Valmettia voi kepittääpykälä pienemäälle vauhdissa, eilman että koskee kytkimeen..Ikinä en ole traktoria ajanut, mutta kiinostaisi tietää.
Toinen juttu; Kuinka on mahdollista , että jousittamaton tarkktori (valmet) kulkee pomppimatta noin 50 km/h. Nopeudessa ei ole ihmettelemistä, mutta tasasisessa kulussa.
mikä on ns pikavaihde
13
9452
Vastaukset
- Topias
Valmetista erikoisesti en juuri tiedä, mutta raskaissa maansiirtokoneissa ja metsätraktoreissa käytetään yleisesti power-shift tyyppistä vaihteistoa, jossa on mahdollista vaihtaa vaihdetta ylös tai alaspäin vedon katkeamatta ilman kytkimen käyttämistä (mainituissa koneissa ei yleensä edes ole kytkinpoljinta).
Oma ajokokemukseni power-shift vaihteistosta rajoittuu tosin katikoihin, mutta tiedän niitä käytettävän myös kuormaa kantavissa metsätraktoreissa.
Joku joka tuntee metsätraktoritekniikkaa voisi kertoa perusteellisemmin niiden voimansiirrosta.
Katikoissa power-shift vaihteiston yhteydessä on aina momentinmuunnin, joka lisää vääntömomenttia kierrosluvun ja kuormituksen mukaan.
Oletan Valmetin pikavihteen toimivan power-shift periaatteella? - Gautama
Kyllä....
Valmeteissa/Valtroissa on käytössä erinäisiä pikavaihteita; -05 sarjassa oli kaksiportainen äkkivaihde jota hallittiin vaihdekeppien päässä olevalla sähkökytkimellä (nopea/vähemmän nopea).Uudemmissa esim. Mezzossa on jo kolmiportainen pikavaihde ja hallitaan kahdella napilla (ylös/alas)
Pikavaihdemötikkä on muistaakseni moottorin ja päävaihteiston välissä.
Toimii jotenkin hydraulipaineen avulla, kun kuski painaa nappia niin tietyt vaihteen piirit paineistuu, pikavaihteen kytkinpakat touhuavat ja sopiva välitys losahtaa päälle. Ja tämä kaikki tapahtuu Todella nopeasti ja väkivaltaisesti ainakin Valtrassa, veto ei katkea vaihtamisen aikana.
Valmetin liikennetraktorit kyllä kulkevat 50 km/h. Kyyti ei kylläkään ole kovin tasaista. Nopeat mallit taitavat olla enimmäkseen Megoja (pitempi akseliväli kuin Mezzossa). Valtroihin on saatavana paine-ilma jousitettu etuakseli,istuin, jousipallot nostolaitteelle ym. ja vielä teollisuuskuvioiset renkaat.- 462
Kuulostaa ihan tavalliselta, perinteisestä automaattivaihteistosta tutulta mekanismilta. Planeettavaihteisto, joiden rattaita kytketään hydrauliikalla ohjatuilla kytkimillä. Samaan kokonaisuuteen on helppo lisätä myös turbiini, eli suomalaisittain momentinmuunnin.
- Jaska
462 kirjoitti:
Kuulostaa ihan tavalliselta, perinteisestä automaattivaihteistosta tutulta mekanismilta. Planeettavaihteisto, joiden rattaita kytketään hydrauliikalla ohjatuilla kytkimillä. Samaan kokonaisuuteen on helppo lisätä myös turbiini, eli suomalaisittain momentinmuunnin.
Eli traktorin pikavaihteessa ei siirretä rattaita vaan hydrauliset monilevypakat vetää yhteen kun käsketään ja toinen irtoaa. Traktoreissa täyspowershift (eli kaikki vaihteet joidaan vaihtaa ilman ajokytkintä ja veto ei katkea koskaan vaihdettaessa. se on powershift) on valitettavasti aikamoinen tehosyöppö etenkin vanhoissa traktoreissa. Esim john deere ja ford käytti jo 50- luvulla täyspowershiftiä. Joissain valmeteissa tavataan turbiinikytkimiä, mutta ne eivät ole itseasiassa momentinmuuntimia.
- 462
Jaska kirjoitti:
Eli traktorin pikavaihteessa ei siirretä rattaita vaan hydrauliset monilevypakat vetää yhteen kun käsketään ja toinen irtoaa. Traktoreissa täyspowershift (eli kaikki vaihteet joidaan vaihtaa ilman ajokytkintä ja veto ei katkea koskaan vaihdettaessa. se on powershift) on valitettavasti aikamoinen tehosyöppö etenkin vanhoissa traktoreissa. Esim john deere ja ford käytti jo 50- luvulla täyspowershiftiä. Joissain valmeteissa tavataan turbiinikytkimiä, mutta ne eivät ole itseasiassa momentinmuuntimia.
Kun niin hyvin automaatit tunnet, niin kerroppa monessako perinteisessä automaattilaatikossa 'siirretään rattaita'?
Kyllä hydrauliikkaan perustuvissa laatikoissa vaihtaminen tapahtuu monilevykytkimien pitämällä ja päästämällä planeettapyörästön eri osia. Samalta periaatteelta tuo traktorizydeemi kuulostaa. - Ilpo
462 kirjoitti:
Kun niin hyvin automaatit tunnet, niin kerroppa monessako perinteisessä automaattilaatikossa 'siirretään rattaita'?
Kyllä hydrauliikkaan perustuvissa laatikoissa vaihtaminen tapahtuu monilevykytkimien pitämällä ja päästämällä planeettapyörästön eri osia. Samalta periaatteelta tuo traktorizydeemi kuulostaa.Itseasiassa missään nykyaikaisissa vaihteistoissa ei siirrellä rattaita, vaan vaihteiden kytkentäholkkeja. Hammaspyörät ovat koko ajan kosketuksessa toisiinsa.
- 462
Ilpo kirjoitti:
Itseasiassa missään nykyaikaisissa vaihteistoissa ei siirrellä rattaita, vaan vaihteiden kytkentäholkkeja. Hammaspyörät ovat koko ajan kosketuksessa toisiinsa.
oppii uutta, noiden manuaalien kanssa kun en ole juuri pelannut :)
- Jaska
462 kirjoitti:
Kun niin hyvin automaatit tunnet, niin kerroppa monessako perinteisessä automaattilaatikossa 'siirretään rattaita'?
Kyllä hydrauliikkaan perustuvissa laatikoissa vaihtaminen tapahtuu monilevykytkimien pitämällä ja päästämällä planeettapyörästön eri osia. Samalta periaatteelta tuo traktorizydeemi kuulostaa.Sori jos astuin varpailles. Mä en tosiaan tunne tota automattilaatikon hommia. Oon tässä katellu jenkkiautoa ja siinä varmaankin joudun sekaantumaan noihin laatikoihin. Eikös jotkut automaattilaatikot laiteta manuaalikoneistolla, että arvelin vain siitä. Miten on sun mielestä kumpi ois parempi el camino vai scottsdale harrasteautoksi mulle, sullahan kai jenkki on? Arvelin ainakin tosta nimestä 462cid. Mites on, eksyitkö tänne ihan vaan vahingossa vai onko jotain sidoksia traktoreihin.
- Puoliautomaatti
Jaska kirjoitti:
Sori jos astuin varpailles. Mä en tosiaan tunne tota automattilaatikon hommia. Oon tässä katellu jenkkiautoa ja siinä varmaankin joudun sekaantumaan noihin laatikoihin. Eikös jotkut automaattilaatikot laiteta manuaalikoneistolla, että arvelin vain siitä. Miten on sun mielestä kumpi ois parempi el camino vai scottsdale harrasteautoksi mulle, sullahan kai jenkki on? Arvelin ainakin tosta nimestä 462cid. Mites on, eksyitkö tänne ihan vaan vahingossa vai onko jotain sidoksia traktoreihin.
Tarkoittaa, että otetaan automaattivaihteistosta automaattinen vaihteenvaihto pois ja määrätään käytettävä vaihde vaihdekepillä.
- 462
Jaska kirjoitti:
Sori jos astuin varpailles. Mä en tosiaan tunne tota automattilaatikon hommia. Oon tässä katellu jenkkiautoa ja siinä varmaankin joudun sekaantumaan noihin laatikoihin. Eikös jotkut automaattilaatikot laiteta manuaalikoneistolla, että arvelin vain siitä. Miten on sun mielestä kumpi ois parempi el camino vai scottsdale harrasteautoksi mulle, sullahan kai jenkki on? Arvelin ainakin tosta nimestä 462cid. Mites on, eksyitkö tänne ihan vaan vahingossa vai onko jotain sidoksia traktoreihin.
et varpaille astunut, mulla taisi olla huono päivä tota edellistä kirjoittaessa.
camino vai skottari? aika subjektiivinen valinta, molemmissa on neljä pyörää ja ratti. valinta - varsinkin harrasteautoksi - kannattaa sun itse tehdä.
ei oo sidoksia traktoreihin, ikävä kyllä, ne on hauskoja pelejä - itseasiassa kaikki vanhat missä on moottori on kiinnostavia :)
- ilpo
Kyllähän se tasaisella päällysteellä saattaa tasaisesti kulkeakin, mutta kun tulee monttu eteen niin jousittamaton ajoneuvo pomppii sitä enemmän mitä suurempi ilmatila renkaissa on. Ajoin aikoinaan catin pyöräkuormaajia (966D, 980C) ja sellaisella kun ajoi montuun täydellä 30 km/h nopeudella se pomppasi ilmaan koko kone huolimatta 30 - 40 tn omapainosta. Kerran olin nostamassa 966:lla n. 15 - 20 tn kiveä, takapyörät nousivat vahingossa n 1,5 m ilmaan. Kun kivi luiskahti kauhasta, kone pomppi paikallaan varmaan kymmenen kertaa. En ehtinyt laskea kaikkia pomppuja koska löin pääni etulasista läpi.
- Mie vaan
sulla oli kypärä päässä.Itselleni kävi kerran,että traktori nyykähti ojaan ja talvikelissä oja olikin syvempi kuin luulin niin löin pääni lasinpyyhkijän moottoriin.Vähän aikaa oli tolkku poissa,mutta onneksi siinä ei käynyt sen kummemmin.
- Ilpo
Mie vaan kirjoitti:
sulla oli kypärä päässä.Itselleni kävi kerran,että traktori nyykähti ojaan ja talvikelissä oja olikin syvempi kuin luulin niin löin pääni lasinpyyhkijän moottoriin.Vähän aikaa oli tolkku poissa,mutta onneksi siinä ei käynyt sen kummemmin.
Vaan tavallista kovempi pää, no se lasi oli sekuriittia. Koneen hytti oli kaivoskäytön takia madallettu niin, että ratti oli melkein suussa. Olis voinut sattua Jaria leukaan ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911294Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221128- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50725- 33692
- 60679
- 50665
- 52657