAUSTA (tai enemmän, mikäli joku muuukin on vastannut).

        Tietenkin myös viestin sisällöstä voi päätellä kenelle se (ensisijaisesti) on tarkoitettu.

        Ajatus liian aikaisin laskeutumisesta on käväissyt myös minun mielessäni. Puiden kuvajaiset ovat voineet harhauttaa leppiksiä. Sadekuuroakin pidän mahdollisena. Silloinhan olemme olleet terassilla, sisällä mökissä tai saunalla, ja vaikka olisimmekin järvelle katselleet niin tuskin olisimme tummaa vastarantaa vasten ja muutenkaan erottaneet mitään.


    • mimmimum-..mi

      En ole nähnyt leppiksiä parvena koskaan....mutta lentomuurahaisia joskus kauan sitten valtavana parvena....niiden kokoontumiseen on syynä... hääseremonia.
      Koivuissa on eniten kirvoja täälläpäin....kuulemma.

      • bessie-

        Muurahaisia lentelemässä näki siellä mökillä joka kesä. Ei aivan joka kesä, mutta muutaman kerran näimme myös tuhansittain ellei peräti miljoonittain sinisiipiä mökille johtavalla hiekkatiellä. Ovathan ne kauniita ja symppiksiä kaikin puolin, mutta oli se vähän rasittavaakin kävellä melkein pari kilometriä maassa olevia ja ympärillä lepattavia sinisiipiä varoen ja väistellen.


    • henrjii

      venäjällä kurjaa kun kirvatkaan eivät viihdy

      • bessie-

        Eiku eiks siellä ole täytynyt olla hyvä kirvavuosi josta seurauksena leppäkerttuja pilvin pimein?


    • päätöntä

      Helekatti näitä mainos-/luettuja lehtiartikkelialoituksia. Keksikää jotain omaa omasta päästäänne pkle.

      • Kuules "päätöntä" ja ilmeisesti oletkin ilman päätä!:D))) Oletkohan koskaan liikkunut ulkona mökistäsi, jossa ikkunatkin ovat metsään päin, kun et tiedä luonnonilmiöistä yhtään mitään.

        Mutta aloitukseen. Leppäkerttu parvia en ole nähnyt, mutta uskomattoman perhos`kertymän olen nähnyt tiellä Leppävirralla.

        Lapsuus kodissani olen nähnyt lentomuurahaisten tunkeutuvan meidän yhteen kamariin ja olihan siinä "possakka" saada ne pois. Ilmeisesti oli jo silloin alahirret lahonneet perustuksissa, mutta muurahaiset häipyivät useiksi vuosiksi ja oli vain se yksi kerta, kun ne ilmestyi.

        Kirvat on helppo nutistaa miedolla Mäntysuopa liuoksella kasveista, mutta ei tietenkään isosta koivusta. Hyvin on ainakin onnistunut lapseni "ruusutarhassa"ja muissa puissa. Onneksi siellä juuri nyt kaadetaan ikivanha Pihlaja, joka joskus on saanut sen "upean" harson ympärilleen!


      • bessie-

        Onko kaikki hyvin siellä?

        Mitä minä sinun mielestäsi MAINOSTAN, leppäkerttujako, vai kirvoja? Yle-puhetta kuuntelin, siellä ei edes ole mainoksia. Olikohan uutiset, joissa mainittiin leppäkerttuja tulevan itärajan yli miljardeittain, ravinnon perässä. Vihdoin ymmärrän, mistä vuosikymmeniä sitten näkemämme luonnonnäytelmä sai alkunsa.

        Lapsellani, miehelläni ja minulla oli tilaisuus olla todistamassa vaikuttavaa ja ainutlaatuiseksi kokemaamme tapahtumaa, ja siitä kerroin. Ellei se ole omaa, niin mikä sitten?! Ja miksi siitä kertominen täällä on sinusta päätöntä?!


      • OmaperäisiäAloituksi

        Pitäisikö tehdä omaperäinen aloitus, josta ei ole tietoja muissa medioissa - ainakaan vielä?

        Ehdotuksia:
        Keskusteluun tottumattomia 60 -ikäisiä keskustelupalstalla

        Mitä tekevät he, jotka eivät halua palstalle keskusteluja ajankohtaisista uutisista

        Voisiko sellaisilta henkilöiltä, joiden älykkyysosamäärä on alle 80, evätä oikeus kirjoittaa palstalle

        Miten voisimme torjua idiootteja kirjoittelemastä älyttömyyksiä

        Rikastuttavatko vähäjärkiset palstakeskusteluja

        Pitäisikö 60 -palstalle laatia ihan omat sääntönsä


      • HarhaaVaiÄlytöntä

        Omasta päästä:

        Leppäkerttuja ei ole olemassa.
        Ei ainakaan seitsen- tai kakpistepirkkoja.
        Kaikki on pelkkää hölmöjen harhaa.


    • En ole ikinä nähnyt ja olisin otettu, jos joskus moisen hienon luonnonilmiön näkisin ja kokisin.
      Kun vielä niin tykkään leppäkertuista.
      Mun suurin lauma nähdä leppäkerttuja sattuu aikaan, kun muinoin syksyisin ajettiin jyväkuormia kuivuriin, niin jyvälastissa peräkärryssä saattoi olla satoja leppäkerttuja.
      Nuo kertut olivat olleet tietenkin töissä otrapellossa, kait sielläkin kirvoja pyöri, ja paljon, koska niitä siinä kuorman mukana tuli niin paljon.

      • syysvihreys

        Kauan kauan sitten kevällä kylvetyssä syksyllä niitettävässä heinäpellossa oli paljon leppäkerttuja. Ilmeisesti niitä houkutti vihreä timotei, joka juuri oli tähkälle tulemassa. Normaali heinäaika oli jo ohitse ja kuivat heinät ladossa.


    • O-Orvokki

      Kakspistepirkot saattavat purra ihmisiäkin. Sattuu kuulemma.

      Kaksipistepirkko (Adalia bipunctata) on noin 3,5–5,5 mm kokoinen, tummajalkainen ja sen väritys on vaihteleva. Tavallisesti punaisella pohjalla on kaksi isoa mustaa täplää, mutta joskus täpliä on enemmän ja ne ovat pienempiä tai ne ovat kasvaneet yhteen. Joskus peitinsiivet ovat kokonaan mustat tai niissä on punaisia täpliä. Kaksipistepirkko on yleinen koko Suomessa. Ne talvehtivat rakennuksissa.

      Linkkien takana lisää tietoa:
      http://luoto.mbnet.fi/tekstit.php?tietokanta=tekstit&tiedosto=leppis.txt

      http://yle.fi/uutiset/leppakerttujen_pahin_invaasio_vasta_tulossa__asiantuntija_odottaa_10_sentin_paksuisia_lauttoja_voivat_purra_ihmisia/9043916

      • bessie-

        Olipa kiinnostavaa luettavaa :)

        Tavallinen seitsenpistepirkko on purrut minua. Tapahtui Lahden keskustan Asko tavaratalossa, nykyään siinä on kai Sokos tavaratalo.

        Silloin oli myös tosi paljon leppäkerttuja. Sokos tavaratalon kohdalla Aleksanterinkadulla oli jokunen lehmus, ihan lähellä olevan Vesijärvenkadun reunamilla niitä oli enemmänkin. Leppäkertut varmaan olivat tulleet lehmuksien = kirvojen takia.
        Olin pyörimässä tavaratalon katutasossa olevalla laukku- ja kenkäosastolla ja niin oli se leppäkerttukin. Ajattelin, että vienpä tuon ulos kun nyt näinkin lähellä avoimia ovia olen. Leppäkerttu puree aika kovaa, joten tahtomattani reagoin aika voimakkaalla huitaisulla. Se siitä pelastusoperaatiosta. Silloin ajattelin leppäkertun purreen puolustautuakseen, mutta näin sitä aina vaan viisastuu. Nälkähän sillä oli.


      • O-Orvokki
        bessie- kirjoitti:

        Olipa kiinnostavaa luettavaa :)

        Tavallinen seitsenpistepirkko on purrut minua. Tapahtui Lahden keskustan Asko tavaratalossa, nykyään siinä on kai Sokos tavaratalo.

        Silloin oli myös tosi paljon leppäkerttuja. Sokos tavaratalon kohdalla Aleksanterinkadulla oli jokunen lehmus, ihan lähellä olevan Vesijärvenkadun reunamilla niitä oli enemmänkin. Leppäkertut varmaan olivat tulleet lehmuksien = kirvojen takia.
        Olin pyörimässä tavaratalon katutasossa olevalla laukku- ja kenkäosastolla ja niin oli se leppäkerttukin. Ajattelin, että vienpä tuon ulos kun nyt näinkin lähellä avoimia ovia olen. Leppäkerttu puree aika kovaa, joten tahtomattani reagoin aika voimakkaalla huitaisulla. Se siitä pelastusoperaatiosta. Silloin ajattelin leppäkertun purreen puolustautuakseen, mutta näin sitä aina vaan viisastuu. Nälkähän sillä oli.

        En tiennyt, että ne voivat purrakin.
        Jo pikkutyttönä tarjosin usein leppäkertulle etusormea ja nostin sen pystyyn, jotta leppäkerttu voi lähteä sormen päästä lentoon jonnekin kauemmaksi. Onneksi eivät ole puraisseet ja nyt osaan varoa.
        Paha haju oli myös yllätys minulle. Kauniit pienet leppäkertut ovat aina olleet mielestäni ihastuttavia, enkä ole koskaan tappanut yhtään. En tosin ole hyttysiä lukuunottamatta tappanut muitakaan ötököitä, vaan lähetän ne kotonakin ikkunasta lentoon.


      • bessie-
        O-Orvokki kirjoitti:

        En tiennyt, että ne voivat purrakin.
        Jo pikkutyttönä tarjosin usein leppäkertulle etusormea ja nostin sen pystyyn, jotta leppäkerttu voi lähteä sormen päästä lentoon jonnekin kauemmaksi. Onneksi eivät ole puraisseet ja nyt osaan varoa.
        Paha haju oli myös yllätys minulle. Kauniit pienet leppäkertut ovat aina olleet mielestäni ihastuttavia, enkä ole koskaan tappanut yhtään. En tosin ole hyttysiä lukuunottamatta tappanut muitakaan ötököitä, vaan lähetän ne kotonakin ikkunasta lentoon.

        Varmaan pitäisi laittaa nenä melkein kiinni ennen kuin sen haistaa. Jos silloinkaan, mikäli ulkona on. Minulla on melko vahva hajuaisti, mutta en muista leppäkertun hajua. Montakin kertaa ovat ruiskauttaneet kädelleni sitä eritettä, mutta onneksi:) en ole tullut haistaneeksi. Se on leppäkertun väristä, vain siksi olen huomannut.


    • kesi.vä

      Olimme lastenlasten kanssa useana päivänä viikolla merenrannalla. En nähnyt massoittain leppiksiä, mutta useita niitä keltaisia, onko ne nyt aholeppäkerttuja.

    • Eikös tämä biologinen massailmiö ole ilmastomuutoksen yksi näkyvä osa.
      Kirvat lensivät valtaisina parvina, muistaakseni, etelästä ja leppäkertut tulivat itäkaakosta(??)- seuraavana tulevat ovat pistiäisiä, eli ilmiö on ainutlaatuinen, juuri määrien takia.
      Minä olen nähnyt muurahaisten valtaisan määrän omalla pihalla, muutaman kerran ja se tapahtui joka kerta yhtenä päivänä Elokuussa. Pihan reunassa oli pieni alue paljasta kalliota,ne lensivät paikalle ilmeisesti parittelivat ja hävisivät

    • LainattuHginUutisista

      "Leppäkertut voivat hyökätä ihmisten kimppuun - Yle: "Voi tulla ihan häkellyttävä leppäkerttusyksy"

      Leppäkerttuja saapuu Suomeen vielä nykyistäkin enemmän, kertoo Yle.

      – Leppäkerttujen lisääntyminen ei tosiaankaan ole meillä Suomessa ohi, toukkia karisee koivuista niskaan. Voi tulla ihan häkellyttävä leppäkerttusyksy, kertoo Turun yliopiston eläinmuseon konservaattori Ari Karhilahti Ylelle.

      Karhilahden mukaan 1980- ja 1990-luvuilla nähtiin vuosia, jolloin saarten rannoille ajautui kymmenen sentin paksuisia leppäkerttulauttoja. Kertut lähtivät Suomesta etelään etsimään lisää ruokaa, mutta tuupertuivat pitkällä matkalla ja ajautuivat takaisin.

      Jos leppäkertuilta loppuu ruoka, niistä voi tulla epätoivoisia. Ne voivat jopa alkaa purra ihmisiä. Karhilahden mukaan niin on tapahtunut aiemminkin.

      Leppäkertut menestyvät erityisesti pahan makunsa ja värityksensä vuoksi. Linnut eivät punamustista hyönteisistä innostu, ja jos joku sattuu epähuomiossa sellaisen syömään, se päästää hajurauhasistaan pahanmakuista keltaista nestettä.

      – Ne kuolevat vanhuuteen tai nälkään, kun niitä eivät muut huoli, Karhilahti kertoo."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      174
      1578
    2. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      126
      1501
    3. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      119
      1442
    4. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      8
      1147
    5. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      74
      983
    6. Sähköauto ei saastuta

      Koska sähköautossa ei ole saastutusputkea kuten polttomoottoriautossa. Saastuttajille tulee mätkäistä kunnon saastutusv
      Maailman menoa
      276
      950
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      223
      932
    8. Olisitko oikeasti

      valmis kohtaamaan kaivattusi?
      Ikävä
      86
      873
    9. Älä nainen leikistä suutu!

      Ja kyllä täytyy kritiikkiäkin kestää, mm. ylipaino, se että oot köyhä jne jne Melko tutulta mieheltä
      Ikävä
      77
      823
    10. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      147
      814
    Aihe