Ikkunan teko-ohjeet

Pampa

Löytyisikö keneltäkään vinkkiä mistä saisi perinteisten ruutuikkunoiden teko-ohjeita. Jotain halkileikkauskuvia yms. kyllä olen löytänyt mutta etsin jotain lähdettä jossa asiaa ja työmenetelmiä olisi selostettu hieman yksityiskohtaisemmin. Ei sitten tarvitsisi ihan kokonaan lähteä erehdysten kautta oppimalla väsäämään niitä. Sen kyllä tiedän, että ihan helppoa ikkunoiden tekeminen ei vanhalla perinteisellä tyylillä ole mutta siinäpä haastetta.

9

14540

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puuseppä vm -59

Tervehdys.
      Olen vuosien saatossa väsäillyt ikkunoita muutamia tuhansia kappaleita ja vaikka minkälaisia.
      Autan kyllä mielelläni, jos vain kelpaa.

Teko-ohjeet ja mitoitukset voisin luetella vaikka "hatusta", mutta tiedustelisin aluksi, että minkälaisella kalustolla niitä aiot tehdä?
      Onko alajyrsinkonetta käytettävissä?
      Tuleeko kulmiin tapitus, vai vedätkö jiiriin?
      Olisiko tarkoitus tehdä sisäänaukeavat, vai sisään -ulos aukeavat?
      Tuleeko rakenne kolmilasinen, vai kaksilasinen?
      Millaisia lukkoja olet ajatellut niihin asentaa?
      Nimittäin Primon 71-lukko on aika ikävä laittaa, jos ei ole alajyrsiä millä kolo tehdään.

Laita vaikka sähkisosoite, niin rupatellaan sitten lisää.

• Pampa

Juu, kiitoksia vastauksesta. Jos todella omaat sellaisen kokemuksen kuin kerrot niin tietoa kaltaiseltasi "sepältä" otan oikein mielelläni vastaan. Nyt pukkaa kiirettä päälle pahasti joten palaan "saitille" huomenna ja kerron lisää askarruttavista asioista.
        Sähköpostiosoitteeni on [email protected]

• tirri
        Pampa kirjoitti:

Juu, kiitoksia vastauksesta. Jos todella omaat sellaisen kokemuksen kuin kerrot niin tietoa kaltaiseltasi "sepältä" otan oikein mielelläni vastaan. Nyt pukkaa kiirettä päälle pahasti joten palaan "saitille" huomenna ja kerron lisää askarruttavista asioista.

1920 rakennettu hirsitalo ja oppimishalu kova. Kiinnostaisi kovasti perusteelliset ikkunanteko-ohjeet. Olen kunnostanut vanhoja ikkunoita ja se on taidetta se! Laittaisitko minulle kopion ikkunoidenteko-ohjeista? osoite on [email protected]. Suuremmoiset kiitokset jo etukäteen!

• Puuseppä vm-59
        Pampa kirjoitti:

Postipalvelin ei hyväksynyt osoitettasi jostain syystä kun koetin postia aamulla laittaa.
        Palataan asiaan viikon alussa, koska olen koneen ääreltä viikonlopun pois.

• Pampa

Ikkunoiden yksityiskohtaisia rakenteita en vielä ole enemmin suunnitellut. Oikeastaan koetan kerätä tietoa etukäteen, jotta osaisin päättää millainen rakenne olisi hyvä tarkoitukseeni. Mutta seuraavassa muutamia asioita joita olen alustavasti ajatellut. Puitteet kuusiruutuiset, lasit kitillä (ja lasitusnauloilla) kiinnitetty. Karmit sellaiset että niihin menee kaksi kuusiruutuista ikkunaa vierekkäin, mahdollisesti karmin levyinen pystyvälikamana. Välipuitteiden profiili suurinpiirtein sellainen mitä 1900-luvun alkupuolella käytettiin. Mahdollisesti ylempi välipuite paksumpi kuin alempi. Luulen pääseväni paikkaan jossa alajyrsinkone käytössä plus joitakin muita koneita. Kulmat aion tehdä tapituksella ja ei jiiriin. Rakenne kaksilasinen, ulommainen ikkuna ulos aukeava ja sisämmäinen ehkäpä sellainen että nostetaan kesäksi pois ja laitetaan talveksi paikoilleen? Lukkoja ja heloja en ole vielä osannut miettiä sen enempää. Puitevärkin koko mietityttää: jossakin ohjeessa annettiin puitevärkin ohjemitaksi 2"x2" tai 2"x2,5", siis lähes neliskanttinen puite. Joissakin kuvissa, varsinkin vanhemmissa ikkunoissa, puite taas vaikuttaa huomattavan kapealta ja korkeus ainakin 2". Löytyiskö tähän jotain vinkkejä?Karmit varmaan on syytä höylätä yhdestä puusta kahdella huulloksella niin ettei mitään erillisiä kyntelistoja tarvitsisi käyttää tiivistämiseen.Puutavara josta karmit ja puitteet tehdään on sekin oma juttunsa. Puitteisiin on ajatuksena höyläyttää vaikka vanhojen hirsien sydänpuusta ainekset, kunhan tiedän mikä koko ja profiili. Karmeissa sama ajatus mutta enemmän pintapuusta jottei halkeamat vaivaa. Tässäpä ajatuksiani. Kaiken tiedon ja ohjeet otan kiitollisuudella vastaan. Sähkisosoitteeni on edellisessä jutussani joten palataan alkuviikosta asiaan.

• väsäämään

Jos hyviä ikkunoita haluut tehä niin haastattele vanhoja puuseppiä ja kirjallisuutta tietty museovirastosta ja kirjastosta. Urheiluhenkeä jos kaipaat käys ostaa Aspin huonerakenteiden oppikirja Otaniemestä teknillisen korkeekoulun kirjastosta. Niin jos siellä niitä nyt on ,hyvin haluttua kirjallisuutta näiden perinteisten rakentajien keskuudessa (loistava opas miten ennen tehtiin). Siitä se lähtee.......

• Pampa

Pitääpä tiedustella Aspin kirjaa. Siihen monasti viitataan muissa asiaa käsittelevässä kirjallisuudessa, mm. Kaila. Uskoisin että hyödyllisin tieto kuitenkin tulee puusepiltä joilla on kokemusta ikkunoiden teosta. Tosin sen tiedon rinnalla on hyvä olla kirjatietoa.

• väsäämään
        Pampa kirjoitti:

Pitääpä tiedustella Aspin kirjaa. Siihen monasti viitataan muissa asiaa käsittelevässä kirjallisuudessa, mm. Kaila. Uskoisin että hyödyllisin tieto kuitenkin tulee puusepiltä joilla on kokemusta ikkunoiden teosta. Tosin sen tiedon rinnalla on hyvä olla kirjatietoa.

Vinkki vielä! Kun lasitat ne käytä konelasia.
        Erityisesti lasikuisteihin jossa isoja ikkunaryhmiä tuulee loistava lopputulos.
        Itse kun teen ikkunoita käytän vain sitä.
        Sopii vanhempaan rakennuskantaan luontevasti.
        Älä silti inostu liikaa välipienoista menee helposti vähän liikaa käkikellomaiseksi.
        Tosin kyllä ovat hienoja ja mukaa valmistaa.......palkitsevaa työtä.

• awain

aloita siitä. että hankit puun joltain venepuusepältä tai vastaavalta, jolta saat ilmakuivattua tavaraa.

älä oksista välitä, ne kuuluu asiaan, mutta valitse ainakin ulkopuitteeseen, sen vesinokkaan ja alakarmiin vain sydänpuuta. pintapuu käy sisäpuitteeseen.

jiirattuja nurkkia en suosittele, jos kestoa hakee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      223
      1397
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      62
      985
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      854
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe