Tausta: Olen 30v mies. N. 9kk sitten sain akuutin eturauhastulehduksen, kun kävin saunassa ja lilluin sen jälkeen kylmävesialtaassa huomattavasti pidempään kuin olisi pitänyt. Taustalla ei mitään eturauhasvaivoja. Olin ulkomailla, lääkärit eivät osanneet ensin diagnosoida, ja kipu yltyi viikon aikana aivan järkyttäväksi. En lopussa enää kyennyt istumaan ollenkaan. Kun lopulta sain antibiootit, oireet lievenivät melkein heti ja katosivat lähes kokonaan parissa päivässä.
Tuon jälkeen ei ole ollut yhtään mitään ongelmia, olen pystynyt myös esim. ajamaan pyörällä normaalisti. 12vrk takaperin olin polttareissa suhteellisen humalassa ja typeryyttäni tein saman sauna->kylmävesiallas-suorituksen uudestaan. Pari päivää tämän jälkeen eturauhanen alkoi hieman aristaa, muttei kuitenkaan yhtään samaan tyyliin kuin aiemmin. Lähinnä kuvailisin että se tuntui oudolta/herkältä, muistutteli olemassaolostaan muttei häirinnyt elämää joten ajattelin että ehkä se menee ohi enkä mennyt lääkäriin.
Olin viime viikonloppuna (n. 8vrk polttarien jälkeen) ulkomailla, ja päädyin festareille jossa ensin kylmetin itseni shortseissa aivan täydellisesti, ja toisena päivänä päädyin ostamaan äärimmäisen kireät housut. Seurauksena aivan järkyttävät kivut, tuntui aivan samalta kuin silloin viime vuonna pahimmillaan. 3 tunnin junamatkan aikana en pystynyt istumaan ollenkaan. Päätin luonnollisesti että menen lääkäriin samantien kun tulen Suomeen, olin käytännössä 100-prosenttisen varma että kyseessä on taas sama vaiva, oireet olivat aivan tasan samat.
Tulin Suomeen pari päivää sitten, mutta festareilta pois päästyäni huomasin oireiden alkavan mystisesti lieventyä. Pahimmat kivut katosivat, ja ajattelin että katselen tilannetta vielä. Joka päivä olo on ollut vähän parempi, kun en ole tehnyt mitään ja lähinnä vain hellinyt eturauhastani mukavilla vaatteilla ja lämpimillä suihkuilla. En lopulta mennyt ollenkaan lääkäriin.
Nyt tuosta polttarikylvystä on se 12 vuorokautta, ja eturauhanen tuntuu stabiloituneen siihen olotilaan mitä se oli pari päivää polttarien jälkeen. Eli aristaa vähän/tuntuu herkemmältä, muttei mitenkään kivuliaalta. En oikein enää edes kehtaisi mennä lääkäriin, kun tässä on kuitenkin ihan hyvä olotila. Ainoastaan en ole uskaltanut harrastaa liikuntaa koko viikolla, enkä siis tiedä miten tulee reagoimaan juoksuun, pyöräilyyn jne. Googlen mukaan akuutti eturauhastulehdus ei pitäisi parantua itsestään, joten kysyisinkin että mitä tässä pitäisi tehdä, ja pitäisikö tässä kuitenkin syödä aina antibiootit bakteerien tappamiseksi.
Sukupuolitaudin mahdollisuutta ei ole. Nämä kaksi kertaa ovat ainoat kerrat kun olen omannut mitään eturauhasvaivoja, ja kummatkin ovat tulleet mielestäni aivan suoraan tuosta kylmävesikylvystä. En siis usko, että kyseessä on krooninen vaiva (ainakaan vielä).
Voiko akuutti eturauhastulehdus parantua itsestään
11
7829
Vastaukset
- aresfgdthjyu
Kertaalleen kun on tuon vaivan saanut, se tulee oikuttelemaan koko loppuelämän. Kylmä on myrkkyä ja saa olotilan sietämättömäksi. Tuohon ei auta oikein mikään, eikä ne antibiootitkaan auta, koska siellä ei välttämättä ole mitään bakteeritulehdusta... pahenee ja paranee vuoronperää.
- syöpis
En tiedä onko samasta vaivasta kyse mutta tuon tyyppisten oireiden jälkeen on kahdesti analysoitu näytteet ja määrätty lääkekuuri.
On ollut kahdesti niin pottumoinen, että virtsakaan ei ole irronnut kuin kylvyssä rentouttaen.
Lekurit ovat sanoneet minulle, että pöpö on siellä pysyvästi. Kyse on vain siitä miten sen kanssa tulee toimeen.
Keinot ovat kaikille kärsineille tutut.
Aina kun ensimmäiset oireet ilmestyvät, otan Monurol 3g 2:n pussin kuurin. Tehoaa nopeasti.
Vuosia sitten erehdyin Espanjassa menemään alle 24 asteiseen veteen ja ensimmäisten kirvelyjen ilmetessä menin apteekkiin. Kuvasin oireet ja tyttö pisti käteeni em. pakkauksen. Nautin pussit illalla parin, kolmen tunnin välein ja aamulla olin oireeton. Olen pitänyt Monurolia kotonakin varalla.
Ainakaan Espanjassa en tarvinnut reseptiä mutta myyväthän ne muutenkin mitä tahansa, ainakin tutussa apteekissa.
Nyt on mennyt jo muutama vuosi ilman kiusaa. kylmä on yleensä laukaiseva tekijä eturauhastulehduksessa. Siksi lämpimät istumakylvyt on suositeltava akuuutein hoitomuoto heti kylmälle altistumisen jälkeen, sillä voidaan estää tai ainakin heikentää selvästi tulehduksen pääsyä pahaksi. Ikävä kyllä tuo vaiva tahtoo kroonistua vuosien mittaan. Jos tulehdus pääsee pahaksi, siihen ei auta kuin antibiootit ja teit aivan oikein kun hait lääkkeet vaikka olitkin matkalla, eihän kivusta tarvitse eikä pitäisi kärsiä. Oireet voivat toki lieventyä ja lievän tulehduksen kanssa voi oppia elämään ilman että se tuottaa kipua tai muuta suurempaa haittaa. Riskinä kuitenkin on, että tulehdus lähtee pahenemaan jossain vaiheessa eli suosittelen antibiootteja heti kun kipua alkaa ilmenemään.
- TKstaEiSaaApua
Suomessa on muuten kumma tyyli näissä jutuissa, itse en ainakaan ole saanut mitään apua TK:sta, lähinnä vaan levittelevät käsiään. En tosin itse usko pätkän vertaa antibiootteihin, tuskinpa ne auttaa, jos kerran ei ole kyse bakteerista.
- syöpis
TKstaEiSaaApua kirjoitti:
Suomessa on muuten kumma tyyli näissä jutuissa, itse en ainakaan ole saanut mitään apua TK:sta, lähinnä vaan levittelevät käsiään. En tosin itse usko pätkän vertaa antibiootteihin, tuskinpa ne auttaa, jos kerran ei ole kyse bakteerista.
En tiedä pöpöni laatua mutta oireeni sopivat ketjussa juvattuihin ja minuun on tehonnut puolessa vuorokaudessa Monurol 3g:n kahden pussin pakkaus.
Kerran Espanjassa ja kerran Kuubassa jossa erehdyin istumaan allasbaarin kivipenkillä pari tuntia napaa myören vedessä. Seuraavana aamuna tiukassa ollut kusitikka oli harmaata ja kirveli pirukseen. - tdryfughkjujy
syöpis kirjoitti:
En tiedä pöpöni laatua mutta oireeni sopivat ketjussa juvattuihin ja minuun on tehonnut puolessa vuorokaudessa Monurol 3g:n kahden pussin pakkaus.
Kerran Espanjassa ja kerran Kuubassa jossa erehdyin istumaan allasbaarin kivipenkillä pari tuntia napaa myören vedessä. Seuraavana aamuna tiukassa ollut kusitikka oli harmaata ja kirveli pirukseen.Nuo ulkomaiden lääkekuurit (mitä sitten ikinä onkaan) voi tehotakin, mene ja tiedä. Suomesta niitä ei kuitenkaan ole saatavilla.
- syöpis
tdryfughkjujy kirjoitti:
Nuo ulkomaiden lääkekuurit (mitä sitten ikinä onkaan) voi tehotakin, mene ja tiedä. Suomesta niitä ei kuitenkaan ole saatavilla.
Tarkistin valmistajan. Sveitsiläinen labra ZAMBON.
Tuote näkyy olevan tarkoitettu varsinkin virtsatieinfektiohin joten kuvitelmani eturauhastulehduksesta oli harhaa.
Mutta on todella tehokas ja nopea!
- niinpä_niin___
Kyllä kai tulehdukset voivat parantua itsestään.
Itselläni ollut korvasärkyä, mutta TK:ssa sanoivat että lieviin korvatulehduksiin ei enään määrätä antibioottikuureja. Ibubrofeenia vaan naamariin, ja muutamassa viikossa viimeistään vaivan pitäisi olla ohi.
Ei kyllä ole. korvatulehdusta ei voi mitenkään verrata eturauhasen tulehdukseen tai virtsatien tulehduksen koska kyseessä on täysin erilaisissa olosuhteissa viihtyvä bakteeri. Virtsatiet ovat happamia olosuhteiltaan joten siellä viihtyy erityinen kanta ja se vaatii vahvemmat antibiootit talttuakseen.
- syöpis
Kiitos selvennyksestä! Olin kuvitellut poteneeni kusiputken tulehdusta mutta kun kaikki puhuvat vain eturauhasesta niin arvelin olleeni väärässä.
- rupert3
Niin kuuma kylpy kun pystyy ja jotain kolmenpäivän puranakuuri on paras apu näihin vaivoihin myös kultahera terveysjuomalla on ennaltaehkäisevä vaikutus. Pahinta on kun saunanjälkeen juo kaljaa jollain kylmällä muovituolilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713115
- 922885
- 512125
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51348Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131311- 191284
Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232