muutamasta googlen "tietopaketista" olen lukenut että jättiputki kävisi lampaan rehuksi. Onko kenelläkään asiasta omakohtaista kokemusta.
jättiputki rehuna
2
176
Vastaukset
- lhku
1900-luvun alussa tehtiin lehmille rehua perunanvarsista.
Mahtaa olla yhtä terveellistä. - karjak
Olen kuullut väittämän että alun alkaen jättiputki oli itärajan takana olikohan Stalinin ajan huippukokeilu valtionsovhoosien lehmien rehukasvina, koska rehu havaittiin myrkylliseksi ja eläimille kelpaamattomiksi jäi viljelykset niille sijoille tai osa heitettiin jokeen ja vesiteitse levisi siten Suomeen. Toisaalta olihan jättiputkea täällä paljon "upeana" puutarhakasvina 1960-luvulla.
En usko että kelpaa lampaalle, on tuhat muutakin rehukasvia mitä saat luonnosta. Että paremmin teet kun hävität jättiputken niinkuin se kuuluu ja keksit jotain muuta rehuksi.
Tosta toisesta kommentista että perunanvarresta tehtiin tosiaan painorehua pitkään siellä missä perunaa paljon viljeltiin. Itse perunoitakin tiedän että meidän tilalla on syötetty lehmille, lanttu ja turnipsi oli myös suosittuja rehukasveja. Rehukaalikin oli. Niitten kaikkien viljely oli aika työlästä, käsityötä oli kaikkien kohdalla myös pienimisessä lehmille kelpaaviksi. Perunansyöttäjällä piti muistaakseni olla sellanen rassi varalla vielä jolla sai tuupattua perunatukoksen eteenpäin jos joku ahne kanttura oli mennyt liian ison palan syömään ja tukehtua meinasi.
Naattinauriskin oli, sellainen joka teki pelkän naatin kai, siitä olen kuullut että tehtiin painorehua, ettei ihan AIV:rehuakin niihin vanhoihin torneihin. Niitten vanhanajan rehutornien kanssa pelaaminenkin oli ihan oma juttunsa. Onneksi ovat jääneet historiaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.52452- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46919- 60882