mikä on ns pikavaihde

Pikavaihdemysteeri

Valmettia voi kepittääpykälä pienemäälle vauhdissa, eilman että koskee kytkimeen..Ikinä en ole traktoria ajanut, mutta kiinostaisi tietää.
Toinen juttu; Kuinka on mahdollista , että jousittamaton tarkktori (valmet) kulkee pomppimatta noin 50 km/h. Nopeudessa ei ole ihmettelemistä, mutta tasasisessa kulussa.

13

9528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Topias

      Valmetista erikoisesti en juuri tiedä, mutta raskaissa maansiirtokoneissa ja metsätraktoreissa käytetään yleisesti power-shift tyyppistä vaihteistoa, jossa on mahdollista vaihtaa vaihdetta ylös tai alaspäin vedon katkeamatta ilman kytkimen käyttämistä (mainituissa koneissa ei yleensä edes ole kytkinpoljinta).


      Oma ajokokemukseni power-shift vaihteistosta rajoittuu tosin katikoihin, mutta tiedän niitä käytettävän myös kuormaa kantavissa metsätraktoreissa.

      Joku joka tuntee metsätraktoritekniikkaa voisi kertoa perusteellisemmin niiden voimansiirrosta.

      Katikoissa power-shift vaihteiston yhteydessä on aina momentinmuunnin, joka lisää vääntömomenttia kierrosluvun ja kuormituksen mukaan.

      Oletan Valmetin pikavihteen toimivan power-shift periaatteella?

    • Gautama

      Kyllä....
      Valmeteissa/Valtroissa on käytössä erinäisiä pikavaihteita; -05 sarjassa oli kaksiportainen äkkivaihde jota hallittiin vaihdekeppien päässä olevalla sähkökytkimellä (nopea/vähemmän nopea).Uudemmissa esim. Mezzossa on jo kolmiportainen pikavaihde ja hallitaan kahdella napilla (ylös/alas)
      Pikavaihdemötikkä on muistaakseni moottorin ja päävaihteiston välissä.
      Toimii jotenkin hydraulipaineen avulla, kun kuski painaa nappia niin tietyt vaihteen piirit paineistuu, pikavaihteen kytkinpakat touhuavat ja sopiva välitys losahtaa päälle. Ja tämä kaikki tapahtuu Todella nopeasti ja väkivaltaisesti ainakin Valtrassa, veto ei katkea vaihtamisen aikana.

      Valmetin liikennetraktorit kyllä kulkevat 50 km/h. Kyyti ei kylläkään ole kovin tasaista. Nopeat mallit taitavat olla enimmäkseen Megoja (pitempi akseliväli kuin Mezzossa). Valtroihin on saatavana paine-ilma jousitettu etuakseli,istuin, jousipallot nostolaitteelle ym. ja vielä teollisuuskuvioiset renkaat.

      • 462

        Kuulostaa ihan tavalliselta, perinteisestä automaattivaihteistosta tutulta mekanismilta. Planeettavaihteisto, joiden rattaita kytketään hydrauliikalla ohjatuilla kytkimillä. Samaan kokonaisuuteen on helppo lisätä myös turbiini, eli suomalaisittain momentinmuunnin.


      • Jaska
        462 kirjoitti:

        Kuulostaa ihan tavalliselta, perinteisestä automaattivaihteistosta tutulta mekanismilta. Planeettavaihteisto, joiden rattaita kytketään hydrauliikalla ohjatuilla kytkimillä. Samaan kokonaisuuteen on helppo lisätä myös turbiini, eli suomalaisittain momentinmuunnin.

        Eli traktorin pikavaihteessa ei siirretä rattaita vaan hydrauliset monilevypakat vetää yhteen kun käsketään ja toinen irtoaa. Traktoreissa täyspowershift (eli kaikki vaihteet joidaan vaihtaa ilman ajokytkintä ja veto ei katkea koskaan vaihdettaessa. se on powershift) on valitettavasti aikamoinen tehosyöppö etenkin vanhoissa traktoreissa. Esim john deere ja ford käytti jo 50- luvulla täyspowershiftiä. Joissain valmeteissa tavataan turbiinikytkimiä, mutta ne eivät ole itseasiassa momentinmuuntimia.


      • 462
        Jaska kirjoitti:

        Eli traktorin pikavaihteessa ei siirretä rattaita vaan hydrauliset monilevypakat vetää yhteen kun käsketään ja toinen irtoaa. Traktoreissa täyspowershift (eli kaikki vaihteet joidaan vaihtaa ilman ajokytkintä ja veto ei katkea koskaan vaihdettaessa. se on powershift) on valitettavasti aikamoinen tehosyöppö etenkin vanhoissa traktoreissa. Esim john deere ja ford käytti jo 50- luvulla täyspowershiftiä. Joissain valmeteissa tavataan turbiinikytkimiä, mutta ne eivät ole itseasiassa momentinmuuntimia.

        Kun niin hyvin automaatit tunnet, niin kerroppa monessako perinteisessä automaattilaatikossa 'siirretään rattaita'?
        Kyllä hydrauliikkaan perustuvissa laatikoissa vaihtaminen tapahtuu monilevykytkimien pitämällä ja päästämällä planeettapyörästön eri osia. Samalta periaatteelta tuo traktorizydeemi kuulostaa.


      • Ilpo
        462 kirjoitti:

        Kun niin hyvin automaatit tunnet, niin kerroppa monessako perinteisessä automaattilaatikossa 'siirretään rattaita'?
        Kyllä hydrauliikkaan perustuvissa laatikoissa vaihtaminen tapahtuu monilevykytkimien pitämällä ja päästämällä planeettapyörästön eri osia. Samalta periaatteelta tuo traktorizydeemi kuulostaa.

        Itseasiassa missään nykyaikaisissa vaihteistoissa ei siirrellä rattaita, vaan vaihteiden kytkentäholkkeja. Hammaspyörät ovat koko ajan kosketuksessa toisiinsa.


      • 462
        Ilpo kirjoitti:

        Itseasiassa missään nykyaikaisissa vaihteistoissa ei siirrellä rattaita, vaan vaihteiden kytkentäholkkeja. Hammaspyörät ovat koko ajan kosketuksessa toisiinsa.

        oppii uutta, noiden manuaalien kanssa kun en ole juuri pelannut :)


      • Jaska
        462 kirjoitti:

        Kun niin hyvin automaatit tunnet, niin kerroppa monessako perinteisessä automaattilaatikossa 'siirretään rattaita'?
        Kyllä hydrauliikkaan perustuvissa laatikoissa vaihtaminen tapahtuu monilevykytkimien pitämällä ja päästämällä planeettapyörästön eri osia. Samalta periaatteelta tuo traktorizydeemi kuulostaa.

        Sori jos astuin varpailles. Mä en tosiaan tunne tota automattilaatikon hommia. Oon tässä katellu jenkkiautoa ja siinä varmaankin joudun sekaantumaan noihin laatikoihin. Eikös jotkut automaattilaatikot laiteta manuaalikoneistolla, että arvelin vain siitä. Miten on sun mielestä kumpi ois parempi el camino vai scottsdale harrasteautoksi mulle, sullahan kai jenkki on? Arvelin ainakin tosta nimestä 462cid. Mites on, eksyitkö tänne ihan vaan vahingossa vai onko jotain sidoksia traktoreihin.


      • Puoliautomaatti
        Jaska kirjoitti:

        Sori jos astuin varpailles. Mä en tosiaan tunne tota automattilaatikon hommia. Oon tässä katellu jenkkiautoa ja siinä varmaankin joudun sekaantumaan noihin laatikoihin. Eikös jotkut automaattilaatikot laiteta manuaalikoneistolla, että arvelin vain siitä. Miten on sun mielestä kumpi ois parempi el camino vai scottsdale harrasteautoksi mulle, sullahan kai jenkki on? Arvelin ainakin tosta nimestä 462cid. Mites on, eksyitkö tänne ihan vaan vahingossa vai onko jotain sidoksia traktoreihin.

        Tarkoittaa, että otetaan automaattivaihteistosta automaattinen vaihteenvaihto pois ja määrätään käytettävä vaihde vaihdekepillä.


      • 462
        Jaska kirjoitti:

        Sori jos astuin varpailles. Mä en tosiaan tunne tota automattilaatikon hommia. Oon tässä katellu jenkkiautoa ja siinä varmaankin joudun sekaantumaan noihin laatikoihin. Eikös jotkut automaattilaatikot laiteta manuaalikoneistolla, että arvelin vain siitä. Miten on sun mielestä kumpi ois parempi el camino vai scottsdale harrasteautoksi mulle, sullahan kai jenkki on? Arvelin ainakin tosta nimestä 462cid. Mites on, eksyitkö tänne ihan vaan vahingossa vai onko jotain sidoksia traktoreihin.

        et varpaille astunut, mulla taisi olla huono päivä tota edellistä kirjoittaessa.

        camino vai skottari? aika subjektiivinen valinta, molemmissa on neljä pyörää ja ratti. valinta - varsinkin harrasteautoksi - kannattaa sun itse tehdä.

        ei oo sidoksia traktoreihin, ikävä kyllä, ne on hauskoja pelejä - itseasiassa kaikki vanhat missä on moottori on kiinnostavia :)


    • ilpo

      Kyllähän se tasaisella päällysteellä saattaa tasaisesti kulkeakin, mutta kun tulee monttu eteen niin jousittamaton ajoneuvo pomppii sitä enemmän mitä suurempi ilmatila renkaissa on. Ajoin aikoinaan catin pyöräkuormaajia (966D, 980C) ja sellaisella kun ajoi montuun täydellä 30 km/h nopeudella se pomppasi ilmaan koko kone huolimatta 30 - 40 tn omapainosta. Kerran olin nostamassa 966:lla n. 15 - 20 tn kiveä, takapyörät nousivat vahingossa n 1,5 m ilmaan. Kun kivi luiskahti kauhasta, kone pomppi paikallaan varmaan kymmenen kertaa. En ehtinyt laskea kaikkia pomppuja koska löin pääni etulasista läpi.

      • Mie vaan

        sulla oli kypärä päässä.Itselleni kävi kerran,että traktori nyykähti ojaan ja talvikelissä oja olikin syvempi kuin luulin niin löin pääni lasinpyyhkijän moottoriin.Vähän aikaa oli tolkku poissa,mutta onneksi siinä ei käynyt sen kummemmin.


      • Ilpo
        Mie vaan kirjoitti:

        sulla oli kypärä päässä.Itselleni kävi kerran,että traktori nyykähti ojaan ja talvikelissä oja olikin syvempi kuin luulin niin löin pääni lasinpyyhkijän moottoriin.Vähän aikaa oli tolkku poissa,mutta onneksi siinä ei käynyt sen kummemmin.

        Vaan tavallista kovempi pää, no se lasi oli sekuriittia. Koneen hytti oli kaivoskäytön takia madallettu niin, että ratti oli melkein suussa. Olis voinut sattua Jaria leukaan ...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3959
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2863
    5. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2709
    6. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2512
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2114
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1196
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

      Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1147
    10. Mitä ajattelet

      Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe